Poslanec Stanislav Zajíček: Pane předsedající,
páni místo předsedové, paní
ministryně, pane ministře, dámy a pánové,
padl tady návrh, abychom projednali ve speciálním
bodu našeho jednání návrhy pana prezidenta,
nicméně já se domnívám, že
návrhy pana prezidenta jsou takové povahy, že
se jim tak jak tak nevyhnuly politické kluby při
formování svých stanovisek. Já se
domnívám, že v jejich stanoviscích zároveň
zazněla i odpověď na to, jaký je jejich
postoj k prezidentovým návrhům, to znamená,
že se mi jeví ta debata o prezidentových návrzích
jako zbytečná. Domnívám se, že
to lze spojit velmi jednoduše a velmi prakticky s debatou,
kterou právě vedeme a znovu opakuji: Domnívám
se, že tak činíme od začátku.
Ve stanoviscích klubů stanoviska k prezidentovým
návrhům zazněla.
Je samozřejmě možné diskutovat o těchto
bodech, které se týkají působnosti
FS a projednat v mezích zákonodárné
iniciativy, kterou ČNR samozřejmě vůči
FS má, nějaký zásadnější
postoj k bodům, týkajícím se FS, ale
pro nás v této situaci, a v situaci, ve které
se domnívám, že právě proto,
že je situace taková, navrhl pan poslanec Chromý,
abychom jednali o návrzích prezidenta, se domnívám,
že už ve stanoviscích klubů odpovězeno
bylo. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji kolegovi Zajíčkovi. Teď mě,
prosím, korigujte, abych se nedopustil nějakého
procedurálního přehmatu v tom, jak se budu
procedurálními návrhy zabývat. Chci
se vás zeptat: Má někdo nějakou námitku
proti původnímu návrhu, aby se formulací
společného stanoviska k základním
bodům, případně alternativ, o kterých
rozhodneme hlasováním, zabývala skupina složená
ze zástupců jednotlivých klubů. Já
jsem k tomu navrhl, aby k tomu došlo už v průběhu
rozpravy, protože základní stanoviska klubů
zazněla.
Je zde nějaký jiný návrh k tomuto
postupu? Jestli tomu tak není, domnívám se,
že ani není třeba dát hlasovat a požádal
bych zástupce jednotlivých klubů ... Paní
kolegyně Röschová se hlásí s
faktickou poznámkou.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo,
mám dotaz: Tady zaznívala stanoviska k jednání
obou předsednictev v Papierničkách. Takže
mínil jste komisi složenou z jednotlivých reprezentantů
poslaneckých klubů, aby vytvořila návrh
usnesení k tomuto jednání v Papierničkách?
Tak to myslíte?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, přesně tak, jak jsem to před chvilkou
formuloval. Protože v komuniké z Papierniček
jsme se hlasováním přihlásili k tomu,
že se vyjádříme alespoň k těm
dvěma základním záležitostem.
Takže bych vás chtěl nyní požádat,
jestli je ještě nějaký procedurální
návrh? Pan kolega Koráb se hlásí.
Poslanec Jaroslav Koráb: Ptám se, zda je
třeba usnesení sněmovny, protože politické
kluby jsou také orgány ČNR. Zda nestačí
soubor stanovisek z politických klubů. Mám
totiž vážné obavy, že nedojde k nějaké
dohodě.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ale obávám se, že nemůžeme
na Slovensko poslat soubor názorů jednotlivých
klubů a že se musíme vyjádřit
nějakým způsobem společně.
Bude to prostě většinové stanovisko
sněmovny.
Ještě je nějaký procedurální
návrh nebo námitka proti návrhu, který
zde padl? Jestliže tomu tak není, tak bych v tomto
okamžiku požádal zástupce jednotlivých
politických klubů, aby se sešli v předsálí
sněmovny, odebrali se do vyhrazené místnosti
a pracovali na přípravě usnesení,
případně alternativních návrhů
tak, abychom mohli v závěru projednávání
tohoto bodu se vyjádřit hlasováním.
Není proti tomu námitka, můžeme pokračovat
dále v rozpravě. Dávám slovo panu
poslanci Fröhlichovi, připraví se pan poslanec
Vondráček.
Poslanec Vladimír Fröhlich: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
vážená sněmovno, z materiálů
o jednání v Papierničce jsem se dozvěděl
a dočetl, a dílčí zprávy nám
říkají, že obě reprezentace se
shodly řádově na 88 bodech a na 22 ne. Víme
však dobře, že slovenská reprezentace
už mnohokrát při různých jednáních
se dohodla, jednání skončilo konstatováním,
že o některých bodech došlo k dohodě
a za týden jsme se dozvěděli z masmédií,
že slovenská reprezentace poopravila své původní
tvrzení.
Vzhledem k vážnosti situace, v jaké se nacházíme
v rámci našeho státu, se domnívám,
a doporučoval bych při dalším jednání
české reprezentace se slovenskou reprezentací,
aby ty body, na kterých se reprezentace dohodly, byly dílčím
způsobem ratifikovány a ty posloužily jako
podklad pro závěrečnou zprávu dohody,
na základě které by potom došlo ke konkrétnímu
a jasnému přístupu k jednotlivým bodům
s tím, že když podepíši, nemohu za
týden říci něco jiného. Jsem
přesvědčen, že toto bude přesně
ten okamžik, kdy slovenská reprezentace bude muset
hovořit daleko čitelněji a bude muset se
nad tím daleko více zamyslet a mít daleko
zodpovědnější přístup
k celé věci. Protože jsem přesvědčen
o tom, že stávající situace, ve které
se nacházíme v našem státě, není
situace, na které by ať už slovenská politická
reprezentace nebo česká politická reprezentace
mohla získat jakýkoliv politický kredit,
ale jsem přesvědčen o tom, že nám
všem jde o to uchovat tento stát jako naši vlast,
která se jmenuje toho času Česká a
Slovenská Federativní Republika. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pokusil jsem se nějak naformulovat nebo
zachytit návrh, který mi z toho vyplynul. Pan poslanec
Vondráček má slovo, připraví
se pan kolega Balcárek.
Poslanec Josef Vondráček: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
chtěl bych říci také několik
slov k této problematice. Možná, že je
chápu nějak zjednodušeně, ale přesto
je chci vyslovit.
Byl jsem při jednání předsednictev
dvakrát ve Štiříně a Papierničkách.
Myslím, že Papierničky znamenají pokrok.
Vždyť se dořešilo dost dalších
kompetencí. A myslím si, že i vstřícná
iniciativa předsednictva SNR byla v předložené
novele čl. 142 ústavy. Co tato novela obsahuje?
Aby obsah dohody nebo smlouvy byl převzat do nové
federální ústavy. No přece ano! Když
ne, proč vůbec toto jednání předsednictev
vedeme, když nám bude jedno, co FS do federální
ústavy z této dohody převezme. Máme
přece shodný zájem s předsednictvem
SNR, aby nám skutečně nová federální
ústava zachovala ty kompetence, které chceme mít
a které dohoda obsahuje.
Další věc, kterou obsahuje tato novela, je
ratifikace nové ústavy národními radami
před nabytím její právní účinnosti.
No ano! Ze stejných důvodů, které
jsem uvedl dříve. A v čem je tedy ta vstřícnost
slovenské strany? Především v tom, že
přijetím nového čl. 142 ústavy
nebude trvat SNR nebo předsednictvo na další
platnosti smlouvy. Smlouva nebo dohoda přestane přijetím
nové federální ústavy existovat a
v tom myslím, že je ze slovenské strany pokrok.
Argumentace, že vyřazujeme FS, to snad bychom měli
nechat samotnému FS, které samo má možnost
náš návrh odmítnout, jak vypadá
situace nyní? Federální shromáždění
ukazuje na to, že národní rady, tedy i naše
národní rada není schopna se o základních
věcech nebo o těchto věcech dohodnout. Pojistku,
kterou chce Slovenská národní rada mít,
a myslím, že právem, protože zde musí
nějaká být i pro nás, pro Českou
národní radu. Když Federální
shromáždění přijme novou ústavu
s obsahem smlouvy nebo dohody, může ji také
během krátké doby změnit v neprospěch
nejen Slovenské národní rady, ale i České
národní rady. Kdo v tom Federálnímu
shromáždění zabránit? Nikdo.
Pojistkou může být federální
rada, která je přijatelná i pro slovenskou
stranu. Co se tím zajistí? Především
vliv národních rad na přijímání
zákonů FS. Jakou máme součinnost teď?
Jak jsou brány v úvahu připomínky
České národní rady k projednávaným
federálním zákonům? Myslím,
že zkušenosti nemáme dobré. A tak i zástupci
obou národních rad ve federální radě
by se podíleli na přijetí, vrácení
či odmítnutí federálních zákonů
z pohledu příslušných národních
rad.
Proto z těchto důvodů doporučuji přijetí
nového ústavního zákona 142, možná
s drobnou úpravou a jednokomorové FS s federální
radou. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Vondráčkovi. Slovo
dávám poslanci Balcárkovi, připraví
se pan poslanec Kačenka.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové,
jen pár slov, myšlenek ze srdce. Chtěl bych
poděkovat zejména kolegům Klimešovi
a Křížovi a poslanci Chromému za jejich
vřelé projevy, týkající se
mimo jiné problematiky Moravy a Slezska. Zvláště
zasluhuje jejich ocenění připomenutí
našeho usnesení z 26. dubna t. r., na něž
jsem upozorňoval dvakrát ve svých vystoupeních
v minulosti. Nynější podoba dvoufederace je
zdrojem latentního napětí, to víme
všichni. Čili politik, jestli má být
zřetelný, jasný, jak říká
právem pan místopředseda Kalvoda, nikoliv
tajemný, politik, který musí myslet i na
budoucnost, by měl vzít v potaz, že naše
budoucí federace by měla být minimálně
vytvořena na tříčlenném základě.
Čili doporučoval bych, pokud bychom neměli
ztrácet svou tvář, na což narážel
pan místopředseda Kalvoda, že bychom měli
doopravdy trvat na svém usnesení, o němž
hovořil i poslanec Klimeš velice podrobně z
26. dubna a na naše poselství - mám na mysli,
že doporučujeme vícečlennou federaci
minimálně o třech členech.
Já bych sám měl konstruktivní návrh.
Nepůjde o nestabilizační návrh, ale
o návrh stabilizační, s nímž
vystoupil pan místo předseda Kasal. Bylo by už
načase vydělit z poslanců České
národní rady zvolených v Jihomoravském
kraji a v Severomoravském kraji politickou reprezentaci
Moravy a Slezska tak, jak to navrhovali neúspěšně
i poslanci našeho HSD, málo obratně. Moc se
nám v tom smyslu nepodařilo. Vítal bych jakýkoliv
výsledek v tomto smyslu, vždycky platilo tris facit
colegium. Já se domnívám, že kdyby se
toto realizovalo, mělo by to stabilizační
vliv na budoucí podobu naší federace. Jinak
velice vítám iniciativní návrhy pana
prezidenta, měli bychom je podpořit, hlavně
velice dobře se zamyslet nad otázkou formulace pro
budoucí referendum, kde bychom opět měli
brát v potaz naše usnesení z dubna t. r. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji kolegovi Balcárkovi, dávám
slovo poslanci Kačenkovi a připraví se paní
poslankyně Kantůrková.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedající,
dámy a pánové, jako poslanec Hnutí
za samosprávnou demokracii jsem šel do ČNR
prosazovat volební program a mám k tomu i mandát
voličů. Náš volební program vycházel
z toho, že stávající federace je nefunkční
a že je třeba federaci budovat na občanském
a územním principu. Měla by být minimálně
tříčlenná. Jsem od počátku
přesvědčen, že nelze budovat funkční
dvoufederaci ani funkční konfederaci. Rovněž
od začátku jednání jsem přesvědčen
o tom, že smlouva mezi Českou národní
radou a Slovenskou národní radou není možná.
Co mě k tomu vede?
Každá smlouva se uzavírá s určitým
cílem. Zde by měl být cílem společný
stát. Existují však dvě smlouvy a každá
smlouva má cíl jiný. Smlouva, předkládaná
Českou národní radou usiluje o funkční
dvoufederaci, kdežto politická reprezentace Slovenska
chce stát složený ze dvou suverénních
republik. Proto také texty smluv nemohou vypadat jinak.
Každá strana, která smlouvu zpracovávala,
vkládala do jejího textu i svou filozofii. A ta
je v každé republice naprosto odlišná.
Národnostní cítění Čechů
bylo uspokojeno v roce 1918 vytvořením československého
státu. Necítí tedy potřebu na stavu
nic měnit. Je však realistická a v zájmu
společného státu je ochotna ze svých
představ o centralistickém řízení
státu slevit. Naopak národnostní cítění
Slováků podle některých slovenských
politiků ještě uspokojeno nebylo. Je jim bližší
pojetí národnostní a svou národnostní
seberealizaci si představují tak, že budou
požadovat vlastní hvězdičku a stoličku
ve sjednocené Evropě.
Do té doby, než se tak stane, jsou ochotni s námi
žít v jednom státě, který bude
mít volnější spojení. Vycházejme
tedy z toho, že jen jedna smlouva může být
uzavřena. Jaké východisko hledat? Tím
východiskem se právě nabízí
územní a občanský princip a podle
nás by mohl úlohu zprostředkovatele právě
hrát Morava a Slezsko. Vyplývá to z neopakovatelného
vztahu občanů k zemi ve které žijí.
Výsledkem jejich představ je společný
stát, stát se třemi subjekty, kde všichni
občané budou požívat všech výhod
společného státu a zároveň
budou mít možnost v širokém rozsahu se
podílet na správě věcí veřejných.
Pan místopředseda Vlach mi v televizním pořadu
položil otázku, že problém je v tom, že
právně jsme dva ale chceme být tři.
Jistě v tom má pravdu. Smlouva o budoucím
státoprávním uspořádání,
obdobně jako Listina lidských práv, by měla
být ústavním zákonem a mohla by tedy
poměry měnit.
My navrhujeme způsob ustavení moravskoslezské
politické reprezentace obdobně, jak tomu bylo v
roce 1968, tehdy také neexistovala Česká
národní rada, kdy byla ustavena jako politická
reprezentace České republiky a nikdo její
existenci nezpochybňuje. Co nás vede k přesvědčení,
že ve společném státě by měly
být tři subjekty?
Vycházíme z toho, že nikde v našem zákonodárství,
ani vnitřním ani mezistátním, není
zakotveno, že v roce 1918 by se obnovil svazek zemí
českých, ke kterému přistoupila slovenská
reprezentace Martinskou smlouvou. Naopak, v mezinárodní
smlouvě, která garantuje suverenitu Československa
Saint germainské stojí: Národy Čech,
Moravy a části Slezska, jakož i národ
Slovenska se z vlastní vůle rozhodly spojit a skutečně
se spojily trvalým spolkem za tím účelem,
aby vytvořily a jednotný suverénní
stát. Z uvedeného vyplývá, že
při vzniku Československé republiky v roce
1918 stály tři subjekty. Z toho lze vyvodit jednu
věc, tak, jako nikdo nemá právo Slovákům
upírat jejich právo na vystoupení ze společného
svazku, nikdo nemůže zpochybňovat, že
Moravě a Slezsku náleží rovnoprávné
postavení, jaké měly v době vzniku
společného státu v roce 1918.
Nikdo však nechce vyloučit, že z vůle
těchto subjektů by nemohlo být přiznáno
takové postavení například Praze nebo
jiným územím.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kačenkovi, dávám
slovo paní poslankyni Kantůrkové.
Poslankyně Eva Kantůrková: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, paní ministryně,
páni ministři, nechci se vůbec zabývat
problémy, o kterých tady je řeč, chtěla
bych se vyjádřit k určité dobové
atmosféře, která se vytváří
v souvislosti s návrhy pana prezidenta Federálnímu
shromáždění.
Já jsem dneska našla ve schránce dva dopisy.
Jeden je z tisku: "Obracím se na vás s důvěrou,
abyste podpořila v parlamentu stanovisko prezidenta republiky,
jak bylo zveřejněno v těchto dnech v televizi
a v tisku. Domníváme se, že jako občané,
kteří vás volili za náš okres,
máme právo nepochybovat o tom, že vaše
stanovisko je v souladu s vaším přesvědčením
a že je budete prosazovat všemi vhodnými způsoby."
A druhý dopis: "Poslancům ČNR vzkazujeme,
protože do nekonečna se nechají vydírat
a zapomínají hájit Čechy a české
vydrancované země, že držíme panu
Kalvodovi palce."
Dostala jsem tyto dva názory a oba bych měla jako
poslanec hájit. Chtěla bych k tomu říci
jednu věc. Já jsem přivítala iniciativu
pana prezidenta a jeho návrhy s těmi všemi
výhradami, že zřejmě celé ty
návrhy nejsou schopny ve federálním parlamentu
projít. Ale je to právo pana prezidenta, je to jeho
ústavní povinnost tyto věci udělat
a zasáhnout v momentě, kdy se mu zdá, že
jeho odpovědnost to od něj vyžaduje.
Chtěla bych ale říci, že se mi zdá
zatím skoro nebezpečné to, co vzniká
na náměstích, ve školách a co
vzniká tím pouličním tlakem, kdy to,
co politika potřebuje, aby byla přesná a
aby měla svou správnou míru, je tu porušováno.
Ve veřejnosti vzniká dojem, že se pan prezident
přes hlavy parlamentů obrátil k veřejnosti.
Chtěla bych říci, že jednak sám
pan prezident to vyvrací a říká, že
nic takového nezamýšlel, a zároveň
si myslím, že kdyby se naše sněmovna měla
vyjadřovat k dokumentům, které pan prezident
předložil, aby tam zazněl názor, že
parlamenty jsou suverenní, že byly zvoleny ve svobodných
volbách a že petiční právo nepotlačuje
tuto suverénnost parlamentu jako celku. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Kantůrkové,
slovo má pan poslanec Dudešek.
Poslanec Petr Dudešek: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
můj příspěvek k návrhům
bude jakousi úvahou. Spolek tvoří tři
- to inspiruje celou moji myšlenku, kterou chci vyjádřit.
I poslední dny potvrzují, že nejprve je zapotřebí
mít pořádek ve státoprávním
uspořádání. Je jasné, že
jediným řešením, je troj dílná
federace, nejlépe Spolková republika Československo
se samosprávnými nesamostatnými zeměmi,
Českou, Moravskoslezskou a Slovenskou. Kdyby se vyšlo
vstříc jistým snahám o samosprávnost
Slováků a nakonec i Moravanům a Slezanům,
neřešili bychom nyní tyto věci, ale
dávno především ekonomiku. Byly by totiž
dány kompetence a jasná pravidla hry.
Nyní chtějí Slováci znovu více
z rozpočtu a nedostanou-li to, budou mnozí říkat,
že Češi, Moravané a Slezané rozbili
jednotu státu. Toto jako poslanec za severní Moravu
a Slezsko odmítám. Domnívám se, ač
velmi silně chápu samosprávné snahy
Slovenska, že je pod úroveň naší
i Slováků kupčit s rozpočtem za jejich
setrvávání ve společném státě.
Jsem pro spolužití, ale dle jasných pravidel
v kompetencích a rozpočtech: každý za
své a dle svých hospodářských
výsledků. Jedině to jsou spravedlivá
měřítka.
Nemohu souhlasit s dvojfederací. Sdělili jsme ji
a co rozhodování ve dvou znamená, dnes jasně
vidíme. Spolek tvoří tři. To někdo
moudrý řekl a já to jenom přesvědčeně
opakuji již více než rok a půl zde v ČNR.
Dále si vzpomínám, že při nedávných
pokojných manifestacích Moravanů a Slezanů
někteří říkali, že politika
a rozhodování nepatří na náměstí.
Dnes titíž říkají opak a dokonce
někteří vyzývají ke stávkám.
Otázka k zamyšlení: Tak jsme a nebo nejsme
poslanci zvoleni v demokratických volbách? Můžeme
nebo nemůžeme říkat svobodně
svoje názory dle zastoupení stran a hnutí
v parlamentě a dle mandátů, které
nám voliči toho kterého hnutí či
strany dali? Budeme měnit pravidla hry během hry
sa mé podle toho, jak se zrovna vyvíjí skore.
Odpovídám sám za sebe: Myslím si,
že to není fér. Není to prostě
demokratické. Ale aby bylo jasno: Jsem pro, aby v souladu
se zákony, které jsme přivedli na svět,
tvořili všichni, Češi, Moravané
i Slezané a Slováci společný stát
- Československo.
Protože jsem muzikant, tak řeknu, že je to jako
v muzice: Mělo by se nám to ovšem opravdu hrát!
A aby se ta písnička dala okolními
posluchači libě vnímat, musíme v té
naší československé kapele hrát
třeba každý na jiný nástroj,
ale podle jedněch not, ve stejné tónině
a rytmu a ne falešně. Jen tak nás okolní
posluchači budou poslouchat, možná nám
tleskat, možná i fandit. A budou říkat:
"ČechoSlováci, ale vyhrávají!"
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Dudeškovi. V tomto okamžiku
není nikdo přihlášen do rozpravy. Pan
poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
Česká národní rado, dámy a
pánové, pohled na politickou scénu posledních
týdnů v naší zemi mě přinutil
ke krátkému zamyšlení. Chtěl
jsem vystoupit už minulý týden po krásné
řeči pana premiéra, který odpověděl
na rezoluci navrženou poslanci Občanské demokratické
aliance, která kritizovala jeho televizní vystoupení
jako soukromého občana dne 9. 11. 1991. Nevystoupil
jsem, protože jsem měl pocit, že bych byl osaměle
vyjícím vlkem. Lituji, že jsem to neudělal.