Úterý 8. října 1991

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Ptám se sněmovny, zda souhlasí, aby o těchto pozměňovacích návrzích se hlasovalo najednou.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 114.

Děkuji je to jasné.

Dávám hlasovat o všech třech pozměňovacích návrzích současně.

Kdo je pro tyto pozměňovací návrhy, ať zvedne ruku. 109.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 3.

Děkuji. Tyto pozměňovací návrhy byly schváleny. Prosím pana poslance Nováka, aby pokračoval.

Poslanec Jiří Novák: Pan poslanec Ortman navrhuje, aby první věta §9 odst. 1 návrhu zákona zněl:

Přísedící okresních a krajských soudů, dále jen přísedící, volí obecní zastupitelstva v obvodu příslušného soudu z kandidátů navržených členy těchto zastupitelstev.

Prosím, abyste nechal, pane místopředsedo, o tomto návrhu hlasovat.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu poslance Ortmana.

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 98.

Kdo je proti? 1.

Zdržel se hlasování? 17.

tento pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Jiří Novák: Je zde poslední návrh pana poslance Ortmana, aby v §37 návrhu zákona byla vypuštěna poslední věta.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro vypuštění poslední věty, ať zvedne ruku. 30.

Kdo je proti? 3.

Zdržel se hlasování? 83.

Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.

Poslanec Jiří Novák: Domnívám se, že jsou vyčerpány všechny pozměňovací návrhy, které padly z pléna. Doporučuji, aby bylo hlasováno o celém vládním návrhu zákona ČNR o některých opatřeních v soudnictví o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů ČR ve znění společné zprávy tisk 407 a ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, které vzešly z tohoto projednávání.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o celé zprávě včetně schválených pozměňovacích návrhů.

Kdo je pro? 121.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 1.

Děkuji návrh zákona byl schválen. Blahopřeji panu ministrovi.

Dříve než přikročíme k dalšímu programu, máme zde naši milou kolegyni paní poslankyni Moserovou, která se s námi loučí. Dal bych jí slovo.

Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, členové vlády, kolegové a kolegyně, nebojte se, nenapsala jsem si proslov, napsala jsem si jen čtyři slova.

Chci se s vámi rozloučit, protože odjíždím velmi daleko a na dost dlouho. Chci se rozloučit s vámi, ale i s pracovníky ČNR včetně našich pilných včeliček stenografek a chci říci, že mně bude tato sněmovna neobyčejně chybět, že se mi bude velmi stýskat.

Čtyři slova, která jsem si napsala jsou: moudrost, prozíravost, rozvaha a dobrá vůle.

Ráda bych této sněmovně popřála co nejvíce moudrosti, prozíravosti, rozvahy a dobré vůle, aby tyto všechny vlastnosti tak důležité pro poslaneckou práci převážily v závažných věcech nad stranickými neshodami. Je to v dnešní době nezbytné.

Přeji to nejen vám, ale tuto moudrost, prozíravost rozvahu a dobrou vůli v této sněmovně přeji hlavně lidem Koruny české, kteří na vás závisejí.

Přeji vám mnoho zdaru a budeme na sebe vzpomínat.

Děkuji vám. /potlesk/

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji paní poslankyni Moserové. Jistě se mnou budete souhlasit, když jménem celé naší sněmovny jí popřejeme hodně zdraví a úspěchů v její práci velvyslankyně ČSFR v Austrálii. Mnoho úspěchů.

Oznámil jsem vám, že skončíme v 16.30. Zbývá nám ještě 3/4 hodiny. Dalším bodem byl návrh na volbu předsedy výboru pro vědu vzdělání a kulturu, což je tajné hlasování, které se protáhne. Proto považuji za vhodné požádat vás, abychom tyto dva body, tj. bod 10 a 11 - návrh výboru petičního, kde také budeme muset tajně hlasovat, odsunuli na zítřek s tím, že bychom projednali bod č. 12, tj. návrh na zrušení obecně závazných vyhlášek městských zastupitelstev podle sněmovních tisků 378 a 379. Prosím o souhlas sněmovny, zda souhlasíte s tímto přesunem.

Kdo je pro? 103.

Je to většina. Přikročíme k poslednímu bodu tj. bod

X.

Návrh na zrušení obecně závazných vyhlášek městských zastupitelstev podle sněmovních tisků 378 a 379.

Návrhy uvedené ve sněmovních tiscích vám byly předloženy na minulé schůzi ČNR. Předseda výboru ČNR pro územní správu a národnosti poslanec Hrazdíra doporučil, aby tyto návrhy před schválením ČNR byly doplněny o stanoviska výborů ústavně právního, církevního a humanitárního a rozpočtového a kontrolního.

