Čtvrtek 10. října 1991

Poslanec Jiří Payne: Velice se omlouvám, odskočil jsem si, a pak jsem sledoval rozpravu na chodbě, ale zřejmě jsem přeslechl nebo jsem nebyl přítomen, když jsem přišel na řadu.

Rád bych se obrátil na ministra vnitra České republiky pana Sokola a předsedu vlády České republiky pana Pitharta s naléhavou interpelací ve věcí problematiky slučování a rozdělování obcí. Omlouvám se ctěné sněmovně, že se vracím k tématu nad kterým jsme včera ztrávili celé odpoledne při projednávání tisku 393. Sněmovna návrh projednala a neschválila po mém soudu novelu velmi závažných paragrafů 10, 11 a doplnění o § 63b. V nastalé situaci po neschválení těchto návrhů je třeba okamžitě jednat. Vláda České republiky tisk 393 nedoporučila ke schválení a pan ministr vnitra se k projednávání nedostavil. Vláda České republiky však při neschválení nenavrhla jak uvedenou problematiku řešit. Takový postup považuji za velmi neodpovědný. Také ministr vnitra dnes při rozhovoru mi nebyl schopen objasnit jak si s uvedenou problematikou chce poradit.

Vysvětlím opět to co jsem vysvětloval včera již v předkládací zprávě, v čem spočívá problém, ačkoliv jsem tak již učinil včera. Při slučování a rozdělování obcí vždy vzniká nová obec. Ocituji § 10 odst. 1: "Sloučením vzniká nová obec jejíž území tvoří území slučovaných obcí."

V § 11 odst. 2 se říká: "Návrh na rozdělení obce může ministerstvo vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by nově vzniklé obce nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona."

Jestliže tedy při slučování a rozdělování obcí vždy vzniká nová obec nebo nové obce, jak také ukazuje odkaz pod čarou v § 56 volebního zákona, kde se říká "nové volby do zastupitelstev se konají, dojde-li ke vzniku nové obce" a je tam odkaz právě na § 10, 11 a 12 zákona o obcích. Jestliže tedy vznikají skutečně při rozdělování a slučování obcí zcela nové obce, a to vždy, potom se v nových obcích musejí konat vždy nové volby. Zákon o volbách má v § 58 ustanovení o obcích, které vzniklo před počátkem účinnosti zákona o obcích. Tam se říká, že přípravu voleb a volby provede místní národní výbor do jehož územní působnosti území obce naposledy patřilo. Ovšem tento paragraf je v přechodných ustanoveních a týká se pouze obcí vzniklých před začátkem účinnosti obecního zákona.

Znamená to tedy, že v těchto nově vzniklých obcí, kterých má být k 1. lednu příštího roku 1000-1200 nebude možno nové volby provést. Tyto obce zůstanou naprosto ve vzduchu a nebude možné žádným způsobem volby ani vyhlásit ani provést.

Dalším bodem s tím souvisejícím je otázka majetku obcí.

Nově vzniklé obce vzhledem k tomu, že majetek byl již obcím svěřen, a to zákonem o majetku obcí, a vzhledem k tomu, že v rozhodnutí o sloučení či rozdělení obcí musí být uvedeno majetkové a finanční vypořádání, je naprosto zákonité, že nově vzniklé obce budou mít také nějaký majetek. Ovšem tento majetek není kdo by spravoval a v mezidobí než přijmeme zákon, který vyřeší možnost vyhlášení voleb a provedení voleb a než se tyto volby provedou, tento majetek bude naprosto nekryt. Majetek bude za prvé chátrat a za druhé může být samozřejmě rozkraden.

A třetí otázka je otázka platnosti obecně závazných vyhlášek, které platily na území předchozích obcí, ale vzhledem k tomu, že vyhláška platí na území obce, kde byla vyhlášena a jestliže vznikla nová obec, tak na jejím území samozřejmě žádná starší vyhláška nemůže platit, vznikne pravděpodobně v každé z nově vzniklých obcí velmi obsáhlý spor o platnost vyhlášek. Domnívám se, že také v případě, že každý z občanů obce, který se obrátí k soudu nebo bude řešit věc ve správním řízení, musí tento spor vyhrát a nově vzniklé obce budou zcela zlikvidovány velikým množstvím těchto soudních sporů.

