Tolik tedy k mému pozměňovacímu
návrhu a nyní jenom jedna poznámka k předloženému
návrhu zákona. V článku 2 totiž
měníme zákon o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí tak, že vypouštíme
§ 9. Pokud si vzpomínáte na diskusi nad tímto
zákonem i na důvody, které nás vedly
k začlenění § 9 do zmíněného
zákona 171/1991 Sb., zkráceně "zákona
o majetku obcí", byla to především
obava z nekontrolovatelných dispozicí majetkových
ze strany obecních zastupitelstev a obava z toho, že
za neexistence zákona o hospodaření obcí
skutečně může dojít k chaotickému
výprodeji obecního majetku.
Zde bych ráda podotkla nebo
vám připomněla, že jsme jako Česká
národní rada přijali usnesení, kterým
jsme se obrátili na Federální shromáždění,
vycházejíce z toho, že úprava hospodaření
obcí patří do federální působnosti.
Na toto naše usnesení Česká národní
rada obdržela odpověď od předsedy FS pana
Dubčeka, v níž se říká,
že úprava hospodaření obcí patří
do kompetence národních rad a odvolává
se v této odpovědi České národní
radě zároveň pan předseda FS na to,
že obdobný zákon SNR tuto problematiku upravuje.
To znamená, že nás pan předseda FS vyzval
k tomu, že pokud cítíme problém upravit
úžeji hospodaření obcí, máme
to učinit zákonem národní rady. Proto
bych ráda navrhla, aby ČNR doporučila vládě
zpracovat tuto problematiku a předložit České
národní radě zákon o hospodaření
obcí.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom:
Vážený pane místopředsedo ČNR,
vážené poslankyně a poslanci, vážení
přítomní, dovoluji si obrátit vaši
pozornost k otázce transformace zdravotnictví.
Sněmovna bude pravděpodobně
brzy - jak doufáme - projednávat řadu návrhů
zákonů, které se týkají transformace
zdravotnictví. Je známo, že celý
proces transformace zdravotnictví půjde dvěma
hlavními proudy: Zavedením pojišťovenského
systému a privatizací. Znovuzavedení poskytování
léčebné péče v nestátních
zdravotních zařízeních je nemožné
bez zabezpečení materiálních podmínek.
Po rozvolnění okresních ústavů
národního zdraví se stanou obce vlastníky
mnoha zdravotnických zařízení a je
nutno upravit zákonným předpisem možnost
jejich pronájmu, aby vůbec mohla privatizace poskytované
léčebné péče být účinná.
Pravděpodobně nejběžnějším
prostředkem bude leasing, bude pronájem.
Proto navrhuji, aby do § 36
a/ byl jako jeden z bodů, pravděpodobně poslední
- bod k/ zařazen odstavec, že "... obecní
zastupitelstvo rozhoduje o těchto majetkoprávních
úkonech obce:
- pronájmu zdravotnických
zařízení, která jsou v majetku obce,
soukromým a právnickým osobám oprávněným
k provozování lékařské praxe."
Domnívám se, že
je to velmi citlivá oblast, o které by mělo
rozhodnout obecní zastupitelstvo.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi. Dále se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Josef Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Pane
místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte mi přednést tyto pozměňovací
návrhy:
V tisku 437 je navrženo, aby
se k bodu 2, § 36 a/, písmeno e/ za slova "obchodních
společností" vložila slova "a sdružení
obcí". Ze zdůvodnění pana zpravodaje
vyplývá, že příslušný
výbor, to je výbor rozpočtový a kontrolní
zde fakticky interpretuje § 17 zákona o obcích
jako paragraf o svazcích obcí, kde obce se mohou
vzdát části své samostatné
působnosti.
Výbor pro územní
správu již jednou řešil tuto otázku,
zda § 17 je možno vykládat jako paragraf, který
umožňuje vznik takovýchto svazků obcí.
Snažili jsme se tomuto výkladu zamezit a dovoluji
si upozornit, že s tímto výkladem se shoduje
i vláda, resp. ministerstvo vnitra.
Na pondělní poradě
všech přednostů okresních úřadů
tento výklad zazněl. Čili domnívám
se, že navrhovaná slova "...a sdružení
obcí" v tom smyslu, jak zde pan zpravodaj vykládal,
by tedy v tisku 437, resp. v novele zákona být neměla.
Mělo by to být obsaženo až v celkové
novele zákona o obcích, která se připravuje
na únor. Předpokládám, že v novele
budou ustanovení o svazku obcí a pak by se namísto
"...a sdružení obcí" do tohoto paragrafu
mělo vložit "...a svazku obcí".
Dále k pozměňovacímu
návrhu paní poslankyně Marvanové:
Domnívám se, že pakliže by mělo
být hospodaření obcí upraveno zákonem
národních rad, tak může být jednoduše
předmětem novely zákona o obcích,
jak to ve většině příslušných
zákonů je. V tom zákonu to není z
toho důvodu, že se počítalo s úpravou
federální, ale legislativně by to bylo rozumnější.
A ještě k připomínkám,
které jsou přiloženy k tisku 437. Jménem
výboru pro územní správu bych vás
upozornil, že vláda po nedávno schválené
novele zákona o obcích připravuje usnesení,
kterým bude upraven postup rozdělování
obcí k 1. lednu 1992. Byli jsme o tom opět informováni
na pondělní poradě přednostů
okresních úřadů. Takže tím
chci doložit, že bez vyjádření
vlády nelze podle mého názoru ony připomínky
schválit jako součást projednávané
novely zákona o obcích.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ježkovi. Do diskuse se dále přihlásila
paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane
předsedající, vážená sněmovno,
já vystupuji jenom proto, abych podpořila návrh
poslankyně Marvanové, týkající
se doplnění odstavce 4, § 36 a/. Myslím
si totiž, že kdyby tato sněmovna opravdu opomenula
ke statutárním městům jmenovitě
přiřadit hlavní město Prahu, že
by to v životě městských částí
mohlo způsobit vážnou katastrofu. Čili
dovoluji si jenom apelovat na porozumění a podporu
tohoto návrhu.
Pokud jde o hospodaření
obcí, jsem ráda, že se rýsuje konkrétní
možnost, jak tuto problematiku vyřešit. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové. Přihlásil
se pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom:
Byli jsme na schůzích se zástupci městských
částí a hlavního města Prahy
velmi často upozorňováni na tento nedostatek.
Považuji přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu za zásadní.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi, který byl poslední, kdo se
do rozpravy přihlásil. Takže rozpravu končím
a táži se, zda si přeje ještě promluvit
pan poslanec Výborný za skupinu navrhovatelů.
(Hlásí se pan poslanec
Payne.) Já jsem vás pane poslanče asi přehlédl
- sněmovno, dáme slovo panu poslanci Paynovi? Nejsem
si zcela jist, zdali jsem ho přehlédl před
tím, než jsem ukončil rozpravu. Domnívám
se, že to nelze vyloučit. Přimlouvám
se za to, abychom umožnili panu poslanci Paynovi vystoupit.
Na tomto exemplárním případu bych
vás chtěl požádat, abyste se do rozpravy
hlásili pokud možno písemně.
Poslanec Jiří Payne:
Já se omlouvám,
měl jsem písemnou přihlášku napsánu,
nestačil jsem ji podat, prosil bych, aby mi sněmovna
odpustila.
Už tady několikrát
zaznělo to, že otázka hospodaření
obcí by měla být regulována zvláštním
předpisem. Pokud si na to dobře vzpomínám,
Česká národní rada již dvakrát
se usnesla na tom, že doporučuje vládě
České republiky, aby tuto věc řešila.
Pokud vím, to první usnesení bylo v tom směru,
aby to vyřešila česká vláda.
Pak jsme byli svým způsobem mystifikováni
tím, že o této věci musí rozhodnout
Federální shromáždění
a tudíž druhé usnesení ukládalo
vládě, resp. doporučilo vládě,
aby jednala s federálními orgány o
takové úpravě hospodaření obcí.
Nyní máme k disposici
stanovisko předsedy Federálního shromáždění,
které má jistě svoji váhu, které
říká, že to je jednoznačně
v naší kompetenci. Mě překvapuje - jak
to, že vláda dosud nejedná? Jak to, že
nenacházíme v legislativním plánu
vlády zařazen tento bod na pořadu? Já
bych byl rád, kdybychom byli seznámeni - a myslím,
že se k tomu vrátím ještě v interpelacích
- s tím, co dělá pan ministr Sokol? Já
začínám mít pochyby, pan ministr Sokol
se věnuje pouze otázkám bezpečnosti
a otázka správy obcí nás vede od jedné
havárie k druhé. Jistě si vzpomenete, co
se stalo na minulém plénu. Jistě víte,
co čeká naše rozdělené nebo nově
vzniklé obce po Novém roce. Já začínám
mít pocit, že budeme muset uvažovat o některých
změnách ve vládě. Já už
jsem v té věci hovořil s vedením ODS
a myslím si, že v této věci vyvineme
určitou iniciativu, protože s daným stavem
v žádném případě nemůžeme
být spokojeni.
Chtěl bych říci
tolik, že rozumím návrhu paní poslankyně
Marvanové, že bychom měli doporučit
vládě, aby o této věci jednala. Rozumím
tomu tak, abychom po schválení tohoto projednávaného
návrhu přijali ještě usnesení,
které by bylo namířeno směrem k vládě,
abychom mohli potom kontrolovat plnění tohoto usnesení,
případně z toho vyvodit příslušné
důsledky.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Macháček.
Poslanec Jiří Macháček:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
velmi krátce. Když jsem uvažoval nad tím,
jak ta třípětinová většina
blokuje usnesení obecního zastupitelstva, tak matematicky
jsem došel k tomu, že vlastně to není
tak rozhodující faktor. Že spíš
tady bude zatím něco jiného. Když si
uvědomíme, že obecní zastupitelstvo
ve větším městě, které
má 50 lidí, potřebuje podle teď navržené
novely zákona ke schválení 26 hlasů,
tak podle stávajícího třípětinového
jich potřebuje 30. To znamená, že je tam rozdíl
čtyř lidí. Já si myslím, že
za touto snahou není ani urychlit rozhodující
věci, které mohou být někdy blokovány
tou třípětinovou většinou, což
beru, ale můj názor je ten, že je to spíš
otázka politická a vyráží opozici
zbraň z ruky. I když v těchto věcech
by to neměla být zásadní věc.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Macháčkovi za jeho vystoupení.
Nyní jsem povinen udělit slovo panu poslanci Žákovi,
který se hlásí do rozpravy.
Poslanec Václav Žák:
Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, já bych se chtěl vyjádřit
opět k tomu už několikrát u nás
diskutovanému omezení hospodaření
obcí. To je koncepční problém. Já
jsem zde citoval velmi obecná ustanovení, tak jak
je omezeno hospodaření obcí v rámci
německého práva a ukazoval jsem na tom příkladu,
že vlastně i rozhodování nejvyššího
ústavního soudu spolkové republiky preferuje
hospodaření obcí proti privátnímu
hospodaření. Ten problém koncepční
spočívá v tom, že samospráva
může být omezena pouze zákonem a je
problematické, jakým způsobem se má
dělat ingerence státu do rozhodování
samosprávy. Nejsem si jist, jestli by samosprávy
kvitovaly s povděkem, kdyby jejich samosprávné
rozhodování bylo řízeno buď ministerstvem
financí nebo ministerstvem vnitra. Proto bych navrhoval
- protože toto chtít po vládě, tuto
předlohu chtít po vládě je problematické
- aby se tím zabývala iniciativní skupina
poslanců, která by předložila zásady
a diskutovala by to s členy obecních zastupitelstev
a starosty důležitých měst nebo spektra
měst od statutárních až po obce, abychom
si udělali na základě dosavadního
rozboru, jak hospodaření obcí vypadá,
představu o tom, jakým způsobem by se tato
problematika - a jestli vůbec - regulovat měla.
Protože upozorňuji, že obce stojí pod
normální finanční kontrolou jako každá
jiná organizace.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Žákovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Payne, prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne:
Dámy a pánové,
velmi dobře chápu, že pan Žák jako
člen Občanského hnutí velmi preferuje
komunální socialismus. Nikdo tady nenavrhoval, aby
hospodaření obcí regulovalo ministerstvo
vnitra nebo ministerstvo financí, to si pan Žák
tady dodává ze svých socialistických
představ. My jsme navrhovali, aby hospodaření
obcí bylo regulováno zákonem. To je naprosto
jiná záležitost. Další věc,
kterou bych chtěl říci - pan Žák
navrhuje, aby věc byla řešena iniciativní
poslaneckou skupinou, s touto praxi máme velmi nedobré
zkušenosti a já odmítám, pokud to nebudu
považovat ze své strany za nutné, vykonávat
práci, kterou má vykonávat ministerstvo.
Ministerstva si zvykla, že nám předkládají
špatné zákony a podle mého názoru
- parlament, pokud se najde jediná legislativní
chyba v zákoně, musí návrh dát
vládě k opětnému projednání
a předložení legislativně správného
návrhu. I v tomto návrhu byla legislativní
chyba. Prosím vás, jak pracuje ministr vnitra! Jak
to, že podepsal jako doktor práv takovýto návrh
zákona? Co ještě tento právník
dělá na funkci ministra! (Řečník
hovoří neúměrně zvýšeným
hlasem. Část poslanců na levé straně
buší do stolů, pokusy o pískot, projevy
nesouhlasu.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Pane poslanče,
trochu méně výrazně.
Já si myslím, že
to do parlamentu patří. Jsme tu od toho, abychom
vedli vládu k pořádné práci.
Jestliže vláda a ministerstva nepracují, je
naší povinností veřejnost na to upozornit.
(Potlesk v části sálu.) Jako poslední
věc bych chtěl říci panu poslanci
Žákovi, to, že nejsme v situaci, jaká
byla v Německu. My jsme v situaci po 40 letech socialistické
totality, víme cosi o komunálních mafiích
a nehodláme je jako pan poslanec Žák chránit.
Myslím si, že naší zákonnou povinností
je chránit občany obce před zvůlí
samosprávy. A to prostřednictvím zákonů,
které bude provádět samospráva. Děkuji.
(Potlesk v části sálu.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Přihlásil se pan poslanec
Řezáč, pak pan poslanec Pospíšil.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážení
kolegové a kolegyně. Nebudu křičet,
jako můj předřečník, ale myslím,
že mě přesto budete slyšet. Pan ministr
vnitra jako advokát je můj kolega a každý
advokát v České republice, který to
dělá pár let, ví, jaký je dr.
Sokol advokát. A pochybuji, že kolega Payne
má úroveň právních znalostí,
jaké má pan ministr vnitra České republiky
a jako poslanec sliboval dodržovat ústavní
slib, že bude také dodržovat Ústavu. Novela
Ústavy z 18. dubna 1990, ústavní zákon
č. 100/1990 Sb. zajišťuje rovnoprávnost
všech forem vlastnictví včetně vlastnictví
municipálního. To, co navrhuje pan kolega Payne,
je pouze diskriminace municipálního vlastnictví.
Děkuji vám za pozornost. / Potlesk./.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi. Protože se nikdo
nehlásí... Hlásí se pan poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák:
Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, já se domnívám, že
můžeme zavést do sněmovny atmosféru
britského parlamentu, to třeba zpestří
naše jednání. Já bych se na tom ale
nerad podílel. /Potlesk, smích/
Panu poslanci Paynovi, kterého
si velmi vážím a s kterým před
sněmovnou jednám v úplně jiném
duchu, než ve sněmovně a už dlouhou dobu
přemýšlím, čím to asi
může být /veselost v sále/, bych rád
sdělil, že jsem explicitně řekl, že
samospráva bude řízena zákonem. Prosil
bych ho, aby pečlivě poslouchal, co někdo
říká před tím, než ho
jde napadat. Potom to neslouží věcné
rozpravě. Jakmile ten zákon ovšem přijmeme,
tak ho někdo bude provádět. Kontrolu bude
provádět, pane poslanče, státní
správa, na tom není nic komunistického ani
nekomunistického, tak to prostě je. A v tom případě
tato konfrontace nastane.
Čili proto prosím,
abychom tuto věc pečlivě zvážili,
než ji budeme dělat. Uvědomte si, co jste řekl!
Vy jste v podstatě řekl, že samosprávy
jsou nesvéprávné. Co si budou samosprávy
myslet o našem parlamentu, pane poslanče? /Potlesk./
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Žákovi. Hlásí se pan poslanec
Payne, ale chci sněmovnu upozornit, že budu nadále
tolerovat příspěvky, které budou směřovat
k projednávanému zákonu.
Poslanec Jiří Payne:
Domnívám
se, že otázka hospodaření obcí
je předmětem, který reguluje tento zákon,
takže rozprava je tady zcela na místě a naší
povinností je posoudit veškeré politické
důsledky, jaké to bude mít, takže myslím,
že právě toto je ta správná chvíle,
abychom tuto rozpravu vedli.
Za prvé se chci omluvit panu
poslanci Žákovi a nicméně trvám
na tom, že jakési pozadí toho, co jsem tady
řekl, že ... v podstatě uvidíme
v budoucnosti. /Projevy nesouhlasu./
Pokud se týče toho,
že někdo bude vykonávat dohled nad hospodařením,
prosím vás, já nevyjadřuji nesvéprávnost
samosprávě, já si stejně tak přeji,
aby byl dohled nad hospodařením všech podnikatelů.
Pokud bychom zrušili jakýkoliv státní
dohled nad hospodařením podnikatelů, pak
skutečně nemůžeme kontrolovat ani vybírání
daní. Mně jde pouze o to, aby ty hospodářské
zákony byly pečlivě zpracovány. Myslím,
že pan Žák by určitě neprotestoval
proti tomu, že státní správa dohlíží
na to, jak evidují, jak vedou účetní
evidenci a jak hospodaří podnikatelé z hlediska
té formální správnosti. Myslím
si, že pan Žák jistě nechtěl říci,
že podnikatele považujeme také za nesvéprávné.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. S faktickou poznámkou se
hlásí pan poslanec Pospíšil.
Poslanec Petr Pospíšil:
/z místa/ Rád
bych od pana poslance Payna slyšel, jestli trvá na
svém tvrzení, že pan poslanec Žák
chrání komunistické mafie.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Obávám
se, pane poslanče, že pan poslanec Payne není
povinen vám na to odpovědět, aspoň
pokud se nepřihlásí, nemůžeme
ho k tomu samozřejmě nutit.
Poslanec Petr Pospíšil:
Děkuji, to stačí.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Takže
zdá se, že bylo v rozpravě řečeno
možná i více, než řečeno
být mělo, takže rozpravu končím.
Z rozpravy vyplynulo několik návrhů na doplnění
programu. Paní poslankyně Marvanová navrhuje
doplnit program dnešní schůze o usnesení
ČNR, které nyní prosím, aby upřesnila,
jak by se toto usnesení případně mohlo
jmenovat.
Poslankyně Hana Marvanová:
Navrhuji, aby ČNR
doporučila vládě předložit České
národní radě zákon o hospodaření
obcí, případně řešit právní
úpravu hospodaření obcí po dohodě
s vládou ČSFR.
Ráda bych ještě
před hlasováním o tom, zda sněmovna
souhlasí s doplněním programu o tento bod,
tedy přijetí tohoto navrženého usnesení,
toto ještě velmi krátce zdůvodnila,
protože se k tomu rozproudila diskuse, kterou jsem neočekávala
a z toho důvodu jsem svůj návrh příliš
nezdůvodňovala.
Ty důvody jsou dva. Jeden
důvod je formální a to ten, že ČNR
již dvakrát svým usnesením vyjádřila
názor, že je třeba podrobněji upravit
hospodaření obcí. Bylo to jednak usnesením,
kterým uložila české vládě,
aby zpracovala tento návrh zákona, a poté,
když se zjistilo, že to je federální kompetence,
obrátila se na federální parlament, aby ten
problematiku řešil. Nyní se ukázalo,
že to není údajně federální
kompetence, proto navrhuji, abychom se usnesli znovu, aby to buď
řešila česká vláda nebo vyjasnila
tyto kompetenční spory s vládou ČSFR.
To je tedy formální důvod.