Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Hlásí se
ještě někdo. Pan poslanec Krčma.
Poslanec Ladislav Krčma: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, nemám v podstatě žádné připomínky k návrhu zákona o České televizi, ale chtěl bych upozornit na jinou závažnou okolnost, to znamená vysílání federálního rozhlasu. /Místopředseda Malík: mluvíme o televizi, pane poslanče./
Já na to navážu. Podle
známých skutečností je slovenských
koncesionářů 22,3% českých
77,7% Vysílacích časů ve federální
televizi je 40% slovenských a 60% českých.
Přitom slovenské národnosti, Slováků
je asi 30%. Z toho plyne, že jsme v určitém
nerovnoprávném postavení a navrhuji proto
panu ministru kultury, aby při prosazování
českých zájmů byl trochu vůči
federálnímu vysílání důslednější.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Není tomu
tak. Ještě paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová:
Navrhla jsem ve svém prvním
vystoupení hlasovat o mém procedurálním
návrhu ještě před ukončením
rozpravy doporučit rozpočtovému a kontrolnímu
výboru, aby se sešel a řešil otázku
koncesionářských poplatků.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji za připomínku. Mám vás tady poznamenanou, chtěl jsem o tom mluvit.
Čili, dávám nyní hlasovat o tom, zda se má rozpočtový a kontrolní výbor sejít nad otázkou poplatků za televizi.
Kdo je pro to, ať zvedne ruku. 64.
Kdo je proti? 8.
Zdržel se hlasování? 21.
Je nás málo - 93.
Prosím poslance, kteří jsou venku...
/poslanci přicházejí/
Už je nás určitě dostatek.
Dávám znovu hlasovat o návrhu paní poslankyně Marvanové, aby se sešel rozpočtový a kontrolní výbor za účelem projednání poplatků za televizi.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 75.
Kdo je proti? 9.
Kdo se zdržel hlasování? 22.
Děkuji, návrh paní poslankyně Marvanové byl přijat. Končím rozpravu.
/Projevy nesouhlasu./
Poslanec Jiří
Novák: Žádal jsem, aby se sešel
v přestávce ústavně právní
výbor s ohledem na rozpor, který vznikl mezi
výkladem zákona mezi mnou a paní poslankyní
Marvanovou a abychom zaujali k této situaci stanovisko.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Čili, je zde návrh pana předsedy ústavně právního výboru, aby zaujal k přednesení návrhu paní poslankyně Marvanové stanovisko. Čili se sejdete také.
Dávám hlasovat: Kdo souhlasí s tím, aby se také ústavně právní výbor zabýval těmito otázkami. 68.
Kdo je proti? 6.
Kdo se zdržel hlasování? 24.
Nehlasovali všichni.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Pane
předsedající, vážení přítomní,
domnívám se, že o tom, zda se sejde nebo nesejde
ústavně právní výbor, se vůbec
nemusí hlasovat. Je zde časový prostor na
jednání předchozího jmenovaného
výboru tak, ať se sejde kdo chce a nemusí se
o tom hlasovat.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno,
dostala jsem včera do rukou dopis, který je adresován
jak Federálnímu shromáždění,
respektive předsedovi a k nám přišel
také vlastní, z Bratislavy od ředitele Slovenského
rozhlasu, který tento problém, o kterém se
tady dohadujeme přesně zmiňuje a prosí
federální vládu o vyřešení,
protože vyhláška federálního ministerstva
spojů č. 51/1958 Sb. je v kompetenci resortu federálního
ministerstva spojů a je potřeba, abychom vlastně
naším usnesením uložili vládě
nebo kontrolnímu a rozpočtovému výboru,
aby se touto normou zodpovědně zabýval a
přizpůsobil ji těmto novým zákonům,
které vznikly. Protože vlastně to absolutně
nefunguje a není možno koncesionáře
kontrolovat, zda mají přístroj a zda platí
a vyvodit z toho také represivní opatření.
Například uvádí, že BBC má
instituci kontrolorů, kteří ze zákona
mají právo zjistit, zda je rozhlasový a televizní
přijímač přihlášen a zda
se za něj řádně platí. Například
nezaplacená měsíční splátka
se sankcionuje pokutou ve výši celoročního
koncesního poplatku. To na doplnění. Ale
myslím si, že bychom měli vlastně uložit
vládě, aby toto vyřešila, protože
bez toho bychom to nemohli do tohoto zákona zapracovat,
a nebo mimo.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji paní poslankyni Kolářové. Odhlasovali jsme si, že rozpočtový a kontrolní výbor se tím bude zabývat a prosím také výbor ústavně právní, aby se nad tím dále zamyslel.
Za daného stavu ovšem neuzavírám
rozpravu, přerušíme jednání,
protože také zpravodaj si vyžádá
delší čas na zpracování (šum)
- prosím pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný:
Pane místopředsedo,
dámy a pánové, nesmírně nerad,
nemohu ovšem souhlasit s názorem, že není
třeba hlasovat o tom, zda se sejde nebo nesejde ústavně
právní výbor. O tom tato sněmovna
musí hlasovat. To nelze vyřídit ani prohlášením
místopředsedy, který předsedá
schůzi, a dokonce ani prohlášením předsedy
ústavně právního výboru. Tady
byl vznesen poslancem Novákem návrh podle §
22 odst. 1 jednacího řádu, aby ústavně
právní výbor zaujal stanovisko k pozměňovacím
návrhům. A sněmovna musí bez rozpravy
rozhodnout, zda o to ústavně právní
výbor požádá, nebo nepožádá.
Ale bez rozhodnutí sněmovny my nemáme o čem
rokovat. My jsme usnesení přijali a usnesení
je známé.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, hlasování proběhlo, chyběl nám jeden hlas. Jsou tady všichni poslanci, doufám, opakujeme tedy hlasování o tom, zda se má tedy ústavně právní výbor sejít a zabývat se těmito otázkami, o které je tady určitý spor.
Prosím, kdo je pro to, aby se ústavně právní výbor sešel? 87.
Kdo je proti? 13.
Návrh byl přijat. Přerušíme
schůzi, ale dříve ještě žádám
pana ministra, zda se chce k připomínkám
nějak vyjádřit. Nechce, až potom. Jaký
čas budete potřebovat na zpracování
připomínek?
Poslanec Oto Pruša: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, čekám na uzavření rozpravy, abych byl vyzván, abych se vyjádřil. Počítám s tím, že budu chtít požádat sněmovnu o 60timinutové přerušení, aby se sešel garanční výbor. Doporučoval bych tedy sladit to, co zde bylo řečeno, s mým požadavkem.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Nemohu uzavřít rozpravu, když jsme pověřili výbory, aby jednaly.
Byl vyžádán čas
60 minut, už zasedáme velmi dlouho, tedy přerušujeme
schůzi do půl osmé.
Poslanec Oto Pruša: Jestli mohu, měl jsem na mysli
60 minut po ukončení rozpravy, poněvadž
nechci potom kvůli dalším pozměňovacím
návrhům žádat, aby se znovu sešel
garanční výbor. Teď dejme tedy čas
na to, co se odhlasovalo, že se sejdou dva výbory,
zejména ústavně právní. To
souvisí přímo s naším rozhodováním.
Pak je další otázka dalšího přerušení
pro zasedání garančního výboru
až po uzavření rozpravy.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji,
přerušuji na 60 minut schůzi, aby se mohly
sejít příslušné výbory
a projednat to, co jim bylo uloženo. Sejdeme se tedy v 19
hodin.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Dámy
a pánové, budeme pokračovat v našem
jednání. Před přestávkou jsme
odhlasovali, že rozpočtový a kontrolní
výbor podá své stanovisko k projednávanému
zákonu, pokud jde o poplatky za televizi. Prosím
mluvčí ho - paní kolegyni Kolářovou,
aby byla tak laskava a přednesla stanovisko rozpočtového
a kontrolního výboru.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Usnesení rozpočtového a kontrolního výboru k problematice poplatků z televizních a rozhlasových přijímačů zní:
Na základě doporučení
České národní rady se rozpočtový
a kontrolní výbor ČNR zabýval problematikou
poplatků z televizních a rozhlasových přijímačů.
Po rozpravě rozpočtový a kontrolní
výbor ČNR
I. Navrhuje České národní
radě rozšířit program 24. schůze
o projednání návrhu na usnesení České
národní rady k problematice poplatků za používání
televizních a rozhlasových přijímačů.
II. Doporučuje České národní radě přijmout usnesení následujícího znění:
Česká národní
rada doporučuje vládě České
republiky, aby v dohodě s vládou České
a Slovenské Federativní Republiky vy. řešila
problém stanovení a vybírání
poplatků za používání televizních
a rozhlasových přijímačů v
souvislosti se zřízením České
televize a Českého rozhlasu, které mají
být příjemcem těchto poplatků.
III. Zmocňuje poslankyni Kolářovou,
aby návrh na usnesení České národní
rady přednesla v plénu České národní
rady.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji.
Nyní bych rád slyšel stanovisko výboru
ústavně právního. Prosím pana
předsedu Nováka, aby byl tak laskav.
Poslanec Jiří Novák: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, abych nebyl obviněn, že jakkoliv ovlivňuji sněmovnu, omezím se pouze na výsledky hlasování v ústavně právním výboru k pozměňovacím návrhům, které byly vzneseny poslanci k § 11 vládního návrhu. Chci ovšem zdůraznit, že jsme se nezabývali věcným posouzením těchto návrhů, ale pouze ústavně právní problematikou.
Pro návrh, zda pozměňovací návrhy poslanců Bendy, Röschové a Vorlové jsou v rozporu s ústavním rozdělením kompetencí mezi ČSFR a republikami hlasovali pro 3 poslanci, proti 5 poslanců, 4 se zdrželi hlasování.
Pro návrh, zda pozměňovací
návrhy poslanců Bendy, Röschové a Vorlové
jsou v souladu s ústavním rozdělením
kompetencí mezi ČSFR a republikami hlasovalo pro
6 poslanců, proti 6 poslanců. Znamená to
tedy, že žádný z návrhů
nezískal potřebnou většinu hlasů.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu předsedovi ústavně právního
výboru, prosím pan ministr Uhde žádá
o slovo.
Ministr kultury ČR Milan Uhde:
Pane místopředsedo, dámy a pánové.
Sám složitý výsledek, který tady
pan poslanec tlumočil přede mnou, svědčí
o tom, jak složitá je problematika, zásad ní
problematika, kterou má toto plénum rozhodnout.
Já v tuto chvíli nemohu nic jiného než
připomenout tu intenci vládního návrhu,
která říká, že je vhodné,
aby úprava České národní rady
byla v souladu s úpravou, kterou nastolil zákon
federální. K tomu chci dodat, že si myslím,
že stojí za to zvážit i praktickou stránku
věci. Není pochyb o tom, že Slovenská
televize i federální televize využívají
maximálně možnosti zveřejňovat
reklamy a tržit za to finanční prostředky.
Zbavíme-li striktním způsobem Českou
televizi této příležitosti, myslím,
že bychom o tom měli důkladně přemýšlet.
K ničemu jinému ostatně nemám ani
právo vás vyzývat než právě
k tomuto. Všechno ostatní se domnívám,
že je věcí podrobného, detailního
posouzení. Já jsem chtěl vy tknout tento
problém jako stěžejní. Děkuji.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu ministrovi. Já jsem neohlásil uzavření
rozpravy. Prosím paní poslankyně Ryšlinková.
Poslankyně Jana Ryšlinková: Chtěla bych se přihlásit do rozpravy. Během zasedání našeho rozpočtového výboru jsme se také tázali představitelů právníků, kteří mezi námi byli, na problém jaksi slovní, který tady zmínila paní poslankyně Marvanová. Chtěla bych seznámit sněmovnu s tím, co jsme se dověděli.
V § 10 odst. 1, písm. a) tohoto navrhovaného zákona se používá slova: Poplatek z televizních přijímačů. To slovo poplatek samozřejmě je správně použito v tom smyslu, že lze takovéto slovo na tomto místě použít, ale jak v novém federálním zákonu z 30.10. 1991 o provozování rozhlasového a televizního vysílání, tak i ve vyhlášce z roku 1985, na kterou se tento zákon odvolává ve vyhlášce 51, se používá pojem sazba za používání přijímačů myslí se tím televizních a rozhlasových. Proto si dovoluji sněmovně navrhnout, aby přijala nebo podpořila návrh paní poslankyně Marvanové v tom, abychom používali toho termínu, který je vlastně naposledy v legislativních úpravách používán a aby § 10 odst. 1, písm. a) zněl: Výnos ze sazeb za používání - a nadále, už to tam je - televizních přijímačů atd.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
paní poslankyni Ryšlinkové. Ještě
se hlásí pan poslanec Dudešek. Připraví
se pan poslanec Koháček.
Poslanec Petr Dudešek: Pane
předsedající, vážená sněmovno,
jen zpřesním, co jsem před chvílí
navrhoval. Navrhoval jsem v § 13 doplnit text v odst. 1.
Odstavce 2 a 3 nejsou součástí mého
návrhu, ty jsem pouze přečetl. Takže
toto na zpřesnění.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
panu poslanci Dudeškovi. Vyzval jsem teď pana poslance
Koháčka a připraví se paní
poslankyně Marvanová.
Poslanec Petr Koháček: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegové a kolegyně, zazněla tady řada slov, která se týkají toho nejožehavějšího problému zákona, který se týká oblasti reklamy. Teď zde zazněla z úst pana ministra určitá analogie s federální televizí a se Slovenskou televizí, které patrně vy užijí maximálně sazby na vysílání reklam, které jim umožňuje federální zákon. Pokud jde o Slovenskou televizi, podle vyhlášení řady představitelů slovenské reprezentace mám dojem, že tam je spíš ta tendence udělat všechno pro to, aby konkurenční duální vysílání na Slovensku nebylo. Je to možná můj dojem, ale takto já ho z vystoupení těchto představitelů mám.
Domnívám se, že česká společnost, respektive společnost České republiky, přesněji řečeno, spíš od nás požaduje to, abychom umožnili této nejdůležitější součásti sedmé velmoci konkurenci. Víme všichni, že stojíme na prahu budování demokracie. Myslím, že většina z nás si uvědomuje, že tu demokracii tady zdaleka ještě nemáme a že speciálně na tomto našem dvouletém parlamentu závisí, jaké základy položíme. A o tom, že televize má pro veřejnost největší význam, že to je největší prostředek, který působí na veřejné mínění lidí, asi tady nikdo z nás nebude pochybovat. Domnívám se,- že vytvoření duálního systému televizního vysílání by pro nás mělo být i otázkou budování demokracie v této zemi. Pokud se my dohodneme na tom, že veřejně právní - budu ji tak nazývat, i když to není přesný právní termín - veřejně právní České televizi dáme k dispozici možnost vysílat reklamu, když už jí zároveň každý z nás, kdo vlastní televizní přijímač odevzdává koncesionářské poplatky, když jí dáme tuto možnost, tak zároveň při nejmenším velice ztížíme, já se spíš domnívám, že znemožníme, právě vznik tohoto duálního vysílá ní, t.zn. vysílání nezávislých organizací, které by mohly jak ve zpravodajství, tak ve skladbě programu konkurovat této veřejně právní televizi, což by mělo i zpětnou vazbu na tuto veřejně právní televizi, a což by bylo, myslím, ke spokojenosti našich občanů. Zvláště tedy zdůrazňuji tu roli informační. Pokud tady bude konkurenční informace v televizi jako - znovu opakuji - v nejvýznamnějším masmédiu, tak myslím, že i postup demokracie bude u nás daleko významnější. Znovu opakuji - dovolíme-li reklamu státní nebo veřejně právní televizi, tuto možnost, pokud ji vůbec nezablokujeme, tak ji při nejmenším naprosto silně zpomalíme, protože tyto nezávislé organizace nemají a nebudou mít jiný zdroj příjmů než příjmů právě z reklamy, tu a tam z nějaké ho vlastního výrobního programu.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Koháčkovi a prosím
paní poslankyni Marvanovou.
Poslankyně Hana Marvanová:
Pane předsedající,
vážení poslanci, já bych jenom ráda
doplnila svůj návrh o drobný pozměňovací
návrh, který s tím souvisí.
Navrhla jsem v § 3 vypustit písmeno c, již to
nebudu zdůvodňovat. Ale pokud by byl přijat
tento můj návrh, tak by bylo zapotřebí
upravit také § 13, odst. 3, a to tak, že by se
vypustila slova na konci tohoto odstavce "s vy jímkou
oprávnění podle písm. c. Nemůžeme
se samozřejmě od volávat na něco,
co bychom vypustili.
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Ptám se, chce
ještě někdo vystoupit v rozpravě? Prosím,
pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman:
Vážení přátelé, dovolte
mi jen glosu. Já se připojuji k tomu, co tady říkal
pan poslanec Koháček s jedním požadavkem.
Jste tady někteří z vás, kteří
jsou pro to, aby byla zachována možnost reklamy ve
veřejně právní instituci - České
televizi. Otázka první zní: Domníváte
se, že je za potřebí, aby vznikly nezávislé
televize u nás v České republice? Za druhé.
Pokud ano, domníváte se, že trh reklamy může
být takový, že budou konkurence schopné
té státní televizi, které do volíte
vést reklamy? A za třetí, pokud oni nemohou
uspět díky rozsahu vysílání
České televize, z čeho budou financovány,
jak budou financovány. Dejte teď prosím někdo,
kdo je zastáncem, tyto tři odpovědi do souladu.
B uďte tak laskavi, pokuste se nás přesvědčit,
že je nesprávné, aby byla ta televize nezávislá,
nebo je možné, aby existovala i když bude mít
státní televize reklamy. Děkuji. (Potlesk).
Místopředseda ČNR
Zdeněk Malík: Děkuji.
Do rozpravy se přihlásil pan místopředseda
České vlády Milan Lukeš.
Místopředseda vlády ČR Milan Lukeš: Pane místopředsedo, dámy a pánové, chtěl bych ocenit, vlastně i za sebe sama to, jakou pozornost věnujeme televizi v tomto sále i v předpokoji. (Potlesk). Někde je to ovšem ve vzájemném rozporu, řekl bych, ale snad to dáme dohromady. Chtěl bych se vyjádřit k otázkám, které položil pan Šuman. Je asi obtížné na to definitivní odpovědi, ale přece jenom něco bych chtěl říci.
Co se týká legislativní stránky věci, asi je rozporná. Chci vás informovat, pokud jde o stanovisko České vlády, že dnes při příležitosti projednávání poslanecké iniciativy zákona o Českém rozhlasu a televizi se ztotožnila se stanoviskem legislativní rady s tím, že tyto otázky spadají do působnosti federace a že jsou předmětem úpravy federálního zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Já osobně zastávám názor, nebo se kloním k těm, kteří by si přáli, abychom tam, kde to není nezbytné, se nerozcházeli s federální normou nebo s federálními zákony. Zdá se mi, že to má i některé praktické a politické důvody.
Je pravda, že na druhé straně, jak správně upozornil pan poslanec Koháček, existuje rozdílná politika české vlády a slovenské vlády v této oblasti, i když kontrasty nejsou tak artikulované, ale že ze strany české vlády a ze strany této sněmovny zcela nepochybně existuje vůle zabezpečit duální systém, kterážto vůle na slovenské straně je provázena určitými pochyba mi. Musím dodat, že pochybnosti nejsou prosty jisté relevance. My také budeme čelit určitému nebezpečí komercializace v této oblasti, které z duálního systému vyvěrá. To si nelze zastírat. Sladit potřeby ne státní, ale veřejnoprávní instituce a komerčních nezávislých stanic není lehké. Mně osobně se zdá, že na tuto záležitost federální norma pamatovala rozdílnou kvotací. V tuto chvíli nikdo z nás nemůže odhadnout šíři trhu reklamy, ale zdá se mi, že bychom jednali dosti ukvapeně, kdybychom za situace, jaká je po komerční stránce i pro českou televizi po stránce ekonomické, ji odkázali jen do labilní sféry koncesionářských příjmů, které v této chvíli nelze přesně odhadnout a vkládali tam veškerou důvěru.
Nezdá se mi, že bychom tak jednali
v zájmu rozvoje českého podnikání,
nezdá se mi, že bychom se vystříhali
v této oblasti akutního nebezpečí
komercializace, nezdá se mi, že by třeba německá
televize veřejnoprávní trpěla tímto
nebezpečím.