Středa 4. prosince 1991

Navrhuji, aby všude tam, kde novela zákona slovo "racionální" vyměňuje za "hospodárný" nebo ho vypouští, bylo slovo "racionální" ponecháno. Děkuji. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vorlové, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Žižka.

Poslanec Jaroslav Žižka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, návrh novely zákona o geologických pracích nutno chápat v kontextu novel dvou souvisejících zákonů, především zákona horního. Nelze pochybovat, že novela je nutná, a to nejen vzhledem ke změnám v ekonomické sféře, ale i v návaznosti na kompetenční zákon i právní normy jiné.

Proto doporučuji předložený návrh novely ve znění zpravodajské zprávy přijmout. Z předloženého materiálu je však patrné, že jde pouze o řešení určitého přechodného období, po kterém bude celá problematika řešena novým zákonem.

I přesto, že v průběhu projednávání tohoto zákona ve výborech ČNR došlo k upravení nedostatků, které obsahovala vládní předloha a které jsou řešeny ve společné zprávě, dovoluji si předložit následující pozměňující návrhy:

K bodu 7, § 3, odst. 3 doporučuji za slova "... vydává ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky" vložit text "po dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky."

Pozměňovací návrh vyplývá z faktu, že podle kompetenčního zákona přísluší určitá část kompetencí ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj a to v oblasti geologického průzkumu a část ministerstvu životního prostředí a to v geologickém výzkumu. Nelze tedy v tomto směru opominout i funkci resortu životního prostředí. Obdobě pak k bodu 8 předložené novely - § 4 odst. 1, opět doporučuji doplnit za slova "ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj" následující text "po dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky." Zdůvodnění je obdobné jako u prvého pozměňovacího návrhu.

Nakonec mám ještě jeden dotaz ke zpravodajské zprávě a to k bodu 22. Nevím, zda je věcně správně vzdát se Geofondu České republiky, pokud není informační systém zatím přesně zajištěn. Pokud mohu, prosím o odpověď v této otázce pana ministra Dejmala. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žižkovi, dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Veselý.

Poslanec Josef Veselý: Pane předsedající, dámy a pánové, na základě zprávy společného zpravodaje a odůvodnění § 17 o Státní geologické službě České republiky se domnívám, že tento paragraf by se měl vypustit, že je zbytečný, tento problém by se skutečně měl řešit v jiném zákoně. Navrhuji § 17 ze společné zprávy vypustit a samozřejmě upravit další věci tak, jak byly připomínky jednotlivých výborů. Toto je stanovisko i národohospodářského výboru. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Veselému, aby se slova ujal pan poslanec Bursík.

Poslanec Martin Bursík: Pane předsedající, paní předsedkyně, dámy a pánové, rád bych vystoupil ke dvěma bodům společné zprávy. První bod č. 22 na první stránce, úplně dole se týká právě Geofondu. Pan společný zpravodaj zde problematizoval rozdíl mezi výzkumem a průzkumem a definování přesné hranice a rozdílu. Nechci zde vystupovat, abych tento rozdíl našel a vyžádal si tak od pana společného zpravodaje Nobelovu cenu, natolik pyšný nejsem, nicméně ve skrytu jde o rozdělení kompetencí, rozdělení takové, které jsme rozhodli při schvalování kompetenčního zákona, kdy jsme výzkum přisvojili ministerstvu životního prostředí a průzkum ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj.

Problémy lze samozřejmě relativizovat, ale jde i o kompetence. Víme velmi dobře, že nejlepším řešením je nalezení nějakého východiska. Geofond, jak víte, spadá do resortu ministerstva životního prostředí, je to organizace, která shromažďuje informace o geologických pracech s tradicí zhruba 90 let. Pozměňovací návrh k bodu 22 de facto dostává tuto organizaci "ze hry" tím, že tato pravomoc by měla být pozměňovacím návrhem přiřčena ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj. Bylo by už na něm, zda by zřídil organizaci jinou atd., sekvence si z toho vyvodíte sami.

Navrhuji, aby bod 22 společné zprávy nebyl přijat.

Druhá moje poznámka se týká Státní geologické služby, rád bych vysvětlil, že toto chápu jako mezikrok, nejde o vybudování instituce, jde o institut. Navrhuji vstřícný návrh, protože již zde byla přednesena obava panem společným zpravodajem, že by se vlastně v zákoně petrifikovaly dvě organizace: Ústřední ústav geologický a Geofond, že by tedy existovaly ze zákona a pan ministr životního prostředí by neměl možnost tyto organizace jako jejich zřizovatel zrušit. Navrhuji, aby v § 17, odst. 1 byla vyškrtnuta slova "Geofond a Ústřední ústav geologický" a aby to bylo formulováno pouze obecně, že je v kompetenci ministerstva životního prostředí, aby určil právnické osoby, které budou státní geologickou službu vykonávat. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bursíkovi, protože nikdo další do rozpravy se nehlásí, hlásí se pan ministr Dejmal, tak mu dávám slovo, dále se hlásí pan poslanec Květ a pan poslanec Danneberg.

Ministr životního prostředí Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená sněmovno, navržený zákon, kterým se mění zákon o Českém geologickém úřadu a geologických pracech, je zákonem z hlediska zájmů ochrany životního prostředí zákonem významným a to zejména v těch bodech, které jsou zde společnou zprávou problematizovány.

Tím úhlavním bodem, kolem kterého se vlastně ten celý zákon točí a bez kterého pro životní prostředí nemá smysl, je právě ten zmíněný § 12, neboli bod 22, který se týká povinnosti ukládat každému, kdo pracuje v průzkumu či výzkumu, aby uložil své poznatky bezplatně do tohoto Geofondu, kde jsou využívány pro činnost státní správy, v tomto fondu je shromažďována vědomost o horninovém prostředí naší země. Samozřejmě, že z takovéto informační základny jsou možné nejrůznější výstupy, samozřejmě i výstupy hospodářské a to nikoliv na nějakém posledním místě, samozřejmě velmi významném místě, ale z hlediska zájmů tvorby a ochrany životního prostředí jsou tyto informace zcela nezbytné.

My také do budoucna chceme, aby každá hospodářská činnost, která bude zamýšlena, prošla nejdříve hodnocením z hlediska dopadu na životní prostředí. Proto i každý záměr těžební a horní činnosti bude takovýmto hodnocením procházet. Ministerstvo životního prostředí z pověření ČNR a vlády vytváří jednotný informační systém o životním prostředí. Tato informační základna o horninovém prostředí tvoří nedílnou součást tohoto informačního systému, který má výstupy v grafické podobě, ať v mapách, rastrech nebo ve trojrozměrných obrazech.

Informační systém je v podstatě budován tak, aby o každé části našeho území v základní jednotce (v mapě 1:10000) byl schopen dát vyčerpávající odpověď o tomto území co se týče jeho povrchu i zátěže životního prostředí, jeho urbanistického začlenění, jeho začlenění z hlediska klimatu a samozřejmě i začlenění horninového podloží. Toto je budováno pro činnosti státní správy. Potom každý záměr, se kterým se přijde do tohoto území, ať už se to týká stavební, geologické, zemědělské, lesní nebo jakékoli jiné činnosti, může být okamžitě posouzen ve svých dopadech na životní prostředí a z hlediska vhodnosti takového hospodářského chování v daném území.

Pro tuto činnost je databáze geofondu, která se týká, jak postupně strukturujeme ten náš jednotný systém životního prostředí, součástí tohoto základního systému. Také je tam zcela integrálně začleněna a nelze ji oddělit. Nakonec je zde kontinuita ukládání dat. Ve chvíli, kdy ji přerušíme a převedeme to na jinou organizaci, která může mít jiné požadavky z hlediska hospodářského využití, nikoli z té základní informace o horninovém prostředí, tak ta věc může vypadat jinak. Geofond má svůj předpis o tom, jaké informace a v jaké podrobnosti musí dodat ten, kdo výzkum či průzkum provádí.

Já doporučuji, aby tento bod společné zprávy nebyl přijat a aby byla přijata navrhovaná úprava, která je v předloženém vládním návrhu zákona.

Pokud jde o zmíněný § 17 o státní geologické službě, v podstatě je to tak, že by to samozřejmě nemohla být instituce. Je to v podstatě tak, jak říkal pan poslanec Bursík, institut a na druhé straně říkám, pokud by tento § nebyl v zákoně, asi by se tak dvakrát mnoho nestalo. Muselo by se to řešit jinde, na jiném místě a asi daleko přesněji a odpovědněji, než je to zde. Ale znovu říkám, hlavním paragrafem pro smysl přijímané novely zákona je ten § 12.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Dejmalovi. Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Květ. Připraví se pan poslanec Danneberg.

Poslanec Jan Květ: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové, tento týden projednává FS návrh zákona o životním prostředí a pravděpodobně jej přijme. Tento návrh zákona vychází z principu setrvalého neboli trvale udržitelného rozvoje. Tento princip by se měl stát jedním ze základů našeho dalšího uvažování, a to jak ekonomického, tak i ekologického.

Z tohoto hlediska geologické zdroje a jejich čerpaní představuje využívání neobnovitelných přírodních zdrojů. To však není pouze otázka ekonomická, ale i ekologická, a to stejnou měrou. Existuje totiž studie Meze růstu, která nám říká, jakou rychlostí můžeme nebo jakou rychlostí postupně vyčerpáváme nerostné zdroje a jakou rychlostí se blížíme k jejich vyčerpání. Proto tato otázka je i politická. Udivuje mne z toho hlediska, že předložený návrh novely zákona (tisk č. 413) předpokládalo pouze ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj. Nebylo to ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí. Vidím v tom jednostrannost vládního postupu.

Další jednostrannost vidím v námitkách, které chtějí v tomto zákoně ještě ingerenci ministerstva životního prostředí omezit. Nesouhlasím proto s připomínkou pana poslance Budínského a podporuji názor paní poslankyně Vorlové a kolegy Bursíka k tomu ponechání bodu 22. Navíc bych chtěl ještě říci, že tento zákon by měl být přijat ve smyslu společné zprávy s vypuštěním bodu 22. To důrazně podporuji na dotvrzení toho, co říkal pan ministr.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Květovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Danneberg.

Poslanec Leonard Danneberg: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych říci několik slov k bodu 32, to je k § 17. Navazuji na to, co řekl kolega Bursík, že v této fázi má v tomto zákoně své opodstatnění. V případě, že se připravuje novelizace všech těchto předpisů, bude tato materie později definitivně upravena. Do té doby by vypuštění tohoto institutu znamenalo snížení právní jistoty.

Ovšem v případě, že toto ustanovení v zákoně zůstane, není šťastně formulováno. Myslím, že v původním návrhu zákona bylo uvedeno jenom "geologická služba". Nyní se říká "Státní geologická služba ČR", což je formulace zavádějící, protože to vypadá jako institut a nikoli jako činnost. Proto navrhuji, abychom vypustili slova "České republiky". Bylo by tam tedy "řídí výkon Státní geologické služby".

Navrhuji, stejně jako kolega Bursík, abychom to bližší rozvedení pojmů Státní geologická služba, Geofond, Ústřední ústav geologický a další vypustili. Bylo by tam tedy "kterou zajišťují právnické osoby pověřené ministerstvem" atd.

Na to navazuje odstavec 2, kde se praví "Státní geologická služba ČR provádí". Myslíme-li touto geologickou službou činnosti, nelze říci slovo provádí. Něco lze provádět jen v rámci činnosti. Tedy správné znění by bylo "při výkonu Státní geologické služby se zajišťuje zejména Státní geologický výzkum" atd. Stejně by musel být upraven odstavec 3 s tím, že se vypustí slova "České republiky" a slovo "provádí" se nahradí slovem "zajišťuje". Na začátku by bylo "při výkonu geologické služby", případně "při výkonu Státní geologické služby se zajišťuje".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dannebergovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zeman.

Poslanec Vladimír Zeman: Vážená sněmovno, určitě vám je jasné, že jde o typicky profesní zákony a já prohlašuji, jak jsme si usnesli posledně, že nejsem ani geolog ani horník ani energetik, ale jsem určitě ochránce přírody. Proto je nepřípustné, aby se vypustil § 17, jak bylo navrhováno, protože, kdo by tyto pány kontroloval, než ministerstvo životního prostředí, nezávislý orgán. Proto navrhuji, aby zůstal § 17 ve znění společné zprávy a rovněž tak, aby bod 22 byl vyškrtnut a bylo znění podle původního vládního návrhu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zemanovi, pan poslanec Zeman byl poslední, kdo se do rozpravy přihlásil. Takže rozpravu končím. Ptám se pana ministra, zdali se chce k rozpravě vyjádřit nebo přednést závěrečné slovo. Nebo zdali pánové máte nějaký jiný návrh na způsob projednávání. Takže vystoupí pan ministr Dyba se závěrečným slovem. Nejdříve byste, pane ministře, měl vystoupit vy a ve spolupráci s panem poslancem Dobalem bychom potom měli dospět k cíli.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já se pokusím okomentovat některé návrhy, které zde zazněly. Pokusím se to projít v tom pořádku, jak to zaznělo. Co se týče návrhů pana poslance Budínského, myslím, že jsou všechny zjednodušující a z hlediska předkladatele si myslím, že jsou akceptovatelné. Protože mám pocit, že zjednodušení tohoto zákona je to, o co usilujeme, a zároveň by to mělo napomoci, jak už jsem řekl možnosti podnikání v této sféře. To je hlavní smysl. To zjednodušení určitě akceptujeme. Myslím, že tady je určité nedorozumění, co se týče vynechání nebo návrhu na náhradu tohoto slovíčka racionální slůvkem hospodárné. Myslím, že nelze argumentovat tím, že hospodárnost se uvažovala v minulosti a jaké teď jsou výsledky, všichni vidíme. Myslím, že je to právě naopak. I když v zákoně bylo napsáno racionální, tak hospodárnost určitě nebyla tím, co v minulosti vedlo podnikatele, respektive státní podniky k tomu, že se chovaly, jak se chovaly. Čili, není to slovíčkaření hospodárnost - racionálnost atd. Tu hospodárnost, tu chceme zavést proto, že to je skutečně konkrétnější a že jde o zákon, který není především zaměřen z hlediska ochrany životního prostředí. Je to zákon, který má umožnit podnikání v jisté oblasti. To hledisko hospodárnosti se musí při podnikání sledovat i v dalších zákonech, samozřejmě, a ta ochrana životního prostředí je naprosto nezbytná, s tím souhlasím. Ta musí vcházet především přes jiné zákonodárství, jiné zákony. Myslím si, že takto je to zajištěno. Čili neplatí, že zdevastované životní prostředí máme dnes proto, že jsme se v minulosti chovali hospodárně, jak tady ta argumentace zazněla. Myslím, že to vůbec tak není, ba právě naopak.

Čili opakuji znovu, chceme konkretizovat, o co jde místo racionální skutečně tam mít hospodárné, protože to směřuje - je to informace pro podnikatelskou sféru a ty nezbytné ekologické věci, které nejsou a nemusí být v rozporu s hospodárností chránit samozřejmě jinými zákony.

Co se týče § 17, myslím, že je na sněmovně, aby se k tomu vyjádřila. Zazněly tu oba názory. Někteří doporučují ponechat, jiní vypustit. Prosím sněmovnu, aby se k tomu vyjádřila.

Co se týče bodu 22, já si myslím, že zase, když tam bude napsáno místo konkrétní organizací jako je Geofond atd. pověřené právnické osoby, tak všechny ty činnosti, kterých zde byla řeč, tyto pověřené právnické osoby budou vykonávat. To jenom prosté dáváme na vědomí. Protože ty činnosti shodně s panem ministrem životního prostředí považuji za nesporné, za nezbytně nutné, aby se vykonávaly. Uvažte sami, zda je nutné v tom zákoně mít konkrétní jméno té organizace. Jestli se sněmovna takto rozhodne, že tam má být konkrétní jméno, je to její právo a já samozřejmě to budu akceptovat. Jen chci říci, že argumentace, která naznačuje, že by snad - kdyby tam byla obecnější formulace - nebyly chráněny zájmy životního prostředí, že tu považuji za z mého hlediska nepřípustnou. Já sám tady žiji a chci, aby tady bylo životní prostředí naprosto v pořádku. Několik dalších poslanců se k tomu vyjadřovalo, čili myslím, že to nemusím zopakovat. Všichni další pak hovořili k § 22 nebo § 17. Já dávám skutečně k úvaze sněmovně, aby rozhodla o těchto věcech. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi za závěrečné slovo a nyní se chci zeptat pana společného zpravodaje, zdali si chce vyžádat určitý čas na přípravu vystoupení, nebo zdali je připraven. Je připraven, výborně. Takže prosím službu, aby provedla sčítání poslanců ve sněmovní síni. Poslance, kteří se nacházejí ve vestibulu prosím, aby se dostavili do sněmovny, abychom mohli přistoupit k hlasování o pozměňovacích návrzích. Pan ministr Dejmal - pane ministře máte slovo, takže pan společný zpravodaj ještě chvilku posečká.

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Já bych tady rád uvedl na pravou míru tu otázku bodu 22 § 12. Tím, že nebude jmenován Geofond jako organizace, kterou je to třeba dávat, jako organizace, která je příjemcem těchto povinných informací, pak bude přerušena kontinuita, protože dosavadní zákon v podstatě pověřoval tento Geofond shromažďováním těchto informací. Nevím, proč se chceme handrkovat o to, jestli tam bude řečeno, že to má být pověřená organizace nebo ne. Ta organizace je, má kontinuitu a tyto údaje schraňuje. Je to skutečně obstrukce, za kterou je něco mnohem víc a mnohem delšího, o čem teď musím k vám jako sněmovně promluvit. Je to spor, do kterého nechce zasahovat, který mne je cizí a který je dán. Je to spor mezi dvěma skupinami geologů, které byly organizovány - jedni na Českém geologickém úřadu a druzí na Ústředním geologickém ústavu a celá geologická veřejnost se dělila na tyto dva tábory v Čechách. Organizace Geofond, která shromažďuje tyto informace, se ocitla v kompetenci ministerstva životního prostředí a myslím, že velmi právem. O jejím významu a významu shromažďování informací jsem tady mluvil, ale to je mimo kontext, podotýkám mimo kontext těchto sporů. Trvám na tom, že tuto organizaci potřebuje ministerstvo životního prostředí a resort životního prostředí vůbec, aby existovala, aby shromaždovala tyto informace a aby to byla tato organizace, která to má, aby to nebyla porušena kontinuita a aby nevznikla nějaká další organizace, která ode dneška bude pokračovat a sbírat informace jinač a za jiným účelem a jinde.

Tato věc skutečně neřeší žádný spor, jak se domnívaly různé skupiny, které stály za přípravou zákona. Tam není v žádném případě sebemenší stranění jedné či druhé straně v tomto sporu. Je to zájem životního prostředí, který mě vede k tomu, abych trval na tom, že je nezbytné, aby Geofond pokračoval ve shromažďování těchto informací.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Dejmalovi. Pokud se nepletu, do rozpravy se nikdo nepřihlásil, takže druhou část rozpravy tímto končím a prosím pana společného zpravodaje, aby se ujal své povinnosti.

Poslanec Viktor Dobal: Dříve, než bych postupoval podle toho, přeci jenom budu trochu reagovat na to, co jsme slyšeli teď, protože jsem měl takový dojem a já jsem měl původně představu, že pokud změním dikci na "pověřenou právnickou osobu", že de facto mluvíme o Geofondu, že nemluvíme o ničem jiném, že vlastně se jenom vyjádří něco, aby tam nezůstaly názvy, které se třeba za půl roku nebo za pár měsíců změní a aby to bylo obecněji formulováno. To byl jediný důvod a trošku ta panika, která tam nastává je pro mě nepochopitelná, protože odstavec dvě jasně stanoví, že budou zpřístupněné bezplatně orgánům státní správy, což samozřejmě orgány jsou a myslím si, že tady se nemusíme obávat o to, že by kontinuita a archivace dat nepokračovala. Neobviňoval bych pana ministra Dybu, že by rozpustil Geofond a začal budovat nějakou jinou pověřenou osobu, která by vyhodila nasbíraná data. To bych opravdu takhle nerad viděl a nerad bych, aby se to takhle stavělo. Tady šlo skutečně jenom o to, to nějak čistěji vyjádřit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP