Čtvrtek 7. listopadu 1991

Ministr kultury ČR Milan Uhde: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, já jsem se zařekl, že nebudu k té otázce vystupovat, poněvadž paní poslankyně Kolářová k ní vystoupila, ale pro případ, že pan ministr Špaček tady takovým odhadovým způsobem řekl, do jaké výše by byl ochoten jít, já chci říci jenom slovíčko na vysvětlenou.

Naše ministerstvo má připraven materiál, který se jmenuje "Havarijní situace v kultuře", a chci říci že jsou to opravdu havarijní situace; to není prostě věc nějakých nadlepšení. A domnívám se, že odhadovat nutnost nezbytí finančně řešit tyto havarijní situace není možno tak, že řekneme: "270 miliónů není možno, ale 70 miliónů ano".

Prosil bych, aby sněmovna, pokud bude o této otázce skutečně konkrétně jednat, - a myslím si, že by bylo dobré, aby o ní jednala, - aby netrvala na přesných číslech, aby stanovila spíš intenci, myšlenku, kterou doporučuje ve vztahu k finančnímu vyrovnání v kultuře. Tou se potom budeme rozumně řídit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Uhdemu. Slovo má pan ministr Horálek.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Milan Horálek: Přes platnost federálních zákonů a úprav, které by měly zajistit základní jednotu ve výplatě sociálních dávek v této zemi, došlo k tomu, že ve Slovenské republice počínajíc květnem byla dána vyhláška, která dává souběh odstupného a výplaty podpory v nezaměstnanosti. Pro vaši informaci: Odstupné činí průměrnou mzdu např. 3000 korun, podpora v nezaměstnanosti 65 %, to je něco přes 2 tisíce a kromě toho mají ve Slovenské republice nekontrolovatelnou možnost nezaměstnaní výdělku 800 korun, a je-li to více, stejně to nikdo nemůže kontrolovat. Kdo by nebyl nezaměstnaný za možnost 6 000 korun měsíčně? (Potlesk.)

U nás to neexistuje, u nás nesu už několik měsíců ostré kritiky za to, že nejsem takhle velkorysý, že se takhle velkoryse nechovám, ale je to důvod také toho, že u nás je průměrná doba nezaměstnanosti 3 - 4 měsíce, že se to takhle děje a že je ta dvouapůlmiliardová úspora. Ve Slovenské republice s třetinovou zaměstnaností z velké části toto činí 10 % jejich nezaměstnanosti, které mají, a u nás je to naopak ten výsledek, že poprvé za poslední měsíc - ta čísla zde dostanete - v hlavním městě Praze a ve 14 okresech klesl počet nezaměstnaných, a přesto, že reforma postupuje a i za říjen zlikvidovala 50 tisíc míst, nezaměstnaných přibylo pouze o 10 tisíc, protože touto a jinou politikou, rozběhem rekvalifikace a všeho toho, co zde nebudu říkat, jsme 40 tisíc lidí zaměstnali, od nich načerpali daň ze mzdy, která činí průměrně 20 %, 50 % parafiskálu atd., To je ten základní rozdíl.

K druhé sféře: Včera jste schválili zákon o sociální potřebnosti na základě zákona o životním minimu, jehož zvýšené částky federální parlament přijal minulý týden. Ale tyto částky jsou ve Slovenské republice již od 1. září vypláceny jako faktum. My jsme se zde včera bavili o tom, jestli platnost dnem vyhlášení nebo od 1. ledna. Pro vaši informaci: Propočet mi ukazuje, když ode dne vyhlášky, což je do 3 týdnů, tak to je 30 miliónů letos, ale tam už to platí od 1. září. Nechtějte, abych dále zdržoval! (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Horálkovi za jeho vystoupení. Pan ministr Dyba se přihlásil rovněž, takže mu uděluji slovo.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Pane předsedající, omlouvám se, že vás zdržuji před obědem, ale chtěl bych říci 2 - 3 věci, protože to rozhodování a doporučení, které uděláte, tu revoluci, kterou přijmete ohledně rozpočtu, to považuji za hodně důležité.

Jsem rád, že pan ministr Špaček tu velice zdůraznil potřebu tvrdé restriktivní politiky. To tedy znamená v rozpočtové sféře samozřejmě dodržování rozpočtových záměrů.

Já tady volám, aby z vaší strany na vládu byl vytvářen skutečně velmi tvrdý tlak a byla sledována velmi přísně výdajová rozpočtová stránka, protože tam si myslím, že je třeba hledat stále ty úspory, které jsou tolik potřebné na valorizaci některých odvětví.

x

(pokračuje Dyba)

Myslím si, že jakákoli změna v rozpočtových pravidlech, resp. záměrech by byla velmi špatným signálem pro ekonomiku a pro celkový postup reformy. Toto jsem považoval za nutné říci, protože ty tlaky na změnu rozpočtu, zejména v závěru roku, jsou silné. Proto vás prosím, velmi zodpovědně k tomu přistupujte a spíše vykonávejte velmi přísnou kontrolu na ty rozpočtové výdaje státu. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Dybovi. Dámy a pánové, domnívám se, že pro tuto chvíli bychom projednávání tohoto bodu mohli přerušit, s tím, že pan poslanec Hájek by za pomoci Kanceláře - vidím, že se chce ujmout slova, nemohu mu v tom bránit.

Poslanec Josef Hájek: Mám pouze informaci, že tak za 15 minut bude k dispozici Kanceláří namnožený soupis pozměňovacích návrhů. Nechal jsem to udělat 25krát, domnívám se, že není potřeba dát každému poslanci, když to bude projednáváno na klubech, vezměte si přiměřený počet. Je tu hodně hovořeno o úsporách v hospodaření a měli bychom se tím řídit i my. Dále bych žádal členy rozpočtového a kontrolního výboru, aby půl hodiny před zahájením odpolední části jednání se sešli v místnosti č. 350 a zpracovali bychom návrh usnesení po projednání všech připomínek.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Hájkovi. Dámy a pánové, ještě než se rozejdeme, o slovo se přihlásil pan místopředseda Kalvoda. Prosím pane kolego, ujměte se slova.


Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, považuji za nutné vás informovat o něčem, o čem by měly během polední přestávky uvažovat i kluby. Omlouvám se, že to musím citovat z fleše servisu ČSTK. Přečtu ji:

Poslanecké kluby jednají o svrchovanosti a suverenitě Slovenské republiky. Na návrh Antona Hykische, KDH, přijmout politickou deklaraci o svrchovanosti a suverenitě Slovenské republiky plénum hlasováním rozhodlo schůzi Slovenské národní rady přerušit. Během přestávky danou problematiku projednají poslanecké kluby. Konečný výsledek spolu se stanoviskem vzejde ze setkání nejvyšších představitelů parlamentních stran s předsedou SNR Františkem Mikloškem.

To je zpráva z 11.20 hodin tohoto dne, zhruba za hodinu byla potvrzena ve stejném znění. Já nechci žádnou situaci takto vzniklou dramatizovat, navíc je to zpráva z ČSTK, není to autentický text více než zprávy z "četky" bývají. (Veselost.) Jsem rád, že jsem pobavil aspoň někoho, já pobaven nejsem. Mám za to, že by poslanecké kluby měly vzít tuto souvislost v úvahu, ta bude vyjasněna zřejmě během několika hodin. Ještě dnes řekněme podmíněně dát stanovisko pro případné jednání předsednictev, zda je konat, případně v jakých intencích. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi. Je to v podstatě apel na nás na všechny, abychom pokud možno setrvali v budově ČNR, pokud nemáme povinnosti naprosto nezbytné. Hlásí se pan poslanec Čech s faktickou poznámkou.

Poslanec Vladimír Čech: Dovolte, abych zareagoval na to, co řekl pan místopředseda Kalvoda. Dávám sněmovně k úvaze, zda by přece jen nestálo zato rozšířit naše jednání o otázku problematiky možného rozpadu státu, jak jsem to navrhoval na začátku. Navrhuji to znovu a žádám, aby o tom bylo hlasováno.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Je to procedurální návrh. Pan poslanec Ortman se přihlásil o slovo, po něm pan poslanec Žák.

Poslanec Jaroslav Ortman: Doporučuji, abychom přerušili jednání, aby se neprodleně sešly kluby, mají bezpochyby o čem jednat. Jsem proti tomu, abychom k jakýmkoli zprávám, které přicházejí ze Slovenska, které nejsou potvrzeny nějakým výsledkem, přijímali jakákoli usnesení. To můžeme udělat vždycky, pokud se ukáže, že výsledek jednání, která - jak se zdá - na Slovensku je, řekl bych rozpracovaný, bude nějakým způsobem potvrzen. Tato možnost by byla vždycky. V této chvíli pro to nejsem. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Žák se přihlásil s faktickou poznámkou.

