Pátek 8. listopadu 1991

Tolik tedy k mému pozměňovacímu návrhu a nyní jenom jedna poznámka k předloženému návrhu zákona. V článku 2 totiž měníme zákon o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí tak, že vypouštíme § 9. Pokud si vzpomínáte na diskusi nad tímto zákonem i na důvody, které nás vedly k začlenění § 9 do zmíněného zákona 171/1991 Sb., zkráceně "zákona o majetku obcí", byla to především obava z nekontrolovatelných dispozicí majetkových ze strany obecních zastupitelstev a obava z toho, že za neexistence zákona o hospodaření obcí skutečně může dojít k chaotickému výprodeji obecního majetku.

Zde bych ráda podotkla nebo vám připomněla, že jsme jako Česká národní rada přijali usnesení, kterým jsme se obrátili na Federální shromáždění, vycházejíce z toho, že úprava hospodaření obcí patří do federální působnosti. Na toto naše usnesení Česká národní rada obdržela odpověď od předsedy FS pana Dubčeka, v níž se říká, že úprava hospodaření obcí patří do kompetence národních rad a odvolává se v této odpovědi České národní radě zároveň pan předseda FS na to, že obdobný zákon SNR tuto problematiku upravuje. To znamená, že nás pan předseda FS vyzval k tomu, že pokud cítíme problém upravit úžeji hospodaření obcí, máme to učinit zákonem národní rady. Proto bych ráda navrhla, aby ČNR doporučila vládě zpracovat tuto problematiku a předložit České národní radě zákon o hospodaření obcí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo ČNR, vážené poslankyně a poslanci, vážení přítomní, dovoluji si obrátit vaši pozornost k otázce transformace zdravotnictví.

Sněmovna bude pravděpodobně brzy - jak doufáme - projednávat řadu návrhů zákonů, které se týkají transformace zdravotnictví. Je známo, že celý proces transformace zdravotnictví půjde dvěma hlavními proudy: Zavedením pojišťovenského systému a privatizací. Znovuzavedení poskytování léčebné péče v nestátních zdravotních zařízeních je nemožné bez zabezpečení materiálních podmínek. Po rozvolnění okresních ústavů národního zdraví se stanou obce vlastníky mnoha zdravotnických zařízení a je nutno upravit zákonným předpisem možnost jejich pronájmu, aby vůbec mohla privatizace poskytované léčebné péče být účinná. Pravděpodobně nejběžnějším prostředkem bude leasing, bude pronájem.

Proto navrhuji, aby do § 36 a/ byl jako jeden z bodů, pravděpodobně poslední - bod k/ zařazen odstavec, že "... obecní zastupitelstvo rozhoduje o těchto majetkoprávních úkonech obce:

- pronájmu zdravotnických zařízení, která jsou v majetku obce, soukromým a právnickým osobám oprávněným k provozování lékařské praxe."

Domnívám se, že je to velmi citlivá oblast, o které by mělo rozhodnout obecní zastupitelstvo.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Josef Ježek.

Poslanec Josef Ježek: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi přednést tyto pozměňovací návrhy:

V tisku 437 je navrženo, aby se k bodu 2, § 36 a/, písmeno e/ za slova "obchodních společností" vložila slova "a sdružení obcí". Ze zdůvodnění pana zpravodaje vyplývá, že příslušný výbor, to je výbor rozpočtový a kontrolní zde fakticky interpretuje § 17 zákona o obcích jako paragraf o svazcích obcí, kde obce se mohou vzdát části své samostatné působnosti.

Výbor pro územní správu již jednou řešil tuto otázku, zda § 17 je možno vykládat jako paragraf, který umožňuje vznik takovýchto svazků obcí. Snažili jsme se tomuto výkladu zamezit a dovoluji si upozornit, že s tímto výkladem se shoduje i vláda, resp. ministerstvo vnitra.

Na pondělní poradě všech přednostů okresních úřadů tento výklad zazněl. Čili domnívám se, že navrhovaná slova "...a sdružení obcí" v tom smyslu, jak zde pan zpravodaj vykládal, by tedy v tisku 437, resp. v novele zákona být neměla. Mělo by to být obsaženo až v celkové novele zákona o obcích, která se připravuje na únor. Předpokládám, že v novele budou ustanovení o svazku obcí a pak by se namísto "...a sdružení obcí" do tohoto paragrafu mělo vložit "...a svazku obcí".

Dále k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Marvanové: Domnívám se, že pakliže by mělo být hospodaření obcí upraveno zákonem národních rad, tak může být jednoduše předmětem novely zákona o obcích, jak to ve většině příslušných zákonů je. V tom zákonu to není z toho důvodu, že se počítalo s úpravou federální, ale legislativně by to bylo rozumnější.

A ještě k připomínkám, které jsou přiloženy k tisku 437. Jménem výboru pro územní správu bych vás upozornil, že vláda po nedávno schválené novele zákona o obcích připravuje usnesení, kterým bude upraven postup rozdělování obcí k 1. lednu 1992. Byli jsme o tom opět informováni na pondělní poradě přednostů okresních úřadů. Takže tím chci doložit, že bez vyjádření vlády nelze podle mého názoru ony připomínky schválit jako součást projednávané novely zákona o obcích.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Do diskuse se dále přihlásila paní poslankyně Krejčová.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane předsedající, vážená sněmovno, já vystupuji jenom proto, abych podpořila návrh poslankyně Marvanové, týkající se doplnění odstavce 4, § 36 a/. Myslím si totiž, že kdyby tato sněmovna opravdu opomenula ke statutárním městům jmenovitě přiřadit hlavní město Prahu, že by to v životě městských částí mohlo způsobit vážnou katastrofu. Čili dovoluji si jenom apelovat na porozumění a podporu tohoto návrhu.

Pokud jde o hospodaření obcí, jsem ráda, že se rýsuje konkrétní možnost, jak tuto problematiku vyřešit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Krejčové. Přihlásil se pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Byli jsme na schůzích se zástupci městských částí a hlavního města Prahy velmi často upozorňováni na tento nedostatek. Považuji přijetí tohoto pozměňovacího návrhu za zásadní.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi, který byl poslední, kdo se do rozpravy přihlásil. Takže rozpravu končím a táži se, zda si přeje ještě promluvit pan poslanec Výborný za skupinu navrhovatelů.

(Hlásí se pan poslanec Payne.) Já jsem vás pane poslanče asi přehlédl - sněmovno, dáme slovo panu poslanci Paynovi? Nejsem si zcela jist, zdali jsem ho přehlédl před tím, než jsem ukončil rozpravu. Domnívám se, že to nelze vyloučit. Přimlouvám se za to, abychom umožnili panu poslanci Paynovi vystoupit. Na tomto exemplárním případu bych vás chtěl požádat, abyste se do rozpravy hlásili pokud možno písemně.

Poslanec Jiří Payne: Já se omlouvám, měl jsem písemnou přihlášku napsánu, nestačil jsem ji podat, prosil bych, aby mi sněmovna odpustila.

Už tady několikrát zaznělo to, že otázka hospodaření obcí by měla být regulována zvláštním předpisem. Pokud si na to dobře vzpomínám, Česká národní rada již dvakrát se usnesla na tom, že doporučuje vládě České republiky, aby tuto věc řešila. Pokud vím, to první usnesení bylo v tom směru, aby to vyřešila česká vláda. Pak jsme byli svým způsobem mystifikováni tím, že o této věci musí rozhodnout Federální shromáždění a tudíž druhé usnesení ukládalo vládě, resp. doporučilo vládě, aby jednala s federálními orgány o takové úpravě hospodaření obcí.

Nyní máme k disposici stanovisko předsedy Federálního shromáždění, které má jistě svoji váhu, které říká, že to je jednoznačně v naší kompetenci. Mě překvapuje - jak to, že vláda dosud nejedná? Jak to, že nenacházíme v legislativním plánu vlády zařazen tento bod na pořadu? Já bych byl rád, kdybychom byli seznámeni - a myslím, že se k tomu vrátím ještě v interpelacích - s tím, co dělá pan ministr Sokol? Já začínám mít pochyby, pan ministr Sokol se věnuje pouze otázkám bezpečnosti a otázka správy obcí nás vede od jedné havárie k druhé. Jistě si vzpomenete, co se stalo na minulém plénu. Jistě víte, co čeká naše rozdělené nebo nově vzniklé obce po Novém roce. Já začínám mít pocit, že budeme muset uvažovat o některých změnách ve vládě. Já už jsem v té věci hovořil s vedením ODS a myslím si, že v této věci vyvineme určitou iniciativu, protože s daným stavem v žádném případě nemůžeme být spokojeni.

Chtěl bych říci tolik, že rozumím návrhu paní poslankyně Marvanové, že bychom měli doporučit vládě, aby o této věci jednala. Rozumím tomu tak, abychom po schválení tohoto projednávaného návrhu přijali ještě usnesení, které by bylo namířeno směrem k vládě, abychom mohli potom kontrolovat plnění tohoto usnesení, případně z toho vyvodit příslušné důsledky.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Macháček.

Poslanec Jiří Macháček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, velmi krátce. Když jsem uvažoval nad tím, jak ta třípětinová většina blokuje usnesení obecního zastupitelstva, tak matematicky jsem došel k tomu, že vlastně to není tak rozhodující faktor. Že spíš tady bude zatím něco jiného. Když si uvědomíme, že obecní zastupitelstvo ve větším městě, které má 50 lidí, potřebuje podle teď navržené novely zákona ke schválení 26 hlasů, tak podle stávajícího třípětinového jich potřebuje 30. To znamená, že je tam rozdíl čtyř lidí. Já si myslím, že za touto snahou není ani urychlit rozhodující věci, které mohou být někdy blokovány tou třípětinovou většinou, což beru, ale můj názor je ten, že je to spíš otázka politická a vyráží opozici zbraň z ruky. I když v těchto věcech by to neměla být zásadní věc.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Macháčkovi za jeho vystoupení. Nyní jsem povinen udělit slovo panu poslanci Žákovi, který se hlásí do rozpravy.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já bych se chtěl vyjádřit opět k tomu už několikrát u nás diskutovanému omezení hospodaření obcí. To je koncepční problém. Já jsem zde citoval velmi obecná ustanovení, tak jak je omezeno hospodaření obcí v rámci německého práva a ukazoval jsem na tom příkladu, že vlastně i rozhodování nejvyššího ústavního soudu spolkové republiky preferuje hospodaření obcí proti privátnímu hospodaření. Ten problém koncepční spočívá v tom, že samospráva může být omezena pouze zákonem a je problematické, jakým způsobem se má dělat ingerence státu do rozhodování samosprávy. Nejsem si jist, jestli by samosprávy kvitovaly s povděkem, kdyby jejich samosprávné rozhodování bylo řízeno buď ministerstvem financí nebo ministerstvem vnitra. Proto bych navrhoval - protože toto chtít po vládě, tuto předlohu chtít po vládě je problematické - aby se tím zabývala iniciativní skupina poslanců, která by předložila zásady a diskutovala by to s členy obecních zastupitelstev a starosty důležitých měst nebo spektra měst od statutárních až po obce, abychom si udělali na základě dosavadního rozboru, jak hospodaření obcí vypadá, představu o tom, jakým způsobem by se tato problematika - a jestli vůbec - regulovat měla. Protože upozorňuji, že obce stojí pod normální finanční kontrolou jako každá jiná organizace.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žákovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Payne, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, velmi dobře chápu, že pan Žák jako člen Občanského hnutí velmi preferuje komunální socialismus. Nikdo tady nenavrhoval, aby hospodaření obcí regulovalo ministerstvo vnitra nebo ministerstvo financí, to si pan Žák tady dodává ze svých socialistických představ. My jsme navrhovali, aby hospodaření obcí bylo regulováno zákonem. To je naprosto jiná záležitost. Další věc, kterou bych chtěl říci - pan Žák navrhuje, aby věc byla řešena iniciativní poslaneckou skupinou, s touto praxi máme velmi nedobré zkušenosti a já odmítám, pokud to nebudu považovat ze své strany za nutné, vykonávat práci, kterou má vykonávat ministerstvo. Ministerstva si zvykla, že nám předkládají špatné zákony a podle mého názoru - parlament, pokud se najde jediná legislativní chyba v zákoně, musí návrh dát vládě k opětnému projednání a předložení legislativně správného návrhu. I v tomto návrhu byla legislativní chyba. Prosím vás, jak pracuje ministr vnitra! Jak to, že podepsal jako doktor práv takovýto návrh zákona? Co ještě tento právník dělá na funkci ministra! (Řečník hovoří neúměrně zvýšeným hlasem. Část poslanců na levé straně buší do stolů, pokusy o pískot, projevy nesouhlasu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, trochu méně výrazně.

Já si myslím, že to do parlamentu patří. Jsme tu od toho, abychom vedli vládu k pořádné práci. Jestliže vláda a ministerstva nepracují, je naší povinností veřejnost na to upozornit. (Potlesk v části sálu.) Jako poslední věc bych chtěl říci panu poslanci Žákovi, to, že nejsme v situaci, jaká byla v Německu. My jsme v situaci po 40 letech socialistické totality, víme cosi o komunálních mafiích a nehodláme je jako pan poslanec Žák chránit. Myslím si, že naší zákonnou povinností je chránit občany obce před zvůlí samosprávy. A to prostřednictvím zákonů, které bude provádět samospráva. Děkuji.

(Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Přihlásil se pan poslanec Řezáč, pak pan poslanec Pospíšil.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně. Nebudu křičet, jako můj předřečník, ale myslím, že mě přesto budete slyšet. Pan ministr vnitra jako advokát je můj kolega a každý advokát v České republice, který to dělá pár let, ví, jaký je dr. Sokol advokát. A pochybuji, že kolega Payne má úroveň právních znalostí, jaké má pan ministr vnitra České republiky a jako poslanec sliboval dodržovat ústavní slib, že bude také dodržovat Ústavu. Novela Ústavy z 18. dubna 1990, ústavní zákon č. 100/1990 Sb. zajišťuje rovnoprávnost všech forem vlastnictví včetně vlastnictví municipálního. To, co navrhuje pan kolega Payne, je pouze diskriminace municipálního vlastnictví. Děkuji vám za pozornost. / Potlesk./.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Protože se nikdo nehlásí... Hlásí se pan poslanec Žák.

Poslanec Václav Žák: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, já se domnívám, že můžeme zavést do sněmovny atmosféru britského parlamentu, to třeba zpestří naše jednání. Já bych se na tom ale nerad podílel. /Potlesk, smích/

Panu poslanci Paynovi, kterého si velmi vážím a s kterým před sněmovnou jednám v úplně jiném duchu, než ve sněmovně a už dlouhou dobu přemýšlím, čím to asi může být /veselost v sále/, bych rád sdělil, že jsem explicitně řekl, že samospráva bude řízena zákonem. Prosil bych ho, aby pečlivě poslouchal, co někdo říká před tím, než ho jde napadat. Potom to neslouží věcné rozpravě. Jakmile ten zákon ovšem přijmeme, tak ho někdo bude provádět. Kontrolu bude provádět, pane poslanče, státní správa, na tom není nic komunistického ani nekomunistického, tak to prostě je. A v tom případě tato konfrontace nastane.

Čili proto prosím, abychom tuto věc pečlivě zvážili, než ji budeme dělat. Uvědomte si, co jste řekl! Vy jste v podstatě řekl, že samosprávy jsou nesvéprávné. Co si budou samosprávy myslet o našem parlamentu, pane poslanče? /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žákovi. Hlásí se pan poslanec Payne, ale chci sněmovnu upozornit, že budu nadále tolerovat příspěvky, které budou směřovat k projednávanému zákonu.

Poslanec Jiří Payne: Domnívám se, že otázka hospodaření obcí je předmětem, který reguluje tento zákon, takže rozprava je tady zcela na místě a naší povinností je posoudit veškeré politické důsledky, jaké to bude mít, takže myslím, že právě toto je ta správná chvíle, abychom tuto rozpravu vedli.

Za prvé se chci omluvit panu poslanci Žákovi a nicméně trvám na tom, že jakési pozadí toho, co jsem tady řekl, že ... v podstatě uvidíme v budoucnosti. /Projevy nesouhlasu./

Pokud se týče toho, že někdo bude vykonávat dohled nad hospodařením, prosím vás, já nevyjadřuji nesvéprávnost samosprávě, já si stejně tak přeji, aby byl dohled nad hospodařením všech podnikatelů. Pokud bychom zrušili jakýkoliv státní dohled nad hospodařením podnikatelů, pak skutečně nemůžeme kontrolovat ani vybírání daní. Mně jde pouze o to, aby ty hospodářské zákony byly pečlivě zpracovány. Myslím, že pan Žák by určitě neprotestoval proti tomu, že státní správa dohlíží na to, jak evidují, jak vedou účetní evidenci a jak hospodaří podnikatelé z hlediska té formální správnosti. Myslím si, že pan Žák jistě nechtěl říci, že podnikatele považujeme také za nesvéprávné. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Pospíšil.

Poslanec Petr Pospíšil: /z místa/ Rád bych od pana poslance Payna slyšel, jestli trvá na svém tvrzení, že pan poslanec Žák chrání komunistické mafie.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Obávám se, pane poslanče, že pan poslanec Payne není povinen vám na to odpovědět, aspoň pokud se nepřihlásí, nemůžeme ho k tomu samozřejmě nutit.

Poslanec Petr Pospíšil: Děkuji, to stačí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže zdá se, že bylo v rozpravě řečeno možná i více, než řečeno být mělo, takže rozpravu končím. Z rozpravy vyplynulo několik návrhů na doplnění programu. Paní poslankyně Marvanová navrhuje doplnit program dnešní schůze o usnesení ČNR, které nyní prosím, aby upřesnila, jak by se toto usnesení případně mohlo jmenovat.

Poslankyně Hana Marvanová: Navrhuji, aby ČNR doporučila vládě předložit České národní radě zákon o hospodaření obcí, případně řešit právní úpravu hospodaření obcí po dohodě s vládou ČSFR.

Ráda bych ještě před hlasováním o tom, zda sněmovna souhlasí s doplněním programu o tento bod, tedy přijetí tohoto navrženého usnesení, toto ještě velmi krátce zdůvodnila, protože se k tomu rozproudila diskuse, kterou jsem neočekávala a z toho důvodu jsem svůj návrh příliš nezdůvodňovala.

Ty důvody jsou dva. Jeden důvod je formální a to ten, že ČNR již dvakrát svým usnesením vyjádřila názor, že je třeba podrobněji upravit hospodaření obcí. Bylo to jednak usnesením, kterým uložila české vládě, aby zpracovala tento návrh zákona, a poté, když se zjistilo, že to je federální kompetence, obrátila se na federální parlament, aby ten problematiku řešil. Nyní se ukázalo, že to není údajně federální kompetence, proto navrhuji, abychom se usnesli znovu, aby to buď řešila česká vláda nebo vyjasnila tyto kompetenční spory s vládou ČSFR. To je tedy formální důvod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP