Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se paní poslankyně Marvanová.
Já žádám ještě o omluvu
celé plénum, protože bohužel nevím,
zda byla ukončena rozprava či nikoliv. (Po chvilce
hovoru). Dostávám zprávu, že nebyla
uzavřena. Prosím tedy paní poslankyni Marvanovou,
aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Marvanová: Nebudu se vyjadřovat
k názoru, který sdělil pan předseda
ústavně právního výboru, jenom
bych ho poprosila, zda by mohl ještě pro plénum
přednést informaci, jaké další
stanovisko přijal ústavně právní
výbor k problému, na který jsem upozornila.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Odezněla tedy výzva vůči ústavně
právnímu výboru, aby nezakrýval svá
stanoviska a publikoval je všechna. Přeje si pan předseda
vyjádřit se?
Poslanec Jiří Novák: Já nevím,
zdali budu usnesení přesně citovat. Jde o
to, že ústavně právní výbor
se rozhodl, že se problémem, který byl naznačen,
bude zabývat na některé ze svých dalších
schůzí. Souhlasí paní poslankyně
s tímto vyjádřením? Není to
tak přesné, ale vystihuje to obsah toho, na co se
tázala.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Pan poslanec Chromý se hlásí nikoli písemně,
ale přesto ho zvu k mikrofonu.
Poslanec Heřman Chromý: Pane předsedající, dámy a pánové, bylo tu předneseno stanovisko ústavně právního výboru, které se tak trošku dostalo do rozporu s tím, co jsme tady slyšeli v předešlé rozpravě.
Já, když už jsme v úvodu plenární
schůze dostávali usnesení na stůl
a vlastně jsme rozhodli o tom, že tento bod programu
bude projednán, resp. toto usnesení, bez předchozího
jednání ve výborech, přiznám,
že jsem měl pochyby, ale nevystoupil jsem, abych nebyl
zbytečně označen za někoho, kdo se
věci snaží zpomalit. Ale rozprava na schůzi
mne přesvědčila, a tak dávám
návrh, že bychom měli hlasovat o návrhu
na doplnění usnesení, tak jak ho přednesla
paní poslankyně Marvanová, aby celé
usnesení bylo projednáno ve výboru, protože
jsme tak učinili i v bodu programu ke schválení
zákonného opatření předsednictva
ČNR, kterým se mění zákon o
služebním poměru poslanců, což
je samozřejmě správné. Ale tato problematika
je daleko složitější a souvisí
s tím, co zde bylo řečeno v souvislosti s
návrhem zákona, který se připravuje.
Myslím, že by si zasloužil pozornosti ve výborech.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vznášíte
tedy návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu?
Poslanec Heřman Chromý: Ano, a to s tím,
aby byl návrh paní poslankyně Marvanové
projednán znovu ve výborech, případně
aby tam bylo projednáno celé usnesení.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobře, o tom budeme hlasovat. Pokud tomu dobře rozumím, navrhuje se přerušení projednávání za účelem projednání ve výbor u, resp. projednání ve všech výborech. Ještě se ale ptám, zda se někdo hlásí do rozpravy? Nikoli. Budeme tedy hlasovat. Rozpravu tedy uzavírám a budeme hlasovat o tomto návrhu, který zde byl podán podle § 22. Jde o přerušení projednávání tohoto bodu a přikázání věci všem výborům sněmovny.
Kdo je pro tento návrh, prosím, nechť zvedne ruku. 44.
Kdo je proti? 43.
Kdo se zdržel hlasování? 19.
Děkuji, tento návrh tedy nebyl přijat.
Budeme tedy hlasovat o návrhu paní kolegyně Marvanové. Považuji za účelné, aby byl ještě před hlasováním zopakován. Ale je tady faktická poznámka k usnášeníschopnosti. Musím komentovat, že je to sice těsné, ale že jsme usnášeníschopní, protože při posledním hlasování jsme nepočítali 106 hlasů. Špatně tedy počítal autor faktické poznámky.
Nezbývá, než hlasovat o návrhu paní
poslankyně Marvanové, chcete sama přednést
svůj návrh ještě jednou, nebo tak učiní
někdo z ústavně právního výboru?
Faktickou poznámku má pan poslanec Bursík.
Poslanec Martin Bursík: Kolegové mne upozorňují,
že rozprava nebyla ukončena.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já jsem rozpravu uzavřel, pane kolego.
Ptám se, přeje si paní poslankyně
Marvanová sama přednést svůj návrh,
abychom věděli, o čem budeme hlasovat? Považoval
bych to za účelné. Prosím, paní
poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Navrhuji doplnit
bod 7 usnesení ČNR č. 156 těmito dvěma
větami: "Tato zjištění mají
povahu vyvratitelné domněnky, že dotyčná
osoba spolupracovala s StB. Tuto domněnku lze vyvrátit
rozsudkem soudu na základě určovací
žaloby." A další návrh: navrhuji
doplnit § 13 jednacího řádu vyšetřovací
komise pro otázky lustrací schváleného
usnesení ČNR č. 156 takto. Za první
větu v § 13 doplnit text "zjištění,
dotýkající se konkrétní osoby
podle bodu 3, písm. a) usnesení ČNR č.
156 sdělí komise této osobě písemně
zároveň s poučením podle bodu 7 tohoto
usnesení."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, ptám se tedy, kdo je pro tento návrh na doplnění usnesení ČNR, nechť zvedne ruku. 41. Děkuji.
Kdo je proti? 41. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 30. Děkuji.
Tento návrh tedy nebyl přijat.
Prosím o vaši pozornost, vzhledem k tomu, že návrhy paní poslankyně Marvanové byly situovány do návrhu usnesení ČNR, které bylo dnes projednáváno jako další návrh na změnu usnesení č. 156, z toho vycházím a konstatuji, že vzhledem k tomu, že nebyl přijat návrh na doplnění usnesení, musíme hlasovat o celém textu usnesení, které přednesl pan poslanec Nedbálek, znovu, jako o celku.
Vysvětluji tu konstrukci proto, že při projednávání
docházelo k některým nejasnostem. Jsou tady
nějaké námitky proti tomuto procedurálnímu
závěru? Paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Pokud pane předsedající
hovoříte o tomto textu, který jsme obdrželi
na lavice, domnívám se, že bychom měli
hlasovat nyní jenom o bodech č. 2, 3 a 4, nikoli
o bodu 1, protože o tom by měla probíhat rozprava
až na příští schůzi. Proto
navrhuji nehlasovat o tomto bodu, nehlasovat o bodu 1 a hlasovat
o bodech 2, 3 a 4. A pro ten případ, že byste
považovali za nutné hlasovat i o bodu 1 bez rozpravy,
o postupech komise, pak alespoň navrhuji, abyste rozdělil
hlasování, nejdříve o bodu 1 a pak
o zbývajících bodech.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
to je návrh na způsob hlasování, tak
dovolte, abychom hlasovali a o tomto způsobu. Pan poslanec
Nedbálek.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená sněmovno chtěl bych jenom vysvětlit návrh usnesení, který se týká bodu 1, již jsem to tady vysvětloval, řekl jsem, že bere na vědomí zprávu o činnosti vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrací za dobu do 12. září. Je to zpráva o činnosti, je to první část zprávy, není to ta část druhá, tzn., že my tu první část můžeme skutečně odsouhlasit. Pokud bych mohl navrhnout, tak tam můžeme doplnit, že bere na vědomí první část zprávy vyšetřovací komise, která se týká její činnosti do 12. září. To znamená, že ta druhá část není předmětem schvalování.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane kolego, jenom čas na návrhy změn již pominul, ten už není, tedy nejde o schvalování, ale o vzetí na vědomí. Tolik na vysvětlenou.
Nicméně nechám hlasovat o návrhu paní
poslankyně Marvanové na oddělené hlasování
o bodu I a o zbývající části
tohoto návrhu usnesení. Pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, toto je problém, který jsme velmi široce řešili na ústavně právním výboru při svém poledním zasedání. Je třeba vidět, že správný byl návrh paní poslankyně Marvanové a správně potom celou záležitost upřesnil pan poslanec Nedbálek.
Vyšetřovací komise podává zprávu o svých zjištěních a podle § 55 a, odst. 9 jednacího řádu ČNR s příslušným návrhem k projednání a zaujetí stanoviska ČNR. Pokud bychom nepřipustili tu změnu, kterou navrhuje, pravda po rozpravě, poslanec Nedbálek, tak schválíme celou zprávu vyšetřovací komise a to ještě předtím, než máme možnost nahlédnout do podkladů, na jejichž základě vyšetřovací komise svá zjištění učinila. To by správné nebylo.
Opravdu se domnívám, že musíme vzít
na vědomí pouze první část
zprávy o činnosti vyšetřovací
komise ČNR, nikoliv tu druhou část. Pokud
by z nějakých formálních důvodů
pan místopředseda jako předsedající
schůze považoval takový postup za vyloučený,
velmi bych prosil pana ministra spravedlnosti, zda by se úplně
krátce neujal slova (šum v sále), abych ten
návrh mohl já nebo pan poslanec Nedbálek
přednést (hluk v sále).
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já to opravdu považuji za procedurálně vyloučené a už je mi skoro líto - pane poslanče Mašku, dám vám slovo, jen dokončím svůj komentář, domnívám se, že všichni jsme učinili závěr, že dodržování procedury znamená páteř a základ našeho plodného jednání. Pokud se dostáváme do těchto problémů, obávám se, že je to na úkor akceschopnosti tohoto zastupitelského sboru a nejvyššího orgánu státní moci v této zemi.
Předpokládám, že pan ministr Richter,
je zde ostatně i další ministr, který
může "posloužit" České
národní radě, dovolte mi ten výraz,
oba slyšeli apel nebo výzvu pana poslance Výborného.
Dávám slovo panu poslanci Maškovi.
Poslanec Ivan Mašek: Nezlobte se, že k tomu musím
zase hovořit, ale chci jenom upřesnit. Úmyslně
to bylo připraveno tak, že zpráva měla
dvě části, ty části měly
název, já bych název četl: název
první části byl "Zpráva o činnosti
komise". To přesně koresponduje s bodem 1 -
"bere na vědomí zprávu o činnosti
vyšetřovací komise". Název druhé
části byl jiný " Zveřejnění
podle usnesení ...", čili nemusí tam
být odkaz na to, že se to jmenuje část
1, protože ta část sama má název
"Zpráva o činnosti komise".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Sám
bych se zeptal pana poslance Výborného, jestli by
toto vysvětlení přijal.
Poslanec Miloslav Výborný: Pak je to v pořádku.
Poslanec Jiří Payne: Vzhledem k tomu, že
slovo "zpráva" je uvedeno s malým písmenem
"z", pak se tím nemíní konkrétní
dokument, ale projednání celého bodu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
za poznámku. Nicméně návrhy změn
po ukončení rozpravy již nejsou přípustné,
pokud se nestane, že by byla znovu otevřena rozprava.
Poslanec Stanislav Zajíček: (z místa)
Domnívám se, že se jedná o problematiku
pouze gramatickou, kterou může upravit Kancelář.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Zeptal
bych se tedy předkladatele návrhu usnesení
ČNR, zda je to opravdu chyba písařská,
či gramatická. Faktická poznámka,
pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: V daném případě
bych požádal pana ministra spravedlnosti, aby mi k
tomu něco řekl.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
ministře, jste vyzván. Ale já, pokud dovolíte,
ještě bych vás požádal o strpení,
já jsem vyzval poslance Nedbálka, jako předkladatele
této zprávy, aby se vyjádřil, zda
zpráva má být napsána s velkým
"Z" a zda se omluví za pravopisnou chybu.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Samozřejmě
se omlouvám za pravopisnou chybu, ale přesně
potvrzuji slova pana kolegy Maška, že se jedná
za prvé o Zprávu vyšetřovací
komise pro otázky lustrací a potom se jedná
o Zprávu o činnosti v šetřovací
komise pro otázky lustrací, a to je zcela jasně
navrženo. A pokud by se to tedy mělo ověřovat
ze stenozáznamu, tak si myslím, že to je jasné.
Čilí první část zprávy
vyšetřovací komise se týká Zprávy
o činnosti vyšetřovací komise a druhá
část je "Zveřejnění podle
usnesení...". Čili podle mého názoru
je to zcela v pořádku. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dovolte mi tedy, aby bylo jasno, abych zrekapituloval to, co se právě stalo. Předkladatel onoho dokumentu se omluvil sněmovně za pravopisnou chybu, říká, že slovo " Zpráva" má být napsáno s velkým "Z". Odkazuje tedy zcela na určitý a konkrétní dokument a vylučuje se omyl, o kterém mluvil pan poslanec Výborný a další. Znamená to, že otvírat rozpravu žádným složitým způsobem není ani třeba, ba snad ani žádoucí, a můžeme hlasovat o návrhu paní poslankyně Marvanové, totiž o způsobu hlasování, pokud tento návrh nevezme zpět. Pokud ho nebere, hlasujme tedy o způsobu hlasování, který navrhla paní poslankyně Marvanová.
(Poslankyně Marvanová bere návrh zpět.)
Bere zpět. Je to ukončení rozpravy, měla by asi souhlasit celá sněmovna podle jednacího řádu.
Kdo je pro, aby poslankyně Marvanová svobodně vzala zpět svůj návrh, který podala? 97.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 4.
Děkuji, jsme právě usnášení schopní a mám podezření, že ne všichni přítomní hlasovali o jedné z možných alternativ. Pokud ano, ty, kteří jsou mimo místnost, prosím, aby se dostavili. Budeme totiž hlasovat o návrhu usnesení jako o celku. Ptám se tedy:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, nechť zvedne ruku. 80.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování. 29.
Děkuji. Usnesení bylo tímto přijato.
Dovolte, abychom přistoupili k dalšímu bodu
schváleného pořadu schůze, jímž
je
Poslanec Antonín Procházka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, není třeba zdůrazňovat, že oblast tradičních duchovních hodnot, ze kterých vyrůstá naše křesťanská kultura, je za poslední desítiletí těžce zdecimována. Při hledání nových vztahů vůči křesťanským komunitám v naší zemi, na kterých se náš výbor ne nevýznamnou měrou podílí, je mnoho práce, kterou osvědčují jednotliví členové výboru, byť tato práce není vždy snadno měřitelná a vykazovatelná ve sněmovně. Při tvorbě zákonů, které souvisí s životem církví a náboženských společností, byl výbor v kontaktu a nadále úzce spolupracuje nejen s jednotlivými církvemi, ale i s předsednictvem federální vlády a vlády České republiky s cílem postupně vytvořit optimální vztah našeho státu, církví a náboženských hnutí.
V otázce humanitárních problémů spolupracujeme s rozhodujícími humanitárními organizacemi a ve spolupráci s výborem pro sociální politiku a zdravotnictví se zabýváme problematikou našich zdravotně postižených spoluobčanů z humanitárního hlediska.
Kromě toho všeho se ovšem zabýváme problematikou uprchlíků, péčí o děti a rodinu, vytvářením sociální sítě, ochranou práv sociálně slabších občanů, otázkami migrace, problémy našich krajanů v zahraničí, to znamená Čechů v Rumunsku, na Ukrajině, v oblasti Černobylu a jejich repatriací, a v neposlední řadě i našich krajanů v Jugoslávii, odkud se minulý týden vrátil člen našeho výboru poslanec Petr Pospíšil.
Chceme spolupůsobit k tomu, aby lidská práva, k nimž se naše společnost hlásí, byla prakticky naplňována i v legislativě, jak to ostatně náš stát vyjádřil přijetím Listiny základních práv a svobod. I to dovedlo k tomu, že po řadu měsíců se naši poslanci seriozně zabývají problematikou třetího odboje. V minulých dnech došlo k jednání s Úřadem federální vlády, který by uvítal na republikové úrovni, při národních radách garanta za lidská práva a partnera pro jednání v této oblasti. Jen připomínám, že ve Slovenské národní radě takový výbor existuje.
Proto doporučuji, aby výborem vykonávaná
práce byla vyjádřena i v jeho názvu,
kdy poslání výboru se tak stane transparentnější.
Navrhuji změnu názvu našeho výboru na:
výbor České národní rady pro
lidská práva, církevní a humanitární
otázky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Procházkovi a otevírám rozpravu.
Pan poslanec Payne, přesto, že to není písemná
přihláška, uděláme výjimku
a pana poslance Payna pozveme k mikrofonu.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
paní předsedkyně, páni poslanci zazněl
tu návrh na přejmenování výboru,
nicméně mi nezbývá, než se postavit
proti tomuto návrhu, protože podle naší
platné ústavy jsou veškeré kompetence,
jak legislativní, tak i z hlediska provádění,
výhradně v kompetenci Federálního
shromáždění a federálních
orgánů. My, jako Česká národní
rada nemáme ani nejmenší kompetence v oblasti
lidských práv, takže jestli tu pan předseda
výboru navrhoval, že se chtějí zabývat
legislativní úpravou lidských práv,
tak navrhuje cosi, čím by se dopustil porušení
naší federální ústavy. Z toho
důvodu musím tento návrh nedoporučit
ke schválení.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení přátelé, já se jednak domnívám, že se kolega Payne mýlí v tom, že pak by stačilo z té argumentace vypustit legislativní úpravy, nehledě na to, že je možné to chápat tak, že tam bude za garanční výbory, za ty věci, které budou přicházet k nám. Ale musím oponovat panu předsedovi z jiného důvodu. V našem výboru, který se nazývá petiční, pro právní ochranu a bezpečnost, je také zakotvena právní ochrana. Doporučuji, aby bylo přerušeno jednání o tomto bodu, aby došlo k jednání pánů předsedů a až po vyjasnění, bude-li to možné to, co patří do toho či onoho výboru, pak se vrátit k tomu, zda toto opatření je nebo není vhodné.