Středa 4. prosince 1991

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže, kdo souhlasí s takto formulovaným návrhem, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (7) Sedm poslanců vyjádřilo svůj souhlas, návrh nebyl přijat.

Doporučuji, abychom pokračovali k dalšímu návrhu.

Poslanec Viktor Dobal: Pan poslanec Bursík, vzhledem k tomu, že jsme přijali § 17, sněmovna jej přijala, tak navrhl změny v § 17 ve společné zprávě, teď mluvíme o společné zprávě, kde navrhuje vypustit v odst. 1 slova "Geofond, Ústřední ústav geologický a další." Ta věta by zněla v odst. 1 tak, že "Ministerstvo životního prostředí České republiky řídí výkon státní geologické služby České republiky, kterou zajišťují právnické osoby, pověřené ministerstvem životního prostředí České republiky." Snad jsem to zopakoval tak, jak to pan poslanec Bursík měl na mysli.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem pana poslance Bursíka, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (114) Sto čtrnáct, kdo je proti? (1) Jeden poslanec byl proti, návrh byl přijat. Prosím dále.

Poslanec Viktor Dobal: Další v rozpravě vystoupil pan ministr Dejmal, ale myslím, že ministři nedávají pozměňovací návrhy, takže přejdu k panu poslanci Květovi. Pan poslanec Květ nenavrhl nic nového, co by nebylo, jestli se nepletu, byly to obecné výklady o věcech, které projednáváme.

Konkrétní návrh vznesl ve svém vystoupení pan poslanec Danneberg, který navrhl - když se budu mýlit, prosím pana poslance, aby mne opravil - vypustit v § 17 v nadpisu "Česká republika", tím pádem upravit celý text, že se škrtne vlastně všude, kde se vyskytuje "Státní geologická služba", tak se vypustí tedy "Česká republika". Kromě toho jenom podpořil návrh na vypuštění toho, co jsme odhlasovali předtím, takže podpořil návrh pana poslance Bursíka. Řekl jsem to dobře? Ano, takže bych dal hlasovat, pane předsedající, o vypuštění v § 17 slov "Česká republika" ve spojení se Státní geologickou službou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, věc je jasná, takže kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (68) Šedesát osm poslanců vyjádřilo souhlas.

Kdo je proti? (1) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (63) Šedesát tři, takže návrh byl přijat. Prosím dále.

Poslanec Viktor Dobal: Poslední, kdo v rozpravě vystoupil, byl pan poslanec Zeman.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Danneberg se hlásí o slovo.

Poslanec Leonard Danneberg: (Hovořil z místa.) Tím byla navržena změna v odstavci 2 a 3.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, buďte tak laskav, pojďte zopakovat svůj návrh do mikrofonu, aby stenozáznam mohl dobře plnit svou funkci.

Poslanec Leonard Danneberg: Tam byly navrženy ještě v odstavci 2 a 3 změny, takže ty odstavce by začínaly "Při výkonu Státní geologické služby se zajišťuje zejména ...". Odstavec 3 "Při výkonu Státní geologické služby se dále zajišťuje ...", aby ta formulace nebyla stejná.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, skutečně tyto návrhy tady zazněly.

Poslanec Viktor Dobal: Omlouvám se panu poslanci Dannebergovi, že jsem to přehlédl ve svých záznamech. Pan poslanec Danneberg navrhuje, aby sněmovna věděla, o čem bude hlasovat, opět jde o § 17, odst. 2 a 3 by začínaly "Při výkonu Státní geologické služby zajišťuje zejména ..." a "Státní geologická služba zajišťuje zejména..." a v odstavci 3 by bylo "Při výkonu Státní geologická služba dále zajišťuje ...", takže jsou to úpravy, které si myslím, že nemění smysl, jenom upřesňují text.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře, věřím, že pan poslanec Danneberg to chce ještě upřesnit.

