Poslanec Richard Hájek: Další návrh
se týká § 24, který přednesl
pan poslanec Lom a to písm. c). Pan poslanec Lom do odst.
c) navrhuje doplnit "a trvá nemožnost vyžádání
souhlasu nemocného pro jeho úrazové postižení
nebo náhlé vážné onemocnění
s výjimkou psychiatrické hospitalizace. Dále
se soudu neoznamuje přijetí nemocného bez
jeho souhlasu do ústavní péče dodatečně.".
Je to problém, o kterém se mluvilo mnoho, mluvil
o něm i pan ministr, mluvili o něm mnozí
zástupci z ústavně právního
výboru. My jsme v garančním výboru
navrhovali znění, které nebylo přijato.
Myslím, že toto znění bylo vskutku v
rozporu s Listinou lidských práv. Toto nové
znění se jeví jako znění, které
možnost zneužití, o kterém jsme opakovaně
hovořili, eliminuje. Byť pan poslanec Výborný
zcela jednoznačně i tento návrh zpochybňuje
a dává do rozporu s Listinou práv, mám
pocit, že toto znění je přijatelné.
Ale záleží na sněmovně, jak rozhodne.
Garanční výbor akceptuje znění,
které se mu líbí více než znění,
které přijato nebylo.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
za sugestivní přednes. Budeme hlasovat.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku, prosím.
33
Kdo je proti? 9
Kdo se zdržel hlasování? 69 Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Hájek: Můžeme pokračovat
§ 33. Je to připomínka pana poslance Chromého,
je to zase staré znění zákona 20 odst.
2 písm. b). Pan poslanec Chromý tady argumentoval,
že zdravotnická výroba již nepatří
zcela resortu ministerstva zdravotnictví, ale patří
do resortu ministerstva průmyslu. Ale já si nejsem
jistý, zda tomu tak je plně a myslím si,
že zase zdravotnická výroba stejně jako
předcházející paragraf bude řešena
novým zákonem o léku. Dočasnost této
novely je v této problematice vskutku několikaměsíční.
Netroufám si říci zcela jednoznačně,
je-li správné vypuštění nebo
není, ale po konzultaci s panem ministrem si myslím,
že spíš by se měla sněmovna přiklonit
ke stanovisku pana ministra, že tento návrh by neměl
být přijat. Není to ale úplně
jednoznačné, nelze na to odpovědět
jednou větou.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Mohl byste ještě jednou stručně říci,
o jaký návrh jde.
Poslanec Richard Hájek: Vypustit slova "zdravotnickou
výrobu" v odst. 2 písm. b).
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je prosím pro tento návrh, nechť zvedne ruku
3
Kdo je proti? 3 Návrh nebyl zjevně přijat.
Poslanec Richard Hájek: Další paragraf
je také návrh pana poslance Chromého, je
to § 35 odst. 3. Je to paragraf, ke kterému tady vystoupil
pan prof. Klener a ještě další poslanci.
Přečtu ho: "Ambulantní péči
poskytují nemocnice osobám, pokud to vyžaduje
jejich zdravotní stav a pokud nelze péči
zajistit v rámci dosavadní ambulantní péče."
(Poslanec Chromý požaduje správnou citaci svého
návrhu.)
Omlouvám se, přečtu to znova: "Ambulantní
péči poskytují nemocnice osobám, pokud
to vyžaduje jejich zdravotní stav a pokud nelze péči
zajistit v rámci dané ambulantní sítě."
Musím se přiklonit k tomu, co tady říkal
pan poslanec Klener, myslím si, že tuto připomínku
nedoporučuji k přijetí. Za další,
celá tato problematika není řešena v
tomto zákonu nijak komplexně. Je to zase novela,
která bude platit netroufám si říci
jak dlouho, poněvadž se v české vládě
již před měsíci objevil zákon
o zdravotnickém zařízení. Nedovedu
si teď představit termín, ve kterém
tento zákon bude předložen k projednání,
ale po domluvě s ministerstvem zdravotnictví, se
celá tato zdravotnická legislativa musí vyřešit
a musí být kompletně vyřešena
do konce roku 1992. Čili je to tak, že pokud se budeme
pokoušet v tomto archaickém zákonu vylepšovat
a vyšperkovávat každý paragraf, tak samozřejmě
můžeme všechny paragrafy měnit. Sám
mám několik připomínek k různým
paragrafům. Myslím si, že novelizace tohoto
zákona má odstartovat možnost nové legislativy
a umožnit konečné zborcení tohoto nesmyslného
systému. Myslím si, že lpění
na dokonalé formulaci každého paragrafu v tomto
okamžiku ani není nezbytné.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
pane kolego. Chci vás informovat, že v plénu
vidím velký nepokoj, podle posunků, pokud
je správně dekoduji, se poslanci domnívají,
že vybočujete z rámce zpravodaje, aniž
já sám bych byl kritický.
Poslanec Richard Hájek: Já se omlouvám,
ale chtěl jsem uvést skutečnost, že
celá problematika bude řešena.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Prosil
bych ještě jednou přečíst, jak
zní návrh pana poslance Chromého.
Poslanec Richard Hájek: Ano, je to návrh
pana poslance Chromého: ambulantní péči
poskytují nemocnice osobám, pokud to vyžaduje
jejich zdravotní stav a pokud nelze péči
zajistit v rámci dané ambulantní sítě.
Je to další návrh, který neprošel
výbory a neprošel skupinou zpravodajů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
kolego, teď jsou poslanci s vámi spokojeni, teď
si myslí, že plníte svoji roli.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 2
Kdo je proti? 26
Pokud souhlasíte, návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Hájek: Další je §
35 a připomínka pana poslance Fröhlicha. Já
bych poprosil pana poslance Fröhlicha, zda by byl tak laskav
a znovu upřesnil, kam ten návrh - a spolupracuje
s hygienickou službou - do § 35 chce zařadit.
Já se omlouvám, já jsem to nestihl.
Poslanec Vladimír Fröhlich: Je to druhá
věta od konce, jak je: první pomoci zaměstnancům,
spolupracují s příslušnou hygienickou
službou a podílejí se na výcviku a výchově
- až do konce odstavce.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To
je 35a), pokud se nemýlím.
Poslanec Richard Hájek: To je právě
ten problém, který jsem nezvládl, to je §
35a) a je to ve vládním návrhu, nikoliv ve
starém zákoně 20, kde jsem to samozřejmě
nalézt nemohl.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je
tedy zřejmé, v čem spočívá
návrh pana poslance Fröhlicha? Pokud ano, tak navrhuji,
abychom hlasovali.
Kdo je pro jeho návrh, nechť zvedne ruku. 76
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 35
Děkuji.
Poslanec Richard Hájek: Další §
je § 36, je to připomínka pana poslance Chromého
k odst. 2. Navrhuje vypuštění nočních
sanatorií. Je to zase původní zákon
č. 20. Za prvé tento problém bude zase řešen
zákonem o zdravotnických zařízení
a za další, jedná se o existující
odborný léčebný ústav. Tento
ústav existuje. Pokud to přijmeme na vypuštění
z tohoto zákona, tak tento existující ústav
bude muset změnit název, přinejmenším.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlasujeme
o návrhu pana poslance Chromého.
Kdo je pro jeho návrh, nechť zvedne ruku, prosím.
3
Kdo je proti? 42
Kdo se zdržel hlasování? 65 Děkuji.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Hájek: Dále se blížíme
k prvnímu problémovému paragrafu, ale ještě
tam nejsme. Předtím si uděláme §
41, který bude zcela bezproblémový. Je to
připomínka poslance Chromého, navrhuje vypustit:
Ústřední rady odborů. Tato připomínka
je, samozřejmě, rozumná, ale protože
nepřímou novelizací zákonem 210/1990
už to bylo učiněno, tak to ve starém
znění nalezneme, ale je to novelizováno.
Čili, táži se pana poslance, jestli na tom
trvá.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pokud
tomu rozumím, pan poslanec Chromý ten návrh
vůbec nepodal, takže nemusíme hlasovat o zpětvzetí
jeho návrhu. Můžeme pokračovat. Je to
správné?
Poslanec Richard Hájek: Další paragraf
je § 53. K § 53 bylo vzneseno několik připomínek.
Nejprve k odst. 1 § 53, což je staré znění
zákona č. 20 str. 84 - § 53, odst. 1. Paní
poslankyně Pavlíčková navrhla doplnit
klinické logopedy. Já bych se paní poslankyně
Pavlíkové rád zeptal, protože nevím
kam, jestli do odst. a) nebo b). Já to přečtu,
protože předpokládám, že to ne
všichni máte k disposici.
Odst. a) jsou lékaři na lékařské
fakultě a farmaceuti na farmaceutické fakultě
s tím, že ve vládní novele jsou doplněni
kliničtí psychologové. Odst. b) jsou ostatní
zdravotničtí pracovníci na zdravotnické
škole nebo odborně školeni.
Jde o to, jestli doplnit logopedy do odst. a) nebo odst. b). (Poslankyně
Pavlíková z pléna - nesrozumitelná
odpověď.) Do odst. a), ale to je právě
problém, protože někteří logopedové
nemají vůbec vysokoškolské vzdělání,
někteří mají. Kam to máme zařadit?
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Toto
zdravotnické hašteření není vtěsnatelné
do jednacího řádu, se obávám.
Poslanec Richard Hájek: Není to, prosím,
hašteření, jde o upřesnění
návrhu, protože nebylo řečeno přesně
kam. Pokud je to odst. a), musím upozornit na to, co jsem
řekl, že ne všichni logopedové mají
vysokoškolské vzdělaní.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžeme
tedy hlasovat o návrhu paní poslankyně Pavlíkové?
Pane ministře, máte právo hovořit,
když požádáte o slovo.
Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar: Žádám
tedy o slovo.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni. poslanci, pokud někdo z vás měl
koktavé, šišlavé dítě a
chodil s ním na logopedii, uzná, že klinický
logoped je přes všechnu nedokonalost předcházejících
a stávajících předpisů přece
jen pracovníkem ve zdravotnictví, a to přesto,
že je vychováván na fakultě pedagogické
nebo na fakultě filozofické. Tímto problémem
jsme se museli zabývat též díky upozornění
pana poslance Loma, že něco v této oblasti
nehraje, a jednali jsme s zástupci Unie logopedů.
Ukazuje se, že vtěsnat je do novely je dost obtížné.
Obě verze jsou pravdivé a logopedi se spíš
blíží kategorii jiných pracovníků
ve zdravotnictví. Tzn., buď se rozhodnete, abyste
je přiřadili vedle klinických psychologů
s tím, že připustíte, že kliničtí
logopedi jsou jak vysokoškoláci, tak středoškoláci,
nebo je přiřadíte za jiné pracovníky
ve zdravotnictví. Ale pravda je, že to je poměrně
početná skupina, profesně důležitá,
která, když se nevyjádří její
vztah k této novele, v příštím
roce bude zcela nepochybně - a to jsme zjistili - vystavena
určitým potížím. Omlouvám
se, že to zde říkám, ale je to z prostého
důvodu, že potíže jsou závažnější,
než jsem si mohl ještě před nedávnem
uvědomit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
uzavírám rozpravu. Prosím pana zpravodaje,
aby přednesl ještě jednou pro lepší
paměť návrh paní poslankyně Pavlíkové.
Poslanec Richard Hájek: § 53, odst. 1 písm.
a) - za "kliničtí psychologové"
paní poslankyně navrhuje doplnit "a kliničtí
logopedové".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 82 Děkuji.
Kdo je proti? 9
Kdo se zdržel hlasování? 23 Děkuji.
Návrh byl přijat. Prosím pana zpravodaje,
aby pokračoval.
Poslanec Richard Hájek: To byl odst. 1. Teď
bych se zmínil o novém odstavci 4 stejného
§ 53, tento odstavec se objevuje ve vládním
návrhu na str. 11, bod 48.
V první řadě pan poslanec Klimeš navrhnul
vypuštění odst. 4 tohoto paragrafu. Jako druhý
k tomuto paragrafu vystoupil pan poslanec Kříž,
který ho navrhuje doplnit o klinické psychology.
Další návrh už tady byl pouze na ponechání
§ 53.
Čili první vylučující návrh
je na vypuštění celého § 53, odst.
4. Já už jsem k tomu jednou dnes argumentoval jako
k připomínce, která byla vypuštěna
ze společné zprávy, byť ji některý
výbor navrhoval. Znovu opakuji dvěma větami,
že tato připomínka byla vznesena již při
projednávání zásad ne z jednoho výboru,
ale z více výborů ministerstvu, aby uvedlo
zásady do souladu s platným zákonem č.
220. Ministerstvo tak učinilo, tento paragraf je odrazem.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Můžeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance
Klimeše, který zní na vypuštění
§ 53, odst. 4.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 19
Kdo je proti? 27.
Kdo se zdržel hlasování? 66
Děkuji. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Hájek: Další připomínka
k § 53 odst. 4 byla vznesena panem poslancem Křížem
a týká se doplnění klinických
psychologů. V tomto stadiu nebyl zatím schválen
zákon o komoře klinických psychologů
a požadavek pro výkon stanoví takovýto
zvláštní zákon. Podle mého názoru
asi by to tam spíš nepatřilo, ale okamžitým
přijetím tohoto
zákona je to tam zcela na místě.
Poslanec Karel Kříž: Zákon je
připraven.
Poslanec Richard Hájek: Já vím, ale
předjímáme jeho schválení a
zatím se tak nestalo, pane poslanče. Takže
§ 53 odst. 4: "lékaři, stomatologové,
kliničtí psychologové ...".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 34
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 79
Děkuji. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Hájek: Máme skončené
připomínky k § 53. Dalším paragrafem
je § 62. Je zde připomínka pana poslance Fröhlicha.
Původní písmeno a) a b) pan poslanec Fröhlich
písm. c), které zní: "Občan má
právo obstarat si zdravotní pomůcky zabezpečující
jeho mobilitu nebo společenské uplatnění
na vlastní náklady za předpokladu dodržení
platných vyhlášek ministerstva zdravotnictví.".
Domnívám se, že § 11 odst. 3 písm.
c) se zabývá nadstandardem u těchto pomůcek
a že zcela dostatečně tento požadavek
zahrnuje.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobře,
můžeme hlasovat. Je zřejmý návrh,
o kterém hlasujeme?
Poslanec Richard Hájek: Doplnění o
odst. c), jehož znění jsem přečetl.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 5
Kdo je proti? 1
Pokud souhlasíte, návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Hájek: Docházíme
k předposlednímu §71. Je tu opět návrh
pana poslance Chromého a týká se to zase
starého, původního znění zákona
č. 20, odst. 1/.
Pan poslanec Chromý navrhuje vypustit slovo "další".
Já bych k tomu řekl jenom několik slov.
Tento zákon je z doby unitárního státu,
a to slovo "další" se vztahuje k zástupci
hlavního hygienika pro Slovensko.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
zpravodaji, abychom věděli přesně
v jaké poloze hlasujeme. Ve vládním návrhu
zákona je v § 71 pouze tolik, že v odst. 1/ se
vypouští druhá věta.
Poslanec Richard Hájek: Ano odst. 1/ dále
pokračuje a já vám ocituji pouze to, o co
se jedná. Přečtu tedy celý odstavec
a na slovo "další" dám důraz,
které navrhuje pan poslanec Chromý vypustit: "K
odbornému usměrňování péče
o vytváření a ochranu zdravých životních
podmínek je ustanoven v ministerstvu zdravotnictví
jako orgán hygienické služby hlavní
hygienik Československé socialistické republiky,
kterého na návrh ministra zdravotnictví jmenuje
a odvolává vláda. Zástupcem hlavního
hygienika ČSSR je hlavní hygienik pro Slovensko,
kterého jmenuje a odvolává na návrh
pověřence Slovenské národní
rady a po vyjádření hlavního hygienika
ČSSR předsednictvo SNR. Ministr zdravotnictví
může jmenovat dalšího zástupce
hlavního hygienika ČSSR."
Celá ta první část je rušena
vládní novelou. V poslední větě
toho dalšího zástupce hlavního hygienika
navrhuje pan poslanec Chromý vypustit.