Ministr kultury ČR Milan Uhde: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, já jsem se zařekl, že nebudu k té otázce vystupovat, poněvadž paní poslankyně Kolářová k ní vystoupila, ale pro případ, že pan ministr Špaček tady takovým odhadovým způsobem řekl, do jaké výše by byl ochoten jít, já chci říci jenom slovíčko na vysvětlenou.
Naše ministerstvo má připraven materiál, který se jmenuje "Havarijní situace v kultuře", a chci říci že jsou to opravdu havarijní situace; to není prostě věc nějakých nadlepšení. A domnívám se, že odhadovat nutnost nezbytí finančně řešit tyto havarijní situace není možno tak, že řekneme: "270 miliónů není možno, ale 70 miliónů ano".
Prosil bych, aby sněmovna, pokud
bude o této otázce skutečně konkrétně
jednat, - a myslím si, že by bylo dobré, aby
o ní jednala, - aby netrvala na přesných
číslech, aby stanovila spíš intenci,
myšlenku, kterou doporučuje ve vztahu k finančnímu
vyrovnání v kultuře. Tou se potom budeme
rozumně řídit.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
ministru Uhdemu. Slovo má pan ministr Horálek.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Milan Horálek: Přes platnost federálních zákonů a úprav, které by měly zajistit základní jednotu ve výplatě sociálních dávek v této zemi, došlo k tomu, že ve Slovenské republice počínajíc květnem byla dána vyhláška, která dává souběh odstupného a výplaty podpory v nezaměstnanosti. Pro vaši informaci: Odstupné činí průměrnou mzdu např. 3000 korun, podpora v nezaměstnanosti 65 %, to je něco přes 2 tisíce a kromě toho mají ve Slovenské republice nekontrolovatelnou možnost nezaměstnaní výdělku 800 korun, a je-li to více, stejně to nikdo nemůže kontrolovat. Kdo by nebyl nezaměstnaný za možnost 6 000 korun měsíčně? (Potlesk.)
U nás to neexistuje, u nás nesu už několik měsíců ostré kritiky za to, že nejsem takhle velkorysý, že se takhle velkoryse nechovám, ale je to důvod také toho, že u nás je průměrná doba nezaměstnanosti 3 - 4 měsíce, že se to takhle děje a že je ta dvouapůlmiliardová úspora. Ve Slovenské republice s třetinovou zaměstnaností z velké části toto činí 10 % jejich nezaměstnanosti, které mají, a u nás je to naopak ten výsledek, že poprvé za poslední měsíc - ta čísla zde dostanete - v hlavním městě Praze a ve 14 okresech klesl počet nezaměstnaných, a přesto, že reforma postupuje a i za říjen zlikvidovala 50 tisíc míst, nezaměstnaných přibylo pouze o 10 tisíc, protože touto a jinou politikou, rozběhem rekvalifikace a všeho toho, co zde nebudu říkat, jsme 40 tisíc lidí zaměstnali, od nich načerpali daň ze mzdy, která činí průměrně 20 %, 50 % parafiskálu atd., To je ten základní rozdíl.
K druhé sféře: Včera
jste schválili zákon o sociální potřebnosti
na základě zákona o životním
minimu, jehož zvýšené částky
federální parlament přijal minulý
týden. Ale tyto částky jsou ve Slovenské
republice již od 1. září vypláceny
jako faktum. My jsme se zde včera bavili o tom, jestli
platnost dnem vyhlášení nebo od 1. ledna. Pro
vaši informaci: Propočet mi ukazuje, když ode
dne vyhlášky, což je do 3 týdnů,
tak to je 30 miliónů letos, ale tam už to
platí od 1. září. Nechtějte,
abych dále zdržoval! (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
ministru Horálkovi za jeho vystoupení. Pan ministr
Dyba se přihlásil rovněž, takže
mu uděluji slovo.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Pane předsedající, omlouvám se, že vás zdržuji před obědem, ale chtěl bych říci 2 - 3 věci, protože to rozhodování a doporučení, které uděláte, tu revoluci, kterou přijmete ohledně rozpočtu, to považuji za hodně důležité.
Jsem rád, že pan ministr Špaček tu velice zdůraznil potřebu tvrdé restriktivní politiky. To tedy znamená v rozpočtové sféře samozřejmě dodržování rozpočtových záměrů.
Já tady volám, aby z vaší strany na vládu byl vytvářen skutečně velmi tvrdý tlak a byla sledována velmi přísně výdajová rozpočtová stránka, protože tam si myslím, že je třeba hledat stále ty úspory, které jsou tolik potřebné na valorizaci některých odvětví.
x
(pokračuje Dyba)
Myslím si, že jakákoli
změna v rozpočtových pravidlech, resp. záměrech
by byla velmi špatným signálem pro ekonomiku
a pro celkový postup reformy. Toto jsem považoval
za nutné říci, protože ty tlaky na změnu
rozpočtu, zejména v závěru roku, jsou
silné. Proto vás prosím, velmi zodpovědně
k tomu přistupujte a spíše vykonávejte
velmi přísnou kontrolu na ty rozpočtové
výdaje státu. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
místopředsedovi Dybovi. Dámy a pánové,
domnívám se, že pro tuto chvíli bychom
projednávání tohoto bodu mohli přerušit,
s tím, že pan poslanec Hájek by za pomoci Kanceláře
- vidím, že se chce ujmout slova, nemohu mu v tom
bránit.
Poslanec Josef Hájek:
Mám pouze informaci, že tak za 15 minut bude k dispozici
Kanceláří namnožený soupis pozměňovacích
návrhů. Nechal jsem to udělat 25krát,
domnívám se, že není potřeba
dát každému poslanci, když to bude projednáváno
na klubech, vezměte si přiměřený
počet. Je tu hodně hovořeno o úsporách
v hospodaření a měli bychom se tím
řídit i my. Dále bych žádal členy
rozpočtového a kontrolního výboru,
aby půl hodiny před zahájením odpolední
části jednání se sešli v místnosti
č. 350 a zpracovali bychom návrh usnesení
po projednání všech připomínek.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
místopředsedovi Hájkovi. Dámy a pánové,
ještě než se rozejdeme, o slovo se přihlásil
pan místopředseda Kalvoda. Prosím pane kolego,
ujměte se slova.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, považuji za nutné vás informovat o něčem, o čem by měly během polední přestávky uvažovat i kluby. Omlouvám se, že to musím citovat z fleše servisu ČSTK. Přečtu ji:
Poslanecké kluby jednají o svrchovanosti a suverenitě Slovenské republiky. Na návrh Antona Hykische, KDH, přijmout politickou deklaraci o svrchovanosti a suverenitě Slovenské republiky plénum hlasováním rozhodlo schůzi Slovenské národní rady přerušit. Během přestávky danou problematiku projednají poslanecké kluby. Konečný výsledek spolu se stanoviskem vzejde ze setkání nejvyšších představitelů parlamentních stran s předsedou SNR Františkem Mikloškem.
To je zpráva z 11.20 hodin tohoto
dne, zhruba za hodinu byla potvrzena ve stejném znění.
Já nechci žádnou situaci takto vzniklou dramatizovat,
navíc je to zpráva z ČSTK, není to
autentický text více než zprávy z "četky"
bývají. (Veselost.) Jsem rád, že jsem
pobavil aspoň někoho, já pobaven nejsem.
Mám za to, že by poslanecké kluby měly
vzít tuto souvislost v úvahu, ta bude vyjasněna
zřejmě během několika hodin. Ještě
dnes řekněme podmíněně dát
stanovisko pro případné jednání
předsednictev, zda je konat, případně
v jakých intencích. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
místopředsedovi Kalvodovi. Je to v podstatě
apel na nás na všechny, abychom pokud možno setrvali
v budově ČNR, pokud nemáme povinnosti naprosto
nezbytné. Hlásí se pan poslanec Čech
s faktickou poznámkou.
Poslanec Vladimír Čech:
Dovolte, abych zareagoval na to, co řekl pan místopředseda
Kalvoda. Dávám sněmovně k úvaze,
zda by přece jen nestálo zato rozšířit
naše jednání o otázku problematiky možného
rozpadu státu, jak jsem to navrhoval na začátku.
Navrhuji to znovu a žádám, aby o tom bylo hlasováno.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji. Je
to procedurální návrh. Pan poslanec Ortman
se přihlásil o slovo, po něm pan poslanec
Žák.
Poslanec Jaroslav Ortman:
Doporučuji, abychom přerušili jednání,
aby se neprodleně sešly kluby, mají bezpochyby
o čem jednat. Jsem proti tomu, abychom k jakýmkoli
zprávám, které přicházejí
ze Slovenska, které nejsou potvrzeny nějakým
výsledkem, přijímali jakákoli usnesení.
To můžeme udělat vždycky, pokud se ukáže,
že výsledek jednání, která -
jak se zdá - na Slovensku je, řekl bych rozpracovaný,
bude nějakým způsobem potvrzen. Tato možnost
by byla vždycky. V této chvíli pro to nejsem.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Pan poslanec Žák
se přihlásil s faktickou poznámkou.
Poslanec Václav Žák:
Rád bych se zeptal pana místopředsedy, v
jakém stavu je pokračování jednání,
které bylo oznámeno v Hrádečku.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Já se pokusím
odpovědět - je to zřejmě dotaz na
to, kdy se uskuteční jednání mezi
předsedy a místopředsedy národních
rad. To jednání se mělo uskutečnit
dnes v 18 hodin v Praze. (Poslanec Žák: To platí?)
Prozatím to platí. Nejsem informován o tom,
že by ze slovenské strany přišla informace,
že by došlo ke zrušení. Pan poslanec Čech
se hlásí, chce mě asi napomenout, že
jsem nenechal bezprostředně hlasovat o procedurálním
návrhu.
Poslanec Vladimír Čech:
Nebudu Vás napomínat, byl bych rád, kdyby
se o tom hlasovalo. Chtěl bych odpovědět
panu poslanci Ortmanovi. Myslím si, že situace je
velmi vážná bez ohledu na to, jestli zpráva
ČTK se zakládá na pravdě nebo ne.
Myslím si, že Česká národní
rada by o tom mluvit měla.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji. Je
zde návrh pana poslance Čecha, abychom pořad
24. schůze ČNR rozšířili o bod
Projednání aktuální situace vztahů
mezi Českou a Slovenskou republikou - takto tomu mám
rozumět? Upřesní pan poslanec Lom a pak pan
poslanec Kalvoda.
Místopředseda ČNR
Jan Kalvoda: Já to mám
blíž, dovolte, abych předběhl. Chtěl
bych dát na zváženou panu kolegovi Čechovi,
jestli bychom v takovém případě neměli
spíš předřadit bod "Zpráva
o činnosti předsednictva", kde bude podána
zpráva o jednání se slovenskými ústavními
činiteli, než zařazovat nový samostatný
bod, poté, co budou zprávy ze Slovenska doplněny.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Prosím, pan
poslanec Čech a pan poslanec Janeček.
Poslanec Vladimír Čech:
Já to samozřejmě považuji za možné,
jestliže dojde k takovému řešení,
tak netrvám na svém návrhu, s tím,
že k této zprávě bude otevřena
rozprava.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Samozřejmě.
Děkuji. Pan poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček:
Pane předsedající, já se domnívám,
že by nebylo vhodné tu atmosféru tady dramatizovat.
Myslím si, že zpráva z "četky"
může být mylná a bylo by vhodné,
abychom se důstojně rozhodovali tuto zprávu
nejdříve ověřit a potom kvalifikovaně
postupovali. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji. Pan
poslanec Lom má faktickou poznámku.
Poslanec Petr Lom:
Aniž bych chtěl tento návrh zpochybňovat,
navrhuji odložení hlasování o něm
až do okamžiku, kdy bude znám výsledek
nějakého konkrétního jednání.
Nechme ho v rezervě. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Pan poslanec Čech
se hlásí.
Poslanec Vladimír Čech:
Omlouvám se, nechci zdržovat, pojďme teď
udělat pauzu a vrátíme se k tomu po pauze.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Výborně,
dámy a pánové, je přesně jedna
hodina, kluby by měly zasednout bezprostředně
po vyhlášení této informace. Předsednictvo
se sejde ve 14 hodin v místnosti předsednictva.
Zde se sejdeme opět v 15 hodin.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní poslankyně, páni poslanci, vítám vás na přerušeném zasedání. Prosím, abyste zaujali svá místa. Jestliže mě odhad neklame, jsme na hranici usnášeníschopnosti. Prosím kolegy, kteří jsou venku, aby přišli dovnitř.
Paní poslankyně, páni poslanci, na předsednictvu jsme se zabývali kromě jiného také způsobem, jak bude probíhat nadále tato schůze. Myslím, že byste měli věnovat pozornost následujícímu návrhu. Je záměrem, abychom projednali to, co již je rozjednáno, to znamená zprávu vlády ČR o vývoji finančního a rozpočtového hospodaření. Tím bychom naše odpolední zasedání započali. Pak bychom se pokusili dojednat návrh zákona pana poslance Hořínka a dalších a pak bychom projednali zprávu o činnosti předsednictva. Po projednání zprávy o činnosti předsednictva bychom schůzi ČNR přerušili a sešli bychom se zřejmě příští čtvrtek ráno.
V této chvíli bych si dovolil návrh na změnu programu v tom smyslu, že předřadíme zprávu o činnosti předsednictva před všechny body.
Ptám se, kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje se). 102
Kdo je proti? 5.
Kdo se zdržel hlasování? 9.
Konstatuji, že návrh byl přijat.
Nemusím tedy již dávat hlasovat o návrhu pana poslance Čecha. Souhlasí s tím pan poslanec Čech? (Poslanec Čech souhlasí).
Než začneme projednávat přerušený bod, jsem velice rád, že mezi námi mohu přivítat pana ministra Petra Vopěnku, který prakticky z nemocnice přišel přímo mezi nás. (Potlesk). Jak jsem vám včera říkal, těšil se na interpelace. Zřejmě ho zklameme tím, že se dnes k tomuto bodu nedostaneme.
Nyní bych prosil společného
zpravodaje pana poslance Hájka, aby se ujal svých
povinností.
Poslanec Josef Hájek: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno! Po rozpravě k předložené zprávě o finančním hospodaření ČR za první až třetí čtvrtletí, včetně projednání návrhu na řešení vybraných problémů ve státním rozpočtu v závěru roku 1991, po projednání rozšiřujících a doplňujících připomínek k návrhu usnesení, které předložil kontrolní a rozpočtový výbor, jsem pověřen tímto výborem vám předložit návrh na usnesení sněmovny k uvedené materii.
Doporučoval bych tento procedurální postup. Nejprve bych seznámil sněmovnu se souhrnnou dikcí celého usnesení tak, jak doporučuje rozpočtový a kontrolní výbor, potom, po provedené rozpravě k jednotlivým bodům bych doporučil hlasovat odděleně.
Ptám se pana předsedajícího,
můžeme-li postupovat tímto navrženým
způsobem.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Domníváme
se, že ano, pokud není námitka z pléna.
(Námitky nebyly). Můžeme tedy pokračovat
vámi navrženým způsobem.
Poslanec Josef Hájek: Návrh usenesení ČNR z 24. schůze ze dne 8. listopadu ke zprávě vlády o finančním hospodaření ČR za 1. až 3. čtvrtletí a návrh na řešení vybraných problémů ve státním rozpočtu v závěru roku 1991.
ČNR se usnesla takto:
Česká národní rada
1.Konstatuje, že ve druhé polovině t.r. dochází ke snížení dynamiky rozpočtových příjmů, že vláda navrhla druhou valorizaci státního rozpočtu republiky ve výši 3 606,3 mld. Kčs, že vývoj příjmů a výdajů státního rozpočtu republiky je rizikový ve vztahu k dodržení salda příjmů a výdajů stanoveného zákonem č. 594/90 Sb., ve znění zákona č. 313/91 Sb.,
2. Souhlasí s provedením valorizace výdajů státního rozpočtu republiky podle předloženého návrhu vlády ČR s tím, že nad rámec navržený vládou ČR budou vytvořeny finanční zdroje na řešení havarijní potřeby v oblasti kultury do výše 80 mil Kčs. Dále s tím, že bude řešena problematika organizací zaměstnávajících převážně zdravotně postižené pracovníky formou přechodné návratné finanční výpomoci do výše 75 mil. korun.
3. Požaduje předložit do výborů ČNR informace o opatřeních na úseku kontroly hospodaření s prostředky státního rozpočtu. Dále předložit do výborů ČNR informaci o rozdělení prostředků do jednotlivých okresů. Dále zabezpečení objektivní systémové valorizace do míst i k jednotlivým rozpočtovým subjektům. Dále vytvořit intenzivní kontrolou v závěru roku zábranu neopodstatněných rozpočtových výdajů.
Tolik návrh na usnesení s touto poznámkou.
Podle našeho názoru padla ještě jedna rozšiřující připomínka, a to v této dikci: ČNR trvá na zachování principu přebytkovosti státního rozpočtu ČR na rok 1991. Po projednání v rozpočtovém a kontrolním výboru se domníváme, že princip přebytkovosti je dostatatečně vykryt schváleným rozpočtovým zákonem, není proto třeba deklarativně v tomto usnesení opakovat toto tvrzení.
Myslím, že o této připomínce by měla sněmovna hlasovat, ale jsem také povinen říci názor rozpočtového a kontrolního výboru.
Tolik k souhrnnému pojetí a filosofii celého usnesení.
Nyní bych doporučoval postup,
který jsem navrhl už před chvílí,
to znamená postupovat po jednotlivých odstavcích
a vždy po diskusi uzavřít hlasováním.