Naše ministerstvo má
připraven materiál, který se jmenuje "Havarijní
situace v kultuře", a chci říci že
jsou to opravdu havarijní situace, to není prostě
věc nějakých nadlepšení. A domnívám
se, že odhadovat nutnost nezbytí finančně
řešit tyto havarijní situace není možno
tak, že řekneme: "270 miliónů není
možno, ale 70 miliónů ano".
Prosil bych, aby sněmovna,
pokud bude o této otázce skutečně
konkrétně jednat, - a myslím si, že
by bylo dobré, aby o ní jednala, - aby netrvala
na přesných číslech, aby stanovila
spíš intenci, myšlenku, kterou doporučuje
ve vztahu k finančnímu vyrovnání v
kultuře. Tou se potom budeme rozumně řídit.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Uhde mu. Slovo má pan ministr Horálek.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Milan Horálek: Přes
platnost federálních zákonů a úprav,
které by měly zajistit základní jednotu
ve výplatě sociálních dávek
v této zemi, došlo k tomu, že ve Slovenské
republice počínajíc květnem byla dána
vyhláška, která dává souběh
odstupného a výplaty podpory v nezaměstnanosti.
Pro vaši informaci: Odstupné činí průměrnou
mzdu např. 3000 korun, podpora v nezaměstnanosti
65 %, to je něco přes 2 tisíce a kromě
toho mají ve Slovenské republice nekontrolovatelnou
možnost nezaměstnaní výdělku
800 korun, a je-li to více, stejně to nikdo nemůže
kontrolovat. Kdo by nebyl nezaměstnaný za možnost
6 000 korun měsíčně? (Potlesk.)
U nás to neexistuje, u nás
nesu už několik měsíců ostré
kritiky za to, že nejsem takhle velkorysý, že
se takhle velkoryse nechovám, ale je to důvod také
toho, že u nás je průměrná doba
nezaměstnanosti 3 - 4 měsíce, že se
to takhle děje a že je ta dvouapůlmiliardová
úspora. Ve Slovenské republice s třetinovou
zaměstnaností z velké části
toto činí 10 % jejich nezaměstnanosti, které
mají, a u nás je to naopak ten výsledek,
že poprvé za poslední měsíc -
ta čísla zde dostanete - v hlavním městě
Praze a ve 14 okresech klesl počet nezaměstnaných,
a přesto, že reforma postupuje a i za říjen
zlikvidovala 50 tisíc míst, nezaměstnaných
přibylo pouze o 10 tisíc, protože touto a jinou
politikou, rozběhem rekvalifikace a všeho toho, co
zde nebudu rozvádět, jsme 70 tisíc lidí
zaměstnali, od nich načerpali daň ze mzdy,
která činí průměrně
20 %, 50 % parafiskálu atd., To je ten základní
rozdíl.
K druhé sféře:
Včera jste schválili zákon o sociální
potřebnosti na základě zákona o životním
minimu, jehož zvýšené částky
federální parlament přijal minulý
týden. Ale tyto částky jsou ve Slovenské
republice již od 1. září vypláceny
jako faktum. My jsme se zde včera bavili o tom, jestli
platnost dnem vyhlášení nebo od 1. ledna. Pro
vaši informaci: Propočet mi ukazuje, když ode
dne vyhlášky, což je do 3 týdnů,
tak to je 30 miliónů letos, ale tam už to platí
od 1. září. Nechtějte, abych dále
zdržoval! (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Horálkovi za jeho vystoupení. Pan
ministr Dyba se přihlásil rovněž, takže
mu uděluji slovo.
Ministr pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Pane
předsedající, omlouvám se, že
vás zdržuji před obědem, ale chtěl
bych říci 2 - 3 věci, protože to rozhodování
a doporučení, které uděláte,
tu revoluci, kterou přijmete ohledně rozpočtu,
to považuji za hodně důležité.
Jsem rád, že pan ministr
Špaček tu velice zdůraznil potřebu tvrdé
restriktivní politiky. To tedy znamená v rozpočtové
sféře samozřejmě dodržování
rozpočtových záměrů.
Já tady volám, aby
z vaší strany na vládu byl vytvářen
skutečně velmi tvrdý tlak a byla sledována
velmi přísně výdajová rozpočtová
stránka, protože tam si myslím, že je
třeba hledat stále ty úspory, které
jsou tolik potřebné na valorizaci některých
odvětví.
Myslím si, že jakákoli
změna v rozpočtových pravidlech, resp. záměrech
by byla velmi špatným signálem pro ekonomiku
a pro celkový postup reformy. Toto jsem považoval
za nutné říci, protože ty tlaky na změnu
rozpočtu, zejména v závěru roku, jsou
silné. Proto vás prosím, velmi zodpovědně
k tomu přistupujte a spíše vykonávejte
velmi přísnou kontrolu na ty rozpočtové
výdaje státu. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Dybovi. Dámy a pánové,
domnívám se, že pro tuto chvíli bychom
projednávání tohoto bodu mohli přerušit,
s tím, že pan poslanec Hájek by za pomoci Kanceláře
- vidím, že se chce ujmout slova, nemohu mu v tom
bránit.
Poslanec Josef Hájek: Mám
pouze informaci, že tak za 15 minut bude k dispozici Kanceláří
namnožený soupis pozměňovacích
návrhů. Nechal jsem to udělat 25krát,
domnívám se, že není potřeba
dát každému poslanci, když to bude projednáváno
na klubech, vezměte si přiměřený
počet. Je tu hodně hovořeno o úsporách
v hospodaření a měli bychom se tím
řídit i my. Dále bych žádal členy
rozpočtového a kontrolního výboru,
aby půl hodiny před zahájením odpolední
části jednání se sešli v místnosti
č. 350 a zpracovali bychom návrh usnesení
po projednání všech připomínek.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Dámy a pánové,
ještě než se rozejdeme, o slovo se přihlásil
pan místopředseda Kalvoda. Prosím pane kolego,
ujměte se slova.
Místopředseda ČNR
Jan Kalvoda: Dámy
a pánové, považuji za nutné vás
informovat o něčem, o čem by měly
během polední přestávky uvažovat
i kluby. Omlouvám se, že to musím citovat z
fleše servisu ČSTK. Přečtu ji:
Poslanecké kluby jednají
o svrchovanosti a suverenitě Slovenské republiky.
Na návrh Antona Hykische, KDH, přijmout politickou
deklaraci o svrchovanosti a suverenitě Slovenské
republiky plénum hlasováním rozhodlo schůzi
Slovenské národní rady přerušit.
Během přestávky danou problematiku projednají
poslanecké kluby. Konečný výsledek
spolu se stanoviskem vzejde ze setkání nejvyšších
představitelů parlamentních stran s předsedou
SNR Františkem Mikloškem.
To je zpráva z 11.20 hodin
tohoto dne, zhruba za hodinu byla potvrzena ve stejném
znění. Já nechci žádnou situaci
takto vzniklou dramatizovat, navíc je to zpráva
z ČSTK, není to autentický text více
než zprávy z "četky" bývají.
(Veselost.) Jsem rád, že jsem pobavil aspoň
někoho, já pobaven nejsem. Mám za to, že
by poslanecké kluby měly vzít tuto souvislost
v úvahu, ta bude vyjasněna zřejmě
během několika hodin. Ještě dnes řekněme
podmíněně dát stanovisko pro případné
jednaní předsednictev, zda je konat, případně
v jakých intencích. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Kalvodovi. Je to v podstatě
apel na nás na všechny, abychom pokud možno setrvali
v budově ČNR, pokud nemáme povinnosti naprosto
nezbytné. Hlásí se pan poslanec Čech
s faktickou poznámkou.
Poslanec Vladimír Čech:
Dovolte, abych zareagoval
na to, co řekl pan místopředseda Kalvoda.
Dávám sněmovně k úvaze, zda
by přece jen nestálo zato rozšířit
naše jednání o otázku problematiky možného
rozpadu státu, jak jsem to navrhoval na začátku.
Navrhuji to znovu a žádám, aby o tom bylo hlasováno.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji.
Je to procedurální návrh. Pan poslanec Ortman
se přihlásil o slovo, po něm pan poslanec
Žák.
Poslanec Jaroslav Ortman: Doporučuji,
abychom přerušili jednání, aby se neprodleně
sešly kluby, mají bezpochyby o čem jednat.
Jsem proti tomu, abychom k jakýmkoli zprávám,
které přicházejí ze Slovenska, které
nejsou potvrzeny nějakým výsledkem, přijímali
jakákoli usnesení. To můžeme udělat
vždycky, pokud se ukáže, že výsledek
jednání, která - jak se zdá - na Slovensku
je, řekl bych rozpracovaný, bude nějakým
způsobem potvrzen. Tato možnost by byla vždycky.
V této chvíli pro to nejsem. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Pan poslanec
Žák se přihlásil s faktickou poznámkou.
Poslanec Václav Žák:
Rád bych se zeptal
pana místopředsedy, v jakém stavu je pokračování
jednání, které bylo oznámeno v Hrádečku.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Já se
pokusím odpovědět - je to zřejmě
dotaz na to, kdy se uskuteční jednání
mezi předsedy a místopředsedy národních
rad. To jednání se mělo uskutečnit
dnes v 18 hodin v Praze. (Poslanec Žák: To platí?)
Prozatím to platí. Nejsem informován o tom,
že by ze slovenské strany přišla informace,
že by došlo ke zrušení. Pan poslanec Čech
se hlásí, chce mě asi napomenout, že
jsem nenechal bezprostředně hlasovat o procedurálním
návrhu.
Poslanec Vladimír Čech:
Nebudu Vás napomínat, byl bych rád, kdyby
se o tom hlasovalo. Chtěl bych odpovědět
panu poslanci Ortmanovi. Myslím si, že situace je
velmi vážná bez ohledu na to, jestli zpráva
ČTK se zakládá na pravdě nebo
ne. Myslím si, že Česká národní
rada by o tom mluvit měla.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji.
Je zde návrh pana poslance Čecha, abychom pořad
24. schůze ČNR rozšířili o bod
Projednání aktuální situace vztahů
mezi Českou a Slovenskou republikou - takto tomu mám
rozumět? Upřesní pan poslanec Lom a pak pan
poslanec Kalvoda.
Místopředseda ČNR
Jan Kalvoda: Já
to mám blíž, dovolte, abych předběhl.
Chtěl bych dát na zváženou panu kolegovi
Čechovi, jestli bychom v takovém případě
neměli spíš předřadit bod "Zpráva
o činnosti předsednictva", kde bude podána
zpráva o jednání se slovenskými ústavními
činiteli, než zařazovat nový samostatný
bod, poté, co budou zprávy ze Slovenska doplněny.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Prosím,
pan poslanec Čech a pan poslanec Janeček.
Poslanec Vladimír Čech:
Já to samozřejmě
považuji za možné, jestliže dojde k takovému
řešení, tak netrvám na svém návrhu,
s tím, že k této zprávě bude
otevřena rozprava.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Samozřejmě.
Děkuji. Pan poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček:
Pane předsedající,
já se domnívám, že by nebylo vhodné
tu atmosféru tady dramatizovat. Myslím si, že
zpráva z "četky" může být
mylná a bylo by vhodné, abychom se důstojně
rozhodovali tuto zprávu nejdříve ověřit
a potom kvalifikovaně postupovali. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji.
Pan poslanec Lom má faktickou poznámku.
Poslanec Petr Lom:
Aniž bych chtěl tento návrh zpochybňovat,
navrhuji odložení hlasování o něm
až do okamžiku, kdy bude znám výsledek
nějakého konkrétního jednání.
Nechme ho v rezervě. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Pan poslanec
Čech se hlásí.
Poslanec Vladimír Čech:
Omlouvám se, nechci
zdržovat, pojďme teď udělat pauzu a vrátíme
se k tomu po pauze.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Výborně,
dámy a pánové, je přesně jedna
hodina, kluby by měly zasednout bezprostředně
po vyhlášení této informace. Předsednictvo
se sejde ve 14 hodin v místnosti předsednictva.
Zde se sejdeme opět v 15 hodin.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci, vítám vás
na přerušeném zasedání. Prosím,
abyste zaujali svá místa. Jestliže mě
odhad neklame, jsme na hranici usnášeníschopnosti.
Prosím kolegy, kteří jsou venku, aby přišli
dovnitř.
Paní poslankyně, páni
poslanci, na předsednictvu jsme se zabývali kromě
jiného také způsobem, jak bude probíhat
nadále tato schůze. Myslím, že byste
měli věnovat pozornost následujícímu
návrhu. Je záměrem, abychom projednali to,
co již je rozjednáno, to znamená zprávu
vlády ČR o vývoji finančního
a rozpočtového hospodaření. Tím
bychom naše odpolední zasedání započali.
Pak bychom se pokusili dojednat návrh zákona pana
poslance Hořínka a dalších a pak bychom
projednali zprávu o činnosti předsednictva.
Po projednání zprávy o činnosti předsednictva
bychom schůzi ČNR přerušili a sešli
bychom se zřejmě příští
čtvrtek ráno.
V této chvíli bych
si dovolil návrh na změnu programu v tom smyslu,
že předřadíme zprávu o činnosti
předsednictva před všechny body.
Ptám se, kdo s tímto
návrhem souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se). 102
Kdo je proti? 5.
Kdo se zdržel hlasování?
9.
Konstatuji, že návrh
byl přijat.
Nemusím tedy již dávat
hlasovat o návrhu pana poslance Čecha. Souhlasí
s tím pan poslanec Čech? (Poslanec Čech souhlasí).
Než začneme projednávat
přerušený bod, jsem velice rád, že
mezi námi mohu přivítat pana ministra Petra
Vopěnku, který prakticky z nemocnice přišel
přímo mezi nás. (Potlesk). Jak jsem vám
včera říkal, těšil se na interpelace.
Zřejmě ho zklameme tím, že se dnes k
tomuto bodu nedostaneme.
Nyní bych prosil společného
zpravodaje pana poslance Hájka, aby se ujal svých
povinností.
Poslanec Josef Hájek:
Vážený pane místopředsedo, vážená
sněmovno! Po rozpravě k předložené
zprávě o finančním hospodaření
ČR za první až třetí čtvrtletí,
včetně projednání návrhu na
řešení vybraných problémů
ve státním rozpočtu v závěru
roku 1991, po projednání rozšiřujících
a doplňujících připomínek k
návrhu usnesení, které předložil
kontrolní a rozpočtový výbor, jsem
pověřen tímto výborem vám předložit
návrh na usnesení sněmovny k uvedené
materii.
Doporučoval bych tento procedurální
postup. Nejprve bych seznámil sněmovnu se souhrnnou
dikcí celého usnesení tak, jak doporučuje
rozpočtový a kontrolní výbor, potom,
po provedené rozpravě k jednotlivým bodům
bych doporučil hlasovat odděleně.
Ptám se pana předsedajícího,
můžeme-li postupovat tímto navrženým
způsobem.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Domníváme
se, že ano, pokud není námitka z pléna.
(Námitky nebyly). Můžeme tedy pokračovat
vámi navrženým způsobem.
Poslanec Josef Hájek: Návrh
usnesení ČNR z 24. schůze ze dne 8. listopadu
ke zprávě vlády o finančním
hospodaření ČR za 1. až 3. čtvrtletí
a návrh na řešení vybraných problémů
ve státním rozpočtu v závěru
roku 1991.
ČNR se usnesla takto:
Česká národní
rada
1. Konstatuje, že ve druhé
polovině t.r. dochází ke snížení
dynamiky rozpočtových příjmů,
že vláda navrhla druhou valorizaci státního
rozpočtu republiky ve výši 3 606,3 mld. Kčs,
že vývoj příjmů a výdajů
státního rozpočtu republiky je rizikový
ve vztahu k dodržení salda příjmů
a výdajů stanoveného zákonem č.
594/90 Sb., ve znění zákona č. 313/91
Sb.,
2. Souhlasí s provedením
valorizace výdajů státního rozpočtu
republiky podle předloženého návrhu
vlády ČR s tím, že nad rámec
navržený vládou ČR budou vytvořeny
finanční zdroje na řešení havarijní
potřeby v oblasti kultury do výše 80 mil Kčs.
Dále s tím, že bude řešena problematika
organizací zaměstnávajících
převážně zdravotně postižené
pracovníky formou přechodné návratné
finanční výpomoci do výše 75
mil. korun.
3. Požaduje předložit
do výborů ČNR informace o opatřeních
na úseku kontroly hospodaření s prostředky
státního rozpočtu. Dále předložit
do výborů ČNR informaci o rozdělení
prostředků do jednotlivých okresů.
Dále zabezpečení objektivní systémové
valorizace do míst i k jednotlivým rozpočtovým
subjektům. Dále vytvořit intenzivní
kontrolou v závěru roku zábranu neopodstatněných
rozpočtových výdajů.
Tolik návrh na usnesení
s touto poznámkou.
Podle našeho názoru padla
ještě jedna rozšiřující
připomínka, a to v této dikci: ČNR
trvá na zachování principu přebytkovosti
státního rozpočtu ČR na rok 1991.
Po projednání v rozpočtovém a kontrolním
výboru se domníváme, že princip přebytkovosti
je dostatečně vykryt schváleným rozpočtovým
zákonem, není proto třeba deklarativně
v tomto usnesení opakovat toto tvrzení.
Myslím, že o této
připomínce by měla sněmovna hlasovat,
ale jsem také povinen říci názor rozpočtového
a kontrolního výboru.
Tolik k souhrnnému pojetí
a filosofii celého usnesení.
Nyní bych doporučoval
postup, který jsem navrhl už před chvílí,
to znamená postupovat po jednotlivých odstavcích
a vždy po diskusi uzavřít hlasováním.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Prosím,
pane poslanče, začněte, tak jak navrhujete.
Přečtěte odstavec, o kterém bych mohl
dát hlasovat.
Poslanec Josef
Hájek: Česká národní
rada za prvé konstatuje, že ve druhé polovině
tohoto roku dochází ke snížení
dynamiky rozpočtových příjmů.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Slyšeli
jste návrh.
Kdo souhlasí, ať zvedne
ruku. 135.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Pokračujte, pane poslanče.
Poslanec Josef Hájek: Konstatuje,
že vláda navrhla druhou valorizaci státního
rozpočtu republiky ve výši 3 miliardy 606,3
miliónu Kčs.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Kdo souhlasí,
ať zvedne ruku. 132.
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Poslanec Josef
Hájek: Konstatuje, že vývoj příjmů
a výdajů státního rozpočtu
republiky je rizikový ve vztahu k dodržení
salda příjmů a výdajů stanoveného
zákonem č. 594/90 Sb. ve znění zákona
č. 313/91 Sb.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto
návrhem, nechť zvedne ruku. 128.
Kdo je proti? Nikdo.