Pátek 11. října 1991

Navrhujeme proto sněmovně, aby odmítla návrh na změnu usnesení č. 156, který přednesl pan poslanec Kelnar a dále navrhujeme sněmovně, aby uložila vyšetřovací komisi a ústavně právnímu výboru, aby posoudily dopad federálního zákona, kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích na další práci naší vyšetřovací komise a předložily v tomto smyslu návrh příštímu plénu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Maškovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hejsek.

Poslanec Josef Hejsek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k návrhu pana poslance Kelnara považuji za nutné jako člen vyšetřovací komise pro otázky lustrací říci několik slov.

V době, kdy jsme přijímali kriteria pro práci vyšetřovací komise pro otázky lustrací, neexistoval žádný lustrační zákon. Nyní takový zákon přijat byl. I když se nevztahuje na poslance, považuji za nemorální, aby pro hodnocení spolupráce poslanců s StB platila poněkud mírnější kriteria, než pro hodnocení všech ostatních, tedy těch, na které se lustrační zákon vztahuje. Neobstojí argument, že v průběhu prací vyšetřovací komise nelze kriteria měnit. Nebude nijak složité, uzavřené případy ve světle navrhované změny znovu posoudit.

Vysvětlení pana předsedy ústavně právního výboru pokládám za poněkud zavádějící. Ve vysvětlení stanoviska ústavně právního výboru nereagoval totiž na návrh v tom smyslu, v jakém byl vznesen. Domnívám se též, že bylo zcela zbytečné, aby se k této záležitosti ústavně právní výbor scházel a vyjadřoval. Jde o rozhodnutí, které musí učinit sněmovna, neboť jde v první řadě o záležitost morální, čili já podporuji přijetí tohoto návrhu. Děkuji. (Potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hejskovi a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Zajíček. (Smích ve sněmovně při chybném vyzvání dalšího diskutujícího).

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, zdá se, že ten humor, po kterém tolik volají novináři, se začíná navracet do těchto řad. Nejsem si však zcela jist, jestli ve chvílích, které jsou pro to plně vhodné Snad bychom mohli zavést jakési desetiminutovky humoru.

Dovolil bych si přičinit několik slov k návrhu poslance Kelnara. Když jsme rozhodovali jako ČNR o podobě usnesení, jímž se bude řídit činnost lustrační komise a jímž budou především stanovena kriteria pro rozhodování o tom, kdo bude oznámen jako tzv. pozitivně vylustrovaný, byli jsme všichni vedeni snahou, aby tato kriteria byla co nejvíce vzdálena možným subjektivním vlivům. Bylo samozřejmě jasné, že subjektivní vlivy, to znamená názory jednotlivých členů komise na projednávané případy, nelze nikdy zcela vyloučit. Šlo tedy právě o to stanovit taková pravidla, aby mohly být minimalizovány.

Návrh poslance Kelnara, to, co zde přednesl pan předseda ústavně právního výboru a co přednesl pan předseda lustrační komise poslanec Mašek, svědčí o tom, že komise v určitých svých rozhodnutích nenachází jednotné stanovisko, to znamená, že se v této komisi pochopitelně musí pro potvrzení, zda ten či onen má být pozitivně lustrován, hlasovat.

Přitom se stává, jak je zjevné, jablkem sváru ono slůvko "významné". Jedni z komise považují určité informace za významné, jiní je považují za nevýznamné. Ačkoli rozhodnutí komise vychází z předpokladů, které nelze jednoznačně označit, ČNR i veřejnosti je toto rozhodnutí prezentováno naopak jako zcela jisté. Pan poslanec Mašek řekl, že k návrhu poslance Klenara nezaujala komise jednoznačné stanovisko, 6 bylo pro tento návrh, 8 pro něj nebylo. Vyjádřil také přesvědčení, že ti, kteří se vyslovili pro tento návrh, by mohli být těmi, kteří nejsou schopni nést odpovědnost za práci v komisi, a kteří tudíž chtějí zavedení tvrdšího kritéria, neboť opuštěním slova "významné" bychom zavedli tvrdší kritérium, kterým tuto svou odpovědnost nahradí. Domnívám se, že je to velmi závažný problém, který vypovídá o problematičnosti celého průběhu lustračního procesu. Nelze samozřejmě říci, že by slůvko "významné" bylo nějak verefikovatelné, to prostě není. Pokud by to bylo, tak by to jistě v usnesení dávno bylo zaneseno. Slyšel jsem argument, že poroty před soudy také přece rozhodují v neveřejném zasedání. Tam se také podle svého svědomí jednotliví členové rozhodují o vině či nevině. To je samozřejmě pravda. Je to velmi sugestivní argument. Já bych chtěl říci, že poroty, dovolte mi jen tuto malou odbočku - poroty rozhodují až po té, co proběhne soudní přelíčení, které je veřejné, na kterém každý může sledovat jak předkládané důkazy, tak jejich zhodnocování ze strany prokurátora i obhajoby. Má-li tedy vypuštění slůvka "významné" vést k objektivitizaci práce komise, má-li vést k tomu, že komise bude zbavena dalšího subjektivního prvku při svém rozhodování, jsem pro. Má-li to však činnost lustrační komise problematizovat nějakým závažnějším způsobem a s jejích členů snad do konce snímat odpovědnost, jak jsme slyšeli, pak bych byl rád, abychom byli zevrubněji informováni o tom, jak tato komise pracuje a zda snad skutečně dochází k významný sporům o to, která informace je nebo není významná. To by ovšem znamenalo, že by členové lustrační komise museli o této práci hovořit a jaksi mám pocit, že jeden proti druhému. To by jistě nebylo na místě. Myslím, že bychom měli zvážit nejen sám obsah slůvka "významné", nebo slůvka "informace", ale měli bychom zvážit všechny souvislosti, které se k procesu práce lustrační komise váží a jež jsem se tady pokusil ve svém neumělém projevu nastínit. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi, ptám se, kdo se hlásí ještě do diskuse. Pan poslanec Havlovič.

Poslanec Pavel Havlovič: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych zde vyslovil tři poznámky k návrhu pana poslance Kelnara. Za prvé připomínám, že StB pracovala s informacemi mozaikovou metodou. To znamená, že v dané době na první pohled zcela bezvýznamné informace dokázala po jejich ověření, tedy po konfrontaci s dalšími, složit v mozaiku a ve vhodnou dobu použít způsobem sobě vlastním. Za druhé: minulý týden jsme hovořili s ředitelem FBIS v Plzni panem Tomou. Na pana Tomu bylo v bývalém režimu vysazeno několik estébáků a několik agentů. Když pak měl možnost studovat své materiály zjistil, že velmi významnou informací od jednoho agenta byla pro STB informace, že pan Toma lpí na své dceři. Od té doby estébáci docházeli za ředitelkou školy se žádostmi, aby učitelský sbor dával jeho dceři horší známky a docílili, že jako premiantka třídy se nedostala na střední školu. Chci říci, že to zda daná informace byla či nebyla významná pro StB, je velice těžké posoudit a v případě, který jsem uvedl, bychom se v komisi nejspíše rozhodli, že se jednalo o informaci zcela banalní a bezvýznamnou, ovšem opak je pravdou. Za třetí: co se týká poslanců, kteří už z České národní rady v souvislosti s prací vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací odešli a co se týče jednoho poslance pozitivně vylustrovaného a sněmovně oznámeného dle usnesení č. 156 ze 14. května 1991, navrhovaná úprava nemá na posouzení jejich případů žádný nový dopad. Vzhledem ke skutečnostem, které jsem uvedl, i s ohledem na schválený lustrační zákon, jsem pro přijetí návrhu pana poslance Kelnara. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji pane poslanče, já si neodpustím jednu poznámku. Mně není známo jméno žádného poslance, který by Českou národní radu v souvislosti s lustracemi opustil. Děkuji. /Potlesk./

Poslanec Pavel Havlovič: Vážený pane předsedající, dovolím si obrátit vaši pozornost na zprávu pana poslance Maška z minulého pléna. Samozřejmě jména těchto poslanců podle usnesení č. 156 zveřejňována nebyla, zveřejněn byl pouze počet.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Pan poslanec Mašek.

Poslanec Ivan Mašek: Lituji, že musím odporovat jednomu z členů lustrační komise, ačkoli tento člen lustrační komise schválil na komisi mnou přednesenou zprávu, tak si zřejmě nevšiml, že nic z toho, co zde teď řekl, v té zprávě nebylo. Nebylo tam uvedeno, že některý poslanec odstoupil z důvodu lustrací a jména už vůbec ne.

Dále bych se chtěl vyjádřit k tomu, jak je to s významnými a významnými informacemi. Není pravda, že komise nemá žádné vodítko pro to, která informace byla pro StB významná nebo nebyla. Musíme si uvědomit, že se jedná o kritérium pro případy tzv. kandidátů tajné spolupráce a důvěrníků. Mezi těmito osobami mohli být zaznamenány osoby, které o tom vůbec nevěděli, případně nevěděli, že stýkají s StB, ale to řeší kritéria jiná. Je to taková věc. všimněte si, že v tomto usnesení je významná pro StB. Jestliže ti estébáci se sešli s tímto kandidátem nebo důvěrníkem, tak z té schůzky sepisovali jakousi zprávu, záznam o schůze se to většinou jmenuje. Bylo to různé v rýchných dobách. Tato zpráva z té schůzky zůstává ve spise té dotyčné osoby. Pokud tomu bylo jenom takto, dalo by se usuzovat, že taková zpráva nebyla pro StB významná. Proč? Protože, jestliže pro ně nějaký význam měla, byl na základě této zprávy zpracován tzv. agenturní záznam, který potom ověřoval i náčelník. To byla věc, která měla svoji vlastní osnovu, včetně návrhu na opatření atd. a tento agenturní záznam se potom postupoval dalšímu oddělení StB podle její věcné příslušnosti, případně se zakládal do dalších svazků.

Např. nepřátelských nebo prověřovaných osob, tedy v případě, o kterém zde např. hovořil pan poslanec Havlovič, zřejmě tomu panu Tomovi vznikla takový agenturní záznam o tom, že má nějak zvláště vyvinutý vztah ke své dceři a to se tedy dostalo do jeho svazku, respektive by se to tam dostalo. Čili nezůstalo by jen u svazku toho člověka, který o tom informoval. A v takovém případě je zřejmé, že ta informace je významná.

Tohle je jenom jedno z několika vodítek, jak posoudit, zda informace významná je nebo není.

Říkám to jenom proto, že takováto svým způsobem objektivní vodítka komise má, ačkoli někteří členové tvrdí, že nemá.

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maškovi. O slovo se hlásí paní poslankyně Ryšlinková, s faktickou poznámkou však pan poslanec Kelnar, takže paní poslankyni Ryšlinkovou poprosím, aby chvilku počkala.

Poslanec Jaroslav Kelnar: Já bych jenom poopravil vystoupení pana poslance Zajíčka, který mluvil o hlasování v komisi. Chtěl bych říci, že šest bylo pro, tři byli proti a dva se zdrželi k mému návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Hlásí se paní poslankyně Krejčová s faktickou poznámkou.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Mohl by nám pan poslanec Kelnar poskytnout informaci o tom, kolik členů komise bylo přítomno?

Poslanec Jaroslav Kelnar: Samozřejmě: 11.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, stačí, paní poslankyně, toto vysvětlení? - Hlasování pak dopadlo tak, jak jsme slyšeli. Prosím paní poslankyni Ryšlinkovou.

Poslankyně Jana Ryšlinková: Nechce se mi vystupovat teď před touto sněmovnou a už vůbec ne proto, abych téměř pledovala pro něco, proti čemu ve své podstatě - myslím - vím velmi dobře, proč jsem.

Ale z toho, co zde řekl kolega Mašek vyplývá naprostý protiklad.

Pokud o něčem - podle mého názoru - ta komise rozhoduje, pokud jsme jí vůbec dali jakákoliv kritéria, pak jsme byli vedeni asi následující filosofií.

Rozhodujeme o tom, zda lidé byli ochotni spolupracovat se státní bezpečností a tudíž by mohli v následujícím období být nebo jsou v jistém smyslu mravně závadní a mohli by v následujícím období či v práci parlamentu být na překážku a nebyli by důvěryhodnými osobnostmi.

Závažnost informace je posuzována tak, jak to kolega řekl. Pak ovšem každý z nás, kdo čirou náhodou se zmínil o skutečně tak nezávažné na první pohled informací, jako jestli se někdo bojí krys nebo nebojí, mohl přesto, že byl veden snahou sdělovat státní bezpečnosti, pokud k tomu byl už nějakým způsobem přinucen - a jakým způsobem státní bezpečnost mohla vydírat víme, pak se domnívám, že prostě nemá pravdu.

Chtít absolutně objektivní kritérium toho, zda nakonec někdy se nějaká informace ukázala jako závažná a nebo nezávažná, považovat za kritérium toho, zda člověk chtěl či nechtěl sdělovat závažné informace státní bezpečnosti, je úplně mimo.

Já se skutečně přimlouvám za to, abychom členům lustrační komise, když už jsme jim tu obrovskou, obrovskou důvěru dali, aby se vyjadřovali k tomu, zdali lidé chtěli či nechtěli někoho v tomto státě poškodit, abychom jim dali na posouzení, zda tito lidé chtěli či nechtěli uškodit a potom vzhledem k argumentaci, která zde byla přednesena, vzhledem k tomu, co řekl předseda této komise, nemůže záležet na slůvku "významná informace" (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, paní poslankyně, já ovšem se obávám, že z vašeho vystoupení vzešel návrh na doplnění usnesení, nebo jsem tomu špatně rozumněl?

Poslankyně Jana Ryšlinková: Špatně jste rozumněl.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Špatně jsem rozumněl, děkuji. Vy jste tedy komentovala pouze stav věcí a nevyžadovala jste žádnou změnu usnesení. Děkuji.

Prosím pana poslance Hejska.

Poslanec Josef Hejsek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mě velmi mrzí, že musím panu poslanci Maškovi oponovat, protože je to šéf komise v níž působím, ale přesto musím říci toto.

Pan poslanec Mašek vysvětlil postup, jak bylo zpravidla se zprávami nakládáno. Tedy jestliže šlo o zprávu významnou, byla vypracována agenturní zpráva. Ale to nezaručuje, že s nimi nebylo nakládáno jinak. A ze svazků, které jsme měli možnost prostudovat, skutečně nevyplývá, že takto, tedy jinak, s nimi nakládáno býti nemohlo.

Zároveň bych chtěl ještě říci, že to co jsem zde řekl, to že jde především o tu morální stránku, o to, aby poslanci byli hodnoceni přinejmenším podle stejných kritérií, jako ostatní, o to mi jde v první řadě. A prosím všechny poslance, aby tento aspekt také skutečně pečlivě zvážili. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hejskovi. Nyní má slovo pan poslanec Fröhlich.

Poslanec Vladimír Fröhlich: Pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi předem k připomínce k danému tématu říci, abyste byli ke mně shovívaví, protože to je vlastně moje premiéra, kdy jsem se dostal k těmto mikrofonům.

Chtěl bych říci této sněmovně jen několik poznatků z dané skutečnosti a zkušeností, které jsem prožil na své osobě, na své rodině a které mě vedou k následujícím poznatkům.

V 50tých a 60tých letech - a to je prokázáno - STB měla natolik rozvětvenou síť, že v každém objektu, v každém domě měla svého informátora, který skutečně chodil, poslouchal - i za dveřmi - a tyto tzv. všeobecné informace, bezvýznamné informace pak sloužili k podkladům, zda dítě dané rodiny může být přijato ke studiu na střední škole či nikoli.

Ptám se, zda tady není zárodek toho, že se rozhodovalo o existenci, a to - chtěl bych podtrhnout mladistvého, nového, potenciálního člověka v rámci jeho vývoje k dospělosti.

A pokud chceme dospět skutečně k demokratickému státu v plném významu slova demokracie, pak si musíme uvědomit to, že demokracie je naprosto přísný řád a pak není pochyby o tom, že jakákoliv informace, ať už vědomě či nevědomě podaná kdekoliv, byla jasně informaci, která v rámci profesionálnosti zaměstnanců STB mohla být využita jako významná.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Frölichovi. Zdá se, že na řadě je pan poslanec Nedbálek a potom pan poslanec Pospíšil.

Dámy a pánové moc bych vás prosil, zdali by bylo možné hlásit se do rozpravy písemně.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já osobně samozřejmě to, že se budou měnit kritéria v průběhu činnosti lustrační komise, neuznávám. To se mi nelíbí.

Ale na druhé straně musím říci, že jsem velice uvažoval nad touto debatou a nad tím, co vlastně o lustracích vím a co mysleli zákonodárci v lustračním zákoně FS a co má ČNR ve svém usnesení.

Chtěl bych vám to připomenout, protože nevím, jestli víte přesně jak to je. To znamená, že v lustračním zákoně FS je napsáno "a podává mu zprávy formou utajeného styku". V našem usnesení je napsáno "podává informace významné pro STB". Co je více. Informace nebo zpráva? Ví to někdo? Může mi někdo odpovědět co je víc? Informace nebo zpráva - je to synonymum nebo to není synonymum. Zatím jsem se to nedozvěděl. Začal jsem o tom uvažovat teď před chvílí a vzhledem ke své odpovědnosti vlastní se domnívám, že to nemůžeme teď vyřešit, že je třeba se nad tím zamyslet, že je třeba se poradit s komisí 17. listopadu nebo s těmi poslanci, kteří navrhovali text federálního zákona a že je třeba si tyto věci vyjasnit.

Na druhé straně se domnívám, že otázka formulace "informace", "významná informace", "zpráva" pro šetření nebo hodnocení komise nakonec není tak důležitá, protože komise musí hodnotit nějakým způsobem. Samozřejmě, že se musí vztahovat toto hodnocení k termínu, který je. Ale rozhodující je potom hodnocení komise. Domnívám se ale, že nemůžeme teď tuto otázku vyřešit, že se nad tím musíme zamyslet. A já to alespoň tak cítím a navrhuji proto, aby se tato otázka řešení tohoto problému odložila na příští plénum s tím, že se touto otázkou bude zabývat jak vyšetřovací komise, tak lustrační komise a že by bylo dobré, kdybychom se poradili se zákonodárcem lustračního zákona. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Nedbálkovi. S faktickou pan poslanec Fröhlich.

Poslanec Vladimír Fröhlich: Pane předsedající, vážená sněmovno, podle mého názoru - chtěl bych reflektovat na pana kolegu - zpráva je souhrn informací v jakémkoli podání, ať písemném nebo ústním. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, jsem nucen dát hlasovat o procedurálním návrhu, který tady zazněl. Pan poslanec Nedbálek navrhl, abychom projednávání tohoto bodu přerušili do příští schůze s tím, že se nad návrhem usnesení ještě jednou sejde vyšetřovací komise, že budou provedeny nezbytné konzultace s odborníky a s tvůrci navrhovateli zákona. Je to tak, pane poslanče? (Je.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP