Poslanec Jiří Payne: Velice se omlouvám, odskočil jsem si, a pak jsem sledoval rozpravu na chodbě, ale zřejmě jsem přeslechl nebo jsem nebyl přítomen, když jsem přišel na řadu.
Rád bych se obrátil na ministra vnitra České republiky pana Sokola a předsedu vlády České republiky pana Pitharta s naléhavou interpelací ve věcí problematiky slučování a rozdělování obcí. Omlouvám se ctěné sněmovně, že se vracím k tématu nad kterým jsme včera ztrávili celé odpoledne při projednávání tisku 393. Sněmovna návrh projednala a neschválila po mém soudu novelu velmi závažných paragrafů 10, 11 a doplnění o § 63b. V nastalé situaci po neschválení těchto návrhů je třeba okamžitě jednat. Vláda České republiky tisk 393 nedoporučila ke schválení a pan ministr vnitra se k projednávání nedostavil. Vláda České republiky však při neschválení nenavrhla jak uvedenou problematiku řešit. Takový postup považuji za velmi neodpovědný. Také ministr vnitra dnes při rozhovoru mi nebyl schopen objasnit jak si s uvedenou problematikou chce poradit.
Vysvětlím opět to co jsem vysvětloval včera již v předkládací zprávě, v čem spočívá problém, ačkoliv jsem tak již učinil včera. Při slučování a rozdělování obcí vždy vzniká nová obec. Ocituji § 10 odst. 1: "Sloučením vzniká nová obec jejíž území tvoří území slučovaných obcí."
V § 11 odst. 2 se říká: "Návrh na rozdělení obce může ministerstvo vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by nově vzniklé obce nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona."
Jestliže tedy při slučování a rozdělování obcí vždy vzniká nová obec nebo nové obce, jak také ukazuje odkaz pod čarou v § 56 volebního zákona, kde se říká "nové volby do zastupitelstev se konají, dojde-li ke vzniku nové obce" a je tam odkaz právě na § 10, 11 a 12 zákona o obcích. Jestliže tedy vznikají skutečně při rozdělování a slučování obcí zcela nové obce, a to vždy, potom se v nových obcích musejí konat vždy nové volby. Zákon o volbách má v § 58 ustanovení o obcích, které vzniklo před počátkem účinnosti zákona o obcích. Tam se říká, že přípravu voleb a volby provede místní národní výbor do jehož územní působnosti území obce naposledy patřilo. Ovšem tento paragraf je v přechodných ustanoveních a týká se pouze obcí vzniklých před začátkem účinnosti obecního zákona.
Znamená to tedy, že v těchto nově vzniklých obcí, kterých má být k 1. lednu příštího roku 1000-1200 nebude možno nové volby provést. Tyto obce zůstanou naprosto ve vzduchu a nebude možné žádným způsobem volby ani vyhlásit ani provést.
Dalším bodem s tím souvisejícím je otázka majetku obcí.
Nově vzniklé obce vzhledem k tomu, že majetek byl již obcím svěřen, a to zákonem o majetku obcí, a vzhledem k tomu, že v rozhodnutí o sloučení či rozdělení obcí musí být uvedeno majetkové a finanční vypořádání, je naprosto zákonité, že nově vzniklé obce budou mít také nějaký majetek. Ovšem tento majetek není kdo by spravoval a v mezidobí než přijmeme zákon, který vyřeší možnost vyhlášení voleb a provedení voleb a než se tyto volby provedou, tento majetek bude naprosto nekryt. Majetek bude za prvé chátrat a za druhé může být samozřejmě rozkraden.
A třetí otázka je otázka platnosti obecně závazných vyhlášek, které platily na území předchozích obcí, ale vzhledem k tomu, že vyhláška platí na území obce, kde byla vyhlášena a jestliže vznikla nová obec, tak na jejím území samozřejmě žádná starší vyhláška nemůže platit, vznikne pravděpodobně v každé z nově vzniklých obcí velmi obsáhlý spor o platnost vyhlášek. Domnívám se, že také v případě, že každý z občanů obce, který se obrátí k soudu nebo bude řešit věc ve správním řízení, musí tento spor vyhrát a nově vzniklé obce budou zcela zlikvidovány velikým množstvím těchto soudních sporů.
Proto bych prosil pana ministra vnitra a také premiéra
české vlády, aby se okamžitě
vyjádřili, jak chtějí uvedenou problematiku
řešit, tj. otázku provedení voleb v
nově vzniklých obcích, za druhé otázku
platnosti vyhlášek v nově vzniklých
obcích a za třetí otázku správy
majetku v nově vzniklých obcích. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím pana poslance Payna, co mínil slovem
"okamžitě". Mínil tím, aby
pan ministr odpověděl ihned? Pan ministr je schopen
odpovědět ihned.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážené dámy, vážení pánové, než přistoupím k podstatě věci, dovolte, abych zrekapituloval několik údajů, které s touto podstatou souvisí.
V rámci návrhu vládního zákona o obcích byla předkládána i část, která obsahovala ustanovení o místním referendu s tím, že podrobnosti tohoto referenda stanoví vláda svým nařízením. V rámci projednávání v ČNR nebyla tato pasáž navrhovaná vládou, potažmo ministerstvem vnitra, akceptována. Zákon o obcích byl tedy schválen bez tohoto dodatku, bez této části.
Vzhledem k tomu, že obce stále tlačily na rozdělení, došlo k situaci, kdy české ministerstvo vnitra vypracovalo podklady k zákonu o referendu a tyto podklady předalo České národní radě, kde byla ustanovena komise nebo - řekněme tomu - skupina poslanců, kteří prohlásili, že sami na základě těchto dodaných podkladů vypracují znění zákona. Je to velice netypická záležitost, resortně nesporně spadá do kompetence ministerstva vnitra vypracovat tento zákon. Nic takového nebylo vládou uloženo zřejmě proto, že zákonodárný orgán svým prohlášením a svým dalším postupem tuto zákonodárnou iniciativu atrahoval. To je nepochybně možné.
České ministerstvo vnitra se opakovaně zajímalo o stav věci a postupně - a tu situaci znáte - to dospělo až k tomu, že od září v podstatě začala vznikat reálná verze zákona, když před tím, tuším v červnu nebo v červenci, - byly projednány ve vládě zásady.
1. 10. t.r. bylo vládě doručeno paragrafované znění obou zákonů, jak o referendu, tak o volbách, tedy novely zákona. Podle sdělení - nemohu říci legislativní rady, protože ta se prostě nestihla sejít, - ale části legislativní sekce toto paragrafované znění neodpovídalo dříve schváleným zásadám.
Za této situace dne 2. 10., tedy den poté, česká vláda s těmito návrhy nesouhlasila. Tedy doporučila zákonodárnému orgánu, jakožto moc výkonná, abychom to brali v abstraktní formě, že tento zákon není v pořádku a mohou s ním být komplikace. Musím sám za sebe říci, že nevím, jak dobrý nebo špatný jsem právník, ale po jednom přečtení zákonného předpisu si netroufnu soudit, Jaký zákon je. Domnívám se, že prostor, který byl dán, bez ohledu na to, jaké byly konkrétní připomínky, vylučoval seriozní posouzení takto závažného dokumentu.
Česká národní rada zákon posléze přijala. V nějaké podobě, musím bohužel konstatovat, že neznám v jaké podobě, protože včera se souhlasem ČNR jsem zasedal ve vládě. Došlo tedy k situaci, která asi v parlamentních systémech není příliš obvyklá, kdy vaše shromáždění, vaše sněmovna přes nedoporučení výkonného orgánu nebo vlády schválila jaký si právní předpis a nyní je mi kladen dotaz, co s tím budu dělat, protože ten předpis se ukazuje jako nedokonalý.
