Co se tedy ve střední Evropě dá dělat,
když na východ od nás zuří národní
vášně. Dámy a pánové,
jsem přesvědčen, že i ve střední
Evropě se nám vyplatí slušná,
otevřená, neironická, nepodezíravá,
náležitě vciťovací, ale i náležitě
akční politika, protože jenom taková
politika má svůj globální rozměr
a svoji hodnotu, a jen taková politika může
obstát v análech historie, i když ji budeme
psát s malým "p".
Tak, jako mnozí poslanci, jsem toho názoru, že
mezirepubliková smlouva je slučitelná se
společným státem a pokud si ji druhá
strana tak intenzívně přeje, neměli
bychom s podpisem váhat. Ba co víc, měli
bychom ochotně podepsat. Musí to být ovšem
dobrá smlouva. V posledních měsících
jsme všichni mohli studovat dost materiálů
na téma státoprávní uspořádání,
mohli jsme se zúčastnit i kvalitních seminářů.
Tak jako řada jiných poslanců jsem dospěl
k názoru, že mezi federací a konfederací
není nutné vést rovnou čáru.
Záleží na dohodnutých, a to přesně
dohodnutých kompetencích, kudy povede hranice. Jsem
také přesvědčen, že ústavy
jsou tu pro občany a nikoli občané pro ústavy.
A proto bychom se neměli obávat ústavu měnit,
vyžaduje-li to doba a stav společnosti. A naše
doba to nepochybně vyžaduje. Buď bude tento stát
ve funkční podobě pokračovat, anebo
skon čí, a to s negativním dopadem pro celou
střední Evropu a tedy i zbylou Českou či
lépe Českomoravskou republiku.
Když už se zmiňuji o Moravě, nedůvěryhodný
pan Mečiar nedávno řekl, že po Slovensku
čeká Čechy problém s Moravou. Myslím,
že mu v tomhle ohledu můžeme naprosto důvěřovat.
Řešení našeho vyrovnání
s Moravou není v tom, že budeme ironizovat a přezírat
poslance zvolené za HSD SMS tak, jak se to tu ve sněmovně
od prvních okamžiků, a to bohužel i za
přispění pana místopředsedy
Kalvody, děje. Byl bych nerad, aby to, co říkám,
vyznělo primárně jako útok na našeho
místopředsedu, který se v jednáních
se Slovenskem výrazně profiluje. Přiznávám
ovšem, že vciťování je zčásti
moje profesionální deformace, protože jako
klinický psycholog jsem byl za vciťování
přes dvacet let i placen. Vciťuji se tedy i do kolegy
Kalvody. (Ohlas v sále.) A to myslím naprosto upřímně,
protože ho v podstatě mám rád. (Ohlas
v sále.) Vím, že v jednání se
slovenskou stranou se snaží být poctivý.
A snad ani netušíme, jak jeho právní
vědomí trpí. Pouze jeho politický
přístup, který je nepochybně právě
silně ovlivněn jeho právním vědomím,
nepovažuji za dostatečně plodný.
Jsem rád, že je tady ve sněmovně značný
počet liberálně orientovaných poslanců.
Jak známo, liberálové velmi dobře
vnímají i tradiční konzervativní
hodnoty. Československo je na světě 73 let.
Není to moc, ale není to málo. I na Slovensku
žijí demokraté a není jich málo.
Co pro ně můžeme udělat? Myslím,
že bychom měli dále jednat. Není to
snadné, ale proto je na světě politika, aby
hledala cesty. Není to beznadějné. Zdá
se, že rozpočty zatím dopadly dobře.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Křížovi, dávám
slovo panu kolegovi Chromému, připraví se
pan kolega Kalvoda.
Poslanec Heřman Chromý: Pane předsedající,
dámy a pánové, já bohužel nebudu
tak zábavný možná jako můj kolega.
Chtěl bych se v úvodu svého vystoupení
v podstatě připojit ke stanovisku klubu Občanského
hnutí. Nicméně bych chtěl na některé
věci přece jen upozornit, které mě
překvapily ve stanoviscích, nebo resp. které
jsem ve stanoviscích klubů včetně
toho mého postrádal.
V jednom ze svých posledních vystoupeních
k jednání předsednictev České
národní rady a Slovenské národní
rady jsem již tehdy vyslovil názor, že mezi občany
narůstá únava, přerůstající
místy v znechucení nad neutěšeným
stavem jednání okolo státoprávního
uspořádání, nad malou schopností
národních parlamentů a FS dospět k
takovým výsledkům, které by zakládaly
vznik federální ústavy a republikových
ústav.
Dnes, po jednání v Časté-Papierničce
tak, jak jsem se seznámil s materiály, se ukazuje,
že národní rady, ač přednesená
stanoviska některých klubů, jsou národní
rady k tomuto cíli přece jen blíže,
rozhodně blížeji než FS, které
přes úctyhodné legislativní úsilí
a výsledky v podobě desítek nových
zákonných norem, v otázce státoprávního
uspořádání je na nejlepší
cestě přesvědčit nás o své
nefunkčnosti. I poslední neúspěšný
pokus FS v otázce referenda je důkazem, že
ústavní prostor spíše zavírá
než otevírá nebo obráceně, nebo
obráceně otevírá jej pro argumentaci
těch, kteří se společným státem
zaklínají, ale ve skutečnosti přestali
mít vůli k jeho naplňování.
Není samozřejmě smyslem mého vystoupení
sklouznout nebo se nechat svést k vypočítávání
takových hlasů na obou stranách politických
reprezentací.
Chci konstatovat, že zůstává skutečností,
že tyto hlasy zcela zpochybňující jednání
předsednictev zaznívají jak na české
i na slovenské straně politické reprezentace
a jsou jen dalším dokladem převážně
politického charakteru boje mezi jednotlivými názory
politických grémií, než důkazem
společného úsilí o společný
stát. Za této situace přichází
prezidentova ústavodárná iniciativa, která
jak zjišťuji, zatím ve stanoviscích klubů
byla zcela opomenuta a je pro mne dosti nepředstavitelné
a má přímou souvislost s našimi jednáními,
abychom se k ní v této souvislosti nevyjádřili.
Tato iniciativa je veřejností, zejména českou,
spontánně a široce přijímána,
zatímco - je to můj dojem - politická grémia
nebo jejich převážná část
přechází od uctivého tónu k
bagatelizaci, k odmítání. Mrzí mne,
že zatím není zřetelně slyšet
nebo není vyzdvihováno nebo jen zčásti
o okrajově, že tyto prezidentovy návrhy ústavní
prostor znovu otevírají a především,
a to podtrhuji, chtějí jej pojistit nejen proti
neústavním postupům, ale vytvořit
především takový rámec, který
by umožňoval, aby složité hledání
rovnováhy zájmů obecných, občanských,
národních, probíhalo ve vyvážených
ústavních poměrech a funkčně
uspořádaném Federální shromáždění.
Dnešní podoba FS je totiž cestou spíše
k rozdělení státu a zdrojem latentního
napětí, které může v celé
společnosti nebezpečně a hlavně nečekaně
eskalovat.
Proto se domnívám, že je v této souvislosti
také důležité znát politickou
vůli České národní rady, resp.
její stanovisko k prezidentovým návrhům.
Nemohu si v této souvislosti, než navrhnu doplnění
usnesení připravovaného nebo návrh
části usnesení, nemohu si při této
příležitosti ještě odpustit dvě
odbočky. Mrzí mne, že v těchto poměrně
pohnutých dnech se opět ohřívá
nechutná polívčička, kdo na koho doplácí.
Dobře přece víme, že dlouhá desetiletí
nebylo Československo ničím jiným
než politickým a ekonomickým vazalem Sovětského
svazu, s poměrně přesně cílenou
strategií, v níž Slovensko spělo k úloze
vojenského týlu a druhý konec naší
země, jemně řečeno, se měl
stát prostorem pro uplatnění militantních
cílů Sovětského komunismu.
Důsledky této ničivé a rozkladné
politiky jsou přece všeobecně známé
a zřejmé pro všechny. Ať chceme nebo ne,
právě tyto důsledky nás musí
spojovat přinejmenším po tu dobu, než
je dokážeme ekonomicky a politicky proměnit
v základy demokratické, tržně fungující
společnosti.
Druhá odbočka: Pevná funkční
federace je jistě pochopitelný předpoklad
ekonomické reformy. Co se však veřejnosti již
nereprezentuje tak samozřejmě, to je totiž
to, že tuto ekonomickou reformu může daleko vážněji
a zásadně ohrozit a zpomalit rozpad státu,
včetně třeba i konfederativního uspořádání.
Jen v ekonomické oblasti by to znamenalo určit,
co, které republice bude patřit, jak se která
z obou republik bude podílet na našem dluhu a dalších
zahraničních závazcích, jak se vzájemně
vypořádají republiky mezi sebou. Domnívám
se někdo, že to jsou zase jen technické otázky,
které vyřešíme během několika
měsíců, aniž bychom tím vážně
nezbrzdili například privatizační
proces, o vstupu zahraničního kapitálu nemluvě.
Velice často se obracíme do minulosti, místo
abychom reagovali na bezprostřední přítomnost.
Svědčí to také o našem přeceňování
sil, ale i nedoceňování občanů,
kteří nám dali mandát, abychom je
zastupovali a nikoliv rozdělovali. Bohužel na tento
prostý fakt se zapomíná.
Dovolte mi tedy, abych přednesl návrh na usnesení,
respektive na část usnesení ČNR:
"Česká národní rada podporuje
ústavodárnou a zákonodárnou iniciativu
prezidenta ČSFR Václava Havla přednesenou
v televizním vystoupení k občanům
ČSFR dne 17. listopadu 1991 a vyjadřuje vůli
zabývat se těmito návrhy okamžitě
po jejich předložení."
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Chromému, dávám
slovo panu místopředsedovi Kalvodovi, připraví
se pan kolega Válek.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy
a pánové, měl jsem asi 15 minut na to, abych
zvládl příliv svých emocí,
což říkám kolegovi Křížovi
jako psychologovi, a proto se pokusím nedělat z
této rozpravy jakýsi vysvětlující
kolotoč, neboť i já mám kolegu Kříže
docela rád, a je to - řekl bych - taková
hlučná láska: My jsme velmi často
ti, kteří na sebe reagují.
Nestává se mi často, že jsem citován.
Začínám si na to zvykat a jsem spokojen.
Ale chtěl bych se zastavit, než se dostanu k věcnému
problému, u jedné jediné věci. To,
že jsem sledován psychologem, je možná
dobré, já jenom doufám, že koncentrace
psychologů v tomto sněmu nebude přesahovat
přípustnou míru. Chtěl bych v tomto
lehkém tónu už nepokračovat, pokud jde
o mě, se o svých postojích nezmiňovat
s jednou jedinou výjimkou.
To, co jsem řešil, sice také s úsměvem,
ale s trochou hořkosti, byly stesky pana kolegy Kříže
na to, že jaksi dřív jsem měl být
tím odvážným a ne teď. Nuže,
pane kolego, já si dovolím v rozhovoru, kterým
tuto sněmovnu nebudeme zatěžovat, vás
konfrontovat s některými stenografickými
záznamy, z nichž vyplyne, že v lednu t. r., je
to skoro již rok, jsem panu Mečiarovi jeho dvojznačnost
a nekorektnost vytýkal na plénu čítajícím
více než 100 lidí.
Možná, že zvážíte, že
toto jediné, co bylo od vás nepěkné,
budete uvádět na pravou míru, možná,
že ne, ale prosím vás, abyste ty důkazy
přezkoumal a neodmítal, že vás to nezajímá.
Co jediné ještě budu reflektovat? Je to jedna
pěkná zásada, pomocí jíž
se v debatě dá z protivníka udělat
něco, co on není, podsunout mu něco, co on
neřekl a pak se s tím rázně vypořádat:
s tím, co není a s tím, co neřekl.
Tady jsem byl označen za takového právního
fundamentalistu, za psychologicky poměrně jednoduchou
osobnost, která je vycpána paragrafy a když
je ohýbána, tak křičí a trpí.
Chci říci, že je mi úplně lhostejná,
lhostejná rovina, nakolik zkostnatělý bolševický
ústavní režim bude ohnut nebo opraven. To,
co mi na tom vadí, je ryze politické, a já
si dovolím říci, je to základ mého
postoje, který tady byl citován, jen proto si dovoluji
s ním sněmovnu obtěžovat a spočívá
v tomto:
Já se domnívám, že politická
odpovědnost je do jisté míry něco
jiného, než odpovědnost občanská.
Občan je odpovědný sobě a aktivní
občan je odpovědný zase jen sobě za
svou aktivitu. Ovšem já se hrozím země,
která bude vybavena sbírkou politiků, kteří
budou pouze odpovědni a touto odpovědností
paralyzováni. (Ojedinělý potlesk.)
Děkuji vám, kolegové, netřeba! To
je to, čeho se bojím, opravdu upřímně.
A ponechám na kolegovi Křížovi,
aby mě analyzoval i nadále.
Totiž není to obava z toho, že se bude měnit
ústava, která je označována za bolševickou
a bůhví ještě jakou. Já si troufám
říci, že tato federální ústava,
když ponechám stranou počet federálních
subjektů, není vůbec tak pitoreskní,
tak špatná, a to poté, co se odstranily ony
zrůdnosti spojené s článkem, který
kodifikoval vedoucí úlohu strany. Ta technologie
té ústavy není vůbec tak neobvyklá.
Nebráním se změnám, které navrhuje
slovenské předsednictvo, potažmo té
změně, kterou navrhlo v poslední fázi,
z nějakého právního fundamentalismu.
Vůbec ne! Já se tomu bráním prostě
proto, že česká politika - a teď to musím
zopakovat - je podle mého názoru neodpovědná.
Proto, že se vzdává svých legitimních
politických prostředků jen ze strachu, jen
z obavy, aby nepřevzala odpovědnost. Jen proto jsme
neřekli panu Mečiarovi korporativně jako
sbor, že je lhář, protože kdo jiný
mu to má říci? Jeho odpůrci v politice
by mu to byly neřekli, kdyby se jakýsi tlak nevytvořil.
To je přece normální a legitimní,
že pokud se nám zdá, že někdo,
s kým jednáme, prostě nedrží
slovo, tak to dáme najevo - neříkám,
že to řekneme - ale dáme to najevo svými
politickými postoji, svými nabídkami. To
pořád považuji za zcela normální.
A ta situace, ve které jsme teď, na té mi vůbec
nevadí to, že by bylo třeba nějak, nějak
změnit ústavu, která je stará, zastaralá,
"normalizační", jak tady dokonce odeznělo,
ne! Mně to vadí jen proto, že já pokud
nebudu chorobně podezíravý, já zcela
přesně vím, že je jedna rozhodující
slovenská politická síla, říkám:
rozhodující, která dissimuluje svůj
postoj při jednání, která prostě
není pro společný stát a není
pro federaci - a já v tom nevidím hřích,
já plně respektuji právo a nárok na
sebeurčení, je-li už kodifikováno v
mezinárodním paktu i v naší ústavě,
ale i kdyby nebylo, tak bych ho respektoval - ale nerespektuji
a odmítám to, že to ta strana neříká.
Ona to dělá, ale neříká to,
a já se neodvažuji býti tak předvídavý
a prozíravý, nemaje v zádech nijakou ideologii
nebo nějakou doktrinu, abych věřil, že
všechno se děje dobře a že trpělivost
a utrpění a trpění přinese
v budoucnu své ovoce, a že zítřek bude
jasný a jásavý. Takhle já vidím
svoji odpovědnost jedné dvousetiny vůle této
sněmovny, potažmo této republiky.
A pokud se tady hovoří o odpovědnosti
vůči demokratickým silám, které
demonstrovaly prostřednictvím svých 12 ministrů
jistý vstřícný postoj, tak se domnívám,
že tento krok vůbec nevyprovokovala naše empatie,
naše vciťování, ale naopak, tento krok,
který učinili tito lidé jako odpovědní
- a troufám si říci, ne jako pražští
kolaboranti, ale jako slovenští vlastenci - byl motivován
právě tušenou, formující se,
poměrně rozhodnou frontou na české
straně vůči nesmírným a neodpovědným
politickým extravagancím ze strany Slovenska.
Troufám si říci, že na tom tato sněmovna
má jistou zásluhu. Nehodnotím, jak to dopadne
a co to je. Chci říci, že mně nepřekáží
za každou cenu, když jednám s někým,
o kom vím, že lže, jako občanovi, ale
jestliže jednám s vědomím jisté
odpovědnosti, tak před ním nesmím
podle mého názoru uhýbat, jsem povinen dokonce
podezírat tu druhou stranu, že pravdu nemluví,
pokud se mi to tak jeví, a pokud mám pro to věcné
a hmotné důkazy a podklady. A nepřekáží
mi to, že bych se s ním střetal na bázi
nějakého právního svatého článku.
Ale prostě, pokud jednám za Českou republiku
s představiteli Slovenské republiky a oni vědomě,
zřetelně - těch důkazů byly
sneseny desítky - disimulují svůj postoj,
pak musím podle mého názoru přiměřeně
reagovat. Já jsem byl zpočátku nakloněn
podsouvat nositelům názorů, které
kolega Kříž tlumočil, všechno možné,
pěkné. Dospěl jsem k jisté pokoře
a netvrdím, že můj názor je dobrý,
jedině správný. Já ho zastávám,
mám pro něj argumenty, snažím se je
vysvětlit. A chtěl bych říci,
že to je ale povinnost každého z nás.
Tak čiňme, neboť jen tak konáme demokraticky,
protože jen tak, když budeme zcela jasně své
názory formulovat, občané této ze
mě prostřednictvím nás vykonávajících
demokracii budou vědět, kdo co říká,
kdo co dělá a budou tak reagovat při dalších
volbách a dalších a zase dalších.
Nic jiného v tom není a je to základní
mechanismus demokracie. Já tvrdím, že politik
má povinnost být jasný, zřetelný
a ne tajemný, odkládající rozhodnutí,
očekávající budoucí tušený
vývoj, který jen on sám dobře předvídá,
protože tak se chová nedemokraticky, tak není
kontrolovatelný, zatímco ten, který svou
povinnost být zřetelný plní, jedině
kontrolovatelný je. Promiňte, že jsem byl osobní,
byl jsem k tomu do jisté míry psychologicky predestinován.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Kalvodovi, dávám
slovo panu kolegovi Válkovi a připraví se
pan poslanec Fröhlich.
Poslanec Alois Válek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
politik, jehož se moje vystoupení týká,
zde není bohužel přítomen. Předpokládám,
že nejen mne, ale i další poslance, kteří
si dnes přečetli Mladou frontu a Český
deník zaujaly články, týkající
se ministra vlády České republiky, pana Jaroslava
Šabaty. Nedomnívám se, že bychom se měli
zabývat vším, co se objevuje ve sdělovacích
prostředcích, ale vzhledem k charakteru článku
a zvláště rozhovoru ministra Šabaty s
redaktorem Mladé fronty panem Neffem, to pokládám
přinejmenším za vhodné, ne-li naléhavé.
Náměstek federálního ministra vnitra
Jan Ruml v Českém deníku uvádí
své poznatky o stycích a jednání pana
ministra s Mečiarovou HZDS a dochází k závěru,
že svou činností může destruovat
stát. To je názor pana Rumla, k němuž
nezaujímám stanovisko, protože neznám
důkazy. Avšak v Mladé frontě, na otázku
redaktora - je pravdou, že jste se stýkal, že
se stýkáte s Mečiarovou HZDS - pan ministr
Šabata odpověděl: Ano, je pravda, že se
s agenty bývalé StB z Moravy spolu s Mečiarovou
HZDS stýkám. Jsem zvědav, jak si s touto
odpovědí poradíte. Nevím, jak si s
touto odpovědí poradil pan redaktor Neff nebo čtenáři.
Já si však myslím, že stejnou otázku
by mohl položit poslanec ČNR, čímž
toto činím. Pokud uvedená odpověď
byla pouhým pokusem o žert či nikoliv, měl
by to pan ministr sdělit tomuto plénu. Jednat s
kýmkoliv je jeho právem, to nezpochybňuji.
V souvislosti s probíhající státoprávní
krizí by však měl ministr, pověřený
také úkoly zabývat se slovenskými
záležitostmi zcela jasně vysvětlit,
s kým a o čem jednal, této sněmovně.
Pokud jednal separátně, pouze za tzv. Moravskou
radu, kterou spoluzakládal, bylo to na mimoparlamentní
půdě a snad je to do jisté míry jeho
věcí, i když se mě to, jako moravského
poslance, dotýká také.
V tomto případě se táži, zdali
zasahuje jako ministr vlády oficiálně do
jednání mezi českou a slovenskou stranou
a jaká stanoviska zaujímá. Obracím
se proto na zde nepřítomného pana ministra
Šabatu se žádostí o vysvětlení,
nejlépe zprávou o činnosti jeho osoby v úloze
ministra české vlády. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Válkovi a než dám
slovo poslanci Fröhlichovi, tak bych se vás chtěl,
vážená sněmovno, zeptat vzhledem k tomu,
že tento bod by měl skončit tím, že
přijmeme nějaké usnesení, my jsme
se v tom komuniké v Papierničkách, se kterým
jste byli všichni seznámeni, zavázali k tomu,
že se zejména vyjádříme k těm
dvěma základním záležitostem
a k těm se vyjádřili zástupci jednotlivých
politických stran. Já se domnívám,
že tato rozprava je velice závažná, ale
že by se nevylučovalo se základními
principy, kdyby zástupci klubů se pokusili už
teď formulovat aspoň určitou základnu,
kostru společného usnesení. Prosím,
faktická poznámka, pan poslanec Effenberger.
Poslanec Josef Effenberger: Možná, že
jsem na začátku schůze nebyl dost pozorný,
a proto mě jaksi zaujalo téma, které nastolil
kolega Chromý, protože jsem se domníval, že
o tomto závažném tématu, to je o vystoupení
pana prezidenta, a jeho důsledcích budeme diskutovat
a budeme se vyjadřovat zvlášť.
Ale pokud jsem nedával pozor, tak se omlouvám. V
tom případě je mi nevysvětlitelné,
proč se k tomu nevyjádřily ostatní
kluby. Já se domnívám, že to s tím
prvním tématem souvisí jen volně,
čili, že bychom se v této záležitosti
asi vyjádřit měli, abychom znali názory
a mohli připravit ono požadované usnesení.
Dávám návrh, abychom o tomto tématu
šířeji rokovali, než se pokusíme
sestavit jakékoliv usnesení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, zaznamenávám tento návrh.
Jestli dovolíte, teď projednáme bod Zpráva
o činnosti a naší povinností je se vyjádřit
alespoň k těm základním záležitostem,
tak i ve smyslu usnesení z Papierničky. Pan kolega
Chromý navrhuje, já bych si to poznačil,
doplňující návrh k tomu usnesení,
ale já bych navrhoval nechat sněmovnu rozhodnout,
zda souhlasí s návrhem o doplnění
programu přímo k tomuto tématu, že by
se sněmovna zabývala přímo tímto
tématem. Jinak, jestli dovolíte, můj komentář,
tak se obávám, že pokud smísíme
tuto velice závažnou debatu a rozpravu k návrhu
pana prezidenta s velice závažnou rozpravou k novelizaci
čl. 142 zákona 143 a ke konstrukci zákonodárného
orgánu společného státu, tak čas,
který máme dnes vymezen, je příliš
krátký a já bych navrhoval to rozčlenit
na fáze, nechat rozhodnout případně
sněmovnu o tom, zda souhlasí s doplněním
o tento bod, doplnění programu a pak se rozhodnout,
kam bude bod zařazen a pak můžeme pokračovat
v jednání. To je moje poznámka k tomu. Berte
to jako protinávrh procedurální. Pan kolega
Zajíček se hlásí s faktickou
poznámkou.