Úterý 8. října 1991

Navrhuji proto tento bod vypustit, říkám ale, že je to návrh nového prezidenta Veterinární komory, já jsem si to sám nevymyslel, dostal jsem to jako tip k návrhu na vypuštění od nového prezidenta Veterinární komory, Dr. Věžníka.

Státní správě v tomto systému již nenáleží nic než právo kontroly, evidence a státní zakázky. Jakmile byl zákon o veterinární komoře přijat, tento odstavec se stal zbytečným.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Hlásí se někdo do rozpravy? Pan poslanec Dušek.

Poslanec Jiří Dušek: Dovolil bych si dát pozměňující návrh, že novela zákona tak, jak je předložena na to bohužel nepamatovala ve svém sítu. Jde o sérii de facto kosmetických úprav, které tam chybí. Dovolím si to přečíst, protože je nutné, aby to prošlo plénem.

V názvu zákona v §1 odst. 1 a 2, §7 odst. 2, §8 odst. 1, §13 odst. 1 a 2, §15 se slova České socialistické republiky nahrazují slovy České republiky, a slova České socialistické republice nahrazují slovy České republice.

Dále v §13 odst. 1 a 2 se slova Slovenské socialistické republiky nahrazují slovy Slovenské republiky. V §8 odst. 1 písm. b) se slova okresních národních výborů nahrazují slovy okresních úřadů. V §9 odst. 1 písm. d) se slova Sboru národní bezpečnosti nahrazují slovy Policie. V §6 odst. 3 písm. a) a c), §9 odst. 1 písm. d) a v odst. 2 se slova národního výboru, národnímu výboru, národní výbory a národní výbor nahrazují slovy okresního úřadu, okresnímu úřadu, okresní úřady a okresní úřad. Dále pak v §1 odst. 1 písm. a) se slova ministerstvo zemědělství a výživy České socialistické republiky nahrazují slovy ministerstvo zemědělství České republiky. V §7 odst. 2 se slova ministru zemědělství a výživy České socialistické republiky nahrazují slovy ministru zemědělství České republiky.

V §1 odst. 1 písm. c) se slova ústřední nákazová komise nahrazuje slovy nákazové komise. V §6 odst. 3 písm. a) a c) se slova národního výboru nahrazují slovy okresního úřadu. V §9 odst. 1 písm. d) se slova národnímu výboru nahrazují slovy okresního úřadu. V §9 odst. 2 se slova národní výbory nahrazují slovy okresní úřady a slova národní výbor se nahrazují slovy okresní úřad.

Dále nadpis nad §3 zní "Obce a okresní úřady" místo dosavadního "Národní výbory." To je všechno.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Duškovi. Znovu se ptám, chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? Není tomu tak, rozpravu uzavírám. Přeje si promluvit na závěr pan ministr Kubát?

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Pane předsedající, jenom velice stručně k výčtu, který na závěr uvedl pan společný zpravodaj. V podstatě hned na začátku se v bodě 1 říká, že ve všech ustanoveních zákona se slova... nahrazují slovy..., čili podle toho si myslím, že je možné to tam komplet zahrnout.

K záležitosti Ústavu veterinárních léčiv a biopreparátů, takto se ten ústav jmenoval až doteďka, čili tam dochází k určité změně. V podstatě formálně zákon ukončuje činnost tohoto ústavu a vlastně zakládá ústav nový. Ve skutečnosti se jedná o to, že schvalování léčiv a schvalování dovozů a tak dále bylo prováděno s ústavy zdravotnickými, tedy humánními a v podstatě zákon přenáší tuto pravomoc na ústavy veterinární, nebo na tento veterinární ústav. To jen prosím k upřesnění. Samozřejmě, že ústav existuje již léta a má poměrně dobrou tradici nejen u nás, ale i v Evropě a dá se říci, že snad i ve světě.

K diskusnímu příspěvku co se týče Státního veterinárního ústavu ve Zlíně, lze podiskutovat třeba vzájemně o celé koncepci, o rozšíření ústavu. Nám se jedná především o to, že řada veterinárních ústavů používá nejdražších přístrojů, různé atomové spektrofotometry a podobně, které pracují doslova jen několik hodin týdně. Z toho důvodu pramení snaha o podstatně lepší využití těchto laboratoří a celá řada věcí se přesouvá a snažíme se najít lepší koncepci. Jedná se také o to, že bude větší možnost dosáhnout užší specializace těchto jednotlivých pracovišť, protože tyto drahé přístroje se musí kalibrovat, cejchovat, pakliže přecházejí na jinou činnost pak dva až tři dny musí přístroj stát a podrobovat se různým dalším úpravám, než je možné zahájit něco jiného. Tedy byť se na první pohled zdá, že se vzorky budou vozit na delší vzdálenost, přesto si myslím, že využitelnost je lepší. Ale o tom můžeme nakonec podiskutovat při nějaké příležitosti podrobněji.

Jinak myslím, že tak jak byla přednesena zpráva s jednotlivými úpravami, souhlasíme, neboť jsme na této zprávě pracovali společně, takže se dá říci, že nemáme připomínek.

Mám zde poslední v podstatě diskusní příspěvek, který sice nezazněl v rozpravě, nicméně se pokusím vás s ním seznámit. Je to příspěvek pana poslance Kozla, který vznáší požadavek zda by veterinární lékaři nemohli poslancům České národní rady poskytovat veterinární péči bezplatně, zejména jedná-li se o poslance se jménem Kozel, Sokol, Orel, Bejček, Zajíček a podobně. Domnívám se, že nelze tento příspěvek akceptovat, neboť by byl zřejmě v rozporu se zákonem o poskytování odměn poslancům.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministru Kubátovi. A dávám slovo společnému zpravodaji výboru panu poslanci Duškovi. Napřed projednáme všechny pozměňující návrhy, které vzešly z rozpravy, potom budeme hlasovat o celkové zprávě. Prosím pana poslance Duška, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Dušek: Dovolil bych si odpovědět na požadavek pana poslance Balcárka, který požaduje vypustit v bodě 22 novely v §9 písm. n) "dává právnickým a fyzickým osobám povolení k výkonu odborných veterinárních činností podle zákona o veterinární péči. Před vydáním povolením fyzické osobě si vyžádá vyjádření příslušné stavovské organizace." Tak zní citace ve smyslu společné zprávy.

Odpověděl bych na to tím, že pan Balcárek nemá pravdu, protože toto povolení je pojem širší, jak jsem již uvedl ve svém zdůvodnění, a to tak, že povolení má charakter pouze správního rozhodnutí, kdežto osvědčení podle zákona o komoře veterinárních lékařů nemůže být vydáno ve správním řízení. Jedná se tady o případy, kdy přijdete s pejskem do ordinace a budete požadovat ověření, že je zdravý, že s ním můžete cestovat. Toto povolení vám musí vydat státní správa, nemůže to dát komora. Proto tam tento bod musí být. Proto je tento bod zahrnut a je na svém místě. Musíme o tom hlasovat.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Vysvětlení stačí. Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Balcárka. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Stieber.

Poslanec Václav Stieber: Nemůžeme to odhlasovat, protože nás tady není dostatečný počet.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Domnívám se, že máte pravdu, ale zkusíme to. Dávám hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Balcárka. Kdo je pro návrh poslance Balcárka, ať zvedne ruku.

Poslanec Rudolf Dušek: Je to návrh, aby byl zrušen bod, který je v novelizaci.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o návrhu pana poslance Balcárka o vypuštění tohoto bodu.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 3.

Kdo je proti? 28.

Kdo se zdržel hlasování? 64.

Není nás nadpoloviční většina. Vyzývám všechny poslance, kteří jsou mimo sněmovnu, aby se dostavili. Chybí nám 6 poslanců. Prosím o sečtení přítomných poslanců, ať zbytečně nehlasujeme /přítomno asi 110/

Opakujeme hlasování.

Kdo souhlasí s vypuštěním bodu, který byl čten společným zpravodajem?

Změnu návrh pan poslanec Balcárek.

Kdo je pro? 7.

Kdo je proti? 50.

Kdo se zdržel hlasování? 54.

Návrh na vypuštění tohoto bodu nebyl schválen.

Prosím společného zpravodaje o další pozměňovací návrhy.

Poslanec Rudolf Dušek: Dovolím si vás požádat o souhlas, že budeme hlasovat o přednesených návrzích kosmetického charakteru, který vyčistil celý zákon od uvedených slov, jak bylo mnou přečteno. /Jedná se o bod 1-10./ en bloc. Je protinávrh, aby se hlasovalo odděleně? Není. Navrhuji, aby se hlasovalo najednou.

Pane předsedající, žádám vás, abyste dal hlasovat.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Kdo je pro to, aby se hlasovalo o všech těchto opravách v zákoně najednou, ať zvedne ruku. /104/

Poslanec Jiří Payne: Prosím, aby ty změny byly přečteny.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Znova mají být přečteny? To jsou změny jako Československá socialistická republika, místo národních výborů úřady atd, to již zde bylo čteno. Chce sněmovna, aby se opakovalo čtení těchto změn? (Hlasy z pléna ne).

Dávám tedy hlasovat en bloc o všech těchto úpravách, jde vlastně o pojmové úpravy.

Kdo je pro, ať zvedne ruku? 112. Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Děkuji.

Tento pozměňovací návrh byl přijat. Prosím o další pozměňovací návrhy.

Poslanec Jiří Dušek: Pane předsedající, tím byly vyčerpány všechny připomínky a tak bych vás žádal, abyste byl tak laskav a nechal hlasovat o vládním návrhu zákona, o celé novelizaci zákona, jak je to uvedeno ve společné zprávě, o novelizaci zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 108/1987 Sb. o působnosti orgánů veterinární péče České republiky ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 25/1991 Sb. a schválila takto vládní návrh zákona s výše uvedenými úpravami.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, dávám tedy hlasovat, kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákona ČNR č. 108/1987 Sb. ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku č. 404 s případnými úpravami, to se týká těch pojmových změn. Prosím.

Poslankyně Jaroslava Moserová: Se schválenými úpravami.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Ano, se schválenými úpravami. Děkuji.

Kdo je pro, ať zvedne ruku? 108. Děkuji.

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Nikdo. Děkuji.

Vládní návrh tohoto zákona byl přijat.(Potlesk).

Prosím pana ministra Kubáta.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážená směmovno, děkuji mnohokrát za spolupráci. Děkuji.

/Potlesk/.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Jako další máme bod

VIII.

Návrh skupiny poslanců České národní rady, poslance Svobody a dalších na vydání ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky podle sněmovních tisků 362 a 406.

Prosím pana poslance Svobodu, aby se ujal slova.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, vážení ministři, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že účast ve sněmovně se pohybuje okolo 120 poslanců a na schválení ústavního zákona je potřeba 3/5 většiny všech poslanců ČNR, podávám procedurální návrh na přeložení tohoto bodu jednání na čtvrtek tohoto týdne, kdy zároveň bude moci být přítomno více ministrů České vlády.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, vyslechli jste zdůvodněný návrh pana poslance Svobody. Pro pořádek dávám hlasovat, kdo souhlasí s přesunutím tohoto projednání osmého bodu na čtvrtek, ať zvedne ruku. 89. Děkuji.

Je někdo proti? 1.

Zdržel se hlasování? 16

Děkuji, tento bod se překládá podle návrhu pana poslance

Svobody na čtvrtek.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji za toto rozhodnutí.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: A přistoupíme k dalšímu bodu, to je

IX.

Vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky podle sněmovních tisků 384 a 407.

Odůvodněním předloženého návrhu zákona, který jste obdrželi jako sněmovní tisk 384, pověřila vláda České republiky ministra spravedlnosti pana Leona Richtera, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr spravedlnosti ČR Leon Richter: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, který nyní budete projednávat navazuje na zákon č. 335 z letošního roku o soudech a o soudcích, který společně s nedávno přijatým zákonem ČNR o platových poměrech soudců, státních notářů a justičních a notářských čekatelů by měl spolu s úpravami, které byly provedeny federálním shromážděním, mám na mysli především příslušnou novelu ústavy, zákona o soudech a soudcích a zákon o kárné odpovědnosti soudců, by měl dovršit rámec pro výkon soudnictví u soudů České republiky. Cílem předloženého návrhu je v rámci jednoho zákona soustředit a zakotvit nezbytné právní úpravy v oblasti soudnictví. Jde jak o úpravy, náležející do působnosti federace, které však zákon o soudech a soudcích svěřil zákonodárství republik, tak o úpravy, které náležejí do působnosti republik přímo.

Část problematiky, zahrnutá v předloženém návrhu, je dosud realizována samostatnými zákony ČNR, jako například úprava sídel a obvodů soudů, popřípadě vyhláškami ministerstva spravedlnosti České republiky, jako například vyřizování věcí určitého druhu z obvodů několika soudů jedním soudem.

Uvedení zmíněných předpisů jak do souladu se zákonem o soudech a soudcích v prvním případě, tak s Listinou základních práv a svobod ve druhém případě, vyžaduje jejich začlenění do předloženého návrhu zákona. Počátkem příštího roku by měly nabýt účinnosti vládní návrhy novely občanského soudního řádu a občanského zákoníku a obchodního zákoníku. S jejich realizací je spojeno začlenění správního a obchodního soudnictví do jednotné soudní soustavy. Znamená to tedy, že se uvedené právní úpravy významným způsobem dotknou práce soudců a že je nutno urychleně vytvořit potřebné předpoklady umožňující řádné fungování soudů. Zejména u krajských soudů, kterým novela občanského soudního řadu svěřuje převážnou část rozhodovacích činností ve věcech obchodních i ve věcech správního soudnictví, je nutno počítat s podstatným rozšířením jejich dosavadní agendy. Statistické údaje o počtu věcí budoucí obchodní agendy, dosud projednávaných v arbitrážním řízení ukazuje, jak prudký nárůst těchto sporů v letošním roce, tak i na to, že se jejich převážná většina soustřeďuje u městské státní arbitráže v Praze a u krajských státních arbitráží v Praze a Ostravě.

K ilustraci je třeba uvést, že u těchto tří arbitráží je zvládáno více jak tříčtvrtina veškeré agendy obchodního práva. Zvládnutí objemu projednávané agendy u městských soudů v Praze a krajských soudů v Brně a Ostravě by vyžadovalo tak početné personální rozšíření uvedených soudů, že by byla ohrožena jejich funkčnost. To vše vedlo k návrhu vytvořit v hlavním městě Praze krajský obchodní soud s působností pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj a obdobně vytvořit krajské obchodní soudy v Brně a Ostravě. Těmto soudům bude náležet v rámci jednotné soudní soustavy rozhodovací činnost ve věcech prvostupňové obchodní agendy krajských soudů. V ostatních krajích budou tyto obchodní věci vyřizovat specializované senáty krajského soudu. Nemohu ovšem vyloučit, že i v některém dalším kraji bude nárůst obchodní agendy v budoucnu tak velký, že bude rovněž vy. žadovat zřízení krajského obchodního soudu. Ale to je teprve věc dalšího vývoje.

Úprava působnosti některých obchodních soudů, jak je obsažena v části druhé předloženého návrhu, byla dosud provedena vyhláškami ministerstva spravedlnosti vydanými na základě zmocnění nyní už zrušeného zákona o organizaci soudů a o volbách soudců. V praxi se tato úprava plně osvědčila a je účelné i potřebné ji zachovat i do budoucna.

Soulad s článkem 38 Listiny základních práv a svobod však vyžaduje úpravu příslušnosti soudu zákonem. Je proto na základě zmocnění zákona o soudech a o soudcích realizována zmíněná úprava tímto zákonem.

Navržená úprava sídel a obvodů soudů přejímá dosavadní právní úpravu sídel a obvodů okresních a krajských soudů ze zákona ČNR č. 98/1991 Sb., a doplňuje ji o stanovení sídel a obvodů zřizovaných krajských obchodních soudů a zakotvuje též sídlo Nejvyššího soudu České republiky. Zde přejímá dosavadní úpravu ze zrušeného zákona o organizaci soudů a o volbách soudců.

Rovněž úprava volby přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a zániku funkce zařazená do části V. předloženého návrhu přejímá v podstatě dosud platnou úpravu, obsaženou v zákoně ČNR 566 z loňského roku o volbách soudců z lidu. Volba přísedících okresních a krajských soudů se svěřuje obecním zastupitelstvím, která mají nejlepší předpoklady k tomu, aby zajistila volbu občanů, kteří mají potřebné vlastnosti a splňují zákonem stanovené podmínky pro výkon této náročné a odpovědné funkce.

Nově je obecním zastupitelstvím svěřován i výběr vhodných kandidátů. Praxe totiž ukázala, že předsedové příslušných soudů, jimž dosud toto oprávnění náleželo, resp. náleží, mají jen omezené možnosti informací o nejvhodnějších občanech pro výkon těchto funkcí. Navíc, a to je podstatné, byla současné úprava zpochybňována i tím, že předsedové soudů by neměli svým výběrem ovlivňovat budoucí složení sboru přísedících.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP