Poslanec Ivan Mašek: Já bych se chtěl
připojit k procedurálnímu návrhu pana
poslance Zajíčka. Zároveň bych požádal
ty, kteří se sejdou k tomu, aby to posoudili, zda
by nezvážili tu možnost, aby nahlížet
do té dokumentace mohl především ten
pacient, kterého se to týká. To je podstatnější
než to, kdo jiný tam bude moci dohlížet.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Protože se do rozpravy nikdo jiný nehlásí,
tak ji uzavírám a prosím, abychom rozhodli
hlasováním o návrhu pana poslance Zajíčka,
to je o návrhu, aby se schůze nyní přerušila
a sešel se garanční výbor, který
si vybere konzultanta, kterého uzná za vhodného.
Kdo je tedy pro přerušení schůze na
30 minut za tímto účelem, nechť zvedne
ruku. 22
Děkuji. Tento návrh zjevně přijat
nebyl. Naskýtá se tedy situace:
Hlasováním a usnesením této sněmovny
byl vypuštěn bod 3 § 74, tak jak je uveden ve
vládním návrhu novely zákona. Zároveň
však byl naším dalším usnesením
přijat další odstavec § 84, který
odkazuje na tento bod 3. Je tedy rozpor, který musíme
vyřešit.
Pokud jsem správně reflektoval, tak první
návrh zněl: revokace onoho usnesení, jímž
jsme vypustili bod 3 z § 74. Druhý návrh zazněl
na revokaci usnesení, jímž jsme přijali
nový odstavec dva § 74. Chce k tomu pan poslanec Šuman
něco podotknout?
Poslanec Vladimír Šuman: Můj nový
návrh přednesený v přerušené
opravě řeší ten problém tím,
že není zapotřebí revokovat původní
usnesení, protože odstavec dva nově navržený
zavrhuje to z něj, co bylo třeba pro to, aby mohlo
zůstat platit to první usnesení. Je pouze
třeba revokovat to usnesení, které schvaluje
původní můj návrh předtím,
než byl změněn. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan poslanec Žák se směje tak hlasitě,
že mám chuť jeho smích sdílet.
Opět to předpokládá revokaci jednoho
usnesení. Ale půjdeme po pořádku.
Pan zpravodaj mne bude kontrolovat, když jsme rukou společnou
zavinili tuto situaci. První návrh zněl na
revokaci toho usnesení sněmovny, jímž
byl vypuštěn bod... (pan poslanec Šuman upozorňuje,
že to stáhl.)
Poslanec Richard Hájek: Já myslím,
že zde padly dva návrhy. První byl návrh
na revokaci toho, co jsme schválili jako první bod,
to znamená návrh na ... počkejte moment,
já to mám napsané. (Smích v sále.).
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Prosím
o klid. Ale žádný první bod se nevyskytl.
(Chvíle mlčení.)
Poslanec Richard Hájek: To byl návrh, který
byl označen jako vylučující. Byl to
návrh, který formulovali poslanci Chromý
a Hofhanzl, že bod číslo 3 v původním
znění se ponechává. Toto sněmovna
neschválila. A to je právě ten úraz,
který se nám stal, poněvadž ten návrh,
který byl přijat panu poslanci Šumanovi, pouze
rozvádí tento bod 3. A my jsme ho neponechali.
Druhý návrh podal pan poslanec Šuman a mně
se jeví jako nejsnazší: změnou formulace
revokovat přijetí toho, co pan poslanec navrhl revokovat,
a hlasovat o novém znění, které už
pan poslanec Šuman přečetl. Já se omlouvám,
že jsem nebyl schopen na to reagovat okamžitě.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
zpravodaji, který návrh byl jako první? Já
jsem přesvědčen, že to byl návrh
na vypuštění bodu 3, ale pokud mé přesvědčíte,
že byl vzat zpět, ... (Tichá domluva.) dobře
nezazněl. Jaký byl druhý v pořadí?
Poslanec Richard Hájek: Druhý byl návrh
na revokaci schváleného a přijatého
návrhu pana poslance Šumana s tím, že
byl už formulován další návrh.
A nejprve je nutné revokovat to, co schválila sněmovna
jako první.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Prosím,
přečtěte znění nového
odstavce 2, který máme revokovat.
Poslanec Richard Hájek: Zařadit nový
odstavec dva ve znění: Oprávnění
vymezena v odst. 1 v bodě 3 mají pouze vybraní
pracovníci orgánů státní správy.
Jejich výčet a další podmínky
pro nakládání se získanými
informacemi stanoví zvláštní předpis.
Toto je předmětem revokace.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro to, aby toto usnesení bylo revokováno,
nechť zvedne ruku. 111
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 8
Naše rozhodnutí bylo revokováno. Odstavec dva
§ 74 neexistuje.
Poslanec Richard Hájek: Teď mi dovolte, abych
navrhnul znění druhého odstavce (je třeba
to tímto způsobem přečíslovat):
"Nahlížet do dokumentace o zdravotním
stavu nemocného včetně pořizování
výpisů nebo stejnopisů mají vybraní
pracovníci orgánů státní zdravotnické
správy. Jejich výčet a další
podmínky pro nakládání se získanými
informacemi stanoví zvláštní předpis."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro takovéto znění nového odstavce
2 § 74, nechť zvedne ruku. 91
Kdo je proti? 3
Kdo se zdržel hlasování? 14
Děkuji. Tento návrh byl přijat. Znamená
to, že jsou to všechno pozměňovací
návrhy, které odezněly, v rozpravě?
Poslanec Richard Hájek: § 74 byl posledním
paragrafem, ke kterému byly vzneseny připomínky,
dalších připomínek nemám. Omlouvám
se ještě jednou za komplikaci, která u tohoto
paragrafu vznikla a děkuji všem poslancům za
spolupráci.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Navrhuji tedy, abychom hlasovali, kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona ČNR, jímž se mění
a doplňuje zákon č. 120/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR
č. 210/1990 Sb. a zákona ČNR č. 425/1990
Sb. podle sněmovního tisku 482 ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 492 a dnes schválených
pozměňovacích návrhů, nechť
zvedne ruku. 120
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasovaní? 2
Děkuji. Konstatuji tedy, že vládní návrh
zákona byl přijat. (Potlesk.) Děkuji panu
zpravodajovi i panu ministrovi. Zároveň mi dovolte,
abych konstatoval, že politické grémium se
nyní sejde v čísle 120 a za tímto
účelem, pokud jde o členy grémia,
za libovolným účelem, pokud jde o statní
poslance, se vyhlašuje na půl hodiny přestávka.
(Přestávka.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, pokračujeme v přerušeném
jednání. Dříve, než přikročíme
k dalšímu schválenému bodu našeho
programu, prosím paní předsedkyni ČNR
Burešovou, aby sdělila výsledek jednání
grémia o opatření jak překonáme
ztrátu času, abychom zvládli program dnešního
zasedání, zítřejšího zasedání,
příp. sobotního.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, pointu za mne řekl už pan předsedající,
ale, jak víte, svolali jsme nyní o přestávce
grémium a na tomto grémiu jsme došli k závěru,
že bohužel průběh této schůze
v nás vzbuzuje obavy, že nebudeme zítra večer,
i kdybychom jednali do dvou do noci, hotovi. Proto jsme se jako
grémium, jako jeden muž, usnesli na tom, že vás
požádáme, abyste osvědčili svoji
už mnohokrát prokázanou pracovitost a občanskou
uvědomělost a navrhneme vám, abychom se sešli
na pokračování schůze v sobotu. Podle
našeho názoru je to daleko rozumnější,
než pondělí, kdy poslanci mají ve svých
volebních obvodech své povinnosti k voličům
a myslím si, že tohle pro vás udělat
můžeme. (Potlesk.) Poprosila bych pana místopředsedu,
aby dal hlasovat o tom, zda jsme ochotni se v sobotu sejít
na pokračování schůze. Děkuji
vám předem.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní předsedkyni a dávám
hlasovat.
Kdo je pro to, abychom pokračovali v sobotu v zasedání
26. schůze České národní rady?
115
Kdo je proti? 5
Děkuji, myslím, že dále nemusíme
hlasovat. Odsouhlasili jsme, že budeme pokračovat
v sobotu v 9,00 hodin. (Potlesk.) A nyní přikročíme
k dalšímu bodu našeho programu. Je to
S pověřením vlády České
republiky odůvodní předložený
vládní návrh zákona ministr vnitra
Tomáš Sokol, kterého prosím, aby se
ujal slova.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy a vážení pánové,
s ohledem na to, že rozprava o tomto zákoně,
resp. její zahájení, má zpoždění
asi 33 hodin, budu se snažit ve své úvodní
řeči být co možná nejstručnější.
Zákon o obecní policii vychází ze
zákona o obcích č. 368/1990 Sb., který
v § 14 litera d) svěřuje do samostatné
působnosti obcí zabezpečení místních
záležitostí veřejného pořádku.
§ 37 pak opravňuje obecní zastupitelstvo zřídit
na základě zvláštního zákona
obecní policii. Návrh tohoto zvláštního
zákona, tedy zákona o obecní policii, v zastoupení
české vlády, vám dnes předkládám.
K tomuto návrhu bych chtěl říci, že
zákon má trochu zvláštní genezi.
Ministerstvo vnitra nemá žádný přímý
vztah k obcím a ne příliš velký
vztah k obecním úřadům. Zákon
o obecní policii není klasickým resortním
předpisem ministerstva vnitra. Říkám
to proto, že zákon odráží představu
vlády o tom, jak by měl vypadat zákon o obecní
policii, ale z hlediska vlády i z hlediska resortu může
samozřejmě existovat i jiný způsob
úpravy, který se může odrazit ve vašich
doplňovacích návrzích. To znamená,
že tento předpis v podstatě nevychází
ze žádného dřívějšího
předpisu, na který by navazoval, samozřejmě,
že v sobě reflektuje to, co v tomto směru u
nás existovalo před válkou, ale jinak jde
o předpis, který je v našem poválečném
právním řádu naprostým novem.
Nynější verze je v podstatě výsledek
schvalování zásad, které proběhlo
ve sněmovně, resp. ve výborech vaší
sněmovny - tuším - v červnu letošního
roku. Tyto zásady byly schváleny a na základě
nich došlo k vypracování paragrafovaného
znění, které s výjimkou dvou případů,
o kterých jsem referoval, nebo můj zástupce,
ve vašich výborech, odráží to,
co bylo schváleno, tedy zásady.
V podstatě je současný stav paragrafovaného
znění kompromisem mezi vnějšími
tlaky směřujícími k přijetí
zákona a dobou zrání takového zákona,
která by nepochybně měla být podstatně
větší. To se odrazilo i v tom, že už
v průběhu připomínkového řízení
k paragrafovanému znění zákona, které
proběhlo v uplynulé době, došlo k návrhům,
které do zněné míry mění
základní filozofii tohoto zákona.
Tyto připomínky se odrážejí ve
stanovisku ve společné zprávě, kterou
všichni máte před sebou a já v zásadě
musím říci, že všechny tyto připomínky
byly s autory zákona, resp. s těmi, kteří
autory zastupovali, projednány a že tyto připomínky,
pokud by byly do zákona vtěleny, tak tento zákon
z právního hlediska nečiní nějakým
způsobem nepoužitelný a z věcného
hlediska tento zákon neparalyzují. Tím navazuji
na to, co jsem řekl v podstatě na začátku,
že pohled na to, jakým způsobem upravit obecní
policii, může být různý. My jsme
předložili jednu z možných verzí.
Předpokládám, že výsledkem tohoto
jednání bude verze možná nějakým
způsobem upravená, ale nepochybuji, že to bude
verze životaschopná. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Sokolovi a dávám slovo
společnému zpravodaji výborů, panu
poslanci Šumanovi.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, vážení hosté, dámy
a pánové, naším dnešním
úkolem je projednat vládní návrh zákona
o obecní policii. Jak se zmínil pan ministr, právo
obce zřídit obecní policii jsme zakotvili
v § 37 zákona o obcích jednoho z prvních
zákonů, které naše sněmovna projednala
a schválila. Kromě citovaného § 37 o
právu obce zřídit obecní policii připomínám
§ 46 téhož zákona. Cituji: "Obecní
rada je oprávněna při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku v obci ukládat úkoly útvaru
Veřejné bezpečnosti dnes jde o útvar
Policie České republiky - pokud není schopna
je zajistit vlastními silami a prostředky."
Tyto dva paragrafy připomínám proto, abychom
si uvědomili, proč jsme vlastně tímto
zákonem dali obcím právo zřídit
si obecní policii. Z citované textace je zřejmé,
že je to nové označení.
Ve znění textu § 5 odst. 2 si prosím
ve společné zprávě opravte legislativně
technickou chybu, a to tak, že celý text zní
následovně. Jedná se § 5 odst. 2 ve
znění společné zprávy: "V
případech uvedených v odst. 1 může
přednosta okresního úřadu platnost
osvědčení pozastavit.". Důvod
tohoto principu je zřejmý. Projednávaný
zákon totiž umožňuje obecnímu policistovi
tak významný zásah do osobních svobod
občanů, že je naprosto nezbytné, aby
měl orgán státní správy nejenom
právo, ale i povinnost kontroly všech předpokladů
pro výkon této činnosti, a to v občanských,
správních, psychologických, tělesných,
střeleckých, zdravotních i motoristických.
Proti tomuto principu lze očekávat námitky,
že jde o zásah státu do samosprávné
působnosti obce. Garanční výbor, i
další výbory, včetně ústavně
právního, však z uvedených důvodů
považují aplikace uvedeného principu za naprosto
nezbytnou. Protože bylo nutné v návrhu textu
v doplnění částí zajišťujících
uvedený princip odkázat za obecně závazný
právní předpis, kterým ministerstvo
vnitra stanoví odborné předpoklady obecních
policistů, jakož i způsob jejich ověřování,
požádal garanční výbor ministra
vnitra o zpracování jejího návrhu.
Návrh byl předložen v úterý.
Protože jeho ustanovení řešila jen část
této problematiky a to způsob prověřování
teoretických předpokladů, musí být
zásadné dopracován. Další změna,
kterou obsahuje společná zpráva, je zdánlivě
drobná, ale významná. Týká
se vymezení působnosti obecní policie v §
1, odst. 2 pouze na katastr příslušné
obce. Tato změna byla doporučena zahraničním
výborem. Považujeme za nezbytné jasně
vymezit i z územního hlediska působnost obecní
policie. Jinak by zcela jistě docházelo ke konfliktům
obecních policií různých obcí,
navíc by občané nevěděli, kteří
obecní policisté jsou v daném místě
oprávněni k naplňování působnosti
vymezené tímto zákonem atd. který
je pro tento zákon garančním výborem,
považuje tento zákon za velice významný
z hlediska důsledků pro občany srovnatelně
významný se zákonem o Policii České
republiky. Na druhé straně je nutné konstatovat,
že výbor se tentokrát nemohl věnovat
projednání zákona tak důkladně
jako v případě zákona o Policii. Důvodů
bylo několik. Především bylo k dispozici
pro získání názorů odborníků
i občanské veřejnosti podstatně méně
času. Sami víte, že projednávání
zákona bylo odloženo. Dále výbor pracoval
pod tlakem jak stran termínu projednání zákona
v plénu České národní rady,
tak i co se týče šíře oprávnění
obecních policistů. V této souvislosti jsme
byli pod tlakem zástupců městských
a obecních úřadů, především
z velkých měst. Zvláště pak těch,
kde již existují útvary obecní policie.
Dále považuji za svou povinnost sdělit sněmovně
skutečnost, že projednávání jednotlivých
připomínek k tomuto zákonu bylo v řadě
případů výborů kontroverzní
a výsledek hlasování velmi těsný.
Proto očekávám řadu připomínek
od kolegů z výborů. V této souvislosti
prosím poslance nebo poslankyně, kteří
budou vystupovat v rozpravě, aby důsledně
respektovali usnesení přijaté na minulé
schůzi České národní rady o
tom, že každý, kdo je osobně zainteresován
na projednávané věci, je povinen to na počátku
svého vystoupení uvést. Někteří
z poslanců jsou totiž pracovníci obecní
policie.
A nyní již k obsahu zákona o obecní
policii. Především zdůrazňuji,
že neuvedu-li jinak, budu používat číslování
paragrafů podle původního návrhu zákona.
Domnívám se, že to bude přehlednější.
Nejprve připomínám, že institut obecní
policie existovat již v období první republiky.
V té době měla obecní policie zcela
jiné zaměření, než jaké
předpokládá projednávaný návrh
zákona. Navrhovatelé zákona v důvodové
zprávě uvádějí, že při
tvorbě návrhu vycházeli ze tří
základních principů.
První je konstatování, že obec má
právo, nikoli povinnost, zřídit obecní
policii. K tomu dodávám, že ani jiné
pojetí citované ustanovení zákona
o Policii nepřipouští.
Druhým principem je plná podřízenost
obecní policie obci a současně bezvýjimečná
odpovědnost obce za činnost obecní policie.
Třetím - a v důvodové zprávě
posledním - principem je skutečnost, že materiální
a finanční zabezpečení obecní
policie se uskutečňuje výhradně z
prostředků obce. K tomu dodávám, že
pokud vím, v tomto směru lze očekávat
určité vstřícné stanovisko,
co se týká finanční pomoci ministerstva
práce a sociálních věcí v případech,
kdy zřízením obecní policie vzniknou
nová pracovní místa.
Společná zpráva však obsahuje navrhované
změny, které vycházejí i z dalších
principů. Za nejdůležitější
z nich považuji princip státního atestu či
osvědčení pro výkon a oprávnění
obecního policisty podle tohoto zákona. Aplikace
tohoto principu výrazně sníží
pravděpodobnost nekvalifikovaných zásahů
obecních policistů oproti vládnímu
návrhu, který žádnou povinnost obce
v tomto směru neobsahoval. Abych byl zcela přesný,
musím dodat, že § 24 obsahoval povinnost obce
zajistit pracovníkům obecní policie školení
a výcvik. Pro občana však není důležité
to, zda obecní policista absolvoval takové či
jiné školení, ale zda má takové
schopnosti, vlastnosti a znalosti, že skýtá
záruku korektního výkonu služby podle
oprávnění, které mu bude určovat
tento zákon. Proto je požadováno osvědčení
vydané státním orgánem.
Z toho vyplývá i další oprávnění
státu, a to zasáhnout do výkonu činnosti
obecního policisty tím, že přednosta
okresního úřadu má právo v
přesně vymezených případech
pozastavit platnost zmíněného osvědčení,
přičemž následně s konečnou
platností rozhodne ministerstvo vnitra. Proto je ve společné
zprávě navrženo doplnění §
4 a 5. V tomto případě důvodem nebylo
nahrazení funkce české policie. Zřízení
obecní policie jsme tedy nezakotvili do zákona o
obcích proto, že bychom předvídali jistou
míru současné neschopnosti Policie české
republiky dostatečně omezit výskyt kriminality.
Takové argumenty totiž slyšíme v současné
době a jsou jimi zdůvodňovány rozsáhlé
pravomoci obecní policie, v některých případech
dokonce přesahující pravomoce Policie České
republiky.
Doporučuji, abychom při projednávání
návrhu zákona o obecní policii vycházeli
z našeho původního záměru. Obecní
policie má sloužit především k
zabezpečení místních záležitostí
veřejného pořádku.