Nyní bych si dovolil dát slovo panu poslanci Balcárkovi
k projednávání dalšího bodu programu
tak, jak jsme se usnesli, a to je návrh na usnesení
ČNR, kterým by bylo požádáno
ministerstvo zahraničních věcí o poskytnutí
návrhu Smlouvy mezi ČSFR a Německem. Prosím
pana poslance Balcárka.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené dámy a
pánové, já bych si představoval projednávání
tohoto bodu asi tak, že bychom možná měli
určit malou komisi nebo jestli bychom to zvládli
tady v plénu, pro nastylizování usnesení
České národní rady, adresované
ministerstvu zahraničních věcí ČSFR,
v němž bychom požádali o poskytnutí
návrhu Smlouvy mezi ČSFR a Německem České
národní radě. A pak, až budeme mít
tento text smlouvy, měli bychom ho projednat jednak ve
výborech a v klubech, a potom následně hned
v plénu. Takže, to je návrh. Teď by se
k tomu mohla otevřít rozprava.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vy jste, pane poslanče, navrhl, doplnit bod o návrh
na usnesení České národní rady,
ale nemáte návrh usnesení, který byste
mohl přednést.
Poslanec Pavel Balcárek: Zatím to
nemám, ale byl bych ho schopen za malou chvíli doručit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Za malou chvíli. Dobře, to je návrh na přestávku.
Protože já nemohu zahájit rozpravu k ničemu,
nebo k něčemu, co uslyšíme až v
průběhu rozpravy.
Poslanec Pavel Balcárek: Potom bych navrhoval
desetiminutovou přestávku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Faktická poznámka pan kolega Payne.
Poslanec Jiří Payne: Vážení
poslanci a poslankyně, velice se omlouvám, že
zdržuji v této napjaté době, ale návrh
československo-německé smlouvy má
k dispozici zahraniční výbor, který
se jím už při některých příležitostech
zabýval a máme ho zde v budově, takže
si myslím, že není třeba o něj
žádat. Jen bych poprosil klub za Moravu a Slezsko,
kdyby lépe spolupracoval se svými poslanci, protože
má své zástupce v zahraničním
výboru a ti nepochybně vědí, že
tento návrh je v České národní
radě. Mně jen překvapuje, že nejste
schopni se dohodnout mezi sebou, takže myslím, že
tento první bod není třeba dělat.
Návrh smlouvy vyšel i tiskem. Tamhle kolega ho ukazuje,
tak si myslím, že celá procedura, by se dala
zjednodušit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím, pan poslanec Balcárek.
Poslanec Pavel Balcárek: To, že tento návrh
vyšel tiskem já vím, ví to celá
sněmovna. Už jsme k tomu kritické stanovisko
zaujali. Není možné, aby nám poslancům
České národní rady mohl stačit
návrh této smlouvy, který vyšel tiskem.
My ho musíme mít v autentickém znění
a já si myslím, že je urážející,
že nám tento návrh ještě k projednání
nedoručilo předsednictvo. Já si to tak alespoň
myslím, kolegu Macháčka máme sice
v zahraničním výboru, je to pravda, není
tady. Já jsem tento návrh na ministerstvo zahraničních
věcí neformuloval. To byl návrh pana místopředsedy
Kasala. To není z mé hlavy. Já jsem si myslel
doopravdy, že to získáme z vlastních
zdrojů, ten text, že to tady bude. Čili, bych
navrhoval, abychom to zařadili na program výborů
a program klubů, a potom rozpravu k tomu na příštím
plénu. Teď asi ne.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já bych si dovolil navrhnout jeden procedurální
návrh, a to stažení tohoto bodu z programu.
Potom bych rád dal hlasovat. Až nás tady bude
alespoň 100. A dále bych ještě jednou
zopakoval na mikrofon, že návrh té smlouvy
má k dispozici náš zahraniční
výbor, to znamená, že ho má k dispozici
Česká národní rada.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pokud bude mít některý klub nebo poslanec
pocit, že by některé výbory se měly
určitou matérií zabývat, požádal
bych příslušné poslance nebo klub, aby
postupovali běžným způsobem, tzn. prostřednictvím
některého zástupce z předsednictva
navrhnout toto jednání předsednictva ČNR,
protože předsednictvo přikazuje všechny
podklady k projednání výborům. Kromě
toho může jakýkoli text výbor bez přikázání
předsednictvem projednat iniciativně.
Dovolil bych si přednést procedurální
návrh na stažení bodu XV. z programu. Rozuměl
jsem tak i vyjádření původního
navrhovatele.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 85
Kdo je proti? 8
Tento návrh byl přijat.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Syka. Uděluji mu slovo.
Poslanec Martin Syka: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, dnes je středa 17 hodin
večer a do pátku do večera máme projednat
rozsáhlé a závažné zákony.
Myslím, že by bylo plýtvání časem,
abychom nyní schůzi končili. Proto navrhuji,
abychom zařadili na projednávání programu
vládní návrh zákona ČNR o soudních
poplatcích či vládní návrh
o mimosoudních rehabilitacích, a povolali sem z
vlády pana ministra Richtera.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Má to svou logiku, časový tlak velice intenzivně
vnímám. Dovolte, abych informaci o zasedání
vlády doplnil o to, že po jednání o
rozpočtech v Brně svolal pan premiér jednání
vlády k tomuto bodu na dnešek na 17. hodinu. S faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
faktická poznámka bude mít dvě části.
Především se domnívám, že
bychom si měli ujasnit, že pravděpodobně
zůstaneme v této sněmovně i v sobotu,
abychom nežili v klamné představě, že
v pátek večer skončíme. Aby se nestalo,
že se nás v sobotu ve sněmovně sejde
92, kteří potom odjedou domů, protože
by sněmovna byla neusnášeníschopná.
Co přednesl kolega Syka je velice rozumné, ale bohužel
neschůdné, zvláště proto, že
vládní návrh zákona o soudních
poplatcích by měl za vládu odůvodňovat
nikoli ministr Richter, ale ministr Špaček. Právě
přítomnost ministra financí při dnešním
jednání vlády se mi zdá být
nezbytná. Bez ministra Špačka by vláda
stěží projednávala to, co dnes projednávat
má.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Berte to tak, že jsme byli požádáni vládou,
aby k tomuto klíčovému bodu mohla zasedat
vláda kompetentní. Byla to zdvořilá
žádost o uvolnění ministrů z
dnešního zasedání. Upřesňuji
to.
Domnívám se, že o tom, že budeme pokračovat
v sobotu nemusím dávat hlasovat. Proberte si zbývajících
patnáct bodů a počítejte s tím,
že budeme muset nějakým způsobem pokračovat
v jednání.
S faktickou poznámkou se hlásí kolega
Klimeš.
Poslanec Stanislav Klimeš: Doufám, že
dnes nechcete ukončit schůzi, abychom dnes udělali
alespoň usnesení pana Kalfuse.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Osobně nepředpokládám, že
jednání vlády bude krátké.
Můžeme se dohodnout na tom, že se zde opět
sejdeme v 19 hodin. To bude prostor pro večeři,
případně pro jednání klubů
a pro to, aby se ty dva výbory sešly a daly nám
své stanovisko. Budeme v kontaktu s vládou. Pokud
by jednání vlády bylo ukončeno, můžeme
požádat ještě o projednání
některého z dalších bodů.
Je zde hodně technických poznámek. Prosím
kolegu Květa.
Poslanec Jan Květ: Nestačilo by 18,30 hodin?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jde o to, co se rozhodneme v přestávce stihnout.
Prosím kolegu Veselého.
Poslanec Josef Veselý: Chtěl bych upozornit
sněmovnu na to, že se má k tomuto problému
vyjádřit národohospodářský
výbor a ústavně právní výbor
spolu se zástupcem ministerstva. Před chvílí
jsme hovořili s panem Muroněm, který by k
tomuto problému přišel. Je dohodnuta schůzka
na 19 hodin. Je proto problém zahájit v 18,30. Navrhuji
se sejít v 19,45.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jsou zde tři návrhy. Sejít se v 19 hodin,
v 18,30, v 19,45. Prosím kolegu Bendu.
Poslanec Marek Benda: Předložím
možná revoluční návrh, zařadit
bod XII a XIII - otázky, podněty a interpelace poslanců.
Mohou být vládě předány písemně
ze stenozáznamu. Můžeme si tak udělat
strýčka pro další nacpané dny.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Tento návrh má svou logiku, mohli bychom takto
zracionalizovat své jednání. Je logické,
abych dal hlasovat nejdříve o posledním návrhu.
Pak hodlám udělat desetiminutovou přestávku,
dále budeme pokračovat v jednání.
Sněmovno, ptám se, kdo je pro, abychom po krátké
přestávce pokračovali v projednávání
bodu 12 a 13, ať zvedne ruku 94
Kdo je proti? 2
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Vyhlašuji teď desetiminutovou přestávku.
Prosím, abychom se zde sešli za pět minut půl
šesté. Prosím vás o dochvilnost a zahájíme
projednáváním bodu 12.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, zahajuji přerušené jednání.
Tak, jak jsme si odhlasovali před přestávkou,
budeme pokračovat projednáváním bodu
12.
Konstatuji, že jsem k bodu 12 neobdržel žádnou
přihlášku do rozpravy. Hlásí
se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Vzhledem k tomu, že se do rozpravy nikdo nehlásí,
uzavírám rozpravu k tomuto bodu. (Šum v sále,
potlesk.)
Konstatuji, že jsme projednali bod 12. (Veselost v sále.)
Dalším bodem programu je bod 13.
Do rozpravy se písemně přihlásil pan
poslanec Payne. Dále se hlásí pan poslanec
Chromý. Prosím pana poslance Paynea, aby se ujal
slova.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové! Rád bych se obrátil na ministra
vnitra ČR pana Tomáše Sokola a předsedu
vlády ČR pana Pitharta s naléhavou interpelací
ve věci problematiky slučování a rozdělování
obcí.
Omlouvám se ctěné sněmovně,
že se vracím k tématu, nad kterým jsme
strávili již mnoho času, avšak bez nalezení
řešení.
Navrhl jsem spolu s kolegyní Marvanovou v tisku 393 jistou
možnost řešení této problematiky.
Sněmovna návrh projednala a neschválila,
po mém soudu, novelu velmi závažných
paragrafů 10 a 11 a doplnění o § 63
b. obecního zákona.
V nastalé situaci po neschválení těchto
návrhů bylo třeba okamžitě jednat.
Vláda ČR, pokud si vzpomenete, tisk 393 nedoporučila
ke schválení a pan ministr vnitra se k projednávání
nedostavil. Vláda ČR však při nedoporučení
tisku 393 nenavrhla, jak jinak problematiku slučování
a rozdělování obcí řešit.
Sněmovna při projednávání tisku
umožnila obcím rozdělování a
slučování, avšak nevyřešila
problémy s tím spojené. Vysvětlím
opět, co jsem již dvakrát u tohoto mikrofonu
vysvětloval, a naznačím znovu, v čem
spočívá problém.
Z dosavadní dikce zákona o obcích vyplývá,
že při slučování a rozdělování
obcí vzniká vždy nová obec. Pokusím
se své tvrzení doložit citacemi příslušných
oddílů zákona, předně §
10, odst. 1 obecního zákona. Cituji:
"Sloučením vzniká nová obec,
jejíž území tvoří území
slučovaných obcí."
Všimněte si, že se tam vyskytuje vazba "nová
obec".
Dále podle § 11 odst. 2, cituji: "Návrh
na rozdělení obce může ministerstvo
vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by nově vzniklé
obce nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona."
Opět upozorňuji na vazbu "nově vzniklé
obce".
Že při slučování a rozdělovaní
obcí vždy vzniká nová obec nebo nové
obce, ukazuje také odkaz pod čarou v § 56 volebního
zákona do zastupitelstev v obcích, kde se říká,
cituji: "nové volby do zastupitelstev se konají,
dojde-li ke vzniku nové obce".
U citovaného textu je umístěn odkaz na citované
§ 10 a 11, ještě je tam odkaz na § 12 zák.
o obcích. Myslím tudíž, že o průkaznosti
uvedených citací nelze pochybovat.
Jestliže tudíž skutečně vždy
při rozdělování a slučování
obcí vznikají zcela nové obce, potom se v
nově vzniklých obcích musí podle §
56, který jsem citoval, volebního zákona,
také konat vždy nové volby. Znamená
to, že přidružením či oddělením
obce, např. v případě Brna či
Olomouce, tato města zanikají a po jejich opětném
vzniku budou vyhlášeny nové volby.
Kromě tohoto závažného problému
dojde k přerušení historické kontinuity
města, která často trvá již několik
set let. Domnívám se, že takové důsledky
si nepřejeme. Ale protože v nových obcích
neexistuje žádný orgán obce, znamená
to, že v těchto nově vzniklých obcích
nebude možno nové volby provést a tyto obce
zůstanou v jakémsi právním vakuu až
do doby, než schválíme nějakou novelu
obecního zákona.
Dalším bodem s tím souvisejícím
je otázka majetku obcí. Majetek byl již obcím
svěřen, a to zákonem o majetku obcí.
Protože v rozhodnutí o sloučení či
rozdělení obcí musí být uvedeno
majetkové a finanční vypořádání,
je naprosto zákonité, že nově vzniklé
obce budou mít také nějaký majetek.
Ovšem v těchto obcích není žádný
orgán, který by tento majetek spravoval. A v mezidobí,
než přijmeme zákon, který vyřeší
možnost vyhlášení a provedení voleb
a než se tyto volby provedou, tento majetek bude naprosto
nechráněn. Majetek bude: 1. chátrat, protože
jej nikdo nebude spravovat, 2. Majetek nové obce může
být případně rozkraden či poškozen
a nikdo za to nenese odpovědnost, 3. naskýtá
se otázka platnosti obecně závazných
vyhlášek, které před sloučením
či rozdělením obce platily na území
původní obce. Vzhledem k tomu, že vyhláška
platí pouze na území obce, kde byla vyhlášena
příslušným obecním orgánem,
zastupitelstvem, a protože sloučením či
rozdělením vzniká podle zákona zcela
nová obec, na jejím území samozřejmě
žádná starší vyhláška
nemůže platit, vznikne pravděpodobně
v každé v nově vzniklých obcích
velmi obsáhlý spor o platnost vyhlášek,
např. Brno a podobně i jiná statutární
města, zaniká vždy, ať již přidružením
či oddělením obce. Zároveň
přestávají platit všechny obecné
závazné přihlášky, musí
se provést nové volby apod. Tím ovšem
městu vzniknou značné finanční
ztráty, protože např. nebude možné
vybírání místních poplatků
z alkoholu a další, v případě,
že některý z občanů obce nebo
některý z podnikatelů, např. majitelů
restaurací, odmítne platit příslušné
poplatky. Pokud by případ měl být
řešen u soudu, musí tento spor občan
proti obci vyhrát. A nově vzniklé obce a
tudíž i statutární města budou
zcela zlikvidovány velikým množstvím
těchto sporů.
Proto jsem se obrátil na ministra vnitra v naléhavé
interpelaci dne 10. 10. na 23. schůzi ČNR. Prosil
jsem v ní pana ministra vnitra a také premiéra
České vlády, aby se okamžitě
vyjádřili k tomu jak: 1. chtějí uvedenou
problematiku řešit, to znamená provedení
voleb v nově vzniklých obcích, 2. jak chtějí
řešit platnost vyhlášek v nově
vzniklých obcích, 3. jak chtějí řešit
správu majetku v nově vzniklých obcích
Položil jsem tehdy otázku, co bude pan ministr a vláda
ČR dělat. Nyní cituji z odpovědi pana
ministra vnitra ČR Tomáše Sokola:
"Je pochopitelné, že něco s tím
bude muset být uděláno, že jste ministerstvo
vnitra i vládu postavili do velmi obtížné
pozice, protože připravit za dva měsíce
zákon, který by tuto situaci vyřešil,
a nezlobte se na mne právě proto, že jsem právník,
nechci tzv. střílet od boku a neřeknu, jaké
to bude řešení." Nevychrlím paragrafované
znění a neřeknu ani zásady,"
... "Takže nevím, jaká cesta z
této propasti bude. Budeme nepochybně nějakou
cestu hledat, protože není jistě možná
ta alternativa, kterou pan poslanec Payne načrtl. Mám
jenom pocit, že tato hrůzná alternativa, která
skutečně hrůzná je, a o tom nepochybuji
ani na vteřinu, pan poslanec Payne má pravdu ...",
"... situace je skutečně velmi vážná
a nezlobte se na mě, víc vám v této
chvíli k tomu říci prostě nedokážu."
(Veselost v části sálu.)
Nyní musím svoji otázku zopakovat - co bude
pan ministr vnitra Tomáš Sokol a co bude vláda
České republiky dělat - a tuto otázku
rozšiřuji o dodatek - co již ministr vnitra a
vláda ČR udělali. Tím končím
tuto interpelaci. (Potlesk.) Děkuji. Zároveň
žádám, aby tato interpelace byla prohlášena
za naléhavou a abychom odpověď žádali
do tří dnů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi. O naléhavosti
interpelace rozhodneme v dalším průběhu
rozpravy. Teď dávám slovo panu poslanci Chromému.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane předsedající, vážená
poloprázdná sněmovno, já nebudu tak
efektní jako můj kolega. Už proto, že
jsem si tentokrát nic písemně nepřipravil.
Přesto mi dovolte, abych vznesl interpelaci na premiéra
české vlády pana Pitharta ve věci
výkladu zákona č. 451/1991 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích ČSFR, ČR a
SR. Dovolte mi nejdříve stručný úvod.
Minulý týden jsem při hodinkách s
vládou požádal pana ministra školství
Vopěnku, aby blíže specifikoval pokyn č.
5, podle kterého mají být tomuto zákonu
podrobeni vedoucí pracovníci, vedoucí jídelen.
Nešlo mi o to rozebírat jednotlivosti. Šlo mi
o to, že tento pokyn v podstatě nemá žádnou
právní sílu. Šlo mi o to, aby toto blíže
vysvětlil. Jak jsem správně předpokládal
- spojil jsem i tuto otázku s další otázkou
na pana premiéra, kterého jsem požádal,
aby se těchto hodinek zúčastnil, vzhledem
k tomu, že byl ve Španělsku, tak se nedostavil
- stejné rozpory vzniknou i u jiných resortů.
Skutečně tomu tak bylo. Během týdne
jsem dostal další informace, že konkrétně
v resortu ministerstva školství, zase podle určitého
odborného vyjádření školského
odboru č. 25, mají se lustračnímu
zákonu podrobit třídní učitelé,
vedoucí vychovatelé. To vidíte jako určitý
rozpor mezi těmito dvěma pokyny. Další
lidé se ozvali z Plzně po linii státní
správy, zejména tam, kde není jasno, co spadá
do samosprávy a co do státní správy
v působnosti obecních a městských
úřadů.