Středa 4. prosince 1991

Na druhé straně se domníváme, že i tato novela přispěje k tomu, aby už k devastacím nedocházelo. K těmto věcem se tu zásadně přihlíží.

Druhá záležitost, která je malinko problematická a o které se tady mluví, je záležitost uhelného hornictví. Uvědomte si, prosím, že uhelné hornictví je v této zemi jedním z nejrozšířenějších - prakticky na něm máme všechny nebo alespoň většinu příkladů negativního působení na životní prostředí.

Tato otázka je v naší zemi samozřejmě velmi ožehavá, ale má několik politických i hospodářských aspektů, které je nutno zvážit při jakémkoliv rozhodnutí, protože přírodní bohatství, které tady máme, je z hlediska energetických zdrojů dáno především tuhými palivy, která na jedné straně sice nejsou tou nejšťastnější formou energie, ale na druhé straně přece jen tuto zemi nečiní úplně závislou na dovážených energetických surovinách. To je věc, kterou je nutno trochu brát v úvahu při jakýchkoliv zásazích a útlumových programech, protože nešetrné zacházení s touto oblastí by mohlo vést k zastavení těchto těžeb a k důsledkům, které by byly možná z hospodářského pohledu v dané oblasti velmi negativní.

Berte i toto z hlediska přechodného období, kdy je snaha na jedné straně udržet všechno dobré v takovém šetrném stavu, v jakém je možno, a na druhé straně omezit samozřejmě ty spotřeby, které nejsou potřebné.

Rozvíjení hornictví v minulosti bylo opravdu politickou záležitostí, byl to extenzívní této společnosti, jak víte, daný čistě politickými rozhodnutími - nebyla to rozhodnutí ani racionální, když se toho výrazu tady používá, ani rozhodnutí alespoň pragmatická. Doporučuji tedy jako v předchozím případě projednat novelu horního zákona ve znění společné zprávy, kterou máte před sebou - je to tisk 487. Na této společné zprávě pracovaly a tento zákon probraly výbory ústavně právní, národohospodářský, rozpočtový a kontrolní a výbor pro životní prostředí. Dohodly se na tomto znění společné zprávy.

Slyšeli jste připomínku, kterou vznesl pan ministr Dyba. Je opravdu asi na místě tato připomínka, hlavně když si uvědomíme, že tady neexistuje žádné opravné řízení a že tudíž jakési právo veta by tady znemožnilo jakékoliv řešení vzniklého problému.

Děkuji vám za pozornost a požádám pana předsedajícího, aby otevřel rozpravu k projednávané novele horního zákona s tím, že bych si na závěr dovolil doporučit - abychom na to nezapomněli -, že by bylo asi dobré, kdyby novela vyšla v celém znění. Doporučuji tedy předsednictvu České národní rady, aby nebyla vydána jenom novela zákona, ale úplné znění zákona ve Sbírce zákonů, protože je to zákon, se kterým pracuje řada lidí, a proto je dobré ho mít v jednom tisku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji, poslanci Dobalovi.

Dámy a pánové, otevírám rozpravu k tomuto zákonu. Do rozpravy se prozatím přihlásilo šest poslanců - pan poslanec Homola, paní poslankyně Stiborová, pan poslanec Payne, pan poslanec Budinský, paní poslankyně Vorlová a pan poslanec Kubiš.

Slova se ujme pan poslanec Homola a připraví se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec František Homola: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, budu velmi stručný.

Chci navrhnout pouze úpravu přechodných ustanovení článku 2 na str. 26. Je to změna, která by měla eliminovat rozhodnutí ústředních orgánů státní správy, která byla učiněna v minulosti z různých administrativních pohnutek a bylo by vhodné žádat jejich nápravu, resp. opravu tak, aby při rozšiřování těžby v ložisku, jak se o tom hovoří, tato ložiska byla v nových poměrech považovány za nevyhrazená ložiska.

Tato změna dá tak, jak je třeba, správný průchod uplatnění obvyklých vlastnických práv k půdě, a to v plné šíři. Tedy, aby součástí zemědělské půdy, která se na místě tohoto ložiska nachází, tedy toho pozemku, byl i nerost, který je uložen pod skrývkou, čili aby i tento nerost byl považován za vlastnictví.

Požaduje se tedy na novele tohoto zákona, aby ložiska vyhrazená z administrativních důvodů byla přeřazená do kategorie nevyhrazených, a to buď celá, anebo jen nově otevírané části či rozšiřované těžby v ložisku. V článku 2 přechodných ustanovení § 1 - tam uvádím doslovné znění změny. Za větu "Ložiska nevyhrazených nerostů, o nichž bylo rozhodnuto příslušnými orgány státní správy, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství podle dosavadních předpisů, se považují nadále za výhradní ložisko podle tohoto zákona." Můj návrh změny rozšiřuje tuto formulaci následujícím způsobem: "Při nové a rozšiřované těžbě v ložisku je toto ložisko považováno za nevyhrazené".

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Homolovi. Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Stiborová a připravil se pan poslanec Payne.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, je nutno konstatovat, že novela horního zákona je právní normou, umožňující zlepšit hornickou činnost v té šíři a formě, jak je to běžné v řadě států s tím, že jsou řešeny jak požadavky podnikatelské sféry, tak požadavky státu. Navíc je jasné, že tato novela je vynucena legislativními změnami i současnou měnící se organizací státní správy.

Zprůchodní-li tato novela nejen ekonomickou situaci v příslušné činnosti, ale sníží-li i útlum naší ekonomiky jako celku a dojde-li k jejímu oživení, je třeba předloženou novelu podpořit.

Za klad novely je třeba rovněž brát i včlenění otázek ochrany životního prostředí, jak bylo řečeno panem ministrem i zpravodajem. Doporučuji tedy návrh novely zákona ve znění společné zprávy schválit.

Je ale nasnadě, že novela je jen přechodnou záležitostí, jak zde také již bylo řečeno panem ministrem i zpravodajem, a je třeba přistoupit k přípravě zákona nového.

Problematická otázka v novele se týká nově vloženého § 32a v novele bodu 64 na str. 20. Jedná se o úhrady, které zde byly velmi dobře vysvětleny panem ministrem.

Úhrady, které jsou v tomto bodě řešeny, je třeba přivítat a není asi jinak možné řešit situaci v období současných ekonomických změn.

Sporný je však odst. 3 tohoto § 32a. Tento odstavec vymezuje možnost - cituji - "snížit úhradu z vydobytých nerostů, popř. i povolit osvobození od této úhrady". Přesněji je tato skutečnost vymezená ve vyhlášce ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj, resp. v jejím návrhu, který jsme dnes rovněž obdrželi na své stoly.

Je sice pozitivní, že by tato snížení vedla např. ke zmírnění sociálních potíží, ke kterým by vedlo omezování hornické činnosti v určité oblasti, jako např. ke snižování pracovních příležitostí. Dále pak k zajištění málo výnosného dobývání nerostů, na nichž je závislý zpracovatelský průmysl v určité oblasti.

Je však sporné, jak bude udělování výjimek realizováno. Ke snížení úhrad, které provádí ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, dochází až po dohodě s mnoha institucemi, např. s Českým báňským úřadem, řečené orgány státní správy, a je třeba i souhlasu obcí. S tím je možné souhlasit. Ale není začleněna funkce resortu ministerstva životního prostředí, které jistě musí mít co říci k tomu, aby povolenou výjimkou, tedy snížením úhrad, nedocházelo k dobývání nerostů v takovém rozsahu, že by se irreversibilně ničilo životní prostředí. Při projednávání ve výboru životního prostředí ČNR bylo dokonce z těchto důvodů navrženo a schváleno výborem vypuštění tohoto odstavce. Pro nalezení kompromisního řešení v této otázce si dovoluji navrhnout následující úpravu tohoto odstavce. Za slova "v dohodě s Českým báňským úřadem" vložit text "a s ministerstvem životního prostředí" a text by pokračoval dále. Doporučuji tuto úpravu provést. Domnívám se, že touto úpravou by se zobjektivizovalo rozhodnutí o snížení úhrad. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Stiborové, prosím, aby předstoupil před sněmovnu pan poslanec Payne. Připraví se pan poslanec Budinský.

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, pane ministře, vážené poslankyně a poslanci. Dovolil bych si vystoupit k § 27, který je také novelizován tímto návrhem a o kterém se zmínil i pan ministr ve svém projevu při předložení zákona. Já sám se domnívám, že argumenty, které byly již uvedeny o tom, že pravděpodobně nikdo z podnikatelů nebo jen za velmi příhodné konstelace hvězd, by mohl obdržet povolení nebo příslušné stanovení dobývacího prostoru. A vzhledem k tomu, že tento návrh dosud nepadl, navrhuji, aby v § 27, což je bod 48 tohoto návrhu, byl ze společné zprávy vypuštěn text, který tam stojí, abychom se přidrželi původního znění. já sám vím o některých případech, kdy vznikají již soukromí podnikatelé, kteří by v tomto oboru chtěli působit a začínají působit. Myslím si, že tento velice složitý postup by jim znemožňoval činnost. Zároveň by znemožňoval i vstup zahraničního kapitálu a zahraničních podnikatelů do této oblasti za tak komplikovaných podmínek, které by vznikly přijetím znění, které se dostalo do společné zprávy. Proto prosím sněmovnu, aby zvážila, zda to ustanovení, které máme navrženo ve společné zprávě, je rozumné a zda bychom neměli od něj upustit a vrátit se k původnímu znění návrhu. Můj návrh zní, abychom vypustili ze společné zprávy ustanovení k bodu 48. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Budinský. Krátce chce pohovořit paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená Česká národní rado, dávám návrh na doplnění § 32a odst. 2, který hovoří o 10 % tržní ceny vydobytých - a já navrhuji doplnit "a prodaných" - nerostů. Zdůvodnění: Při povrchové těžbě v některých dolech, zejména je to v severních Čechách, dochází při těžbě uhlí k těžbě keramických jílů. V určitých lokalitách se těchto keramických jílů těží velké množství, které ovšem v našem keramickém průmyslu není možno průběžně zpracovávat. Proto jsou tyto jíly v dolech uskladněny na zvláštní skládce a v době, kdy ten důl pracuje na jiném místě a netěží, tak jsou kontinuálně tyto jíly dodávány do keramických závodů, do porcelánek atd. Čili pokud by v roce, kdy jsou tyto jíly vytěženy, ale nejsou prodány, nejsou zpracovány, měl těžař platit 10 %, znamenalo by to, že by tyto náklady musel platit ze svých vlastních zdrojů. Navrhuji, aby to bylo placeno pouze z toho množství, které je prodáno. Vzhledem k tomu, že jsme tuto záležitost dlouhodobě projednávali s panem ministrem a jeví se ta situace velice komplikovaná a chápu možnost, že tento návrh nebude schválen sněmovnou, i když byl národohospodářským výborem schválen, národohospodářský výbor ho měl ve svém usnesení, žádám, aby tato skutečnost byla upravena ve vyhlášce ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj, někde kolem § 6, aby tento možná okrajový bod, ale v určitých povrchových dolech zásadní, byl řešen.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Budinskému. Prosím paní poslankyni Vorlovou, připraví se pan poslanec Kubiš.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, je asi dobře, že ministr má větší důvěru, než řadový poslanec. Ministři mají být ti nejlepší. Jsou ale trochu nefér ustanovení jednacího řádu, že po uzavření rozpravy se proti výkladu navrhovatele a zpravodaje už poslanec nemůže bránit. Poukazovala jsem na to už dříve. Vysvětlení pana ministra k mému pozměňovacímu návrhu při předchozím zákonu mě nepřesvědčilo. Netvrdila jsem, že škody, které se v minulosti napáchaly, byly vždy důsledkem hospodárných řešení. Byly důsledkem nedostatečně komplexního a tedy neracionálního přístupu, v rámci čehož mnohdy chyběla i ta hospodárnost. Nepřesvědčil mě ani pan poslanec Dobal, který se opírá o dříve špatně vykládaný význam slova, že - cituji - racionální znamenalo vybrat ložisko do mrtě. Nebudeme přece z našeho slovníku odepisovat slova jen proto, že se správně nenaplňovala. Znovu navrhuji, aby všude v tomto zákoně, kde je slovo racionální vypuštěno, či nahrazeno slovem hospodárný, bylo ponecháno slovo racionální. V této novele je to - jestli jsem dobře počítala - 11krát. Důvody už nebudu opakovat. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Kubiš. Dále se přihlásil pan poslanec Vlk.

Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, mám několik připomínek k následujícím paragrafům.

Paragraf 3. V § 3 je rozdělení nerostů na vyhrazené a nevyhrazené. Zde bych žádal, aby do vyhrazených nerostů byly zařazeny také štěpné břidlice, pokud jsou vhodné na další zpracování. Z důvodu, že břidlice jsou obdobně zpracovatelné jako vápenec, dolomit, žula, štípané např. na obklady, dlažby, leštěné obklady, štípaná krytina, atd., a mají tedy své místo mezi vyhrazený mi nerosty. V opačném případě by dle § 7 odst. 4 byly jako ložisko nevyhrazeného nerostu součástí pozemku, což je při lomové i podzemní těžbě nelogické.

Další připomínku mám k § 17. Zde bych chtěl doplnit termín, a to v textu "řízení o stanovení chráněného ložiska, ložiskového území zahájí ministerstvo životního prostředí na návrh organizace nebo z podnětu orgánů státní správy" - zde bych chtěl doplnit "do jednoho měsíce od podání návrhu".

K § 24, odst. 3 mám připomínku, jak je poslední věta, poslední řádek, změnit - současné znění zní "nejpozději do 6 měsíců ode dne ukončení platnosti povolení" považoval bych, aby tam bylo "nejpozději do 1 roku od ukončení platnosti povolení." Důvody: lhůta 6 měsíců pro získání dalších potřebných dokladů a vyjádření se jeví jako příliš krátká.

Pak mám připomínku ještě k § 27, odst. 5, kde bych chtěl za odstavec 5 doplnit ještě větu "Tyto fyzické a právnické osoby jsou povinny své připomínky, požadavky a stanoviska uplatnit do 1 měsíce u organizace, která o ně požádala a má výhradní právo ložiska dobývat", a to z důvodu, že ze zkušeností je známo, že žádosti se u různých organizací vyřizují zpravidla opožděně nebo až po řadě urgencí a vidím proto jako nutné, aby byl stanoven konkrétní termín vyjádření.

Ještě poslední připomínka k § 32a, odst. 2, kde věta zní "Úhrada činí nejvýše 10 % z tržní ceny vydobytých nerostů." Tuto větu bych požadoval změnit na znění "Úhrada činí nejvýše 10 % ze zisku z vydobytých nerostů". Důvod: 10 % z tržní ceny je u běžných nerostů zhruba celý zisk, při tak vysokém odvodu se pak těžební činnost stává nezajímavá a v mnoha případech ztrátová. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kubišovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Vlk, připraví se pan poslanec Květ.

Poslanec Miloslav Vlk: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi, abych přednesl několik pozměňovacích návrhů. Hlavně se jedná o § 32a ve znění společné zprávy, kde bych prosil doplnit - je to k bodu 64 ve společné zprávě - se mění částka z 5 tisíc na 10 tisíc za plochu těžební, navrhl bych ještě doplnit, u malých těžebních lokalit, například písku apod. by částka za 2 hektary činila 2 000 korun, pouze u těchto malých těžebních lokalit

Dále bych přednesl požadavek OKD a zdůvodnění, kde požadují tento paragraf - odvody podle § 10, to znamená desetiprocentní úhradu z tržní ceny odpustit. Zdůvodnění: celý zisk včetně nedůlních organizačních jednotek, které netěží ani nezpracovávají uhlí, je řádově ve stovkách miliónů, ale nedosahuje hodnoty jedné miliardy. Schválení 10 % úhrady by tedy znamenalo, že po odvedení celého zisku na úhrady by akciová společnost OKD nebyla schopna krýt požadavky obcí, přičemž by nezůstaly organizaci OKD žádné prostředky k rozdělení zisku, a to ani nedůlních organizací. Jejich činnost se ani nepodílí na těžbě uhlí, ani na jeho dalším zpracování. Aby byla možnost na tyto prostředky navíc vytvořena, bylo by nutno zvýšit cenu uhlí asi o 10 %, což by způsobilo konkurenční neschopnost, pokud jde o OKD. Možné úvahy o snížení na těžbu v OKD jsou velmi omezené, neboť OKD je nuceno nakupovat materiál, pohonné hmoty a energii za ceny, které si v podstatě nemůže vybírat. Nepřipadá rovněž v úvahu krytí těchto potřeb výraznými úsporami mzdových nákladů. Toto řešení ve svém důsledku by znamenalo snížení nákladů asi o 33 % nebo jednorázové propuštění asi 20 tisíc zaměstnanců, ale to by OKD nebylo schopno těžit vůbec žádné uhlí, což by mělo nepředstavitelné regionální důsledky.

Proto navrhuji, aby v součinnosti s účinností tohoto zákona byla přijata a schválena i vyhláška ministerstva hospodářství, kde tyto odvody jsou upřesněny a řešeny a bylo možno provést snížení odvodu z těchto částek.

Dále bych k tomuto bodu ještě upřesnil jednu věc, souvisí to s podporou důlní těžby. Před nedávnem jsme přijali zákon o Fondu životního prostředí, do tohoto Fondu životního prostředí v § 2, odst. f zákona ČNR č. 388/91 Sb., o státním fondu životního prostředí jsme se usnesli, že tyto prostředky z důlní těžby poplynou do tohoto fondu. V objemu to činí 1 864 mil. Kčs, ale z toho pouze 348 mil. Kčs je z nedůlní těžby. Proto doporučuji, aby do článku 3 závěrečného zrušovacího ustanovení byl zařazen odstavec č. 4, kde by bylo toto zrušeno, protože prostředky získané těmito odvody se používají na dotaci důlní těžby a na vyrovnání podnikům, které jsou neefektivní. V současné době, kdy by tyto prostředky nebylo možno na toto využívat, tak by v podstatě došlo ke zhroucení důlní těžby a v podstatě i dalších následných činností souvisejících s důlní činností.

Dále bych ještě navrhl doplnit odst. 5 v článku 4 zrušovacích ustanovení, a to takto: zrušit nařízení vlády 175/91 o cenovém odvodu z ceny vytěženého uhlí v České republice s účinností vzniku úhrad podle tohoto zákona, viz článek 2, odst. 5, a to proto, aby odvody byly ustanoveny jednotným právním předpisem. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vlkovi, prosím, aby se slova ujal pana poslanec Květ, připraví se pan poslanec Bursík.

Poslanec Jan Květ: Pane předsedající, vážená sněmovno, kolegyně a kolegové, dovolil bych si přednést dva pozměňovací návrhy. První se týká bodu 2 tisku 418, kde § 3 odst. 3 "V pochybnostech, zda některý nerost je nerostem vyhrazeným nebo nevyhrazeným, rozhodne ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky" navrhuji doplnit slova "v dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky." Odůvodnění:

1. Využívání nerostného bohatství je ve své podstatě otázkou ekologickou stejně jako národohospodářskou, z hlediska principu trvale udržitelného rozvoje, jak už jsme o tom mluvili. Tento princip se s největší pravděpodobností od tohoto týdne stane jedním z řídících principů naší společnosti, našeho hospodářského dalšího rozvoje.

2. Některé nerosty a jejich naleziště mohou mít značnou přírodovědnou hodnotu, nemají ekonomickou hodnotu a posuzování přírodovědné hodnoty by mělo zadávat ministerstvo životního prostředí, podotýkám v pochybnostech, jak je vpředu uvedeno.

Další doplňující návrh se týká § 27, bodu 48. Souhlasím s názorem pana ministra Dyby a s návrhem pana poslance Payna, že by § 27 odst. 1 měl zůstat v původním znění. Ale navrhuji ještě doplnit na straně 15 ve druhém řádku, kde se píše "v součinnosti s dotčenými orgány státní správy zejména", slova "v dohodě s orgány životního prostředí do rovnoprávného postavení s orgány územního plánování, zatímco při použití slova" součinnost" nastává při jednáních s orgány životního prostředí příliš nepřesný a vágní stav. Druhý důvod je ten, že jak se dovídáme dále, část poplatků má přicházet do fondu životního prostředí. Na tom bych trval na rozdíl od jednoho z předchozích návrhů. Je zde dotčen velmi silně zájem ministerstva životního prostředí.

Poslední věc je jen podpora návrhu paní poslankyně Stiborové, týkajícího se § 32 odst. 3: na druhém řádku shora doplnit dohodou s ministerstvem životního prostředí. Důvod jsem už říkal. Jde o činnosti a otázky nejen ekonomické, ale i ekologické.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Květovi a prosím, aby předstoupil pan poslanec Bursík. Připraví se pan poslanec Effenberger.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP