Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat. Prosím
o předložení dalšího návrhu.
Poslanec Viktor Dobal: Další návrh pana
poslance Vlka se týkal stejného článku
a vložení dalšího bodu. Vzhledem k tomu,
že neprošel bod 4, navrhuji, aby byl očíslován
jako bod čtvrtý. Tento bod by zněl:
"Nařízení vlády 175/91 o cenovém
odvodu z cen vytěženého uhlí v České
republice s účinností vzniku úhrad
podle tohoto zákona, to je čl. 2 odst. 5."
Domnívám se, že bych k tomu měl podat
alespoň stručné vysvětlení.
Přerozdělovací mechanismy tímto nařízením
vlády měly fungovat jako určitá solidarita
s méně výkonnými doly, s doly, které
mají horší prostředí a očekávalo
se, že když do státního rozpočtu
přejdou tyto úhrady, bylo by možné odstranit
toto přerozdělování. Proto zrušení
tohoto nařízení vlády je vázáno
až do roku 1993, to znamená, že by bylo v platnosti
až do roku 1993.
Myslím, že je možné o tomto návrhu
hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 62 Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? 62
Vzhledem k tomu, že jsem sám došel k jiným
celkovým součtům, žádám
vás, vážené kolegyně a vážení
kolegové, abyste hlasovali ještě jednou.
Přejete si znovu přečíst tento návrh?
(Ne.)
Kdo je tudíž pro tento návrh, nechť zvedne
ruku. 71 Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? 59 Děkuji.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Prosím
o předložení dalšího návrhu.
Poslanec Viktor Dobal: Další návrh podal
pan poslanec Květ a týká se bodu 2, §
3 odst. 3. Navrhuje za slova "České republiky"
vložit text: "v dohodě s ministerstvem životního
prostředí".
Myslím, že můžeme o tomto návrhu
hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 70 Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.)
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Prosím
o předložení dalšího návrhu.
Poslanec Viktor Dobal: Také další návrh
podal pan poslanec Květ. Žádám ho však,
aby svůj návrh přesně přečetl.
Poslanec Jan Květ: Myslím, že tento
návrh odpadá, protože § 27 byl ponechán
ve znění společné zprávy, takže
je bezpředmětný. Připojil jsem se
k návrhu pana poslance Paynea mým doplňovacím
návrhem. Protože návrh pana poslance Paynea
nebyl přijat, odpadá i můj pozměňovací
návrh.
Poslanec Viktor Dobal: Myslím, že kdybyste
formuloval tak, jak jste návrh předkládal,
myslím že by tento návrh byl rozumný,
protože nemění první rozhodnutí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím proto pana poslance Květa, aby ještě
jednou přečetl kompletně svůj návrh.
Poslanec Jan Květ: Přečtu § 27
odst. 1, bod 48 v tisku 418. Odst. 1 zní: "dobývací
prostor a jeho změny stanoví obvodní báňský
úřad v součinnosti s dotčenými
orgány státní správy, zejména
v dohodě s orgány životního prostředí
a v dohodě s orgánem územního plánování
a stavebním úřadem".
Poslanec Viktor Dobal: Můžeme hlasovat o znění
§ 27 odst. 1.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 110
Kdo je proti? (Nikdo.)
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Prosím
o předložení dalšího návrhu.
Poslanec Viktor Dobal: Tím jsme vyčerpali
návrhy pana poslance Květa. O dalších
návrzích, které přednesl pan poslanec
Bursík, jsme už hlasovali, takže myslím,
že to je bezpředmětné. Pan poslanec
Effenberger nepřednesl žádný konkrétní
návrh, takže se blížíme k poslednímu
pozměňovacímu návrhu pana poslance
Pavely, který bych vám přečetl.
Pan poslanec Pavela navrhuje v paragrafu 24 u odstavce 3 nové
písmeno b)... Tento návrh je pro mne malinko
zmatený s tím, že v paragrafu 24 je odstavec
3, takže nový odstavec jsem chápal jako doplněk
... Myslím, že je zde nějaké nedorozumění.
Napadlo mě, jestli to není bod 24 a ne paragraf.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím pana poslance Pavelu, aby nám podal vysvětlení.
Poslanec Josef Pavela: Říkal jsem to takhle.
Paragraf 24, stávající odstavec 3 označit
písmenem a) a přidat nový odstavec, písmeno
b) k odstavci 3. A odstavec b) je toto znění.
Poslanec Viktor Dobal: Je to pro mě trochu neobvyklý
zásah do textu, já jsem očekával,
že aby se vložil nový odstavec a přečíslovaly
se ty ostatní. Takže správně by to asi
mělo být takto. Já vám návrh
přečtu:
Pokud o souhlas k stanovení dobývacího prostoru
požádá vlastník pozemků, na nichž
dosud dobývání nebylo prováděno,
má tento vlastník přednost. Přitom
musí být dodrženy podmínky ostatních
právních předpisů. Případně
již provedený průzkum je vlastník pozemku
povinen v přiměřené výši
uhradit té organizaci, která zatím náklady
na průzkum nesla.
To je text. Promiňte, mě se to špatně
četlo, ale obávám se, že tato formulace
není příliš právnická.
Vzhledem k tomu, že když se tady usneseme na nějakém
textu, je to vlastně neodvolatelná věc, nevím,
jak se v dané chvíli zachovat, protože tento
text určitě by chtěl právní
úpravu. On jenom postuluje to, co pan poslanec Pavela chce
regulovat, ale v žádném případě
myslím, že se to nedá v této formě
přijmout, i když si odmyslíte, že jsem
trochu text luštil. Ale je zde řada velmi vágních
tvrzení, která by do zákona asi vhodně
nepatřila.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano. Text byl reprodukován přesně, můžeme
dát o návrhu hlasovat? Ano.
Kdo je tedy pro tento návrh, ať zvedne ruku. 12 Děkuji.
Kdo je proti? 7 Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat.
Je ještě další návrh?
Poslanec Viktor Dobal: Podle mých záznamů
jsme, pane předsedající, vyčerpali
všechny navržené změny k novele i ke společné
zprávě. Proto asi nezbývá, než
dát hlasovat o návrhu zákona ve znění
společné zprávy a přijatých
připomínek sněmovnou jako celku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 44/1988 Sb. o ochraně a využití nerostného
bohatství podle sněmovního tisku 418 ve znění
společné zprávy výborů ČNR,
podle sněmovního tisku 487 včetně
schválených pozměňovacích návrhů,
ať zvedne ruku. 113 Děkuji.
Kdo je proti? 1
Děkuji. Konstatuji, že jsme tedy tento zákon
schválili. Děkuji panu zpravodajovi a panu ministru
Dybovi. (potlesk)
Tím jsme projednali druhý bod programu a protože
jsme odsouhlasili doplnění programu o další
bod, který budeme projednávat po obědě,
je tedy dalším bodem návrh pana poslance Jiřího
Kalfuse. (s připomínkou se hlásí ministr
Dyba)
Promiňte, pane ministře, já vím, že
je na řadě ještě třetí
zákon tohoto logického bloku, ale sněmovna
v dopoledních hodinách odhlasovala, že po obědě,
- a to je právě teď, protože byl dokončen
bod, - bude projednáván návrh na usnesení
směrem k Federálnímu shromáždění.
Má někdo jiný procedurální
návrh? Jestliže tomu tak není, musím
pokračovat. Pan poslanec Dobal se hlásí s
faktickou připomínkou.
Poslanec Viktor Dobal: Chtěl bych navrhnout sněmovně,
abychom projednali i třetí zákon. Je k tomu
řada důvodů. Myslím, že tento
třetí zákon opravdu už bude velmi rychlý.
Tím bychom mohli propustit pana ministra Dybu, který
večer odlétá daleko a myslím, že
bychom mu měli vyjít také vstříc.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím pana poslance Kalfuse.
Poslanec Jiří Kalfus: Souhlasím. (potlesk)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, nicméně měl bych dát
zřejmě nyní hlasovat, zda sněmovna
souhlasí s přehozením těchto bodů
s tím, aby návrh pana poslance Jiřího
Kalfuse byl zařazen jako bod 4, tedy za projednání
vládního zákona ČNR o hornické
činnosti, výbušninách a státní
báňské správě.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 100
Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat a můžeme tedy
přistoupit k dalšímu bodu, kterým je
Z pověření vlády České
republiky odůvodní předložený
vládní návrh zákona opět pan
ministr Karel Dyba, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel
Dyba: Ring volný - třetí kolo.
Děkuji sněmovně, že mi umožnila
toto třetí kolo, které jak doufám,
bude velmi krátké, dokončit.
Předkládaný návrh navazuje na předchozí
návrh novely horního zákona a samozřejmě
na ten předchozí také.
Tyto zákony upravují - zejména poslední
dva - celý komplex hornické činnosti a zákon
č. 61/88 Sb. také činnost prováděnou
hornickým způsobem a používání
výbušnin. Tato předložená novela
zákona č. 61/88 Sb. usiluje zejména o zvýšení
odborné úrovně při rozhodování
podle horních předpisů, snižuje administrativní
náročnost úkonů spojených s
těžbou ložisek nevyhrazených nerostů
a úkonů spojených s trhacími a ohňostrojními
pracemi.
S ohledem na privatizaci v hornickém podnikání
klade potom také zvláštní důraz
na opatření k zajištění bezpečnosti
provozu a bezpečnosti ochrany života a zdraví
při práci. Proto se novelizují zejména
ustanovení o báňské záchranné
službě a strojních zařízeních
a pomůckách. Také se stanoví požadavky
na řídící a dozorčí
pracovníky při všech činnostech prováděných
podle horních předpisů.
Nejobsáhlejší změny jsou pak v oblasti
výbušnin. Podstatou těchto změn je rozšíření
působnosti orgánů Státní báňské
správy v této oblasti, počínaje výrobou,
přes skladování, zkoušení a ničení
výbušnin, až po vydávání
předpisů k zajištění bezpečnosti,
kvalifikace a odborné způsobilosti pracovníků
zabývajících se pracemi s výbušninami,
jakož i předpisů pro používání,
prodej a skladování pyrotechnických výrobků.
Tím se sleduje zlepšení, zásadní
zlepšení výkonu státní správy
v této poněkud rizikové oblasti.
Také to přenesení působnosti v oblasti
výbušnin na státní báňskou
správu by mělo přinést určité
úspory v počtech pracovníků na organech
státní správy, které se některými
úseky této činnosti dosud zabývají.
Opět se předpokládá omezená
platnost této novely a měla by pak vplynout do zpracování
horního zákona, jak jsem o tom již dříve
hovořil.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Dybovi.
Dávám slovo společnému zpravodaji
panu poslanci Viktoru Dobalovi.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, České národní
radě je předkládán návrh novely
zákona ČNR č. 61/88 Sb. o hornické
činnosti, výbušninách a o Státní
báňské správě.
Předložený návrh má úzkou
návaznost na již schválené novele zákonů
a zásadní rozdíl proti hornímu zákonu
je ovšem v tom, že zákon ČNR č.
61/88 Sb. se zabývá především
pracovním prostředím při hornické
činnosti a činnostmi vykonávanými
hornickým způsobem, tedy především
ochranou bezpečnosti a zdraví při práci
a bezpečností provozu. Z tohoto hlediska jsou podrobena
úpravě ustanovení týkající
se této problematiky, včetně havarijní
prevence a zejména pak báňské záchranné
služby. Báňská záchranná
služba bude v nových ekonomických poměrech
organizována a financována jiným způsobem,
než tomu bylo dosud.
Všechny tyto úpravy se navrhují s přihlédnutím
ke skutečnosti, že novela horního zákona
otevírá hornickou činnost a činnost
vykonávanou hornickým způsobem fyzickým
a právnickým osobám, tedy podnikatelům,
a zákon musí zajistit, aby zásady bezpečné
práce byly zachovávány.
Ke změně podle návrhu novely dochází
též v oblasti povolování některých
prací vykonávaných hornickým způsobem,
které nepodléhají hornímu zákonu,
a to především v oblasti dobývání
nevýhradních ložisek. Povolení zde dosud
byla vydávána stavebními úřady
podle stavebního zákona. Z praktických důvodů
se tato agenda návrhem novely převádí
na státní báňskou správu, tedy
na obvodní báňské úřady,
a to z důvodu zbavení stavebních úřadů
této činnosti, která je jim vcelku cizí.
Naproti tomu obvodní báňské úřady
mají předpoklady, aby tuto činnost vykonávaly
operativně a s patřičnou odbornou způsobilostí.
K největším změnám dochází
v té části zákona, která se
týká používání výbušnin.
Zde nutno uvést, že zákon byl již novelizován
zákonem ČNR č. 425/90 Sb., kdy na obvodní
báňské úřady byla převedena
působnost při povolování trhacích
prací velkého rozsahu při všech činnostech.
Zásadní změnou je též podřízení
výroby a zpracování výbušnin
vrchnímu dozoru Státní báňské
správy v oblasti zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti
provozu.
Návrh novely byl projednán ve výboru ústavně
právním, národohospodářském
a ve výboru pro ochranu životního prostředí
a urbanismus. Po projednání bylo doporučeno
a přijato do společné zprávy celkem
6 úprav, které mají zpřesnit některá
ustanovení.
Účinnost zákona se předpokládá
dnem vyhlášení.
České národní radě se doporučuje,
aby vládní návrh zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 61/88 Sb. o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské
správě ve znění zákona ČNR
č. 425/90 Sb., tisk 419, schválila.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji.
Otevírám rozpravu. Jako první se přihlásil
pan poslanec Soural - je to zatím jediná přihláška
do rozpravy. Dávám mu slovo.
Poslanec Jaroslav Soural: Pane předsedající,
dámy a pánové, předkládám
dva pozměňovací návrhy.
První návrh se vztahuje k § 27 odstavci 2,
kde navrhuji toto znění tohoto odstavce: "Obvodní
báňský úřad povoluje trhací
práce při hornické činnosti a činnosti
prováděné hornickým způsobem,
trhací práce při ostatních činnostech
a ohňostrojné práci."
Současně navrhuji vypustit odstavec 3.
Zmíněné řešení se mi jeví
jako lépe v souladu s filosofií navrhovaných
změn, protože se hlavní cíl vidí
ve zvýšení komplexnosti a profesionality státní
správy v této oblasti. Z tohoto návrhu, jak
jsem ho předvedl, vyplývá, že by obvodní
báňské úřady, které
jsou na to profesionálně připraveny, mohly
zcela nahradit činnost okresních úřadů.
Ostatně obvodní báňské úřady
prakticky přezkoumávají rozhodnutí
okresních úřadů ve věci povolování
trhacích prácí malého rozsahu. Taková
praxe je zdůvodňována právě
tím, že jsou na to připraveny a že pro
to mají perfektní podmínky. Domnívám
se při vší skromnosti, že to, co jsem
navrhl, by tuto činnost učinilo racionálnější
a úspornější. - To je ten první
návrh.