Takže dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí
s takto navrženým programem, ať zvedne ruku.
127 poslanců vyjádřilo souhlas.
Prvním bodem je
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu pověřila vláda
České republiky ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj Karla Dybu, kterého prosím, aby
se ujal slova.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR
Karel Dyba: Vážený pane předsedající,
vážená Sněmovno, nejprve bych rád
blahopřál Sněmovně k perfektnímu
načasování projednávání
tří zákonů, - toto je první
z nich, - protože dnes je svaté Barbory a jak jistě
víte, to je patronka horníků a dělostřelců
(potlesk) a v jednom z těchto zákonů, který
přijde později, skutečně o výbuchy
a ohňostroje také jde.
Předkládám nejprve v této sérii
tří zákonů, které spolu souvisí,
vládní návrh zákona ČNR, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a
Českém geologickém úřadu.
Nutnost novelizace zákona č. 62/1988 Sb. o geologických
pracích a Českém geologickém úřadu
vyplývá ze změn v politickém a hospodářském
uspořádání státu. Předkládaný
návrh, jak už jsem naznačil, je nedílnou
součástí soustavy geologických a horních
předpisů, jejichž novely budou po tomto návrhu
novely následovat, jde o tisky 418 a 419.
Na společném postupu při novelizaci všech
těchto předpisů se dohodly ústřední
orgány státní správy, mezi které
jsou rozděleny příslušné kompetence
zákonem ČNR č. 575/1990 Sb., a to ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj, ministerstvo
životního prostředí a Český
báňský úřad.
Úprava tohoto zákona o geologických pracích
byla trochu komplikovanější s ohledem právě
na rozdělení kompetencí na tomto poměrně
malém úseku státní správy,
kde vzniknou dva ústřední orgány a
jen na okraj pro Vaši informaci, - geologický výzkum
se podílí na celkovém finančním
objemu geologických prací asi pěti procenty,
- to je ta působnost ministerstva životního
prostředí, - úsek geologického průzkumu,
který je v působnosti ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj, je ten zbytek.
Samozřejmě mnohem důležitější,
než je otázka kompetencí, je právě
novela zákona o geologických pracích, která
musí přizpůsobit znění zákona
mechanismům tržního hospodářství.
Čili jde především o to umožnit
podnikatelskou aktivitu právnickým a fyzickým
osobám v oblasti geologických prací, a to
se umožňuje úpravou oprávnění
vykonávání těchto prací, zejména
se upouští od zvláštního aktu udělování
oprávnění k výkonu geologických
prací právnickým a fyzickým osobám
a toto oprávnění je spojeno s osvědčením
odborné způsobilosti fyzické osoby, která
je pak odpovědna za odborný výkon geologických
prací.
Ve vztahu k hornickému podnikání se považuje
za důležitou úpravu vztahů mezi Českou
republikou jako vlastníkem nerostného bohatství
a podnikatelem, kterému bude uděleno oprávnění
s tímto nerostným bohatstvím hospodařit.
Tento vztah se upravuje pro oblast vyhledávání
a průzkumu tzv. výhradních ložisek nerostů
a návrh novely nově vytváří
instituci umožňující plynulou vazbu
mezi prováděním geologických prací
a využíváním zásob nerostů
těmito pracemi zjištěných. Jde například
o stanovení průzkumného území,
kterým se udělí výhradní právo
vyhledání a průzkumu ložisek v určitém
vymezeném území, v určité době
a na určitý nerost. Toto právo pak zakládá
přednostní nárok na udělení
báňského oprávnění,
tak jak je to v civilizovaných zemích zvykem.
Předkládaná úprava je zamýšlena
jako dílčí novelizace, podotýkám:
dílčí novelizace, spíše s krátkodobou
platností, protože se počítá
s tím, že během rozumného období,
ale zřejmě to bude otázka roku, možná
i déle, bude vypracována nová úprava,
která bude koncipována jako jediný republikový
horní zákon, který shrne veškerou horní
a geologickou problematiku. Bude se tady muset hodně navazovat
na příslušné předpisy v EHS a
zřejmě v konzultaci s příslušnými
orgány s ohledem na jistou budoucnost této oblasti.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi a nyní prosím společného
zpravodaje výborů ČNR pana poslance Viktora
Dobala, aby nám odůvodnil předloženou
společnou zprávu výborů.
Poslanec Viktor Dobal: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
vážené dámy a pánové,
dovolte mi, abych na začátku vyjádřil
určitou, řekněme prosbu, o shovívavost
k nám, protože zřejmě s panem ministrem
Dybou se dostaneme do Guinessovy knihy rekordů, protože
jsem v této sněmovně ještě neviděl,
že by se za sebou projednávaly tři zákony,
které jsou proto tři, - jak říkal
pan ministr, - protože vlastně upravují jednu
věc. Sice upravují jednu věc, ale byly vytvořeny
v minulosti.
Nejdříve bych se zaměřil na zákon
o geologických pracích, jehož démoničnost
právě spatřuji v tom, že byl vytržen
uměle z horního zákona a upraven zvlášť.
Dovolte mi, protože vám budu dělat průvodce
všech tří zákonů, abych se v
některých pasážích zmínil
o některých obecnějších věcech.
Především se vám přiznávám,
že jsme si uvědomil při přípravě
těchto zákonů, jak velkou pravdu má
pan Fridrich Hayek, když za vážné ohrožení
svobody společnosti označil splynutí dvou
úkolů v jednom zastupitelském sboru, což
je naše situace: za prvé formulovat pravidla společného
jednání a za druhé řídit vládnutí,
zasahovat do tohoto vládnutí. Toto je věc,
která i ve svobodné společnosti vede nezbytně
k tomu, že se postupně přemění
spontánní řád této společnosti
v určitý totalitní systém provozovaný
ve službách nějaké koalice organizovaných
zájmů. Geneze právě tohoto zákona
byla přesně tato: nějaká skupina si
usmyslila, že si potřebuje zřídit zákon,
že potřebuje petrifikovat své určité
mocenské postavení a byla zřízena
a vytržena z horního zákona část,
která se týkala geologie.
Pokud se podíváme, jedná se o novelu. Tato
novela samozřejmě musí být v dané
situaci provedena, protože nebyl čas a nebyl zatím
ani prostor k tomu, aby se vytvořil nový horní
zákon. Dívejme se na to, že tedy opravdu upravuje
něco, co je dočasné. Pozůstatky minulých
dob můžeme spatřovat v tom, - a dělá
to určité potíže, - že geologické
práce rozdělujeme na výzkum a průzkum.
Domnívám se, že bych mohl nabídnout
téměř Nobelovu cenu tomu, kdo by tuto hranici
dokázal přesně a smysluplně definovat.
Myslím, že tato hranice se velmi těžko
určuje a většinou se určuje podle nějakého
konkrétního zájmu. Ve světě
je běžné, že tyto věci de facto
splývají.
Tento zákon projednávaly tři výbory:
ústavně právní, výbor pro životní
prostředí a urbanismus a národohospodářský
výbor. Z těchto výborů a z projednávání
v těchto výborech vznikla společná
zpráva a vznikly připomínky, které
nebyly zahrnuty do společné zprávy. Ukázalo
se, že praxe, kterou jsme zavedli, díky tomu hektickému
tempu, kterým přijímáme zákony,
totiž praxe, že projednávané zákony
procházejí jen některými výbory,
činí potíže už vlastně při
sestavování společné zprávy,
protože většinou existují proti sobě
přinejmenším dva názory. Pokud tyto
názory jsou protichůdné, pak se dost těžko
hledá nějaké spravedlivé řešení.
Nicméně předložím sněmovně
společnou zprávu - já nechci udělat
nic jiného než to, že bych se chtěl omluvit
za chyby, které bohužel se nám do této
společné zprávy dostaly. Jsou většinou
formálního charakteru. Pokud byste byli tak hodní
a vzali si k ruce společnou zprávu - tisk 486 -,
pak nám vypadlo v bodu 22 ve druhém řádku
toto: "... právnické osobě, pověřené
ministerstvem ..." vypadla tam tedy ta dvě slova "právnické
osobě", takže bych vás prosil, kdybyste
si laskavě tuto opravu ve společné zprávě
udělali, je to tisková chyba.
Druhá věc, která se nám bohužel
stala, je, že jsme se spletli v číslování
odstavců, takže v článku II se změna
týká dosavadního odstavce 2, ale my jsme
napsali odstavce 1. Proto by bylo nejjednodušší
provést úpravu tak, že nazveme odstavec 1 odstavcem
2, a tím bude změna provedena.
Nejedná se o nic jiného, než o provedení
přečíslování.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, hovoříte o bodu 22?
Poslanec Viktor Dobal: Nikoliv, hovořím o
článku II.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano,
jde o článek II na straně 2 společné
zprávy. Už tomu rozumím. Děkuji.
Poslanec Viktor Dobal: Tam bychom tedy doplnili tuto větu:
"Stávající odstavec 1 se označuje
jako odstavec 2". Jde o pouhé přečíslování,
kterým napravíme toto opomenutí, věcně
se jinak nic nemění.
Nyní bych se stručně zmínil o těch
připomínkách, které do společné
zprávy zahrnuty nebyly. jsou to připomínky
související s § 17, kde je názor národohospodářského
výboru tento paragraf z tohoto zákona vypustit,
zatímco proti tomu stojí názor výboru
pro životní prostředí, který
máte ve společné zprávě uveden.
Další úpravy, které nebyly do společné
zprávy zahrnuty, samozřejmě úzce souvisejí
s tím ponecháním nebo vypuštěním
§ 17. Pokud jsme se rozhodli ponechat ve společné
zprávě § 17, nebyly tyto úpravy provedeny.
Pokud by to ovšem někdo navrhnul a sněmovna
vypustila § 17, budou se muset některé tyto
připomínky akceptovat.
Já bych rád na tomto místě - poněvadž
se jedná o bod přece jen trošku závažný
- chtěl vás seznámit alespoň trochu
s problémem, o který tady jde.
Především mohu zdůvodnit - možná
špatně, ale ponechám to zástupcům
životního prostředí, kteří
to zdůvodní lépe - pojímání
geologie jako součásti ekologie, součásti
životního prostředí, což se domnívám,
že je naprosto v pořádku a z tohoto pojímání
se zde také vychází.
Úkol, který geologická služba by měla
splňovat z pohledu životního prostředí,
je vytvářet určité databáze,
které by byly součástí mnoha jiných
databází, kterých by se používalo
pro vytváření rozhodnutí a získávání
informací o zátěžích krajiny
apod. V podstatě jde o ta data, která potřebuje
životní prostředí ke své práci.
Ale nepotřebuje ovšem jenom toto.
Postoj, který zaujal národohospodářský
výbor, vycházel zhruba z těchto premis.
1. My se domníváme, že spíš by
to patřilo do kompetenčního zákona,
protože se zřizuje orgán státní
správy Státní geologická služba
České republiky, to znamená, že by to
mělo být upraveno spíše zákonem
České národní rady o opatření
v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky,
než v tomto speciálním zákoně.
To je jedna věc. Druhá věc je, že se
petrifikují určité instituce, které
nevím nebo můžeme se alespoň domnívat
- jestli budou splňovat všechny požadavky, které
bychom na Státní geologickou službu chtěli
mít. O Státní geologické službě
si dovolím vám ještě něco říci
zvlášť.
Domnívám se, že úkolem Státní
geologické služby by mělo být provádět
systematickou a permanentní inventarizaci geologického
prostředí a veškeré poznatky okolo této
problematiky archivovat.
Druhým takovým úkolem je zajišťovat
pro stát expertní službu ohledně surovinových
zdrojů, zdrojů vody, problémů spojených
s geologickým prostředím.
A třetím takovým bodem, který by sem
také patřil, je sledovat geologickou problematiku
v zahraničí a provádět jakousi expertní
službu i v takovém ohledu, jako např. jsou
pohyby cen surovin, trh surovin apod., které jsou nezbytné
k určitému druhu rozhodování.
Státní geologickou službu má každý
stát. Velké státy, jako např. Německo,
Francie, Velká Británie atd., mají ohromné
služby, malé státy mají malé
služby. Ale není to dáno jenom velikostí
nebo počtem obyvatel, nýbrž je to také
hodně dáno rozlohou země. Tak např.
Finsko, které má relativně málo obyvatel,
ale má velkou zemi, má relativně velkou geologickou
službu.
Obvykle je Státní geologická služba
organizována pod vládou buď přímo,
nebo pod něčím takovým, jako je ministerstvo
veřejných prací, jak tomu bylo před
válkou i v Československu. Ve Spojených státech
amerických je to pod orgánem, který je něco
takového, jako je ministerstvo vnitra.
To, co dnes tady máme, totiž oddělení
archívu, což je vlastně ten Geofond, od vlastní
geologické služby, je opravdu rarita. Proto je nutno
tady vytvořit určitý informační
systém, a ty se dneska budují v napojení
na geografické informační systémy.
Nyní bych vám chtěl krátce říci,
jak geologická služba vypadala.
Byla v Československu založena v roce 1919, kdy byl
založen Státní geologický ústav.
Tento ústav existuje dodnes, jmenuje se Český
geologický ústav, ale jeho problematika je mnohem
chaotičtější, mnohem rozplizlejší
a plní pouze část toho, co bychom nazvali
geologickou službou. Přiřazení Českého
geologického ústavu pod ministerstvo životního
prostředí je poněkud zvláštní.
Nebudu komentovat, čím asi mohlo být způsobeno.
Geologická služba by měla mít asi to
postavení, jaké má geodetická služba,
hygienická služba, hydrometeorologická služba
a podobné služby.
To jsou asi tak základní ukazatele, ze kterých
vychází národohospodářský
výbor. Jde samozřejmě o otázky národohospodářské.
Domníváme se, že tato služba, pokud by
měla být vytvořena, pak by měla být
vytvořena asi na úrovni řekněme sto,
maximálně sto padesáti zaměstnanců,
s rozpočtem nějakých 30 mil. Kčs,
který by bohatě toto pokryl, aby tato služba
zajistila uvedená pro stát důležitá
data a informace, jejich inventarizaci, archivaci apod. Všechny
ostatní věci, které se týkají
výzkumu a toho, co bychom pod to zahrnuli, by měly
být předávány na různé
výzkumné ústavy, především
na univerzity, jak je to ve světě zvykem.
Tím by byla zaručena určitá soutěživost
v této oblasti, určitá pestrost nabídek
a možnost vybírání konkursem a možnost,
aby ten, kdo konkurs vyhraje, si mohl vybírat své
spolupracovníky, a vybíral by si určitě
ty, s kterými daný úkol vyřeší
optimálně. Toto jsem vám chtěl dát
jako určité základní informace o tom,
jak by ta geologická služba měla vypadat. Na
závěr své zpravodajské zprávy
bych doporučil, abychom projednávali novelu tohoto
zákona ve znění společné zprávy
a abyste byli tak laskavi a případné připomínky,
návrhy, pozměňovací návrhy,
které budou delšího rozsahu, dávali
písemně. Požádal bych pana předsedajícího,
aby otevřel rozpravu k novele tohoto zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu společnému zpravodaji, poslanci Dobalovi. Na
jeho doporučení otevírám rozpravu.
Do rozpravy se prozatím přihlásili písemně
tři poslanci. Pan poslanec Budinský, kterého
prosím, aby se ujal slova. Připraví se paní
poslankyně Vorlová, třetím přihlášeným
je pan poslanec Žižka.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády. Moje připomínky
se budou týkat toho, co zde řekl společný
zpravodaj, uplatnění některých připomínek,
které schválil národohospodářský
výbor, a dalších připomínek,
které by mohly zákon poněkud vyjasnit. V
úvodu bych se přimlouval za to, aby všechny
tři novely zákona byly vydány v jednom výtisku
Sbírky, tak, aby se zjednodušila práce lidí,
kteří musí s těmito třemi zákony
denně pracovat a jsou z nich pravidelně přezkušováni.
K mým návrhům: V tisku 413 navrhuji vypustit
bod 3 a bod 4. Zdůvodnění k bodu 3: bod 3
je obsažen v původním znění zákona
v § 2 odst. 1 písm. a) Protože pravděpodobně
nemají všichni původní zákon
před sebou, přečtu § 2 odst. 1 písm.
a): Zkoumání hodnocení, dokumentování
a zobrazování vývoje a složení
geologické stavby území a jejich zákonitostí.
K bodu 4, který navrhuji vypustit, to ustanovení
je velmi nejasné a může zakládat nežádoucí
pojmové rozšiřování geologických
prací i na stavební práce, metrologii apod.
Protože ochrana horninového prostředí
proti kontaminaci se může týkat i izolace nádrží,
pak by takové práce mohly být označeny
za geologické práce a podléhaly by režimu
tohoto zákona. Věcný obsah tohoto ustanovení
patří spíš do zákona o ekologickém
dozoru.
Dále navrhuji k bodu 13 § 6 odst. 4 - první
větu ukončit slovem "znalcem", dále
již v té větě nepokračovat. Zdůvodnění:
Znalec je také v případné geologické
službě a zde by se umožňovalo úředníkům,
pracovníkům geologické služby vystupovat
jako znalci. Zaměstnání v geologické
službě ministerstva životního prostředí
by automaticky znamenalo, že tato osoba by fungovala jako
znalec. K témuž bodu 13 § 6 odst. 4 navrhuji
v poslední větě nahradit slovo "objednatel"
slovem "zadavatel" protože to už je v zákoně
vysvětleno legislativní zkratkou v § 4 odst.
1.
K bodu 14 § 7 odst. 1 - navrhuji vypustit konec věty
v textu - v dohodě s ministerstvem životního
prostředí. Odůvodňuji to tak, že
by mezi ministerstvem pro hospodářskou politiku
a rozvoj a ministerstvem životního prostředí
docházelo ke zbytečné administrativě.
Dále k bodu 7 § 3 odst. 4 navrhuji vypustit poslední
větu - zdůvodnění zní: Odborné
garanty stanoví ve smyslu § 3 odst. 4 prováděcí
předpis a není třeba je v zákoně
uvádět v závorce, protože to vymezení
v závorce je pouze orientační a může
zavádět. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Budinskému. Nyní bude hovořit
paní poslankyně Vorlová. Připraví
se pan poslanec Žižka.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
páni ministři, vážení poslanci
a hosté, chtěla bych, abyste se zamysleli nad dvěma
slovy, z nichž jedno má být v novelách,
které teď budeme projednávat, nahrazeno druhým
nebo vypuštěno. Vyskytuje se to ve všech třech
geologických zákonech, bohužel jednací
řád neumožňuje, abych ve věci
vystoupila jednou, ale budu muset vystoupit třikrát,
pak už bez zdůvodňování. Chápu,
že novely zákonů se tvoří proto,
aby se rychle odstranily věci a vztahy, které v
nových podmínkách přestávají
existovat, ev. jednotlivá slova, která už ztratila
obsah. Souhlasím s tím, že ze zákonů
mizí slovo "socialistický" a je mi pochopitelné,
že se například ochrana ve veřejném
zájmu nahrazuje ochranou plynoucí z nějakého
zákona. To je správný směr. Konkretizace.
Někde se zase snažíme o počeštění
textu s přemírou cizích slov. Avšak
nahrazení slova "racionální" slovem
"hospodárný" není tohoto druhu.
Nejedná se o prostý překlad, nebyl by k tomu
ani důvod, protože slovo racionální
je natolik vžité, že už je stejně
srozumitelné jako odpovídající slovo
"rozumný". V těchto třech zákonech
je tato záměna použita tolikrát, že
by se dalo říci, že je to frontální
útok na rozum, který by měl naopak vždy
stát u všeho lidského konání.
Zamysleme se nad rozdílem obou slov. Je zde výrazný
významový posun. Hospodárný je konkrétnější
než racionální, znamená ale zúžení
tohoto slova. Racionální je pojem širší,
racionální přístup v sobě zahrnuje
i hospodárnost, ale naopak ne každé hospodárné
řešení je i racionální. V bývalém
režimu se často stávalo, že právě
ty pasáže v zákonech, které byly správné,
se v praxi nenaplňovaly. To ale není důvod,
abychom je bezmyšlenkovitě škrtali. Spíš
bychom měli význam těch slov naplnit. Nevzdávejme
se rozumu. Nevyměňujme komplexnost lidského
rozhodování, v němž jsou i argumenty
ne snadno vyčíslitelné, za podřízenost
počítači, do něhož vložíme
čísla a neomylná čísla nám
také vypadnou. Možná, že kdyby se skutečně
uplatnila racionálnost a ne jen těžařská
hospodárnost, mohl dosud stát nad pražským
Prokopským údolím románský
kostelík svatého Prokopa, nebyl by ohrožen
zámek Jezeří v Krušných horách,
možná že by dominanta nad Bruntálem -
kostel Panny Marie dnes nestál na okraji propasti groteskního
půlkopce, možná by dosud existoval starý
Most a třeba by odpadly i donedávna se vlekoucí
spory o Chabařovice.