Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové!
Jménem poslaneckého Klubu Občanské demokratické strany vám navrhuji rozšířit program této schůze o další bod, a to o odvolání poslance České národní rady z výboru. Krátké odůvodnění:
Vyšetřovací komise České národní rady nám podle svého zadání na minulé schůzi sdělila pozitivní zjištění u poslance Jiřího Hájka. Podklady, které k tomuto sdělení komisi vedly, si mohl každý poslanec prostudovat.
Vzhledem k pozitivnímu zjištění vyšetřovací komise považujeme za neúnosné, aby tento poslanec byl nadále členem výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost České národní rady.
Navrhujeme proto podle zákona České národní rady o jednacím řádu České národní rady § 4 písm. l odvolat tohoto poslance z tohoto výboru.
Děkuji. (Potlesk)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je to procedurální návrh, o němž se hlasuje bez rozpravy.
Kdo je pro zařazení tohoto bodu bez rozpravy, nechť zvedne ruku. 90.
Kdo je proti? 16.
Kdo se zdržel hlasování? 14.
Tento bod byl tedy zařazen a bude právě teď
projednán. Přeje si pan poslanec Koháček
něco dodat k tomu, co navrhl?
Poslanec Petr Koháček: Myslím, že
to, co jsem řekl je v podstatě jasné a že
není třeba něco příliš
zdůvodňovat. Výbor pro bezpečnost,
petiční a právní ochranu považujeme
za natolik důležitý, a natolik je potřeba,
aby byla zajištěna právní ochrana před
případnými vlivy, že to je to co nás
k tomu vedlo. A myslím, že to nemusím dále
rozvádět.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Hlásí
se někdo do rozpravy? Pan poslanec Andrle, prosím.
Poslanec Antonín Andrle: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, myslím, že by bylo vhodné,
aby také toto projednal ústavně právní
výbor, zda nedochází k nějakému
nedorozumění s právem.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Chápu to pane poslanče jako návrh na přerušení
projednávání tohoto bodu a přikázání
výboru ústavně právnímu k projednání.
Ano? (Ano.) Je to návrh procedurální a budeme
o něm hlasovat. Okamžik ještě, faktickou
poznámku pan poslanec Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy
a pánové, vážená sněmovno.
Takový procedurální návrh podle jednacího
řádu může být přednesen
tehdy, byl-li podán pozměňovací návrh.
Byl jsem upozorněn, že nebylo slyšet? Zopakuji
to. Podle jednacího řádu procedurální
návrh, který byl právě přednesen,
může být přednesen tehdy, byl-li podán
pozměňovací návrh, což nebylo.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Nejsem si jist zněním tohoto ustanovení, zda může být návrh takto přednesen. Přednesen může být patrně jakýkoli návrh vždycky. Otázkou je jeho relevance.
Chtěl bych se zeptat ještě pana poslance Andrle,
zda ve světle tohoto připomenutí jednacího
řádu na svém návrhu trvá. Je
to dotaz?
Poslanec Antonín Andrle: (Hovoří z
místa.) Abychom nerozhodli neuváženě.
Trvám na svém návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Trváte na svém návrhu. Je to návrh procedury, nesdílím přesvědčení pana kolegy Kužílka, že tento návrh nelze přednést, pouze za zákonem stanovených podmínek, a proto navrhuji, abychom hlasováním rozhodli o důvodnosti tohoto návrhu.
Kdo je tedy pro přerušení projednávání tohoto bodu a přikázání této věci výboru ústavně právnímu, nechť zvedne ruku, prosím. 32. Děkuji.
Kdo je proti? 63.
Kdo se zdržel hlasování? 19. Děkuji.
Návrh na přerušení projednávání tohoto bodu nebyl přijat.
Hlásí se do rozpravy ještě někdo
další? Připomínám výhody
a správnost písemných přihlášek
do rozpravy. Pan poslanec Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dovolil bych
si jen ocitovat ustanovení jednacího řádu
pro vaši ctěnou informaci - § 4, písm.
1) praví, že "do působnosti České
národní rady patří zřizovat
výbory České národní rady jako
své iniciativní a kontrolní orgány,
volit a odvolávat předsedy a ostatní členy
výborů".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, samozřejmě, že
otázku zařazení poslanců do výborů
upravuje jednací řád a myslím, že
každý z poslanců by měl v nějakém
výboru pracovat. Rozhodnutí o tom, kdo kam patří,
je samozřejmě vnitřní věcí
této sněmovny, ta nám může o
těchto věcech rozhodovat. Nicméně
v jednacím řádu ani v žádném
dalším usnesení není určité
omezení, které by bránilo poslancům,
jež jsou například příkladem
zde zmíněného poslance Jiřího
Hájka, pracovat ve výborech. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí
se do rozpravy ještě někdo? Pokud nikoli, rozpravu
uzavírám. Přeje si pan poslanec Koháček
přednést návrh na usnesení?
Poslanec Petr Koháček: Navrhuji, aby usnesení České národní rady k tomuto znělo takto:
"Česká národní rada odvolává
poslance Jiřího Hájka z výboru petičního,
pro právní ochranu a bezpečnost z funkce
člena výboru." Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro návrh přednesený panem poslancem Koháčkem, nechť zvedne ruku. 82.
Kdo je proti? 16.
Kdo se zdržel hlasování? 16. Děkuji.
Návrh na odvolání pana poslance Jiřího Hájka z výboru byl přijat.
Dalším bodem schváleného pořadu dnešní schůze je návrh poslance Kalfuse na zpracování kontrolního systému zajišťujícího kontrolu velké privatizace od samého počátku.
Prosím pana poslance Kalfuse, aby návrh kontrolního
a rozpočtového výboru ČNR přednesl
a odůvodnil.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
včera jsem odůvodňoval svůj návrh
a dnes jsme ho všichni dostali v písemné formě.
Pokládám tedy za nadbytečné, abych
ho znovu zdůvodňoval a pokud ho někdo nemá,
přečtu vám usnesení:
Česká národní rada doporučuje
naléhavě vládě ČR aby:
a) pověřila ministra státní kontroly
ČR a ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR, aby urychleně předložili
typový program kontroly privatizace podle zákona
č. 92/91 Sb., včetně metodiky,
b) na základě tohoto programu zahájila kontrolu
postupu velké privatizace a o výsledcích
průběžně informovala ČNR.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otevírám k tomuto bodu rozpravu, do které
se písemně nikdo nepřihlásil. Táži
se tedy, kdo se hlásí do rozpravy. Pan poslanec
Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení přítomní, když jsem dnes dostal na stůl tento materiál, setkal jsem se s panem ministrem Němcem a měl jsem snahu spojit se s panem ministrem Ježkem, který je však mimo území naší republiky.
Z informací, které jsem se dozvěděl od ministra Němce je zřejmé, že zpracování typového programu včetně metodiky v takto rozsáhlé akci by vyžádalo tak velký rozsah prací, který by významně poznamenal další činnost tohoto orgánu, pravděpodobně - to ale již dodávám já, to neříkal pan ministr - by to mohlo mít vliv na aktivitu v oblasti kontroly předávání majetku KSČ, kontroly předávání majetku SSM apod. To je tedy moje domněnka. Rozsah prací pan ministr potvrdil.
Za druhé se domnívám, že není
možné, že by bylo problematické, kdybychom
k tomu navrhli usnesení, aniž bychom znali názor
ministra Ježka k celé věci. Proto doporučuji,
vzhledem k tomu, že do konce října mají
být teprve vypracovány projekty, aby toto bylo projednáno
až na příštím jednání
schůze a do té doby doporučuji projednání
tohoto bodu přerušit.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dále se hlásí pan poslanec Nerad.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající,
vážení přítomní, nesouhlasím
s panem kolegou Šumanem. Za rozpočtový a kontrolní
výbor se domníváme, že je nutné
předejít zbytečným zmatkům
a dohadům o špinavých penězích
a o všech věcech, které se pohybovaly kolem
malé privatizace tím, že se co nejdříve
začne pracovat na materiálu, který předloží
jakousi osnovu na kontrolu postupu velké privatizace. Domníváme
se, že zde není zaúkolováno, že
osnova musí být hotova během jednoho nebo
dvou měsíců, ale s nastartováním
velké privatizace se objeví stížnosti,
jak pracujících v podnicích, které
budou privatizovány, tak lidí, kteří
jsou mimo privatizační projekt. Myslím si,
že ministerstvo kontroly i ministerstvo pro privatizaci bude
těmito stížnostmi zdržováno. Tomu
se dá předejít tím, že bude naprosto
přesná osnova toho, po čem ministerstvo kontroly
půjde. Stížnosti se dají předpokládat,
jaké se vyskytnou, a proto si myslím, že není
třeba odkládat práci ministerstva kontroly
na této osnově. Doporučuji tedy, aby to bylo
schváleno dnes.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo se další hlásí do rozpravy? Pan
poslanec Stieber.
Poslanec Václav Stieber: Dovolil bych si upozornit
na to, ne, že budou existovat stížnosti, ale
tyto stížnosti již existují. Dnes je v
novinách článek o odvolávání
ředitelů závodů, kteří
si dovolili zpracovat konkurenční projekt a já
sám jsem od svých prostých voličů
dostal stížnosti na projekty, které naopak
zpracoval podnik, které vykazují všechny vnější
znaky projektu podle schváleného vzoru, ale pokud
jde o podnikatelský záměr, připadá
mi to, že jsou zpracovávány podle pohádky
"zvířátka a Petrovští".
Čili kontrola velké privatizace podle mě
je velmi akutní záležitost. (potlesk)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Chce vystoupit pan ministr Němec. Nevím, zda-li
nechce posečkat na závěr diskuse. Ponechám
to na jeho vůli, protože má právo vystoupit
kdykoli. Hlásí se pan poslanec Hájek.
Poslanec Josef Hájek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Dovolím si v krátkém vystoupení doporučit návrh předloženého usnesení. Moje argumentace bude velmi prostá. Mám obavu, aby nenastal stejný proces, jako v malé privatizaci, kdy trapně různými dílčími metodickými pokyny příslušných ministerstev doháníme absenci kontroly, ale nemůžeme už dohonit absenci všech nedostatků nebo nemůžeme spravit absenci kontroly a všechny nedostatky, ke kterým došlo.
Je vůbec s podivem, že v této Sněmovně
zazní hlas, jestli bude mít příslušné
ministerstvo dostatek času zpracovat a předložit
koncepci kontroly, s podivem proto, že tato otázka
by spíš měla znít jinak: jak můžeme
odsouhlasit, jak můžeme odstartovat tak velký
proces, jakým je velká privatizace, aniž by
tento promyšlený kontrolní systém existoval
předem? (potlesk)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prvním písemně přihlášeným
poslancem do této rozpravy je pan poslanec Zajíček.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, dovolím si obrátit Vaši pozornost na tu část usnesení, která mluví o tom, že se jedná o typovém programu kontroly privatizace podle zákona č. 92/91 Sb. včetně metodiky. Tam samozřejmě v obecné rovině jistý kontrolní postup stanoven je a jde o to, jakým způsobem bude konkretizován, tj. jak si kontrolní orgán k tomu určený, tj. ministerstvo kontroly představuje, jakým způsobem bude rozvíjet ony paragrafy, které se zákona č. 92 týkají.
Čili se nedomnívám, že by snad mělo
jít o balvan, který je vložen do privatizačního
postupu, ale jde o cosi, co by mělo vyplývat z logiky
věci podle příslušných paragrafů
zákona 92. Nedomnívám se tedy, že by
snad mělo jít o to, jak se ministerstvo vyrovná
s faktem praní peněz a podobně, to je záležitost
zcela jiná a sem nepatřící, ale jak
se vyrovná s úkolem, který ukládá
zákon 92/91 Sb. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Do
rozpravy se hlásí pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Omlouvám se, že vystupuji,
ale musím. Na několik dotazů odpovím
jednou větou. Samozřejmě lze také
vytvořit komisi, která ten balvan před privatizaci
skutečně postaví, balvan, který přeci
jenom zabrání té privatizaci. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
poslanci Ledvinkovi, paní poslankyně Ryšlinková.
Poslankyně Jana Ryšlinková: Omlouvám
se vám, že vás budu trochu zdržovat, ale
teď mě k vystoupení vyprovokoval pan kolega
Ledvinka, jehož si nesmírně vážím
a vzhledem ke všem diskusím, které jsme v rozpočtovém
a kontrolním výboru měli, si troufám
tvrdit, že bez předem zajištěného
systému kontroly naopak privatizaci, o kterou nám
všem jde, zpochybníme ve veřejnosti, že
pokud nebude zajištěn systém kontroly velké
privatizace, právě proto, že jde o velice důležitou
věc, můžeme celý tento proces před
veřejností zpochybnit. Nejde nám - ani v
tom návrhu nic podobného není - o zřízení
nějaké komise, ale o to, aby se tato sněmovna
zasloužila nebo připomněla ministerstvu pro
privatizaci a ministerstvu kontroly, že do té doby
než se privatizace skutečně rozjede, by měla
mít připravený projekt nebo koncept toho,
jak privatizaci kontrolovat, které body, které okamžiky
mohou být v celém procesu záludné.
Čili jde přesně o opak: odstranit balvan,
kterým by mohla být nedůvěra v probíhající
proces. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
do rozpravy se hlásí poslanec Karych.
Poslanec Alexandr Karych: Teď si nejsem jist, zda
zareaguji správně, ale doufám, že kolegyně
Ryšlinková nenaráží na to, že
vláda České republiky není stavu kontrolovat
proces privatizace, který jí je svěřen.
Prosil bych, aby tedy upřesnila svoje vystoupen v tomto
smyslu, abych věděl, na čem jsem. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Pan poslanec Nerad.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající,
rovněž se omlouvám. Chtěl bych panu
kolegovi Karychovi vysvětlit: byli jsme svědky na
"hodinkách s vládou", kdy jsme panu ministrovi
Ježkovi položili otázku ohledně kontroly
nějaké akce v privatizaci. Pan ministr nechal svým
kontrolním orgánem zpracovat asi padesátistránkový
elaborát, ve kterém jsme nenašli odpověď
na položenou otázku. Myslím, že pravě
tím "férmanent", který bude dán
dopředu, když kdokoliv z poslanců položí
dotaz na velkou privatizaci, ministerstvo kontroly celkem jednoduše
vytáhne jeden list, na kterém bude mít napsáno
co má zkontrolovat a tuto kontrolu provede. Tím
jsme mysleli to, co navrhujeme v usnesení v našem
rozpočtovém výboru.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
další přihlášky do rozpravy neregistruji,
proto rozpravu uzavírám a prosím pana ministra,
aby se ujal slova.
Ministr státní kontroly ČR Igor Němec: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem rád, že toto téma právě tady zaznělo. možná, že mělo zaznít už dávno, dávno před tímto jednáním.
Upozorňuji na to, že naše ministerstvo má 150 zaměstnanců, je to bezprecedentní případ v Evropě a i v ČSFR. Například v České republice vynakládá občan dvě koruny ročně na státní kontrolu, zatímco v Anglii 25,40.
Chtěl bych říci, že pokud se myslí usnesením plošná kontrola, - a teď mluvím za ministerstvo státní kontroly - plošná kontrola velké privatizace v tom smyslu jak je navrženo, tak naše ministerstvo by potřebovalo, - a to je jenom hrubý odhad, který mě napadl, - asi o 2000 zaměstnanců více.
My jsme schopni kontrolovat stížnosti. Řekl zde pan poslanec Nerad, že stížnosti už jsou. Ano, stížnosti jsou. Máme kolem tisíce stížností a v době, kdy jsem nastoupil na ministerstvo, počet stížností vzrostl o 40%. A musím říci, že ve velké většině jsou oprávněné. Naše ministerstvo je kapacitně přetíženo a když jsem přišel, respektive můj náměstek přišel do kontrolního a rozpočtového výboru s tím, že by naše ministerstvo přijalo 253 zaměstnanců, kteří by mohli sídlit po území České republiky ve dvaceti územních regionech, tak v podstatě výbor rozpočtový a kontrolní se k tomuto odmítl vyjádřit. A neustále slyším, že se bráním, aby rostl počet zaměstnanců ve státní správě.
Chci upozornit, že v této souvislosti bránit
růstu počtu pracovníků na ministerstvu
státní kontroly je obrovským omylem. Kdybychom
to srovnali, tak můžeme být jedna z nejvýkonnějších
fabrik v této zemi. Udělali jsme si jenom namátkový
průzkum: s náklady 330 tisíc na ministerstvo
státní kontroly, na činnost, přinášíme
do státního rozpočtu 80 milionů korun.
Ale skutečně, ministerstvo státní
kontroly je kapacitně přetíženo.