Je pochopitelné, že něco s tím bude
muset být uděláno, že jste ministerstvo
vnitra i vládu postavili do velmi obtížné
pozice, protože připravit za dva měsíce
zákon, který by tuto situaci vyřešil
a nezlobte se na mě, právě proto, že
jsem právník, nechci tzv. střílet
od boku a neřeknu, jaké to bude řešení,
nevychrlím paragrafované znění a neřeknu
ani zásady, m. j. z toho prostého důvodu,
že vůbec nevím, co bylo včera schváleno,
takže nevím, jaká cesta v této propasti
bude. Budeme nepochybně nějakou cestu hledat, protože
není jistě možná ta alternativa, kterou
pan poslanec Payne načrtl. Mám jenom pocit, že
tato hrůzná alternativa, která skutečně
hrůzná je, o tom nepochybuji ani na vteřinu,
pan poslanec Payne má pravdu, že majetkové
spory, které mohou vzniknout při nedostatku normy,
která by upravovala rozdělení majetku obcí,
mohou vést až k hospodářskému
krachu některých obcí, to je pravda, - tak
tato katastrofální verze snad měla být
zvažována dříve, než byl zákonný
předpis přijat, schválen, protože tato
situace je skutečně velmi vážná
a nezlobte se na mě, víc vám v této
chvíli k tomu říci prostě nedokážu.
(potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Sokolovi. Ptám se pana
poslance Payna, zda je s odpovědí spokojen.
Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych upřesnit připomínku, že pan ministr zřejmě návrhy pořádně nečetl. My jsme všichni byli postaveni do velice silného časového stresu. Já jsem prosil předsedu ústavně právního výboru, aby projednali zásady ještě před prázdninami. Nestalo se tak. Zpracovat všechny připomínky, které byly shromážděny ve 30-ti dnech, byl podle mne rekordní výkon. Pracovali jsme na tom celou řadu nocí, skutečně bez jediné minuty spánku.
Chtěl bych říci, že zákon, který byl včera projednáván, byla novela obecního zřízení, která se zákonem o referendu souvisí velice nepřímo. Domnívám se, že pan ministr by si měl tyto věci uvědomovat už v té době, kdy o této věci jednala vláda. A vláda mohla přijmout stanovisko takové, že cítí, že problematika §§ 10, 11 a 63b) je natolik závažná, že by je měla doporučit ke schválení.
Nicméně já jsem položil otázku, co bude pan ministr dělat. Mě teď nezajímá celá geneze situace, to, že jsme od ministerstva vnitra dostali materiály, které byly naprosto nedostatečné, že to, kdy jsme si vyžádali další materiály, tak nám nebyly doručeny ministerstvem vnitra, prostě jsme nedostali materiály, o které jsme žádali. Já se ptám, co bude pan ministr a vláda České republiky dělat, protože se domnívám, že situace je tak naléhavá, zejména poté, že včera argumentem pro nepřijetí těchto paragrafů bylo to, že nebyly projednány na úrovni zásad. Jestliže tedy máme projednat zásady, to byl jediný důvod, proč tyto paragrafy nebyly přijaty, protože to příliš souvisí se zákony o referendu, ačkoliv já jsem ujišťoval a opakovaně jsme to říkali, jak na zasedání výboru, tak zde, že to spolu nesouvisí, jestliže mají být schváleny zásady a pak paragrafované znění, tak skutečně k této katastrofě dojde.
Ptám se, co bude vláda České republiky
dělat? Situace se tak vyvinula. ČNR rozhodla neodpovědně
a teď je třeba okamžitě reagovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Paynovi. Z jeho přednesu usuzuji, že není spokojen s odpovědí pana ministra Sokola. Ptám se, zda chce pan ministr Sokol ještě odpověď doplnit?
Táži se pana poslance Payna, zda je spokojen s odpovědí pana ministra Sokola? (Poslanec Payne: ano).
Je sněmovna spokojena s odpovědí pana ministra Sokola?
Kdo souhlasí s touto odpovědí, ať zvedne ruku. 82.
Kdo je proti? 2.
Zdržel se hlasování? 26.
Kdo z poslanců nehlasoval? 1.
Zjišťuji, že nejsme usnášeníschopni. Prosím poslance, kteří se zdržují na chodbě, aby se ukáznili a vešli do sněmovny a šetřili čas druhých. Prosím skrutátory, aby sečetli přítomné ve sněmovně. Dávám znovu hlasovat o tom, zda sněmovna souhlasí s odpovědí pana ministra Sokola, i když pro ty, kteří tady nebyli, to bude těžké. Předpokládám, že sledovali průběh jednání v kuloárech, protože jinak by to bylo neomluvitelné.
Kdo souhlasí s odpovědí pana ministra Sokola, ať zvedne ruku. 80.
Kdo je proti? 5.
Zdržel se hlasování? 25.
Sněmovna přijala vysvětlení pana ministra Sokola.
Nyní se dostavil do sněmovny pan poslanec Koráb a požádal, aby směl být zastoupen dalším interpelujícím dr. Janečkem.
Prosím dr. Janečka, aby se dostavil k řečništi.
Poslanec Josef Janeček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane ministře, tato interpelace byla zaměřena
na vládu, protože byla myšlena jako pomoc ministerstvu
zdravotnictví. Proto jsme rádi, že jsme mohli
vyslechnout, že vláda je připravena k tomu,
aby předložila včas předlohy zákonů.
To je k bodu č. 1
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Je nutno rozdělit vaši odpověď na
dvě části. Na tu, která směřuje
vůči panu ministru Bojarovi a která směřuje
k ministru Špačkovi. Buďte tak laskav a zaměřte
se na ústní vysvětlení pana ministra
Bojara.
Poslanec Josef Janeček: Je to nepochopení. Interpelace byla směřována na vládu, nikoli na pana ministra Bojara. Je pravda, že pan ministr Bojar kvalifikovaně některé body zodpověděl. S tím jsme spokojeni. Jedná se o bod č. 1.
Ostatní body, to je body 2, 3 předpokládáme, že budou zodpovězeny ve lhůtě asi 14 dnů, protože to jsou body ekonomické.
Bod č. 4 doufáme, že vláda zodpoví. Může to být stejná doba tak, aby bylo jasné, kterým předpisem a kdy bude upravena problematiky středně zdravotnického personálu.
Jsme spokojeni s odpovědí na bod č. 5.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Mohu z toho vyrozumět, že pokud jde o odpověď
pana ministra Bojara, jste spokojeni se všemi přednesenými
body. Zůstávají nezodpovězeny body
2, 3, které by měl zodpovědět pan
ministr Špaček, bod č. 4 by měla zodpovědět
vláda jako celek a bod č. 5 - o tom váš
předřečník pan poslanec Koráb
prohlásil, že je s ním spokojen.
Poslanec Josef Janeček: Potvrdil jsem to. Řekl
jsem, že s tímto bodem jsme spokojeni. Je to ta část,
která byla směřována na vládu,
a některé body z této části
pan ministr Bojar kvalifikovaně zodpověděl.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Budeme hlasovat pokud jde o odpověď pana ministra Bojara. Souhlasí sněmovna s odpovědí pana ministra Bojara, kterou poskytl sněmovně a poslanci Korábovi, Janečkovi a spol.?
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 85.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 31.
Pokud jde o odpověď pana ministra Bojara, byla sněmovnou přijata. Zůstává ovšem dále pro vládu otevřená otázka bodů 2, 3 a 4. Pokud jde o bod 2 a 3 má je zodpovědět pan ministr Špaček a čtvrtý jako takový vláda.
Nyní dávám hlasovat o lhůtě,
kterou stanovil již pan poslanec Janeček, a to 14
dnů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat sněmovnou o tom, zda pokládá tuto lhůtu přiměřenou.
Kdo je pro tuto lhůtu, ať zvedne ruku. 90.
Kdo je proti? 1.
Děkuji. Lhůta byla shledána přiměřenou.
Jako další se s interpelací přihlásil
do rozpravy pan poslanec Klener.
Poslanec Pavel Klener: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
vážená sněmovno. Moje interpelace bude
velice krátká, bude na ministra vnitra pana doktora
Sokola. V průběhu dnešního zasedání
mi byl doručen list studentů lékařské
fakulty, kteří se na mě obrátili s
tím, abych interpeloval pana ministra k opatřením
zajišťujícím bezpečnost zahraničních
studentů. V poslední době se totiž množí
případy napadání studentů skupinami
skin heads. K jednomu závažnému napadení
došlo včera ve večerních hodinách,
kdy byli těžce zraněni dva studenti, jeden
indické národnosti, má zlomené obě
dolní končetiny, je hospitalizován v nemocnici
na Vinohradech. Druhý student lékařské
fakulty má přeraženou ruku a je hospitalizován
na III. chirurgické klinice. Ovšem, dnes dopoledne
- já už jsem s panem ministrem o tom jednal - bylo
opět srocení skinů na Náměstí
krále Jiřího, kde je v blízkosti kolej
5. květen, pan ministr tam pohotově poslal hlídku,
ale než se tam hlídka dostavila, už tam byli
skini rozptýleni. Čili dnes jsme o tom ve sněmovně
hovořili. Nejde pouze o napadání občanů
romské národnosti, ale jde o projev rasismu, kterému
bychom měli v zárodku čelit. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Klenerovi. Pan ministr Sokol chce
krátce odpovědět.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážená
sněmovno, o této věci jsem jednal s panem
poslancem, ale nejen to, včera o celé věci
jednala vláda a dospěla k závěru,
že v celém tom spektru trestné činnosti,
která je páchána a která nikoho neuspokojuje,
se problémy holých lebek a jejich agresivního
vystupování s rasistickým zaměřením
se objevuje jako velice specifický problém, který
bude nutno řešit specifickými metodami. V zásadě
nyní je projednáváno prohlášení
vlády, které konstatuje, že ministrovi vnitra
je uloženo, aby všemi dostupnými prostředky
zamezil řádění těchto skupin.
To znamená maximální tvrdost vůči
těmto skupinám a současně bude koordinační
bezpečnostní rada vlády projednávat
krátko i dlouhodobá opatření, kterými
tato situace bude nadále řešena. Je pochopitelné,
že asi nebude možné zabránit tomu, aby
někde nějaký student, stejně jako
náš občan, nebyl napaden. To se stává
v každé zemi, ale rozhodně nemůžeme
připustit, aby se to stalo oblíbenou zábavou
některých lidí a aby se bez jakéhokoliv
nebezpečí pohybovali městy a napadali kdy
chtějí. To je věc se kterou není možné
si zahrávat a jsme rozhodnuti použít veškerých
dostupných prostředků, které máme
a vystupovat s tvrdostí, která nebude možná
všemi vždy hodnocena jako adekvátní, ale
v tomto směru, podle mého názoru, nelze absolutně
ustoupit. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi Sokolovi. Je pan poslanec Klener spokojen s odpovědí? (Poslanec Klener: Ano.) Děkuji. Je sněmovna spokojena s odpovědí?
Dávám o tom hlasovat. 111. Děkuji.
Odpověď byla zřejmě přijata.
Jako další se přihlásil do diskuse poslanec
Dohnal s interpelací na vládu.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážená
paní předsedkyně, vážená
česká vládo, vážené kolegyně
a kolegové, vznáším interpelaci na českou
vládu ve věci uzákonění institutu
domovského práva. Na legislativním odboru
ministerstva vnitra jsem zjistil, že se sice uvažuje
s novelou zákona o obci v této věci, ale
ještě není určen termín, kdy
zásady této novely budou v příštím
roce České národní radě předány
k projednání. Domnívám se, že
uzákonění domovského práva
by svým dílem pomohlo řešit některé
negativní jevy v naší společnosti a
proto žádám českou vládu, aby
podnikla taková opatření, aby tyto zásady
České národní radě byly doručeny
k projednání co nejdříve a zároveň
požaduji na české vládě, aby
mi ve lhůtě odpověděla, kdy tyto zásady
novely České národní radě předány
budou. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Jako další
se přihlásila paní poslankyně Mazalová
a to je poslední příspěvek k tomuto
bodu.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno, dovoluji se obrátit se svojí interpelací, tedy interpelací svou a mého kolegy pana poslance Andrleho, na pana ministra vnitra Tomáše Sokola ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER.
Vážený pane ministře, obracím se na Vás s naší interpelací ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER, které začal vyrábět LET, akciová společnost Kunovice, jako jeden z náhradních programů výroby. Tyto měřiče připravilo do výroby vývojové pracoviště tohoto podniku, jsou plně srovnatelné s konkurenčními výrobky ze Švýcarska, Rakouska a Německa.
Podnik LET vyráběl kromě letecké techniky
i techniku radiolokační, tato výroba však
v důsledku konverze klesla téměř na
nulu. Jsou informace o tom, že ministerstvo vnitra ČR
má snahu nakoupit tyto přístroje - měřiče
rychlostí v zahraničí, přestože
je jejich cena při srovnatelné kvalitě podstatně
vyšší.