Proto bych prosil pana ministra vnitra a také premiéra české vlády, aby se okamžitě vyjádřili, jak chtějí uvedenou problematiku řešit, tj. otázku provedení voleb v nově vzniklých obcích, za druhé otázku platnosti vyhlášek v nově vzniklých obcích a za třetí otázku správy majetku v nově vzniklých obcích. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím pana poslance Payna, co mínil slovem "okamžitě". Mínil tím, aby pan ministr odpověděl ihned? Pan ministr je schopen odpovědět ihned.

Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážené dámy, vážení pánové, než přistoupím k podstatě věci, dovolte, abych zrekapituloval několik údajů, které s touto podstatou souvisí.

V rámci návrhu vládního zákona o obcích byla předkládána i část, která obsahovala ustanovení o místním referendu s tím, že podrobnosti tohoto referenda stanoví vláda svým nařízením. V rámci projednávání v ČNR nebyla tato pasáž navrhovaná vládou, potažmo ministerstvem vnitra, akceptována. Zákon o obcích byl tedy schválen bez tohoto dodatku, bez této části.

Vzhledem k tomu, že obce stále tlačily na rozdělení, došlo k situaci, kdy české ministerstvo vnitra vypracovalo podklady k zákonu o referendu a tyto podklady předalo České národní radě, kde byla ustanovena komise nebo - řekněme tomu - skupina poslanců, kteří prohlásili, že sami na základě těchto dodaných podkladů vypracují znění zákona. Je to velice netypická záležitost, resortně nesporně spadá do kompetence ministerstva vnitra vypracovat tento zákon. Nic takového nebylo vládou uloženo zřejmě proto, že zákonodárný orgán svým prohlášením a svým dalším postupem tuto zákonodárnou iniciativu atrahoval. To je nepochybně možné.

České ministerstvo vnitra se opakovaně zajímalo o stav věci a postupně - a tu situaci znáte - to dospělo až k tomu, že od září v podstatě začala vznikat reálná verze zákona, když před tím, tuším v červnu nebo v červenci, - byly projednány ve vládě zásady.

1. 10. t.r. bylo vládě doručeno paragrafované znění obou zákonů, jak o referendu, tak o volbách, tedy novely zákona. Podle sdělení - nemohu říci legislativní rady, protože ta se prostě nestihla sejít, - ale části legislativní sekce toto paragrafované znění neodpovídalo dříve schváleným zásadám.

Za této situace dne 2. 10., tedy den poté, česká vláda s těmito návrhy nesouhlasila. Tedy doporučila zákonodárnému orgánu, jakožto moc výkonná, abychom to brali v abstraktní formě, že tento zákon není v pořádku a mohou s ním být komplikace. Musím sám za sebe říci, že nevím, jak dobrý nebo špatný jsem právník, ale po jednom přečtení zákonného předpisu si netroufnu soudit, Jaký zákon je. Domnívám se, že prostor, který byl dán, bez ohledu na to, jaké byly konkrétní připomínky, vylučoval seriozní posouzení takto závažného dokumentu.

Česká národní rada zákon posléze přijala. V nějaké podobě, musím bohužel konstatovat, že neznám v jaké podobě, protože včera se souhlasem ČNR jsem zasedal ve vládě. Došlo tedy k situaci, která asi v parlamentních systémech není příliš obvyklá, kdy vaše shromáždění, vaše sněmovna přes nedoporučení výkonného orgánu nebo vlády schválila jaký si právní předpis a nyní je mi kladen dotaz, co s tím budu dělat, protože ten předpis se ukazuje jako nedokonalý.

Je pochopitelné, že něco s tím bude muset být uděláno, že jste ministerstvo vnitra i vládu postavili do velmi obtížné pozice, protože připravit za dva měsíce zákon, který by tuto situaci vyřešil a nezlobte se na mě, právě proto, že jsem právník, nechci tzv. střílet od boku a neřeknu, jaké to bude řešení, nevychrlím paragrafované znění a neřeknu ani zásady, m. j. z toho prostého důvodu, že vůbec nevím, co bylo včera schváleno, takže nevím, jaká cesta v této propasti bude. Budeme nepochybně nějakou cestu hledat, protože není jistě možná ta alternativa, kterou pan poslanec Payne načrtl. Mám jenom pocit, že tato hrůzná alternativa, která skutečně hrůzná je, o tom nepochybuji ani na vteřinu, pan poslanec Payne má pravdu, že majetkové spory, které mohou vzniknout při nedostatku normy, která by upravovala rozdělení majetku obcí, mohou vést až k hospodářskému krachu některých obcí, to je pravda, - tak tato katastrofální verze snad měla být zvažována dříve, než byl zákonný předpis přijat, schválen, protože tato situace je skutečně velmi vážná a nezlobte se na mě, víc vám v této chvíli k tomu říci prostě nedokážu. (potlesk).

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Sokolovi. Ptám se pana poslance Payna, zda je s odpovědí spokojen.

Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych upřesnit připomínku, že pan ministr zřejmě návrhy pořádně nečetl. My jsme všichni byli postaveni do velice silného časového stresu. Já jsem prosil předsedu ústavně právního výboru, aby projednali zásady ještě před prázdninami. Nestalo se tak. Zpracovat všechny připomínky, které byly shromážděny ve 30-ti dnech, byl podle mne rekordní výkon. Pracovali jsme na tom celou řadu nocí, skutečně bez jediné minuty spánku.

Chtěl bych říci, že zákon, který byl včera projednáván, byla novela obecního zřízení, která se zákonem o referendu souvisí velice nepřímo. Domnívám se, že pan ministr by si měl tyto věci uvědomovat už v té době, kdy o této věci jednala vláda. A vláda mohla přijmout stanovisko takové, že cítí, že problematika §§ 10, 11 a 63b) je natolik závažná, že by je měla doporučit ke schválení.

Nicméně já jsem položil otázku, co bude pan ministr dělat. Mě teď nezajímá celá geneze situace, to, že jsme od ministerstva vnitra dostali materiály, které byly naprosto nedostatečné, že to, kdy jsme si vyžádali další materiály, tak nám nebyly doručeny ministerstvem vnitra, prostě jsme nedostali materiály, o které jsme žádali. Já se ptám, co bude pan ministr a vláda České republiky dělat, protože se domnívám, že situace je tak naléhavá, zejména poté, že včera argumentem pro nepřijetí těchto paragrafů bylo to, že nebyly projednány na úrovni zásad. Jestliže tedy máme projednat zásady, to byl jediný důvod, proč tyto paragrafy nebyly přijaty, protože to příliš souvisí se zákony o referendu, ačkoliv já jsem ujišťoval a opakovaně jsme to říkali, jak na zasedání výboru, tak zde, že to spolu nesouvisí, jestliže mají být schváleny zásady a pak paragrafované znění, tak skutečně k této katastrofě dojde.

Ptám se, co bude vláda České republiky dělat? Situace se tak vyvinula. ČNR rozhodla neodpovědně a teď je třeba okamžitě reagovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Paynovi. Z jeho přednesu usuzuji, že není spokojen s odpovědí pana ministra Sokola. Ptám se, zda chce pan ministr Sokol ještě odpověď doplnit?

Táži se pana poslance Payna, zda je spokojen s odpovědí pana ministra Sokola? (Poslanec Payne: ano).

Je sněmovna spokojena s odpovědí pana ministra Sokola?

Kdo souhlasí s touto odpovědí, ať zvedne ruku. 82.

Kdo je proti? 2.

Zdržel se hlasování? 26.

Kdo z poslanců nehlasoval? 1.

Zjišťuji, že nejsme usnášeníschopni. Prosím poslance, kteří se zdržují na chodbě, aby se ukáznili a vešli do sněmovny a šetřili čas druhých. Prosím skrutátory, aby sečetli přítomné ve sněmovně. Dávám znovu hlasovat o tom, zda sněmovna souhlasí s odpovědí pana ministra Sokola, i když pro ty, kteří tady nebyli, to bude těžké. Předpokládám, že sledovali průběh jednání v kuloárech, protože jinak by to bylo neomluvitelné.

Kdo souhlasí s odpovědí pana ministra Sokola, ať zvedne ruku. 80.

Kdo je proti? 5.

Zdržel se hlasování? 25.

Sněmovna přijala vysvětlení pana ministra Sokola.

Nyní se dostavil do sněmovny pan poslanec Koráb a požádal, aby směl být zastoupen dalším interpelujícím dr. Janečkem.

Prosím dr. Janečka, aby se dostavil k řečništi.

Poslanec Josef Janeček: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, tato interpelace byla zaměřena na vládu, protože byla myšlena jako pomoc ministerstvu zdravotnictví. Proto jsme rádi, že jsme mohli vyslechnout, že vláda je připravena k tomu, aby předložila včas předlohy zákonů. To je k bodu č. 1

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Je nutno rozdělit vaši odpověď na dvě části. Na tu, která směřuje vůči panu ministru Bojarovi a která směřuje k ministru Špačkovi. Buďte tak laskav a zaměřte se na ústní vysvětlení pana ministra Bojara.

Poslanec Josef Janeček: Je to nepochopení. Interpelace byla směřována na vládu, nikoli na pana ministra Bojara. Je pravda, že pan ministr Bojar kvalifikovaně některé body zodpověděl. S tím jsme spokojeni. Jedná se o bod č. 1.

Ostatní body, to je body 2, 3 předpokládáme, že budou zodpovězeny ve lhůtě asi 14 dnů, protože to jsou body ekonomické.

Bod č. 4 doufáme, že vláda zodpoví. Může to být stejná doba tak, aby bylo jasné, kterým předpisem a kdy bude upravena problematiky středně zdravotnického personálu.

Jsme spokojeni s odpovědí na bod č. 5.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Mohu z toho vyrozumět, že pokud jde o odpověď pana ministra Bojara, jste spokojeni se všemi přednesenými body. Zůstávají nezodpovězeny body 2, 3, které by měl zodpovědět pan ministr Špaček, bod č. 4 by měla zodpovědět vláda jako celek a bod č. 5 - o tom váš předřečník pan poslanec Koráb prohlásil, že je s ním spokojen.

Poslanec Josef Janeček: Potvrdil jsem to. Řekl jsem, že s tímto bodem jsme spokojeni. Je to ta část, která byla směřována na vládu, a některé body z této části pan ministr Bojar kvalifikovaně zodpověděl.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Budeme hlasovat pokud jde o odpověď pana ministra Bojara. Souhlasí sněmovna s odpovědí pana ministra Bojara, kterou poskytl sněmovně a poslanci Korábovi, Janečkovi a spol.?

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 85.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 31.

Pokud jde o odpověď pana ministra Bojara, byla sněmovnou přijata. Zůstává ovšem dále pro vládu otevřená otázka bodů 2, 3 a 4. Pokud jde o bod 2 a 3 má je zodpovědět pan ministr Špaček a čtvrtý jako takový vláda.

Nyní dávám hlasovat o lhůtě, kterou stanovil již pan poslanec Janeček, a to 14 dnů.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat sněmovnou o tom, zda pokládá tuto lhůtu přiměřenou.

Kdo je pro tuto lhůtu, ať zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? 1.

Děkuji. Lhůta byla shledána přiměřenou. Jako další se s interpelací přihlásil do rozpravy pan poslanec Klener.

Poslanec Pavel Klener: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno. Moje interpelace bude velice krátká, bude na ministra vnitra pana doktora Sokola. V průběhu dnešního zasedání mi byl doručen list studentů lékařské fakulty, kteří se na mě obrátili s tím, abych interpeloval pana ministra k opatřením zajišťujícím bezpečnost zahraničních studentů. V poslední době se totiž množí případy napadání studentů skupinami skin heads. K jednomu závažnému napadení došlo včera ve večerních hodinách, kdy byli těžce zraněni dva studenti, jeden indické národnosti, má zlomené obě dolní končetiny, je hospitalizován v nemocnici na Vinohradech. Druhý student lékařské fakulty má přeraženou ruku a je hospitalizován na III. chirurgické klinice. Ovšem, dnes dopoledne - já už jsem s panem ministrem o tom jednal - bylo opět srocení skinů na Náměstí krále Jiřího, kde je v blízkosti kolej 5. květen, pan ministr tam pohotově poslal hlídku, ale než se tam hlídka dostavila, už tam byli skini rozptýleni. Čili dnes jsme o tom ve sněmovně hovořili. Nejde pouze o napadání občanů romské národnosti, ale jde o projev rasismu, kterému bychom měli v zárodku čelit. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Klenerovi. Pan ministr Sokol chce krátce odpovědět.

Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážená sněmovno, o této věci jsem jednal s panem poslancem, ale nejen to, včera o celé věci jednala vláda a dospěla k závěru, že v celém tom spektru trestné činnosti, která je páchána a která nikoho neuspokojuje, se problémy holých lebek a jejich agresivního vystupování s rasistickým zaměřením se objevuje jako velice specifický problém, který bude nutno řešit specifickými metodami. V zásadě nyní je projednáváno prohlášení vlády, které konstatuje, že ministrovi vnitra je uloženo, aby všemi dostupnými prostředky zamezil řádění těchto skupin. To znamená maximální tvrdost vůči těmto skupinám a současně bude koordinační bezpečnostní rada vlády projednávat krátko i dlouhodobá opatření, kterými tato situace bude nadále řešena. Je pochopitelné, že asi nebude možné zabránit tomu, aby někde nějaký student, stejně jako náš občan, nebyl napaden. To se stává v každé zemi, ale rozhodně nemůžeme připustit, aby se to stalo oblíbenou zábavou některých lidí a aby se bez jakéhokoliv nebezpečí pohybovali městy a napadali kdy chtějí. To je věc se kterou není možné si zahrávat a jsme rozhodnuti použít veškerých dostupných prostředků, které máme a vystupovat s tvrdostí, která nebude možná všemi vždy hodnocena jako adekvátní, ale v tomto směru, podle mého názoru, nelze absolutně ustoupit. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi Sokolovi. Je pan poslanec Klener spokojen s odpovědí? (Poslanec Klener: Ano.) Děkuji. Je sněmovna spokojena s odpovědí?

Dávám o tom hlasovat. 111. Děkuji.

Odpověď byla zřejmě přijata.

Jako další se přihlásil do diskuse poslanec Dohnal s interpelací na vládu.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, vážené kolegyně a kolegové, vznáším interpelaci na českou vládu ve věci uzákonění institutu domovského práva. Na legislativním odboru ministerstva vnitra jsem zjistil, že se sice uvažuje s novelou zákona o obci v této věci, ale ještě není určen termín, kdy zásady této novely budou v příštím roce České národní radě předány k projednání. Domnívám se, že uzákonění domovského práva by svým dílem pomohlo řešit některé negativní jevy v naší společnosti a proto žádám českou vládu, aby podnikla taková opatření, aby tyto zásady České národní radě byly doručeny k projednání co nejdříve a zároveň požaduji na české vládě, aby mi ve lhůtě odpověděla, kdy tyto zásady novely České národní radě předány budou. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Jako další se přihlásila paní poslankyně Mazalová a to je poslední příspěvek k tomuto bodu.

Poslankyně Gerta Mazalová: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno, dovoluji se obrátit se svojí interpelací, tedy interpelací svou a mého kolegy pana poslance Andrleho, na pana ministra vnitra Tomáše Sokola ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER.

Vážený pane ministře, obracím se na Vás s naší interpelací ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER, které začal vyrábět LET, akciová společnost Kunovice, jako jeden z náhradních programů výroby. Tyto měřiče připravilo do výroby vývojové pracoviště tohoto podniku, jsou plně srovnatelné s konkurenčními výrobky ze Švýcarska, Rakouska a Německa.

Podnik LET vyráběl kromě letecké techniky i techniku radiolokační, tato výroba však v důsledku konverze klesla téměř na nulu. Jsou informace o tom, že ministerstvo vnitra ČR má snahu nakoupit tyto přístroje - měřiče rychlostí v zahraničí, přestože je jejich cena při srovnatelné kvalitě podstatně vyšší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP