Čtvrtek 5. prosince 1991

Závěrem dovolte abych poděkoval zpravodajovi za práci, kterou odvedl. Omlouvám se, že jsem prodlužoval svým vystoupením rozpravu, ale považoval jsem za vhodné, byv vyzván panem poslancem Klimešem, říci těchto několik slov. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji pane ministře. Do rozpravy se už nikdo nehlásí? Pan poslanec Lom a paní poslankyně Pavlíková.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo, hluboce se omlouvám, že jsem se nepřihlásil písemně, ale než by došla písemná přihláška, tak byste už ukončil rozpravu; proto jsem použil nouzové přihlášky.

Chci se zmínit jenom několika slovy k velmi významnému § 74 v úpravě společné zprávy.

Vážená sněmovno, my si musíme zvyknout začít myslet v podmínkách demokracie a oprostit se od totalitních zvyků, kterými celé generace byly impregnovány. Jedná se o to, že kterýkoliv pracovník orgánů státní správy nemůže nahlížet do zdravotnické dokumentace, natož si z ní dělat výpisky. Toto právo je dáno např. soudním znalcům samostatným zákonem a je vymezeno a upraveno přesně specifikovanými úkony, který znalec, chce-li nahlédnout do dokumentace, musí učinit. Dosavadní praxe - a hovořím z praxe třicetiletého klinického lékaře - byla taková, že pracovník státní správy přišel na oddělení, vyžádal si chorobopis, který mu byl automaticky ihned s urychlením podán, prostudoval si ho, mlčky ho vrátil, učinil si výpisek a odešel. Neměl zapotřebí sdělovat proč a nač, natož aby učinil do dekursu zápis, že chorobopis prohlédl.

Myslím, že ustanovení § 4 ve znění společné zprávy je jedním z významných demokratických rysů, kterými se zařazujeme po bok vyspělých demokratických států.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Lomovi. Pani poslankyně Pavlíková se ještě hlásí do rozpravy.

Poslankyně Jiřina Pavlíková: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, omlouváme se za svoji zpozdilost, ale i ona byla dáno časovou tísní, v níž jsme byli zřejmě všichni při projednávání tohoto zákona. Problém, kterého bych se chtěla velmi stručně a jasně ujmout, je ten, o kterém se již tady zmiňovali mnozí kolegové a zmínil ho i pan ministr: týká se postavení klinických logopedů. Je to obor, při kterém kliničtí logopedové pracují v týmech komplexní rehabilitace, dále na nejrůznějších odborných pracovištích, případně přímo v terénu. Úzce spolupracují se školstvím a sociální péčí. Jejich nezbytnost zajisté nikdo nezpochybňuje, nicméně novelou zákona se ocitají v poněkud svízelné situaci. Jejich profesní organizace není zřízena zvláštním zákonem, ale pouze zákonem o sdružování občanů. Ocitli by se tak v situaci, kdy by neměli možnost nějak ovlivnit další dohadovací řízení a záležitosti spojené s provozováním jejich praxe.

Zestručňuji své vystoupení pouze na pozměňovací návrh k bodu 16. V § 11 odstavce 4 označení rozšířit takto: "... profesními organizacemi zřízenými zvláštním zákonem a profesními společnostmi jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví." Tolik k § 11.

Další doplněk, který právně souvisí zároveň s postavením klinických psychologů se týká § 53, to je bod 46, § 53 odstavec 1 písmeno a), kde navrhuji za slova" klinický psycholog" vsunout označení "klinický logoped". Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Chromého.

Poslanec Heřman Chromý: Děkuji panu poslanci Lomovi, že zde vystoupil k onomu § 74, bod 3, který se ve znění společné zprávy vypouští, ale dovoluji si právě po té včerejší noční diskusi s ním trochu nesouhlasit, jednak s určitou formou té diskuse, kterou navodil slovy "totalitní", to bychom takhle mohli prakticky diskutovat o všech zákonech a nedostávali bychom se k věcnému jádru.

Souhlasím s ním, že soudním znalcům je tato možnost dána a byl jsem upozorněn na to, že v podstatě se i jedná o právo pojištěnce v dalších jiných, třeba správních řízeních. To jsou všechno věci, které mohou být vedeny v zájmu pojištěnců. A zde potom se tedy připojuji k tomu, nebo navrhuji, aby tento bod zůstal ve znění vládního návrhu předloženého zákona, novely, kterým se mění a doplňuje zákona č. 20/1966 Sb., o zdraví lidu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, do rozpravy se hlásí - a opět nikoliv řádně - dva poslanci, Gjurič a Výborný.

Poslanec Andrej Gjurič: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, k tomu, že jsem také ne zcela "košér" formou se přihlásil mně přimělo vystoupení kolegy Chromého. My jsme o tomto bodu, o kterém teď mluvíme, zdali vůbec lze nebo vůbec nelze někdy nějak nahlédnout do pacientovy dokumentace, na našem výboru diskutovali dlouho. Objevují se vlastně dva krajní názory: jeden vypustit ten bod, což je nyní ve společné zprávě, čili do dokumentace nelze nahlédnout nikdy, jednak je tady nyní protinávrh kolegy Chromého vrátit tam ten bod, protože někdy může být v zájmu klienta, aby se do dokumentace nahlédnout mohlo.

Nebudu už zdržovat tím, čím jsem argumentoval na výboru z vlastní profese kde dokumentace také byla tajná, a mlčenlivost máme také podepsanou, ale také může být někdy v zájmu klienta, aby ..., a navrhuji tedy po pozměňovacím návrhu kolegy Chromého pozměňovací návrh - abych tak řekl - pozměňovací návrh středního kalibru to je, ani úplné vypuštění, ani úplné vrácení, a to, že tento bod tři § 74 by zněl takto:

"Nahlížet do dokumentace o zdravotním stavu nemocného včetně pořizování výpisů nebo stejnopisů lze jen s písemným souhlasem pacienta."

Bylo by to zhruba to, co chce kolega Chromý, čili pouze v těch případech je-li to ku prospěchu toho člověka a on k tomu sám dá písemný souhlas. Takhle my to děláváme v manželských poradnách.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Máme tady slušnou zdravotnickou polemiku. Dále se hlásí poslanci Výborný a Lom.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, rád bych se vyjádřil k návrhu kolegy Loma, který doporučil, aby došlo ke změně bodu 27 § 24 zákona v podstatě v tom smyslu, že v tom případě úrazové hospitalizace by nebylo požadováno, aby zdravotnické zařízení oznamovalo tuto hospitalizaci soudu.

Já bych chtěl kolegyně a kolegy upozornit, že původně v zásadách zákona tato záležitost byla řešena v podstatě tím způsobem, který navrhuje kolega Lom, a na upozornění (a tuším nejen ústavně právního výboru), že tím by se návrh zákona dostával do příkrého rozporu s Listinou základních práv a svobod, byl do paragrafovaného znění zakotven § 24 přece jen v tom znění, jako je v tisku 482 před vámi. Důrazně upozorňuji, že pokud by byl přijat návrh poslance Loma, přineslo by to jistě příjemné a praktické důsledky pro zdravotnická zařízení. Proto také chápu, že k tomu návrhu se připojil pan ministr. Ale naše rozhodnutí by bylo protiústavní, protože ústavní listina nerozlišuje mezi hospitalizací psychiatrickou a jinou. Listina je v tomto směru naprosto jednoznačná.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Loma.

Poslanec Petr Lom: Chtěl jsem se jenom malou technickou poznámkou, pane místopředsedo, přihlásit k příspěvku pana poslance Gjuriče, že ve valné většině případů ten, jehož se ta dokumentace týká, bude moci obtížně vyjádřit svůj souhlas, poněvadž buďto již nebude mezi živými, nebo bude dávno propuštěn. Většinou se přezkumné řízení úředníky státní zdravotní správy (a hovořím-li o státní zdravotní správě, míním tím jen pověřené úředníky ministerstva a jeho orgánů) koná většinou až po čase.

Svým vystoupením jsem jenom chtěl ochránit tajemství osobních údajů, o kterém vím, že tímto způsobem je snadno narušitelné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se již nikdo nepřihlásil. Ale nyní se hlásí pan poslanec Šuman. Prosím ho tedy.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi také jeden kompromisní návrh týkající se § 74. Jde o toto: Text, který je tam uveden, označit jako odstavec 1, a přičlenit k němu odstavec 2 tohoto znění: "Oprávnění vymezené v odstavci 1 v bodě 3 mají pouze vybraní pracovníci orgánů státní správy. Jejich výčet a další podmínky pro nakládaní se získanými informacemi stanoví zvláštní předpis." Domnívám se, že to je jedno z řešení, které by snad bylo přijatelné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pane ministře, máte slovo.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Pane místopředsedo, dámy a pánové, nechci prodlužovat diskusi. Upozorňuji na to, že to, co nyní přednesl pan poslanec Šuman a před chvílí pan poslanec Gjurič, přináší z mého pohledu přece jen racionální přístup k tomuto problému. Musím totiž znovu opakovat, nyní zcela lapidárně svoje upozornění, že v tu chvíli, jak bude tento zákon přijat, si musíme klást otázku, jakým způsobem budou vyřizovány stížnosti, když není dostatek soudních znalců. Veškerá stížnostní legenda, která půjde na lékařské komory i na ministerstvo zdravotnictví jako orgán státní správy, bude zablokována, pokud nebude dán jasný návod na to, jak má ministerstvo zdravotnictví postupovat s těmi desítkami a někdy i stovkami stížností, které musíme postupovat soudům po přešetření základních indicií.

Budu úplně spokojen a nebudu se znovu k tomuto problému vracet. Bude-li přijato toto znění, je to nepochybně výhodné pro státní zdravotní správu, protože odpadá povinnost (a tuším, že pan poslanec Gjurič to také tuší) zabývat se naprostou většinou stížností, neboť úředníci ministerstva zdravotnictví nebudou schopni, byť třeba půjde o lékaře, se třeba k tomuto problému kvalifikovaně vyjádřit.

Omlouvám se, že jsem se znovu k tomuto problému vrátil, a děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Bendu.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, mám návrh na změnu jednoho slova k bodu 28 ze společné zprávy, kde se do § 27 a) doplní odstavec 3: "Umělé přerušení těhotenství upravuje zvláštní zákon."

Já bych nerad rozpoutal rozpravu o umělém přerušení těhotenství, ale domnívám se, že by tam mělo být "umělé ukončení těhotenství". Těhotenství nelze znovu obnovit. Doufám, že novela připravovaná ministerstvem zdravotnictví bude v tomto směru upravena. Mělo by to být i v zákoně 20, že se jedná o ukončení těhotenství a ne o přerušení těhotenství.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Já slibuji, že je to skutečně závěrečná poznámka k § 74. Odstavec 2 bodu 77, který se týká § 74, hovoří o oprávnění pracovníků orgánů státní zdravotní správy, aby si vyžadovali odborné sdělení, vyjádření a vysvětlení, a to písemně i ústně. To je postačující k tomu, aby pracovník státní zdravotní správy si mohl udělat představu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Slovo má pan poslanec Klener.

Poslanec Pavel Klener: Já nediskutuji nikdy dlouho. Tentokrát to bude jen jedna věta. Lékař, který pacienta léčil, mi určitě neřekne, že ho léčil špatně, to musí posoudit nezávislý odborník. Těch znalců však není tolik, stížností je ohromné množství.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Hofhanzl.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já bych podpořil to původní znění § 74, ten odstavec 3, tak jak ho uváděl ministr zdravotnictví pan Bojar. Pracoval jsem dvacet let ve zdravotnictví, a myslím, že není zrovna moc dobré důvěřovat tak důsledně těm, kteří pacienty léčí. Měl by mít možnost nahlédnout do toho také někdo jiný.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Přítomní zdravotníci nereagují? Takže se zdá, že rozpravu mohu právě uzavřít. (Chvilka mlčení.) Rozprava byla uzavřena a já se ptám pana společného zpravodaje, zda si přeje ke zpracování připomínek a návrhů nějakou lhůtu. (Předsedající se domlouvá se zpravodajem.) Pan zpravodaj si žádá 30 minut. Znamená to, že tuto lhůtu spojíme s obědem a sešli bychom se zde ve 14.15 hod.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, pokračujeme v dnešní schůzi. Rozprava k tomuto bodu jednání byla uzavřena. Pan společný zpravodaj měl za úkol seřadit připomínky a návrhy tak, aby bylo možno hlasovat. o nich podle ustanovení čl. 26 odst. 2 jednacího řádu. Je to úkol nelehký a táži se pana zpravodaje, zda dostál svému úkolu (ano). Prosím, tedy ujměte se slova.

Poslanec Richard Hájek: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s výsledky, ke kterým jsem dospěl. Ne všichni poslanci, kteří vystoupili v rozpravě podali pozměňovací návrhy, a proto navrhuji postupovat tak, že půjdeme po těch paragrafech ve znění vládního návrhu, ve znění společné zprávy, ke kterým byly připomínky. Budu řadit jednotlivé návrhy tak, jak jednotliví poslanci vystoupili v pořadí. Je nějaká připomínka k tomuto postupu nebo není? Jestliže tomu tak není, dovolil bych si začít první připomínkou.

Byl to pan poslanec Chromý k § 3 písm. c) - vypuštění "a tématických". Je to z původního zákona č. 20/1966. Tato připomínka je relevantní a je to jedna z připomínek, která vypadla z kontextu se současným stavem a byla přehlédnuta. Byl bych pro, aby tato připomínka byla schválena. Pane místopředsedo, myslím, že by se mohlo dát hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku 88 Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 9

Žádné překvapení, dámy a pánové, nejsme usnášeníschopni. Táži se kolegů v kuloárech, zda podstoupíme čtvrthodinovou prezentaci, nebo zda se uvolí dostavit se na svá místa. Je ve sněmovně někdo, kdo nehlasoval vůbec? (Hlásí se několik poslanců.) Prosím pana zpravodaje, aby zopakoval návrh.

Poslanec Richard Hájek: Jedná se o § 3 jehož změnu navrhuje pan poslanec Chromý a jde o vypuštění v písm. c) původního zákona č. 20/1966 "a tématických", to znamená, že po schválení tohoto návrhu by znění bylo "stanovení vývojových a výzkumných úkolů ...". Vypadává "a tématických".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku 105 Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 3 Tento návrh byl přijat.

Poslanec Richard Hájek: Další připomínka je také od pana poslance Chromého a týká se § 9. Oproti návrhu garančního výboru a oproti společné zprávě, kde se písm. c) § 9 navrhuje k vypuštění, pan poslanec Chromý navrhuje ponechání písm. c). Znamená to tedy, oznámení nemoci nebo jiné skutečnosti z hlediska zajištění léčebně preventivní péče. Na společné poradě zpravodajů jsme už o tomto problému hovořili, už jsem to tady dneska také jednou říkal, a shodli jsme se na tom, že formulace "jiné skutečnosti" je příliš vágní a pokud se jedná opravdu o vztah k přenosným nemocem, kde je tato povinnost nepochybná, je jednoznačně řešen již v odst. b). Garanční výbor nedoporučoval přijetí tohoto návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Omlouvám se, že požádám pana zpravodaje o osvětlení. Návrh spočívá na tom něco nevypustit.

Poslanec Richard Hájek: Návrh pana poslance spočívá v tom ponechat písm. c). Společná zpráva navrhovala vypuštění.

.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlasujeme vlastně o doplnění do základu našeho jednání, tedy společné zprávy o text, který byl původně v zákoně 20. To bude asi správnější interpretace tohoto hlasování.

Takže, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku 4

Kdo je proti? 24

Pokud souhlasíte, nebudeme dále hlasovat, návrh nebyl přijat.

Poslanec Richard Hájek: Další připomínku vznesl pan poslanec Frölich, a to k § 10a. Jedná se o doplnění "o protetické a zdravotnické prostředky". Původní termín pod prostředky zdravotnické techniky - zdravotnická technika je širší pojem a zahrnuje i tyto jmenované protetické prostředky.

Myslím, že tuto připomínku lze označit jako nadbytečnou, ale snad by tam i mohla být. Osobně si myslím, že tato připomínka je zahrnuta v původním textu. V původním textu toto je, ale ve společné zprávě se už tyto pomůcky mění v celé dikci zákona na prostředky zdravotnické techniky. To se bude promítat do všech dalších znění paragrafů. V původním textu by to oprávnění mělo, ale podle společné zprávy je toto již vyřešeno, pojem je širší. Vztahuje se to i k dalším vaším pozměňovacím návrhům. Myslím, že tuto připomínku lze označit za nadbytečnou.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se o slovo pan ministr zdravotnictví Bojar, který jej dostává.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Je mi velice líto, vážená sněmovno, že jsem se přihlásil, ale chci upozornit na to, že terminus technikus tak, jak na něj upozornil pan poslanec Frölich, má své opodstatnění. Ta široká interpretace může zavádět k tomu, že velice záhy se ukáže při vypracovávání zdravotního řádu a zejména ohledně proplácení, že se dostanou do značných potíží pacienti i lékaři, kteří se budou snažit najít tady skulinku. Zvažme, zda lze stáhnout všechny tři termíny pod jeden termín. Omlouvám se, že jsem vstoupil do diskuse v tomto okamžiku. Považuji za svou povinnost z ohledu na pacienty upozornit na to, že v dobré víře, ten zákon udělat stručnější, by se mohlo stát to před čím varuje pan poslanec Fröhlich. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pane ministře, zeptal bych se díky té procedurální nepřesnosti, jestli si přejete vyjádřit se k jiným návrhům a zda to hodláte učinit teď.

Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar: Nevím, zda je to možné, ale považoval bych za slušné, abych poděkoval panu poslanci Bendovi za jedno významné upozornění. Máte nepochybně pravdu, pane poslanče, v tom, že neexistuje přerušení těhotenství. Existuje pouze ukončení těhotenství nebo potrat. Mluvil jsem o tom vícekrát, ale jsme nuceni ctít nebo dodržovat stávající právní normu, v které je tento termín, který ve vás vyvolává odpor a v řadě lidí vyvolává přinejmenším silné rozpaky. Je to termín, který zatím musíme užívat, to znamená, že se objevuje v novele, to není dáno ničím jiným, než že nám bylo řečeno, že musíme tento termín dodržovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP