Čtvrtek 5. prosince 1991

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, mohl byste odlišit, co z toho je kryto bodem 72 vládního návrhu na straně 15?

Poslanec Richard Hájek: Je to celá druhá věta odstavce 1/, tzn. "Československá socialistická republika...", toto se vypouští. Je to tedy § 71, odst. 1/, kde se vypouští druhá věta. Je to bod 72 ve vládním návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: A to, co navrhuje pan poslanec Chromý?

Poslanec Richard Hájek: To není zahrnuto ani v bodu 72 ani v bodu 73, kde se mění "Československé socialistické republiky", ale je to pouze v poslední větě, kde ministr může navrhovat zástupce hlavního hygienika, nikoliv dalšího zástupce hlavního hygienika. Tím, když může jmenovat zástupce, podle mého výkladu může jmenovat, kolik chce. Ale to slovo "dalšího" se vztahovalo k tomu unitárnímu státu, a proto to pravděpodobně pan poslanec navrhuje.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, je to srozumitelné? Pokud ano, pak budeme hlasovat.

Hlasujeme o návrhu pana poslance Chromého, který spočívá ve vypuštění slova "dalšího" z textu, který jste právě slyšeli. Jsou dotazy k formulaci?

Kdo je pro návrh pana poslance Chromého, nechť zvedne ruku. 108

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 12 Děkuji.

Tento návrh byl přijat.

Poslanec Richard Hájek: Vážení přítomní, blížíme se k poslednímu bodu, a to je § 74. K § 74 byla rozsáhlá rozprava, rozhodně ji nemíním prodlužovat.

Jako první návrh pana poslance Chromého, kterého později podpořil pan poslanec Hofhanzl, byl ponechat bod č. 3 v původním znění. Ve společné zprávě jsem zdůvodňoval, proč se neobjevily další připomínky z výborů a zdůvodnili jsme to tak, že přijetím vypuštěním bodu 3 ztrácejí tyto ostatní připomínky z výborů smysl. Společná zpravodajská zpráva podpořila tedy vypuštění bodu 3. Pan poslanec Chromý navrhuje ponechat původní znění. Stejný návrh přednesl další kolega.

Druhá připomínka k bodu 74 už není jednoznačně vylučující, je pozměňující. V pořadí prvou podal pan poslanec Gjurič, který navrhuje doplnit bod 3. A nyní dovolte, abych přečetl inkriminovaný bod 3, ke kterému se budou vztahovat další pozměňovací návrhy.

"§ 74. Pracovníci orgánů státní zdravotní správy jsou oprávněni za účelem zjišťování podkladů potřebných k zabezpečení výkonu státní správy na úseku zdravotnictví a při tvorbě státní zdravotní politiky v nezbytném rozsahu.

1. Vstupovat do zdravotnických zařízení s vědomím vedoucího zdravotnického zařízení.

2. Vyžadovat od odborných pracovníků ve zdravotnictví potřebná sdělení, vyjádření a vysvětlení.

3. (A to je ten inkriminovaný bod.) Nahlížet do dokumentace o zdravotním stavu nemocného, včetně pořizování výpisů nebo stejnopisů".

Pan poslanec Gjurič navrhuje za tento bod 3. "... včetně pořizování výpisů nebo stejnopisů" doplnit text: "... lze jen s písemným souhlasem pacienta".

Samozřejmě vím, co má pan poslanec na mysli, ale myslím si, že o písemném souhlasu pacienta se v této sněmovně již dnes hovořilo a dokonce i hlasovalo. Třetí pozměňující návrh k tomuto podal pan poslanec Šuman: zařadit odst. 2:

"Oprávnění vymezené v odst. 1 v bodě 3 mají pouze vybraní pracovníci orgánů státní správy, jejichž výčet a další podmínky pro nakládání se získanými informacemi stanoví zvláštní předpis."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Faktické poznámky jsou vyloučeny, ale zřejmě se jedná o upřesnění citovaného návrhu.

Poslanec Vladimír Šuman: Jen si dovoluji upozornit na to, že oba dva pozměňovací návrhy pana poslance Gjuriče a můj nejsou v rozporu s tím ponechat původní znění podle původního textu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Teď jsme informováni podle našeho procedurálního zvyku o všech pozměňovacích návrzích a teď by měl společný zpravodaj přečíst ten, o kterém budeme hlasovat jako o prvém.

Poslanec Richard Hájek: První v pořadí byl návrh pana poslance Chromého, tzn. ponechat bod 3 v původním znění. Je to pozměňovací návrh oproti společné zprávě, která ho navrhuje vypustit.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano. Kdo je pro tento návrh, prosím, nechť zvedne ruku 24

Kdo je proti? 5

Pokud souhlasíte, návrh nebyl přijat. Prosím pana zpravodaje, aby přednesl další návrhy.

Poslanec Richard Hájek: Máme tady druhé dva návrhy pozměňující. To znamená pan poslanec Gjurič navrhuje za stávající text - a poněvadž je to poslední a problémový paragraf, znovu přečtu odst. 3: "Nahlížet do dokumentace o zdravotním stavu nemocného včetně pořizování výpisů nebo stejnopisů lze jen s písemným souhlasem pacienta.". To je návrh pana poslance Gjuriče.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku 42

Kdo je proti? 19

Pokud souhlasíte, ani tento návrh nebyl přijat. Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Richard Hájek: Poslední návrh, který podal pan poslanec Šuman - doufám, že už ho tentokrát přečtu přesně, zní: text § 74 označit jako odst. 1 a zařadit odst. 2 ve znění: "Oprávnění vymezené v odst. 1 v bodě 3 mají právo pouze vybraní pracovníci orgánů státní správy, jejichž výčet a další podmínky pro nakládání se získanými informacemi stanoví zvláštní předpis."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku, prosím 85 Děkuji.

Kdo je proti? 7

Kdo se zdržel hlasování? 26

Děkuji, tento návrh byl přijat.

Faktické poznámky mimo rozpravu nejsou přípustné, pokud jde o dotaz na zpravodaje, prosím.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: (Mluvil z místa a nebylo mu rozumět.)

Poslanec Richard Hájek: Mám závažné obavy, že tomu tak je.

Poslanec Vladimír Šuman: V této situaci není jiné řešení, podle mého názoru, než revokovat usnesení o tom, že má být vypuštěn tento odstavec.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. A když nebude kladně přijato, je řešení mnohem složitější, ale o tom se budeme radit, až taková situace nastane.

Poslanec Zdeněk Bárta: Vypustili jsme přece jiný text než text pana poslance Šumana.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano, ale je tomu tak, že pan poslanec Šuman přiřadil odstavec do textu ustanovení, které tam nebylo. Původní text byl označen odst. 1 zařazený v závěru tří bodů a text 3 na který se odkazuje je vypuštěn našim předchozím rozhodnutím. Nepochybně by to bylo možné v této podobě, ovšem nebylo by to to, co navrhovatel zamýšlel. Pane ministře zvažte, zda zahájíte rozpravu. Pan kolega Lom.

Poslanec Petr Lom: Z místa chci říci, že dalším řešením by byla revokace návrhu pana poslance Šumana.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano, to je pravda. Nicméně jako první zazněl návrh na revokaci usnesení jímž byl vypuštěn bod 3. Pan poslanec Syka si přeje ještě něco sdělit?

Poslanec Martin Syka: Ještě jedno řešení mě napadá, že by stačilo pozměnit začátek věty tak, že by vstoupil na krátký moment pan ministr, pan poslanec Šuman by změnil začátek znění svého návrhu a myslím, že věc by byla přijatelná.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Výborně. Je tady mnoho řešení. Pan ministr se rozhodl, že zahájí rozpravu, prosím jej tedy k mikrofonu.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Pane místopředsedo, dámy a pánové, nechci zahajovat rozpravu, jenom upozorňuji na to, že problém, který zde před chvílí otevřel pan poslanec Šuman, stojí za větší pozornost a bylo by dobře, kdyby krátce upřesnil svou formulaci. Zdá se, že čas, který jste věnovali této diskusi nebude zmařen, když se mu ještě chvíle věnuje.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano, pane ministře, ale vzdor tomu, že tvrdíte, že jste nechtěl zahájit rozpravu, dobře víte, že jste jí otevřel. Prosím tedy pana poslance Šumana, který se hlásí do rozpravy, aby se ještě vyjádřil.

Poslanec Vladimír Šuman: Domnívám se, že je možné začátek ponechat, to znamená zařadit odst. 2 tohoto textu: "Nahlížet do dokumentace o zdravotním stavu nemocného včetně pořizování výpisů nebo stejnopisů mají vybraní pracovníci orgánu zdravotnické státní správy. Jejich výčet a další podmínky pro nakládání se získanými informacemi stanoví zvláštní předpis."

Obsah toho je naprosto stejný, je to tak, jak byla vámi schválena moje připomínka. Ta úprava byla nutná, protože vypadl odst. 3. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, opravdu jen technické poznámky. V lékařské dokumentaci jsou uvedeny ty nejintimnější detaily o každém z nás. Nemusím to zajisté rozvádět. Jestli bude vydáván zvláštní předpis, možná, že tím trochu ukonejšíme svoje svědomí, ale co to je zvláštní předpis? To je metodický pokyn, nebo je to vyhláška? Ta v podstatě může znít jakkoliv, do toho vy, vážené dámy a pánové, už nebudete moci zasáhnout. A dovoluji si upozornit, řada lékařů zde přítomných, byla v zahraničí. Pan ministr opakovaně. Copak by se stalo lékaři ve Spojených státech, lékaři, který by na sousedním oddělení nahlédl do dokumentace? Okamžitě by byl propuštěn. Pokud si chceme uzákonit skutečně takovou praxi, že kterýkoliv úředník, jmenovaný zvláštním předpisem, přirozeně, může přijít do léčebného ústavu a vyžádat si dokumentaci bez jakýchkoliv zákonných norem, tak myslím, že dobře asi nevíme, co činíme. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se hlásí pánové, Hofhanzl a Gjurič.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já znovu opakuji, že jsem pracoval 20 let ve zdravotnictví. A chci říci, že tady je nutná zpětná vazba. Jestliže bude mít právo nahlížet do dokumentace jen jedna odborná skupina, která je ještě profesně vázána jejími profesními zájmy, aby nebylo někde možno do pozadí nahlédnout, tak si myslím, že to bude dosti neštěstím. Já myslím, že by zde měla být ještě zákonná možnost, aby někdo jiný než profesní skupina lékařů, jejímž je to zájmem, mohl do toho nahlédnout. Je to moje zkušenost za posledních 20 let.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pan poslanec Gjurič, potom pan zpravodaj.

Poslanec Andrej Gjurič: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, považuji za povinnost opakovat svoji dopolední argumentaci, protože svou dopolední argumentaci opakoval i pan kolega Lom. Já jsem také pracoval 16 let v profesi, kde všechny informace byly velmi podstatně intimní. Dopoledne jsem tu říkal, že mohou nastat případy, kdy ku prospěchu klienta nebo ku prospěchu pacienta - a podrobněji o tom mluvil kolega Hofhanzl - kdy skutečně do jeho spisu by měl nahlédnout ještě někdo jiný, než ten, který s tím pracoval, počínaje stížnostmi a pokračuje řadou dalších možností.

Jestliže se domníváte, že budete hlasovat ku prospěchu pacienta a klienta, tím, že tento odstavec vypustíte a nikdo jiný do spisu nemůže nahlédnout, než ošetřující lékař nebo ošetřující klinický psycholog, hlasujete svým způsobem i proti zájmu pacientů, proti zájmu sama sebe. Proto mne mrzí, že jste neodsouhlasili mou alternativu s písemným souhlasem klienta, protože to mě připadá nejčistší. Je pravda, že odborníci musí být určeni zvláštním předpisem, ale přesto si uvědomte, že hlasujete svým způsobem i proti svému vlastnímu zájmu./Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pan poslanec Hájek.

Poslanec Richard Hájek: Jako zpravodaj jsem se k tomu nechtěl vůbec vyjadřovat, zřejmě by to ani nebylo na místě. Ale pokud byla otevřena rozprava, dovolte mi několik málo připomínek. To co tady řekl kolega Hofhanzl, je možná pravda, já nemám 20 let zkušeností, pouze 15 let. Ale já bych byl rád, aby moji práci kontroloval někdo, kdo té práci rozumí a já si myslím, že pokud to bude člověk, který je k tomu kvalifikovaný, který má na to udělané zkoušky a je soudním znalcem, tak nechť mě tento člověk přijde kontrolovat. Ale nemohu připustit, že, poněvadž je nedůvěra k některému typu zdravotnických pracovníků, tak právě proto jejich kontrolu přenechám orgánu státní správy i na úrovni okresu. A jakýkoliv - nezlobte se na mne - odborný referent - to co navrhuje pan poslanec Šuman, tento problém řeší. Ale původní znění jakýkoliv pracovník státní správy není kompetentní.

Vážená sněmovno, vy sami jste a správně rozhodli o tom, že prodloužení hospitalizace bez souhlasu nemocného musí nahlásit okamžitě zdravotnické zařízení do 24 hodin a musí posoudit pouze soud. Nepřipustili jste - a asi v souladu s Listinou lidských práv, správně - že toto může posoudit kdokoliv jiný než soud. Žádám, aby tato míra byla uplatněna i na kontrolní činnost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pokud se do rozpravy už nikdo nehlásí - pan poslanec Hofhanzl.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Já jsem nucen kolegovi Hájkovi odpovědět. Já jsem nemluvil o tom, aby možnost do dokumentace nahlédnout měli lidé lékařsky nevzdělaní. Mně jde samozřejmě o to, aby do toho mohli nahlédnout lidé lékařsky vzdělaní, ale kteří nepatří do té zájmové organizace, pod komoru lékařů. Myslím, tak, jak to poslanec Šuman formuluje, tak je to přijatelné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Janečka.

Poslanec Josef Janeček: Pane předsedající, myslím, že zde vznikla opět nešťastná černobílá situace. V této přechodné době samozřejmě nemáme dost soudních znalců. V této přechodné době je spousta problematických věcí. Myslím, že skutečně musíme toto období překlenout tím, že umožníme, aby byl zdravotní výkon kontrolován nějakým způsobem, protože není možné, aby každý hned šel k soudu, to si myslím, že je technicky nezvládnutelné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Rozprava se utěšeně rozbíhá, hlásí se pan poslanec Zajíček, potom pan poslanec Žák.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, mám obavy, že se znovu naplňuje poznámka pana poslance Paynea o neudržitelnosti situace, kdy tvoříme zákony na plénech. Tyto situace obvykle řešíme nouzovým opatřením, které spočívá v tom, že některý z poslanců navrhne přerušení projednávaného bodu a navrhne, aby se sešel ve smyslu jednacího řádu výbor, který problematiku posoudí. Já mám pocit, že návrhy, které tu byly předneseny, k sobě v mnoha ohledech mají blízko. Jeden z nich situaci řeší. Nechci se vyjadřovat pro žádný z nich, protože pro to nejsem oprávněn. Já se obávám, že v této situaci nemáme skutečně jinou šanci, než pověřit skupinu lidí, aby se pokusila vypracovat formulaci, která bude splňovat všechny nároky, které se zde zcela oprávněně ozývají, jak ze strany lékařů, tak ze strany těch, kteří lékaři nejsou a kteří ulamují hrot tomu, co zde také slyším, že zde lobuje skupina zdravotnických pracovníků. Prosím proto, aby byla schůze na co nejkratší dobu přerušena, aby se k věci vyslovil zdravotnický výbor zároveň za přítomnosti jiného výboru, nenapadá mně v této souvislosti nic jiného než zástupci ústavně právního výboru, aby předložili návrh, který by splňoval všechny požadavky, o které se zde hraje. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pánové, kteří se hlásí do rozpravy, souhlasí s tím, abych nyní nechal hlasovat o tomto návrhu, nebo mají jiné řešení, jiný názor? Slovo má pan poslanec Žák.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, mohl bych říci poněkud ironicky, že když jsem byl zaregistrován ve sněmovně, tak chci být alespoň ve stenoprotokolu. Ale chtěl bych upozornit na to, že problematiku tzv. citlivých osobních dat bude řešit zvláštní zákon, který jsme už měli projednávat v lednu nebo v únoru. Myslím, že řešit tu problematiku v separátních zákonech nemá smysl. Zákon na ochranu dat to bude upravovat všeobecně. Myslím, že návrh pana poslance Šumana je přijatelný a že podrobně to prodiskutujeme společným zákonem.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan poslanec Klener se hlásí. Připraví se pan poslanec Mašek.

Poslanec Pavel Klener: Pane předsedající, já jsem nabyl dojmu, že vlastně všichni poslanci jsou zajedno v tom, že je nejpřijatelnější návrh poslance Šumana. Tak já dávám návrh, abyste o něm nechal hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To ovšem nemohu dříve, než skončí rozprava, a předtím, než nechám hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Zajíčka. Ale nyní má slovo pan poslanec Mašek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP