Čtvrtek 7. listopadu 1991

(pokračuje Žák)

členy obecních zastupitelstev a starosty důležitých měst nebo spektra měst od statutárních až po obce, abychom si udělali na základě dosavadního rozboru, jak hospodaření obcí vypadá, představu o tom, jakým způsobem by se tato problematika - a jestli vůbec - regulovat měla. Protože upozorňuji, že obce stojí pod normální finanční kontrolou jako každá jiná organizace.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žákovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Payne, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, velmi dobře chápu, že pan Žák jako člen Občanského hnutí velmi preferuje komunální socialismus. Nikdo tady nenavrhoval, aby hospodaření obcí regulovalo ministerstvo vnitra nebo ministerstvo financí, to si pan Žák tady dodává ze svých socialistických představ. My jsme navrhovali, aby hospodaření obcí bylo regulováno zákonem. To je naprosto jiná záležitost. Další věc, kterou bych chtěl říci - pan Žák navrhuje, aby věc byla řešena iniciativní poslaneckou skupinou; s touto praxí máme velmi nedobré zkušenosti a já odmítám, pokud to nebudu považovat ze své strany za nutné, vykonávat práci, kterou má vykonávat ministerstvo. Ministerstva si zvykla, že nám předkládají špatné zákony a podle mého názoru - parlament, pokud se najde jediná legislativní chyba v zákoně, musí návrh dát vládě k opětnému projednání a předložení legislativně správného návrhu. I v tomto návrhu byla legislativní chyba. Prosím vás, jak pracuje ministr vnitra! Jak to, že podepsal jako doktor práv takovýto návrh zákona? Co ještě tento právník dělá na funkci ministra! (Řečník hovoří neúměrně zvýšeným hlasem. Část poslanců na levé straně buší do stolů, pokusy o pískot, projevy nesouhlasu. Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, trochu méně výrazně.) Já si myslím, že to do parlamentu patří. Jsme tu od toho, abychom vedli vládu k pořádné práci. Jestliže vláda a ministerstva nepracují, je naší povinností veřejnost na to upozornit. (Potlesk v části sálu.) Jako poslední věc bych chtěl říci panu poslanci Žákovi, to, že nejsme v situaci, jaká byla v Německu. My jsme v situaci po 40 letech socialistické totality, víme cosi o komunálních mafiích a nehodláme je jako pan

(pokračuje Payne)

poslanec Žák chránit. Myslím si, že naší zákonnou povinností je chránit občany obce před zvůlí samosprávy. A to prostřednictvím zákonů, které bude provádět samospráva. Děkuji. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Přihlásil se pan poslanec Řezáč, pak pan poslanec Pospíšil.

(pokračuje Výborný)

Takto já mohu říci pouze své osobní stanovisko, které je doporučující, ale berte to jako stanovisko jednoho z navrhovatelů. Pan poslanec Lom doporučuje v § 36 a) doplnit další písmeno, což by muselo být písmeno l) s textem - pronájmu zdravotnických zařízení, které je v majetku obce, soukromým a právnickým osobám, oprávněným k provozování lékařské praxe. Chtěl bych upozornit, že o pronájmu všeho majetku obce, čili nejen zdravotnického zařízení, rozhoduje obecní zastupitelstvo vždy už podle platné úpravy. Neboť § 36 odst. 1 j) svěřuje obecnímu zastupitelstvu - a v této otázce nepřenositelnou - kompetenci rozhodovat o svěření majetku obce právnickým a fyzickým osobám do užívání. Tato problematika je v zákoně upravena. Pokud bylo sledováno něco jiného, jak jsme to v té debatě mimo protokol vedli, tento návrh poslance Loma řeší něco, co už je vyřešeno. Proto konstatuji, že já jako navrhovatel jej nedoporučuji přijmout.

Pokud jsem dobře postřehl, poslední návrh přednesl kolega poslanec Ježek. Je to opět návrh, ke kterému by možná bylo uvážlivé vyžádat si stanovisko výboru pro územní správu a národnosti. Považoval bych to za velmi solidní. Ostatně zjišťuji letmým pohledem po sněmovně, že pravděpodobně k hlasování nebude možno přikročit. Myslím si, že výbor pro územní správu a národnosti by jistě byl schopen své stanovisko během krátké doby sněmovně sdělit.

V ostatním konstatuji, že jiné pozměňovací návrhy nebyly předneseny a že po zprávě společného zpravodaje výborů bude třeba přikročit k hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému, zástupci navrhovatelů. Táži se ho na to, zdali dvojnásobné doporučení na to, aby se sešel výbor pro územní správu a národnosti mám brát jako návrh? /Ano./ Takže ve smyslu toho, co pan poslanec Výborný navrhuje jako procedurální záležitost, ptám se sněmovny, zdali si přeje, abychom projednávání tohoto bodu přerušili a požádali výbor pro územní správu a národnosti, aby zaujal stanovisko k pozměňovacím návrhům.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. 84.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 26.

(pokračuje Kasal)

Návrh pana poslance Výborného na přerušení schůze a požadavek směřující na výbor pro územní správu a národnosti k zaujetí stanoviska byl přijat. Ptám se předsedy výboru pana poslance Hrazdíry, o jakou lhůtu se dle jeho názoru bude jednat. (Poslanec Antonín Hrazdíra: Maximálně 30 minut.) Pan poslanec Hrazdíra žádá o 30minutovou lhůtu a všem poslancům z tohoto výboru podává informaci, že se sejdou bezprostředně v místnosti 108 C. My neopustíme svá místa ve sněmovních lavicích, učiní tak pouze členové tohoto výboru, a pokusíme se pokročit v programu o kus dál.

Dalším bodem programu je

Zpráva vlády České republiky o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství

Já mám jednu informaci, kterou jsem zvěděl před chviličkou, a to, že pan místopředseda Kalvoda omluvil pana ministra Kubáta z dnešního jednání, protože pan ministr Kubát se účastní jednání se svým kolegou ze slovenské vlády a s panem ministrem Dlouhým; toto jednání se týká rozdělení kompetencí. Nezbývá nám nic jiného, než abychom prozatím projednávání tohoto bodu odložili; v případě, že by se pan ministr Kubát dostavil v odpoledních hodinách, mohli bychom se k němu vrátit. Paní poslankyně Marvanová chce sněmovně sdělit něco faktického, prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Hana Marvanová: Ráda bych připomněla, že na včerejším jednání si sněmovna odhlasovala doplnění programu této schůze o bod, který navrhl výbor rozpočtový a kontrolní, to je o bod související s koncesionářskými poplatky. Ráda bych poprosila paní poslankyni Kolářovou, která k tomuto vystupovala, aby tento návrh upřesnila.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Paní poslankyně, já jsem měl v úmyslu dát hlasovat o zařazení tohoto bodu na toto místo, ale uvědomil jsem si, že pokud odešlo 20 poslanců z výboru pro územní správu a národnosti, můžeme se dostat do situace, kdy nebudeme schopni se usnést. Proto jsem hodlal pokročit v projednání následujícího bodu. Ale vidím, že sněmovna souhlasí s tím, abychom

(pokračuje Kasal)

ten bod, který byl už včera odsouhlasen, v tuto chvíli dali na pořad a věnovali se mu. Prosím paní poslankyni Kolářovou, aby se ujala slova.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, už tady v té věci vystupuji počtvrté, má to úspěch. Při projednávání zákona o České televizi jsme narazili na tuto nedořešenou záležitost, která se vyskytuje i jako problém Slovenské televize a Slovenského rozhlasu. Usnesení rozpočtového a kontrolního výboru ze dne 6. října 1991 k problematice poplatků z televizních a rozhlasových přijímačů zní:

Na základě doporučení ČNR se rozpočtový a kontrolní výbor ČNR zabýval problematikou poplatků z televizních a rozhlasových přijímačů. Po rozpravě rozpočtový a kontrolní výbor ČNR

1. navrhuje České národní radě rozšířit program 24. schůze o projednání návrhu na usnesení ČNR k problematice poplatků za používání televizních a rozhlasových přijímačů,

2. doporučuje České národní radě přijmout usnesení následujícího znění:

Česká národní rada doporučuje vládě České republiky, aby v dohodě s vládou České a Slovenské Federativní Republiky vyřešila problém stanovení a vybírání poplatků za používání televizních a rozhlasových přijímačů v souvislosti se zřízením České televize a Českého rozhlasu, které mají být příjemcem těchto poplatků.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kolářové za odůvodnění návrhu. Otevírám k tomuto návrhu usnesení rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí. Mám zato, že po zjištění skutečného počtu poslanců, kteří se nacházejí ve sněmovně, mohu dát o návrhu tohoto usnesení hlasovat. Přítomno 94 poslanců. Musím se obrátit na pracovníky Kanceláře s prosbou, aby pozvali další poslance do sněmovní síně.

(pokračuje Kasal)

Prosím službu, aby mi přinesla seznam poslanců, kteří se ráno zapsali. Myslím, že nebude na škodu, když si provedeme prezenci.

/Poté byla provedena jmenná kontrola přítomnosti poslanců zapsaných při prezenci. Kontrolu provedl řídící schůze, místopředseda ČNR Jan Kasal. Údaje o přítomnosti nebo omluvené nebo neomluvené absenci nebyly sdělovány hlasitě, takže nebylo možno zachytit ve stenografickém protokolu./

(pokračuje Kasal)

Dámy a pánové, domnívám se, že nás je více než sto. (Hlas: Pane místopředsedo, minulo se to účinkem, račte spočítat, kolik nás tu opět je.) Udělám jinou věc. Jak si letmo vzpomínám, někteří poslanci, kteří tu jsou podepsáni, tak tu nebyli přítomni včera, takže je to podruhé, co zde nejsou přítomni během projednávání zákonů, během hlasování. Bude nezbytné, aby předsednictvo to vzalo v úvahu.

Dámy a pánové, dostal jsem se do situace, kdy vám musím oznámit, že usnesení, které zde navrhovala paní poslankyně Kolářová, už bylo schváleno 6. listopadu, zřejmě brzy odpoledne. Bylo schváleno 80 hlasy proti 2, 19 se zdrželo. Takže přítomno bylo 101 poslanců. Omlouvám se všem, které jsem mystifikoval, sám jsem se dostal do té pozice. Budeme pokračovat tak, jak nám ukládá program. Pan poslanec Dudešek. (Poslanec Dudešek z místa uvádí, že záležitost navrhla k projednání poslankyně Marvanová.) Já se napříště nenechám dámami okouzlit a budu spoléhat spíše na prezidiální zprávu. (Veselost.)

Dalším bodem by měla být

Zpráva vlády České republiky o vývoji finančního a rozpočtového hospodaření České republiky za 1. - 3. čtvrtletí 1991 podle sněmovního tisku 429

Z pověření vlády České republiky nám předloženou zprávu odůvodní ministr financí Karel Špaček. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v souladu se zákonem ČNR č. 576/1990 Sb. o rozpočtových pravidlech republiky vám vláda předkládá k projednání zprávu o finančním a rozpočtovém hospodaření za 1. - 3. čtvrtletí letošního roku. Součástí této zprávy je i návrh, jak řešit některé závažné problémy, které se projevují ve státním rozpočtu v posledních měsících roku.

S návrhem na úpravu státního rozpočtu předstupuje vláda před Českou národní radu již podruhé. Obsahem změny zákona o státním rozpočtu České republiky z července bylo převedení příjmů okresních úřadů z podílu na některých daních na pevné dotace ze státního rozpočtu. Smyslem bylo zajistit stabilitu hospodaření okresních úřadů, měst a obcí. Současně rozhodla vláda ve své pravomoci o věcných úpravách rozpočtu v oblasti příjmů i výdajů,

(pokračuje Špaček)

spočívajících ve valorizaci státního rozpočtu o 14 miliard Kčs. Úpravy se opíraly o pozitivní vývoj zdrojů v průběhu prvního pololetí, kdy řada jednorázových faktorů vedla k dynamickému růstu rozpočtových příjmů z odvodů a daní ze zisku. Tento vývoj umožnil valorizovat výdaje hlavních odvětví společenské spotřeby jako nutnou reakci na cenový nárůst i na zreálnění směnných relací.

V této etapě valorizace byly na základě rozhodnutí vlády posíleny věcné výdaje v odvětví zdravotnictví, včetně zapojení jedné miliardy z rezervy státního rozpočtu, o 3,6 miliardy, ve školství o 2,5 miliardy, v sociálním zabezpečení o 0,8 miliardy a v dalších odvětvích o 5 miliard Kčs.

(pokračuje Špaček)

V částečné valorizaci mezd v rozpočtových a příspěvkových organizacích odsouhlasila vláda posílení mzdových prostředků o cca 3 miliardy korun, což se promítlo do zvýšené mzdové úrovně o 9 %. Přitom vláda si byla vědoma možných rizik ve vývoji příjmů, která by mohla narušit rozpočtové proporce, a proto finanční potřeby v jednotlivých odvětvích byly provedenou valorizací řešeny jen částečně. Vývoj v průběhu 3. čtvrtletí skutečně potvrdily, že v rozpočtovém hospodaření dochází k nežádoucím kvantitativním i kvalitativním změnám. Zatímco v první polovině roku byla pro státní rozpočet charakteristická tendence k vytváření přebytku, který k 30. červnu dosáhl objemu 5 a půl miliardy korun, došlo v dalším období k zhoršování relace mezi vývojem příjmů a výdajů, což se projevilo v rozpočtovém schodku k 31. srpnu ve výši 2 miliardy 400 miliónů korun. Koncem třetího čtvrtletí byl rozpočet České republiky zhruba vyrovnán.

Výsledky za tři čtvrtletí roku prokazují, že rozhodující vlivy transformace, zejména liberalizace cen a devalvace čs. koruny dopadají na státní rozpočet nevyváženě. V důsledku těchto vlivů se ve značném rozsahu zvyšují nároky na výdajovou stránku státního rozpočtu, zejména v oblasti rozpočtových a příspěvkových organizací, aniž by to bylo kompenzováno příslušným zvýšením rozpočtových příjmů. Tím dochází k výraznému růstu napětí v rozpočtovém hospodaření a kumulaci rozpočtových problémů.

Snížení výkonnosti ekonomiky, omezení výroby a pokles tvorby finančních zdrojů v podnicích spojený s růstem nezaměstnanosti a snížením kupní síly obyvatelstva jsou hlavní faktory ovlivňující nepříznivě příjmy státního rozpočtu.

Ve srovnání s upraveným rozpočtem největší neplnění vykazuje daň z obratu, kde proti alikvótnímu podílu dochází k výpadku v objemu 6 miliard 700 miliónů korun. Na její vývoj působí zejména snížení kupní síly projevující se v poklesu poptávky po zboží. Žádoucí oživení nepřineslo ani snížení daňových sazeb u řady výrobků.

K podstatné degresi došlo v průběhu 3. čtvrtletí u odvodu daně ze zisku.

Příjmy podstatně ovlivnily též odvody a daně, jejichž základem je objem mzdových prostředků. Proti alikvótnímu podílu došlo u daně ze mzdy, odvodu z objemu mezd a u zemědělské daně z objemu mezd k celkovému propadu o více než 8 miliard korun.

(pokračuje Špaček)

Analýza rozpočtového hospodaření za tři čtvrtiny roku a výhled pro zbývající měsíce signalizují, že v rozpočtovém hospodaření budou patrně převažovat vlivy zakládající tendence ke zhoršování rozpočtového hospodaření. V tomto směru je tedy nutné poopravit optimistický názor na vývoj proporcí státního rozpočtu z 1. poloviny roku a počítat s větší možností rizikových faktorů.

Ministerstvo financí vychází z toho, že ve vývoji příjmů v posledních měsících roku budou pokračovat tendence ze 3. čtvrtletí, přičemž konečný objem příjmů nelze přesně a jednoznačně kvantifikovat.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, i za této situace, kdy nelze zcela vyloučit riziko nesplnění rozpočtových příjmů doporučje vláda České republiky, aby Česká národní rada rozhodla o valorizaci některých výdajů státního rozpočtu. Valorizace by měla být skutečně v minimálním omezeném rozsahu, a to pouze v odvětvích, kde neprovedení nezbytné kompenzace zvýšených výdajů by mohlo ohrozit plnění základních siciálně-ekonomických funkcí a činností ve vztahu k obyvatelstvu.

Vláda navrhuje uskutečnit valorizaci věcných výdajů ve zdravotnictví, školství, sociálním zabezpečení a částečně i v kultuře v celkovém rozsahu 2 miliardy 700 miliónů korun. Přitom si je vědoma, že navržená valorizace výdajů v těchto odvětvích neodpovídá žádoucí optimální výši a že nelze vyhovět řadě dalších požadavků okresních úřadů a resortů, byť i oprávněných. Návrh vlády vychází z omezených možností státního rozpočtu. Vláda je současně přesvědčena, že navržená valorizace výdajů by měla zabezpečit bezporuchový chod příslušných odvětví, aniž by došlo ke kritické situaci v poskytování jejich služeb.

Kromě valorizace věcných výdajů považuje vláda za potřebné uskutečnit další částečnou valorizaci mezd v rozpočtových a příspěvkových organizacích s výjimkou ústředních orgánů státní správy a dále organizací, respektive činností a profesí, kde již mzdové posílení bylo provedeno a alespoň částečně plní závazky vyplývající z generální dohody.

Na mzdová opatření se navrhuje vyčlenit 889 miliónů korun, přičemž tato částka by měla zajistit valorizaci v rozsahu cca 2,4 % mzdových výdajů. To představuje na jednoho pracovníka v příslušných organizacích v průměru 1 100 korun. Spolu s již dříve provedenou valorizací ve výši 9 % by mělo navrhované opatření poněkud přiblížit mzdový nárůst v

(pokračuje Špaček)

rozpočtové sféře úrovni ve výrobních odvětvích, kde se předpokládá zvýšení o více než 15 %.

Valorizace některých výdajů státního rozpočtu v podmínkách, kdy není možno spolehlivě zaručit výsledky státního rozpočtu, nezbytně vyžaduje, aby o ní rozhodla Česká národní rada. Chtěl bych vás ubezpečit, vážené paní poslankyně a páni poslanci, že vláda svůj návrh předložila po důkladném zvážení situace a posouzení krajní naléhavosti řešení potřeby rozhodujících odvětvích společenské spotřeby na základě podrobných rozborů. Záměrem je předejít kritickému stavu zejména ve zdravotnictví a školství a vyloučit negativní nepředpokládané dopady do sociální oblasti obyvatelstva. Přitom je nutno zdůraznit, že rozsah valorizace není nijak nadměrný, neboť představuje pouze asi 1,5 % objemu výdajů státního rozpočtu České republiky. V žádném případě nejde o změnu charakteru státního rozpočtu, pokud jde o jeho restriktivnost. Např. i po provedení navrhované druhé etapy valorizace dosáhne reálný meziroční pokles výdajů na zdravotnictví 11 % a výdajů na školství 10 %.

Pro informaci uvádím, že přes schodek v rozpočtu Slovenské republiky schválila především národní rada valorizaci výdajů na zdravotnictví ve výši 600 miliónů korun.

Vůči Mezinárodnímu měnovému fondu předpokládáme, že pozice české vlády na účtech bank by měla být koncem roku zhruba vyrovnána. Vycházíme z toho, že místní rozpočty skončí přebytkem běžného hospodaření zhruba ve výši 2 miliardy 200 miliónů, na jejich účelových fondech, že zůstane zhruba 600 miliónů, státní účelové fondy, že vykáží zůstatek prostředků podle našich propočtů rovněž ve výši 600 miliónů a mimo to státní aktiva České republiky budou činit zhruba 2 miliardy 100 miliónů korun.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP