Z tohoto důvodu žádám a přimlouvám
se, aby návrhu bylo vyhověno a abychom svěřili
Federálnímu shromáždění
pravomoc upravit ty věci, o kterých jsme zde hovořili
jako o nejasných.(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Palkoskovi. O slovo se přihlásil
předseda Nejvyššího soudu pan dr. Mokrý.
Připraví se pan kolega Výborný.
Pan Antonín Mokrý: Pane místopředsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, nechci se
vyjadřovat k tomu, jestli je nebo není vhodné
umožnit zastupování při dispozicích
s používáním kupónů tou
formou, že bychom někoho byli oprávněni
a v jakém rozsahu zmocnit. Jde o otázku ekonomickou,
ale chtěl bych se omezit jen na odst. 3, kde se opět
rozšiřuje další pravomoc soudům.
Tady by zřejmě šlo o návrh na zahájení
občansko-právního řízení.
Smyslem, účelem a povahou občansko-právního
řízení je spor mezi dvěma stranami,
to je mezi účastníky hmotně právního
vztahu, kde na jedné straně je oprávněný
a na druhé straně je povinný. To je základní
zásada občansko-právního řízení.
Tady by tento princip občansko-právního řízení
byl narušen tím, že by vystupoval třetí
subjekt, to je orgán státní správy,
který by do tohoto právního vztahu zasahoval,
jehož účelem by bylo způsobit zánik
práv a povinností. To by odporovalo zásadám,
na kterých je postaveno občanskoprávní
řízení, a proto myslím, že tento
způsob by nebyl možný. Kromě toho otázkou
je, že v případě neplatnosti právních
vztahů, které už vznikly na základě
dohod o plné moci, by bylo zasaženo do již nabytých
práv, protože my tady tři takové právní
vztahy připouštíme.
Nechceme připouštět ty, které jsou navíc
a byly by postiženy všechny, to znamená, že
ty, které byly oprávněně sjednány,
by byly postiženy, nabytá práva by byla ztracena.
Tyto důvody mě vedou k tomu, že pokud dojde
k závěru, že je tady zapotřebí
nějak omezit tuto dispozici občanských práv,
je třeba hledat jinou cestu než tu, která je
navržena v odstavci 3.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu předsedovi. Předávám
slovo panu poslanci Výbornému.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že mnozí z nás cítí správnost
motivace, se kterou byl tento návrh usnesení předložen.
Opravdu hrozí určitá nebezpečí
zneužití kupónové privatizace. Nejenom
tato, existují i další nebezpečí.
Otázka ovšem zní, zda právě toto
usnesení může řádným způsobem
odvrátit alespoň toto jedno nebezpečí.
Já si tím nejsem vůbec jist.
Především připomínám,
že ČNR ztěží může žádat
Federální shromáždění,
když tak bychom měli doporučovat něco
FS, nevyvyšovat se nad tento federální sbor.
Zcela určitě se však jedná o dokument
politický, přijmeme-li toto usnesení, nikoliv
právní, ale vzdor tomu by tento politický
dokument měl akceptovat určité právní
danosti, které v našem právním řádu
existují a existují v mnoha právních
řádech civilizovaných zemí. Prostě
neměli bychom ani v politickém dokumentu činit
právní chyby.
I když to říkám nerad a budu za to zřejmě
od svých kolegů "nepochválen",
navrhuji, aby jednání bylo přerušeno
a k záležitosti se vyjádřil ústavně
právní výbor společně s výborem
národohospodářským. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Ve vystoupení pana kolegy Výborného
jsem vlastně zaznamenal návrh na změnu slova
"žádá" za slovo "doporučuje",
ale potom zazněl podstatný procedurální
návrh na přerušení tohoto bodu s tím,
že bychom požádali ústavní a národohospodářský
výbor, aby se k celému problému vyjádřily
a toto vyjádření nám přednesly
při zahájení další části
projednávání tohoto bodu.
Dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro přerušení jednání
s tím, že bychom požádali dva zmíněné
výbory o vyjádření, nechť zvedne
ruku. 87
Kdo je proti? 11 Děkuji.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové. Možná, že jsem to nepřesně
specifikoval, ale považoval bych za logické, podobně
jako to děláme v jiných případech,
abychom přerušili projednávání
po skončení rozpravy. Je zde poslední přihláška
do rozpravy, takže rozprava by ještě neměla
být ukončena, a to právě proto, aby
zmíněné dva výbory, které budeme
žádat o vyjádření, měly
k dispozici kompletní výsledky rozpravy.
Dávám nyní slovo panu kolegovi Řezáčovi
a zároveň konstatuji, že je to poslední
přihláška do rozpravy. Po ukončení
rozpravy přerušíme projednávání
tohoto bodu tak, jak jsme se právě usnesli.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové, souhlasím s tím, co řekl
dr. Výborný, že kolega ing. Kalfus je motivován
naprosto správně a všichni to cítíme.
Ale domnívám se, že usnesení, které
jsme právě přijali. o přerušení
projednávání tohoto bodu a schůzi
dvou výborů, nám způsobí zbytečnou
časovou ztrátu. Z toho, co zde řekl pan místopředseda
Kalvoda, lze jasně odvodit, že zákonodárce
při přijetí novely občanského
zákoníku i novely občanského soudního
řádu byl jednoznačně motivován
k tomu, aby se v soukromoprávních vztazích
dodržoval princip smluvní volnosti. Tímto naším
doporučením či návrhem chceme zasahovat
do institutu příkazní, ev. zprostředkovatelské
smlouvy. Navíc tímto opatřením vyloučíme
i takové zastoupení na základě plné
moci, které nebude mít žádný
nekalý úmysl. Např. zastupování
fyzickou nebo právnickou osobou, která pouze uplatní
investiční kupóny za jiného v souladu
se zákonem a ty získané akcie řádně
tomu občanovi vrátí za nějakou přiměřenou
sjednanou odměnu. A pokud chceme vyloučit to, aby
někdo nemohl nabýt ty budoucí akcie, tak
zde přece existuje už právní úprava
o budoucí smlouvě, existuje zde judikát Nejvyššího
soudu č. 17/74, za jakých podmínek je dohoda
o budoucí smlouvě platná či neplatná
a lze také uvažovat o případném
odstoupení od takové smlouvy, ať podle paragrafu
49 odstavec 3 nyní platného znění
občanského zákoníku, nebo paragrafu
49 novely od 1. 1. 1992.
Z důvodové zprávy k paragrafu 32 a 35 občanského
soudního řádu vyplývá, že
ani federální vláda, Federální
shromáždění si žádnou ingerenci
státních orgánů do soukromoprávní
sféry v občanskoprávních vztazích
či v obchodních vztazích nepřály
a že se vracíme k něčemu, co bylo odmítnuto.
Domnívám se, že na to nemůžeme
jít touto cestou. Pokud chceme chránit občana,
aby nemohl přijít o ty akcie, domnívám
se, že jeho ochrana je zajištěna už na základě
platných právních předpisů,
ev. předpisů, které nabudou účinnosti
1. 1. 1992. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Do
rozpravy se dále přihlásila paní poslankyně
Vorlová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, já bych se chtěla jenom ozvat k jednomu
bodu, který zazněl v řeči pana poslance
Palkosky. Myslím si totiž, že chceme zjistit,
jestli se děje něco správného nebo
nesprávného, žádoucího nebo nežádoucího
a v jakém vztahu je to k právu. A až daleko
za tím by nás mělo zajímat, jaký
dopad to bude nebo nebude mít v procesu malé privatizace.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Hlásí
se dál někdo do rozpravy? Jestliže tomu, tak
není, rozpravu končím a přerušuji
projednání tohoto bodu. Pravděpodobně
nejsme schopni blíže určit, kdy budeme v tom
projednávání pokračovat. Domnívám
se, že by bylo logické, abychom nyní pokračovali
v projednávání dalšího bodu s
tím, že se příslušné dva
výbory vyjádří pravděpodobně
do zítřka. (Další část
jednání proběhla na žádost pana
místopředsedy Vlacha mimo zápis. S faktickými
poznámkami se přihlásili poslanci Šuman,
Kalfus.)
