Teprve při jednáních v Papierničkách
se jednalo nad společným textem, který sestavili
experti české a slovenské strany na základě
výsledků jednání ve Štiříně
a na základě písemných podkladů,
které pro štiřínská jednání
sloužily.
Upozorňuji, že kromě jednání
ústavních orgánů, tzn. jednání
předsednictev ČNR a SNR, běžely paralelně
neformální jednání ústavních
činitelů a úspěchy a neúspěchy
a výsledky těchto jednání se do značné
míry prolínaly a prolínaly i ve sdělovacích
prostředcích a ve veřejnosti. Je třeba
říci, že informace, které z těchto
neformálních jednání vyplývají,
byly v diametrálním rozporu s tím, co zaznívalo
v jednacích místnostech. To, co se ode hrávalo
při jednání předsednictev pod protokolem
a s jistou závazností bylo jiné, než
to, co se prezentovalo při neformálních setkáních
politických stran.
Podle mého názoru se velký důraz kladl
na tato neformální jednání a menší
důraz na jednání, která probíhala
mezi předsednictvy.
Výsledek jednání v Papierničkách
se běžně označuje za neúspěch.
Já bych byl dalek od toho, abych to označoval za
úspěch, nicméně odjížděli
jsme na jednání s jistými mantinely,
s jistým mandátem, který jsme měli
od svých klubů a od České národní
rady a vracíme se z Papierniček s tím, že
se máme vyjádřit k několika bodům.
Prvním bod je otázka je charakteru smlouvy, tzv.
procedurální problémy, tzn. co to je, jestli
je to státní smlouva nebo je to jenom smlouva nebo
je to spíše dohoda, je to zákonodárná
iniciativa atd., a dále otázka budoucí podoby
orgánů společného státu, což
je věc, která se vlastně ve sněmovně
neprojednávala.
Slovenská strana předstoupila s kompromisním
návrhem, tzn. upravit tvorbu přijímání
ústavy rozšířením, anebo úpravou
dnešního ústavního rámce tak,
aby tato jednání nevybočila z mezí
ústavnosti. To byl jejich návrh.
V otázkách kompetencí se došlo v důležitých
bodech k dohodě, v některých bodech zůstaly
spory, a potom snad jako nejklíčovějším
problémem zůstala mechanika změn budoucí
ústavy společného státu. To je pro
mne osobně nejdůležitější
bod tohoto jednání, protože právě
budoucí mechanismus fungování společného
státu by měl rozhodovat.
S přihlédnutím k tomu, že na základě
slovenského návrhu by odpadla problematika charakteru
smlouvy vzhledem k tomu, že se jedná o modifikaci
dnešní ústavy, která přestane
platit po přijetí ústavy společného
státu, se klub Občanského hnutí domnívá,
že by mohlo být řešením obrátit
se na Federální shromáždění,
aby zvážilo úpravu dnešního ústavního
rámce a tím buď otevřelo prostor pro
další jednání národních
rad a dalo tomuto jednání mandát, anebo postupovalo
způsobem, jaký uzná za vhodné.
Podle mého názoru lze tu úpravu udělat
takovým způsobem, aby to nezakládalo dojem,
že se jedná o konfederativní princip. Podle
mého názoru se nejedná o trvalou platnost
smlouvy nebo o to, že by měla mít trvalý
právní statut, naopak, ta smlouva by byla chápána
i nadále jako politická dohoda, pouze Federální
shromáždění by se zavázalo, že
k jejímu textu bude přihlížet. Nesmí
se samozřejmě tím zablokovat možnost
přijetí ústavy jakýmkoliv dalším
ústavním způsobem, ať prezidentovým
návrhem nebo Federálním shromážděním
samotným, či federální vládou.
To je první bod.
Dále klub Občanského hnutí podporuje
koncepci Federální rady, a to z toho důvodu,
že se tím obrací do jisté míry
desintegrační proces, který nastal při
dělení kompetencí a podíl republik
na působnosti společného státu se
zvyšuje. Na rozdíl od přímo voleného
senátu nepřímo volená Federální
rada ruší spor legitimity mezi poslanci FS a poslanci
národních rad. To je její důle žitý
princip. A z hlediska tohoto principu se otevírá
cesta k tomu, aby např. se nemluvilo o mechanice trvalé
ratifikace ústavních zněm atd. Čili
je to závažná změna. Pro nás
je princip trvalé ratifikace ústavních změn
nepřijatelný. Myslíme si, že by neměl
být zakotvený do nového ústavního
rámce.
Takže to jsou dva základní postoje Občanského
hnutí k těm to nejdůležitějším
pasážím, kterými skončilo jednání
předsednictev v Papierničkách. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji poslanci Žákovi za odůvodnění
stanoviska klubu Občanského hnutí. Prosím,
pan kolega Kačenka.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedající,
dámy a pánové, klub poslanců HSD SMS
k jednání v Papierničkách už
své stanovisko zaujal na minulém jednání.
K tomu stručně dodáváme:
Jsme pro novelizaci článku 142 ústavy, na
jejímž základě by národní
rady potvrdily její platnost. Jde o konfederační
princip, který nám v průběhu přijímání
ústavy nevadí. Podle nás však je důležité,
aby se konfederační prvky nepřenášely
až za platnost nové ústavy. To Federální
rada nezaručuje. Proto jsme pro dvoukomorové Federální
shromáždění, kde v druhé komoře,
v Senátu, by byly paritně zastoupeny obě
republiky. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pan poslanec Effenberger.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
dovolte několik slov jménem liberálně
demokratických poslanců. Naše stanovisko v
této závažné věci je dostatečně
známo, bylo již tlumočeno vícekrát
i na půdě této sněmovny.
Domníváme se, že není třeba zaujímat
stanovisko k jednotlivému, byť poslednímu jednání.
Přitom se domníváme, že pokud nedocílíme,
aby slovenská strana vyjádřila jednoznačně
svou vůli po společném státě
a tuto vůli nedoprovodila náležitým
výčtem znaků, které by charakterizovaly
tento společný stát, není dosti dobře
myslitelné se zabývat podrobným řešením
a návrhy např. na budoucí uspořádání
parlamentu a není ani myslitelné, že by se
nám podařilo vytvořit tolik toužebně
očekávanou společnou federální
ústavu.
Proto se domníváme, že následující
jednání, je-li to vůbec možné,
je třeba vést tím směrem, abychom
tuto základní informaci od slovenských partnerů
získali.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy
s vystoupením klubu? Prosím, pan kolega Frkal. Mám,
pane kolego, vaši přihlášku písemnou.
Poslanec Jiří Frkal: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, když jsme v klubu hovořili
o této problematice, tak jsme se shodli na tom, že
považujeme za velmi nešťastné setrvávat
na původních výchozích stanoviscích
jedné i druhé strany a jsme toho názoru,
že jestliže někde nedošlo k pokroku při
jednání, tak to právě bylo v těch
oblastech, kde ani jedna z dvou jednajících stran
nechtěla ze svých původních pozic
ustoupit.
Považujeme také za velmi nešťastné
setrvávat na těch pasážích stávající
ústavy, respektive ústavního zákona,
které vznikly a byly opraveny a upraveny právě
v době normalizace. Jsme toho názoru, že není
možné, aby přestal existovat náš
společný stát jen proto, že se politické
reprezentace - a tady mám na mysli především
vládní koalice - nejsou schopny na úrovni
republik či federace dohodnout.
Proto jsme pro vstřícné kroky a doporučujeme,
aby Česká národní rada vstřícné
kroky udělala tak, jak se o to pokusilo předsednictvo
Slovenské národní rady. Jsme pro novelizaci
článku 142 ústavy s tím, že chceme
doplnit do tohoto návrhu slovenské strany slůvko,
aby Federální shromáždění
vycházelo z dohody, na tedy, aby jí bylo vázáno,
ale aby to bylo trošku řekl bych změkčeno.
Nejsme také proti tomu, aby smlouva byla uzavřena
jako smlouva České národní rady a
Slovenské národní rady, jménem obou
republik. Jsme toho názoru, že stávající
ústava a ústavní zákony to umožňují
a že záleží a bude záležet
především na obsahu dané smlouvy.
Podporujeme dvoukomorové Federální shromáždění.
A protože nemáme jednotné stanovisko na to,
zda Federální rada, či senát, doporučujeme,
aby Federálnímu shromáždění
byly předloženy obě varianty a aby Federální
shromáždění rozhodlo, kterou z těchto
variant do ústavy zařadí. Jsme také
pro další pokračování jednání
a budeme podporovat jednání o všem, co nás
spojuje a ne co nás rozděluje.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Frkalovi. Prosím, kdo se
hlásí do rozpravy se stanoviskem klubu? Jestliže
se dále nikdo nehlásí, budeme pokračovat
v rozpravě k tomuto bodu individuálními vystoupeními
jednotlivých poslanců. Jako první se přihlásil
do rozpravy pan poslanec Klimeš. Já mu dávám
slovo. Připraví se pan poslanec Kříž.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane místopředsedo, vážené dámy,
vážení pánové, patřím
k těm poslancům, kteří jsou toho názoru,
že otázku státoprávního uspořádání
je třeba velmi brzy definitivně rozhodnout, neboť
její oddalování brzdí všechna
další zásadní rozhodnutí, sestavování
státních rozpočtů počínaje,
zahájením kuponové privatizace konče.
Bylo by velmi nešťastné, kdyby se tento problém
řešil až po parlamentních volbách
roku 1992. Mám však obavy, že se k tomu schyluje.
Protože bych takovému vývoji rád zabránil,
požaduji, aby dál probíhala jednání
o tomto problému, a to nejen na úrovni všech
tří parlamentů, ale i po linii politických
stran, aby rozhodnutí padlo, pokud možno, do konce
letošního roku.
Pokud však chci, aby jednání pokračovala,
pak považuji, aby z české strany, respektive
z České národní rady se vedla v duchu
zásad, které jsme již k problematice státoprávního
uspořádání na plénu přijali.
Dovolím si vám připomenout usnesení
České národní rady z 26. dubna 1991
k státoprávnímu uspořádání.
Cituji: Česká národní rada I. považuje
pro státoprávní uspořádání
za nesporné tyto zásady: 1. státoprávní
uspořádání se zakládá
na územním a občanském principu. 2.
Je třeba respektovat odlišnost českých
zemí, to je Čech, Moravy a Slezska a Slovenska.
3. Zákony federace jsou nadřazeny zákonům
jejích členů. 4. Tyto zásady musí
být přijaty všemi členy federace. II.
Česká národní rada doporučuje
Federálnímu shromáždění,
aby budoucí ústava České a Slovenské
Federativní Republiky neobsahovala ustanovení, která
by bránila možným změnám státoprávního
uspořádání. III. konstatuje, že
vícečlenná federace je pro budoucnost přijatelná.
Tolik schválená usnesení ČNR.
Domnívám se, že předsednictvo České
národní rady při jednání s
předsednictvem Slovenské národní rady
plně nerespektovalo toto usnesení, zejména
ony čtyři jasně formulované zásady.
Vycházelo spíš z dohod politických reprezentací
v Kroměříži. Jsem si vědom toho,
že členové předsednictva se budou bránit
odvoláním se na body II. a III. výše
uvedeného usnesení, které nám v té
době, kdy jsme usnesení přijímali,
ponechávaly jistý manévrovací prostor.
Od té doby však uplynul určitý čas,
proběhla řada jednání, přičemž
hlavní problémy nejsou vyřešeny. Především
není dosud zodpovězena zásadní otázka,
která byla jasně položena panem místopředsedou
Kalvodou, a to zda skutečně existuje vůle
Čechů a Slováků po společném
státě.
Podle mého názoru nemá nikdo z nás
dostatečně věrohodné důkazy
o tom, aby mohl kladně či záporně
odpovědět na tuto otázku, jak za Českou
republiku, tak zejména za Slovenskou republiku. Nechápu
odkud pramení bezbřehý optimismus těch
českých politiků, kteří tvrdí,
že občané Slovenské republiky si přejí
společný stát. Vezmu-li v úvahu kolik
občanů Slovenské republiky podepsalo petici
za společný stát, myslím, že
to bylo circa 100 000, vezmu-li v úvahu, které politické
síly mají na Slovensku podporu veřejnosti,
vezmu-li v úvahu jaká byla na Slovensku odezva na
zásadní nedělní projev pana prezidenta.
Na tuto otázku musí dát odpověď
občané Slovenské republiky, zrovna tak, jako
občané České republiky.
Tím podporuji jak referendum, tak již zmíněná
politická jednání o této otázce.
Pokud však mají občané na tuto otázku
odpovědět, měli by vědět, jaké
státoprávní uspořádání
politici navrhují, kde je shoda, kde je rozpor. Na základě
jednání předsednictev ČNR a Slovenské
národní rady v Časté - Papierničce
uvedu jen tři stěžejní body, se kterými
zásadně nesouhlasila.
Zatím je shoda v tom, že nově založená
federace bude opět dvoučlenná. A že
každá z republik má právo ze společného
státu vystoupit, a to na základě referenda.
Pokud česká reprezentace je ochotna připustit,
že na okamžik zanikne tento stát, že se
budeme nacházet v bodě nula, a pak opět založí
se Slovenskou republikou dvoučlennou federaci, pak je to
pro mne nepochopitelný a krkolomně složitý
proces, aniž by se něco podstatného změnilo
proti současnosti. Rozdělení kompetencí
mezi federální orgány a republiky nedochází
k podstatnějším změnám proti
novele zákona o federaci z prosince 1990.
Zajímalo by mne, jaký přívlastek bychom
takové federaci dali, když federaci z roku 1968 jsme
označili jako cetralistickou nebo unitaristickou, vylepšenou
federaci po změně kompetencí z roku 1990
jsme nazvali autentickou.
Nedovedu si představit, jestli jsou občané
České republiky, ale i Slovenské republiky
schopni pochopit, že nově založená dvoučlenná
federace by nebyla už na národním principu,
ale že by to byl územní a občanský
princip. Politici to mohou vysvětlovat, jak chtějí,
myslím, že se budou podobat marxistům. Chci
vidět a slyšet ty občany, kteří
to chápou.
Na rozdíl od mnoha českých politiků
se domnívám, že příčin
neustále narůstající vzájemné
nesnášenlivosti mezi Čechy, Slováky,
Moravany, Slezany, Maďary a jinými národnostmi
nejsou rozdíly v jejich mentalitě, po našem,
po moravsku: v jejich nátuře, ale zcela jednoznačně
v současném a bohužel navrhovaném dvoučlenném
státoprávním uspořádání.
Je všeobecně známo, že naše dvoučlenná
federace je ve světě ojedinělá a dle
mého názoru naprosto neperspektivní.
Když si občané České republiky
i Slovenské republiky položí otázku,
zda mají konkrétní důvody vzájemné
nesnášenlivosti, asi sotva je najdou. Dvoučlenná
federace je dle mého názoru spolehlivým prostředkem
pro budoucí definitivní rozchod. Jakýkoliv
problém - a čeká nás jich mnoho -
bude neustále zvyšovat národnostní nesnášenlivost.
Právo republiky na jednostranné vystoupení
z federace, byť na základě referenda, není
snad ani třeba komentovat. Je to opět specifikum
čs. federace. Opět bych rád věděl,
jestli občané České i Slovenské
republiky souhlasí s právem republiky na vystoupení.
Mám za to, že to občané pochopí
jako stát na dobu určitou a mám dojem, že
i v zahraničí sotva uvěří tomu,
že jsme problém vyřešili.
Na základě výše uvedeného proto
požaduji, aby v jednáních na úrovni
zástupců ČNR česká reprezentace
jednoznačně prosazovala skutečně územní
a občanský princip, a to vznik více než
tříčlenného spolku. Pokud Slovensko
rozhodne o tom, že Slovenská republika bude jeden
subjekt, což je plně jeho právo a já
ho plně respektuji, pak požaduji, aby česká
reprezentace prosazovala, že Česká republika
se rozdělí nejméně na tři subjekty.
Politická reprezentace Slovenské republiky by měla
z české strany jasně slyšet, že
chce-li blokovat vznik vícečlenné federace
rozdělením České republiky na více
subjektů, tak tím nepřímo říká,
že určitá práva přisuzuje pouze
občanům určité národnosti a
tatáž práva občanům jiné
národnosti upírá. To by nesvědčilo
o respektování lidských a občanských
práv a sotva se s takovým názorem můžeme
spolu vrátit do civilizované Evropy. Všechny
subjekty federace by měly být rovnoprávné
a neměly by mít právo na jednostranné
vystoupení z federace.
Dále nesouhlasím s rovněž již dohodnutou
zásadou v hlavě II. č. 8, kde se říká,
že dvoučlenné uspořádání
je možné změnit ústavním zákonem
zákonodárného sboru společného
státu, tedy dnešního FS, k němuž
je třeba souhlasu zákonodárných orgánů
republik, tedy ČNR a SNR. Takováto dikce fakticky
neumožňuje vznik dalších subjektů
federace a jde jen o politické klišé. Vznik
dalších subjektů, respektive vícečlenné
uspořádání by mělo být
v kompetenci pouze zákonodárného sboru společného
státu.
Pokud se týká sporného bodu procedury společné
ústavy včetně jejich dalších
změn, nesouhlasím se systémem ratifikace
zákonodárnými orgány republik, to
je ČNR a SNR. Jde jasně o konfederativní
prvek, který by v budoucnu zákonodárný
proces ještě více komplikoval.
Budoucí zákonodárný orgán společného
státu by měl být dle mého názoru
dvoukomorový, přičemž obě komory
by byly voleny v přímých volbách.
Jednu komoru by tvořila zhruba dnešní Sněmovna
lidu, druhou komoru senát, v němž by byly paritně
zastoupeny všechny subjekty federace, tedy například
bude-li federace pětičlenná, pak může
být senát složen při číslu
například 150 pětkrát třiceti
zástupci za každý subjekt atd. Senát,
který by reprezentoval zájmy členů
federace, by hlasoval o ústavních a vyjmenovaných
zákonech třípětinovou většinou
všech, v ostatních případech kvalifikovanou
většinou. Tím bychom odmítli nesmyslný
zákaz majorizace.
Dámy a pánové, vím, že celá
řada z vás se mnou nesouhlasí, v lepším
případě mě označují
za nenapravitelného optimismu, popřípadě
iluzionistu. Já naopak soudím, že iluzionisté
jsou ti, kteří si namlouvají, že znovuzplozením
světově unikátní dvoučlenné
federace bychom něco vyřešili, a že to
má šanci přežít. V tomto bodě
soudím, že jsem realista.
Někdo moudrý řekl, že politika je umění
dosahovat nemožného. Řekl bych, že máme
jednu z posledních šancí se o to pokusit. Dosavadní
slovenská politika se o to rozhodně snaží.
Česká politika byla dosud pouze nemožná.
Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Klimešovi, předávám
slovo panu poslanci Křížovi, připraví
se pan kolega Chromý.
Poslanec Karel Kříž: Pane předsedající,
dámy a pánové! "Jednání
o společném státě jsou gigantickým
podvodem", prohlásil pan místopředseda
Kalvoda. Škoda! Vidíme-li v druhé straně
podvodníky a druhá strana bohužel nedělá
nic pro to, aby si naši důvěru získala,
jak mohou takové rozhovory skončit? Takto se pak
dostaneme za Papierničky, těžko budeme spolu
dál mluvit, přestaneme si posílat i ty "papierky".
Udělali bychom něco podstatného pro slovenské
demokraty, kdybychom prohlásili za panování
pana předsedy Mečiara, že on je lhář?
Že pro nás nikdy nemůže být garantem
při jednáních? Jak by na to tehdy reagovali
slovenští politikové z VPN, kteří
ho podporovali? Není snad cennější,
že Slováci sami poznávají, kdo je Mečiar?
Když kolega Kalvoda tak dobře věděl,
proč nás tady otevřeně už dávno
nevaroval, proč vládu nezapřísahal,
aby s Mečiarem nejednala? S kým by ale naše
vláda měla jednat? To snad ví jen bůh.
Teď máme před sebou Jána Čarnogurského,
klerikála, kterému nevoní liberalismus a
navíc skládá hold Husákovi a byl by
rád i při jeho pohřbu. To Slovensko je proklatě
zlověstná republika, komunisticko-klerikální!
Nebylo by nám, dámy a pánové, lehčeji
bez Slovenska.
Dávno tomu, už rok a půl, co premiér
Pithart v programovém prohlášením své
vlády hovořil o české politice a o
autentické federaci. Tleskali jsme mu, když otevřel
k jednání dveře, ze slovenské strany
se vyvalilo - no, to už víme, co! Premiér zřejmě
netušil. A kdo to vůbec tušil? Dneska
všichni ti náhle osvícení politikové,
hrdinové a novináři, ještě větší
hrdinové Pithartovi spílají. Dveře
měl nechat zavřené, nebo je alespoň
měl včas zavřít a byl by klid. Ve
střední Evropě není radno větrat.