Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
vážení kolegové, sněmovní
tisk pod č. 429 i vystoupení ministra financí
České republiky pana Špačka dokumentují
rozpočtový stav České republiky za
první tři čtvrtletí tohoto rozpočtového
roku. Je zřejmě možné konstatovat tu
skutečnost, že oficiálně vyslovované
prognózy o očekávaném průběhu
realizace rozpočtu na druhé pololetí t.r.
se ukázaly jako chybné.
Vláda České
republiky při návrhu první změny rozpočtového
zákona mírně nadhodnotila jednorázový
efekt nárůstu příjmů z počátku
tohoto roku, a to prakticky u všech rozhodujících
příjmových zdrojů, nejmarkantněji
však u výnosu daně a odvodu ze zisku.
Ani v posledním čtvrtletí
t.r. nelze totiž očekávat náhlé
zotavení příjmové strany rozpočtu
a v tomto směru je tedy předložená zpráva
zcela reálná, podle mého názoru mírně
optimistická. Druhý cenový nárůst
v potravinách neumožní ani zřejmě
tradiční příjmové efekty tzv.
vánočního trhu. Stále rostoucí
nákladovost výroby, za leden až srpen 1991
je to +7,7 %, při její klesající rentabilitě
za totéž období, pokles o 33,1 %, potvrzuje,
že není reálná šance ani na zlepšení
u výnosů z daní a odvodů ze zisku
podniků, naopak ve vztahu k sílícím
tlakům na mzdy je možné očekávat
zmírnění daňového a odvodového
propadu proti alikvótě z tohoto titulu, na druhé
straně to však může znamenat akceleraci
na nástup na inflační spirálu.
Na straně výdajů
je dnes prakticky nemožné dalším krácením
eliminovat tendence k celkové schodkovosti rozpočtu.
Navrhovaná druhá valorizace je podle mého
názoru v oblasti veřejných výdajů
minimální, znamená určitou dramatickou
průchodnou variantu především v oblasti
zdravotnictví a školství. Na druhé straně
si však musíme uvědomit, že půjde
o vysoké vyhospodaření těchto odvětví
ve věcných výdajích, což spolu
s nárůstem mzdových výdajů
až v samotném závěru roku znamená
schodkové zatížení rozpočtu pro
rok 1992.
Již při schvalování
státního závěrečného
účtu za předchozí rok jsem z tohoto
místa řekl, že rozpočtová rozvaha
je jen pouho pouhou průsečnicí hospodářských
a sociálních procesů a návazná
rozpočtová opatření mohou pouze mírnit
nebo naopak prohloubit jejich rozpory. Za zcela logické
bych tedy považoval takový návrh opatření,
která po předcházející analýze
mohou oživit příjmovou stranu státního
rozpočtu.
Vzhledem k faktoru času, tedy
necelých dvou měsíců, do konce rozpočtového
roku je však zcela namístě, a považuji
to od vlády za seriózní, že jsou ve
zprávě uvedeny náměty na variantní
řešení případného červeného
rozpočtového salda. Za zcela zásadní
považuji urychlené dořešení volných
zdrojů u titulu Transgas, včetně řešení
dalších koordinačních i delimitačních
problémů ještě v letošním
roce. Vláda by neměla připustit možnost
odročení těch otázek až do fáze
tzv. finančního vypořádání
v rámci závěrečného účtu
republiky.
V tomto smyslu chci upozornit i na
tu skutečnost, že tyto nedořešené
otázky mohou značně komplikovat návrh
rozpočtového zákona na rok 1992.
A ještě jednu otázku
na závěr. Vláda musí zaručit
věcnou opodstatněnost při rozdělování
valorizovaných rozpočtů a nepřipustit
stav, že posilování rozpočtu do míst
okresů i k jednotlivým rozpočtovým
subjektům bude probíhat podle jejich finančních
zůstatků k určitému datu. Rozpočtové
potíže nelze řešit na účet
těch, kteří zodpovědně hospodaří
a ví, že rozpočtový rok má plných
12 měsíců.
Vážení kolegové,
byl jsem pověřen rozpočtovým a kontrolním
výborem, abych vás k tomuto tisku seznámil
s návrhem na usnesení, které doporučuje
tento výbor sněmovně ke přijetí,
právě v tisku 429. Domnívám se, že
jste všichni obdrželi písemný podklad,
přesto bych na závěr svého expozé
přečetl tento návrh na usnesení:
První bod je doporučující
- doporučujeme České národní
radě přijmout usnesení následujícího
znění: Česká národní
rada I. konstatuje, že
l. ve druhé polovině
t.r. dochází ke snížení dynamiky
rozpočtových příjmů,
2. že vláda navrhla druhou
valorizaci státního rozpočtu republiky ve
výši 3 miliardy 606,3 miliónů Kčs,
3. že vývoj příjmů
a výdajů státního rozpočtu
je rizikový ve vztahu k dodržení
salda příjmů
a výdajů stanoveného zákonem č.
594/90 Sb.,
II. souhlasí s provedením
valorizace výdajů státního rozpočtu
republiky podle předloženého návrhu
vlády České republiky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Hájkovi a otevírám k
tomuto bodu rozpravu, do níž se zatím při
hlásili 3 poslanci - pan poslanec Andrle, paní poslankyně
Kolářová, pan poslanec Effenberger. Jako
první se ujme slova pan poslanec Andrle, připraví
se paní poslankyně Kolářová.
Poslanec Antonín Andrle:
Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážená vládo, zákonem
ČNR č. 313 z července t.r. byly převedeny
podniky na vybraných daních z místních
rozpočtů do státního rozpočtu
ČR a nahrazeny neúčelovou dotací.
Při zdůvodnění tohoto zákona
byl jako hlavní důvod uváděn propad
v naplňování příjmů
z těchto daní u některých okresů
vlivem změny sídla plátců daní.
Jako klad tohoto zákona bylo uváděno rovnoměrné
plnění a záruka splnění odsouhlasené
celkové částky. Věřím,
že většina okresů to uvítala a
s tímto počítala.
Na str. 8 zprávy je uvedeno,
že dochází ke zlepšení situace
v místních rozpočtech v úhrnu 6,7
miliardy. Z toho důvodu přistoupilo ministerstvo
financí k časové regulaci poskytování
záloh dotací v závislosti na vlastních
příjmech.
Pokládám za nutné
takto postupovat proto, že tím se pomáhá
tomu, kdo nechce nebo neumí hospodařit.
Usnesením vlády České
republiky ze dne 14. června 1991 číslo 200
byly provedeny věcné úpravy státního
rozpočtu o 14 miliard. Rozdělení této
částky bylo provedeno na 21. schůzi České
národní rady 11. července. Podle usnesení
k tomuto bodu byl zpracován ministerstvem financí
přehled rozdělení valorizovaných výdajů
na školství a zdravotnictví. Je třeba
uvést, že částka na jednoho obyvatele
v českých a moravskoslezských okresech je
ve prospěch moravskoslezských okresů asi
o 80 miliónů vyšší.
Dále z tohoto materiálu
vyplývá podhodnocení školství
a zdravotnictví zásahem okresních shromáždění
oproti předpokladu ministerstva financí, rovnající
se úrovni roku 1990. Ve školství je to částka
300 miliónů ve prospěch jiných kapitol
a ve zdravotnictví 400 miliónů. Ptám
se: Bude navrhovaná valorizace vyrovnávat i tuto
částku? Bude počítat s těmi
částkami, kdy si okresní shromáždění
dala víc na tato zdravotnická a školská
zařízení? Za spravedlivý vidím
postup jako při první valorizaci. Rovněž
navrhuji, aby byla ČNR informována o částkách
na jednotlivé okresy pro porovnání s minulou
valorizací. Je to obdobný návrh, jako u první
valorizace.
Jak víte, neschválili
jsme tisk ČNR č. 459, ve kterém se zkracuje
lhůta na projednání rozpočtu na 6
dnů. Situace je ještě horší, než
minulý rok. Na 21. schůzi jsme dali za úkol
ministerstvu financí, aby urychleně předložilo
návrh pravidel pro uspořádání
rozpočtových vztahů mezi státním
rozpočtem a rozpočty okresů pro rok 1992
tak, aby pokrytí potřeb okresů bylo v co
nejvyšší míře objektivizováno.
Mohu říci, že ministerstvo financí usilovně
na této metodice pracuje. Vychází z kritérií
a údajů projednaných s přednosty okresních
úřadů a na této metodice pracovali
nezávislí experti a odborníci z těchto
oborů. Stav těch to prací na konci října
a začátku listopadu je asi takový:
Byl vypracován harmonogram,
ve kterém jsou uvedeny ve vrchní části
okresy podle kritérií, které byly v minulých
letech i v letošním roce nadfinancovány, ve
spodní části ty, které byly nedofinancovány.
Samozřejmě v tom dochází k určitým
korekturám, protože docházejí připomínky
z okresů a je pozoruhodné, pokud se to nějakým
způsobem nezmění, tak v rámci nedofinancovaných
částek jsou převážně moravskoslezské
okresy. A částky nadfinancované - týká
se to neinvestičních výdajů - jsou
převážně u českých okresů.
Čili pokud by se vycházelo z tohoto diagramu, jaký
je stav na začátku listopadu, tak neinvestiční
výdaje na jednoho obyvatele jsou naprosto stejné
v českých okresech i v moravských. Není
důvod nikoho zvýhodňovat, a myslím
si, že pokud by fungoval nezávislý kontrolní
orgán, tak by k tomu docházet nemělo. Je
to dědictví z minulého režimu. Říkám
vám to proto, že budeme mít jen 6 dnů
na projednání rozpočtu. Čili přistupujme
k tomu jako ekonomové, nestranicky a respektujme rovnoprávnost
a spravedlnost! Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Andrlemu, prosím, aby se ujala slova paní
poslankyně Kolářová.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, chtěla bych podat návrh do usnesení
k této záležitosti. Prosím, budu, doufám,
že mi porozumíte.
Vláda České
republiky vzala svým usnesením č. 295 ze
dne 21. srpna 1991 na vědomí mimo jiné hodnocení
situace a výhled finanční pozice organizací
odvětví kultury v 2. pololetí 1991, který
vypracovalo ministerstvo kultury. Vzhledem k tomu, že odvětví
kultury bylo zcela opomenuto při rozdělování
doplňkových příjmů státního
rozpočtu provedeném v závěru l. pololetí
1991, jímž byly především saturovány
zvýšené potřeby odvětví
školství a zdravotnictví, jsme nuceni znovu
upozornit na stávající stav, kdy se dostávají
některé organizace v oblasti kultury do kritické
situace.
Proto navrhuji do usnesení
doplnit: na straně 12 v tomto zeleném materiálu
je bod "Kultura". Navrhuji doplnit za odstavec "Na
věcnou valorizaci sociálního charakteru v
odvětví kultury v zařízeních
České katolické Charity se navrhuje zvýšit
objem prostředků na věcné výdaje
o částku 17 miliónů korun..."
a pokračuji: "...pro ostatní organizace odvětví
kultury se navrhuje zvýšit objem prostředků
o částku na věcné výdaje 399
miliónů 146 tisíc korun." Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Effenberger a při praví
se pan poslanec Budínský.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy
a pánové, požadavek vlády na valorizaci
rozpočtů, který vyplývá z jistého
deficitu, pokládám za oprávněný
a jsem připraven hlasovat pro příslušné
usnesení, které nám bylo předloženo
rozpočtovým a kontrolním výborem.
Pan ministr se zmínil o jistých
příčinách tohoto stavu a já
bych se chtěl jenom krátce dotknout jednoho bodu
v tomto usnesení, a to je první odstavec. Bod 1,
které říká v druhé polovině
tohoto roku dochází ke snížení
dynamiky rozpočtových příjmů.
Pan ministr hovořil o neplnění odvodů
nebo zisků z daně z obratu, ale já myslím,
že je k tomu potřeba říci alespoň
několik slov navíc.
Obávám se, že
tato situace je nezaviněná českou vládou
a Českou republikou, v podstatě má svůj
základ v nezdravé koncepci rozpočtové,
ve filozofii rozpočtu, který je založen jakožto
rozpočet výdajový, takže de fakto hospodařící
subjekt neví, co bude mít k dispozici, i když
své závazky a povinnosti plní co nejlépe.
Konkrétně tedy, existuje-li právě
onen společný zdroj, který svým rozsahem
přesahuje 200 miliard a který je naplňován
právě oněmi přínosy daně
z obratu a odvody ze zisku podniků, a je-li řečeno
pouze schéma pro jeho dělení, avšak
nic o jeho naplňování, pak to znamená,
že může dojít k té situaci, ke
které skutečně došlo, že např.
jedna republika ve svém rozpočtu je ovlivňována
tím, jak do tohoto společného "kotle",
- já bych to na zval jakousi "táborskou kádí",
do které dává prostě ten, kdo má,
- přispívá strana druhá. A tato
situace konkrétně nastala. Protože strana druhá
přispívá tak, jak přispívá,
tedy málo, tak potom těch 40 %, která odebírá
český rozpočet, je samozřejmě
částkou nižší, než se mohlo
předpokládat.
To je problém, který
budeme asi řešit při očekávaném
rozpočtovém klání, které nás
čeká na příští schůzi,
a protože vím, že pan ministr Špaček
má v této věci jisté návrhy
a připravuje o. patření, doufám, že
s nimi budeme seznámeni co nejdříve, abychom
onu rozpočtovou záležitost mohli připravit
co nejlépe.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Effenbergerovi. Prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Budinský. Připraví se poslanec
Dušek Pavel.
Poslanec Vladimír Budinský:
Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená Česká národní
rado, předložená zpráva vlády
o vývoji finančního a rozpočtového
hospodaření ČNR za 1. - 3. čtvrtletí
je velice stručná, neposkytuje plný obraz
skutečnosti. Považuji, aby vláda doložila,
jaká provádí opatření proti
snižování příjmů státního
rozpočtu z oblasti odvodu z objemu mezd, daní ze
mzdy a dalších vlastních příjmů.
Je nezbytné doplnit zprávu o přehled výsledku
kontrol prováděných finančními
úřady a ředitelstvími a o zprávu
o opatřeních, o postizích uplatněných
při zjištěných nedostatcích.
Ve zprávě chybí podrobné vyjádření
výdajů podle jednotlivých kapitol rozpočtu
a chybí zde vyjádření výdajů
okresních rozpočtů okresních úřadů
a dalších místních rozpočtů.
Jsem si vědom napjatostí v rozpočtech některých
zdravotnických a školských zařízení,
zejména na nižší úrovni. V rozpočtové
sféře stále převládá
centralismus, to, pod čím chápeme centralismus,
který na jedné straně umožňuje
plýtvání a na druhé straně
jsou ústředními orgány přezírány
potřeby nejnižších článků.
Veškeré požadavky je nutno řešit
po důkladné rozvaze, restrukturalizaci rozpočtů,
ale při zachování principu přebytkovosti
rozpočtů. Proto mí dovolte předložit
návrh na doplnění usnesení.
Za body 1 a 2 navrhuji doplnit bod
3 - Česká národní rada žádá
doplnit zprávu o informaci o opatřeních na
úseku kontroly a o podrobný přehled výdajů
za 1. - 3. čtvrtletí podle kapitol rozpočtu
a přehled výdajů místních rozpočtů.
Doplnit usnesení o bod 4 - Česká národní
rada trvá na zachování principu přebytkovosti
rozpočtu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Budinskému. Prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Pavel Dušek. Připraví se pan poslanec
Janeček.
Poslanec Pavel Dušek: Vážená
sněmovno, vážená vládo, dovoluji
si podat návrh na to, jak ušetřit, jak ušetřit
něco peněz státní pokladny a jak ušetřit
podle mého soudu více blamáže.
Předvčerejší
odpoledne jsem strávil na federálním ministerstvu
práce a sociálních věcí, na
své letošní 24. oficiální mezi
resortní poradě na téma zaměstnávání
těžce zdravotně postižených. Předmětem
jednání byla kontrola plnění postupu
a opatření k vytvoření vhodných
podmínek pro zachování ekonomické
aktivity občanů se změněnou pracovní
schopností i existenci podniků je zaměstnávajících,
které společně přijaly federální
i republikové resorty v červnu t.r.
Úkoly uvedeného materiálu
byly k dnešnímu dni splněny z 28 %. Asi to
není mnoho. Avšak na obranu exekutivy lze na druhé
straně konstatovat, že komplexní program péče
o invalidy v podmínkách rozvinutého socialismu
přijatý v roce 1984 byl splněn jen na 20
%, tedy o plných 8 % méně. Provozovny zaměstnávající
převážně zdravotně postižené
občany potřebovaly v letošním roce především
finanční podporu na překlenutí druhotné
platební neschopnosti. Rozdíl mezi pohledávkami
a závazky po lhůtě splatnosti je totiž
u nich zhruba ve výši 120 miliónů. Pro
takto aktivní podniky by tato podpora vyřešila
jejich obtíže do příštího
roku, od kterého by měl vstoupit v platnost nový
systém jejich financování. Jenže v době
přebytkového státního rozpočtu
neshledávalo ministerstvo financí toto řešení
optimálním. Nyní zdá se - po předvčerejší
poradě své záporné stanovisko přehodnocuje.
Rozpočet však již přebytkový není.
Zůstává otázka, co učinit.
Některé provozovny už podporu nepotřebují.
Nepotřebují ji proto, že již k dnešnímu
dni neexistují. Těm zbývajícím
může být pomoženo návratnou finanční
výpomocí, podloženou jejich pohledávkami
u odběratelů.
Celá věc má
ještě jednu zřetele hodnou stránku.
Tato podpora je i v případě její částečné
návratnosti levnější než částky,
jež by byly po zrušení těchto provozoven
vyplaceny jejich bývalým pracovníkům
z prostředků zaměstnanosti a dávek
sociální péče.
Sečteno a podtrženo můj
návrh tedy zní: Posílit výdaje o 75
miliónů jako návratnou finanční
výpomoc podnikům zaměstnávajícím
převážně zdravotně postižené
občany. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Duškovi. Prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Janeček. Připraví se pan poslanec
Zajíček jako poslední z písemně
přihlášených.
Poslanec Josef Janeček:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové.
Mám dvě otázky. Jednak by měl zajímalo,
zda-li pod pojmem tzv. daně ze zisku se jedná o
daň i z nerealizovaného zisku. Což je pojem,
který se dříve vyskytoval, jestli to ještě
platí. Druhá otázka, která s předcházející
nesouvisí, je tato: Všem nám je známo,
že Slovenská republika zvolila velice nákladný
systém sociálního zabezpečení.
Chtěl bych vědět, co udělá
česká vláda pro to, aby toto odčerpávání
nešlo na úkor českého rozpočtu.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janečkovi. Prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Zajíček, připraví se
pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Stanislav Zajíček:
Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
dovolte mi jenom jednu stručnou poznámku. Paní
kolegyně Kolářová, pan kolega Dušek
navrhli určité posílení výdajové
stránky rozpočtu České republiky.
Já se obávám, že ten rozpočet
představuje váhy, kde není možné
na jedné misce přidat nebo ubrat a na druhé
straně neudělat tutéž operaci se závažím.
Jestliže navrhujeme valorizaci na výdaje v odvětví
kultury, to znamená v nevýrobní sféře,
nutně zároveň náš návrh
musí obsahovat i návrh, jakým způsobem
posílit příjmovou stránku rozpočtu,
aby se ty peníze mohly objevit na druhé straně
u kultury. Mám pocit, že bez úvah tohoto typu
se při debatě kolem rozpočtu nemůžeme
obejít. Prosil bych tedy paní kolegyni a pány
kolegy, kteří navrhují taková opatření,
zda by mohli dodat ještě k tomu nějaký
jejich návrh na posílení té příjmové
stránky rozpočtu, ev. na nějaké opatření,
které by posílilo příjmovou stránku,
aby mohly být realizovány výdaje, které
navrhují a proti kterým pochopitelně v rovině
návrhů nelze nic mít. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.).
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zajíčkovi. Prosím, aby se ujal
slova pan poslanec Ledvinka. Připraví se pan poslanec
Homola.
Poslanec Karel Ledvinka: Pane
předsedající, členové vlády,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, opět musím konstatovat, že
mi je smutno z toho, že včera k Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu zasedají šestkrát
kluby, k rádiu a televizi třikrát kluby,
a my mimochodem našim daňovým poplatníkům
dluh tři miliardy Kčs a klub ani neví, že
taková věc nastala. To je pro ně šok.
Ale to je moje osobní vyjádření. Myslím
si, že v klubech se má dělat politika a že
toto je politika. Já mám ale konkrétní
věci. Já postrádám, jakým způsobem
- a chci znát odpověď na otázku - bude
česká vláda řešit tento schodek?
Vypůjčíme si
z federální vlády? Dá nám federální
vláda ze svého přebytku? Vypůjčíme
si od slovenské vlády? /Smích, potlesk./
Čili na to bych chtěl znát skutečně
odpověď. Asi si budeme muset vypsat směnky.
Nedá se nic dělat, přepokládám,
že tomu tak bude. Tak na to ale musíme být
připraveni a musíme o tom hlasovat!