Slovo má pan poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, měl bych poznámku k projednávanému
problému. Omlouvám se, že jsem nebyl přítomen
ráno, když se projednával program. Rád
bych zdůvodnil, proč bych doporučil, aby
se na pořad této schůze zařadil zákon
o státní kontrole. Jak si jistě vzpomenete,
projednávali jsme nedávno zřízení
kontrolního úřadu. Ačkoli jsme se
snažili o věcnost při tomto projednávání,
hlasování bylo stranickým způsobem
poznamenáno, jak bych řekl velmi obezřetně.
Po tomto hlasování se objevily v tisku zprávy
o tom, že poslanci, kteří hlasovali pro zřízení
kontrolního úřadu, jednali vlastně
nezodpovědně a ohrozili kontrolu v tomto státě.
Tato atmosféra se bohužel do jisté míry
projevila i při projednávání zákona
o kontrolním úřadě. Navíc tam
došlo k procedurální chybě, že
ústavněprávní výbor zákon
projednával před tím, než ho projednával
výbor, který je garanční. Ústavněprávní
výbor, v němž jsem byl zpravodajem, ten zákon
doporučil. Rozpočtový výbor zákon
navrhl přerušit. Ačkoli pan poslanec Svoboda
byl přítomen rozpravě v ústavněprávním
výboru ohledně tohoto zákona, neměli
jsme možnost projednat toto stanovisko s celým rozpočtovým
výborem. Proto při tom dopoledním hlasování
došlo k tomu, že ten zákon byl odložen z
programu dnešního jednání.
Přimlouval bych se za to, abychom tento bod znovu zařadili.
Apeluji na všechny poslance ve sněmovně, aby
jako gesto jisté vstřícnosti a věcnosti
hlasovali pro projednání tohoto zákona, neboť
je třeba, aby kontrola od 1. 1. v tomto státě
fungovala kontinuálním způsobem dál.
Podle názoru mého i ústavněprávního
výboru právě oddělení ministerstva
od Nejvyššího kontrolního úřadu
otevírá prostor pro to, aby se kontrolní
úřad mohl zřídit zcela nezávisle
na působnosti ministerstva, a po jeho zřízení
se provede distribuce kompetencí. Prosil bych vás,
abyste zvážili zařazení tohoto bodu
na pořad této schůze a hlasováním
tento návrh podpořili. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Žákovi.
Je to vlastně procedurální návrh,
o kterém mám povinnost dát hlasovat okamžitě
s tím, že jsme už, pane kolego, rozhodli o tom,
že bod je přerušen, není ještě
určeno, kdy budou výbory, do kdy chceme od nich
toto stanovisko. Ale já se domnívám, že
to můžeme vyřešit potom v komplexu všech
dalších skutečností, takže si myslím,
že můžeme skončit s tím, že
jsme ten bod přerušili a dohodneme se podle dalšího
vývoje situace.
Nyní bych požádal sněmovnu o hlasování
o zařazení projednávání vládního
návrhu zákona o státní kontrole. K
faktické poznámce se hlásí pan kolega
Kozánek.
Poslanec Petr Kozánek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, žádal bych o přerušení
zasedání, aby se mohl sejít rozpočtový
a kontrolní výbor, aby se k tomu mohl vyslovit.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
To jsou vlastně dva procedurální návrhy,
já si teď nejsem jist, o kterém mám
dát hlasovat dříve.
Nevím, zda jsem neměl dát hlasovat před
tím už o procedurálním návrhu,
který tady padl, o návrhu poslance Žáka.
Já se rozhodně nechci pokoušet o žádnou
manipulaci, a proto vás žádám, abyste
mne korigovali.
Já chci dát hlasovat o zařazení na
program toho, co padlo jako první procedurální
návrh. Nebude tím ovšem určeno, ve kterém
okamžiku. Navíc se nedomnívám, že
by se to vylučovalo s oním druhým návrhem,
to znamená, aby se k té záležitosti
vyjádřil rozpočtový a kontrolní
výbor. Než ale vyřešíme první
a druhý procedurální návrh, jestli
do toho padne ještě třetí, tak mě
naženete do slepé uličky, protože pak
začnu - podle vašeho vyjádření
- porušovat zákon, což je jednací řád.
Ještě je tady další procedurální
poznámka.
Poslanec Jiří Machalík: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, jestli se nepletu, tak jsme schválili
nějaký program. A chceme-li měnit tento program,
pak musíme nejprve revokovat své ranní rozhodnutí.
A tím se dostaneme do situace, že žádný
program nebudeme nikdy stanovovat, protože se bude měnit
podle toho, jak kdo s čím přijde.
Já si myslím, že program tohoto pléna
je natolik napjatý, že další rozšiřování
není možné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane kolego, to už asi moc není faktická
poznámka. Navíc mám k tomuto vyjádření
ještě své stanovisko.
Hlásí se ještě pan kolega Kozánek
- je to s něčím novým? Já totiž
nevím, zvažte to, já už jsem tady zažil
situaci, kdy bylo faktických poznámek asi 40, přičemž
jedna vylučovala druhou a pak nebylo možno vyhovět
zákonu. Máte tedy skutečně něco
zásadně nového? Pak prosím.
Jinak bych si ale dovolil zareagovat ještě na to,
co zde řekl předřečník. Já
nemám ten názor, neztotožňuji se s tím.
Vzhledem k tomu, že jsme hlasováním rozhodli
o vypuštění určitého bodu a pak
jsme schválili program, domnívám se, že
tento program platí. My jsme ho trošku zpřeházeli
svými rozhodnutími, ale to teď není
důležité. A teď zde zazněl návrh
na doplnění programu o bod. O tom jsem měl
povinnost dát hlasovat okamžitě. (Potlesk).
Zároveň jsem ale měl povinnost, jak mi ukládá
jednací řád, udělit slovo neprodleně
tomu, kdo se přihlásí s faktickou poznámkou.
Takže já bych teď rád dal hlasovat o tom
prvním procedurálním návrhu, potom
o tom druhém, který zde padl, a který se
s prvním nevylučuje.
S další vysvětlující poznámkou
k obsahu jednacího řádu se hlásí
pan kolega Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, dovolil bych si ocitovat dva paragrafy jednacího
řádu.
První zní, že každý poslanec může
navrhnout změnu nebo doplnění pořadu.
O návrhu rozhodne Česká národní
rada bez rozpravy.
Další článek, je to § 17, praví,
že poslanec, který se v průběhu rozpravy
přihlásí k faktické poznámce
nebo k odpovědi na ni, dostane neprodleně slovo.
Znamená to tedy, že rozprava není otevřená,
tudíž není správné udělovat
slovo k faktickým poznámkám. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci za toto upřesnění.
Spějeme tedy k tomu, co navrhoval před chvilkou
pan kolega Žák. Navrhoval doplnit program o bod, to
jest projednání návrhu zákona o státní
kontrole a já nyní dám hlasovat.
Ptám se sněmovny, kdo je pro návrh tak, jak
ho přednesl pan kolega Žák, ať zvedne
ruku. 91 Děkuji.
Kdo je proti? 11
Děkuji, tento návrh byl přijat. Domnívám
se, že o místě, kam ho zařadíme
konkrétně na pořad, asi rozhodneme v dalším
průběhu schůze podle toho, jak se vyvine
situace, protože teď se dostáváme do poměrně
komplikované situace.
Pan kolega Kozánek navrhoval, aby se k věci tohoto
zákona mohl vyjádřit rozpočtový
a kontrolní výbor. Domnívám se, že
ve zbytku dnešního dne mu v tom tak jako tak nebude
nic bránit a navíc jsem ztratil pana kolegu z očí,
takže mu nemohu dát slovo. Domnívám
se, že o tom nemusíme hlasovat nyní a že
můžeme pokračovat v našem jednání.
K tomu, co jsem vám sděloval před chvilkou
- vlastně mimo protokol - jsem obdržel ověřenou
informaci, že skutečně pan ministr Sokol nás
požádá o to, abychom ho uvolnili na jednání
vlády zhruba za 20 minut. A pak zde zazněl procedurální
návrh pana kolegy Šumana, abychom tento závažný
zákon netrhali - promiňte mi to slovo - a projednali
ho v průběhu zítřejšího
jednání. Já to považuji za docela logické
a rozumné, ale musím dát sněmovně
o tom rozhodnout a naformuloval bych to - dovolíte-li tak,
abychom nehlasovali mockrát: Kdo souhlasí s tím,
abychom vládní návrh zákona ČNR
o obecní policii projednali až v průběhu
našeho zítřejšího jednání
a nyní zařadili na program návrh pana poslance
Balcárka na usnesení České národní
rady, kterým by bylo žádáno ministerstvo
zahraničních věcí o poskytnutí
návrhu smlouvy mezi ČSFR a Německem České
národní radě.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku! 91
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Zahájíme projednávání dalšího
bodu. Faktická poznámka.
Poslanec Rudolf Bereza: Pane předsedající,
já navrhuji, aby zítřejší den
bylo započato jednání zákonem o obecní
policii, protože to je rozsáhlý a důležitý
zákon. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pan kolega navrhl, aby zítřejší jednání
bylo zahájeno projednáváním zákona
o obecní policii. Pan ministr by nám k zařazení
tohoto bodu chtěl podat určitou informaci. V souladu
s jednacím řádem mu uděluji slovo.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážené
dámy a vážení pánové,
omlouvám se, že do toho, řekl bych, galimatiáše,
ještě přispívám já se
svými žádostmi, ale situace je taková,
že původně bod programu, týkající
se obecní policie, měl být dnes jako první
ráno. Na zítřejší dopoledne jsem
už podruhé přislíbil účast
na veřejném jednání v Severočeském
kraji. Má to být jednání, které
se týká tamních aktuálních
problémů státní správy - bezpečnosti,
za účasti pana premiéra a již jednou
toto jednání muselo být odloženo právě
proto, že se vláda z jakýchsi obdobných
důvodů nedostavila. Je to dokonce jednání,
které by snad v přímém přenosu
mělo být vysíláno televizí.
Uznávám, že to je hodnota, která možná
není srovnatelná s tím, že by tu měl
být projednáván tento zákon. Dokonce
ani nechci soudit, co je přednější,
nicméně cítím potřebu vám
sdělit tuto skutečnost s tím, že vám
dávám v úvahu, zda-li by nebylo možné,
aby body programu, které se týkají problémů,
u kterých musím být osobně, byly projednávány
až odpoledne. Vím, že je to těžké
a program máte velice komplikovaný, nicméně,
nemohu zatajit tu skutečnost, možná řada
občanů na severu Čech bude rozhořčena,
proč jsem se tam nedostavil. Je to trochu můj osobní
problém, ale přesto se o něj chci s vámi
podělit a požádat, abyste zvážili
i tuto, řekl bych hodnotu, která z toho vyplývá.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Bereza chce zareagovat?
Poslanec Rudolf Bereza: /z pléna/ Já s tím
sdělením pana ministra Sokola souhlasím.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dobrá, rozumím tomu souhlasu se sdělením
zhruba tak, že pozměňujete svůj procedurální
návrh na to, aby byl zákon o obecní policii
projednáván zítra po obědě.
Ano? Je nějaká jiná námitka? Budeme
hlasovat o tomto návrhu? Domnívám se, že
to můžeme akceptovat, aniž bychom se zdrželi
hlasováním.