Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tom návrhu paní poslankyně Marvanové, kdo je proto tento návrh, ať zvedne ruku. /72/
Kdo je proti? /1/
Zdržel se hlasování? /47/
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: Jenom technicky. V § 13 odst. 3 by ten to text končil za - "obdobná podle § 3." Tečka. Technicky tedy s výjimkou oprávnění podle písm. c) - o tom nemusíme nechat hlasovat. Dále poslankyně Marvanová trvá na hlasování, takže já doporučuji, v tom případě, jestli jste pochopili o co jde, v § 13 by odst. 3 zněl: televizní studia mají v rámci své činnosti oprávnění obdobná podle § 3.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tom návrhu, kdo je pro tento návrh? /78/
Kdo je proti tomuto návrhu? /Nikdo./
Zdržel se hlasování? /42/ Tento návrh byl přijat.
Děkuji.
Poslanec Oto Pruša: Další
pozměňovací návrh se týká
§ 4 odst. 1 společné zprávy,
kde v podstatě jde o překlepe v první
větě - orgánem, jímž se upravuje
právo veřejnosti na kontrolu tvorby a šíření
patří lépe. Toto navrhuje poslankyně
Marvanová, zvažte, zda je nutno o tom dát hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dobře, děkuji dávám hlasovat o pozměněném znění tohoto §.
Kdo je pro tento návrh paní poslankyně, ať zvedne ruku. /114/
Děkuji. Tento návrh byl zřetelně
přijat.
Poslanec Oto Pruša: Teď
bych poprosil o spolupráci paní poslankyni Marvanovou,
protože přesný text nemám. Bude to v
případě dalších dvou pozměňovacích
návrhů. Tento se týká § 4 nového
odst. který se týká volitelnosti na uprázdněná
místa kdybyste mohla paní poslankyně....
Předsedkyně ČNR
Dagmar Burešová: Prosím
paní poslankyni, aby přednesla přesné
znění svého návrhu.
Poslankyně Hana Marvanová:
Navrhuji volit nový odst.
2, který by zněl: členové rady jsou
voleni na funkční období pěti let,
a to i opětovně. takovém případě
však ne na více než dvě po sobě
jdoucí funkční období. Na místa
uprázdněná uplynutím funkčního
období jsou voleni noví členové na
období pěti let, na místa uprázdněná
z jiného důvodu, jsou voleni noví členové
na dobu zbývající do konce funkčního
období toho člena, jehož místo se uprázdnilo.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o návrhu paní poslankyně Marvanové tak, jak byl teď přednesen. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. /77/
Kdo je proti tomuto návrhu? /Nikdo./
Zdržel se hlasování? /47/
Děkuji. Tento návrh byl
přijat.
Poslanec Oto Pruša: Je
zde další návrh, prosil bych, aby ho ocitovala
také paní poslankyně Marvanové. Týká
se § 4 a jedná se v odst. 1 o složení
rady.
Poslankyně Hana Marvanová:
Jednak můj návrh
vyplývá z přijatého návrhu
vloženého odst. 2. Druhá věta odst.
1 by byla: Rada má devět členů. Třetí
věta by zněla: Členy rady volí a odvolává
Česká národní rada, a to tak, a by
v ní byly zastoupeny významné regionální,
politické, sociální a kulturní názorové
proudy. A s ohledem na vložený § 2 by se vypouštěla
dosavadní třetí věta odst. 1, která
je vlastně obsažena v odst. 2.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu paní poslankyně Marvanové. Kdo je pro ten to návrh, ať zvedne ruku. /75/
Kdo je proti tomuto návrhu? /6/
Zdržel se hlasování? /36/
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Dále paní poslankyně
Marvanová navrhuje v § 4, v odst. 3, aby byl vypuštěn
odkaz 3 pod čarou, odkaz na ustanovení Zákoníku
práce.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 61.
Kdo je proti tomuto návrhu? 4.
Kdo se zdržel hlasování? 52.
Děkuji. Tento návrh byl přijat:
61 bylo pro, 4 proti, 52 se hlasování zdrželo.
Poslanec Oto Pruša: V
§ 5 navrhuje paní poslankyně Marvanová
v odst. 1 v neslučitelnosti členství v radě
doplnit funkci prezidenta ČSFR.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, dávám hlasovat o tomto návrhu paní poslankyně Marvanové.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 69.
Kdo je proti tomuto návrhu? 17.
Zdržel se hlasování? 21.
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: V
§ 6 v odst. 2 navrhuje pozměňovací návrh
doplnit "pravomocně" odsouzen.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro? 92.
Děkuji, návrh byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: § 10 odst. 1 písm. a):
Zde se týká pozměňovací
návrh poslankyně Marvanové další
možnosti, jak nazvat výnos z poplatků a sice
navrhuje další možnou terminologii, a to "Výnos
ze sazeb za používání televizních
přijímačů podléhajících
evidenci placených poplatníky s trvalým pobytem
nebo sídlem v ČR."
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 57.
Kdo je proti? 2.
Zdržel se hlasování? 51.
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: A
poslední pozměňovací návrh
poslankyně Marvanové se týká §
15, kde společná zpráva změnila lhůtu
volby Rady Českou národní radou na 2 měsíce.
Zde navrhuje poslankyně Marvanová 1 měsíc,
čili původní znění původního
vládního návrhu zákona.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, dávám hlasovat o tomto návrhu paní poslankyně Marvanové:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 73.
Kdo je proti tomuto návrhu? 12.
Kdo se zdržel hlasování? 32.
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: Další
pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Balcárek. Týká se § 2,
kde navrhuje doplnit "Výchovu mladé generace".
Neboli by závěr odst. 1 § 2 resp. ve znění
společné zprávy, která vypouští
odst. 2, tedy ve znění § 2 společné
zprávy by závěr tohoto § zněl:
"...národnostních a etnických menšin
v České republice, sloužit vzdělávání,
výchově mladé generace a přispívat
k zábavě diváků."
Předsedkyně ČNR
Dagmar Burešová: Děkuji,
dávám hlasovat o tomto návrhu. Technickou
poznámku má pan poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: (z
místa) Pan zpravodaj zapomněl přečíst
jednu větu: "...zprostředkovávat ekologické
informace".
Předsedkyně ČNR
Dagmar Burešová: Prosím,
s tímto doplněním pana poslance Květa.
Poslanec Oto
Pruša: Pochopitelně, to je znění
společné zprávy.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Balcárka.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 61.
Kdo je proti? 8.
Zdržel se hlasování? 36.
Děkuji, návrh pana poslance
Balcárka byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: Další pozměňovací návrhy předložil pan poslanec Bursík, a sice do přechodných ustanovení, tj. do §15. Navrhuje další variantu. Původní vládní návrh v odst. 2 mluví o jmenování vládou, společná zpráva to nahradila slovy "předsednictvem ČNR" a poslanec Bursík přednáší návrh nahradit to slovy "Českou národní radou".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dám hlasovat o návrhu pana poslance Bursíka.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku? 66
Kdo je proti? 6
Kdo se zdržel hlasování? 38
Děkuji. Návrh byl přijat.
Poslanec Oto Pruša: Další návrh je od paní poslankyně Vorlové, a to k § 11. Je v podstatě už bezpředmětný, protože byl přijat jeden z předcházejících návrhů. Obdobně je tomu u pana poslance Kužílka, kde byla také pouze další varianta ohledně procenta. Potom ještě pan poslanec Nerad vystoupil také s pozměňovacím návrhem, ale v této chvíli už jeho návrh také nemůže být předmětem hlasování, protože byl přijat přecházející. Návrh pana posl. Nerada se týkal vázání účinnosti na provozování OK 3 na celém území.
Tím pádem všechny pozměňovací návrhy, které jsem stačil zaznamenat během rozpravy, jsme vyčerpali. Myslím, že můžeme přistoupit k hlasování.
(Poslanec Šuman upozorňuje z místa, že se zapomnělo na jeho pozměňovací návrh na časové omezení.)
Ještě zde byl dodatečný návrh pana poslance Šumana, který se týkal dalšího omezení reklamy. Ten jsme zatím nevyloučili a měli bychom o něm hlasovat. Panu poslanci Šumanovi děkuji a omlouvám se mu.
Navrhuje v § 11 odst. 2 doplnit tento text: "Česká televize nesmí vysílat reklamy ve dnech pracovního klidu a ve svátcích: ve všedních dnech od 18 do 23 hodin."
Předsedkyně Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu pana poslance Šumana.
Kdo je pro? 33
Kdo je proti tomuto návrhu? 59
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Oto Pruša: To už byl opravdu poslední návrh z těch, které v rozpravě zazněly. Proto můžeme přistoupit k hlasování o celku.
Předsedkyně Dagmar Burešová: Dávám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o České televizi podle sněmovního tisku 420 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněm. tisku 434 a pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku? 102
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo
Kdo se zdržel hlasování? 18
Děkuji. Návrh byl přijat. /potlesk ze středu a z levé strany sněmovny/
Pan ministr se hlásí. Prosím tedy pány poslance a paní poslankyně, aby zůstaly na svých místech.
Ministr kultury ČR Milan Uhde: Paní předsedkyně, vážená sněmovno, nezdržím vás dlouho. Jenom po dobrém zvyku, který se tu ustálil, chci poděkovat sněmovně za spolupráci na výsledku, kterým je podoba tohoto zákona. To poděkování má trochu jinou podobu.
Chtěli jsme připravit dobrou půdu pro práci České televize a zároveň dobrou půdu pro práci soukromých televizních producentů. Je otázka, zda ten kompromis, který jsme našli, bude vyhovovat. Ale to není (podle mého soudu) věcí názoru. Věcí názoru může být to, co můžeme nazírat. My jsme zde provedli určitý odhad. Doufejme, že ten odhad vyhoví. Nevyhoví-li, je opravitelný jako všechno lidské na této zemi.
Já bych chtěl poděkovat za dělnou a korektní atmosféru, která tady vládla při projednávání protichůdných názorů a postojů. Tak tedy myslím si, že je zač poděkovat. /potlesk/
Předsedkyně Dagmar Burešová: Já se domnívám, že bychom měli nyní udělat přestávku na pět minut, čímž myslím deset.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Zahajuji opět přerušenou schůzi. Prosím skrutátory, aby sečetli stav poslanců ve Sněmovně.
Vzhledem k tomu, že počet poslanců je teď 104 ve Sněmovně, navrhuji, abychom přistoupili k projednávání vládního návrhu zákona ČNR o českém rozhlasu podle sněmovních tisků 421 a 435, protože zřejmě naděje na přijetí ústavního zákona, kde potřebujeme 120 hlasů hlasujících pro je vyloučena, když nás teď je méně než 120. Doporučuji tedy opět změnu programu s tím, že bychom pokračovali bodem 12 místo bodem 11. Dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto mého návrhu, ať zvedne ruku. 94.
Kdo je proti? 1.
Zdržel se hlasování. 7
Návrh byl přijat.
Budeme pokračovat projednáváním
návrhu zákona ČNR o českém
rozhlasu podle sněmovních tisků 421 a 435.
Z pověření vlády ČR nám
předložený návrh odůvodní
ministr kultury Milan Uhde, kterého opět prosím,
aby se ujal slova.
Ministr kultury ČR Milan Uhde: Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, kolegyně a kolegové, předem prosím, abyste mě stejně jako včera výrazným způsobem upozornili, kdyby mi jehla vjela do jiné drážky a kdybych začal mluvit o české televizi místo o českém rozhlase, protože oba návrhy jsou ve své konstrukci velmi analogické a doufám, že to poskytne i určitou výhodu mému úvodnímu slovu. Proto se omezím jen na připomenutí základních předpokladů, ze kterých vládní návrh vychází.
Za prvé jde tedy opět o zřizovací zákon, který má ustavit instituci českého rozhlasu, vymezit její poslání. Tímto posláním je uspokojit veřejný zájem na vysílání rozhlasových programů na celém území České republiky, přičemž tyto programy mají plnit informační, výchovné, vzdělávací a zábavné funkce. Rov něž v tomto zákoně půjde o stanovení ekonomických předpokladů existence českého rozhlasu. Připomínám, že všechno ostatní, co bylo upraveno jinými právními předpisy, tento zřizovací zákon definovat ani připomínat nebude.
Rovněž v této oblasti jako v oblasti televizní byl předložen iniciativní návrh skupiny poslanců. Pokusili jsme se vtělit některé jejich připomínky a návrhy do návrhu, který je obsažen ve společné zprávě. Připomínám, že jde opět o instituci nestátní, nezávislou a že vládní návrh nezávislost na základě doporučení Evropských společenství plně akceptuje.
Jde také o nezávislost na konkrétních proměnách politické situace ve společnosti.
Jako v návrhu na zřízení české televize i tentokrát vystoupí otázka využití reklam a vůbec obchodní aktivity tohoto média. Předpokládáme i přibližně stejný přístup Sněmovny k těmto problémům. Problematiku reklam budeme zřejmě řešit nejen při diskusi, ale až při závěrečném hlasování.
Materiál, který vláda předkládá, byl podložen představou o rozpočtu českého rozhlasu na rok 1992. Z něho vyplývá obraz o ekonomických potřebách a vyhlídkách této instituce. Snad ještě pro pořádek a pro doplnění celkového obrazu je mou povinností připomenout, že na rozdíl od televizního vysílání, v němž se aktivita soukromých producentů zatím ještě nemohla a nestačila rozvinout, je tu poměrně dosti bohatá zkušenost s provozem soukromých stanic na rozhlasových vlnách. Tady soukromý sektor svou životaschopnost projevil a říká si jednoznačně o místo na slunci. I toto bychom měli vážit, až budeme projednávat konkrét ní ustanovení tohoto zákona.
Nechci zneužívat příležitosti,
kterou mi jednací řád dává
a končím své úvodní slovo,
protože se domnívám, že všechno ostatní,
co bych řekl navíc, by Sněmovnu jenom z jejího
rozhodování zdržovalo.
Předsedkyně ČNR
Dagmar Burešová: Prosím
společného zpravodaje výborů, poslance
Oto Prušu, aby nám odůvodnil společnou
zprávu výborů ČNR, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 435.
Poslanec Oto Pruša: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové, i mého úvodního vystoupení jako společného zpravodaje se obdobně týká to, co v přístupu zvolil a objasnil pan ministr jako předkladatel. Když máte před sebou tisk 421 vládního návrhu zákona o českém rozhlase a společnou zpráv u výborů ČNR k tomuto vládnímu návrhu, tisk č. 435, pochopíte to, co jste si určitě ověřili při projednávání ve výborech, že jde o naprosto analogické řešení, a to zcela z logicky pochopitelných důvodů.
Proto také, i když zde byly určité odlišnosti a ve stanoviscích z výborů se objevila některá specifika proti vládnímu návrhu zákona o České televizi, bylo snahou, aby společná zpráva do jisté míry zohlednila to, že opravdu jde o modelově stejné řešení a těžko můžeme počítat s tím, že by jakkoli jinak byl koncipován Český rozhlas na základě toho, co jsme již ustavili z toho obecného principu, z hlediska funkčnosti a mechanismu instituce, která by se měla chovat co by veřejně právní, že by to mělo být jakkoli odlišné od toho, co jsme už schválili.
Z toho důvodu jsem včera,
tak jak je povinností společného zpravodaje,
nás seznámil se všemi pozměňovacími
návrhy, které byly obsahem společné
zprávy. Pokud jste si porovnali společné
zprávy předcházejícího schvalovaného
návrhu a této společné zprávy,
tak poznáte, že tyto pozměňovací
návrhy, které společná zpráva
doporučuje, jsou naprosto stejné. Z toho důvodu
předpokládám, že není potřeba,
abych sněmovnu seznamoval se zněním této
společné zprávy v tom smyslu, jak jsem to
učinil včera, předpokládám,
že to je jenom několik hodin zpátky, kdy jsem
tak učinil, a že to máme v živé
paměti. Takže počítám i s
tím - i když je těžko v této
sněmovně předjímat jakoukoli rozpravu
předem - pozměňovací návrhy
budou zase obdobné, tak jak byly v předcházejícím
projednávání minulého bodu a z toho
důvodu bych doporučoval spíše otevření
rozpravy, abychom vyslechli ty, kteří budou uplatňovat
své požadavky, zejména takové, které
by si vyžádaly zohlednění, které
by řešily nově problematiku Českého
rozhlasu. Děkuji.
Předsedkyně ČNR
Dagmar Burešová: Děkuji
panu poslanci Prušovi, společnému zpravodaji.
Jako první se přihlásil do disku se pan poslanec
Dudešek, po něm pan poslanec Sapák. Další
při hlášky zatím nemám. Prosím
pana poslance Dudeška, připraví se pan poslanec
Sapák.