Prosím pana poslance Hrazdíru, aby nám předložený návrh odůvodnil a přednesl stanovisko výborů ČNR.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové v souladu s ustanovením §62, odst. 1 zákona 366/90 Sb., předložil přednosta okresního úřadu v Olomouci návrh, aby ČNR zrušila obecně závaznou vyhlášku, kterou přijalo zastupitelstvo statutárního města Olomouce 26. března 1991 tak, jak je uvedeno v tisku 378, který jste všichni obdrželi na minulé schůzi ČNR.

Přednosta okresního úřadu pozastavil v návaznosti na ustanovení zákona o obcích výkon citované vyhlášky dne 25. března 1991.

Okresní zastupitelstvo města Olomouce svým rozhodnutím ze dne 11. června letošního roku však tuto vyhlášku ponechalo v platnosti. Vzhledem k tomu, že podle rozhodnutí okresního úřadu, článek 2 vyhlášky statutárního města Olomouce není v souladu s platným právním předpisem konkrétně s ustanovením §1, odst. 4 vyhlášky č. 585/1990 Sb., žádá ČNR o její zrušení. Výbor ústavně právní a výbor pro územní správu a národnosti i výbor kontrolní a rozpočtový svými usneseními a na základě stanoviska federálního ministerstva financí a legislativního odboru ČNR doporučují ČNR vyhlášku zrušit. Pro úplnost a doplnění vašich informací dovolte, abych citoval článek 1 a článek 2 vyhlášky statutárního města Olomouce.

" Článek 1: nájemné za užívání nebytových prostor v městské památkové rezervaci je možno sjednat bez omezení v souladu s §1, odst. 4 vyhlášky federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky ze dne 22. prosince 1990 o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor.

Článek 2: V ostatních lokalitách města Olomouce je možno sjednat nájemné za užívání nebytových prostor bez omezení."

Nyní mě dovolte citovat §1, odst. 4 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 585/1990 Sb.:" zastupitelstvo obce s přihlédnutím k atraktivitě prostředí nebo výhodnosti polohy nebytového prostoru může určit objekty, popřípadě lokality v rámce obce a stanovit diferencované sazby vyšší než uvedené v odst. 1, popřípadě umožní sjednat nájemné bez omezení."

Nyní zdůvodnění, proč navrhujeme zrušení této vyhlášky: Ustanovení článku 2 vyhlášky statutárního města Olomouce stanoví možnost sjednat nájemné z nebytových prostor bez omezení vlastně na celém území města Olomouce, to znamená, že jde nad rámec §1, odst. 4 vyhlášky 585/1990 Sb. o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor. Toto ustanovení zmocňuje zastupitelstvo obce stanovit sazby nájemného diferencovaně, popř. bez omezení výslovně jen v určitých lokalitách nebo v konkrétních objektech, nikoliv ale v celé obci, neboť v takovém případě by vyhláška ztratila smysl, přičemž má přihlížet k atraktivitě prostředí nebo výhodnosti nebytového prostoru. Tolik návrh na zrušení vyhlášky.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Hrazdírovi a otevírám rozpravu k přednesenému návrhu. Má někdo něco do rozpravy? Pan poslanec Hořínek.

Poslanec Milan Hořínek: Paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, tuším, že vzbudím nelibost vaši tím, že vás zdržuji, ale myslím, že bych neplnil své povinnosti, kdybych nevystoupil k tomuto bodu. Obecně závazné vyhlášky vznikají v zastupitelství měst a obcí neobyčejně těžce, 95 procent zastupitelstva jsou noví lidé a nemusím vám snad líčit, jaké potíže mají radnice se získáváním kvalitních právníků.

Nyní k této vyhlášce o nájemném z nebytových prostor. Je mi jasné, že ideální podoba vyhlášky o nájemném z nebytových prostor by byla podoba knihovny, kde by každá nebytová prostora měla jeden svazek a tam by bylo popsáno, jak to vypadá, bylo by tam popsáno, za kolik je možné tuto nebytovou prostoru pronajmout čistírně, za kolik skautům a za kolik dejme tomu casinu.

Zastupitelstvo města Olomouce zvolilo postup jiný, který se mně zdá modernější, naším cílem bylo dosáhnout toho, aby nebytová prostora skutečně co nejdříve dostala charakter zboží a aby se při pronajímání nebytových prostor uplatnil výhradně zákon nabídky a poptávky. V praxi to bude znamenat, že v případě, že si někdo bude chtít na hlavním náměstí v Olomouci otevřít například opravnu velbloudích sedel, tak pozná velmi rychle, že se mu to nebude rentovat také kvůli nájemnému a na druhé straně, když někdo bude chtít v integrované obci pronajmout stodolu za půl milionu za metr čtvereční, tak ji pravděpodobně nepronajme.

Zastupitelstvo města Olomouce tedy stanovilo, že na celém území města nebude tedy omezovat výši nájemného. Když jsme koncipovali tuto vyhlášku, a to bylo v březnu, měli jsme tušení, jak dopadne zájem o majetek obcí. Nebytové prostory tedy nyní v Olomouci a myslím, že i v jiných městech jsou buď v majetku soukromém a 95 procent ostatních nebytových prostor je v majetku obcí. Prosím vás, omezovat nájemné za nebytové prostory, které jsou v soukromém vlastnictví, znamená podporovat černý trh s nebytovými prostorami. Je pochopitelné, že ti lidé se nějakým způsobem mezi sebou dohodnou. Pokud jde o nebytové prostory, které má v majetku obec, prosím vás, proč by měla obec sama sobě stanovovat nějaká omezení, proč by se měla zbavovat prakticky jediného nástroje, kterým může ovlivnit síť služeb, už tady o tom jednou byla zmínka, v souvislosti s privatizací. Proč bychom se měli zbavovat toho, abychom nějakým způsobem i nájemným zabránili tomu, aby v historickém jádru města nevznikl 263 butik například. Přece ti úředníci, kteří jsou oprávněni vypracovávat nájemné smlouvy, mají naprosto přesné instrukce a vědí přesně za co mají nebytovou prostoru pronajmout například ševci, ševci jsou v Olomouci dva na 106 tisíc obyvatel a za kolik mají tytéž prostory pronajmout pro sex shop.

Mně by ani ve snu nenapadlo, abych vás přesvědčoval, aby jste stranili městu Olomouci v neprospěch zákona. Poučil jsem se z příkladu Plzně, tady byla v červnu zrušena vyhláška města Plzně, aniž by jediný poslanec projevil zájem o text té vyhlášky. V minulém měsíci, kdy to mělo být původně na pořadu, jsem dal rozmnožit všem poslancům a rozdal jsem jim text této vyhlášky města Olomouce.

Důvodová zpráva, kterou máte, činí zastupitelstvo města Olomouce odpovědným za smysl vyhlášek ministerstva financí. Takovouto odpovědnost skutečně musíme odmítnout. Ještě jednou vás znovu upozorňuji na §, který jsme údajně porušili, je to §1, odst. 4 vyhlášky ministerstev financí, máte jej ve zprávě, kterou jsem vám dal. Zastupitelstvo obce může tedy určit objekty a lokality, kde může umožnit....ale může podle tohoto odstavce sjednat nájemné bez omezení. Myslím, že největším odborníkem na určení atraktivity jednotlivých objektů nebo lokalit je přece jenom zastupitelstvo toho kterého města.

Podal bych tedy návrh na jiné usnesení, navrhuji, aby ČNR potvrdila platnost vyhlášky zastupitelstva města Olomouce o nájemném z nebytových prostor. Zvažte laskavě důvody, které jsem vám přednesl. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Hořínkovi. Hlásil se ještě pan poslanec Jančáry?

Poslanec Julius Jančáry: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, rád bych upřesnil informaci, kterou přednesl pan předseda výboru pro územní správu a národnosti, týkající se usnesení rozpočtového a kontrolního výboru. Rozpočtový a kontrolní výbor ve svém usnesení praví, že dle jeho názoru, tato vyhláška je sice v rozporu s duchem příslušné vyhlášky ministerstva financí, avšak nikoli s literou této vyhlášky. A nedoporučili jsme zrušení obecně závazné vyhlášky města Olomouc, ale naopak novelizaci vyhlášky ministerstva financí tak, aby k těmto záležitostem nemohlo dojít. Jde totiž o to: po čistě formální stránce, jestliže by dnes město Olomouc vyčlenilo jednu jedinou ulici, na kterou se tato vyhláška, kterou přijalo, nebude vztahovat, potom učiní jaksi zákonu zadost, ale nic se nezmění. Čili, takovéto bylo stanovisko rozpočtového a kontrolního výboru.

Osobně doporučuji nechat vyhlášku města Olomouce v platnosti.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji poslanci Jančárymu. Do rozpravy se dále hlásí pan poslanec Výborný. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, já budu jak doufám - stručný. Nepodezírejte mne, že bych nadržoval Olomouci, nemám k tomu městu naprosto žádné vztahy. Nicméně se domnívám, že otázka se netýká pouze Olomouce, protože zde máme rozhodnout - jaksi zprostředkovaně - o tom, co vlastně sledovalo Federální shromáždění a následně potom ministerstva financí jednak zákonem o cenách, a jednak onou cenovou vyhláškou, kterou pan kolega doktor Hrazdíra zde citoval.

Já osobně se domnívám - a prosazoval jsem to i na ústavně právním výboru že smyslem oné regulační cenové vyhlášky bylo sice nájemné z nebytových je potřeba zdůraznit nebytových/ prostor regulovat, ale současně dát možnost zastupitelstvům obcí, aby tuto regulaci svými usneseními vyloučila na určité části obce, přičemž není, podle mého názoru, zcela vyloučeno, aby to bylo v obci celé, tak, jak to učinili v Olomouci. Já zastávám názor, že vyhláška zastupitelstva města Olomouc je v pořádku, že je v souladu s cenovým zákonem i s vyhláškou o cenách. Tento názor jsem zastával již na minulém plénu, kdy ta věc měla být projednávána, i v ústavně právním výboru, a i když usnesení ústavně právního výboru bylo jiné, musím říci, že ani v ústavně právním výboru nebyl názor tlumočen naprosto jednoznačně a nebylo hlasováno v jednom duchu a jednomyslně. Názory na právní přípustnost nebo nepřípustnost vyhlášky jsou různé.

Děkuji. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Výbornému, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Jelikož tomu tak není, tak pro tisk 368 uzavírám rozpravu, a protože prakticky jde o protinávrh tří poslanců, kteří zde navrhují, aby vyhláška nebyla zrušena, dávám... prosím, ještě pan poslanec Hrazdíra má právo se k tomu vyjádřit.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Dovolte jenom dvě poznámky: za prvé - k vystoupení poslance Jančáryho. Přiznám se, že pokud jsem já četl usnesení rozpočtového a kontrolního výboru, kde je napsáno: "Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje novelizovat příslušnou vyhlášku" tak jsme z toho pochopil vyhlášku města Olomouce. Takže v tom případě pro nepřesnost, která v usnesení je, došlo k jinému výkladu usnesení. Takže, aby mne potom někdo nepodezíral, že jsme si řekli usnesení jiného znění, než přijal výbor.

Pak tady není napsáno, kterou vyhlášku. My jsme brali, že se to týká vyhlášky města Olomouce. Jinak ještě v platnosti vyhlášky města Olomouce - §1 vyhlášky 585 stanoví sazby za metr čtvereční pro určité objekty, nebo účel, pro který nebytové prostory jsou využívány s tím, že stanoví maximální sazbu 190 korun za metr čtvereční, to znamená "pro obchodní, restaurační, reprezentační, školské, zdravotnictví, kancelářské, a další prostory podobných užitných vlastností" plus podle toho až na devadesátšest korun za metr čtvereční, pokud jde o ostatní, především nějaké provizorní sklady apod.

Odstavec 4 vlastně říká i to, co citoval pan poslanec Výborný, že by městské zastupitelstvo nebo obecní zastupitelstvo mělo nebo mohlo nebo má možnost s přihlédnutím k atraktivitě polohy objektu nebo lokality města určit sazby vyšší, případně bez omezení. Pokud by to bylo tak, že zastupitelstvo může určit sazby bez omezení, pak by podle mne ustanovení §1 odst. 1 bylo naprosto zbytečné.

Pokud jde o novelizaci vyhlášky - to s panem poslancem Jančárym souhlasím, ale pokud vezmu současnou vyhlášku tak, jak platí, tak podle mého názoru vyhláška města Olomouce není v souladu s touto vyhláškou. Děkuji.

Jinak ovšem o platnosti musí rozhodnout sněmovna.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Hrazdírovi. Tedy nejde vlastně o protinávrh, jde o to, zda zrušíme, či nezrušíme. Dávám proto hlasovat sněmovnu o tom, zda nezrušíme.

Kdo je pro nezrušení vyhlášky vydané v Olomouci, ať zvedne ruku - čili, ponechat v platnosti. /57/

Kdo je proti? /19/

Kdo se zdržel hlasování? /39/

Tento návrh neprošel 57:58.

Poslanec Zdeněk Bárta: (technická poznámka) Vznáším dotaz, zda otázka před hlasováním byla vznesena tak, že skutečně všichni věděli, jak hlasují.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Čili navrhujete, abychom hlasovali znovu?

Prosím, byl tu návrh, že poslanci nevěděli, jak hlasují - o čem hlasují, a proto se ptám /sněmovna burácí smíchem/, zda máme opakovat hlasování, abychom vyhověli námitce?

Poslanec Milan Hořínek: Pane předsedající, já jsem podal návrh na usnesení: Česká národní rada potvrdila platnost vyhlášky o nájemném z nebytových prostor zastupitelstva města Olomouc.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP