Z tohoto titulu si potom dovolím
navrhnout určitou změnu usnesení. A ještě
jednu otázku: Pan kolega Hájek, společný
zpravodaj, tedy vysvětloval systém první
valorizace. Já skutečně žádám
tady vysvětlení, jakým způsobem bude
tato valorizace ve zdravotnictví, ve školství
a v kultuře provedena. Odmítám hlasovat o
tom, aby se opět provedla plošná valorizace,
zcela plošná valorizace, aby opět Okresní
ústavy národního zdraví, - abych mluvil
přesně a adresně, - prošustrují
peníze a ty OÚNZ, které šetří,
aby dostaly opět méně. (Potlesk.)
Proto mi dovolte přednést
dva pozměňující návrhy: Dovolte
mi, abych navrhl doplnění toho usnesení o
bod III nebo II, - nevím, jak je to koncipované,
to bych potom poprosil kolegu Hájka, - který by
zněl:
"Doporučuje vládě
České republiky,
1. aby soustředila svoji kontrolní
činnost k tomu, aby se dále nezvyšovala dynamika
výdajů".
Zdůvodnění:
Samozřejmě, že vím, že nemůže
vláda ovlivnit velmi výrazně snižování
dynamiky příjmů, to je pochopitelné,
to chápu. Ale já jsem tedy skutečně
neslyšel nikdy nic, co by vedlo k opatření
na určitou úsporu prostředků. Jestliže
se rozvolní Okresní ústav národního
zdraví, tak z toho chci vidět výsledky,
peníze. A to musí být ve státním
rozpočtu. Já naštěstí odpověď
zrovna na zdravotnictví vím, protože pan ministr
Bojar navrhuje skutečně 600 miliónů
úspor, což kvituji kladně. Ale já
to nevidím nikde v žádném opatření.
A za druhé
"2. Aby předložila
České národní radě řešení
případného schodku rozpočtu".
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ledvinkovi. Stačil pan společný
zpravodaj oba návrhy zaznamenat?
Uděluji slovo panu poslanci
Homolovi, který je posledním z písemně
přihlášených.
Poslanec František Homola:
Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
zpráva o hospodaření se mi zdá být
zcela reálná, protože vystihuje naše ekonomické
trendy. Vím, že tendence ke schodkovosti, která
tady byla neznačena, je zrovna tak reálná.
Závisí od toho, zda naše příjmy
do konce roku budou uspokojeny v té výši, jaká
se plánuje, nebo nebudou? To je otázka, kterou bychom
tady měli rozdebatovat.
Osobně vidím, že
současná předložená valorizace
je předložena jako minimální, tzn. věcné
výdaje v té výši, kterou státní
rozpočet je schopen uspokojit. Mám pouze připomínky
k valorizaci mezd. Zdá se mi, že těch 250 miliónů,
které jsou vyhrazeny na valorizaci celkem, je rozděleno
poněkud... Pardon, trochu více, ale o tom nechci
mluvit, pouze mám dotaz na hodnotu 170 miliónů,
tzn. pro ostatní odvětví, kde se domnívám,
že některé položky jsou neúměrné
potřebě. Naproti tomu okresní a obecní
úřady jsou podle mého názoru jasně
znevýhodněny. prosím, aby rozbor této
položky byl poslancům předložen podrobněji.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Homolovi. O slovo se přihlásil pan
poslanec Lom a vidí, že se hlásí pan
poslanec Čech.
Poslanec Petr Lom:
Vážený pane místopředsedo, vážené
poslankyně a poslanci, k návrhu ke státnímu
rozpočtu se musím vyslovit z hlediska poslance i
zdravotníka, který se zdravotnictvím zabývá.
Promiňte mi proto prosím, že budu mírně
zaujatý. V tomto bodě je to úloha rozporuplná
a nejen já, ale při rozhodování o
této otázce všichni poslanci se ocitáme
v určitém střetu povinností. Základní
povinnost poslance nám bezesporu káže, abychom
nepřipustili deformaci rozpočtu, nepřipustili
negativní bilanci schodku a zejména nepřipustili
posílení inflačních tendencí
a už vůbec ne jakékoliv ohrožení
ekonomické reformy.
Z tohoto hlediska jednoznačně
musíme návrhy odmítnout. Poukázat
na zodpovědnost vlády, na zřejmý nedostatek
koncepčního uplatňování dostatečně
efektivních restriktivních opatření,
na nevyužití možných navrhovaných
úsporných řešení.
Z druhého hlediska, z hlediska
poslance, který denně přijímá
petice a rezoluce poukazující na skutečný
reálný krizový stav v nemocnicích,
který existuje již nyní, na nedostatek léků,
prostředků na zdravotnickou techniku, investiční
výdaje, ale do konce i na základní provoz
zdravotnických zařízení, se jeví
situace jinak. Z tohoto pohledu nemohu nevidět tisíce
nemocných a tisíce zdravých, kteří
se nemocnými teprve zítra stanou a mohou nalézt
nemocnice a lékaře s prázdnýma
rukama.
Mohu dokumentovat explozivní
nárůst výdajů ve zdravotnicí,
který zejména v tomto přechodném období
nebylo možno v takové výši očekávat,
nárůst ceny léků o 600 a více
procent a jiné doložitelné údaje.
Při svém obtížném
rozhodování jsem se radil s mnoha experty,
zda tato úprava může posílit inflační
jevy nebo zda může jakkoliv zbrzdit či ohrozit
či negativně působit na ekonomickou reformu.
Z těchto dvou hledisek se mně dostalo vysvětlení,
že se jedná o mikroobjem, který nemůže
mít skutečný efektivní dopad na tyto
hrozivé jevy.
Položil jsem též
otázku ministru Špačkovi, zda vláda
bude moci získat prostředky jiným způsobem.
Ministr Špaček mně odpověděl,
že nikoliv a dovolím si ho požádat, aby
znovu ujistil toto plénum nebo aby vysvětlil, jaké
kroky bude moci vláda podniknout, když úpravu
neschválíme.
Obtížně chyb mohl
odůvodnit nemocným, proč nenalézají
pomoc. Nechci tuto otázku nikterak dramatizovat nebo nikterak
posouvat do emotivní roviny. Naopak, domnívám
se, že se tato otázka nalézá čistě
v technické rovině zdravotníků,
kteří se dívají na tyto otázky
jinak.
Promiňte, že mluvím
pouze o zdravotnictví, ale považuji náklady
na zdravotnictví za absolutně společenskou
prioritu. Nejprve musíme žít, abychom mohli
naplňovat další společenské úkoly.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi. Nyní udělím slovo panu
poslanci Čechovi, připraví se pan poslanec
Zajíček a potom pan poslanec Dušek Pavel.
Poslanec Vladimír Čech:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych velice poděkovat kolegovi Ledvinkovi
za inspirativní a kvalitní projev. Při jeho
projevu jsem si uvědomil to, co kolega Ledvinka nakousl.
Vznáším návrh, aby před hlasováním
o takto nesmírně závažném bodu
programu bylo jednání přerušeno a sešly
se politické kluby, aby celou záležitost projednaly.
Myslím si, že bez toho nemůžeme dospět
k závěru, za který bychom se nemuseli stydět
a pod který se můžeme s plnou odpovědností
podepsat.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
za tento návrh, Pane poslanče, domníváme
se, že kluby se sejdou polední přestávce,
tak jsme si to říkali ráno a bylo by vhodné
využít toho času i k tomu, co jste navrhoval.
Domnívám se, že bude velice užitečné,
když diskusi vyslechneme pokud možno celou a ještě
než zasednou kluby bych rád udělal malou inventuru,
abychom všechny návrhy, které tu zazněly,
mohli nějakým způsobem v klubech projednat.
Tak bych si představoval proceduru. Pan ministr Horálek
se hlásí do rozpravy, takže nejdříve
pan poslanec Zajíček, poté pan ministr.
Poslanec Stanislav Zajíček:
Pane předsedající,
dámy a pánové, také zareaguji na projev
poslance Ledvinky. Pan poslanec řekl, pokud jsem mu dobře
porozuměl, že předložená zpráva
vlády neobsahuje návrh na řešení
eventuálního schodkovitého rozpočtu.
Avšak na str. 15 se vyskytují dva stručné
návrhy. Oba dva jsou zastřešeny tím,
že finální rozhodnutí týkající
se rozpočtu, budou muset samozřejmě vycházet
z koordinovaného přístupu ke všem třem
rozpočtům. Dále se zde praví, že
jsou navržena dvě řešení. Zaprvé
účast federálního rozpočtu
na krytí případných schodků
rozpočtů republik, za druhé návrh
na řešení případného schodku
státního rozpočtu formou emise státních
cenných papírů. Já bych v této
souvislosti prosil pana ministra Špačka, aby ve své
řeči, kterou bude pronášet při
zhodnocování naší debaty, pohovořil
důkladněji právě o obou návrzích
těchto opatření a zhodnotil především,
které z nich je reálnější a co
bude v praxi znamenat, pokud bude přijato. Eventuálně
u toho prvního návrhu, to znamená účast
federálního rozpočtu, zda by nás mohl
seznámit s tím, v jakém stádiu jsou
jednání o ev. krytí republikových
rozpočtů z přebytků federálního.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zajíčkovi. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Pokud
jsem řekl cokoli jiného, než naše usnesení,
tak se omlouvám.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
za upřesnění. Prosím pana poslance
Duška. /Projevy nesouhlasu./ Promiňte, omlouvám
se, pane ministře, máte přednost.
Ministr práce a sociálního
věcí ČR Milan Horálek: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci, jak víte, došlo po ročním
fungování Rady sociální dohody - která
má významné zásluhy o zachování
sociálního smíru, o to, že není
v ekonomice a ve společnosti ještě hůř
- k její rekonstrukci, je Radou hospodářské
a sociální dohody po změně statutu
a je také povinnost voleného předsedy této
rady informovat parlamenty o tom, jaká jsou stanoviska
k některým klíčovým otázkám,
mimo jiné také k této.
Tyto otázky byly podrobně
a rozsáhle projednávány. Strana zaměstnavatelů
našla celou řadu důvodů, k tomu, že
se nečiní dost včasná opatření
zejména ze strany bankovního systému atd.
k oživování růstu tam, kde je to efektivní,
strana zaměstnaných, reprezentována příslušnými
svazy, konstatovala, že se neplní generální
dohoda, že hluboký pokles reálných mezd,
v podstatě trojnásobný, než jaký
byl v generální dohodě zapsán pokles
reálných mezd na úrovni 30 %, podseknul domácí
poptávku a vyvolává nezaměstnanost
v mnohem větší míře, než
jak se očekávalo, že všechny tyto procesy
jsou sice sledovány, je snaha o jejich jisté ovlivnění,
nicméně ze všech těch procesů
byla oceněna jen aktivní úloha zaměstnanosti,
její politiky. A když se tážete, čím
vláda přispívá na kontech úspor
pro tuto valorizaci, tak vám říkám,
že nejméně dvě a půl miliardy
Kčs v rozpočtových položkách,
které jste schválili, aby mohly být provedeny
valorizace důchodů, sociální péče
a toho všeho ostatního.
Pokud jde o některé
otázky zde vznesené, zejména týkající
se zdravotně postižených občanů,
tam, jsme dokonce sáhli k administrativním opatřením,
která začínají přinášet
své první výsledky, růst nezaměstnanosti
se povedlo za poslední měsíc alespoň
zastavit. Celkově nyní obdržíte čísla,
kde zjistíte, že z úrovně, na níž
měly být náklady 4,5 miliardy zhruba na tuto
oblast, máme vyčerpáno zhruba l,2 miliardy,
tudíž bude zde markantní úspora touto
aktivní činností služeb zaměstnanosti.
Potřebné prostředky na sociální
dávky i na navrženou valorizaci mezd jistou úspornou
politikou - ale aktivní, kdy se neoslabovala tvorba zdrojů
- vytvořeny jsou. Padá zde otázka, jaká
byla i v Radě hospodářské a sociální
dohody: Co se stane, bude-li rozpočet mírně
schodkový? (Moc schodkový být nemůže,
protože jsme už v listopadu.) Osobně si myslím,
že nebude schodkový. Že zbytečně
zde v tomto směru máme obavy, protože ten pokles
mezd je úžasně hluboký. Tato strana
skutečně přispěla k tomu, že
přes v podstatě probíhající
recesi v ekonomice nedochází k nákladově
inflačnímu typu vývoje. Ale co by
se stalo, kdyby byl mírně schodkový? Samozřejmě
ministr financí nám dá odpověď
lepší. Stane se to, co dělají všechny
vlády v Evropě každý rok, že si
musí půjčit u bank, aby příští
rok se to snažily vrátit. Nebo-li nám v tomto
směru jakási katastrofa vůbec nehrozí.
To my máme ideu přebytkovosti rozpočtu. Kde
je ta největší míra nejistoty?
Největší míra
nejistoty je v tom, že příjmy našeho rozpočtu,
tvořeny odvody daní z mezd, jsou tímto více
postihnuty, zatímco příjmy federálního
rozpočtu, tvořené převážně
příjmy z daní z obratu - a ty ceny vybuchly
mnohem více, než byly jakékoli předpoklady
nás, co jsme reformu koncipovali - jsou v jiné rovině.
Je snadné otevřít si první memorandum
pro Světovou banku a přečíst, že
jsme uvažovali s 25 až 30 % mírou, ale ne s 50
%, na které jsme. Ta míra vybuchnutí se projevila
samozřejmě ve vyšším čerpání
příjmů federálního rozpočtu
z daně z obratu, takže tam jsou přebytky. Přes
aktivní politiku zaměstnanosti, kterou jsme dělali,
příjmy z daně ze mzdy a z parafiskálu
nenabíhají, protože je zde tento problém,
který se dá tím ekonomickým útlumem
označit. Toto všechno mnohem rozsáhleji Rada
hospodářské a sociální dohody
probírala. Odbory nakonec při jednáních
ustoupily od dříve slíbených - ze
strany zaměstnavatelů i vlády - a zapsaných
věcí.
Souhlasili s minimální
valorizací pro rozpočtovou s příspěvkovou
sféru ve výši jednorázového přídavku
1 100 korun a tím není naplněna vůbec
platná generální dohoda. Opět dochází
u nás k situaci, které si nesmírně
vážím, a která je pro postup reformy
mnohem významnější, než si kdokoliv
chce přiznat, protože jsme to neprožili, tzn.
že půjdeme dál bez stávek, za sociálního
míru, bez demonstrací a máme stále
ještě šanci nemít větší
ztráty na příjmové straně rozpočtu.
Protože kdyby to mělo u nás vypuknout, tak
jak je to v sousedních zemích, tak je příjmová
strana rozpočtu úplně zhroucená. Jedna
šikovně zvolená stávka, jíž
se zúčastní poměrně málo
lidí vědomě, a většina se bude
muset přidat, protože nebude něco jezdit, něco
se dodávat, něco odvážet, taková
stávka stojí za 3 - 4 dny přes 10 miliard.
Proto jsem vás chtěl s těmito věcmi
seznámit, že po jednání v Hospodářské
radě vlády, několikerém, ve vládě,
několikerém, v Radě hospodářské
a sociální dohody, několikerém, by
bylo trochu nespravedlivé si myslet, že jsme úsporné
zdroje nenašli. My jsme našli všechno aktivní,
co se dělat dalo. Za to třeba těm, co to
udělali, spíš poděkovat, než snad
vyslovovat něco jiného. Protože já jsem
zde ty miliardy uváděl. To je práce tisíců
lidí, kteří přinutili lenochy k práci.
A vám je jasné, že jestli my jsme 60
tisíc míst vytvořili a neplatili jsme podpory,
takže z mezd tam vyplacených, jsme znovu 20 procent
dostali do rozpočtu. Stejně tak z těch
880 miliónů, jestli jsem ekonom, tak vám
tvrdím, že je do vánoc 25 % zpátky v
rozpočtu, protože lidi si koupí něco
na vánoce, ale z toho odvedou dvacetiprocentní daň
z obratu, a 10-ti nebo 15-tiprocentní daň z této
mzdy do našeho rozpočtu. A proto vám
na závěr také musím říci,
že při nerovnovážnosti všech těchto
aktiv, v nichž je česká vláda nesporně
na prvním místě přece čtete
noviny a víte, že dávky a všechno, o čem
my tady jednáme, bylo ve Slovenské republice dávno
vyplacené. Tam je valorizováno již od září.
A že my jsme takhle zdrženliví, že my jsme
několikrát měřili, než předkládáme
tento návrh. Ale také Rada hospodářské
a sociální dohody požaduje, aby při
finančním vyrovnání státního
závěrečného účtu za
celou federaci k rozdělení příslušného
přebytku došlo na základě poměru,
jak která republika do něho přispěla.
Děkuji vám. /Potlesk./
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Horálkovi, prosím pana poslance Pavla
Duška, aby se ujal slova a připraví se poslankyně
Kolářová.
Poslanec Pavel Dušek: Chci
už jen odpovědět panu poslanci Zajíčkovi
na jeho dotaz a zdůraznit znovu, že tady nejde o výdaj
v pravém slova smyslu.
Ad 1: Pohledávky podniků
činí 120 miliónů korun. Můj
návrh podpory činí 75 miliónů
a já věřím, že 75 miliónů
za 120 miliónů bude státem vymoženo
i při úplném bankrotu dlužníků.
A potom ad 2, že úspora
vlastně vznikne díky nevyplacení peněz,
které by byly vyplaceny na podporách a dávkách
ze zákona po ztrátě pracovních příležitostí.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Duškovi a prosím, aby se ujala slova
paní poslankyně Kolářová.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Také bych chtěla
replikovat panu kolegovi. Myslím si, že všichni,
kdo v této sněmovně sedí, jsou si
vědomi toho, že kultura může samozřejmě
vykazovat příjmy a já jsem o to požádala
dokonce Statistický úřad, aby mně
takový materiál vypracoval. Bohužel ho v tomto
okamžiku nemám. Nemám ho ani z ministerstva
kultury. Chápu, že je to chyba. Ale na druhou stranu
jsem chtěla otevřít rozpravu k odvětví
kultury proto, že skutečně bylo slíbeno
v první vlně valorizace, že bude pamatováno
na zvýšení vstupů energie, cen za vodu,
teplo, elektřinu a v tomto okamžiku skutečně
podporuji to, aby se touto záležitostí zabývaly
politické kluby, protože si myslím, že
postavení kultury je politická záležitost.
Samozřejmě nemohu říci,
kolik vydělávají kina za ten či onen
film, ale na druhou stranu se nedomnívám, že
např. turistický ruch je založen na tom, že
by někdo jezdil obdivovat naši ekonomiku, že
zrovna turistický ruch a návštěva památek
je jedním z přínosů a kulturního
bohatství tohoto státu, na kterém cosi vydělává.
Potažmo, nevydělává na tom jenom odvětví
kultury, ale restaurace, hotely atd., atd. To jsou prostě
spojité nádoby problémů a je potřeba
se na ně takhle dívat. A druhá věc:
Když nebudou valorizovány alespoň částečně
nebo někde v minimalizované podobě provozy,
a to se netýká jenom kin a divadel. jsou to muzea,
archivy, knihovny, provozy, kde je potřeba udržovat
stálou teplotu, aby se exponáty, knihy nebo obrazy
nezačaly ničit a ztrácet hodnotu, - pak je
to věc politické úvahy, protože pakliže
se rozhodneme, že o to nemůžeme pečovat
a zavřeme to, tak pracovníci v kultuře sice
budou mít valorizované platy, ale zavřou
se divadla, kina, koncertní sály, muzea a galerie.
Čili to je ta otázka,
kterou jsem tady záměrně chtěla otevřít
a ráda bych, aby se jí sněmovna v těchto
intenzích zabývala, tře ba v politických
klubech. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Dále
se hlásí pan poslanec Ratiborský.
Poslanec Tomáš Ratiborský:
Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
vzhledem k rozvíjející se diskusi navrhuji,
abychom tento zelený materiál, který jsme
dostali tento týden, vrátili zpětně
do výborů a projednali to ve výborech, protože
myslím, že tato diskuse se točí v kruhu
a nenacházíme řešení.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji.
Je to návrh procedurální, nicméně
vzhledem k závažnosti situace bych si dovolil požádat
o názor k tomuto návrhu pana poslance Ratiborského
zřejmě pana ministra, protože čas kvapí.
Ministr financí ČR
Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, pan poslanec Ledvinka tady prohlásil, že
je poněkud smutný. Já musím říci,
že jsem také smutný. Řeknu vám
proč. Nikdo z diskutujících nepostřehl,
že česká vláda je o čtvrt roku
napřed při hodnocení rozpočtového
hospodaření. My jsme se vám snažili
dát analýzu z dostupných pramenů co
nejdříve, abyste byli co nejlépe informováni,
abyste mohli na základě toho právě
rozhodnout o problémech, které nás tíží
a které jsou nesporné. (Potlesk.)
Čili tím právě
plním svůj slib, který jsem tady dal, že
o všech zásadních věcech, o kterých
vláda má rozhodnout, se vždycky radíme
s vámi. A musím říci, že i s
výborem se všemi věcmi týkajícími
se finančního hospodaření jsme v úzkém
sty ku.
Právě proto dostáváme
na stůl takovýto materiál, abyste mohli rozhodovat
včas a ne na základě výsledků
1. pololetí. Všimněte si, že v jiných
parlamentech se ještě projednávají zprávy
za 1. pololetí, tohle je zpráva už za tři
čtvrtě roku. Předpokládám,
že se na řečniště vrátím
ještě po přestávce, kdy si to všechno
uspořádáme, ale pokud jde o základní
otázku, pochopitelně zastáváme tvrdou
restriktivní politiku. Je to nesporné, ale musím
říci, že bohužel i z řad poslanců
dostávám řadu návrhů na zvýšení
rozpočtových výdajů pro nejrůznější
účely, přičemž vím, že
tyto účely jsou správné, že z
věcného hlediska na jednotlivých místech
jsou skutečné problémy. Jsou tam problémy
např. s vodou, jsou tam problémy nejrůznějšího
druhu. Problém je divadlo v Opavě a řada
dalších věcí, které jsou nezbytné.
Ale vzhledem k tomu, že na to nejsou peníze, musíme
tyto věci odmítat.