Poslanec Leonard Danneberg: (Hovořil z místa.) Musí tam být množné číslo, "Při výkonu služeb".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou poznámkou se hlásí pan místopředseda Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Tady nejde o mnoho, ale myslím, že by pan kolega Danneberg měl celé znění přednést ještě jednou, protože zpravodaj nepochopil zřejmě jeho posun, kolega Danneberg zde zřejmě likviduje pojem Státní geologické služby jako pojem institucionální, ale říká ... on to řekne sám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, pane poslanče, že byste to měl říci sám.

Poslanec Leonard Danneberg: Znovu opakuji to, co jsem tady již jednou říkal, že formulace Státní geologická služba České republiky by znamenala určitou instituci, určitou organizaci.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, já jsem návrhu pana místopředsedy Kalvody rozuměl tak, že nezačneme otvírat rozpravu, ale že přečtete úplné znění tak, jak si to představujete, že by to mělo vypadat.

Poslanec Leonard Danneberg: "Při výkonu Státní geologické služby se zajišťuje zejména Státní geologický výzkum ..." Stejně potom odstavec 3 by zněl "Při výkonu Státní geologické služby se dále zajišťuje vyhodnocování všech geologických informací a tak dále", další text zůstává.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Domnívám se, že mohu dát hlasovat o změně obou odstavců současně. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Danneberga, ať zvedne ruku. 80

Kdo je proti? 4

Kdo se zdržel hlasování? 46

Tento návrh pana poslance Danneberga byl přijat.

Poslanec Viktor Dobal: Poslední, kdo vystoupil v rozpravě, byl pan poslanec Zeman, který nepředložil žádný nový pozměňovací návrh. Proto se domnívám, že jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy a doporučuji, pane předsedající, abychom hlasovali o zákonu jako celku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Navrhuji hlasovat o následujícím usnesení.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 62/88 Sb. o geologických pracech a Českém geologickém úřadě podle sněmovního tisku 413 ve znění společné zprávy ČNR a podle sněmovního tisku 486 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 136

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 8.

Konstatuji, že tento návrh zákona byl přijat. Děkuji panu ministrovi a panu společném zpravodaji za jejich práci. (Potlesk.) Prosím pak, pokud fyzická kondice dovolí, přistoupili bychom k projednávání dalšího bodu. (Projevy nesouhlasu v sále.)

Dámy a pánové, já se domnívám, že končit dopolední program v půl dvanácté je poněkud nešikovné. Doporučuji začít druhý bod a končit později.

Budeme projednávat vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/88 Sb. o ochraně a využití nerostného bohatství (tzv. horní zákon) podle sněmovního tisku 418 a 487. Z pověření vlády ČR předložený návrh zákona odůvodní opět pan ministr Dyba. Nyní se ale ještě hlásí s faktickou poznámkou pan poslanec Žák.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, z humanistického důvodu si dovoluji navrhnout 10 minutovou přestávku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já v podstatě souhlasím, ale s tím, že pan poslanec Žák ručí za to, že za 10 minut se zde všichni sejdeme. V 11,45 hod. začíná pan ministr Dyba odůvodňovat návrh zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, zákon, který budeme teď projednávat, jsem uvedl před přestávkou. Dávám slovo panu ministru Dybovi, aby pronesl své odůvodnění.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Vážená sněmovno, tato druhá novela se týká horního zákona, myslím si, že jde o velmi důležitou novelu právě z hlediska příspěvku podnikatelské jistotě v hornictví. Jak rudném, tak i nerudném. Tato novela je zase koncipována jako dílčí a krátkodobá a jde především o zásadní změny naprosto nutné v horním zákoně, aby byl dán do souladu s dalšími změnami v obchodním zákoníku, v živnostenském zákoně, v zákoně o státním podniku a dalších právních normách. Tato novela upravuje postup právnických a fyzických osob k hornickému podnikání, kde musíme přistoupit opět k liberalizaci a k tomu, abychom hornické podnikání skutečně umožnili, zavedli tam opravdu principy hospodárnosti, rozumné hospodárnosti a dali hornickému podnikání, podnikatelům jistotu. Čili všechny právnické a fyzické osoby, které získají příslušnou kvalifikaci a odbornou způsobilost mají stejné podmínky pro získání práva dobývat zásoby výhradních ložisek nerostů. To je věc, kterou bych chtěl zdůraznit na novele.

Druhá věc je posílení práv vlastníků pozemků a nemovitostí zejména tím, že se ruší ustanovení, které umožňuje zestátnit ložiska tzv. nevyhrazených nerostů. Nová úprava stanoví, že všechna ložiska nevyhrazených nerostů jsou dnes součástí pozemků. Dále je pamatováno v této novele i na ochranu státních zájmů případně i zájmů obcí, ochranu zájmu obcí a občanů. Stát poskytuje podnikatelům k využití výhradní ložiska, což zůstává předmětem státního vlastnictví - výhradní nerosty - za úhradu z dobývacího prostoru a z vydobytých nerostů. Přitom část úhrad, to je celá úhrada z toho dobývacího prostoru a 50 % úhrady z vydobytých nerostů ve prospěch obcí, které jsou dobýváním a jeho dopadem na životní prostředí zatíženy.

Dále v této novele zájmy obcí a občanů jsou vzaty v úvahu tím, že je zajištěna jejich účast na řízení při udílení všech povolení a rozhodnutí s výjimkou takových, na které se předpisy o správním řízení nevztahují.

Konečně, a to je pro hornické podnikání ohromně důležité, usilujeme v této novele o zjednodušení institutů, které upravují podmínky dobyvatelnosti výhradních ložisek a výpočtu jejich zásob. To bylo v dosavadních úpravách velmi komplikované a složité a v diskusích, které jsme vedli se zástupci hornické veřejnosti, bylo toto jedním z hlavních předmětů jistých sporů, pracovních sporů a myslím, že jsme dospěli k takovému řešení, které umožňuje, ulehčuje, správně ulehčuje život hornickým podnikatelům.

Předložený návrh horního zákona, jak už jsem řekl, obsahuje pouze nejnutnější změny, které jsou nezbytné k uplatnění tržního mechanismu a soukromého podnikání i v oblasti hornické činnosti. Zase předpokládáme, jak jsem o tom mluvil v souvislosti s geologickým zákonem, že v nejbližší době a vlastně ty práce už začaly, budou pokračovat práce na celé hornické problematice a mělo by to směřovat k vytvoření horního zákona, kde to všechno bude integrováno a který bude v souladu s předpisy EHS. Nemám zásadních připomínek k průběhu projednávání vládního návrhu novely zákona ve výborech ČNR. Snad jenom zvažte zase úpravu navrženou v bodě 48 § 27 odst. 1, kde je stanovení dobývacího prostoru, má být vázáno na souhlas všech dotčených orgánů státní správy. Pan předseda Báňského úřadu, když jsme se o tom bavili, tak říkal, že pokud se za život podaří jednomu z jeho úředníků určit tři, resp. vypracovat návrhy na určení a nechat schválit tři, čtyři návrhy dobývacích prostorů, takže to bude životní dílo.

Doporučuji, aby ten původní návrh, který tam byl v součinnosti s dotčenými orgány státní správy, zejména s orgány životního prostředí a v dohodě s orgány územního plánování a stavebním úřadem byl zachován. Kdybyste chtěli, mohu tu odcitovat příklad určování dobývacího prostoru okolí Trojanovic. Druhá otázka je, že tam asi nikdy už žádný dobývací prostor nebude, protože je otázka, do jaké míry vůbec ta těžba z ekologických i ekonomických důvodů bude zajímavá, ale mohu přečíst kolik institucí se na tom podílelo. Je jich 60 - při získávání stanoviska k otevření dobývacího prostoru. Čili kdyby to mělo být vázáno na souhlas všech dotčených orgánů státní správy, myslím, že by se těžko dalo dosáhnout jakéhokoliv rozumného výsledku.

Doporučuji tedy původní návrh, který tam je napsaný v součinnosti s dotčenými orgány státní správy - zachovat. Samozřejmě, že je na vás, jak to zvážíte. Ještě pro vaše upozornění, byla také distribuována vyhláška, ve které jsou uvedena některá opatření nebo navržena některá opatření a postupy, jak by v praxi vypadala aplikace toho institutu úhrad, o kterých je v samotném zákoně řeč. Do budoucna samozřejmě v tom budoucím horním zákoně, kdy už také ekonomické podmínky budou stabilnější, bych si přál, aby to bylo zapracováno v horním zákoně. Ale zatím si myslím, že vzhledem k přechodnému období musíme pracovat s tím, jak je to tady navrženo. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Karlu Dybovi a nyní prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj poslanec Viktor Dobal.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi několik slov k novele horního zákona, nebo chcete-li zákona o využití nerostného bohatství a jeho ochraně.

Tento zákon, který novelizujeme, byl vytvořen ze zákona č. 41/1957 Sb., kdy tehdejší režim novelizoval nebo vůbec změnil obecní horní zákon vyhlášený patentem ze dne 23. května 1854. Více než sto let působil horní zákon v českých zemích a působil dobře. K tomuto zákonu se pouze přidala ta ustanovení, která si vyžádala doba a změna, kterou přinesl čas, ale v zásadě byl koncipován dobře a zákony našich sousedů, jako je Rakousko, neustále vycházejí z tohoto zákona.

Dovolte, abych na začátku vyslovil naději, že brzy spatří světlo světa nový horní zákon, vytvořený zcela na nové koncepci, než je tento. Pan ministr zdůraznil fakt, že jsme v přechodném období a domnívám se, že se na to musíme takto dívat. Uvědomte si, že dodnes platí horní zákon, který vylučuje z dobývání jakéhokoliv vyhrazeného ložiska někoho jiného, než je stát, státní orgán. Uvolnění v celé hospodářské sféře už nastalo, toto je poslední relikt, kde bychom měli dát zelenou také, aby těžil ložiska této země také někdo jiný než je stát. Celá problematika horního zákona, i když se zdá být velmi speciální a velmi specifická a dotýká se celého spektra zájmů a je proto velice důležité ji upravit tak, aby to bylo v nějaké harmonii všech.

Především se musí zdůraznit to, že se musí upravovat využívání nerostného bohatství této republiky, protože to je přírodní zdroj, který je nepřemístitelný a který je zejména neobnovitelný. Proto tedy jeho úprava hospodaření a využívání nerostného bohatství jako jednoho ze základních přírodních zdrojů je významnou součástí celkové politiky přírodních zdrojů v České republice. Tato věc je velmi zásadní a hodně důležitá. Nicméně toto bohatství, pokud by bylo jenom v zemi, je možné hodnotit také, ale musíme se také k němu dostat a musí se k němu dostat někdo svou těžařskou činností.

Před tímto zákonem jsme probírali zákon o geologických pracích. Tam patří práce průzkumné, výzkumné atd. To nesmíme ovšem vidět odděleně od hornické činnosti. Každá hornická činnost samozřejmě ve svém jasném plánu má průzkum, osahávání toho ložiska, hledaní dalších informací o něm apod., protože vězte, že my sice umíme si udělat z geologických průzkumů jistou představu o tom, co v zemi je, ale tato představa je velice nedokonalá a velice daleka toho, s čím se tam pak těžař setká.

Zde chci zdůraznit ten fakt, že vlastně každý důl, vlastně každý prostor v zemi, - říká se tomu někdy také masiv, - je originální prostor, je to opravdu originální událost, a proto také činnost zde je tak trochu poznamenaná jinou činností, než jsou běžně předvídatelné činnosti. Uvědomte si, že všechny podzemní práce uvádějí člověka do prostředí jemu cizího a neznámého, ale prostředí, které ho vždycky nějakým způsobem přitahovalo a fascinovalo. Srovnejte třeba to, že Jules Verne psal své fantastické romány nejen o cestě na Měsíc, ale také do středu Země. A my opravdu pár kilometrů pod tou šlupičkou, po které chodíme, nevíme, co tam je. Proto hornická činnost je činností svým způsobem riskantní a dobrodružnou, a to jak vypadá potom to ložisko opravdu, se dovídáme, až když tam opravdu jsme a častokrát nerostné bohatství objevujeme až v této fázi.

Přitom uvědomme si rozsah horního zákona. Zahrnuje vlastně od těžby zlata až po štěrkopísky, reguluje tedy a upravuje velmi obrovskou paletu horních činností, jak lomových, povrchových, tak hlubinných.

Vždycky se operuje a apeluje na to, že hornická činnost devastovala prostředí. Je to naprostá pravda. A všichni to víme. Proto také občané přistupují a dožadují se toho, aby se tomuto zabránilo. Upozornil bych vás jenom na některé dopisy. Dostáváme jich mnoho a připomínek mám doma velkou hromadu a vyhovět všem se ani při nejlepší vůli nedá. Nicméně to, co považuji za důležité je, když se na poslance národohospodářského výboru obrátil předseda hospodářského výboru Sněmovny lidu a Sněmovny národů a tajemníci výborů pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů, kde nás žádali o to, aby se v této novele pamatovalo především na otázky životního prostředí. Dovolím si vám přečíst jeden odstavec.

"Co se týče novelizace horního zákona, tato je, žel, podle kompetenčního zákona plně ve výlučné pravomoci republik, a proto předmětnou novelu bude přijímat ČNR. Pokud jsme měli možnost seznámit se s návrhem novely horního zákon, jak byl tento návrh vypracován ministerstvem pro hospodářství a rozvoj ČR, nabyli jsme dojmu, že návrh předmětné novely neklade dostatečný důraz právě na některé skutečnosti, jež by mohly podstatnou měrou pozitivně ovlivnit nepříznivé dopady lomové těžby v pánevní oblasti. Dle našeho názoru by měl být v rámci novely horního zákona kladen zvýšený důraz zejména na obnovu důlní činnosti zdevastovaného území."

Zde se na chvíli zastavím a doporučím vaší pozornosti předložený návrh zákona. Všimněte si § 31, o kterém budu nyní mluvit, a případně § 32, odst. 5, kde organizace je povinna zajistit sanaci všech pozemků dotčených těžbou atd. To znamená, že horní zákon zde předepisuje organizaci toto šetrné chování k životnímu prostředí. A takhle bych mohl pokračovat u všech otázek a opravdu se přiznám, že v tomto dopise všechny otázky se dají nalézt v jednotlivých paragrafech. Nebudu to říkat tak podrobně, ale pojďme dále.

"Dále by měla být progresivně přehodnocena otázka dobývání prostorů, které má být příjmem těžbou dotčených obcí." (?)

Opět upravuje § 32, odst. 1 a 4 návrhu.

"Za závažnou otázku považujeme i citlivé dořešení úhrady z vydobytých nerostů ... ", kde navrhují, aby 50% dotčených zisků šlo obci. Opět upozorňuji na § 32 a), kde je toto přesně řešeno.

A nakonec se také občané domnívají, že by bylo vhodné, kdyby novela řešila i problematiku finančního zabezpečení obnovy území po ukončení těžební činnosti. Chci poukázat na to, že to opět řeší § 31 odst. 6.

Tyto připomínky byly tedy do tohoto zákona zapracovány. Domnívám se ovšem, že v té podobě, která asi těžařům nebude moc příjemná, protože budou muset vynakládat spoustu nákladů na to, aby po sobě zanechali krajinu v tom stavu, jak do ní přišli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP