Poslanec Karel Ledvinka:
Pane předsedající, členové
vlády, vážené kolegyně, vážení
kolegové, opět musím konstatovat, že
mi je smutno z toho, že včera k Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu zasedají šestkrát
kluby, k rádiu a televizi třikrát kluby,
a my mimochodem uděláme našim daňovým
poplatníkům dluh tři miniardy Kča
a klub ani neví, že taková věc nastala.
To je pro ně šok. Ale to je moje osobní vyjádření.
Myslím si, že v klubech se má dělat
politika a že toto je politika. Já mám ale
konkrétní věci. Já postrádám,
jakým způsobem - a chci znát odpověď
na otázku - bude česká vláda řešit
tento schodek?
(pokračuje Ledvinka) (pokračuje Špaček)
Právě proto dostáváme na stůl takovýto materiál, abyste mohli rozhodovat včas a ne na základě výsledkků 1. pololetí. Všimněte si, že v jiných parlamentech se ještě projednávají zprávy za 1. pololetí, tohle je zpráva už za tři čtvrtě roku. Předpokládám, že se na řečniště vrátím ještě po přestávce, kdy si to všechno uspořádáme, ale pokud jde o základní otázku, pochopitelně zastáváme tvrdou restriktivní politiku. Je to nesporné, ale musím říci, že bohužel i z řad poslanců dostávám řadu návrhů na zvýšení rozpočtových výdajů pro nejrůznější účly, přičemž vím, že tyto účely jsou správné, že z věcného hlediska na jednotlivých místech jsou skutečné problémy. Jsou tam problémy např. s vodou, jsou tam problémy nejrůznějšího druhu. Problém je divadlo v Opavě a řada dalších věcí, které jsou nezbytné. Ale vzhledem k tomu, že na to nejsou peníze, musíme tyto věci odmítat.
Pokud jde o úhradu schodku, to je
informace pro následující jednání
v klubech, ty kluby, které nás pozvaly a které
se sešly k této problematice, projednaly tuto problematiku
za mé osobní účasti, jde o klub ODS
a OH, ještě jeden klub se sešel, tam byl pokud
vím náměstek Gruner, pokud se další
kluby chtějí sejít teď, samozřejmě
je navštívím a problematiku jim vysvětlím;
pokud jde o úhradu schodku, postupujeme přesně
podle rozpočtových pravidel. Samozřejmě
že rozpočet je sestavován tak, že vychází
z určitého ekonomického odhadu příjmů
a velmi tvrdě omezuje výdaje. Princip je omezovat
výdaje a příjmy se na základě
nejrůznějších analýz v podstatě
vypočítávají. Není vinou vlády,
že došlo k většímu hospodářskému
poklesu, než jsme očekávali. Nedá se
např. odhlasovat ve sněmovně, že nesmí
být vyšší hospodářský
pokles naž 10 %. Můžeme to odhlasovat? K čemu
by takové hlasování bylo? I to rozpočtové
hospodaření je živý organismus během
celého roku, které velmi pečlivě neustále
analyzujeme a přicházíme s návrhy
na řešení. To se právě stává
v tomto okamžiku. Víme, co s tím rozpočtovým
schodkem udělat. Rozpočová pravidla to dokonce
říkají. Předpokládají
takovou situaci, protože rozpočet se plní až
do 31. 12. Na základě toho, jak ty rozpočty
dopadnou, jsou čtyři možnosti. Zaprvé
že překalkulujeme celou rozpočtovou soustavu
jako celek, jako jsme ji kalkulovali na začátku
při sestavování rozpočtu. Zadruhé
rozpočtová pravidla připouštějí
použití státních cenných papírů.
Zatřetí máme ještě rozpočtové
rezervy z minulých let, to jsou ony 2 miliardy 100 miliónů
Kčs, které můžeme použít
k úhradě tohoto eventuálního schodku.
Neříkám, že rozpočtový
schodek skutečně vznikne, i když tendence k
tomu směřují. Ale není to tak, že
(pokračuje Špaček)
bychom o něm mohli hovořit
v nějaké skutečné výši
a že skutečně nastane. Myslím si, že
patrně budeme muset to nějakým způsobem
řešit, zdá se že část se
vyřeší v rámci rozpočtové
soustavy jako celku, dále těmi směnkami,
další možnost je použití prostředků
z minulých let. Samozřejmě není možné
si na schodek půjčovat v zahraničí,
protože to by byla nejhorší úhrada rozpočtového
schodku, která by fakticky zatěžovala velmi
nepříjemně celou naši ekonomiku. Tolik
úvodem k některým problémům.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
ministru Špačkovi. Dámy a pánové,
procedura by teď vyžadovala, aby se slova ujal společný
zpravodaj. Já bych si dovolil navrhnout změnu. Já
si myslím, že k projednání v klubech
budeme potřebovat ne vyslechnout zde souhrn pozměňovacích
a doplňovacích návrhů, ale bylo by
určitě vhodnější, kdybychom návrhy
měli písemně. Chci se proto zeptat pana společného
zpravodaje, zdali by bylo možno - protože kluby budou
jednat i o dalších záležitostech - během
půl až jedné hodiny za pomoci pracovníků
Kanceláře zesumarizovat doplňující
návrhy a k jednání klubů připravit
souhrnný materiál. Byl bych rád, kdybyste
se k tomu mlhl vyjádřit.
Poslanec Josef Hájek:
Domnívám se, že těch návrhů,
protinávrhů, rozšiřujících
návrhů nebylo mnoho. Myslím si, že kdyby
měl možnost pan ministr vystoupit se závěrečným
expozé, tak na část vystoupení poslanců,
která byla určitou úvahou, zamyšlením,
dotazem, ani tak návrhem, by dokázal odpovědět
a tyto připomínky by se do toho soupisu psát
nemusely. Já rozumím otázce pana místopředsedy
tak, že bych v čase, který je dán k
dispozici, sepsal ta vystoupení - v pokud možno ce
nejpřesnější dikci - která mají
charakter klasického pozměňovacího
návrhu. To by potom bylo možné. Chtěl
bych se zeptat, jestli bude stenografický záznam.
(V potřebné době nebude k dispozici.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Já se musím
zeptat sněmovny, co o tom soudí? Ve smyslu návrhu
pana poslance Čecha, který požadoval, aby před
přijetím usnesení byla záležitost
projednána v klubech, se domnívám, že
v případě, kdybychom projednání
odsouhlasili, bychom uvítali tento materiál, pokud
by byl pan poslanec Hájek ochoten ho připravit.
Další návrh, který zde zazněl,
je od pana poslance Ratiborského, abychom projedávání
tohoto bodu pro tuto schůzi přerušili do příští
schůze ČNR a celý materiál znovu projednali
ve výborech a v klubech. Prosím, pan ministr Špaček.
Ministr financí ČR Karel
Špaček: Já
jsem zapomněl odpovědět na tuto otázku.
Doporučoval bych, aby se projednala a odsouhlasila tato
věc na tomto zasedání vzhledem k tomu, že
tady hrozí nebezpečeí z prodlení,
a to urychlení, o kterém jsem mluvil, že jsme
to zpracovali a stálo nás mnoho námahy, by
faktcky přišlo vniveč, protože u těch
jednotlivých organizací k těm problémům
dochází už dnes, už teď před
rozdělením prostředků je zapotřebí
ještě určitý čas na technické
věci, když by to bylo na příštím
zasedání, předpokládám, že
by to bylo začátkem prosince, účinnost
toho by byla velmi malá, protože ty organizace by
se do konkrétních problémů skutečně
dostaly. Já bych doporučoval tuto otázku
rozhodnout na této schůzi. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi. Jsem teď v situaci, kdy mi nezbývá nic jiného, než dát hlasovat o návrhu pana poslance Čecha.
Kdo souhlasí s tím, abychom tento materiál, návrh na usnesení projednali ještě v klubech a vrátili se k němu ještě na této schůzi, ať zvedne ruku. 95.
Kdo je proti? 3.
Kdo se zdržel hlasování?
16.
(pokračuje Kasal)
Takže návrh pana poslance Čecha
získal podporu. Pan poslanec Pospíšil se hlásí
s faktickou poznámkou.
Poslanec Petr Pospíšil:
Vážený pane místopředsedo, dovolte
ovšem, abych požádal pana ministra Špačka,
aby v této chvíli, než se rozejdeme do klubů,
odpověděl na dotazy, které zde byly položeny.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za tento návrh. Dám o něm hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Pospíšila, ať zvedne ruku! 66.
Kdo je proti tomuto návrhu? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 36.
Takže jsme odhlasovali, že před
tím, než se rozejdeme do poslaneckých klubů,
vyslechneme odpovědi pana ministra na dotazy, které
zazněly ve vystoupení jednotlivých poslanců.
Mimistr financí ČR Karel Špaček: Děkuji za udělené slovo. Já bych stručně reagoval, tak, jak jednotliví diskutující tady vystupovali, podle svých poznámek, které tady nám. Kdybych, prosím vás, to nezodpověděl tak, jak to bylo myšleno, prosím, abyste se mně ještě dotázali.
Pan poslanec Andrle zejména říkal,
že by nemělo docházet k tomu, že ti, co
dobře hospodaří, vlastně budou znevýhodněni
proti těm, kteří hospodaří
špatně a ti dostanou peníze navíc. S
tímto já plně souhlasím. Samozřejmě,
z rozpočtového hlediska ministerstvo financí
řeší jenom ty globální částky,
zatímco konkrétní rozdělení
budou provádět jednak příslušné
resorty a jednak okresní úřady. Je nesporné,
že my musíme usilovat o to, aby takto se stalo, přestože
máme - a to podtrhuji - nedobré zkušenosti.
Když se na některé okresní úřady
dostanou peníze, tak je okresní úřady
mohou použít ne přesně na ty účely,
na které jsme zamýšleli. Je to fakticky v jejich
pravomoci, protože si mohou přesunout finanční
(pokračuje Špaček)
prostředky. Tato otázka se objevila už několikrát. My zdůrazníme okresním úřadům a resortům, ministerstvům, při rozpisu těchto částek, zejména na která odvětví jsou tyto prostředky určené. A dále druhá zásada, která tady zazněla, myslím několikrát, že nemají být zvýhodňováni ti, kdo špatně hospodařili. To myslím, že je nesporné. S tím plně souhlasím. V praxi samozřejmě jistě se přijde na případy, kdy se to prakticky ani nezabezpečí.
Jinak tedy byla informace o částkách na jednotlivé okresy; to můžeme dát, protože to budeme provádět, pokud to odhlasujete. Já bych to dokonce dal do návrhu usnesení. Tak bychom vám to potom dali k dispozici, protože se to bude skutečně podle jednotlivých okresů rozdělovat, takže tato informace, pokud je pro vás účelná, je vám samozřejmě k dispozici a můžete ji dostat.
Co tady říkal pan poslanec Effenberger, s tím plně souhlasím. Je to tak, že do toho "společného kotle", jak já říkám, relativně do něj dáváme více prostředků, než Slovenská republika; oproti rozpočtu, upozorňuji, protože už v rozpočtu to bylo nějakým způsobem stanoveno, ale proti rozpočtu při skutečném plnění se tam z České republiky dává více. Pochopitelně, to jsou ty věci sporné, o kterých se neustále diskutuje; budí to zlou krev. My nyní při rozpočtových pracích se snažíme najít jiným způsob, ale zdá se mi, že přece jenom, když ty všechny cifry dáme dohromady, jak abychom vůbec mohli sestavit rozpočet, zjevně budeme muset použít ten "společný kotel", tzn. co je v platných rozpočtových pravidlech dneska, s těmi zásadami, o kterých jsem již mluvil, také jste je slyšeli od pana ministra Klause; to znamená, jsou tady některé společné výdaje, to jsou ty výdaje občanské solidarity, výdaje, které by měly být jednotné v obou republikách, zejména v té soiciální oblasti. A dále je tady okruh výdajů, který by měl být tak velký, na kolik si jednotlivé republiky vydělají, přičemž okruh sporných příjmů zůstává stále velký. Okruh sporných příjmů, kde je pochybnost, komu je vlastně přisoudit, dělá zhruba 20 miliard korun. Není to tedy částka zanedbatelná a není možné na této částce zastavit rozpočtové práce a přijít s tím, že rozpočty nejsou hotové a zastavit financování ekonomiky.
Takže o rozpočtech - o tom se
ještě dovíte - budou ještě další
jednání. Rozpočet podle těchto harmonogramů
máte dostat 25. listopadu, takže tam se tyto diskuse
potom budou odehrávat.
(pokračuje Špaček)
K panu poslanci Budínskému: Já také souhlasím, s tím, že vycházíme z toho, že rozpočet má dodržovat své plánované proporce, ale samozřejmě, stěží to můžeme odhlasovat z důvodů, o kterých jsem tady mluvil. My se můžeme např. dohodnout, že ekonomický pokles nebude větší než 10 %. Když to odhlasujeme, tak jaký to má význam? Ekonomika jde někdy jinak, než je naše přání.
Jinak, pokud jde o stručnost té zprávy, to jsem se chtěl s vámi dohodnout. Protože jakmile se dá zpráva dlouhá, všichni kritizují, že zpráva je dlouhá, nepřehledná, "kdo má všechno číst". Když se dá zpráva krátká, tak se kritizuje, že zpráva je krátká. Myslím, že základní informace, které potřebují poslanci ČNR pro své rozhodování, jsou v našem materiálu přehledně uvedeny. Pokud budou u vás názory jiné, můžeme tu zprávu všelijak doplnit, rozšířit, dát tam další cifry podle vašeho přání. Jestli to tak je a odsouhlasíte to, my vám samoržejmě tyto materiály dáme. Já bych ale spíš doporučoval, aby tato podrobná diskuse o hospodaření podle jednotlivých kapitol se odehrála až při státním závěrečném účtu, kdy budme mít k dispozici celý rok, protože nezaponeňte, že vývoj jednotlivých kapitol je nerovnoměrný během roku. V některých kapitolách výdaje probíhají v jednotlivých čtvrtletích různým způsobem, např. použití zemědělských dotací má samozřejmě určitý cyklus apod.
Takže bych doporučoval tuto
podrobnou diskusi podle jednotlivých kapitol potom odehrát
ve výborech při státním závěrečném
účtu za rok 1991. Výsledky kontrol, které
požadoval, mu samozřejmě mohu dát, stejně
tak postihy; to vše máme evidováno. Takže
tyto věci, jestliže se dají do usnesení,
vám můžeme dodat.
(pokračuje Špaček)
Když pan poslanec Dušek mluvil o 75 miliónech, já jsem se nad tím zamýšlel. On to charakterizoval jako návratnou výpomoc. Ta návratná výpomoc musí mít nějaký začátek a konec. Potřeboval bych vědět, jestli by to bylo možno splatit ještě do konce března, tuto návratnou výpomoc, doporučoval bych, aby se to tam zařadilo, aby se o to nezvyšovala částka výdajů, odsouhlasili byste, že se má poskytnout přechodná výpomoc (pro pořádek). Jsme ochotni to udělat, aby vaší organizaci, podnikům ve vaší sféře se pomohlo, považuji to za důležité. Jestliže to vyplývá z druhotné platební neschopnosti, považuji za svou skoro povinnost podnikům tohoto typu pomoci. Jestliže nebudete mít námitky, buď to dejte do usnesení nebo já prohlašuji, že přímo bych to tímto způsobem, s vaším vědomím, provedl.
Pan poslanec Janeček - daň z nerealizovaného zisku. Zisk se odvádí tak, že každý podnik má příjmy a výdaje, z toho se vypočte zisk. Problém vzniká někdy z toho, když si podniky mezi sebou nezaplatí. Pak ten zisk jakoby nebyl vůbec realizován. K tomu zatím dosavadní účetní evidence nepřihlíží. V různých státech je to uspořádáno různě. Je to věc různého výkladu toho, co to je zisk. V učebnicích je, že výpočet zisku se může provádět nejrůznějším způsobem. Podívejte se na tu poslední učebnici, která teď vyšla, tam je to zrovna popsáno. U nás je to na základě předpisů o účetní evidenci, jak se zisk vykazuje. Je to rozdíl mezi tržbami a náklady. Přičemž samozžejmě ty tržby nemusí být zaplaceny. To je druhý problém.
Sociální zabezpečení - o tom mluvil pan ministr Horálek. Ta otázka byla zodpovězena.
Dotaz pana poslance Ledvinky jsem myslím zodpověděl.
Pokud jde o případný
schodek - vláda musí navrhnout České
národní radě, jak se uhradí. Jsou
to možnosti, které jsou v souladu s rozpočtovými
pravidly. To se tedy řeší. Stejně tak
bych opakoval názor pana poslance Andrleho, neprovádět
plošnou valozizaci. S tím plně souhlasím.
Aby se nezvýhodňovali ti, kteří špatně
hospodaří. Dále se doporučuje vládě,
aby se kontrolní činnost zaměřila
na to, aby se nezvyšovala dynamika výdajů.
Výdaje probíhají podle rozpočtu. Myslím
si, že by se to mohlo formulovat tak, že vláda
nemá dělat žádné další
výdaje, v tomto smyslu jsem to pochopil. Ujišťuji
vás, že vláda nepomýšlí
na žádné další výdaje. Je
to jenom tato valorizace, kterou doporučujeme na základě
rozboru některých potřeb, které jsou
neodvratné podle nás. Jinak žádné
další výdaje nechce provádět.
Stejně tak bych doporučoval to řešení
případného schodku - zatím nemohu
říci,
(pokračuje Špaček)
jak to skutečně dopadne v rámci státního závěrečného účtu. Já bych to doplnil - jestli by pan poslanec Ledvinka se mnou souhlasil - aby bylo jasně řečeno, kdy se to má provést.
Pan poslanec Homola hovořil o ostatních odvětvích pokud jde o valorizaci mezd. Já to mám podle jednotlivých položek, i malých, nechtěli jsme zatěžovat ten materiál, je to u mne k dispozici. Pokud to chcete vědět všichni, mohu vám to rozdat. Pokud to chce jenom pan poslanec Homola, mohu mu to okamžitě dát, mám to sebou.
Pokud jde o vystoupení pana poslance Loma, já mám stejné vnitřní rozpoložení jako on. Zastávám politiku tvrdého restriktivního rozpočtu, který nám podle mého soudu přináší výsledky v tom, že inflace se zastavila. V žádném případě bych nebyl pro opatření, která by znamenala zlom v této politice. Musím ale na jedné straně vážit nezbytné potřeby, které tady nesporně jsou, na druhé straně je v restriktivní politice určitá hranice, za kterou v žádném případě nemůžeme jít. Ale vzhledem k rozsahu tohoto opatření nejde o změnu rozpočtové politiky. Je to skutečně tak, jak říkal a zjevně se radil s lidmi, kteří tomu rozumí, že řád toho skutečně není tak, že by to znamenalo nějaké rozpoutání inflačního vývoje. Nezapomeňte, že např. ty rozpočtové organizace ty výdaje stejně musí udělat. Např. musí nakoupit uhlí. To si nikdo nevezme na sebe, že v nemocnici nebude topit. Jestliže nemá peníze, tak prostě ten účet nezaplatí. Nic jiného neudělá. Sice odloží jakoby ten výdaj, ale fakticky to znamená jenom zvyšování platební neschopnosti v ekonomice a nepořádek. (Poslanec Lom: Penalizace.) Ano, říkám to penalizace, nepořádek v ekonomice. Dovolím si říci, že i když by se to neodsouhlasilo, tak ten výdaj fakticky vznikne. Nepochybuji o tom, že žádný ředitel školy si nevezme na sebe, že by zavřel školu kvůli tomu, že nemá uhlí. Nebo že nezaplatil poplatky za elektřinu. Má to také souvislost se zavedením pořádku do platebních styků v ekonomice.
Zajímavé v diskusi bylo u
pana poslance Loma, že zdravotnictví je absolutní
priorita. Jsem trochu na rozpacích, kde vlastně
ty prioryty jsou. Já kladu zdravotnickou sféru na
jedno z prvních míst. Pan ministr Vopěnka
by zjevně velmi zdůrazňoval školství.
Ve vládě byla o těchto prioritách
diskuse, co je vlastně největší priorita
v tomto momentu; jestlipak víte, které odvětví
to vyhrálo? Nebylo to zdravotnictví. Nebylo to školství.
Byla to policie. Je to bezpečnost v tomto státě.
Aby každý občan mohl vyjít na ulici,
aniž by byl ohrožován na životě.
Samozřejmě to je priorita krátkodobá,
předpokládám, že bezpečnostní
situaci
(pokračuje Špaček)
zlepšíme, ale v určitém momentu se ty priority různým způsobem mění. Všechny jsou důležité a zdravotnictví považuji za jednu z prvních. Ale i ostatní odvětví jsou důležitá. Vy se k nim dostanete při projednávání rozpočtu. Na základě výsledků vašeho jednání, vašeho hlasování jednotlivá odvětví dostanete do příslušného pořadí.
Pan poslanec Zajíček říkal,
co je reálnější, o tom federálním
rozpočtu, kde to je reálné. Zatím
federální rozpočet má přebytek
skoro 14 miliard Kčs. Je nesporné - kdyby do konce
roku to zůstalo, nepochybuji vůbec o tom, že
by došlo v rámci celé rozpočtové
soustavy k vyrovnání, protože celková
rozpočtová soustava má plánovaný
přebytek 8 miliard, není žádný
důvod k tomu, aby ten rozpočet byl konstruován
tak, že federální rozpočet má
vysoký přebytek a rozpočty republikové
byly schodkové. To by nemělo žádnou
logiku. Předpokládal bych, že by se to pak
vyrovnalo. Ovšem ani já dnes nemohu říci,
jak federální rozpočet dopadne. Jsou tady
např. požadavky zemědělců. Dokonce
jsem se dozvěděl z novin, že federální
vláda doporučila republikovým vládám,
aby uvažovaly o možnosti zrušit odvody z mezd u
zemědělských organizací. Já
jsem se to dočetl v novinách a řekl jsem
si - kdo to zaplatí: Takovéto doporučení!
Protože to je příjem republikových rozpočtů
a dělalo by nám to jenom schodek v rozpočtu.
To jsou doporučení, která bez peněz
nemají žádný význam.
(pokračuje Špaček)
Celá ta rozpočová soustava zřejme se bude posuzovat potom koncem roku jako celek.
Ještě tedy je zajámavý
názor paní poslankyně Kolářové
o tom, že by se měla provést také věcná
valorizace v oblasti kultury. Samozřejmě částka,
kterou tady uváděla, je v každém případě
nadměrná, to si tady z místa troufám
říci. Ale uvažte, jestli na nějaké
havarijní případy k nějaké
menší částce, - o které zatím
tedy nemohu nic říci, ale rozhodně na víc,
než takových 70 miliónů nebo v tomto
rozsahu, které by příliš nezměnily
charakter celkové operace, - byste třeba nedali
souhlas. V tom případě by se o tuto částku
ta celková nejistota zvětšila. To plně
ponechám na vaše posouzení. /Potlesk/
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
ministru Špačkovi. S faktickou poznámkou se
přihlásil pan poslanec Budinský.
Poslanec Vladimír Budinský:
Vážení kolegové, jenom bych chtěl
zareagovat na komentář pana ministra, který
při zmínce o mém návrhu, že ČNR
trvá na principu přebytkovosti rozpočtu,
že je to něco - nemohu to citovat samozřejmě
přesně - jako bych chtěl odhlasovat stav
hospodářství či hodnotu poklesu. Ten
princip je velice jednoduchý. Pouze bych ho ilustroval
na tom, na co všichni myslíte: je možné
sníst tolik polévky dole v jídelně,
kolik je tam uvařeno. Jsou státy, které mají
princip přebytkovosti nebo rovnovážnosti rozpočtu
také v ústavě.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji za
faktickou poznámku, paní poslankyně Vorlová
rovněž s faktickou poznámkou.
Poslankyně Milada Vorlová: Pan ministr nám v úvodu povolil, že pokud zapomene odpovědět na některou otázku, abychom mu to připomněli.
Pan poslanec Janeček poukázal
na náročný sociální program
na Slovensku a tázal se, co udělá česká
vláda, aby tento sociální program nebyl vyrovnán
na účet českého rozpočtu. Jinými
slovy - kdyby bylo možno rozpouštět z federálního
rozpočtu, aby to bylo v poměru správném.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji paní
poslankyni Vorlové. Hlásí se pan ministr
Uhde, takže mu uděluji slovo. S faktickou poznámkou
se hlásí také pan ministr Horálek,
takže nastává zajímavá situace;
ale ministři mají právo na faktické
poznámky.