Čtvrtek 5. prosince 1991

Poslanec Zdeněk Smělík: Opakuji svůj návrh zařadit za položku 16 položku 17 v tomto znění:

"Za vyhotovení opisu protestní listiny nebo za vyhotovení výpisu z knihy protestů 100 Kčs." Další položky přečíslovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je řečeno, že nebylo rozumět, proto navrhuji opakovat váš přednes, pane zpravodaji. Prosím o klid ve sněmovně.

Poslanec Zdeněk Smělík: Opakuji svůj návrh zařadit za položku 16 položku 17 v tomto znění:

"Za vyhotovení opisu protestní listiny nebo za vyhotovení výpisu z knihy protestů 100 Kčs." Další položky přečíslovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh nechť zvedne ruku, prosím 113

Kdo je pro ?

Kdo se zdržel hlasování? 26 Děkuji.

Váš návrh byl přijat pane zpravodaji. Prosím, abyste pokračoval.

Poslanec Zdeněk Smělík: Jako další vystoupil v diskusi poslanec Líbal, který přednesl tři pozměňovací návrhy.

První návrh se týká § 2 odst. 2, kde navrhuje doplnit další větu v tomto znění:

"Soud však může podle okolností případu rozhodnout, že i ve vyjmenovaných druzích řízení je odpůrce povinen soudní poplatek zaplatit."

Po zvážení navrhovatelů jsme konstatovali, že se jedná tímto návrhem o nepřímou novelu občanského soudního řádu, který je věcí Federálního shromáždění, tudíž naší sněmovně není k tomuto návrhu kompetentní přijímat změny. Z tohoto důvodu přijetí návrhu nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Budeme hlasovat. Kdo je pro první návrh pana poslance Líbala, jak byl přednesen, nechť zvedne ruku 7

Kdo je proti? 34

Vzhledem k tomu, že od posledního sčítání odešli 4 poslanci a přišel 1, nebudu nechávat hlasovat o tom, kdo se zdržel hlasování. Návrh nebyl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: Ve druhém návrhu poslanec Líbal navrhuje, aby v sazebníku soudních poplatků byla položka 1b) ponechána původní sazba 300 Kčs. Týká se to "nelze-li předmět řízení ocenit na zahájení řízení". K tomuto návrhu zaujali posuzovatelé stanovisko, že zvýšení oproti původní sazbě se týká nárůstu nákladovosti na soudy a tak také při přípravě tohoto zákona zvažovali posuzovatelé ze strany soudnictví oprávněnost tohoto požadavku.

Doporučujeme ponechat původní návrh 500 Kčs.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Je třeba, aby byl zopakován návrh pana poslance Líbala, nebo se sněmovna zorientuje v tom, co navrhuje? Zopakovat? Prosím, ještě jednou.

Poslanec Zdeněk Smělík: Kolega Líbal navrhuje u položky 1b) snížit navrhovanou částku 500 Kčs na 300 Kčs, tedy ponechání stávající výše.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je pro tento návrh? 33

Kdo je proti? 18

Pokud nejsou námitky, nedávám dále hlasovat, neboť návrh nebyl přijat. Jsou námitky? Ne. Návrh nebyl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: Třetí návrh poslance Líbala se týká položky 14 sazebníku pod písm. a), b) a c). Poslanec Líbal navrhuje zvýšení sazeb o 100 %. Při posuzování tohoto návrhu vycházíme z posouzení správních orgánů.

Otázkou je, aby vůbec navržené náklady v novele zákona stačily pokrýt náklady na konkurs, čili z tohoto důvodu doporučujeme ponechat znění v původním návrhu s tím, že v případě praxe by mohlo dojít k novelizaci. V současné době není nikdo schopný kvantifikovat skutečné požadavky.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Přeje si někdo zopakovat návrh, který přednesl před svým vyjádřením pan zpravodaj? Ano přeje si, prosil bych to zopakovat, pane zpravodaji.

Poslanec Zdeněk Smělík: Sazby u položky 14 písm. a), b), c), zvýšit o 100%.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, prosím ať zvedne ruku. 12

Kdo je proti? 42

Děkuji, návrh nebyl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: Jako další vystoupil v diskusi poslanec Payne, který navrhuje v § 11 zařadit písm. f), týká se to osvobození od poplatků ve znění stížností na platnost voleb. Při projednávání tohoto návrhu jsme konstatovali, že lze jej doporučit k zařazení.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku 122

Děkuji, kdo je proti? 3

Návrh byl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: Jako čtvrtý vystoupil v diskusi poslanec Čundrle, který přednesl rovněž tři pozměňovací návrhy, týkající se taxativnosti úkonů v sazebníku. První návrh se týká položky 6, písm. a), který souvisí s návrhem na úhradu nemajetkové újmy, kdy poslanec Čundrle navrhuje snížit částku 4 tis. Kčs na 2 tis. Kčs. Konstatovali jsme při projednávání, že toto zvýšení zahrnuje v podstatě neznámé a možno říci i poměrně velké peníze, které soudní řízení bude projednávat, z toho důvodu částka 4 tis. Kčs je přiměřená a doporučujeme ji ponechat v původní výši.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Návrh spočívá na snížení částky ze 4 tis. na 2 tis. Kčs u položky 6 a). Ano?

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku 65

Kdo je proti? 16

Kdo se zdržel hlasování? 49

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: Další návrh poslance Čundrleho se týká položky 17 písm. b). - věcí, týkajících se rozvodu nebo neplatnosti manželství nebo zjištění, zda manželství je či není. Čili jde o sepsání návrhu na zahájení řízení, kde částka 300 Kčs má být podle návrhu poslance Čundrleho snížena na 200 Kčs. Zde si pouze dovolím poznamenat, že stávající částka 180 Kčs je zvýšena na 300 Kčs.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, promiňte, faktická poznámka, i když není rozprava, faktické poznámky by se neměly dít, ale prosím.

Poslankyně Milada Vorlová: (Z pléna.) Tady není rozumět, ale je to v tom, že je to nezřetelné. Já bych prosila pana poslance, aby zřetelně a pomalu vyslovoval.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane zpravodaji, slyšel jste požadavek pravé části pléna.

Poslanec Zdeněk Smělík: Děkuji, druhý návrh poslance Čundrleho se týká snížení částky 300 Kčs v položce 17 b) na 200 Kčs. Při projednávání tohoto návrhu nedoporučujeme akceptovat návrh, protože se týká snahy zvýšit stávající agendu u soudu na advokáty. Jde o velmi četné záležitosti a z toho důvodu je zvýšení v relaci s notářskými poplatky i soudců. Čili změna se nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, můžeme hlasovat. Nepřeje si někdo zopakovat návrh, pokud ne, táži se.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku 30

Kdo je proti? 38

Děkuji, návrh nebyl přijat.

Poslanec Zdeněk Smělík: Třetí návrh poslance Čundrleho se týká položky 17 f), kde je navrhovaná částka ve dvou variantách poslancem Čundrlem doporučována. Proto bych žádal o obou návrzích hlasovat.

V první alternativě poslanec Čundrle navrhuje ponechat původní znění v návrhu, čili 500 Kčs. Při projednávání se doporučuje návrhu poslance Čundrleho nevyhovět, vzhledem k tomu, že opět je to záležitost komplikovaných řízení a přípravy řízení o vypořádání spoluvlastnictví, ať už u advokátů nebo soudů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, mohl byste se ještě pro úplnost, než se bude hlasovat, zmínit o druhé variantě návrhu?

Poslanec Zdeněk Smělík: Ve druhé variantě poslanec Čundrle navrhuje, pokud nebude přijat jeho první návrh, částku 1000 Kčs. Čili měli bychom hlasovat nejprve o částce 500 Kčs a v případě nepřijetí o částce 1000 Kčs.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Navrhuji tedy, abychom hlasovali v tomto pořadí.

Kdo je pro první návrh pana poslance Čundrleho v tom smyslu, aby se částka u položky 17 f) vyčíslila jako 500 Kčs?

Kdo je pro, nechť zvedne ruku (31)

Kdo je proti? (41)

Tento návrh tedy nebyl přijat.

Navrhuji nyní hlasovat o druhém návrhu, který by znamenal, že u položky 17 f) bude částka 1000 Kčs.

Kdo je pro nechť zvedne ruku (51)

Kdo je proti? (38)

Kdo se zdržel hlasování? (39)

Tento návrh rovněž nebyl přijat.

Zpravodaj, poslanec Zdeněk Smělík: Pane předsedající, tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy. Žádám vás proto, abyste nechal hlasovat o předložené novele včetně přijatých pozměňovacích návrhů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, budeme tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o soudních poplatcích podle sněmovního tisku 467 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku č. 495 a dnes schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku (131)

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (9)

Děkuji, návrh byl přijat.

Dámy a pánové, dovolte, abych poděkoval panu zpravodaji (Potlesk). Panu ministrovi ještě neděkuji, protože s ním se neloučíme. Nyní abychom projednali ještě první bod našeho dnešního jednání, posléze přerušený, jímž je projednání vládního návrhu zákona ČNR, jímž se mění a doplňuje zákon ČNR č. 231/1991 Sb. o působnosti orgánů České republiky o mimosoudních rehabilitacích podle sněmovních tisků 425 a 489. V této věci již přednesl odůvodnění pan ministr Špaček a teď bych požádal společnou zpravodajku výborů paní poslankyni Janu Ryšlinkovou.

Společná zpravodajka poslankyně Jana Ryšlinková: Děkuji, pane místopředsedo, chtěla bych se především omluvit jak panu ministrovi, tak celé sněmovně za své ranní zpoždění, ale musela jsem zajít k lékaři, a proto jsem nestihla začátek schůze. Omlouvám se tedy ještě jednou.

A teď tedy k projednávané novele.

Projednáváme novelu prováděcího zákona o mimosoudních rehabilitacích, která se týká vlastně dvou paragrafů. Novela se týká § 17 a § 18.

Chtěla bych se vyjádřit především k onomu § 18, který je prováděcím paragrafem § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích.

V tomto § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích se stanoví, že není-li oprávnění osoby nebo neuplatňuje-li žádná z oprávněných osob nárok na vydání věci ve lhůtě stanovené § 5, odst. 2, stává se oprávněnou osobou stát, který uplatní toto své právo nejpozději do 18 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Postup atd. stanoví příslušné orgány republik.

To je tedy dáno § 18 prováděcího zákona, kde se říká, že postup při uplatňování nároků státu stanoví vláda České republiky svým nařízením.

Proč se musí upřesnit, kdo to provádí, to tady zdůvodnil pan ministr, nebudu se k tomu vracet, protože s tím žádné problémy nebyly. Výbory, které se touto novelou zabývaly a projednávaly ji však přišly na to, že § 34 zákona o mimosoudních rehabilitacích říká, že stát musí - tím, že říká, že uplatní -, tedy že musí uplatnit své právo na ten majetek, na který žádná fyzická osoba právo neuplatnila. Což případně by znamenalo, že by stát musel uplatňovat svůj nárok i na majetek, který již dnes je ve vlastnictví obcí. Proto tyto výbory, které novelu projednávaly, navrhly, aby se k § 18 připojil nový odstavec, který zní: "Pro účely tohoto zákona se povinnými osobami rozumějí fyzické osoby uvedené v § 4, odst. 2 zákona."- rozumí se zákona o mimosoudních rehabilitacích.

Oba výbory se dohodly na tom, že pokud by nebyl přijat tento návrh, který je ve společné zprávě, stejně by se musel nějakým způsobem - možná minimálnějším - tento bod upravit, a to tak, abychom nemuseli znovu brát majetek, který dnes již patří do majetku obcí, a pak jim ho zase nějakým způsobem vraceli.

Tolik tedy, jestli si mohu dovolit vysvětlení toho, proč výbory navrhly tuto změnu vládou předložené novely. Pan ministr ve své zprávě řekl, že s tím souhlasí.

V článku 1 navrhované novely bod 3 říká, že se stanoví, jakým způsobem je stanoven výtěžek. Tam byla navrhována úprava § v bodu 2, aby obvodní úřady v hlavním městě Praze odvedly do státního rozpočtu 80% výtěžků a zbývajících 20% výtěžků aby bylo příjmem jejich rozpočtů.

Rozpočtový a kontrolní výbor navrhl a do společné zprávy bylo přijato, aby tento bod byl vypuštěn.

To je tedy vše, co jsem jako společný zpravodaj chtěla k této novele říci. Prosím pana místopředsedu, aby otevřel rozpravu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji paní zpravodajce. Zahajuji rozpravu a konstatuji, že písemně se do ní nikdo nepřihlásil. Ptám se - chce snad někdo tak učinit? (Nikdo se nehlásil). Pokud nikoli, pak rozpravu uzavírám a táži se ještě pana ministra, zda by si přál vystoupit nebo nikoli. - Nepřeje si.

Podobně se ptám ještě paní zpravodajky. - Také si nepřeje vystoupit.

Znamená to tedy, že se pokusíme o hlasování a v případě nutnosti se pokusíme opět o zjištění prezence.

Nicméně navrhuji, abychom hlasovali.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR, jímž se mění a doplňuje zákon ČNR č. 231/91 Sb., o působnosti orgánů ČR v mimosoudních rehabilitacích podle sněmovního tisku 425 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 489, nechť zvedne ruku. 100 Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 13

Děkuji.

Návrh byl přijat, čímž děkuji paní zpravodajce i panu ministrovi za dosavadní účinkování.

Konstatuji, že předseda výboru ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví požádal, aby jako první ze zdravotnických zákonů byl projednáván vládní návrh zákona, jímž se mění a doplňuje zákon č. 20/66 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění zákona ČNR č. 210/90 Sb. a zákona ČNR č. 425/90 Sb. Jde tedy o změnu v pořadí projednávaných zákonů onoho jednoho bloku. Nicméně musím se dotázat:

Kdo souhlasí s touto změnou, nechť zvedne ruku. 79

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP