Pokud jde o úhradu schodku,
to je informace pro následující jednání
v klubech, ty kluby, které nás pozvaly a které
se sešly k této problematice, projednaly tuto problematiku
za mé osobní účasti, jde o klub ODS
a OH, ještě jeden klub se sešel, tam byl pokud
vím náměstek Gruner, pokud se další
kluby chtějí sejít teď, samozřejmě
je navštívím problematiku jim vysvětlím;
pokud jde o úhradu schodku, postupujeme přesně
podle rozpočtových pravidel. Samozřejmě
že rozpočet je sestavován tak, že vychází
z určitého ekonomického odhadu příjmů
a velmi tvrdě omezuje výdaje. Princip je omezovat
výdaje a příjmy se na základě
nejrůznějších analýz v podstatě
vypočítávají. Není vinou vlády,
že došlo k většímu hospodářskému
poklesu, než jsme očekávali. Nedá se
např. odhlasovat ve sněmovně, že nesmí
být vyšší hospodářský
pokles než 10 %. Můžeme to odhlasovat? K čemu
by takové hlasování bylo? I to rozpočtové
hospodaření je živý organismus během
celého roku, které velmi pečlivě neustále
analyzujeme a přicházíme s návrhy
na řešení. To se právě stává
v tomto okamžiku. Víme, co s tím rozpočtovým
schodkem udělat. Rozpočtová pravidla to dokonce
říkají. Předpokládají
takovou situaci, protože rozpočet se plní až
do 31. 12. Na základě toho, jak ty rozpočty
dopadnou, jsou čtyři možnosti. Zaprvé
že překalkulujeme celou rozpočtovou soustavu
jako celek, jako jsme ji kalkulovali na začátku
při sestavování rozpočtu. Za druhé
rozpočtová pravidla připouštějí
použití státních cenných papírů.
Za třetí máme ještě rozpočtové
rezervy z minulých let, to jsou ony 2 miliardy 100 miliónů
Kčs, které můžeme použít
k úhradě tohoto eventuálního schodku.
Neříkám, že rozpočtový
schodek skutečně vznikne, i když tendence k
tomu směřují. Ale není to tak, že
bychom o něm mohli hovořit v nějaké
skutečné výši a že skutečně
nastane. Myslím si, že patrně budeme muset
to nějakým způsobem řešit, zdá
se že část se vyřeší v rámci
rozpočtové soustavy jako celku, dále těmi
směnkami, další možnost je použití
prostředků z minulých let. Samozřejmě
není možné si na schodek půjčovat
v zahraničí, protože to by byla nejhorší
úhrada rozpočtového schodku, která
by fakticky zatěžovala velmi nepříjemně
celou naši ekonomiku. Tolik úvodem k některým
problémům.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Špačkovi. Dámy a pánové,
procedura by teď vyžadovala, aby se slova ujal společný
zpravodaj. Já bych si dovolil navrhnout změnu. Já
si myslím, že k projednání v klubech
budeme potřebovat nevyslechnout zde souhrn pozměňovacích
a doplňovacích návrhů, ale bylo by
určitě vhodnější, kdybychom návrhy
měli písemně. Chci se proto zeptat pana společného
zpravodaje, zdali by bylo možno - protože kluby budou
jednat i o dalších záležitostech - během
půl až jedné hodiny za pomoci pracovníků
Kanceláře zesumarizovat doplňující
návrhy a k jednání klubů připravit
souhrnný materiál. Byl bych rád, kdybyste
se k tomu mohl vyjádřit.
Poslanec Josef Hájek: Domnívám
se, že těch návrhů, proti návrhů,
rozšiřujících návrhů nebylo
mnoho. Myslím si, že kdyby měl možnost
pan ministr vystoupit se závěrečným
expozé, tak na část vystoupení poslanců,
která byla určitou úvahou, zamyšlením,
dotazem, ani tak návrhem, by dokázal odpovědět
a tyto připomínky by se do toho soupisu psát
nemusely. Já rozumím otázce pana místopředsedy
tak, že bych v čase, který je dán k
dispozici, sepsal ta vystoupení - v pokud možno co
nejpřesnější dikci která mají
charakter klasického pozměňovacího
návrhu. To by potom bylo možné. Chtěl
bych se zeptat, jestli bude stenografický záznam.
(V potřebné době nebude k dispozici.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Já se
musím zeptat sněmovny, co o tom soudí? Ve
smyslu návrhu pana poslance Čecha, který
požadoval, aby před přijetím usnesení
byla záležitost projednána v klubech. se domnívám,
že v případě, kdybychom projednání
odsouhlasili, bychom uvítali tento materiál, pokud
by byl pan poslanec Hájek ochoten ho připravit.
Další návrh, který zde zazněl,
je od pana poslance Ratiborského, abychom projednávání
tohoto bodu pro tuto schůzi přerušili do příští
schůze ČNR a celý materiál znovu projednali
ve výborech a v klubech. Prosím, pan ministr Špaček.
Ministr financí ČR
Karel Špaček: Já
jsem zapomněl odpovědět na tuto otázku.
Doporučoval bych, aby se projednala a odsouhlasila tato
věc na tomto zasedání vzhledem k tomu, že
tady hrozí nebezpečí z prodlení, a
to urychlení, o kterém jsem mluvil, že jsme
to zpracovali a stálo nás mnoho námahy, by
fakticky přišlo vniveč, protože u těch
jednotlivých organizací k těm problémům
dochází už dnes, už teď před
rozdělením prostředků je zapotřebí
ještě určitý čas na technické
věci, když by to bylo na příštím
zasedání, předpokládám, že
by to bylo začátkem prosince, účinnost
toho by byla velmi malá, protože ty organizace by
se do konkrétních problémů skutečně
dostaly. Já bych doporučoval tuto otázku
rozhodnout na této schůzi. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Jsem teď v situaci, kdy mi nezbývá
nic jiného, než dát hlasovat o návrhu
pana poslance Čecha.
Kdo souhlasí s tím,
abychom tento materiál, návrh na usnesení
projednali ještě v klubech a vrátili se k němu
ještě na této schůzi, ať zvedne
ruku. 95.
Kdo je proti? 3.
Kdo se zdržel hlasování?
16.
Takže návrh pana poslance
Čecha získal podporu. Pan poslanec Pospíšil
se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Petr Pospíšil:
Vážený
pane místopředsedo, dovolte ovšem, abych požádal
pana ministra Špačka, aby v této chvíli,
než se rozejdeme do klubů, odpověděl
na dotazy, které zde byly položeny.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
za tento návrh. Dám o něm hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem
pana poslance Pospíšila, ať zvedne ruku! 66.
Kdo je proti tomuto návrhu?
1.
Kdo se zdržel hlasování?
36.
Takže jsme odhlasovali, že
před tím, než se rozejdeme do poslaneckých
klubů, vyslechneme odpovědi pana ministra na dotazy,
které zazněly ve vystoupení jednotlivých
poslanců.
Ministr financí ČR
Karel Špaček: Děkuji
za udělené slovo. Já bych stručně
reagoval, tak, jak jednotliví diskutující
tady vystupovali, podle svých poznámek, které
tady nám. Kdybych, prosím vás, to nezodpověděl
tak, jak to bylo myšleno, prosím, abyste se mně
ještě dotázali.
Pan poslanec Andrle zejména
říkal, že by nemělo docházet
k tomu, že ti, co dobře hospodaří, vlastně
budou znevýhodněni proti těm, kteří
hospodaří špatně a ti dostanou peníze
navíc. S tímto já plně souhlasím.
Samozřejmě, z rozpočtového hlediska
ministerstvo financí řeší jenom ty globální
částky, zatímco konkrétní rozdělení
budou provádět jednak příslušné
resorty a jednak okresní úřady. Je nesporné,
že my musíme usilovat o to, aby takto se stalo, přestože
máme - a to podtrhuji - nedobré zkušenosti.
Když se na některé okresní úřady
dostanou peníze, tak je okresní úřady
mohou použít nepřesně na ty účely,
na které jsme zamýšleli. Je to fakticky v jejich
pravomoci, protože si mohou přesunout finanční
prostředky. Tato otázka se objevila už několikrát.
My zdůrazníme okresním úřadům
a resortům, ministerstvům, při rozpisu těchto
částek, zejména na která odvětví
jsou tyto prostředky určené. A dále
druhá zásada, která tady zazněla,
myslím několikrát, že nemají
být zvýhodňováni ti, kdo špatně
hospodařili. To myslím, že je nesporné.
S tím plně souhlasím. V praxi samozřejmě
jistě se přijde na případy, kdy se
to prakticky ani nezabezpečí.
Jinak tedy byla informace o částkách
na jednotlivé okresy, to můžeme dát,
protože to budeme provádět, pokud to odhlasujete.
Já bych to dokonce dal do návrhu usnesení.
Tak bychom vám to potom dali k dispozici, protože
se to bude skutečně podle jednotlivých okresů
rozdělovat, takže tato informace, pokud je pro vás
účelná, je vám samozřejmě
k dispozici a můžete ji dostat.
Co tady říkal pan poslanec
Effenberger, s tím plně souhlasím. Je to
tak, že do toho "společného kotle",
jak já říkám, relativně do
něj dáváme více prostředků,
než Slovenská republika, oproti rozpočtu, upozorňuji,
protože už v rozpočtu to bylo nějakým
způsobem stanoveno, ale proti rozpočtu při
skutečném plnění se tam z České
republiky dává více. Pochopitelně,
to jsou ty věci sporné, o kterých se neustále
diskutuje, budí to zlou krev. My nyní při
rozpočtových pracích se snažíme
najít jiným způsob, ale zdá se mi,
že přece jenom, když ty všechny cifry dáme
dohromady, jak abychom vůbec mohli sestavit rozpočet,
zjevně budeme muset použít ten "společný
kotel", tzn. co je v platných rozpočtových
pravidlech dneska, s těmi zásadami, o kterých
jsem již mluvil, také jste je slyšeli od pana
ministra Klause, to znamená, jsou tady některé
společné výdaje, to jsou ty výdaje
občanské solidarity, výdaje, které
by měly být jednotné v obou republikách,
zejména v té sociální oblasti. A dále
je tady okruh výdajů, který by měl
být tak velký, na kolik si jednotlivé republiky
vydělají, přičemž okruh sporných
příjmů zůstává stále
veliký. Okruh sporných příjmů,
kde je pochybnost, komu je vlastně přisoudit, dělá
zhruba 20 miliard korun. Není to tedy částka
zanedbatelná a není možné na této
částce zastavit rozpočtové práce
a přijít s tím, že rozpočty nejsou
hotové a zastavit financování ekonomiky.
Takže o rozpočtech -
o tom se ještě dovíte - budou ještě
další jednání. Rozpočet podle
těchto harmonogramů máte dostat 25. listopadu,
takže tam se tyto diskuse potom budou odehrávat.
K panu poslanci Budínskému:
Já také souhlasím, s tím, že
vycházíme z toho, že rozpočet má
dodržovat své plánované proporce, ale
samozřejmě, stěží to můžeme
odhlasovat z důvodů, o kterých jsem tady
mluvil. My se můžeme např. dohodnout,
že ekonomický pokles nebude větší
než 10 %. Když to odhlasujeme, tak jaký to má
význam? Ekonomika jde někdy jinak, než je naše
přání.
Jinak, pokud jde o stručnost
té zprávy, to jsem se chtěl s vámi
dohodnout. Protože jakmile se dá zpráva dlouhá,
všichni kritizují, že zpráva je dlouhá,
nepřehledná, "kdo má všechno číst".
Když se dá zpráva krátká, tak
se kritizuje, že zpráva je krátká. Myslím,
že základní informace, které potřebují
poslanci ČNR pro své rozhodování,
jsou v našem materiálu přehledně uvedeny.
Pokud budou u vás názory jiné, můžeme
tu zprávu všelijak doplnit, rozšířit,
dát tam další cifry podle vašeho přání.
Jestli to tak je a odsouhlasíte to, my vám samozřejmě
tyto materiály dáme. Já bych ale spíš
doporučoval, aby tato podrobná diskuse o hospodaření
podle jednotlivých kapitol se odehrála až při
státním závěrečném účtu,
kdy budeme mít k dispozici celý rok, protože
nezapomeňte, že vývoj jednotlivých kapitol
je nerovnoměrný během roku. V některých
kapitolách výdaje probíhají v jednotlivých
čtvrtletích různým způsobem,
např. použití zemědělských
dotací má samozřejmě určitý
cyklus apod.
Takže bych doporučoval
tuto podrobnou diskusi podle jednotlivých kapitol potom
odehrát ve výborech při státním
závěrečném účtu za rok
1991. Výsledky kontrol, které požadoval,
mu samozřejmě mohu dát, stejně tak
postihy, to vše máme evidováno. Takže
tyto věci, jestliže se dají do usnesení,
vám můžeme dodat.
Když pan poslanec Dušek
mluvil o 75 miliónech, já jsem se nad tím
zamýšlel. On to charakterizoval jako návratnou
výpomoc. Ta návratná výpomoc musí
mít nějaký začátek a konec.
Potřeboval bych vědět, jestli by to bylo
možno splatit ještě do konce března, tuto
návratnou výpomoc, doporučoval bych, aby
se to tam zařadilo, aby se o to nezvyšovala částka
výdajů, odsouhlasili byste, že se má
poskytnout přechodná výpomoc (pro pořádek).
Jsme ochotni to udělat, aby vaší organizaci,
podnikům ve vaší sféře se pomohlo,
považuji to za důležité. Jestliže
to vyplývá z druhotné platební neschopnosti,
považuji za svou skoro povinnost podnikům tohoto typu
pomoci. Jestliže nebudete mít námitky, buď
to dejte do usnesení nebo já prohlašuji, že
přímo bych to tímto způsobem, s vaším
vědomím, provedl.
Pan poslanec Janeček - daň
z nerealizovaného zisku. Zisk se odvádí tak,
že každý podnik má příjmy
a výdaje, z toho se vypočte zisk. Problém
vzniká někdy z toho, když si podniky mezi sebou
nezaplatí. Pak ten zisk jakoby nebyl vůbec realizován.
K tomu zatím dosavadní účetní
evidence nepřihlíží. V různých
státech je to uspořádáno různě.
Je to věc různého výkladu toho, co
to je zisk. V učebnicích je, že výpočet
zisku se může provádět nejrůznějším
způsobem. Podívejte se na tu poslední učebnici,
která teď vyšla, tam je to zrovna popsáno.
U nás je to na základě předpisů
o účetní evidenci, jak se zisk vykazuje.
Je to rozdíl mezi tržbami a náklady. Přičemž
samozřejmě ty tržby nemusí být
zaplaceny. To je druhý problém.
Sociální zabezpečení
- o tom mluvil pan ministr Horálek. Ta otázka byla
zodpovězena.
Dotaz pana poslance Ledvinky jsem
myslím zodpověděl.
Pokud jde o případný
schodek - vláda musí navrhnout České
národní radě, jak se uhradí. Jsou
to možnosti, které jsou v souladu s rozpočtovými
pravidly. To se tedy řeší. Stejně tak
bych opakoval názor pana poslance Andrleho, neprovádět
plošnou valorizaci. S tím plně souhlasím.
Aby se nezvýhodňovali ti, kteří špatně
hospodaří. Dále se doporučuje vládě,
aby se kontrolní činnost zaměřila
na to, aby se nezvyšovala dynamika výdajů.
Výdaje probíhají podle rozpočtu. Myslím
si, že by se to mohlo formulovat tak, že vláda
nemá dělat žádné další
výdaje, v tomto smyslu jsem to pochopil. Ujišťuji
vás, že vláda nepomýšlí
na žádné další výdaje. Je
to jenom tato valorizace, kterou doporučujeme na základě
rozboru některých potřeb, které jsou
neodvratné podle nás. Jinak žádné
další výdaje nechce provádět.
Stejně tak bych doporučoval to řešení
případného schodku - zatím nemohu
říci, jak to skutečně dopadne v rámci
státního závěrečného
účtu. Já bych to doplnil - jestli by pan
poslanec Ledvinka se mnou souhlasil - aby bylo jasně řečeno,
kdy se to má provést.
Pan poslanec Homola hovořil
o ostatních odvětvích pokud jde o valorizaci
mezd. Já to mám podle jednotlivých položek,
i malých, nechtěli jsme zatěžovat ten
materiál, je to u mne k dispozici. Pokud to chcete vědět
všichni, mohu vám to rozdat. Pokud to chce jenom pan
poslanec Homola, mohu mu to okamžitě dát, mám
to sebou.
Pokud jde o vystoupení pana
poslance Loma, já mám stejné vnitřní
rozpoložení jako on. Zastávám politiku
tvrdého restriktivního rozpočtu, který
nám podle mého soudu přináší
výsledky v tom, že inflace se zastavila. V žádném
případě bych nebyl pro opatření,
která by znamenala zlom v této politice. Musím
ale na jedné straně vážit nezbytné
potřeby, které tady nesporně jsou, na druhé
straně je v restriktivní politice určitá
hranice, za kterou v žádném případě
nemůžeme jít. Ale vzhledem k rozsahu tohoto
opatření nejde o změnu rozpočtové
politiky. Je to skutečně tak, jak říkal
a zjevně se radil s lidmi, kteří tomu rozumí,
že řád toho skutečně není
tak, že by to znamenalo nějaké rozpoutání
inflačního vývoje. Nezapomeňte, že
např. ty rozpočtové organizace ty výdaje
stejně musí udělat. Např. musí
nakoupit uhlí. To si nikdo nevezme na sebe, že v nemocnici
nebude topit. Jestliže nemá peníze, tak prostě
ten účet nezaplatí. Nic jiného neudělá.
Sice odloží jakoby ten výdaj, ale fakticky
to znamená jenom zvyšování platební
neschopnosti v ekonomice a nepořádek. (Poslanec
Lom: Penalizace.) Ano, říkám to penalizace,
nepořádek v ekonomice. Dovolím si říci,
že i když by, se to neodsouhlasilo, tak ten výdaj
fakticky vznikne. Nepochybuji o tom, že žádný
ředitel školy si nevezme na sebe, že by zavřel
školu kvůli tomu, že nemá uhlí.
Nebo že nezaplatil poplatky za elektřinu. Má
to také souvislost se zavedením pořádku
do platebních styků v ekonomice.
Zajímavé v diskusi
bylo u pana poslance Loma, že zdravotnictví je absolutní
priorita. Jsem trochu na rozpacích, kde vlastně
ty priority jsou. Já kladu zdravotnickou sféru na
jedno z prvních míst. Pan ministr Vopěnka
by zjevně velmi zdůrazňoval školství.
Ve vládě byla o těchto prioritách
diskuse, co je vlastně největší priorita
v tomto momentu, jestlipak víte, které odvětví
to vyhrálo? Nebylo to zdravotnictví. Nebylo to školství.
Byla to policie. Je to bezpečnost v tomto státě.
Aby každý občan mohl vyjít na ulici,
aniž by byl ohrožován na životě.
Samozřejmě to je priorita krátkodobá,
předpokládám, že bezpečnostní
situaci zlepšíme, ale v určitém momentu
se ty priority různým způsobem mění.
Všechny jsou důležité a zdravotnictví
považuji za jednu z prvních. Ale i ostatní
odvětví jsou důležitá. Vy se
k nim dostanete při projednávání rozpočtu.
Na základě výsledků vašeho jednání,
vašeho hlasování jednotlivá odvětví
dostanete do příslušného pořadí.
Pan poslanec Zajíček
říkal, co je reálnější,
o tom federálním rozpočtu, kde to je reálné.
Zatím federální rozpočet má
přebytek skoro 14 miliard Kčs. Je nesporné
- kdyby do konce roku to zůstalo, nepochybuji vůbec
o tom, že by došlo v rámci celé rozpočtové
soustavy k vyrovnání, protože celková
rozpočtová soustava má plánovaný
přebytek 8 miliard, není žádný
důvod k tomu, aby ten rozpočet byl konstruován
tak, že federální rozpočet má
vysoký přebytek a rozpočty republikové
byly schodkové. To by nemělo žádnou
logiku. Předpokládal bych, že by se to pak
vyrovnalo. Ovšem ani já dnes nemohu říci,
jak federální rozpočet dopadne. Jsou tady
např. požadavky zemědělců. Dokonce
jsem se dozvěděl z novin, že federální
vláda doporučila republikovým vládám,
aby uvažovaly o možnosti zrušit odvody z mezd u
zemědělských organizací. Já
jsem se to dočetl v novinách a řekl jsem
si - kdo to zaplatí: Takovéto doporučení!
Protože to je příjem republikových rozpočtů
a dělalo by nám to jenom schodek v rozpočtu.
To jsou doporučení, která bez peněz
nemají žádný význam.
Celá ta rozpočtová
soustava zřejmě se bude posuzovat potom koncem roku
jako celek.
Ještě tedy je zajímavý
názor paní poslankyně Kolářové
o tom, že by se měla provést také věcná
valorizace v oblasti kultury. Samozřejmě částka,
kterou tady uváděla, je v každém případě
nadměrná, to si tady z místa troufám
říci. Ale uvažte, jestli na nějaké
havarijní případy k nějaké
menší částce, - o které zatím
tedy nemohu nic říci, ale rozhodně na víc,
než takových 70 miliónů nebo
v tomto rozsahu, které by příliš nezměnily
charakter celkové operace, - byste třeba nedali
souhlas. V tom případě by se o tuto částku
ta celková nejistota zvětšila. To plně
ponechám na vaše posouzení.
/Potlesk/
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Špačkovi. S faktickou poznámkou
se přihlásil pan poslanec Budínský.
Poslanec Vladimír Budinský:
Vážení
kolegové, jenom bych chtěl zareagovat na komentář
pana ministra, který při zmínce o mém
návrhu, že ČNR trvá na principu
přebytkovosti rozpočtu, že je to něco
- nemohu to citovat samozřejmě přesně
- jako bych chtěl odhlasovat stav hospodářství
či hodnotu poklesu. Ten princip je velice jednoduchý.
Pouze bych ho ilustroval na tom, na co všichni myslíte:
je možné sníst tolik polévky dole v
jídel ně, kolik je tam uvařeno. Jsou státy,
které mají princip přebytkovosti nebo rovnovážnosti
rozpočtu také v ústavě.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
za faktickou poznámku, paní poslankyně Vorlová
rovněž s faktickou poznámkou.
Poslankyně Milada Vorlová:
Pan ministr nám
v úvodu povolil, že pokud zapomene odpovědět
na některou otázku, abychom mu to připomněli.
Pan poslanec Janeček poukázal
na náročný sociální program
na Slovensku a tázal se, co udělá česká
vláda, aby tento sociální program nebyl vyrovnán
na účet českého rozpočtu. Jinými
slovy - kdyby bylo možno rozpouštět finance z
federálního rozpočtu, aby to bylo v poměru
správném.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Vorlové. Hlásí se
pan ministr Uhde, takže mu uděluji slovo. S faktickou
poznámkou se hlásí také pan ministr
Horálek, takže nastává zajímavá
situace, ale ministři mají právo na faktické
poznámky.
Ministr kultury ČR Milan
Uhde Pane místopředsedo,
vážená sněmovno, já jsem se zařekl,
že nebudu k té otázce vystupovat, poněvadž
paní poslankyně Kolářová k
ní vystoupila, ale pro případ, že pan
ministr Špaček tady takovým odhadovým
způsobem řekl, do jaké výše by
byl ochoten jít, já chci říci jenom
slovíčko na vysvětlenou.