Středa 4. prosince 1991

Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat. Prosím o předložení dalšího návrhu.

Poslanec Viktor Dobal: Další návrh pana poslance Vlka se týkal stejného článku a vložení dalšího bodu. Vzhledem k tomu, že neprošel bod 4, navrhuji, aby byl očíslován jako bod čtvrtý. Tento bod by zněl:

"Nařízení vlády 175/91 o cenovém odvodu z cen vytěženého uhlí v České republice s účinností vzniku úhrad podle tohoto zákona, to je čl. 2 odst. 5."

Domnívám se, že bych k tomu měl podat alespoň stručné vysvětlení. Přerozdělovací mechanismy tímto nařízením vlády měly fungovat jako určitá solidarita s méně výkonnými doly, s doly, které mají horší prostředí a očekávalo se, že když do státního rozpočtu přejdou tyto úhrady, bylo by možné odstranit toto přerozdělování. Proto zrušení tohoto nařízení vlády je vázáno až do roku 1993, to znamená, že by bylo v platnosti až do roku 1993.

Myslím, že je možné o tomto návrhu hlasovat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 62 Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? 62

Vzhledem k tomu, že jsem sám došel k jiným celkovým součtům, žádám vás, vážené kolegyně a vážení kolegové, abyste hlasovali ještě jednou.

Přejete si znovu přečíst tento návrh? (Ne.)

Kdo je tudíž pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 71 Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? 59 Děkuji.

Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Prosím o předložení dalšího návrhu.

Poslanec Viktor Dobal: Další návrh podal pan poslanec Květ a týká se bodu 2, § 3 odst. 3. Navrhuje za slova "České republiky" vložit text: "v dohodě s ministerstvem životního prostředí".

Myslím, že můžeme o tomto návrhu hlasovat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 70 Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Prosím o předložení dalšího návrhu.

Poslanec Viktor Dobal: Také další návrh podal pan poslanec Květ. Žádám ho však, aby svůj návrh přesně přečetl.

Poslanec Jan Květ: Myslím, že tento návrh odpadá, protože § 27 byl ponechán ve znění společné zprávy, takže je bezpředmětný. Připojil jsem se k návrhu pana poslance Paynea mým doplňovacím návrhem. Protože návrh pana poslance Paynea nebyl přijat, odpadá i můj pozměňovací návrh.

Poslanec Viktor Dobal: Myslím, že kdybyste formuloval tak, jak jste návrh předkládal, myslím že by tento návrh byl rozumný, protože nemění první rozhodnutí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím proto pana poslance Květa, aby ještě jednou přečetl kompletně svůj návrh.

Poslanec Jan Květ: Přečtu § 27 odst. 1, bod 48 v tisku 418. Odst. 1 zní: "dobývací prostor a jeho změny stanoví obvodní báňský úřad v součinnosti s dotčenými orgány státní správy, zejména v dohodě s orgány životního prostředí a v dohodě s orgánem územního plánování a stavebním úřadem".

Poslanec Viktor Dobal: Můžeme hlasovat o znění § 27 odst. 1.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 110

Kdo je proti? (Nikdo.)

Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Prosím o předložení dalšího návrhu.

Poslanec Viktor Dobal: Tím jsme vyčerpali návrhy pana poslance Květa. O dalších návrzích, které přednesl pan poslanec Bursík, jsme už hlasovali, takže myslím, že to je bezpředmětné. Pan poslanec Effenberger nepřednesl žádný konkrétní návrh, takže se blížíme k poslednímu pozměňovacímu návrhu pana poslance Pavely, který bych vám přečetl.

Pan poslanec Pavela navrhuje v paragrafu 24 u odstavce 3 nové písmeno b)... Tento návrh je pro mne malinko zmatený s tím, že v paragrafu 24 je odstavec 3, takže nový odstavec jsem chápal jako doplněk ... Myslím, že je zde nějaké nedorozumění. Napadlo mě, jestli to není bod 24 a ne paragraf.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím pana poslance Pavelu, aby nám podal vysvětlení.

Poslanec Josef Pavela: Říkal jsem to takhle. Paragraf 24, stávající odstavec 3 označit písmenem a) a přidat nový odstavec, písmeno b) k odstavci 3. A odstavec b) je toto znění.

Poslanec Viktor Dobal: Je to pro mě trochu neobvyklý zásah do textu, já jsem očekával, že aby se vložil nový odstavec a přečíslovaly se ty ostatní. Takže správně by to asi mělo být takto. Já vám návrh přečtu:

Pokud o souhlas k stanovení dobývacího prostoru požádá vlastník pozemků, na nichž dosud dobývání nebylo prováděno, má tento vlastník přednost. Přitom musí být dodrženy podmínky ostatních právních předpisů. Případně již provedený průzkum je vlastník pozemku povinen v přiměřené výši uhradit té organizaci, která zatím náklady na průzkum nesla.

To je text. Promiňte, mě se to špatně četlo, ale obávám se, že tato formulace není příliš právnická. Vzhledem k tomu, že když se tady usneseme na nějakém textu, je to vlastně neodvolatelná věc, nevím, jak se v dané chvíli zachovat, protože tento text určitě by chtěl právní úpravu. On jenom postuluje to, co pan poslanec Pavela chce regulovat, ale v žádném případě myslím, že se to nedá v této formě přijmout, i když si odmyslíte, že jsem trochu text luštil. Ale je zde řada velmi vágních tvrzení, která by do zákona asi vhodně nepatřila.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano. Text byl reprodukován přesně, můžeme dát o návrhu hlasovat? Ano.

Kdo je tedy pro tento návrh, ať zvedne ruku. 12 Děkuji.

Kdo je proti? 7 Děkuji.

Tento návrh nebyl přijat.

Je ještě další návrh?

Poslanec Viktor Dobal: Podle mých záznamů jsme, pane předsedající, vyčerpali všechny navržené změny k novele i ke společné zprávě. Proto asi nezbývá, než dát hlasovat o návrhu zákona ve znění společné zprávy a přijatých připomínek sněmovnou jako celku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/1988 Sb. o ochraně a využití nerostného bohatství podle sněmovního tisku 418 ve znění společné zprávy výborů ČNR, podle sněmovního tisku 487 včetně schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 113 Děkuji.

Kdo je proti? 1

Děkuji. Konstatuji, že jsme tedy tento zákon schválili. Děkuji panu zpravodajovi a panu ministru Dybovi. (potlesk)

Tím jsme projednali druhý bod programu a protože jsme odsouhlasili doplnění programu o další bod, který budeme projednávat po obědě, je tedy dalším bodem návrh pana poslance Jiřího Kalfuse. (s připomínkou se hlásí ministr Dyba)

Promiňte, pane ministře, já vím, že je na řadě ještě třetí zákon tohoto logického bloku, ale sněmovna v dopoledních hodinách odhlasovala, že po obědě, - a to je právě teď, protože byl dokončen bod, - bude projednáván návrh na usnesení směrem k Federálnímu shromáždění. Má někdo jiný procedurální návrh? Jestliže tomu tak není, musím pokračovat. Pan poslanec Dobal se hlásí s faktickou připomínkou.

Poslanec Viktor Dobal: Chtěl bych navrhnout sněmovně, abychom projednali i třetí zákon. Je k tomu řada důvodů. Myslím, že tento třetí zákon opravdu už bude velmi rychlý. Tím bychom mohli propustit pana ministra Dybu, který večer odlétá daleko a myslím, že bychom mu měli vyjít také vstříc.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím pana poslance Kalfuse.

Poslanec Jiří Kalfus: Souhlasím. (potlesk)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, nicméně měl bych dát zřejmě nyní hlasovat, zda sněmovna souhlasí s přehozením těchto bodů s tím, aby návrh pana poslance Jiřího Kalfuse byl zařazen jako bod 4, tedy za projednání vládního zákona ČNR o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. 100

Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat a můžeme tedy přistoupit k dalšímu bodu, kterým je

III.

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, ve zněni zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., podle sněmovních tisků 419 a 488.

Z pověření vlády České republiky odůvodní předložený vládní návrh zákona opět pan ministr Karel Dyba, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel Dyba: Ring volný - třetí kolo.

Děkuji sněmovně, že mi umožnila toto třetí kolo, které jak doufám, bude velmi krátké, dokončit.

Předkládaný návrh navazuje na předchozí návrh novely horního zákona a samozřejmě na ten předchozí také.

Tyto zákony upravují - zejména poslední dva - celý komplex hornické činnosti a zákon č. 61/88 Sb. také činnost prováděnou hornickým způsobem a používání výbušnin. Tato předložená novela zákona č. 61/88 Sb. usiluje zejména o zvýšení odborné úrovně při rozhodování podle horních předpisů, snižuje administrativní náročnost úkonů spojených s těžbou ložisek nevyhrazených nerostů a úkonů spojených s trhacími a ohňostrojními pracemi.

S ohledem na privatizaci v hornickém podnikání klade potom také zvláštní důraz na opatření k zajištění bezpečnosti provozu a bezpečnosti ochrany života a zdraví při práci. Proto se novelizují zejména ustanovení o báňské záchranné službě a strojních zařízeních a pomůckách. Také se stanoví požadavky na řídící a dozorčí pracovníky při všech činnostech prováděných podle horních předpisů.

Nejobsáhlejší změny jsou pak v oblasti výbušnin. Podstatou těchto změn je rozšíření působnosti orgánů Státní báňské správy v této oblasti, počínaje výrobou, přes skladování, zkoušení a ničení výbušnin, až po vydávání předpisů k zajištění bezpečnosti, kvalifikace a odborné způsobilosti pracovníků zabývajících se pracemi s výbušninami, jakož i předpisů pro používání, prodej a skladování pyrotechnických výrobků.

Tím se sleduje zlepšení, zásadní zlepšení výkonu státní správy v této poněkud rizikové oblasti.

Také to přenesení působnosti v oblasti výbušnin na státní báňskou správu by mělo přinést určité úspory v počtech pracovníků na organech státní správy, které se některými úseky této činnosti dosud zabývají.

Opět se předpokládá omezená platnost této novely a měla by pak vplynout do zpracování horního zákona, jak jsem o tom již dříve hovořil.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Dybovi.

Dávám slovo společnému zpravodaji panu poslanci Viktoru Dobalovi.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, České národní radě je předkládán návrh novely zákona ČNR č. 61/88 Sb. o hornické činnosti, výbušninách a o Státní báňské správě.

Předložený návrh má úzkou návaznost na již schválené novele zákonů a zásadní rozdíl proti hornímu zákonu je ovšem v tom, že zákon ČNR č. 61/88 Sb. se zabývá především pracovním prostředím při hornické činnosti a činnostmi vykonávanými hornickým způsobem, tedy především ochranou bezpečnosti a zdraví při práci a bezpečností provozu. Z tohoto hlediska jsou podrobena úpravě ustanovení týkající se této problematiky, včetně havarijní prevence a zejména pak báňské záchranné služby. Báňská záchranná služba bude v nových ekonomických poměrech organizována a financována jiným způsobem, než tomu bylo dosud.

Všechny tyto úpravy se navrhují s přihlédnutím ke skutečnosti, že novela horního zákona otevírá hornickou činnost a činnost vykonávanou hornickým způsobem fyzickým a právnickým osobám, tedy podnikatelům, a zákon musí zajistit, aby zásady bezpečné práce byly zachovávány.

Ke změně podle návrhu novely dochází též v oblasti povolování některých prací vykonávaných hornickým způsobem, které nepodléhají hornímu zákonu, a to především v oblasti dobývání nevýhradních ložisek. Povolení zde dosud byla vydávána stavebními úřady podle stavebního zákona. Z praktických důvodů se tato agenda návrhem novely převádí na státní báňskou správu, tedy na obvodní báňské úřady, a to z důvodu zbavení stavebních úřadů této činnosti, která je jim vcelku cizí.

Naproti tomu obvodní báňské úřady mají předpoklady, aby tuto činnost vykonávaly operativně a s patřičnou odbornou způsobilostí.

K největším změnám dochází v té části zákona, která se týká používání výbušnin. Zde nutno uvést, že zákon byl již novelizován zákonem ČNR č. 425/90 Sb., kdy na obvodní báňské úřady byla převedena působnost při povolování trhacích prací velkého rozsahu při všech činnostech.

Zásadní změnou je též podřízení výroby a zpracování výbušnin vrchnímu dozoru Státní báňské správy v oblasti zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu.

Návrh novely byl projednán ve výboru ústavně právním, národohospodářském a ve výboru pro ochranu životního prostředí a urbanismus. Po projednání bylo doporučeno a přijato do společné zprávy celkem 6 úprav, které mají zpřesnit některá ustanovení.

Účinnost zákona se předpokládá dnem vyhlášení.

České národní radě se doporučuje, aby vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 61/88 Sb. o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě ve znění zákona ČNR č. 425/90 Sb., tisk 419, schválila.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji.

Otevírám rozpravu. Jako první se přihlásil pan poslanec Soural - je to zatím jediná přihláška do rozpravy. Dávám mu slovo.

Poslanec Jaroslav Soural: Pane předsedající, dámy a pánové, předkládám dva pozměňovací návrhy.

První návrh se vztahuje k § 27 odstavci 2, kde navrhuji toto znění tohoto odstavce: "Obvodní báňský úřad povoluje trhací práce při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, trhací práce při ostatních činnostech a ohňostrojné práci."

Současně navrhuji vypustit odstavec 3.

Zmíněné řešení se mi jeví jako lépe v souladu s filosofií navrhovaných změn, protože se hlavní cíl vidí ve zvýšení komplexnosti a profesionality státní správy v této oblasti. Z tohoto návrhu, jak jsem ho předvedl, vyplývá, že by obvodní báňské úřady, které jsou na to profesionálně připraveny, mohly zcela nahradit činnost okresních úřadů. Ostatně obvodní báňské úřady prakticky přezkoumávají rozhodnutí okresních úřadů ve věci povolování trhacích prácí malého rozsahu. Taková praxe je zdůvodňována právě tím, že jsou na to připraveny a že pro to mají perfektní podmínky. Domnívám se při vší skromnosti, že to, co jsem navrhl, by tuto činnost učinilo racionálnější a úspornější. - To je ten první návrh.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP