A druhý návrh je velice dílčí.
Mám pocit, že stávající poslední
věta § 42 odstavec 1 o ustanovování
báňských inspektorů je nadbytečná.
V čele obvodního báňského úřadu
je předseda a domnívám se, že by mohl
on jmenovat nebo ustanovovat inspektory.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Souralovi. Dále se přihlásila
paní poslankyně Vorlová. Dávám
jí slovo. Je to zatím poslední přihláška
do rozpravy.
Poslankyně Milada Vorlová: Milí poslanci,
než kohout ráno třikrát zakokrhal, apoštol
Petr třikrát zapřel, co mu bylo nejdražší.
Dodatečně toho litoval. Nuže, i většina
z vás má nyní příležitost
potřetí popřít atribut moderního
člověka, to je jeho právo, racionálně
myslet a jednat, když budete hlasovat proti mému pozměňovacímu
návrhu, aby všude /potlesk/ kde je v novele slovo
racionální, to jest rozumný, bylo nahrazeno
slovem hospodárný, byl ponechán původní
výraz. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Není tomu
tak. Rozpravu uzavírám a žádám
pracovnice Kanceláře, aby informovaly naše
drahé kolegy v předsálí, že byla
uzavřena rozprava, že se chystáme hlasovat
o pozměňovacích návrzích. Požádal
bych skrutátorky, aby zjistily nyní aktuální
stav poslanců ve sněmovně. 106 Děkuji.
Můžeme předat slovo panu zpravodaji Dobalovi,
pokud se pan ministr nechce vyjádřit k obsahu rozpravy.
Děkuji. Prosím pana poslance Dobala, aby se ujal
slova.
Poslanec Viktor Dobal: Já se také nechci
obecně vyjádřit. Myslím, že můžeme
rovnou přistoupit k projednávání tří
pozměňujících návrhů,
které jsme před chvílí slyšeli.
Proto navrhuji hned přikročit in media res k prvnímu
návrhu pana poslance Sourala, který se týká
§ 27 odst. 2. Navrhuje, aby tento § zněl takto:
obvodní báňský úřad
povoluje trhací práce při hornické
činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem a ostatní trhací
práce a ohňostrojné práce. Ne?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím pana poslance Sourala, aby upřesnil text
svého návrhu.
Poslanec Jaroslav Soural: Obvodní báňský
úřad povoluje trhací práce při
hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem, trhací práce při
ostatních činnostech a ohňostrojné
práce.
Poslanec Viktor Dobal: Spolu s tímto návrhem
souvisí vypuštění odst. 3 v § 27.
Já bych, pane předsedající, navrhl
hlasovat o tomto návrhu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku.
/76/
Děkuji. Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /26/
Tento návrh byl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec Viktor Dobal: Další a poslední
návrh je návrh paní poslankyně Vorlové.
Myslím, že už ho nemusím přednášet
a můžeme o něm hlasovat, jak nás k tomu
vyzvala bez dalších komentářů.
Jedná se o nahrazení slova hospodárné
racionálním.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro právě přednesený návrh,
ať zvedne ruku. /39/
Děkuji. Kdo je proti? /6/ Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat.
Faktická poznámka, pan poslanec Soural.
Poslanec Jaroslav Soural: /z pléna/ Měl jsem
ještě jeden návrh - stahuji ho.
Poslanec Viktor Dobal: Já se omlouvám, ale mohu
ho ještě přednést.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Musíme po uzavření rozpravy zřejmě
dát hlasovat o stažení tohoto návrhu.
To znamená: Kdo je pro, abychom souhlasili se stažením
tohoto návrhu, ať zvedne ruku. /97/
Kdo je proti? /Nikdo./
Tento návrh byl přijat.
Je nějaký další návrh pane zpravodaji?
Poslanec Viktor Dobal: Vyčerpali jsme všechny
pozměňovací návrhy, takže myslím,
že můžeme hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já bych si dovolil požádat kolegy o klid.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Přistoupíme k hlasování o celém
předloženém návrhu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 61/88 Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a státní
báňské správě ve znění
zákona ČNR č. 425/90 podle sněmovního
tisku 419 ve znění společné zprávy
výborů ČNR, podle sněmovního
tisku 488 včetně přijatých pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 101.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl schválen.
Děkuji panu ministrovi Dybovi a společnému
zpravodaji.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj
ČR Karel Dyba: Děkuji sněmovně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nyní přicházíme k dalšímu
bodu programu, kterým je
Prosím pana poslance Kalfuse, aby přednesl návrh
na usnesení ČNR a případně
jej odůvodnil.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
během poledne byl můj návrh rozdán
na vaše lavice. Doufám, že jste ho obdrželi
všichni. Abych zbytečně nezdržoval, ptám
se, zda ho mám přečíst, nebo vám
stačí, že je na lavicích?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nejsem schopen rozpoznat, zda si sněmovna přeje
přečíst nebo nepřeje. Domnívám
se, že neuškodí, když si ho poslechneme.
Poslanec Jiří Kalfus: Přečtu
návrh: ČNR žádá Federální
shromáždění, aby na společné
schůzi při projednávání novely
zákona 92/91 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby, přihlédlo
k tomuto stanovisku ČNR: § 26 uvedeného zákona
se navrhuje v tomto znění:
1. při použití kupónů se může
jejich majitel nechat na základě a v rozsahu písemného
zmocnění zastupovat fyzickou nebo právnickou
osobou,
2. jedna fyzická nebo právnická osoba může
na základě tohoto zmocnění zastupovat
nejvýše tři majitele investičních
kupónů,
3. přijme-li fyzická nebo právnická
osoba plné moci od více majitelů investičních
kupónů než je uvedeno v odstavci 2, podá
ministerstvo financí nebo příslušný
orgán státní správy u soudu návrh
na vyslovení neplatnosti všech plných mocí
fyzickou nebo právnickou osobou přijatých.
K tomu bych chtěl podat toto vysvětlení.
Myslím, že nemá smysl tady po několikáté
opakovat, že vzniká určitý černý
trh s kupónovými knížkami, že jsou
jeho objektem domovy důchodců, kasárna atd.
Toto je konstatováno i na úrovni Federálního
shromáždění. Proto bych se omezil na
několik vysvětlujících momentů
k tomuto návrhu.
První odstavec tohoto návrhu je totožný
s § 26 současného platného zákona
92/91. Jsou tam přidány dva nové odstavce.
Může být diskuse o počtu majitelů
kupónů.
Může vás napadnout, že jsou tím
vyloučeny investiční privatizační
fondy, protože se tam mluví o kterékoli fyzické
nebo právnické osobě. Dostal jsem rozklad
právních expertů z ministerstva pro privatizaci.
Ti zastávají názor, že v případě
privatizačních fondů je tomu jinak, protože
privatizační fond dělá smlouvu s majitelem
kupónové knížky a dává
mu své vlastní akcie. Nedisponuje s akciemi vlastníka.
Obchoduje s akciemi, které nakoupí na vlastní
účet. Toto stanovisko mají právní
experti z ministerstva pro privatizaci.
Je možný názor, že by se sem mělo
zabudovat s výjimkou privatizačních fondů.
Podle názoru expertů by to bylo navíc.
Pokud by byla námitka, že je tam zmíněn
příslušný orgán státní
správy a není vysvětleno, který to
je, ze znění zákona 92/91 vyplývá,
že tímto orgánem je ministerstvo pro privatizaci.
V zákonu je to už obsaženo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi. Otevírám
k tomu rozpravu. Do rozpravy se hlásí pan poslanec
Klimeš.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
chtěl bych polemizovat s navrhovateli tohoto usnesení
- co tím sledujeme a čeho chceme dosáhnout?
Připomenu vám § 22 zákona 92. Investiční
kupón neboli kupónová knížka
pro účely tohoto zákona je cenný papír
na jméno, který opravňuje ke koupi akcií,
určených k prodeji za kupóny. Kupón
je nepřevoditelný a práva s ním spojená
přecházejí pouze na dědice.
Někdo pořád vykládá, že
existuje jakýsi černý trh s kupónovými
knížkami. Toto je nelegální trh a nemůže
být. Kupónová knížka se nedá
prodat. Je možné, že se držitel kupónové
knížky může nechat zastupovat. Toto usnesení
podle mého názoru zastupování omezuje.
S kupónovými knížkami podle zákona
neexistuje žádný trh, kupónová
knížka je neprodejná. Jestliže dá
držitel investiční kupónové knížky
dispoziční právo, kdo tohoto držitele
zastupuje, jedná jeho jménem. Je nesmyslné
omezovat vztah mezi DIK a zástupcem. To je věc držitele
knížky a toho, kdo zastupuje. Omezení, že
zástupce může zastupovat maximálně
tři DIK, je velice problematické.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Klimešovi. Dále se přihlásil
pan poslanec Andrle.
Poslanec Antonín Andrle: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, už jsem prováděl registraci.
Vadí mi na tom ta věc, že se mně zakazuje,
abych provedl registraci za rodiče a sestry. Jejich registrace
by se mi zrušila? Je to na jejich jméno, jinak to
nejde.
Pokud by to tak mělo být, navrhoval bych doplnit:
toto omezení se nevztahuje na fyzické osoby příbuzné
v přímé a nepřímé řadě.
Pak už mi to nevadí.
Poslanec Václav Stieber: Pane předsedající,
dámy a pánové, přiznám se,
že u mne vznikly určité rozpaky, když
jsem viděl text, protože jsem si uvědomil,
že odst. 1 přesně parafrázuje zákon,
že při použití kupónů se
může majitel nechat zastupovat a z toho jsem odvodil,
že nikoli knížka - knížka sama o
sobě bez kupónů je jen knížkou
jako takovou, potenciálním zdrojem budoucích
akcií, čili teprve, když je do ní vylepen
kupón, stává se aktivním zdrojem pro
účast na velké privatizaci. Z tohoto hlediska
potom skutečně mám takový osobní
pocit, že jestliže se tady vyskytuje pojem právnická
osoba v odst. 2, která by byla oprávněna
zastupovat nejvýše tři majitele kupónů,
dalo by se to možná výkladem vztáhnout
i na investiční kupónové fondy.
Z tohoto hlediska mám dojem, že doplnění
věty "Toto omezení se netýká
investičních kupónových fondů",
by nemuselo být tak úplně bezvýznamné,
i když možná se může zdát
jako nadbytečné. Na druhé straně nemůže
nic poškodit. Faktem je, že vzdát se svého
práva předem nelze. Mohu uzavřít smlouvu,
že nebudu požadovat určitá oprávnění.
Je to právní úkon, který nemůže
mít žádné právní důsledky,
vzdát se práva předem nejde.
Doporučoval bych, abychom odst. 2 o mou navrženou
větu doplnili.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stieberovi. Dávám slovo
panu poslanci Svobodovi, připraví se pan místopředseda
Kalvoda.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám za to, že
problém není ani tak v kupónech a v zastupování
při registraci kupónů, resp. použití
kupónů na konkrétní účel
při některé z kol dané privatizační
vlny. Problém, si myslím, že tkví spíše
ve výsledku nebo důsledku této operace. Majitelé
kupónů se vzdávají formou, která
aspoň působí dojmem, že je právní,
práv, nebo nechávají se zastupovat v manipulaci
s kupóny. Nevím, jak dalece se nechají pak
zastupovat v manipulaci s akciemi, které jim budou za kupóny
poskytnuty. Není stanoveno, jakého typu jsou akcie.
Mám dojem, že by akcie měly být minimálně
na jméno převoditelné rukopisem a ne na doručitele.
Pokud budou akcie na doručitele, pak problém samozřejmě
nevyřešíme. Pokud budou akcie na jméno,
mám za to, že návrh tak, jak byl přednesen,
je rozumný, protože zabrání neprávní
cestou nebo cestou, která bude sice formálně
právní na základě smlouvy, převádění
práv plynoucích z vlastnictví akcií.
To si myslím, že je skutečný cíl
návrhu usnesení, jinak sekunduji návrh, který
přednesl pan doktor Stieber, to jest vyjmout investiční
privatizační fondy. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Svobodovi. Dávám slovo
panu místopředsedovi Kalvodovi. Je to v tomto okamžiku
poslední přihláška do rozpravy. Dále
se hlásí poslanec Palkoska.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážené
kolegyně a kolegové, nebudu schopen přednést
ucelený názor na návrh, který právě
projednáváme. Něco z toho, co jsem chtěl
zmínit, bylo už řečeno v přednesech,
které obsahovaly výhrady vůči tomuto
návrhu.
Mám dojem, že jakási speciální
úprava právního režimu investičních
kupónů bude možná nutná, ale
nemyslím si, že tohleto je to, co je to nutné.
Je to v každém případě především
nepřímá novela občanského zákoníka,
nejen zákona 92/1991 Sb. Bylo taky už řečeno,
že patrně míří jinam, než
kde potřebu ochrany nabyvatelů akcií tímto
způsobem právě asi vidíme.
Za třetí je zde problém ve třetím
odstavci navrhovaného § 26, který přímo
stanoví zvláštní režim, že
orgán státní správy je nucen podat
- formulace "podá" - je povinen podat u soudu
návrh na vyslovení neplatnosti všech plných
mocí společně. Čili opět zde
zavádíme ne vždy žádoucí
princip, že stranou, subjektem občansko-právního
vztahu, se stanou orgány státní správy.
Navíc viděl bych tu logiku v případě,
že by federální ministerstvo financí
nebo orgán státní správy mohl toto
rozhodnutí učinit a domáhat se u soudu neplatnosti.
Zase je to nepřímá novela občanského
zákoníka, ale v každém případě
bych v tom viděl nějaké racio. Finanční
orgán se může rozhodnout, jestli podle jeho
informací je to opravdu neplatný právní
úkon nebo není. I s ohledem k právní
úpravě obecné, ale tady, když už
se chce vyslovit neplatnost, místo aby se vyslovila, Zavazuje
se ministerstvo k podání návrhu na zahájení
řízení. To mi nepřipadá logické
ani rozumné.
Domnívám se, že otázka těchto
nových občansko právních vztahů,
které vznikají v souvislosti s kupónovou
privatizací, bude nepochybně muset být diskutována.
A neříkám, že nebude muset být
vůbec nějak regulována. Ale tuto regulaci
já osobně z důvodů, které jsem
uvedl, i z těch, které odezněly přede
mnou, odmítám.
Jinak ještě dovolte jednu poznámku, když
už mám slovo. Týká se polemiky, kterou
jsme tady vedli k hlasování o návrzích
k předlohám zákonů. Trvám na
tom, co jsem nebyl schopen, neměl jsem k dispozici jednací
řád, nebyl jsem schopen reagovat okamžitě,
ale trvám na tom, že § 26 jednacího řádu
neumožňuje, aby se hlasovalo o návrzích
v logických blocích. To není pravda. Je tam
jen posloupnost, která je chronologická.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Teď je rozprava k něčemu jinému, ne?
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je
to rozprava k něčemu jinému, proto jsem přešel
k faktické poznámce, pane předsedající.
Čímž tuto poznámku také končím,
když už jsem ji přednesl a slibuji, že napříště
budou procedurální záležitosti řešeny
- pokud to bude možné - v kuloárech.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pan kolega Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážené kolegyně
a kolegové, abych se zalíbil panu místopředsedovi,
poznamenám pouze, že pan místopředseda
může vystoupit kdykoli a k čemukoli v této
sněmovně.
Jinak jsem nucen konstatovat, že s panem místopředsedou
nesouhlasím, co se týče vystoupení
ke kupónové privatizaci. Problém je v něčem
jiném, než jak tady byl problém prezentován.
Nejde skutečně o problém kupónových
knížek, ale jde o mnohem závažnější
záležitost, a to je uzavírání
smluv o koupi budoucích akcií od osob, které
tyto akcie získají na základě kupónů.
Tato záležitost, podle mého názoru,
není protiprávní, protože občan
má právo činit vše, co není zakázáno.
Toto zakázáno není a pokud chceme jev, který
zde byl naznačen, eliminovat, tak skutečně
budeme muset asi požadovat novelizaci zákona č.
92/1991 Sb. Myslím si, že je škoda, že tady
není žádný z ekonomických ministrů,
aby osvětlil, na kolik může vykupování
nebo uzavírání těchto smluv ovlivnit
kupónovou privatizaci, resp. šanci ostatních
DIKů, jak se ošklivě říká,
ostatních občanů. Myslím, že
by to stálo za podstatnější výklad
a zatím bych se připojil k názoru, abychom
předložený návrh schválili a
podali Federálnímu shromáždění.
Není ohroženo ustanovení o investičních
privatizačních fondech, protože privatizační
fondy jsou výslovně uvedeny v § 25 zákona.
Jedná se o fondy, které jsou schváleny příslušným
orgánem, takže je zcela jasné, že §
26 hovoří o zcela jiných osobách.
Byl zde návrh od pana poslance Andrleho, aby příbuzní
měli možnost zastupovat ve větším
rozsahu. Bylo by zřejmě na místě učinit
výjimku pro osoby blízké ve smyslu §
116 Občanského zákoníku, aby osoby
blízké mohly být zastupovány jedním
z rodiny. U právnické osoby však omezení
na tři či více majitelů investičních
kupónů by bylo zřejmě na místě.
Pokud jde o třetí odstavec, jde o největší
problém tohoto návrhu, protože bychom se museli
vypořádat s tím, co s již udělenými
plnými mocemi. Zde skutečně ingerence soudu
není vhodná a to nikoliv proto, že by tento
soud nebyl oprávněn. Tento soud může
být oprávněn a zdá se být nejvhodnější,
nicméně pomalost soudního řízení
je na překážku a bylo by asi na ekonomických
ministrech, na ekonomických odbornících,
aby vymysleli systém, jak např. vyzvat držitele
investičních kupónů, aby znovu registrovali,
nebo omezit ty, kteří mají plné moci,
aby plné moci museli znovu předložit už
jenom v omezeném počtu, jak bude navrženo.