Pátek 11. října 1991

Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové!

Jménem poslaneckého Klubu Občanské demokratické strany vám navrhuji rozšířit program této schůze o další bod, a to o odvolání poslance České národní rady z výboru. Krátké odůvodnění:

Vyšetřovací komise České národní rady nám podle svého zadání na minulé schůzi sdělila pozitivní zjištění u poslance Jiřího Hájka. Podklady, které k tomuto sdělení komisi vedly, si mohl každý poslanec prostudovat.

Vzhledem k pozitivnímu zjištění vyšetřovací komise považujeme za neúnosné, aby tento poslanec byl nadále členem výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost České národní rady.

Navrhujeme proto podle zákona České národní rady o jednacím řádu České národní rady § 4 písm. l odvolat tohoto poslance z tohoto výboru.

Děkuji. (Potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je to procedurální návrh, o němž se hlasuje bez rozpravy.

Kdo je pro zařazení tohoto bodu bez rozpravy, nechť zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? 16.

Kdo se zdržel hlasování? 14.

Tento bod byl tedy zařazen a bude právě teď projednán. Přeje si pan poslanec Koháček něco dodat k tomu, co navrhl?

Poslanec Petr Koháček: Myslím, že to, co jsem řekl je v podstatě jasné a že není třeba něco příliš zdůvodňovat. Výbor pro bezpečnost, petiční a právní ochranu považujeme za natolik důležitý, a natolik je potřeba, aby byla zajištěna právní ochrana před případnými vlivy, že to je to co nás k tomu vedlo. A myslím, že to nemusím dále rozvádět.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Hlásí se někdo do rozpravy? Pan poslanec Andrle, prosím.

Poslanec Antonín Andrle: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, myslím, že by bylo vhodné, aby také toto projednal ústavně právní výbor, zda nedochází k nějakému nedorozumění s právem.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Chápu to pane poslanče jako návrh na přerušení projednávání tohoto bodu a přikázání výboru ústavně právnímu k projednání. Ano? (Ano.) Je to návrh procedurální a budeme o něm hlasovat. Okamžik ještě, faktickou poznámku pan poslanec Kužílek.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy a pánové, vážená sněmovno. Takový procedurální návrh podle jednacího řádu může být přednesen tehdy, byl-li podán pozměňovací návrh. Byl jsem upozorněn, že nebylo slyšet? Zopakuji to. Podle jednacího řádu procedurální návrh, který byl právě přednesen, může být přednesen tehdy, byl-li podán pozměňovací návrh, což nebylo.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Nejsem si jist zněním tohoto ustanovení, zda může být návrh takto přednesen. Přednesen může být patrně jakýkoli návrh vždycky. Otázkou je jeho relevance.

Chtěl bych se zeptat ještě pana poslance Andrle, zda ve světle tohoto připomenutí jednacího řádu na svém návrhu trvá. Je to dotaz?

Poslanec Antonín Andrle: (Hovoří z místa.) Abychom nerozhodli neuváženě. Trvám na svém návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Trváte na svém návrhu. Je to návrh procedury, nesdílím přesvědčení pana kolegy Kužílka, že tento návrh nelze přednést, pouze za zákonem stanovených podmínek, a proto navrhuji, abychom hlasováním rozhodli o důvodnosti tohoto návrhu.

Kdo je tedy pro přerušení projednávání tohoto bodu a přikázání této věci výboru ústavně právnímu, nechť zvedne ruku, prosím. 32. Děkuji.

Kdo je proti? 63.

Kdo se zdržel hlasování? 19. Děkuji.

Návrh na přerušení projednávání tohoto bodu nebyl přijat.

Hlásí se do rozpravy ještě někdo další? Připomínám výhody a správnost písemných přihlášek do rozpravy. Pan poslanec Kužílek.

Poslanec Oldřich Kužílek: Dovolil bych si jen ocitovat ustanovení jednacího řádu pro vaši ctěnou informaci - § 4, písm. 1) praví, že "do působnosti České národní rady patří zřizovat výbory České národní rady jako své iniciativní a kontrolní orgány, volit a odvolávat předsedy a ostatní členy výborů".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane místopředsedo, samozřejmě, že otázku zařazení poslanců do výborů upravuje jednací řád a myslím, že každý z poslanců by měl v nějakém výboru pracovat. Rozhodnutí o tom, kdo kam patří, je samozřejmě vnitřní věcí této sněmovny, ta nám může o těchto věcech rozhodovat. Nicméně v jednacím řádu ani v žádném dalším usnesení není určité omezení, které by bránilo poslancům, jež jsou například příkladem zde zmíněného poslance Jiřího Hájka, pracovat ve výborech. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí se do rozpravy ještě někdo? Pokud nikoli, rozpravu uzavírám. Přeje si pan poslanec Koháček přednést návrh na usnesení?

Poslanec Petr Koháček: Navrhuji, aby usnesení České národní rady k tomuto znělo takto:

"Česká národní rada odvolává poslance Jiřího Hájka z výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost z funkce člena výboru." Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro návrh přednesený panem poslancem Koháčkem, nechť zvedne ruku. 82.

Kdo je proti? 16.

Kdo se zdržel hlasování? 16. Děkuji.

Návrh na odvolání pana poslance Jiřího Hájka z výboru byl přijat.

Dalším bodem schváleného pořadu dnešní schůze je návrh poslance Kalfuse na zpracování kontrolního systému zajišťujícího kontrolu velké privatizace od samého počátku.

Prosím pana poslance Kalfuse, aby návrh kontrolního a rozpočtového výboru ČNR přednesl a odůvodnil.

XXV.

Návrh poslance Kalfuse na zpracování kontrolního systému zajišťujícího kontrolu velké privatizace od samého počátku.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, včera jsem odůvodňoval svůj návrh a dnes jsme ho všichni dostali v písemné formě. Pokládám tedy za nadbytečné, abych ho znovu zdůvodňoval a pokud ho někdo nemá, přečtu vám usnesení:

Česká národní rada doporučuje naléhavě vládě ČR aby:

a) pověřila ministra státní kontroly ČR a ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR, aby urychleně předložili typový program kontroly privatizace podle zákona č. 92/91 Sb., včetně metodiky,

b) na základě tohoto programu zahájila kontrolu postupu velké privatizace a o výsledcích průběžně informovala ČNR.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám k tomuto bodu rozpravu, do které se písemně nikdo nepřihlásil. Táži se tedy, kdo se hlásí do rozpravy. Pan poslanec Šuman.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážení přítomní, když jsem dnes dostal na stůl tento materiál, setkal jsem se s panem ministrem Němcem a měl jsem snahu spojit se s panem ministrem Ježkem, který je však mimo území naší republiky.

Z informací, které jsem se dozvěděl od ministra Němce je zřejmé, že zpracování typového programu včetně metodiky v takto rozsáhlé akci by vyžádalo tak velký rozsah prací, který by významně poznamenal další činnost tohoto orgánu, pravděpodobně - to ale již dodávám já, to neříkal pan ministr - by to mohlo mít vliv na aktivitu v oblasti kontroly předávání majetku KSČ, kontroly předávání majetku SSM apod. To je tedy moje domněnka. Rozsah prací pan ministr potvrdil.

Za druhé se domnívám, že není možné, že by bylo problematické, kdybychom k tomu navrhli usnesení, aniž bychom znali názor ministra Ježka k celé věci. Proto doporučuji, vzhledem k tomu, že do konce října mají být teprve vypracovány projekty, aby toto bylo projednáno až na příštím jednání schůze a do té doby doporučuji projednání tohoto bodu přerušit.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dále se hlásí pan poslanec Nerad.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážení přítomní, nesouhlasím s panem kolegou Šumanem. Za rozpočtový a kontrolní výbor se domníváme, že je nutné předejít zbytečným zmatkům a dohadům o špinavých penězích a o všech věcech, které se pohybovaly kolem malé privatizace tím, že se co nejdříve začne pracovat na materiálu, který předloží jakousi osnovu na kontrolu postupu velké privatizace. Domníváme se, že zde není zaúkolováno, že osnova musí být hotova během jednoho nebo dvou měsíců, ale s nastartováním velké privatizace se objeví stížnosti, jak pracujících v podnicích, které budou privatizovány, tak lidí, kteří jsou mimo privatizační projekt. Myslím si, že ministerstvo kontroly i ministerstvo pro privatizaci bude těmito stížnostmi zdržováno. Tomu se dá předejít tím, že bude naprosto přesná osnova toho, po čem ministerstvo kontroly půjde. Stížnosti se dají předpokládat, jaké se vyskytnou, a proto si myslím, že není třeba odkládat práci ministerstva kontroly na této osnově. Doporučuji tedy, aby to bylo schváleno dnes.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo se další hlásí do rozpravy? Pan poslanec Stieber.

Poslanec Václav Stieber: Dovolil bych si upozornit na to, ne, že budou existovat stížnosti, ale tyto stížnosti již existují. Dnes je v novinách článek o odvolávání ředitelů závodů, kteří si dovolili zpracovat konkurenční projekt a já sám jsem od svých prostých voličů dostal stížnosti na projekty, které naopak zpracoval podnik, které vykazují všechny vnější znaky projektu podle schváleného vzoru, ale pokud jde o podnikatelský záměr, připadá mi to, že jsou zpracovávány podle pohádky "zvířátka a Petrovští". Čili kontrola velké privatizace podle mě je velmi akutní záležitost. (potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Chce vystoupit pan ministr Němec. Nevím, zda-li nechce posečkat na závěr diskuse. Ponechám to na jeho vůli, protože má právo vystoupit kdykoli. Hlásí se pan poslanec Hájek.

Poslanec Josef Hájek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Dovolím si v krátkém vystoupení doporučit návrh předloženého usnesení. Moje argumentace bude velmi prostá. Mám obavu, aby nenastal stejný proces, jako v malé privatizaci, kdy trapně různými dílčími metodickými pokyny příslušných ministerstev doháníme absenci kontroly, ale nemůžeme už dohonit absenci všech nedostatků nebo nemůžeme spravit absenci kontroly a všechny nedostatky, ke kterým došlo.

Je vůbec s podivem, že v této Sněmovně zazní hlas, jestli bude mít příslušné ministerstvo dostatek času zpracovat a předložit koncepci kontroly, s podivem proto, že tato otázka by spíš měla znít jinak: jak můžeme odsouhlasit, jak můžeme odstartovat tak velký proces, jakým je velká privatizace, aniž by tento promyšlený kontrolní systém existoval předem? (potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prvním písemně přihlášeným poslancem do této rozpravy je pan poslanec Zajíček.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, dovolím si obrátit Vaši pozornost na tu část usnesení, která mluví o tom, že se jedná o typovém programu kontroly privatizace podle zákona č. 92/91 Sb. včetně metodiky. Tam samozřejmě v obecné rovině jistý kontrolní postup stanoven je a jde o to, jakým způsobem bude konkretizován, tj. jak si kontrolní orgán k tomu určený, tj. ministerstvo kontroly představuje, jakým způsobem bude rozvíjet ony paragrafy, které se zákona č. 92 týkají.

Čili se nedomnívám, že by snad mělo jít o balvan, který je vložen do privatizačního postupu, ale jde o cosi, co by mělo vyplývat z logiky věci podle příslušných paragrafů zákona 92. Nedomnívám se tedy, že by snad mělo jít o to, jak se ministerstvo vyrovná s faktem praní peněz a podobně, to je záležitost zcela jiná a sem nepatřící, ale jak se vyrovná s úkolem, který ukládá zákon 92/91 Sb. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Do rozpravy se hlásí pan poslanec Ledvinka.

Poslanec Karel Ledvinka: Omlouvám se, že vystupuji, ale musím. Na několik dotazů odpovím jednou větou. Samozřejmě lze také vytvořit komisi, která ten balvan před privatizaci skutečně postaví, balvan, který přeci jenom zabrání té privatizaci. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji poslanci Ledvinkovi, paní poslankyně Ryšlinková.

Poslankyně Jana Ryšlinková: Omlouvám se vám, že vás budu trochu zdržovat, ale teď mě k vystoupení vyprovokoval pan kolega Ledvinka, jehož si nesmírně vážím a vzhledem ke všem diskusím, které jsme v rozpočtovém a kontrolním výboru měli, si troufám tvrdit, že bez předem zajištěného systému kontroly naopak privatizaci, o kterou nám všem jde, zpochybníme ve veřejnosti, že pokud nebude zajištěn systém kontroly velké privatizace, právě proto, že jde o velice důležitou věc, můžeme celý tento proces před veřejností zpochybnit. Nejde nám - ani v tom návrhu nic podobného není - o zřízení nějaké komise, ale o to, aby se tato sněmovna zasloužila nebo připomněla ministerstvu pro privatizaci a ministerstvu kontroly, že do té doby než se privatizace skutečně rozjede, by měla mít připravený projekt nebo koncept toho, jak privatizaci kontrolovat, které body, které okamžiky mohou být v celém procesu záludné. Čili jde přesně o opak: odstranit balvan, kterým by mohla být nedůvěra v probíhající proces. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, do rozpravy se hlásí poslanec Karych.

Poslanec Alexandr Karych: Teď si nejsem jist, zda zareaguji správně, ale doufám, že kolegyně Ryšlinková nenaráží na to, že vláda České republiky není stavu kontrolovat proces privatizace, který jí je svěřen. Prosil bych, aby tedy upřesnila svoje vystoupen v tomto smyslu, abych věděl, na čem jsem. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Nerad.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, rovněž se omlouvám. Chtěl bych panu kolegovi Karychovi vysvětlit: byli jsme svědky na "hodinkách s vládou", kdy jsme panu ministrovi Ježkovi položili otázku ohledně kontroly nějaké akce v privatizaci. Pan ministr nechal svým kontrolním orgánem zpracovat asi padesátistránkový elaborát, ve kterém jsme nenašli odpověď na položenou otázku. Myslím, že pravě tím "férmanent", který bude dán dopředu, když kdokoliv z poslanců položí dotaz na velkou privatizaci, ministerstvo kontroly celkem jednoduše vytáhne jeden list, na kterém bude mít napsáno co má zkontrolovat a tuto kontrolu provede. Tím jsme mysleli to, co navrhujeme v usnesení v našem rozpočtovém výboru.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, další přihlášky do rozpravy neregistruji, proto rozpravu uzavírám a prosím pana ministra, aby se ujal slova.

Ministr státní kontroly ČR Igor Němec: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem rád, že toto téma právě tady zaznělo. možná, že mělo zaznít už dávno, dávno před tímto jednáním.

Upozorňuji na to, že naše ministerstvo má 150 zaměstnanců, je to bezprecedentní případ v Evropě a i v ČSFR. Například v České republice vynakládá občan dvě koruny ročně na státní kontrolu, zatímco v Anglii 25,40.

Chtěl bych říci, že pokud se myslí usnesením plošná kontrola, - a teď mluvím za ministerstvo státní kontroly - plošná kontrola velké privatizace v tom smyslu jak je navrženo, tak naše ministerstvo by potřebovalo, - a to je jenom hrubý odhad, který mě napadl, - asi o 2000 zaměstnanců více.

My jsme schopni kontrolovat stížnosti. Řekl zde pan poslanec Nerad, že stížnosti už jsou. Ano, stížnosti jsou. Máme kolem tisíce stížností a v době, kdy jsem nastoupil na ministerstvo, počet stížností vzrostl o 40%. A musím říci, že ve velké většině jsou oprávněné. Naše ministerstvo je kapacitně přetíženo a když jsem přišel, respektive můj náměstek přišel do kontrolního a rozpočtového výboru s tím, že by naše ministerstvo přijalo 253 zaměstnanců, kteří by mohli sídlit po území České republiky ve dvaceti územních regionech, tak v podstatě výbor rozpočtový a kontrolní se k tomuto odmítl vyjádřit. A neustále slyším, že se bráním, aby rostl počet zaměstnanců ve státní správě.

Chci upozornit, že v této souvislosti bránit růstu počtu pracovníků na ministerstvu státní kontroly je obrovským omylem. Kdybychom to srovnali, tak můžeme být jedna z nejvýkonnějších fabrik v této zemi. Udělali jsme si jenom namátkový průzkum: s náklady 330 tisíc na ministerstvo státní kontroly, na činnost, přinášíme do státního rozpočtu 80 milionů korun. Ale skutečně, ministerstvo státní kontroly je kapacitně přetíženo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP