Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 21
Dámy a pánové, nejsme usnášeníschopní.
/Jeden poslanec přišel./ Už jsme usnášeníschopní,
vítám pana poslance, který způsobil
tuto změnu, jsem velmi rád, že přišel.
Návrh na změnu pořadu byl přijat a
já požádám pana ministra Bojara, aby
z pověření vlády ČR se ujal
slova k tomuto návrhu zákona.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Pane místopředsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, dámy
a pánové, předstupuji před vás
se žádostí, abyste věnovali pozornost
projednávání z našeho pohledu velmi
závažného legislativního materiálu
novely zákona č. 20/66 Sb., o péči
o zdraví lidu. Dovolte, abych uvedl některé
významnější důvody, které
vedly k tomu, že na počátku letošního
roku v předjaří a v jarních měsících
byla zpracována a potom předložena (nejprve
české vládě), tato novela zákona
o péči o zdraví lidu.
V úvodu musím zdůraznit, že se jedná
o zákon, který je významně poznamenán
obdobím konečného budování
socialistického Československa a odpovídal
takřka modelově představě plně
postátněného centralizovaného zdravotnictví,
které mělo být chloubou Antonína Novotného.
Řekl jsem již, že návrh novely byl vypracován
letos na jaře. Vzhledem k tomu, že legislativní
rada ČR i část resortů podílejících
se na připomínkovém řízení
doporučily, aby se vyčkalo s projednáváním
tohoto vládního návrhu na období,
kdy buď již vstoupí v platnost, nebo budou připraveny
další významné zákony, pozdrželo
se projednávání této novely až
na prosinec t. r. Bylo to dáno tím, že nám
bylo plně poprávu doporučeno, abychom vyčkali
s předložením tohoto vládního
návrhu na dobu, kdy bude přijat zákon ČNR
o komorách a kdy budou vypracovány, připraveny
a projednány nebo předjednány další
významné legislativní materiály, především
zákony o všeobecném zdravotním pojištění,
aby tak, jak novela zákona č. 20, tak i tyto již
zmíněné zákony, byly navzájem
zřetelně časově provázány.
Je třeba říci, že novela zákona
č. 20 byla jednou ze základních podmínek
pro to, aby se mohlo začít s naplňováním
transformačního programu našeho zdravotnictví,
který vycházel z programu na reformu zdravotnictví
vypracovávaného velmi početnými skupinami
pracovníků o celé České republice
od prosince 1989. Tento návrh, který byl schválen
vládou ČR v prosinci loňského roku
jako nový systém zdravotní péče,
vycházel jednoznačně z názoru, že
je nutné naše zdravotnictví urychleně
a krok za krokem transformovat na zdravotnictví evropského
typu. Že je naprosto nezbytné vytvořit systém
veřejného zdravotnictví, v němž
se kombinuje a navzájem doplňuje sektor obecní,
městský, státní se zdravotnickými
zařízeními soukromými i charitativními,
jež všechna mají rovnoprávné postavení,
shodná práva i jasně definované povinnosti
ve vztahu k pacientům, obci, státu.
Bylo jasné, že naše zdravotnictví musí
prodělat a prodělá proces, který ukončí
státní monopol představující
výsadní práva v rovině odpovědnosti
a zároveň i financování, monopol státu
na poskytování zdravotní péče,
monopol státu na provádění kontroly,
rozhodování o tom, jaká zdravotní
péče a v jakém rozsahu má být
poskytována, a v neposlední řadě bylo
jasné, že tato novela se má vyrovnat i s problémem
monopolního, výsadního postavení státu
v oblasti pregradualní i postgraduální výchovy
zdravotnických pracovníků.
Velmi významným krokem, který má umožnit
změny nastíněné v transformačním
programu, je zavedení Všeobecné zdravotní
pojišťovny a přechod od systému rozpočtového
financování zdravotnictví k systému,
který je běžný ve většině
zemí evropských i v zámoří
na systém pojišťovnický, který
dovoluje oprostit stát od jednoho z výše uvedených
monopolů.
Velmi významným krokem sloužícím
k demonopolizaci v poskytování zdravotnických
a zdravotně sociálních služeb, k vytvoření
konkurenčního prostředí a ke zvýšení
motivace je obnovení - zdůrazňuji: obnovení
- práva pacientů, klientů na volbu lékaře,
ošetřujícího personálu i zdravotnického
zařízení.
Velmi významný je i fakt, že tato novela je
projednávána v době, kdy v našem zdravotnictví
působí vedle sebe komory lékařská,
farmaceutická i stomatologická s řadou dalších
profesních organizací, které naplňují
předpoklad o diverzifikovaném působení
jednotlivých skupin pracovníků ve zdravotnictví,
kteří mají legitimní právo
na to, aby vedle státních a odborových institucí
se tímto způsobem podíleli na dotváření,
vytváření, kontrole, fungování
veřejného zdravotnictví.
Kromě změněných návrhů
o všeobecném zdravotním pojištění
a Všeobecné zdravotní pojišťovně,
jež budou projednávány zítra, byly předloženy
České národní radě další
zákonné úpravy, a to novela zákona
ČNR zabývající se umělým
přerušením těhotenství a byly
předloženy i zásady zákona o ochraně
veřejného zdraví. Máme za to, že
počátkem příštího roku
bude možno na půdě ČNR se zabývat
i významným návrhem zákona ČNR
o poskytování zdravotní péče
v nestátních zdravotnických zařízeních,
jehož zásady jsme v listopadu tohoto roku předali
na půdu ČNR a jež byly projednávány
v jednotlivých výborech.
Je pro nás důležité i to, že jsou
před dokončením práce na návrhu
zásad zákona ČNR o léčivech,
léčebných prostředcích a zdravotnické
technice.
Uvádím tyto okolnosti pouze proto, abych podtrhl,
že ministerstvo zdravotnictví jako předkladatel
bylo nuceno předložit - a je zřejmě
v naprostém pořádku - skupinu zákonů,
které se navzájem doplňují a prolínají.
Zákon č. 20/1966 Sb., a dovolte mi, abych to zdůraznil,
pochází - jak zřejmo - z období unitárního
státu a naši kolegové na Slovensku po řadě
rozvažování se dali stejnou cestou, v tom ohledu
jako my, a zákon č. 20 jako první zákon
brzdící transformační proměny
ve slovenském zdravotnictví letos na podzim novelizovali
s tím, že další k roky v oblasti legislativy
načasovali jinak a zákon Všeobecné zdravotní
pojišťovně a pojištění bude
připraven k projednání poněkud později
než u nás.
Velmi významná je tedy skutečnost, že
novela zmíněného zákona představuje
naprosto nezbytný legislativní krok, bez něhož
nelze pokračovat v započatých proměnách
našeho zdravotnictví, který - a to je třeba
zdůraznit právě na půdě ČNR
- reaguje i na změny, k nimž došlo v našem
právním řádu.
Především novela zákona č. 20/1966
Sb. uvádí do souladu s Listinou základních
práv a svobod zdravotnickou legislativu. Z našeho
pohledu je významné, že staví tento
zákon do souladu s některými velice důležitými
zákony, jenž byly přijaty poslanci ČNR
v uplynulém období.
Dovolte, abych zdůraznil, že se jedná o novelu,
která bude mít pouze omezenou platnost. Do konce
roku 1992, - a tak to požadují a doporučují
poslanci výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
- musí ministerstvo zdravotnictví předložit
novelu návrhu zákonů, které nahradí
v celém rozsahu zákon č. 20/1966 Sb. a stvrdí
a zakotví to, o čem pojednává materiál
schválený v loňském roce vládou
ČR a o čem pojednávají i zákony,
jenž budeme projednávat zítra.
Je mou povinností zdůraznit, že transformace
zdravotnického systému a zánik krajských
ústavů národního zdraví, rozvolňování
okresních ústavů národního
zdraví, utváření nové zdravotní
sítě, představují zcela nepochybně
určitá rizika a tento proces má i svá
úskalí. Proto vám předkládaná
novela zakotvuje a stanovuje i určité záruky,
jež ze strany státní správy a obcí
mají vést k zabránění rozpadu
stávající sítě zdravotnických
zařízení a mají za cíl zamezit
snížení kvality zdravotní péče
či zhoršení její dostupnosti pro občany
ČR.
Na závěr bych se rád zmínil o tom,
že tato dílčí částečná
novelizace zákona o péči o zdraví
lidu je počátkem přeměny celého
zdravotnického právního řádu,
která musí proběhnout v průběhu
příštího a přespříštího
roku, neboť - a to jsem zdůraznil i na půdě
několika výborů při projednávání
zásad - půjde o zrušení a obměnu
143 obecně závazných právních
předpisů. Letošní rok tedy považujeme
za rok, kterým byla zahájena tato etapa s tím,
že jak jsem upozornil, zásadní práce
čeká na legislativní odbor ministerstva zdravotnictví
v roce příštím.
Dovolte, abych poděkoval závěrem svého
úvodního slova poslancům těch výborů
ČNR, na jejichž půdě jsme se novelou
zákona č. 20 velmi věcně a velmi podrobně
zabývali. Během své osobní účasti
jsem se mohl přesvědčit o tom, že poslanci
a poslankyně ČNR věnují zdravotní
a zdravotně sociální problematice značnou
pozornost. Chci říci, že podněty a připomínky,
jež jsme v tomto období od vás dostali, měly
pro nás velkou cenu. Tolik úvodem.
To, co bylo řečeno, jsem považoval za nezbytné
uvést jako důvody, které nás vedly
k novelizaci zákona č. 20. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a dávám slovo společnému zpravodaji
výborů, panu poslanci Hájkovi.
Poslanec Richard Hájek: Dámy a pánové,
jmenuji se doktor Hájek a jsem profesí chirurg a
oznamuji to sněmovně proto, že jsem osobně
zainteresován na projednávání tohoto
zákona vzhledem ke svému povolání.
Poněvadž jsem zvyklý se celý život
živit rukama, promiňte mi, že moje vystoupení
nebude řečnickým cvičením,
ale konstatováním faktů a několika
osobními připomínkami.
Jedním z významných předpokladů
pro odstranění stále platného centralistického
modelu zdravotnictví a předpokladem, který
otevře cestu privatizaci zdravotnictví a praktické
aplikaci pojišťovnického systému, je kromě
již schváleného zákona č. 220
o lékařských komorách a připravovaných
zákonů o všeobecném zdravotním
pojištění a Všeobecné zdravotní
pojišťovně, zejména nezbytnost zrušení
některých ustanovení zákona 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu.
Na změnu tohoto zákona se již velmi netrpělivě
čeká. Když jsme v lednu 1990 odvolávali
nejzkompromitovanější organizátory zdravotnictví
a praktické naplňovatele tohoto "výdobytku
socialismu," představoval jsem si, že zákon
č. 20, který je zvláště souhrnem
zákonů, již dnes nebude platit a bude nikoliv
novelizován, ale komplexně přepracován.
Řešení, které je nepochybně dočasné,
a myslím tím vskutku původní smysl
tohoto slova, je novelizace.
Přestože podle usnesení vlády ČR
z února mělo ministerstvo zdravotnictví předložit
návrhy nových zdravotních zákonů
tak, aby všeobecná zdravotní pojišťovna
začala fungovat od 1. 1. 1992, byť v simulované
formě, na návrh novely zákona č. 20
(tedy na projednávání definitivního
paragrafovaného znění) měli poslanci
podle jednotlivých výborů 2 - 5 dnů
včetně zpravodajů. Chci poděkovat
poslancům za hektický výkon, kterým
umožnili, aby usnesení vlády bylo naplněno.
Chci poděkovat za spolupráci při tvorbě
společné zprávy zástupcům a
zpravodajům jednotlivých výborů.
Tento vládní návrh byl přikázán
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,
ústavně právnímu výboru, kontrolnímu
a rozpočtovému výboru a církevnímu
a humanitárnímu výboru.
Podle § 75 jednacího řádu ČNR
může být návrh zákona projednán
v ČNR nejdříve po uplynutí 60 dnů
od doby, kdy byl návrh poslancům rozeslán.
ČNR rozhodla na návrh předsednictva o výjimečném
projednávání před uplynutím
této lhůty. Návrh poslanci obdrželi
v pátek 22. listopadu. V pondělí 25. listopadu
národohospodářský výbor s připomínkou
schválil tento návrh zákona. Dne 26. 11.
v úterý kontrolní a rozpočtový
výbor odmítl novelu zákona č. 20 projednávat
z důvodu pracovního vytížení
s ohledem na projednávání ekonomických
zákonů a zákona o státním rozpočtu
ČR. Ústavně právní výbor
a výbor církevní a humanitární
projednal zákon dne 27. a vyslovil s ním souhlas
s připomínkami. Garanční výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví projednal
návrh zákona s připomínkami a doporučil
ČNR k vyslovení souhlasu s vládním
návrhem dne 29. 11., to je ve čtvrtek.
Ke společné zprávě dovolte pouze několik
obecných poznámek, neboť její rozsah
je 8 stránek. V té společné zprávě
se objevuje kolem 50 připomínek. Nejprve však
dovolte, abych zdůvodnil, proč se některé
připomínky z výborů ve společné
zprávě neobjevují.
K bodu 16 připomínka církevního a
humanitárního výboru na doplnění
§ 11 o zástupce humanitárních organizací:
Na společné poradě zpravodajů byla
tato připomínka posouzena a zamítnuta jako
nepřijatelná pro nepřesnost a vágnost
této formulace.
K § 13: Původní znění §
13 se jeví jako přesnější než
nový návrh národohospodářského
výboru. Tento § se týká zdravotní
výchovy.
Připomínky k § 14 od církevního
a humanitárního výboru a od národohospodářského
výboru se nám jevily jako nadbytečné.
U § 18 a církevní a humanitární
výbor navrhoval doplnění, které se
také jeví jako nadbytečné. Nabyli
jsme přesvědčení, že původní
znění obsahuje i tento navrhovaný doplněk.
K připomínce garančního výboru
k § 24 o fyzické nemožnosti vyžádání
souhlasu s hospitalizací, která přetrvává
déle než 24 hodin, se vedla dlouhá rozprava
jak na garančním výboru, tak na poradě
zpravodajů. Podle stanoviska nejen ústavně
právního výboru je tato připomínka
v rozporu se základní listinou práv a svobod.
Proto tato připomínka nebyla do společné
zprávy akceptována.
Návrh na vypuštění bodu 48, který
podal národohospodářský výbor,
nebyl přijat, neboť není nadbytečný
a naopak splňuje připomínku k zásadám
novely zákona, a to uvedením do souladu se zákonem
o lékařských komorách. Návrh
tedy také nebyl akceptován.
Připomínky církevního a humanitárního
výboru k § 74: Podle mínění zpravodajů
ztrácí relevantnost po vypuštění
problémového odstavce c) a jeví se v tomto
okamžiku jako nadbytečné.
Poslední nepřijatá připomínka
je k článku III - doplnění působnosti
této novely zákona pro ČR. Původně
byl zákon č. 20, jak už se zmínil pan
ministr, zákonem unitárního státu
s celostátní působností. Myslím,
že zákon ČNR má působnost pro
Českou republiku i bez takového explicitního
vyjádření.
To byly připomínky, které nebyly zahrnuty
do společné zprávy. Nyní několik
poznámek ke společné zprávě.
Prosím přítomné, aby si vzali společnou
zprávu (tisk 492) k ruce a nejdříve si opravili
chybu. Je to na stránce 4 k bodu 46, který zní
správně: "V § 53 se v první větě
za slovem "způsobilost k výkonu zdravotnického
povolání" zbytek věty vypustí
a věta se ukončuje." Vypadla tam dvě
slova. (předsedající opravuje počet
slov na čtyři)
Část připomínek ve společné
zprávě se týká ustanovení,
která zůstala vládním návrhem
nedotčena a jsou tedy ve znění již neslučitelném
se změnami v naší společnosti, které
se začaly uskutečňovat po listopadu. Nebudu
je zde jednotlivě vyjmenovávat.
Další připomínky se týkají
principů nového systému zdravotní
péče, např. uskutečnění
skutečně svobodné volby lékaře,
nikoliv pouze deklarace této volby.
Na návrh ústavně právního výboru
se jednotně upravuje v novele účast v profesních
organizacích. To znamená aplikace zákona
o lékařských komorách je řešena
jednotně.
Na návrhy garančního výboru se nově
řeší definice ambulantní péče
a záchranné služby. Precizuje se velmi nebezpečná
formulace nového § 27 b), odst. 2., týkajícího
se zákazu ověřování nových
poznatků na živém člověku u osob
ve vazbě, základní vojenské službě,
ve výkonu trestu, atd.
Další závažný § 27 c) (nový)
se týká nezbytnosti úplné informovanosti
a písemného souhlasu s každým lékařským
výkonem, který není v bezprostředním
léčebném zájmu osoby.
Nově je navrhováno další vzdělávání
zdravotnických pracovníků s možností
ministerstva zřizovat instituty, které budou podléhat
akreditaci.
V zákoně se objevuje nově i podíl
zdravotně postižených občanů
a to prostřednictvím vládního výboru
na zdravotnické legislativě. Vzhledem k tomu, že
za celé dosavadní volební období této
vlády i tohoto parlamentu nebyl kromě zákona
č. 220 o lékařských komorách
přijat žádný zásadní zdravotnický
zákon, a jak zdravotnická veřejnost, tak
celá společnost a nepochybujme o tom, že velmi
netrpělivě očekávají uskutečnění
sledovaných změn, nikoliv však dílčích
úprav zdravotnického zákonodárství,
navrhuji, aby byla novela tohoto zákona č. 20/1966
Sb., ve znění společné zprávy
a po rozpravě touto sněmovnou schválena.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu zpravodaji a otvírám rozpravu. Do ní
se zatím přihlásili dva páni poslanci
- pan poslanec Klimeš, kterého prosím, aby
se ujal slova, a pan poslanec Chromý, kterého prosím,
aby se připravil.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
národohospodářský výbor ve
svém usnesení navrhl, aby v tisku 482 vládního
návrhu novely zákona č. 20/1966 Sb., byl
vypuštěn bod 48, který fakticky se odvolává
na institut povinného členství zakotvený
v zákoně č. 220/1991 Sb. Jde tam o komory
lékařskou, lékárnickou a stomatologickou.
Dle našeho stanoviska je institut povinného členství
nejen v rozporu s čl. 26 Listiny základních
práv a svobod, ale i s Úmluvou č. 111 Mezinárodní
organizace práce o diskriminaci zaměstnání
a povolání. Z těchto dokumentů vyplývá,
že zákonem lze omezit výkon povolání
pouze požadavky na vzdělání, nikoliv
ukládat povinné členství. Protože
návrh našeho výboru nebyl zahrnut do společné
zprávy, navrhuji pozměňovací návrh
vypustit z tisku 482 celý bod 48 a ze společné
zprávy text tak, jak je uvedeno ve společné
zprávě.
Chtěl bych, aby se k tomuto problému vyslovil i
pan ministr Richter, ministr spravedlnosti, myslím, že
je přítomen v budově, a popř. pan
ministr Bojar. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Chromého a připraví
se pan poslanec Lom.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
také já bych trochu navázal na poznámku,
kterou zde řekl pan zpravodaj Hájek. Byli jsme skutečně
tlačeni, tím se zároveň omlouvám
sněmovně a také panu zpravodaji, ale zákon,
který jsem dal připomínkovat, se mi v podstatě
vrátil až včera večer. Snažili
jsme se až do 11 hod. večer některé
věci si vysvětlit, takže se omlouvám,
případně za určitá nedorozumění,
nebo za určitý laický přístup,
kterému se samozřejmě nemohu ubránit,
protože k této tématice je zapotřebí
dlouholeté zkušenosti nejen zdravotní, ale
i legislativní.
Tady bych si dovolil malou poznámku. Mám dojem,
že jsme se přece jenom dopustili trochu chyby, když
jsme tuto novelu (připomínka, že není
slyšet - ano omlouvám se paní kolegyni Vorlové,
pokusím vzlétnout hlasem výše než
orlové). Myslím, že jsme se dopustili určité
chyby, možná, že legislativci mi to vyvrátí,
když jsme tento zákon předřadili dvěma
zákonům, které by mu víceméně
měly předcházet, poněvadž se
mohou případné změny dotknout dalších
změn v této novele. Možná, že se
mýlím, ale tady jsme si v podstatě přidělali
další práci do budoucnosti. Vezmu to podle
paragrafů.