Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji paní
poslankyni Marvanové. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo ČNR, vážené poslankyně a poslanci, vážení přítomní, dovoluji si obrátit vaši pozornost k otázce transformace zdravotnictví.
Sněmovna bude pravdopodobně brzy - jak doufáme - projednávat řadu návrhů zákonů, které se týkají transformace zdravotnictví. Je známo, že celý proces transformace zdravotnictví půjde dvěma hlavními proudy: Zavedením pojišťovenského systému a privatizací. Znovuzavedení poskytování léčebné péče v nestátních zdravotních zařízeních je nemožné bez zabezpečení materiálních podmínek. Po rozvolnění okresních ústavů národního zdraví se stanou obce vlastníky mnoha zdravotnických zařízení a je nutno upravit zákonným předpisem možnost jejich pronájmu, aby vůbec mohla privatizace poskytované léčebné péče být účinná. Pravděpodobně nejběžnějším prostředkem bude leasing, bude pronájem.
Proto navrhuji, aby do § 36 a/ byl jako jeden z bodů, pravděpodobně poslední - bod k/ zařazen odstavec, že "... obecní zastupitelstvo rozhoduje o těchto majetkoprávních úkonech obce:
- pronájmu zdravotnických zařízení, která jsou v majetku obce, soukromým a právnickým osobám oprávněným k provozování lékařské praxe."
Domnívám se, že je
to velmi citlivá oblast, o které by mělo
rozhodnout obecní zastupitelstvo. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Lomovi. Dále se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Josef Ježek.
Poslanec Josesf Ježek: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi přednést
tyto pozměňovací návrhy:
V tisku 437 je navrženo, aby se k bodu 2, § 36 a/, písmeno e/ za slova "obchodních společností" vložila slova "a sdružení obcí". Ze zdůvodnění pana zpravodaje vyplývá, že příslušný výbor, to je výbor rozpočtový a kontrolní zde fakticky interpretuje § 17 zákona o obcích jako paragraf o svazcích obcí, kde obce se mohou vzdát části své samostatné působnosti.
Výbor pro územní správu již jednou řešil tuto otázku, zda § 17 je možno vykládat jako paragraf, který umožňuje vznik takovýchto svazků obcí. Snažili jsme se tomuto výkladu zamezit a dovoluji si upozornit, že s tímto výkladem se shoduje i vláda, resp. ministerstvo vnitra.
Na pondělní poradě všech přednostů okresních úřadů tento výklad zazněl. Čili domnívám se, že navrhovaná slova "...a sdružení obcí" v tom smyslu, jak zde pan zpravodaj vykládal, by tedy v tisku 437, resp. v novele zákona být neměla. Mělo by to být obsaženo až v celkové novele zákona o obcích, která se připravuje na únor. Předpokládám, že v novele budou ustanovení o svazku obcí a pak by se namísto "...a sdružení obcí" do tohoto paragrafu mělo vložit "...a svazku obcí".
Dále k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Marvanové: Domnívám se, že pakliže by mělo být hospodaření obcí upraveno zákonem národních rad, tak může být jednoduše předmětem novely zákona o obcích, jak to ve většině příslušných zákonů je. V tom zákonu to není z toho důvodu, že se počítalo s úpravou federální, ale legislativně by to bylo rozumnější.
A ještě k připomínkám,
které jsou přiloženy k tisku 437. Jménem
výboru pro územní správu bych vás
upozornil, že vláda po nedávno schválené
novele zákona o obcích připravuje usnesení,
kterým bude upraven postup rozdělování
obcí k 1. lednu l992. Byli jsme o tom opět informováni
na pondělní poradě přednostů
okresních úřadů. Takže tím
chci doložit, že bez vyjádření
vlády nelze podle mého názoru ony připomínky
schválit jako součást projednávané
novely zákona o obcích. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Ježkovi. Do diskuse se dále přihlásila
paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane předsedající, vážená sněmovno, já vystupuji jenom proto, abych podpořila návrh poslankyně Marvanové, týkající se doplnění odstavce 4, § 36 a/. Myslílm si totiž, že kdyby tato sněmovna opravdu opomenula ke statutárním městům jmenovitě přiřadit hlavní město Prahu, že by to v životě městských částí mohlo způsobit vážnou katastrofu. Čili dovoluji si jenom apelovat na porozumění a podporu tohoto návrhu.
Pokud jde o hospodaření obcí,
jsem ráda, že se rýsuje konkrétní
možnost, jak tuto problematiku vyřešit. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji paní
poslankyni Krejčové. Přihlásil se
pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom:
Byli jsme na schůzích se zástupci městských
částí a hlavního města Prahy
velmi často upozorňováni na tento nedostatek.
Považuji přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu za zásadní.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Lomovi, který byl poslední, kdo se do rozpravy
přihlásil. Takže rozpravu končím
a táži se, zda si přeje ještě promluvit
pan poslanec Výborný za skupinu navrhovatelů.
(pokračuje Kasal)
(Hlásí se pan poslanec Payne.)
Já jsem vás pane poslanče asi přehlédl
- sněmovno, dáme slovo panu poslanci Paynovi? Nejsem
si zcela jist, zdali jsem ho přehlédl před
tím, než jsem ukončil rozpravu. Domnívám
se, že to nelze vyloučit. Přimlouvám
se za to, abychom umožnili panu poslanci Paynovi vystoupit.
Na tomto exemplárním případu bych
vás chtěl požádat, abyste se do rozpravy
hlásili pokud možno písemně.
Poslanec Jiří Payne: Já se omlouvám, měl jsem písemnou přihlášku napsánu, nestačil jsem ji podat, prosil bych, aby mi sněmovna odpustila.
Už tady několikrát zaznělo to, že otázka hospodaření obcí by měla být regulována zvláštním předpisem. Pokud si na to dobře vzpomínám, Česká národní rada již dvakrát se usnesla na tom, že doporučuje vládě České republiky, aby tuto věc řešila. Pokud vím, to první usnesení bylo v tom směru, aby to vyřešila česká vláda. Pak jsme byli svým způsobem mystifikováni tím, že o této věci musí rozhodnout Federální shromáždění a tudíž druhé usnesení ukládalo vládě, resp. doporučilo vládě, aby jednala s federálními orgány o takové úpravě hospodaření obcí.
Nyní máme k disposici stanovisko předsedy Federálního shromáždění, které má jistě svoji váhu, které říká, že to je jednoznačně v naší kompetenci. Mě překvapuje - jak to, že vláda dosud nejedná? Jak to, že nenacházíme v legislativním plánu vlády zařazen tento bod na pořadu? Já bych byl rád, kdybychom byli seznámeni - a myslím, že se k tomu vrátím ještě v interpelacích - s tím, co dělá pan ministr Sokol? Já začínám mít pochyby, pan ministr Sokol se věnuje pouze otázkám bezpečnosti a otázka správy obcí nás vede od jedné havarie k druhé. Jistě si vzpomenete, co se stalo na minulém plénu. Jistě víte, co čeká naše rozdělené nebo nově vzniklé obce po Novém roce. Já začínám mít pocit, že budeme muset uvažovat o některých změnách ve vládě. Já už jsem v té věci hovořil s vedením ODS a myslím si, že v této věci vyvineme určitou iniciativu, protože s daným stavem v žádném případě nemůžeme být spokojeni.
Chtěl bych říci tolik,
že rozumím návrhu paní poslankyně
Marvanové, že bychom měli doporučit
vládě, aby o této věci jednala. Rozumím
tomu tak, abychom po schválení tohoto projednávaného
návrhu přijali ještě usnesení,
které by bylo namířeno směrem k vládě,
abychom mohli potom kontrolovat plnění tohoto usnesení,
případně z toho vyvodit příslušné
důsledky.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Paynovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec
Macháček.
Poslanec Jiří Macháček:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, velmi krátce. Když
jsem uvažoval nad tím, jak ta třípětinová
většina blokuje usnesení obecního zastupitelstva,
tak matematicky jsem došel k tomu, že vlastně
to není tak rozhodující faktor. Že spíš
tady bude za tím něco jiného. Když si
uvědomíme, že obecní zastupitelstvo
ve větším městě, které
má 50 lidí, potřebuje podle teď navržené
novely zákona ke schválení 26 hlasů,
tak podle stávajícího třípětinového
jich potřebuje 30. To znamená, že je tam rozdíl
čtyř lidí. Já si myslím, že
za touto snahou není ani urychlit rozhodující
věci, které mohou být někdy blokovány
tou třípětinovou většinou, což
beru, ale můj názor je ten, že je to spíš
otázka politická a vyráží opozici
zbraň z ruky. I když v těchto věcech
by to neměla být zásadní věc.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Macháčkovi za jeho vystoupení. Nyní
jsem povinen udělit slovo panu poslanci Žákovi,
který se hlásí do rozpravy.
Poslanec Václav Žák:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, já bych se chtěl
vyjádřit opět k tomu už několikrát
u nás diskutovanému omezení hospodaření
obcí. To je koncepční problém. Já
jsem zde citoval velmi obecná ustanovení, tak jak
je omezeno hospodaření obcí v rámci
německého práva a ukazoval jsem na tom příkladu,
že vlastně i rozhodování nejvyššího
ústavního soudu spolkové republiky preferuje
hospodaření obcí proti privátnímu
hospodaření. Ten problém koncepční
spočívá v tom, že samospráva
může být omezena pouze zákonem a je
problematické, jakým způsobem se má
dělat ingerence státu do rozhodování
samosprávy. Nejsem si jist, jestli by samosprávy
kvitovaly s povděkem, kdyby jejich samosprávné
rozhodování bylo řízeno buď ministerstvem
financí nebo ministerstvem vnitra. Proto bych navrhoval
- protože toto chtít po vládě, tuto
předlohu chtít po vládě je problematické
- aby se tím zabývala iniciativní skupina
poslanců, která by předložila zásady
a diskutovala by to s
(pokračuje Žák)
členy obecních zastupitelstev
a starosty důležitých měst nebo spektra
měst od statutárních až po obce, abychom
si udělali na základě dosavadního
rozboru, jak hospodaření obcí vypadá,
představu o tom, jakým způsobem by se tato
problematika - a jestli vůbec - regulovat měla.
Protože upozorňuji, že obce stojí pod
normální finanční kontrolou jako každá
jiná organizace.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Žákovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Payne, prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne:
Dámy a pánové, velmi dobře chápu,
že pan Žák jako člen Občanského
hnutí velmi preferuje komunální socialismus.
Nikdo tady nenavrhoval, aby hospodaření obcí
regulovalo ministerstvo vnitra nebo ministerstvo financí,
to si pan Žák tady dodává ze svých
socialistických představ. My jsme navrhovali, aby
hospodaření obcí bylo regulováno zákonem.
To je naprosto jiná záležitost. Další
věc, kterou bych chtěl říci - pan
Žák navrhuje, aby věc byla řešena
iniciativní poslaneckou skupinou; s touto praxí
máme velmi nedobré zkušenosti a já odmítám,
pokud to nebudu považovat ze své strany za nutné,
vykonávat práci, kterou má vykonávat
ministerstvo. Ministerstva si zvykla, že nám předkládají
špatné zákony a podle mého názoru
- parlament, pokud se najde jediná legislativní
chyba v zákoně, musí návrh dát
vládě k opětnému projednání
a předložení legislativně správného
návrhu. I v tomto návrhu byla legislativní
chyba. Prosím vás, jak pracuje ministr vnitra! Jak
to, že podepsal jako doktor práv takovýto návrh
zákona? Co ještě tento právník
dělá na funkci ministra! (Řečník
hovoří neúměrně zvýšeným
hlasem. Část poslanců na levé straně
buší do stolů, pokusy o pískot, projevy
nesouhlasu. Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Pane poslanče, trochu méně výrazně.)
Já si myslím, že to do parlamentu patří.
Jsme tu od toho, abychom vedli vládu k pořádné
práci. Jestliže vláda a ministerstva nepracují,
je naší povinností veřejnost na to upozornit.
(Potlesk v části sálu.) Jako poslední
věc bych chtěl říci panu poslanci
Žákovi, to, že nejsme v situaci, jaká
byla v Německu. My jsme v situaci po 40 letech socialistické
totality, víme cosi o komunálních mafiích
a nehodláme je jako pan
(pokračuje Payne)
poslanec Žák chránit.
Myslím si, že naší zákonnou povinností
je chránit občany obce před zvůlí
samosprávy. A to prostřednictvím zákonů,
které bude provádět samospráva. Děkuji.
(Potlesk v části sálu.)
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Paynovi. Přihlásil se pan poslanec Řezáč,
pak pan poslanec Pospíšil.
(pokračuje Kasal)
(Hlásí se pan poslanec Payne.)
Já jsem vás pane poslanče asi přehlédl
- sněmovno, dáme slovo panu poslanci Paynovi? Nejsem
si zcela jist, zdali jsem ho přehlédl před
tím, než jsem ukončil rozpravu. Domnívám
se, že to nelze vyloučit. Přimlouvám
se za to, abychom umožnili panu poslanci Paynovi vystoupit.
Na tomto exemplárním případu bych
vás chtěl požádat, abyste se do rozpravy
hlásili pokud možno písemně.
Poslanec Jiří Payne: Já se omlouvám, měl jsem písemnou přihlášku napsánu, nestačil jsem ji podat, prosil bych, aby mi sněmovna odpustila.
Už tady několikrát zaznělo to, že otázka hospodaření obcí by měla být regulována zvláštním předpisem. Pokud si na to dobře vzpomínám, Česká národní rada již dvakrát se usnesla na tom, že doporučuje vládě České republiky, aby tuto věc řešila. Pokud vím, to první usnesení bylo v tom směru, aby to vyřešila česká vláda. Pak jsme byli svým způsobem mystifikováni tím, že o této věci musí rozhodnout Federální shromáždění a tudíž druhé usnesení ukládalo vládě, resp. doporučilo vládě, aby jednala s federálními orgány o takové úpravě hospodaření obcí.
Nyní máme k disposici stanovisko předsedy Federálního shromáždění, které má jistě svoji váhu, které říká, že to je jednoznačně v naší kompetenci. Mě překvapuje - jak to, že vláda dosud nejedná? Jak to, že nenacházíme v legislativním plánu vlády zařazen tento bod na pořadu? Já bych byl rád, kdybychom byli seznámeni - a myslím, že se k tomu vrátím ještě v interpelacích - s tím, co dělá pan ministr Sokol? Já začínám mít pochyby, pan ministr Sokol se věnuje pouze otázkám bezpečnosti a otázka správy obcí nás vede od jedné havarie k druhé. Jistě si vzpomenete, co se stalo na minulém plénu. Jistě víte, co čeká naše rozdělené nebo nově vzniklé obce po Novém roce. Já začínám mít pocit, že budeme muset uvažovat o některých změnách ve vládě. Já už jsem v té věci hovořil s vedením ODS a myslím si, že v této věci vyvineme určitou iniciativu, protože s daným stavem v žádném případě nemůžeme být spokojeni.
Chtěl bych říci tolik,
že rozumím návrhu paní poslankyně
Marvanové, že bychom měli doporučit
vládě, aby o této věci jednala. Rozumím
tomu tak, abychom po schválení tohoto projednávaného
návrhu přijali ještě usnesení,
které by bylo namířeno směrem k vládě,
abychom mohli potom kontrolovat plnění tohoto usnesení,
případně z toho vyvodit příslušné
důsledky.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Paynovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec
Macháček.
Poslanec Jiří Macháček:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, velmi krátce. Když
jsem uvažoval nad tím, jak ta třípětinová
většina blokuje usnesení obecního zastupitelstva,
tak matematicky jsem došel k tomu, že vlastně
to není tak rozhodující faktor. Že spíš
tady bude za tím něco jiného. Když si
uvědomíme, že obecní zastupitelstvo
ve větším městě, které
má 50 lidí, potřebuje podle teď navržené
novely zákona ke schválení 26 hlasů,
tak podle stávajícího třípětinového
jich potřebuje 30. To znamená, že je tam rozdíl
čtyř lidí. Já si myslím, že
za touto snahou není ani urychlit rozhodující
věci, které mohou být někdy blokovány
tou třípětinovou většinou, což
beru, ale můj názor je ten, že je to spíš
otázka politická a vyráží opozici
zbraň z ruky. I když v těchto věcech
by to neměla být zásadní věc.
Místopředseda ČNR
Jan Kasal: Děkuji panu
poslanci Macháčkovi za jeho vystoupení. Nyní
jsem povinen udělit slovo panu poslanci Žákovi,
který se hlásí do rozpravy.
Poslanec Václav Žák:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, já bych se chtěl
vyjádřit opět k tomu už několikrát
u nás diskutovanému omezení hospodaření
obcí. To je koncepční problém. Já
jsem zde citoval velmi obecná ustanovení, tak jak
je omezeno hospodaření obcí v rámci
německého práva a ukazoval jsem na tom příkladu,
že vlastně i rozhodování nejvyššího
ústavního soudu spolkové republiky preferuje
hospodaření obcí proti privátnímu
hospodaření. Ten problém koncepční
spočívá v tom, že samospráva
může být omezena pouze zákonem a je
problematické, jakým způsobem se má
dělat ingerence státu do rozhodování
samosprávy. Nejsem si jist, jestli by samosprávy
kvitovaly s povděkem, kdyby jejich samosprávné
rozhodování bylo řízeno buď ministerstvem
financí nebo ministerstvem vnitra. Proto bych navrhoval
- protože toto chtít po vládě, tuto
předlohu chtít po vládě je problematické
- aby se tím zabývala iniciativní skupina
poslanců, která by předložila zásady
a diskutovala by to s