Poslanec Václav Žák: Rád bych se zeptal pana místopředsedy, v jakém stavu je pokračování jednání, které bylo oznámeno v Hrádečku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já se pokusím odpovědět - je to zřejmě dotaz na to, kdy se uskuteční jednání mezi předsedy a místopředsedy národních rad. To jednání se mělo uskutečnit dnes v 18 hodin v Praze. (Poslanec Žák: To platí?) Prozatím to platí. Nejsem informován o tom, že by ze slovenské strany přišla informace, že by došlo ke zrušení. Pan poslanec Čech se hlásí, chce mě asi napomenout, že jsem nenechal bezprostředně hlasovat o procedurálním návrhu.

Poslanec Vladimír Čech: Nebudu Vás napomínat, byl bych rád, kdyby se o tom hlasovalo. Chtěl bych odpovědět panu poslanci Ortmanovi. Myslím si, že situace je velmi vážná bez ohledu na to, jestli zpráva ČTK se zakládá na pravdě nebo ne. Myslím si, že Česká národní rada by o tom mluvit měla.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Je zde návrh pana poslance Čecha, abychom pořad 24. schůze ČNR rozšířili o bod Projednání aktuální situace vztahů mezi Českou a Slovenskou republikou - takto tomu mám rozumět? Upřesní pan poslanec Lom a pak pan poslanec Kalvoda.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já to mám blíž, dovolte, abych předběhl. Chtěl bych dát na zváženou panu kolegovi Čechovi, jestli bychom v takovém případě neměli spíš předřadit bod "Zpráva o činnosti předsednictva", kde bude podána zpráva o jednání se slovenskými ústavními činiteli, než zařazovat nový samostatný bod, poté, co budou zprávy ze Slovenska doplněny. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím, pan poslanec Čech a pan poslanec Janeček.

Poslanec Vladimír Čech: Já to samozřejmě považuji za možné, jestliže dojde k takovému řešení, tak netrvám na svém návrhu, s tím, že k této zprávě bude otevřena rozprava.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Samozřejmě. Děkuji. Pan poslanec Janeček.

Poslanec Josef Janeček: Pane předsedající, já se domnívám, že by nebylo vhodné tu atmosféru tady dramatizovat. Myslím si, že zpráva z "četky" může být mylná a bylo by vhodné, abychom se důstojně rozhodovali tuto zprávu nejdříve ověřit a potom kvalifikovaně postupovali. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Pan poslanec Lom má faktickou poznámku.

Poslanec Petr Lom: Aniž bych chtěl tento návrh zpochybňovat, navrhuji odložení hlasování o něm až do okamžiku, kdy bude znám výsledek nějakého konkrétního jednání. Nechme ho v rezervě. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Čech se hlásí.

Poslanec Vladimír Čech: Omlouvám se, nechci zdržovat, pojďme teď udělat pauzu a vrátíme se k tomu po pauze.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Výborně, dámy a pánové, je přesně jedna hodina, kluby by měly zasednout bezprostředně po vyhlášení této informace. Předsednictvo se sejde ve 14 hodin v místnosti předsednictva. Zde se sejdeme opět v 15 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní poslankyně, páni poslanci, vítám vás na přerušeném zasedání. Prosím, abyste zaujali svá místa. Jestliže mě odhad neklame, jsme na hranici usnášeníschopnosti. Prosím kolegy, kteří jsou venku, aby přišli dovnitř.

Paní poslankyně, páni poslanci, na předsednictvu jsme se zabývali kromě jiného také způsobem, jak bude probíhat nadále tato schůze. Myslím, že byste měli věnovat pozornost následujícímu návrhu. Je záměrem, abychom projednali to, co již je rozjednáno, to znamená zprávu vlády ČR o vývoji finančního a rozpočtového hospodaření. Tím bychom naše odpolední zasedání započali. Pak bychom se pokusili dojednat návrh zákona pana poslance Hořínka a dalších a pak bychom projednali zprávu o činnosti předsednictva. Po projednání zprávy o činnosti předsednictva bychom schůzi ČNR přerušili a sešli bychom se zřejmě příští čtvrtek ráno.

V této chvíli bych si dovolil návrh na změnu programu v tom smyslu, že předřadíme zprávu o činnosti předsednictva před všechny body.

Ptám se, kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje se). 102

Kdo je proti? 5.

Kdo se zdržel hlasování? 9.

Konstatuji, že návrh byl přijat.

Nemusím tedy již dávat hlasovat o návrhu pana poslance Čecha. Souhlasí s tím pan poslanec Čech? (Poslanec Čech souhlasí).

Než začneme projednávat přerušený bod, jsem velice rád, že mezi námi mohu přivítat pana ministra Petra Vopěnku, který prakticky z nemocnice přišel přímo mezi nás. (Potlesk). Jak jsem vám včera říkal, těšil se na interpelace. Zřejmě ho zklameme tím, že se dnes k tomuto bodu nedostaneme.

Nyní bych prosil společného zpravodaje pana poslance Hájka, aby se ujal svých povinností.

Poslanec Josef Hájek: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno! Po rozpravě k předložené zprávě o finančním hospodaření ČR za první až třetí čtvrtletí, včetně projednání návrhu na řešení vybraných problémů ve státním rozpočtu v závěru roku 1991, po projednání rozšiřujících a doplňujících připomínek k návrhu usnesení, které předložil kontrolní a rozpočtový výbor, jsem pověřen tímto výborem vám předložit návrh na usnesení sněmovny k uvedené materii.

Doporučoval bych tento procedurální postup. Nejprve bych seznámil sněmovnu se souhrnnou dikcí celého usnesení tak, jak doporučuje rozpočtový a kontrolní výbor, potom, po provedené rozpravě k jednotlivým bodům bych doporučil hlasovat odděleně.

Ptám se pana předsedajícího, můžeme-li postupovat tímto navrženým způsobem.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domníváme se, že ano, pokud není námitka z pléna. (Námitky nebyly). Můžeme tedy pokračovat vámi navrženým způsobem.

Poslanec Josef Hájek: Návrh usenesení ČNR z 24. schůze ze dne 8. listopadu ke zprávě vlády o finančním hospodaření ČR za 1. až 3. čtvrtletí a návrh na řešení vybraných problémů ve státním rozpočtu v závěru roku 1991.

ČNR se usnesla takto:

Česká národní rada

1.Konstatuje, že ve druhé polovině t.r. dochází ke snížení dynamiky rozpočtových příjmů, že vláda navrhla druhou valorizaci státního rozpočtu republiky ve výši 3 606,3 mld. Kčs, že vývoj příjmů a výdajů státního rozpočtu republiky je rizikový ve vztahu k dodržení salda příjmů a výdajů stanoveného zákonem č. 594/90 Sb., ve znění zákona č. 313/91 Sb.,

2. Souhlasí s provedením valorizace výdajů státního rozpočtu republiky podle předloženého návrhu vlády ČR s tím, že nad rámec navržený vládou ČR budou vytvořeny finanční zdroje na řešení havarijní potřeby v oblasti kultury do výše 80 mil Kčs. Dále s tím, že bude řešena problematika organizací zaměstnávajících převážně zdravotně postižené pracovníky formou přechodné návratné finanční výpomoci do výše 75 mil. korun.

3. Požaduje předložit do výborů ČNR informace o opatřeních na úseku kontroly hospodaření s prostředky státního rozpočtu. Dále předložit do výborů ČNR informaci o rozdělení prostředků do jednotlivých okresů. Dále zabezpečení objektivní systémové valorizace do míst i k jednotlivým rozpočtovým subjektům. Dále vytvořit intenzivní kontrolou v závěru roku zábranu neopodstatněných rozpočtových výdajů.

Tolik návrh na usnesení s touto poznámkou.

Podle našeho názoru padla ještě jedna rozšiřující připomínka, a to v této dikci: ČNR trvá na zachování principu přebytkovosti státního rozpočtu ČR na rok 1991. Po projednání v rozpočtovém a kontrolním výboru se domníváme, že princip přebytkovosti je dostatatečně vykryt schváleným rozpočtovým zákonem, není proto třeba deklarativně v tomto usnesení opakovat toto tvrzení.

Myslím, že o této připomínce by měla sněmovna hlasovat, ale jsem také povinen říci názor rozpočtového a kontrolního výboru.

Tolik k souhrnnému pojetí a filosofii celého usnesení.

Nyní bych doporučoval postup, který jsem navrhl už před chvílí, to znamená postupovat po jednotlivých odstavcích a vždy po diskusi uzavřít hlasováním.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP