Je zároveň asi nutné v této oblasti myslet na určité priority a postavit na nohy českou televizi jako veřejnoprávní instituci, která bude nezávislá na státu a která bude muset v nejbližší budoucnosti řešit celou řadu nejen personálních, ale také ekonomických problémů. Totéž se týká rozhlasu v důsledku zaostalosti v technickém vybavení atd.
Vláda se pokusila ve všech krocích, které v souvislosti s tím vším podnikla, zároveň deklarovat i dost explicitně a možná někde redundantně to, co za to od televize žádá jako veřejnoprávní instituce. Proto z tohoto hlediska zvažte, zda některé paragrafy, které se týkají objektivity informací, které vám připadají redundantní, by tam přece jen neměly zůstat. Také se mi zdá, že by bylo možná vhodné, aby zůstala pasáž, která se týká ne možných státních dotací, - o dotace nejde, ale že vláda je ochotna podporovat televizi jenom účelově, protože to má i negativní význam. Proto to tam také je.
Smyslem dotyčného paragrafu je, že vláda nechce přispívat na instituci, ale že hodlá účinně podporovat programy, ať už po. cházejí odkudkoli, ať už z televize na základě licence, z televize tzv. komerční, nebo z veřejnoprávní televize.
Prosím, abyste při posuzování
tohoto návrhu se pokusili uvažovat všechny připomínky
vcelku, že jde o zajištění svobodné
veřejnoprávní instituce, ochránit
ji od politického partikularismu a zároveň
jí pomoci, aby se ekonomicky postavila na nohy. Jde o dost
důležitou součást politického
klimatu v této zemi.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Má někdo
zájem ještě vystoupit? Paní poslankyně
Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené poslankyně a poslanci, ráda bych reagovala na vystoupení pana místopředsedy vlády Lukeše a seznámila vás s některými fakty ekonomické skutečnosti.
Myslím, že vládní návrh trpí právě tím, že vláda má na mysli jenom zájem veřejnoprávní instituce a bohužel nemá na mysli, aby v České republice vznikl duální systém, tedy aby na jedné straně existovala veřejnoprávní televize a na druhé straně soukromá televize. To vidím jako základní problém.
Nyní čísla. Myslím, že není na místě obávat se o to, zda v nejbližších letech bude moci televize finančně existovat, i když jí zakážeme vysílání reklam. Pro vaši informaci: Předpokládané náklady české televize v příštím roce jsou 2 mld. 1 milión Kčs. Předpokládané výnosy z koncesionářských poplatků činí 1 mld. 935 miliónů, to znamená rozdíl asi 70 miliónů. Připočítáme-li k tomu, že v tomto návrhu zákona v pasáži o financování se připouští financování také z podnikatelské činnosti, že naším návrhem nebylo zakázáno sponzorování pořadů, pak snadno dospějeme k tomu, že televize nebude strádat, pokud nebude smět vysílat reklamy. A to už se vůbec nezabývám tím, že rozpočet České televize proti letošnímu roku má stoupnout o značnou částku. V letošním roce byl rozpočet 1 mld. 700 miliónů Kčs a na příští rok se předpokládá 2 mld. 1 milión Kčs. Proč tento nárůst a proč se tímto nárůstem se porovnávají koncesionářské poplatky? Kdo se zabývá tím, zda televize funguje skutečně ekonomicky? Myslím, že odtud by se měly odvíjet úvahy o tom, zda bude moci veřejnoprávní televize existovat.
Pokud televize bude vysílat v rozsahu
3% vysílacího času reklamy, pak za ceny,
které si pro příští rok pro reklamy
stanovila, její příjem za reklamy bude činit
1 mld. Kčs. Hrubý odhad tržeb za reklamu na
příští rok v televizním vysílání
je 500 miliónů Kčs. Znamená to, že
televize sama spotřebuje celý trh reklamy a ještě
jí zbude volný vysílací čas.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Hlásí se
pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman:
Bohužel se mi nedostalo odpovědi. Dovolte, abych přednesl
kompromisní návrh pro případ, že
nebude odsouhlasen návrh reklamy. Doporučuji, aby
místo pří slušného zásahu
se objevil text, že česká televize nesmí
vysílat reklamy ve dnech pracovního klidu a ve dnech
svátků, ve všední dny od 18,00 do 23
hodin.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci Šumanovi. Hlásí se pan poslanec
Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, omlouvám se, že si ještě trochu dovolím natáhnout naše jednání. Ač jsem původně nechtěl vystupovat, uvědomil jsem si, že bych se zpronevěřil své profesi. Patřím do cechu těch, kteří se podílejí na tvorbě televizních pořadů z polo viny a když rozdělím televizní produkci na informační a uměleckou, tak patřím do cechu umělců režisérů. Chtěl bych se pokusit navést vás na další, možná nový pohled na celou věc.
Mezi režiséry, tedy mezi těmi, kteří jsou zcela jednoznačně zodpovědni za výsledné vyznění každé televizní inscenace, každého uměleckého počinu, který vychází z televize, se televize vždycky přirovnávala v dřívějších dobách k jakémusi zužujícímu se tunelu.
V tom smyslu, že do toho procesu člověk vběhne s velkými představami, se zdviženým praporem svého uměleckého záměru, s myšlenkami, s ideemi, které by chtěl sdělit, o které by se chtěl podělit, ale jak se ten tunel postupně zmenšuje, tak se nakonec stane to, že kdesi na druhé straně Kavčích hor se s odřenými zády vyplíží z kanálu. Nechci tvrdit, že to, co bylo produkováno vždy v televizi, má úroveň kanálu. /Smích, potlesk./ Zajímavé je, že i věci, které oproti původnímu záměru a to bylo - to mohu říci téměř upřímně téměř vždy, byly sníženy na minimum tímto molochem, že i tyto věci si denodenně získávaly pozornost miliónů diváků. Je to dáno magií toho blikajícího svítícího obrázku, který prostě přitahuje tak jako oheň, zcela nezávisle na tom, co se na něm děje. Z toho vzniká obrovská zodpovědnost, že to je něco, kde se může produkovat i nekvalita a lidé se na to budou dívat a kde se také může tím pádem produkovat vysoká kvalita, sdělovat úžasné věci, docházet k úžasným dramatickým okamžikům a katarzím a přitom s obrovským dopadem. Je to neuvěřitelná možnost, kterou zatím nikdy v dějinách nikdo neměl.
Proč to říkám? Zkušenost praví, že přerod televize státní v této oblasti je nesmírně těžký proces, nedaří se v této věci příliš věci posunout a ten kolos, který se napůl skládá z technologie a napůl z byrokracie, z různých vlivů osobních a z obrovského množství návyků, zvyklostí, ve kterých každý se už domnívá, že ví jak se to má dělat a jak to v té televize potom stejně většinou vychází jako správná. věc, na kterou se všichni večer dívají, že s tímto gigantem prakticky nelze pohnout. A skutečně jediný způsob, jak s tím lze pohnout, je konkurence. Pokud se nepokusíme umožnit, aby konkurenční televizní vysílání se mohlo co nejdříve dostat i na tu úroveň, že bude produkovat umělecká díla, ztratíme obrovský dar, který nám tato technika dává.
Nyní bych ukončil svůj obecný pohled. Jsem rád, že paní poslankyně Marvanová naznačila několik čísel už přede mnou. Tady padal návrh 1%, 2%, je to určitá licitace. Myslím si, že se k tomu ale dá dojít poměrně přesně, aspoň můj názor sdělím, jestli se k němu přidáte je na vás.
Reklamní trh obnáší půl miliardy až tři čtvrtě miliardy korun. Tři procenta státního televizního vysílání obnášejí přinejmenším tři čtvrtě mld., teoreticky. Když to snížíme na 2%, co to znamená? Znamená to, že zvýšením tarifů státní nebo veřejnoprávní televize pohlcuje veškerý trh. Čili říkám, pohlcuje veškerý trh, znamená to, že jiné televize nemají ani vindru třeba na uměleckou tvorbu. Aby bylo jasné, kde je to rovnítko. Když snížíme na 1%, co to znamená? Znamená to, že i přes zvýšení tarifů televize ne vždy zcela pokryje tento trh, ale možná ho ještě "tak akorát" pokryje a nebo nastane situace, kterou já bych nazval pranice. Nastane pranice o ten trh a za této pranice samozřejmě veřejno-právní televize, Česká televize, federální televize musí mít obrovskou převahu prostě jenom díky tomu, že je veliká, že má vysílací monopol plošný atd.
Byl bych hrozně rád, kdyby konkurenční televize nebyly v situaci marné pranice nebo vysilující pranice. Byl bych rád, kdy by se mohly pokoušet o tvorbu ať informační nebo uměleckou za trochu důstojných podmínek. Tímto způsobem lze dojít k tomu, co navrhnu. Možná se budete smát, ale nedospěl jsem k tomu li citačním způsobem, ale poměrně snad doloženým a logickým, k návrhu na 0,5%. Vím, že 0% je neprůchodné zejména vzhledem k tomu, že některé oblasti by pak nebyly pokryty vůbec, neboť je domněnka, tedy to není domněnka, že OK 3 není chytitelné všude, nicméně pouhá domněnka je, že nezávislé stanice budou vysílat pouze na OK 3. To všechno se může vyvinout ještě jinak.
Nebudu dále zdržovat, navrhuji tedy do příslušného ustanovení ve znění předcházejících návrhů změnit cifru na 0,5%. Doufám, že jsem vás svým postupem myšlenek trošku přesvědčil. Děkuji.
.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci Kužílkovi. Pan poslanec Povolný.
Poslanec Václav Povolný: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, musím poněkud zpochybnit čísla, která tady přednesla kolegyně Marvanová. Ty dvě základní naprosto souhlasí. Čili výnosy celkem 2 mld. 162 mil a nějaké drobné, výnosy z poplatků 1 935 mil., už bohužel nepřečetla třetí řádek 2 mld. 1 mil. Z toho je naprosto jasné, že pouze z poplatků televize schopná uhradit svoje náklady není. To za prvé.
Pokud vezmeme celé náklady a rozdíl mezi výnosy celkem, to je teprve částka, ze které například po odvodech může televize čerpat na další buď investiční nebo rozvojovou činnost. Čili, tam zcela určitě převis nějaký bude muset být, jinak se dostáváme do situace, že pokud vůbec by měla televize inovovat, měla by respektive kupovat nové věci a modernizovat se, tak budeme opět platit ze státního rozpočtu.
Za druhé k těm otázkám, které tady padly od pana kolegy Kužílka. Jsou to pouze dohady. Pokud bychom chtěli mluvit o ně jakých ekonomických rozborech, znamenalo by to některé základní věci:
za prvé zjistit poptávku vůbec za jakou cenu a pak můžeme mluvit o objemech vysílacích hodin a jakým způsobem v případě, že snížíme objem vysílacích hodin, potom budeme moci odhadnout, jakým způsobem ovlivníme de facto i zvýšení cen za reklamu. Nejsem to schopný dneska říci ani já, je otázka, kdo to dneska tady dokáže odhadnout. Víme, že od 1. ledna 1993 platí nové daňové zákony, které svým způsobem určitě budou ovlivňovat objemy prostředků, které do reklamy půjdou, ale děláme jednu věc: v okamžiku, kdy omezíme a bude poptávka vyšší než objem, tak současně de facto zvyšujeme cenu za reklamu a snižujeme počet těch podniků, které si budou moci tuto reklamu dovolit. Sice do určité míry soukromým televizím pomůžeme, ale omezíme vstup na toto pole řadě dalších podnikatelů. Osobně se domnívám, že teprve potom, až by mohla být určitá studie k tomu vydána, by mohlo dojít k vážnější diskusi na toto téma. Děkuji.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci Povolnému, hlásí se ještě
pan poslanec Nerad.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážení přítomní, omlouvám se za blokování těchto mikrofonů dnes, ale dovolte, abych promluvil za své voliče venkovany. Tito mí spoluobčané ještě nedávno, tuším, že v roce 1987 v akci "Z" dodělávali vedle ve vesnici televizní zesilovač na to, aby chytli druhý program. A dělali to o sobotách a nedělích ve svém pracovním volnu v nešťastných akcích "Z". Proto bych měl návrh na pozměňovací návrh.
To, co říkal zde kolega Benda
- § 16 odstavec 2. Jsem pro zákaz vysílání
reklamy ve státní televizi v době, kdy bude
signálem OK 3 nebo jiným signálem prokazatelně
pokryto celé území České republiky.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci Neradovi. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? Paní poslankyně Ryšlinková.
Poslankyně Jana Ryšlinková: Omlouvám se za zdržení, ale chtěla bych se ještě jednou postavit tady na stranu těch poplatníků oněch poplatků nebo sazeb, kteří mají z toho titulu, že něco platí, nejrůznější práva nebo by měli podle mého názoru mít. Jedním z těch práv jistě je právo na co nejrozmanitější nabídku, tedy existenci nestání nebo neveřejně právních televizí. S tím myslím tady rozpor není.
Současně ale se domnívám,
že podobně jako ve všech státech evropských
- Spojené státy jsou v tomto velkou výjimkou
bychom měli začít myslet na to, co vlastně
reklama s posluchačem dělá. Nevím,
jestli jste měli teď někdy možnost sledovat
film, že každých deset minut nebo dokonce každých
pět minut blikne jedna nebo dvě reklamy. Měli
bychom do tohoto zákona už dnes zabudovat pravidlo,
jakým způsobem smí být reklama vysílána.
Pokud ovšem vůbec reklamu samozřejmě
schválíme, to já nevím, ale ve světě,
v Evropě se osvědčila pravidla asi následujícího
typu. Smějí být vysílány jen
reklamní bloky, nikoli rek lamy po vteřinách,
a to buďto mezi jednotlivými pořady, anebo
se smí pořad přerušit maximálně
jednou.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
paní poslankyni Ryšlinkové. S faktickou poznámkou
pan poslanec Koháček.
Poslanec Petr Koháček:
Já bych jen lehce odpověděl
kolegyni. Tohle všechno upravuje přesně tak,
jak říkáte, federální zákon,
který byl schválen před několika dny.
To musí dodržovat každý.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji.
Paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážená sněmovno, dovolte, abych vám připomněla, že za několik dní bude 17. listopadu, druhé výročí sametové revoluce. Tyto dva roky nezávislé televize čekají na to, aby dostaly příležitost obohatit náš zážitek o jiný, než na jaký jsme zvyklý z České nebo Československé televize.
Chápu upřímnou snahu
všech, kteří argument ují tak, jak argumentují
pro to, aby České televizi nějaká
část reklamy zůstala. Veškeré
srovnání s cizími zeměmi je pro nás
nepřijatelné, proto že tady nezávislé
televize opravdu budou začínat od nuly. Skutečně
si myslím, že by mělo být naší
ctí jako prvního svobodně zvoleného
parlamentu českého, abychom dali příležitost
pluralitě názorů také v televizi.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo? Není
tomu tak, rozpravu končím. Pan ministr chce ještě?
Už vystoupil. Ptám se pana zpravodaje, kolik času
bude potřebo vat na zpracování připomínek
a pozměňovacích návrhů.
Poslanec Oto Pruša: Avizovaných
60 minut bych stáhl vzhledem k pokročilému
času, ale těch 40 minut bych prosil, kdyby sněmovna
dala na jednání garančního výboru.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Pan
společný zpravodaj uvedl, že by potřeboval
40 minut na zpracování pozměňovacích
návrhů. Ptám se sněmovny - vydržíte?
Aby se nám nestalo, že po 40 minutách vás
tady bude polovina současného stavu.
Poslanec Jan Květ: Pane
místopředsedo, navrhuji, abychom využili času
a mezitím projednali některý z dalších
bodů, které jsou na pořadu dnešní
schůze. Víme, že je náš čas
omezený. Na příklad otázku zrušení
obecné závazné vyhlášky zastupitelství
města Českých Budějovic podle tisku
426 a 427 a případně i bod 11 pokud s tím
bude souhlasit pan poslanec Hořínek, to znamená
tisky 414 a 437.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji pane poslanče. Dávám hlasovat o tomto pozměnujícím návrhu pořadu. Kdo je pro, abychom využili těch 40 minut pro projednání jiných bodů?
Kdo souhlasí? 67.
Kdo je proti? 8.
Kdo se zdržel hlasování. 27.
Návrh na využití času k projednání jiných bodů byl přijat.
Při této příležitosti
se vracím k návrhu paní poslankyně
Kolářové na zařazení dalšího
bodu této naší schůze a prosím
paní poslankyni, kdyby byla tak laskava a formulovala znovu
návrh na rozšíření. To se týká
poplatků, a potom na usnesení.
Poslanec Oto Pruša: Poprosil
bych jen členy výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu, kdyby se mohli odebrat do místnosti č.
10
Poslanec Miloslav Výborný:
Pane místopředsedo,
já samozřejmě ctím právo pana
zpravodaje požádat o pomoc kohokoliv, tedy i třeba
výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu, nicméně když pominu a odhlédnu
od toho, že odejde-li tento největší výbor
českého parlamentu, tak nepochybně přestaneme
být usnášeníschopní, tak musím
konstatovat, že k tomu nevidím žádný
důvod, aby se nyní tento výbor scházel,
protože nikdo nenavrhl, aby tento výbor k něčemu
zaujímal stanovisko. Podle mého názoru pan
zpravodaj nyní pouze zpracuje připomínky
tak, jak postupně přicházely, aby je mohl
plénu tlumočit a budeme hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci Výbornému, též jsem tuto
obavu měl, že když odejde výbor, že
nebudeme usnášeníschopní. Prosím,
aby si pan zpravodaj vybral nejnutnější spolupracovníky
a výbor, aby zůstal ve sněmovně. Prosím
technická...
Poslanec Eduard
Vacek: Vážený pane předsedající,
já se omlouvám nejen vám, ale i paní
kolegyni Kolářové, ale nejednou jsme si stěžovali,
že veřejné sdělovací prostředky
neinformují o našem jednání zcela přesně
tak, jak informují. Ale domnívám se, že
chyba je především na naší straně.
Pokud během jednání zcela libovolně
měníme program tak, jak jsme se právě
sešli, ne domnívám se, že umožňujeme
pracovníkům sdělovacích prostředků,
aby informovali tak objektivně, jak bychom si představovali.
Děkuji.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci. Prosím nyní paní poslankyni
Kolářovou o přečtení návrhu
o za řazení bodu dalšího na pořad
této 24. schůze České národní
rady.
Poslankyně Daniela Kolářová: Usnesení rozpočtového a kontrolního výboru k problematice poplatků z televizních a rozhlasových přijímačů:
Na základě doporučení České národní rady se rozpočtový a kontrolní výbor ČNR zabýval problematikou poplatků z televizních a rozhlasových přijímačů. Po rozpravě rozpočtový a kontrolní výbor ČNR
I. navrhuje České národní radě rozšířit program 24. schůze o projednání návrhu na usnesení České národní rady k problematice poplatků za používání televizních a rozhlasových přijímačů.
Děkuji, tímhle se to stalo.
Jako bod II. doporučuje České národní radě přijmout usnesení následujícího znění:
Česká národní
rada doporučuje vládě České
republiky, aby v dohodě s vládou České
a Slovenské Federativní Republiky vy řešila
problém stanovení a vybírání
poplatků za používání televizních
a rozhlasových přijímačů v
souvislosti se zřízením České
televize a Českého rozhlasu, které mají
být příjemcem těchto poplatků.
Děkuji, to je vše.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
paní poslankyni Kolářové a dávám
hlasovat o zařazení bodu do této 24. schůze.
Ptám se, na které místo paní poslankyně
v pořadí - před interpelace?
Poslankyně Daniela Kolářová:
Buďto navrhuji hned nebo
do projednání zákona o České
televizi. Nebo hned. Tak hned.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Prosím, slyšeli jste návrh zařazení tohoto bodu a jeho projednání hned. Můžeme hlasovat současně anebo napřed o zařazení a potom (připomínky z pléna) - je nás málo. Poslanci ať laskavě přijdou. Zdá se, že by nás mohl být dostatečný počet.
Dávám hlasovat o zařazení do programu 24. schůze bodu, který zde byl přečten a navržen rozpočtovým a kontrolním výborem.
Prosím, kdo je pro zařazení tohoto bodu programu do 24. schůze České národní rady? 95.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 10.
Děkuji, rozšíření programu 24. schůze bylo přijato.
Nyní dávám hlasovat, protože byla žádost, aby se projednal tento bod ihned, dávám hlasovat, zda projednáme tento bod ihned. Tak si odhlasujeme, zda projednáme v tomto pořadí ihned tento bod, o který byla tato schůze rozšířena.
Kdo je pro projednání ihned? 89.
Kdo je proti? 8.
Kdo se zdržel hlasování? 8.
Děkuji, přistoupíme
k projednání tohoto bodu. S tím souvisí
i usnesení. Paní poslankyně Kolářová
- návrh usnesení k tomuto bodu, prosím.