Čtvrtek 5. prosince 1991

Navrhuji u § 3 nikoli předlohy novely zákona 20/1966, § 3 z bodu c) vypustit slovo "a tématických úkolů". Zdůvodnění - odborníci mi říkají, že toto se váže v podstatě k nedávné minulosti, kdy se tématické úkoly zadávaly při socialistických soutěžích. § 3 bod c) by zněl "stanovení vývojových a výzkumných úkolů a při navrhování a zavádění nových strojů a jiných pracovních prostředků i technologických a pracovních postupů".

Další návrh, tentokrát na změnu ve znění společné zprávy, by se dotýkal § 9 odst. 2 písm. c), který se vypouští. Návrh zní, aby toto znění bylo ponecháno se zdůvodněním, že zejména v budoucnosti, kdy bude docházet k častým změnám volby lékařů, tato povinnost ohlašovat některé své potíže lékaři by měla být zachována.

U § 19 novely zákona 20/1966 - to je technická záležitost. § 19 - lázeňská péče: odst. 1 v první větě vypustit poslední slova "po projednání s Ústřední radou odborů" a ve druhé větě stejný konec věty "v dohodě s Ústřední radou odborů". (Poslanec Lom: to už je upraveno předchozími právními úpravami). Bylo mi řečeno, že ne. Omlouvám se, protože jsem si to skutečně nestačil ověřit. Děkuji panu dr. Lomovi, tento návrh stahuji.

U § 20 - poskytování léků a zdravotnických potřeb v odst. 3 vypustit závěr tohoto odstavce od slov "které zároveň stanoví ..." a končí "... trvale v zásobě". Takže znění tohoto odstavce by bylo následující: "Lékopis obsahující ustanovení o druzích a vlastnostech léčiv a některých zdravotnických potřeb a způsobu jejich přípravy, uskladnění, zkoušení a výdeje vydává ministerstvo zdravotnictví." Je to změněno? Bylo mi řečeno, že ne, s tím, že zdůvodnění je prosté. U soukromých lékáren není nutno stanovovat zásobu neprodejných léčiv nebo vůbec stanovovat zásoby léčiv.

§ 29 zákona 20/1966 - ať mě pan zpravodaj Hájek když tak opraví, jestli došlo k úpravě Československé socialistické - nebo zůstalo Československé republiky a nebylo opraveno za slovo České, tato úprava, že prý také nebyla provedena. To by byla čistě jen technická změna.

V § 32 odst. 2 bod b) vypustit za slovem: organizace pro zdravotní výrobu - tato slova vypustit, takže znění tohoto bodu b) by bylo následující: Organizace pro zásobování léčivy a jinými zdravotnickými potřebami a pro jejich kontrolu.

Podle informace, kterou jsem si nestačil ověřit, která byla zprostředkována, je zdůvodnění takové, že tyto organizace zdravotnické výroby jsou už podřízeny ministerstvu průmyslu.

§ 35 odst. 3 vládního návrhu předložené novely - zde se navrhuje znění: Nemocnice poskytují lůžkovou, základní a specializovanou diagnostickou a léčebnou péči, jejíž součástí jsou i nezbytná preventivní opatření.

Další odsek by zněl: Ambulantní péči poskytují, pokud to vyžaduje jejich zdravotní stav a pokud nelze péči zajistit v rámci dané ambulantní sítě. Chce se tím v podstatě ulehčit nemocnicím a předjímá se tím stav, kdy by i tato činnost, jak mi bylo sděleno, měla být vedena zvlášť. Zvlášť by si ji měli pacienti platit, nebo měla by být odděleně účtována.

V § 36 zákona 20/66 v odst. 2 vypustit slova v závěru tohoto odstavce: a noční sanatoria. Znění tohoto odstavce by bylo následující: Odbornými léčebnými ústavy jsou léčebny tuberkulózy a respiračních nemocí, psychiatrické léčebny, rehabilitační ústavy a další léčebny a ozdravovny.

Zdůvodnění: tato zařízení by měla být financována zaměstnavateli nebo případně těmi, kdo o ně budou mít zájem. Navíc podle názoru těch, kteří to předkládají a se kterými se ztotožňuji, tato péče je v podstatě nad rámec potřebné péče, kterou může pojištěnec uplatňovat.

V § 41 novely opět vypustit závěr tohoto odstavce: a s ÚRO.

A konečně v § 71 zákona 20/66 - nevím, jestli v tomto paragrafu došlo k úpravě - opět technická, pokud nebyla upravena. Odst. 1 - poslední věta: ministr zdravotnictví může jmenovat další - to slovo další vypustit - může jmenovat zástupce hlavního hygienika České republiky. To je vše. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Chromému a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Lom a připraví se pan poslanec Kříž.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovoluji si vznést pozměňovací návrh k bodu 27 předložené novely, k § 24. Předchozí § 23 upravuje možnost převzetí nemocného do ústavní péče bez jeho souhlasu a taxativně vyjmenovává, za jakých okolností je tak možno učinit. V odstavci 24 se tak stanoví povinnost 24hodinové lhůty, kdy je třeba oznámit takové převzetí soudu, nebo v této lhůtě může pacient dodatečně projevit souhlas.

Navrhuji, aby v 5. řádce za slova písm. c) bylo doplněno: a trvá nemožnost vyžádání souhlasu nemocného pro jeho úrazové postižení nebo náhlé vážné onemocnění, s výjimkou psychiatrické hospitalizace. Vzhledem k tomu, že se prodloužila nadměrně první věta, navrhuji zařadit pokračování textu jako druhou větu, která by zněla: Dále se soudu neoznamuje převzetí nemocného bez jeho souhlasu do ústavní péče atd. - text je identický.

Zdůvodnění tohoto závěru. V garančním výboru jsme diskutovali tyto situace a přiznávám, že předchozí pozměňovací návrh, se kterým jsme šli jako s návrhem do společné zprávy, nebyl příliš přesný a mohl vzbuzovat obavy, aby nedošlo ke zneužití. A mohl vzbuzovat domněnku, že je v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Toto nyní navržené znění je myslím přesné a zdůvodňuji ho takto. V každém lůžkovém zařízení se denně přijímají úrazy hlavy, které jsou spojeny se závažnou poruchou vědomí. Tato porucha vědomí přetrvává interval 24 hodin a v tomto období zraněnému není ani dovoleno podepsat revers, protože je považován za právně nesvéprávného. Čili v tomto období nemůže pacient písemné ani ústně právní závazně projevit svůj souhlas. Dále se jedná o závažné úrazy včetně těch nejtěžších, tzv. polytraumat, kde je podmínkou léčby, aby pacient byl zklidňován a jeho bolesti byly tišeny vlivem opiátů a dalších prostředků. Dále to jsou další skupiny nemocných, zmiňuji jen pacienty, kteří utrpí srdeční infarkt, kteří jsou v intervalu pokud možno nejkratším farmakologicky dlouhodobě zklidňováni. Jestliže u této skupiny pacientů, u které si nelze vyžádat v těch 24 hodinách po jejich přijetí souhlas, je budeme oznamovat soudu, může se stát, že podle extrapolovaných údajů jednoho pražského obvodu bude soud denně dostávat 10 až 15 takových oznámení.

Domnívám se, že v textu s výjimkou psychiatrického onemocnění je odstraněna základní obava, že by mohlo dojít k jakémukoli zneužití, protože na chirurgických odděleních nebo na jednotkách intenzivní péče pro postižené srdečním infarktem je tato obava, bych si troufl tvrdit, velmi minimální.

Jde o to, abychom vytvářeli zákony funkční a aby nedocházelo ani k administrativnímu zahlcování. Proto žádám, aby tento pozměňovací návrh byl přijat.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím nyní pana poslance Kříže, připraví se pan poslanec Klener.

Poslanec Karel Kříž: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, rád bych přenesl vaši pozornost k bodu 48 navrhované novely, kde § 53 je doplňován novým odstavcem 4, ve kterém navrhuji toto znění: "Lékaři, stomatologové a kliničtí psychologové pro výkon povolání v preventivní a léčebné péči a absolventi vysokoškolského studia v oboru farmacie pro výkon povolání v lékárenském zařízení na území České republiky, musí splňovat také požadavky stanovené zvláštním předpisem."

Proč tam navrhuji doplnění o klinické psychology?

Nebudu se tady šířit o zásadních důvodech, které spočívají v tom, že kliničtí psychologové si za posledních 30 let vydobyli pevné místo v systému zdravotnické péče, zvláště pokud jde o diagnostiku a léčbu duševních onemocnění. Jde mi tady o logiku věci.

V této souvislosti vám doporučuji, abyste si všimli bodu 12, kde v § 9 v odst. 2 za slovo "lékaře" vkládáme slova "klinického psychologa", takže ten odstavec 2, § 9 zní podle společné zprávy takto: "občanům s výjimkou osob ve vazbě a výkonu trestu odnětí svobody a umožňuje volbu lékaře, klinického psychologa a zdravotnického zařízení." Možnost volby se netýká zdravotní preventivní péče podle § 18a.

Tento můj podnět sleduje to, abychom náš text, tedy text navrhované novely, uvedli do určité vnitřní konzistence.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dávám slovo panu poslanci Klenerovi, připraví se pan poslanec Fröhlich.

Poslanec Pavel Klener: Pane místopředsedo, já mám jenom malou poznámku, která se týká vystoupení pana poslance Chromého.

Já se naopak domnívám, že v § 35 v odst. 3 - "Nemocnice poskytují ambulantní a lůžkovou základní ..." atd. by ta ambulantní činnost měla zůstat zachována, protože oddělovat ambulantní a nemocniční léčbu je neracionální. U celé řady onemocnění se to střídá a v podstatě dokumentace o pacientovi zůstává v jednom zařízení a nemůžeme také nemocnice zbavit možnosti ambulantního vyšetřování.

Čili můj návrh je ponechat znění tak, jak bylo navrhováno.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím pana poslance Fröhlicha, který je posledním přihlášeným do rozpravy.

Poslanec Vladimír Fröhlich: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno!

Dovolte mi, abych podal několik pozměňovacích návrhů.

Na straně 3 v § 10a v písm. b) je citace "v tvorbě sazebníků, které souvisejí s výkony zdravotnické péče, v tvorbě cen léčiv, prostředků zdravotnické techniky..." doporučuji doplnit "protetické a zdravotnické pomůcky...". Zdůvodňuji to tím, že prostředky zdravotnické techniky je všeobecný výraz, pod kterým si lze vykládat mnoho, od přístrojů laboratorních přes rentgeny až po další věci.

Toto má vazbu na další pozměňovací návrh na straně 4 v § 1, odst. 3, písm. c), který zní: "Léčiva..." - místo "a" doporučuji čárku, potom "prostředky zdravotnické techniky, zdravotnické a protetické pomůcky nad rámec stanovený zvláštním předpisem...".

Dále na stránce 9 v § 35a, nadepsaný Zařízení závodní preventivní péče doporučuji ve druhé větě od konce odstavce za slovo "zaměstnancům" dát čárku a doplnit "spolupracují s příslušnou hygienickou službou a podílí se ..." - a dále citace zůstává, jak je. Zdůvodňuji to tím, že v samotném obsahu tohoto odstavce již tato vazba k hygienické službě je v citaci obsažena.

Na straně 13 v § 62 v odst. 3 doporučuji doplnit odstavce a) a b) textem odstavce c) s citací: "Občan má právo si opatřit zdravotnické pomůcky zabezpečující jeho mobilitu nebo společenské uplatnění na vlastní náklady za předpokladu dodržení příslušných vyhlášek ministerstva zdravotnictví." Toto považuji za rozumné proto, poněvadž ti pacienti, nebo ti občané, kteří jsou dostatečně solventní a stane se jim neštěstí, pracovní úraz nebo nehoda, v důsledku kterých mohou mít například amputovánu nohu, mohou si vybrat mezi těmito náhradami třeba i pomůcky ze zahraničí, které jsou mnohdy z lehčích materiálů a jsou daleko mobilnější. To v dosavadním textu dosud není.

To je všechno. Uvedené moje pozměňovací návrhy vycházejí z toho, že mám k tomuto zákonu vazbu profesní v rámci své 28leté praxe ve zdravotnictví.

Děkuji pěkně.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Fröhlichovi.

Poněvadž se již nikdo nepřihlásil - ale přece, pan ministr Richter, dávám mu slovo.

Ministr spravedlnosti Leon Richter: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nebyl bych vás obtěžoval svým vystoupením, nebýt přímé výzvy pana poslance Klimeše, který se domnívá, že bych měl zaujmout stanovisko k otázce povinného členství v komorách, jakožto otázce obecné, jakožto otázce, zda takovéto povinné členství je či není slučitelné s Listinou práv a svobod. Tím mě dostal do poněkud ambivalentního postavení, poněvadž osobně bych, jsa v jisté profesi zaměstnán, nerad byl povinen vstupovat do jakékoli organizace stavovského charakteru, ať už je jí komora či cokoli jiného. Ale nemohu přece jen odhlédnout od následujících faktů.

Za prvé ústavní Listina základních práv a svobod vymezuje právo osobnosti svobodně se sdružovat v podstatě ve dvou článcích, a to v článku 20 a potom v článku 27. Mám ovšem za to, že v obou článcích je míněno něco jiného, než jsou profesní komory, které jsou zákonem nadány určitými kompetencemi v tom rozsahu, v jakém zákonodárce považuje tyto kompetence za nezbytné k tomu, aby ta či ona profese mohla řádně fungovat. Tím chci současně říci, že mám za to, že legislativní praxe, tak jak byla nastolena tímto sněmem již v dřívější době, popř. legislativní praxe Federálního shromáždění nemusí nezbytně být v rozporu s touto Listinou základních práv a svobod.

Otázku, zda ten či onen zákon je či není v rozporu s touto ústavní listinou, nemohu ovšem posuzovat já, mohu sdělit svůj názor, pokud bude akceptován, je to jiná věc, ale nakonec o tom rozhoduje v běžné praxi zákonodárný sněm jako takový a došlo-li by k rozporu mezi takovýmto stanoviskem zaujatým zákonodárným sborem a vyjádřeným v příslušné právní normě a v ústavní listině, pak je tady z ústavy jiný orgán, který je nadán kompetencí tento event. rozpor řešit - míním tím pochopitelně Ústavní soud. Ale mám ostatně za to, že to nemusí být vždy Ústavní soud, poněvadž od 1. resp. 2. ledna bude tato ústavní listina přímo aplikovatelná bez zřetele na to, zda v konkrétním případě byl či nebyl přijat některý zákon, byla-li nějaká právní úprava uskutečněna formou zákona či nikoliv. Tím chci říct, že vlastně aplikaci takovéto normy má od 2. ledna i obecný soud, pokud samozřejmě v řádném řízení vymezeném procesními řády by se k posuzování takovýchto otázek dostal a pokud by uznal za opodstatněné v této věci rozhodnout. V každém případě může řízení přerušit a vyčkat stanoviska Ústavního soudu.

Závěr tedy zní asi takto: Legislativní praxe nastolená tímto sněmem i jinými zákonodárnými sbory není nezbytně v rozporu s ústavní listinou a pokud by takovýto spor vznikl, k jeho řešení je povolán Ústavní soud. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan ministr Bojar si přeje reagovat v rozpravě? Prosím, máte slovo. Jinak budete mít, pane ministře, ještě slovo na závěr po skončení rozpravy.

Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážená sněmovno, jen pár poznámek k tomu, co bylo již řečeno.

Upozornil bych na jeden významný akt, který zde byl zmíněn, tuším, panem zpravodajem, který se týká § 74, jímž se upravuje a reguluje určitá možnost získávat informace. Může se stát (a byl jsem požádán, abych na to upozornil, tuto otázku jsme kladli při projednávání připomínek, týkajících se této novely), že vzhledem k tomu, že budeme klást velký důraz na zajištění úplné nebo takřka absolutní ochrany informací a lékařských dat, bude významně stížena kontrolní činnost jak státní zdravotní správy, tak i některých orgánů lékařských komor. Znění, které jsme navrhovali, opravňovalo získávání i výpisů a stejnopisů. Potom se při jednání na půdě jednoho z výborů došlo k závěru, že by se tato praxe mohla dostat do kolize se zájmy vyplývajícími z akcentu kladeného právě na ochranu a zamezení úniku jakýchkoli dat.

Připomínka prof. Klenera, týkající se zajištění možnosti lůžkových zařízení na poskytování ambulantních služeb, je podle mého soudu oprávněná.

Neporozuměl jsem úplně beze zbytku tomu, co měl na mysli pan poslanec Chromý, nevím, zda jeho formulace nesměřovala spíše k tomu, aby toto právo bylo nějakou formou precizováno.

Byl jsem tázán panem poslancem Klimešem na můj názor ohledně aplikace zákona č. 20 t. r., týkajícího se povinného členství lékařů v lékařských komorách. Nezbývá mi než opakovat svůj názor, že jsem měl a mám za to, že vzhledem k tomu, co řekl pan ministr Richter, i vzhledem k tomu, co bylo napsáno, je institut povinného členství bez existence odvolací instance pro mě přece jen problémový. Byl jsem opakovaně upozorněn na to, že může u zaměstnanců, kteří nebudou pracovat v soukromém sektoru, v soukromých praxích, dojít ke kolizi, k souběhu dvou zájmů, jednak nadřízenosti, tzn. budou povinováni svým způsobem v některých sporech, jednak ke svému zaměstnavateli, a potom v lékařské komoře to může vést k některým komplikacím. Ale podstatnější je otázka, na kterou neumím odpovědět a na kterou bych rád znal odpověď, jaká je představa, že se bude postupovat v těch případech, kdy nejrůznější zdravotničtí pracovníci (a nejde jen o lékaře) budou vykonávat svou praxi ve zdravotnických zařízeních, aniž by byli členy lékařské či jiné komory. Tyto otázky jsou mi kladeny písemně a doznávám, že nejsem schopen na ně v tuto chvíli podat uspokojivou odpověď. Právě tak právníci shodně s názorem pana ministra Richtera upozorňují na jistou nejednoznačnost vyplývající z různých možných interpretací zákona č. 20.

Nebyla nám poskytnuta také jednoznačná interpretace toho, jak přistupovat ke tvrzení, které zde uplatnil pan poslanec Klimeš, nehodlám ho znovu opakovat, zda má nebo nemá limitovat pouze požadavek na vzdělání bez požadavku na povinné členství v některé profesní organizaci.

Otázkou je - a mně byla též položena písemně a nemohu ji smlčet - zda institut povinné registrace může nebo nemůže toto povinné členství nahradit. Problém jistě rozporuplný v přechodovém období vyžadující pozornost. Nehodlám tuto otázku otevřít, ale nemohl jsem ji pominout mimo jiné proto, že v minulém týdnu byla tato otázka otevřena znovu jedním z čelních představitelé Světové zdravotní organizace, který byl zřejmě někým před tím informován o tomto problému a kladl mi otázky týkající se našeho přístupu k tomuto řešení s tím, že označil mé odpovědi za ne úplně konzistentní. Tolik k otázce pana poslance Klimeše.

K tomu, co říkal pan poslanec Lom, se mohu jenom vřele připojit. Považuji tuto změnu za žádoucí.

Otázka klinických psychologů je otázkou otevřenou. Na to narazil zpravodaj při projednání na půdě výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, neboť se ukázalo - a v tom měl pravdu pan poslanec Lom, že stejné problémy mohou vyvstat zejména u klinických logopedů nebo u některých dalších profesí, které jsou mezními. Navíc v případě klinických logopedů se ukazuje, že ne úplně systematický přístup k utváření některých vyhlášek v minulosti dovoluje výklad, na který pan poslanec Lom na půdě výboru poukázal.

Chci říci, že chápeme požadavky klinických psychologů v tuto chvíli a máme za to, že vzhledem k tomu, že projednávání na půdě výboru ČNR vzalo ohled na jejich požadavky, že by bylo asi možno z našeho pohledu vzít jejich doporučení - a k tomu se připojuji - v potaz.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP