A důvod věcný:
Myslím, pokud si vzpomenete např. na vystoupení
pana ministra Ježka, který vystupoval k zákonu
o majetku obcí /zkráceně/, ten zde poměrně
podrobně zdůvodňoval, proč je třeba
regulovat podrobněji hospodaření obcí.
Že obce jsou veřejnoprávními subjekty
a jako takové nejsou tak kvalitním vlastníkem,
nerozhodují se s takovým časovým horizontem,
jako jiný podnikatel. Takto bych zdůvodnila návrh
na doplnění programu o usnesení České
národní rady.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Marvanové za upřesnění.
S faktickou poznámkou se hlásí pan
poslanec Výborný. Ostatní poslance upozorňuji,
že o tomto návrhu se hlasuje bez rozpravy.
Poslanec Miloslav Výborný:
Proto je to, pane předsedající,
také pouze faktická poznámka. Především
to, co přednesla paní poslankyně Marvanová,
nebylo zdůvodnění změny pořadu,
ale zdůvodnění návrhu, bylo argumentováno,
že pan předseda FS tvrdí, že je to ústavní,
já tvrdím, že je to neústavní,
ale to bychom se dostali do věcné problematiky.
Faktická poznámka směřuje
k mému návrhu, aby o tomto procedurálním
návrhu poslankyně Marvanové bylo hlasováno
až poté, co skončíme tento bod pořadu
schůze. Teď projednáváme návrh
zákona. Až skončíme projednání,
budiž hlasováno o doplnění pořadu
schůze o další bod programu. A pak budeme k
tomu návrhu vést rozpravu. /Potlesk./
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Rozpravu k
tomu návrhu budeme vést až tehdy, až tento
bod přijde na pořad jednání, ne až
o něm dám hlasovat, zdali bude nebo nebude zařazen
na program jednání. Čili to bude mít
ještě několik stupňů, nicméně,
domnívám se, že závěrečná
poznámka pana poslance Výborného je na místě.
Dám o návrhu paní poslankyně Marvanové
hlasovat, až bude projednán tento bod.
Takže nyní se obracím
na zástupce navrhovatele, pana poslance Výborného,
zda chce promluvit. /Ano./ Takže mu uděluji slovo.
Poslanec Miloslav Výborný:
Pokusil bych se, dámy
a pánové, ze vzrušené debaty přejít
k problémům věcným. Konstatuji, že
paní poslankyně Marvanová přednesla
doplňující návrh, který byl
jí samotnou a bude nepochybně také panem
zpravodajem přečten. Dávám sněmovně
ke zvážení, zda by tento doplňující
návrh neměl být posouzen stanoviskem podle
§ 22, odst. 2 jednacího řádu, stanoviskem
výboru pro územní správu a národnosti.
Takto já mohu říci
pouze své osobní stanovisko, které je doporučující,
ale berte to jako stanovisko jednoho z navrhovatelů. Pan
poslanec Lom doporučuje v § 36 a) doplnit další
písmeno, což by muselo být písmeno l)
s textem - pronájmu zdravotnických zařízení,
které je v majetku obce, soukromým a právnickým
osobám, oprávněným k provozování
lékařské praxe. Chtěl bych upozornit,
že o pronájmu všeho majetku obce, čili
nejen zdravotnického zařízení, rozhoduje
obecní zastupitelstvo vždy už podle platné
úpravy. Neboť § 36 odst. 1 j) svěřuje
obecnímu zastupitelstvu - a v této otázce
nepřenositelnou - kompetenci rozhodovat o svěření
majetku obce právnickým a fyzickým osobám
do užívání. Tato problematika je v zákoně
upravena. Pokud bylo sledováno něco jiného,
jak jsme to v té debatě mimo protokol vedli, tento
návrh poslance Loma řeší něco,
co už je vyřešeno. Proto konstatuji, že
já jako navrhovatel jej nedoporučuji přijmout.
Pokud jsem dobře postřehl,
poslední návrh přednesl kolega poslanec Ježek.
Je to opět návrh, ke kterému by možná
bylo uvážlivé vyžádat si stanovisko
výboru pro územní správu a národnosti.
Považoval bych to za velmi solidní. Ostatně
zjišťuji letmým pohledem po sněmovně,
že pravděpodobně k hlasování
nebude možno přikročit. Myslím si, že
výbor pro územní správu a národnosti
by jistě byl schopen své stanovisko během
krátké doby sněmovně sdělit.
V ostatním konstatuji, že
jiné pozměňovací návrhy nebyly
předneseny a že po zprávě společného
zpravodaje výborů bude třeba přikročit
k hlasování.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Výbornému, zástupci navrhovatelů.
Táži se ho na to, zdali dvojnásobné
doporučení na to, aby se sešel výbor
pro územní správu a národnosti mám
brát jako návrh? /Ano./ Takže ve smyslu toho,
co pan poslanec Výborný navrhuje jako procedurální
záležitost, ptám se sněmovny, zdali
si přeje, abychom projednávání tohoto
bodu přerušili a požádali výbor
pro územní správu a národnosti, aby
zaujal stanovisko k pozměňovacím návrhům.
Kdo s tímto návrhem
souhlasí, ať zvedne ruku. 84.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování?
26.
Návrh pana poslance Výborného
na přerušení schůze a požadavek
směřující na výbor pro územní
správu a národnosti k zaujetí stanoviska
byl přijat. Ptám se předsedy výboru
pana poslance Hrazdíry, o jakou lhůtu se dle jeho
názoru bude jednat. (Poslanec Antonín Hrazdíra:
Maximálně 30 minut.) Pan poslanec Hrazdíra
žádá o 30minutovou lhůtu a všem
poslancům z tohoto výboru podává informaci,
že se sejdou bezprostředně v místnosti
108 C. My neopustíme svá místa ve
sněmovních lavicích, učiní
tak pouze členové tohoto výboru, a pokusíme
se pokročit v programu o kus dál.
Dalším bodem programu
je
XIII.
Zpráva vlády České republiky o postupu
ekonomické reformy
a hospodářské situaci v zemědělství
Já mám jednu informaci,
kterou jsem zvěděl před chviličkou,
a to, že pan místopředseda Kalvoda omluvil
pana ministra Kubáta z dnešního jednání,
protože pan ministr Kubát se účastní
jednání se svým kolegou ze slovenské
vlády a s panem ministrem Dlouhým; toto jednání
se týká rozdělení kompetencí.
Nezbývá nám nic jiného, než abychom
prozatím projednávání tohoto bodu
odložili, v případě, že by se pan
ministr Kubát dostavil v odpoledních hodinách,
mohli bychom se k němu vrátit. Paní poslankyně
Marvanová chce sněmovně sdělit něco
faktického, prosím, aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Marvanová:
Ráda bych připomněla,
že na včerejším jednání
si sněmovna odhlasovala doplnění programu
této schůze o bod, který navrhl výbor
rozpočtový a kontrolní, to je o bod související
s koncesionářskými poplatky. Ráda
bych poprosila paní poslankyni Kolářovou,
která k tomuto vystupovala, aby tento návrh upřesnila.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji.
Paní poslankyně, já jsem měl v úmyslu
dát hlasovat o zařazení tohoto bodu na toto
místo, ale uvědomil jsem si, že pokud odešlo
20 poslanců z výboru pro územní správu
a národnosti, můžeme se dostat do situace,
kdy nebudeme schopni se usnést. Proto jsem hodlal pokročit
v projednání následujícího
bodu. Ale vidím, že sněmovna souhlasí
s tím, abychom ten bod, který byl už včera
odsouhlasen, v tuto chvíli dali na pořad a věnovali
se mu. Prosím paní poslankyni Kolářovou,
aby se ujala slova.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, už
tady v té věci vystupuji počtvrté,
má to úspěch. Při projednávání
zákona o České televizi jsme narazili na
tuto nedořešenou záležitost, která
se vyskytuje i jako problém Slovenské televize a
Slovenského rozhlasu. Usnesení rozpočtového
a kontrolního výboru ze dne 6. října
1991 k problematice poplatků z televizních a rozhlasových
přijímačů zní:
Na základě doporučení
ČNR se rozpočtový a kontrolní výbor
ČNR zabýval problematikou poplatků z televizních
a rozhlasových přijímačů. Po
rozpravě rozpočtový a kontrolní výbor
ČNR
1. navrhuje České národní
radě rozšířit program 24. schůze
o projednání návrhu na usnesení ČNR
k problematice poplatků za používání
televizních a rozhlasových přijímačů,
2. doporučuje České
národní radě přijmout usnesení
následujícího znění:
Česká národní
rada doporučuje vládě České
republiky, aby v dohodě s vládou České
a Slovenské Federativní Republiky vyřešila
problém stanovení a vybírání
poplatků za používání televizních
a rozhlasových přijímačů v
souvislosti se zřízením České
televize a Českého rozhlasu, které mají
být příjemcem těchto poplatků.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Kolářové za odůvodnění
návrhu. Otevírám k tomuto návrhu usnesení
rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí. Mám
zato, že po zjištění skutečného
počtu poslanců, kteří se nacházejí
ve sněmovně, mohu dát o návrhu tohoto
usnesení hlasovat. Přítomno 94 poslanců.
Musím se obrátit na pracovníky Kanceláře
s prosbou, aby pozvali další poslance do sněmovní
síně.
Prosím službu, aby mi
přinesla seznam poslanců, kteří se
ráno zapsali. Myslím, že nebude na škodu,
když si provedeme prezenci.
/Poté byla provedena jmenná
kontrola přítomnosti poslanců zapsaných
při prezenci. Kontrolu provedl řídící
schůze, místopředseda ČNR Jan Kasal.
Údaje o přítomnosti nebo omluvené
nebo neomluvené absenci nebyly sdělovány
hlasitě, takže nebylo možno zachytit ve stenografickém
protokolu./
Dámy a pánové,
domnívám se, že nás je více než
sto. (Hlas: Pane místopředsedo, minulo se to účinkem,
račte spočítat, kolik nás tu opět
je.) Udělám jinou věc. Jak si letmo vzpomínám,
někteří poslanci, kteří tu
jsou podepsáni, tak tu nebyli přítomni včera,
takže je to podruhé, co zde nejsou přítomni
během projednávání zákonů,
během hlasování. Bude nezbytné, aby
předsednictvo to vzalo v úvahu.
Dámy a pánové,
dostal jsem se do situace, kdy vám musím oznámit,
že usnesení, které zde navrhovala paní
poslankyně Kolářová, už bylo
schváleno 6. listopadu, zřejmě brzy odpoledne.
Bylo schváleno 80 hlasy proti 2, 19 se zdrželo. Takže
přítomno bylo 101 poslanců. Omlouvám
se všem, které jsem mystifikoval, sám jsem
se dostal do té pozice. Budeme pokračovat tak, jak
nám ukládá program. Pan poslanec Dudešek.
(Poslanec Dudešek z místa uvádí, že
záležitost navrhla k projednání poslankyně
Marvanová.) Já se napříště
nenechám dámami okouzlit a budu spoléhat
spíše na prezidiální zprávu.
(Veselost.)
Dalším bodem by měla
být
Zpráva vlády České
republiky o vývoji finančního a rozpočtového
hospodaření České republiky za 1.
- 3. čtvrtletí 1991 podle sněmovního
tisku 429
Z pověření vlády
České republiky nám předloženou
zprávu odůvodní ministr financí Karel
Špaček. Prosím, pane ministře, ujměte
se slova.
Ministr financí ČR
Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, v souladu se zákonem ČNR č. 576/1990
Sb. o rozpočtových pravidlech republiky vám
vláda předkládá k projednání
zprávu o finančním a rozpočtovém
hospodaření za 1. - 3. čtvrtletí letošního
roku. Součástí této zprávy
je i návrh, jak řešit některé
závažné problémy, které se projevují
ve státním rozpočtu v posledních měsících
roku.
S návrhem na úpravu
státního rozpočtu předstupuje vláda
před Českou národní radu již
podruhé. Obsahem změny zákona o státním
rozpočtu České republiky z července
bylo převedení příjmů okresních
úřadů z podílu na některých
daních na pevné dotace ze státního
rozpočtu. Smyslem bylo zajistit stabilitu hospodaření
okresních úřadů, měst a obcí.
Současně rozhodla vláda ve své pravomoci
o věcných úpravách rozpočtu
v oblasti příjmů i výdajů,
spočívajících ve valorizaci státního
rozpočtu o 14 miliard Kčs. Úpravy se opíraly
o pozitivní vývoj zdrojů v průběhu
prvního pololetí, kdy řada jednorázových
faktorů vedla k dynamickému růstu rozpočtových
příjmů z odvodů a daní ze zisku.
Tento vývoj umožnil valorizovat výdaje hlavních
odvětví společenské spotřeby
jako nutnou reakci na cenový nárůst i na
zreálnění směnných relací.
V této etapě valorizace
byly na základě rozhodnutí vlády posíleny
věcné výdaje v odvětví zdravotnictví,
včetně zapojení jedné miliardy z rezervy
státního rozpočtu, o 3,6 miliardy, ve školství
o 2,5 miliardy, v sociálním zabezpečení
o 0,8 miliardy a v dalších odvětvích
o 5 miliard Kčs.
V částečné
valorizaci mezd v rozpočtových a příspěvkových
organizacích odsouhlasila vláda posílení
mzdových prostředků o cca 3 miliardy korun,
což se promítlo do zvýšené mzdové
úrovně o 9 %. Přitom vláda si byla
vědoma možných rizik ve vývoji příjmů,
která by mohla narušit rozpočtové proporce,
a proto finanční potřeby v jednotlivých
odvětvích byly provedenou valorizací řešeny
jen částečně. Vývoj v průběhu
3. čtvrtletí skutečně potvrdily, že
v rozpočtovém hospodaření dochází
k nežádoucím kvantitativním i kvalitativním
změnám. Zatímco v první polovině
roku byla pro státní rozpočet charakteristická
tendence k vytváření přebytku, který
k 30. červnu dosáhl objemu 5 a půl miliardy
korun, došlo v dalším období k zhoršování
relace mezi vývojem příjmů a výdajů,
což se projevilo v rozpočtovém schodku k 31.
srpnu ve výši 2 miliardy 400 miliónů
korun. Koncem třetího čtvrtletí byl
rozpočet České republiky zhruba vyrovnán.
Výsledky za tři čtvrtletí
roku prokazují, že rozhodující vlivy
transformace, zejména liberalizace cen a devalvace čs.
koruny dopadají na státní rozpočet
nevyváženě. V důsledku těchto
vlivů se ve značném rozsahu zvyšují
nároky na výdajovou stránku státního
rozpočtu, zejména v oblasti rozpočtových
a příspěvkových organizací,
aniž by to bylo kompenzováno příslušným
zvýšením rozpočtových příjmů.
Tím dochází k výraznému růstu
napětí v rozpočtovém hospodaření
a kumulaci rozpočtových problémů.
Snížení výkonnosti
ekonomiky, omezení výroby a pokles tvorby finančních
zdrojů v podnicích spojený s růstem
nezaměstnanosti a snížením kupní
síly obyvatelstva jsou hlavní faktory ovlivňující
nepříznivě příjmy státního
rozpočtu.
Ve srovnání s upraveným
rozpočtem největší neplnění
vykazuje daň z obratu, kde proti alikvótnímu
podílu dochází k výpadku v objemu
6 miliard 700 miliónů korun. Na její vývoj
působí zejména snížení
kupní síly projevující se v poklesu
poptávky po zboží. Žádoucí
oživení nepřineslo ani snížení
daňových sazeb u řady výrobků.
K podstatné degresi došlo
v průběhu 3. čtvrtletí u odvodu daně
ze zisku.
Příjmy podstatně
ovlivnily též odvody a daně, jejichž základem
je objem mzdových prostředků. Proti alikvótnímu
podílu došlo u daně ze mzdy, odvodu z objemu
mezd a u zemědělské daně z objemu
mezd k celkovému propadu o více než
8 miliard korun.
Analýza rozpočtového
hospodaření za tři čtvrtiny roku a
výhled pro zbývající měsíce
signalizují, že v rozpočtovém hospodaření
budou patrně převažovat vlivy zakládající
tendence ke zhoršování rozpočtového
hospodaření. V tomto směru je tedy nutné
poopravit optimistický názor na vývoj proporcí
státního rozpočtu z 1. poloviny roku a počítat
s větší možností rizikových
faktorů.
Ministerstvo financí vychází
z toho, že ve vývoji příjmů v
posledních měsících roku budou pokračovat
tendence ze 3. čtvrtletí, přičemž
konečný objem příjmů nelze
přesně a jednoznačně kvantifikovat.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
i za této situace, kdy nelze zcela vyloučit riziko
nesplnění rozpočtových příjmů
doporučuje vláda České republiky,
aby Česká národní rada rozhodla o
valorizaci některých výdajů státního
rozpočtu. Valorizace by měla být skutečně
v minimálním omezeném rozsahu, a to pouze
v odvětvích, kde neprovedení nezbytné
kompenzace zvýšených výdajů by
mohlo ohrozit plnění základních sociálně
ekonomických funkcí a činností ve
vztahu k obyvatelstvu.
Vláda navrhuje uskutečnit
valorizaci věcných výdajů ve zdravotnictví,
školství, sociálním zabezpečení
a částečně i v kultuře v celkovém
rozsahu 2 miliardy 700 miliónů korun. Přitom
si je vědoma, že navržená valorizace výdajů
v těchto odvětvích neodpovídá
žádoucí optimální výši
a že nelze vyhovět řadě dalších
požadavků okresních úřadů
a resortů, byť i oprávněných.
Návrh vlády vychází z omezených
možností státního rozpočtu. Vláda
je současně přesvědčena, že
navržená valorizace výdajů by měla
zabezpečit bezporuchový chod příslušných
odvětví, aniž by došlo ke kritické
situaci v poskytování jejich služeb.
Kromě valorizace věcných
výdajů považuje vláda za potřebné
uskutečnit další částečnou
valorizaci mezd v rozpočtových a příspěvkových
organizacích s výjimkou ústředních
orgánů státní správy a dále
organizací, respektive činností a profesí,
kde již mzdové posílení bylo provedeno
a alespoň částečně plní
závazky vyplývající z generální
dohody.
Na mzdová opatření
se navrhuje vyčlenit 889 miliónů korun, přičemž
tato částka by měla zajistit valorizaci v
rozsahu cca 2,4 % mzdových výdajů. To představuje
na jednoho pracovníka v příslušných
organizacích v průměru 1 100 korun. Spolu
s již dříve provedenou valorizací ve
výši 9 % by mělo navrhované opatření
poněkud přiblížit mzdový nárůst
v rozpočtové sféře úrovni ve
výrobních odvětvích, kde se předpokládá
zvýšení o více než 15 %.
Valorizace některých
výdajů státního rozpočtu v
podmínkách, kdy není možno spolehlivě
zaručit výsledky státního rozpočtu,
nezbytně vyžaduje, aby o ní rozhodla Česká
národní rada. Chtěl bych vás ubezpečit,
vážené paní poslankyně a páni
poslanci, že vláda svůj návrh předložila
po důkladném zvážení situace
a posouzení krajní naléhavosti řešení
potřeby rozhodujících odvětvích
společenské spotřeby na základě
podrobných rozborů. Záměrem je předejít
kritickému stavu zejména ve zdravotnictví
a školství a vyloučit negativní nepředpokládané
dopady do sociální oblasti obyvatelstva. Přitom
je nutno zdůraznit, že rozsah valorizace není
nijak nadměrný, neboť představuje pouze
asi 1,5 % objemu výdajů státního rozpočtu
České republiky. V žádném případě
nejde o změnu charakteru státního rozpočtu,
pokud jde o jeho restriktivnost. Např. i po provedení
navrhované druhé etapy valorizace dosáhne
reálný meziroční pokles výdajů
na zdravotnictví 11 % a výdajů na školství
10 %.
Pro informaci uvádím,
že přes schodek v rozpočtu Slovenské
republiky schválila především národní
rada valorizaci výdajů na zdravotnictví ve
výši 600 miliónů korun.
Vůči Mezinárodnímu
měnovému fondu předpokládáme,
že pozice české vlády na účtech
bank by měla být koncem roku zhruba vyrovnána.
Vycházíme z toho, že místní rozpočty
skončí přebytkem běžného
hospodaření zhruba ve výši 2 miliardy
200 miliónů, na jejich účelových
fondech, že zůstane zhruba 600 miliónů,
státní účelové fondy, že
vykáží zůstatek prostředků
podle našich propočtů rovněž ve
výši 600 miliónů a mimo to státní
aktiva České republiky budou činit zhruba
2 miliardy 100 miliónů korun.
Mimo to lze reálně
očekávat příjem z Transgasu, o čemž
se zmiňujeme v materiálu, ve výši cca
l,9 miliardy Kčs. Všechny tyto položky by byly
protiváhou případného schodku státního
rozpočtu České republiky.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
vzhledem ke komplikovaným podmínkám, v nichž
se rozpočtové hospodaření v závěru
roku uskutečňuje, a vzhledem k naléhavé
potřebě provést v co nejkratší
době valorizace výdajů v hlavních
odvětvích společenské spotřeby,
a dále vzhledem k tomu, že tuto valorizaci nelze uskutečnit
v pravomocí vlády, doporučuji, aby o navrhovaných
opatřeních rozhodla Česká národní
rada a vyslovila souhlas s valorizací podle předloženého
návrhu vlády. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Špačkovi za úvodní slovo.
Nyní prosím zpravodaje rozpočtového
a kontrolního výboru, pana poslance Hájka,
aby nás seznámil s návrhem na usnesení.