Poslanec Martin Bursík: Paní předsedkyně,
pane předsedající, dámy a pánové,
já bych se poněkud nezvykle podíval na ten
zákon očima podnikatele, tak jak to bylo anonsováno
panem ministrem, že jde o to po určitou přechodnou
dobu otevřít prostor soukromým organizacím,
které zde dříve vůbec neexistovaly.
Geologický průzkum a těžba ložiska,
to je ve světě považováno za jeden z
nejriskantnějších způsobů podnikání.
Od doby zahájení průzkumu do jeho splacení,
to je do vytěžení ložiska a prodeje nerostů,
může projít i 10 let. To za jistých
ekonomických podmínek může být
velmi riskantní.
Jestliže jsem dobře pochopil základní
princip, který zde máme řešit, jde o
to vyřešit vztah vlastníka nerostů,
tedy neobnovitelných přírodních zdrojů
(jak je definováno v § 10 ústavního
zákona č. 100, tedy státu) a jeho povinností
chránit obecné zájmy na jedné straně
a na druhé straně snahou umožnit těmto
organizacím, doufám, že většinou
privátním služebním organizacím,
aby se mohly pohybovat co nejvíce v tržním
prostředí.
Abych byl zcela upřímný, panu ministrovi
nezávidím jeho roli, když předkládá
novelu zákona, protože filozofie, ze které
návrh vychází, má principy centralistické.
I když se snaží upravit a novelizovat, tak celá
řada principů tam zůstává,
na to ještě upozorním.
Jestliže dříve existovalo oddělení
průzkumných a těžebních organizací
a průzkum financoval stát, nebylo riskantní
provádět průzkum. Ať průzkum
dopadl dobře, nebo špatně, stát hradil
investici. V současné době se počítá
s tím, že ten průzkum bude hrazen z nákladů
organizace. Extrémním případem může
být průzkum, který jde až do 10 milionů
korun.
Je zde pochopitelně pravomoc ministerstva, aby po uzavření
průzkumu a na podkladě jeho výzkumu rozhodlo,
zda těžební organizaci přidělí
oprávnění k výhradnímu využívání
ložiska nerostů. Ale nejsou zde formulovány
podmínky a pravidla. De facto záleží
na úředníkovi ministerstva či na ministerstvu,
zda vydá oprávnění či nikoli.
A s tímto rizikem vstupuje organizace do podnikání,
kde se pohybují desítky a stovky milionů
korun. To se mi zdá nedostatečné.
Myslím, že celou řadu momentů se v tom
zákoně nepodařilo vychytat. Já už
jsem rezignoval na to, je napravovat. Jde to až do takového
případu, že někde na konci zákona
se opravňuje organizace k tomu, že může
rozmnožovat mapy. Potěšení je na mé
straně, že už se to konečně uvolnilo.
Ale jinak si myslím, že by to v zákoně
být nemělo.
Pokud jde o poplatky z používání dobývacích
prostor, je to věc zásadní. Jde o tzv. dodatkovou
daň a nikoli o daň ze zisku. Vypočítává
se z tržní ceny vydobytých nerostů a
nikoli z objemu. Tento princip výpočtu chápu
tak, že jde o typickou ekologickou daň. Zásah
do neobnovitelného přírodního zdroje
v souvislosti s jeho objemem je nahrazena úplatou, která
podle rozhodnutí o zákoně o státním
fondu životního prostředí, tak jak jsme
jej zde učinili (a pan poslanec Vlk na to upozornil), je
příjem státního fondu životního
prostředí. Ty prostředky by nepochybně
měly být určeny na ochranu krajiny a kompenzaci
těch negativních zásahů vyplývajících
z těžby hornin.
Pan poslanec Vlk argumentoval tím, že ty prostředky
by měly být příjmem státního
rozpočtu s tím, že by měly být
určeny na dotace důlní těžby
a neefektivních činností. Já to pokládám
za princip naprosto nepřijatelný. Navíc to,
že ty prostředky by byly určeny do státního
rozpočtu, nezaručuje, že přidělené
prostředky budou přiděleny do kapitoly, která
zaručí, že dojde k dotacím neefektivních
důlních činností. Já tedy nesouhlasím
s pozměňovacím návrhem pana poslance
Vlka a podporuji znění společné zprávy.
Pokud jde o ty úplaty, je tam § 3, o němž
se diskutuje, zda má být vypuštěn či
nikoli. Je to udělování výjimek z
povinnosti ty úplaty hradit. Já sám podporuji
vyškrtnutí tohoto odstavce a argumentuji takto: Jsem
přesvědčen, že ten přístup
je nesystémový. Nemělo by být v pravomoci
ministerských úředníků, aby
rozhodovali o tom, zda poskytnou výjimku či nikoli.
Když si uvědomíme, že se jedná
o výjimku z úplaty za využívání
neobnovitelného přírodního zdroje,
který je ve vlastnictví všech občanů
státu, nelze to řešit úřednickým
rozhodnutím. Navíc ministerstvo a jeho resort tento
problém řeší naprosto běžně,
protože úplaty za vnášení škodlivých
látek do prostředí jsou běžné
všude na světě (ovzduší, voda,
odpady) a žádná výjimka se tam neposkytuje.
Je třeba stanovit kategorie tak podrobně, aby nebylo
třeba výjimky udělovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, z gest paní poslankyně Vorlové
soudím, že vás je špatně slyšet.
Žádám vás tedy, abyste zvýšil
hlas.
Poslanec Martin Bursík: Nedoporučuji, aby
byly udělovány výjimky z povinnosti odvádět
úplaty za využívaní dobývacích
prostor.
Mimo jiné mi není jasný záměr
ministerstva, protože pan ministr jako předkladatel
podal informaci sněmovně, že se na novém
horním zákoně už pracuje, že toto
je přechodná novela, snad na rok možná
několik let. Při tom závěrečném
paragrafu se počítá, že úplaty
za využívání dobývacích
prostor se budou hradit až za nerosty, které budou
vytěženy v roce 1993. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bursíkovi. Dámy a pánové,
je za pět minut jedna hodina. Mám zde dvě
písemné přihlášky do rozpravy.
Já vím, že se to nesluší, ale chci
se zeptat - chce ještě někdo další
vystoupit v rozpravě. V případě, že
by někdo další chtěl vystoupit v rozpravě,
bych přerušil schůzi už nyní, v
opačném případě bych dal slovo
těm dvěma, kteří jsou přihlášeni
- pan poslanec Effenberger, pan poslance Pavela - pan poslanec
Kubiš ještě. Takže v tom případě
mi nezbývá nic jiného - já jsem se
snažil, abychom do polední přestávky
skončili s rozpravou, aby se zpravodaj a předkladatel
mohli během pauzy připravit. Pan poslanec Kubiš
pouze s faktickou, takže to ještě zkusíme.
Není to apel na omezení rozpravy, doufám,
že tak je chápáno moje krátké
vystoupení. Prosím pana poslance Effenbergera, připraví
se pan poslanec Pavela.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
já bych jen chtěl připojit pár poznámek
k § 32 pís. a) projednávané novely,
což je bod 43 odst. 3, který se zabývá
úlevou ve vybírání poplatků,
tedy snížení úhrady z vydobytých
nerostů. Odůvodnění, které
jsme slyšeli už ve výboru při projednávání
těchto věcí, se týká jednak
obecné podpory podnikatelské aktivity a k tomu bych
chtěl říci, že právě v
této oblasti se obávám, že to není
zrovna jaksi ten pravý bod, protože těžební
činnost byla podporována, řekl bych, mnohdy
až příliš. Důsledky toho pociťujeme
dodnes a budeme pociťovat ještě velmi dlouho.
Takže toto odůvodnění na mě působí
dost rozpačitým dojmem.
Pokud se týká pojistky, která tam zdánlivě
funguje v podobě souhlasů obcí, já
se obávám, protože právě tato
oblast se u nás v Čechách týká
v podstatě z velké části těžby
uhlí, že tyto mohutné společnosti najdou
vždy dost možností, jak tuto obec případně
přitlačit ke zdi a tak nebo onak ten její
souhlas víceméně si vynutit. To souvisí
i s tím jedním důvodem, který pokládám
za klíčový návrhu ministerské
vyhlášky, a to je § 5 odst. b), který
chce tímto způsobem řešit zmírnění
sociálních potíží, ke kterým
by vedlo omezování nebo zastavení dobývání
v dané oblasti, popřípadě které
chce zahájit málo výnosné dobývání
v oblasti s nedostatkem pracovních příležitostí.
Mě trošku udivuje, že se v ministerské
vyhlášce objevuje taková přímo
odborářská pasáž. Já se
domnívám, že řešení sociálních
potíží je předmětem jiných
zákonných ustanovení, obecných a pokud
se týká potíží spojených
s málo výnosným podnikáním
a případnou podporou takového podnikání,
to je rovněž obecný problém, to se přece
netýká jen oblasti těžební. Čili
nezdá se mi, že by se zákon, v tomto případě
horní zákon měl těmito věcmi
zabývat.
V souhrnu to vede k tomu, o čem zde již mluvili předřečníci,
že takové ustanovení může působit
vyloženě antiekologicky, protože bude podporovat
činnost, že se bude těžit za každou
cenu, protože je-li to s onou navrhovanou slevou, tak proč
ne. Z toho důvodu, pokud by nedošlo k radikálnímu
vyřazení tohoto ustanovení, tak se připojuji
k návrhu paní poslankyně Stiborové.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Effenbergerovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Pavela a připraví se pan poslance Kubiš.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající,
kolegové a kolegyně, navrhuji doplnění
§ 24 odst. 3 v tomto smyslu. Stávající
znění odst. 3 označit jako písmeno
a) a doplnit b) tohoto znění:
pokud o souhlas ke stanovení dobývacího prostoru
požádá vlastník pozemků, na nichž
dosud dobývání nebylo prováděno,
má tento vlastník přednost. Přitom
musí být v plném rozsahu dodrženy podmínky
ostatních právních předpisů.
Případně již provedený průzkum
je vlastník pozemku povinen v přiměřené
výši uhradit té organizaci, která zatím
náklady na průzkum nesla.
Domnívám se, že je to v zájmu podpory
soukromého podnikání. Samozřejmě
takovíto podnikatelé musí dodržovat
všechny právní předpisy, povolení
atd., aby nemohlo dojít k devastaci prostředí
a dalším negativním vlivům. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pavelovi a prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Kubiš.
Poslanec Josef Kubiš: Já bych chtěl
směrem k předkladateli a společnému
zpravodaji, rozhodl jsem se, že své připomínky
k § 3 stahuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kubišovi, bylo to skutečně krátké.
Proto se do rozpravy už nikdo nehlásí, tak
rozpravu končím a vyhlašuji přestávku
na oběd. Pro členy výboru pro obchod a cestovní
ruch mám krátkou zprávu - pan předseda
Bezděk prosí, aby se členové tohoto
výboru sešli v místnosti státních
aktů na 5 minut. My ostatní se sejdeme ve 14.15.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych zahájil odpolední část
našeho jednání. Projednáváme
vládní návrh zákona o ochraně
a využití nerostného bohatství. Byla
uzavřena rozprava a já se v tomto okamžiku
ptám pana ministra, zda si přeje vyjádřit
se k obsahu rozpravy. Prosím pana ministra Dybu.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR
Karel Dyba: Vážená sněmovno, vážený
pane předsedající, pokusím se zase
okomentovat některé z námětů,
které zde zazněly, abyste měli trochu představu,
jak zapadají či nezapadají do celkové
koncepce.
První byl pan poslanec Homola, který navrhoval tyto
změny odstavce 1 článku II. přechodného
ustanovení na straně 26. Pan poslanec Homola chtěl
změnu a já k tomu říkám, že
u nově zahajovaných těžeb nevyhrazených
nerostů mimo již stanovené dobývací
prostory jsou ložiska nevyhrazených nerostů
součástí pozemku a tedy samozřejmě
vlastnictvím vlastníka pozemku. Čili tím,
že jde o nevyhrazené nerosty, je to vlastnictvím
vlastníka pozemku.
Kdybychom chtěli sahat do dnes stanovených dobývacích
prostor, čili do těch, které už byly
v minulosti určeny, pak samozřejmě by to
vneslo silnou nejistotu do podnikatelské činnosti
a v podstatě by to znamenalo také zásah do
vlastnictví a tomu se chceme samozřejmě tímto
zásahem co nejvíce vyhnout. Naopak sledujeme vlastně
tímto zákonem posílení podnikatelských
jistot. Čili to je první případ.
Pak tam byla od několika poslanců - Bursík,
Stiborová, Effenberger atd. - řada poznámek
k paragrafu 32 a) o úhradách. Mělo to různou
závažnost. Někteří navrhovali
až vypuštění toho paragrafu, jiní,
jako paní poslankyně Stiborová, určité
doplnění o životní prostředí.
Když začnu od konce, - myslím to doplnění,
- tak není žádným problémem a
já si dokonce myslím, že při eventuálním
stanovení úlevy musíme nezbytně dnes
spolupracovat i s příslušnými podnikatelskými
svazy a také zástupci odborů. Čili
všechny dotčené strany budou v jakési
komisi, která se k tomu nutně musí vyjádřit.
Tomu se říká ta jakási veřejná
slyšení: tento institut snad časem tady zavedeme,
ale zatím v našich podmínkách to budeme
takto nahrazovat.
Kdybychom mluvili trochu o té filosofii, co tady začal
pan poslanec Bursík, tak samozřejmě souhlasím
s tím, co říkal. Tento zákon nemůže
přeskočit svůj stín a on vznikl v
určité době a ani ta novela nemůže
přeskočit svůj stín. Ale my zase nemůžeme
udělat podle mého názoru to, po čem
on volá, to je dokonalý zákon. Ten musí
odpovídat podle mého názoru tomu prostředí,
ve kterém se pohybujeme, ve kterém žijeme a
budeme i nějakou dobu žít. To je období
přechodné a nemůžeme tam natvrdo dát
určité věci, které by mohly zabít
tu slepici, která to vejce, o které panu poslanci
jde, má snést. Když tam dáme natvrdo
deset procent a vím, jak vypadá to dědictví
minulosti, tak do toho životního prostředí
pak téměř nic nedostaneme. Nemohu to tam
také dát proto, že kladu stále ještě
jistá omezení v podnikatelské činnosti.
Například mám pevně stanovené
ceny, zatím. Čili kdybych měl volné
ceny, mohu tvrději něco požadovat. To je další
podstatná věc při úvahách o
tom, jak přistupovat k paragrafu 32. Čili mohl bych
se samozřejmě spořit ještě o
to, zda jde typickou ekologickou platbu. To není tak zřejmé
a jisté. Jde o něco, co se odvádí
vlastníkovi. Vlastník má mít právo,
jak s tím naložit, jak o tom rozhodnout. A jestliže,
jak už jsem říkal, mám tady stále
problém s přechodným obdobím, tak
musím také řešit i jako vlastník
případy útlumu a na ten útlum, nikoliv
na dotace, na pokračování v neefektivních
těžbách, já nějaké prostředky
potřebuji. Čili tady z tohoto hlediska je ta úhrada
nutná a takto to je koncipováno.
Každopádně tedy souhlasím s tím,
že to není perfektní a že teprve ten budoucí
zákon, který už by se měl dělat
do tvrdšího, jednoznačnějšího,
tržnějšího prostředí, musí
mít také určité tvrdší
prvky. Ale zatím to musím nahrazovat pomocnými
institucemi, jako je ta vyhláška.
Samozřejmě se životním prostředím
jako spolurozhodovatelem souhlasím.
Dále tam byl jistý návrh, aby se úhrada
odváděla - jde zase o onen paragraf 32a - z prodaných
nerostů, čili nikoli jen z vydobytých, ale
z prodaných, nebo ze zisku. Tam je jistá souvislost
mezi těmito jevy.
Myslím, že tato úprava je toho druhu, že
bych ji preferoval do toho už jednoznačněji
určeného prostředí tržní
ekonomiky, ale stejně upozorňuji na to, že
když se to postaví takto, že to má být
z prodaných nerostů nebo ze zisků, pak republika
jako republika svým způsobem tady ponese určité
riziko. Protože já mohu něco vytěžit
a nemusím to prodat. Dochází tedy k tomu,
že se z té země něco bere, ale úhrada
se platí - respektive by se platila - až za prodané
nerosty, nebo ze zisku, a to samozřejmě by znamenalo
nesení určitého rizika pro vlastníka,
to jest pro Českou republiku. Je tady možnost neefektivního
podnikání, která by se přenášela
právě na vlastníka. Ale zvažte to, uvažte
tuto argumentaci.
Potom pan poslanec Pavela měl určitý návrh
na doplnění § 24 odst. 3, a to o přednostní
nárok vlastníka pozemku na stanovení dobývacího
prostoru. Podívejte se, pokud jde o výhradní
nerosty, tak samozřejmě vlastnictví pozemku
nezakládá žádné nároky
na oprávnění k tomu ložisku výhradního
nerostu. Zase si myslím, že by to nebylo správné.
Ostatně pan poslanec Dobal vám jistě řekne
nějaký příklad, jaký problém
by nám to způsobilo.
Konečně pan poslanec Vlk tady přednesl svým
způsobem tu druhou argumentaci na rozdíl od těch,
kteří se tu zastávali stanovení úhrady
"natvrdo". Říkal, že ta úhrada
bude-li stanovena 10 % - zničí uhelné doly.
Já s ním souhlasím. Myslím, že
kdyby se tam dalo 10 % "natvrdo", tak že to okamžitě
udělá velkou paseku v uhelném hornictví
a znamenalo by to velký problém nejen ekonomický,
ale samozřejmě také sociální
a politický.
Proto si myslím, že je tam hrozně důležité
to, co je ve vyhlášce, která vám s tím
byla předložena. Tam je totiž možnost diferencovaného
přístupu. Já vím, že to se může
kritizovat - a ta kritika tady zazněla. Objektivizace té
diferenciace je možná jen, když se toho všeho
zúčastní dotčené orgány,
včetně životního prostředí,
ale jinak v té situaci, ve které se pohybujeme,
to myslím nelze udělat, nelze to takto stanovit
"natvrdo". Čili je jasné, že tam
bude muset být ta eventuální úhrada
stanovená s ohledem na stávající ekonomickou
situaci, která je přechodná, která
je zděděná a kterou nelze přes noc
změnit.
Myslím, že to jsou ty hlavní připomínky,
které tady zazněly, které dokreslují
z mého hlediska jakousi filosofii, která byla za
tím zpracováním této novely. Skutečně
souhlasím s tím, že to dědictví
se tam promítá a ohlásil jsem začátek
prací na skutečném horním zákoně,
který bychom chtěli mít už v jiných
podmínkách.
Upozorňuji také na to, že bychom to chtěli
zpracovat obdobným způsobem za účasti
všech dotčených, včetně tedy
podnikatelských svazů a zejména organizací
podnikajících v hornictví, včetně
soukromníků.
Myslím, že to je vše, co bych k tomu nyní
mohl říci.
Děkuji pěkně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Nyní se ptám společného
zpravodaje pana poslance Dobala, jestli si přeje reagovat
na vývody pana ministra a na diskusi? - Ano, prosím,
pane poslanče.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolil bych si pár
obecnějších poznámek - konec konců
jsem byl panem ministrem také vyzván, abych uvedl
několik příkladů k projednávané
novele horního zákona.
Především bych chtěl upozornit na tu
genezi.
Opravdu se tato novela připravovala už po dobu více
než jednoho roku. Počítalo se tehdy s tím,
že se uvolní podnikatelská aktivita, což
byl původně jeden z hlavních účelů
a smyslu tohoto zákona.
Kromě toho se počítalo s tím, že
se musí některé věci upravit také
z hlediska ekologického, z hlediska vlastnictví
obcí, dotčených obcí atd. atd.
Byli jsme svědky s panem poslancem Vlkem řady jednání
a sami jsme iniciovali řadu jednání, ve kterých
jsme se snažili tuto novelu dopracovat do takové podoby,
aby byla rozumným a přijatelným kompromisem
pro toto přechodné období, které nás
čeká. Opravdu se také už začaly
přípravné práce na novém horním
zákoně.
K některým bodům by bylo dobré uvést
přece jenom ještě něco bližšího.