Čtvrtek 12. září 1991

Okresní úřady v Nymburce a v Mladé Boleslavi mají společnou představu o způsobu řešení revitalizace a rozvoje této lokality a tento záměr má potřebnou podporu obcí, přilehlých k uvedenému prostoru. Svoji koncepci Vám, vážený pane premiére, v rámcové podobě předložily začátkem července s tím, že jsou schopny zajistit v krátké době do jednání české vlády komplexní materiál. Zatím však neobdržely žádnou odpověď či informaci o Vašem stanovisku. Přitom existuje řada důvodů, proč je nutno řešit uvedenou problematiku urychleně. Tyto důvody lze charakterizovat takto :

1. Likvidace škod a optimální využití uvažovaného prostoru se neobejde bez rozhodující účasti zahraničního kapitálu. Podstatná část území však není na tolik zajímavá, aby zajistila dlouhodobě potřebnou pozornost zahraničních investorů. Z toho důvodu považuji za vhodné využít současného zájmu, plynoucího mimo jiné z celkového politického klimatu v Evropě. V opačném případě existuje riziko, že se aktivita zahraničních investorů nasměruje jinam.

2. S postupujícím časem dochází na opuštěných a více či méně zdevastovaných stavbách k nárůstu škod geometrickou řadou. Pod tlakem těchto a řady dalších skutečností vyvíjejí od května l. r. zainteresované okresní úřady po konzultacích s armádou intenzívní jednání, jejichž cílem je získat pro vlastníky uvažovaných objektů formou výběrového řízení vhodné investory. Za těchto okolností je zarážející stanovisko MHPR, které prosazuje zahájení řešení této problematiky na své úrovni, což by vyvolalo jen další časovou prodlevu. Proto, aby však mohla být zahájena fáze využití bývalého vojenského prostoru, je bezpodmínečně nutné řešit urychleně celou řadu problémů bezprostředně souvisejících s vlastní transformací tohoto prostoru do civilní správy. V prvé řadě je nutno zabezpečit koordinační činnost za všechny zainteresované resorty, zamezit s okamžitou platností působení různých nelegálních akciových společností v oblasti vojenského prostoru, zabezpečit potřebnou ostrahu a zazimování celého areálu před nadcházejícím zimním obdobím a zajistit tak bezpečnost v dané oblasti. Zamezit dalšímu zhoršování technického stavu objektů, zabezpečit s ohledem na dosavadní poznatky vojenské policie a kriminální služby dokonalý pyrotechnický a chemický průzkum, vyjasnit majetkové poměry čs. státu k nemovitostem, zabezpečit rekonstrukci a provozování základních inženýrských sítí příslušnými organizacemi, zpracovat koncepci a realizovat likvidaci rozsáhlých ekologických škod v dané oblasti (např. ohrožení zdrojů pitné vody pro Prahu).

Ve své interpelaci chci být stručný. Domnívám se, že problémy jsou jasně zmapovány. Okresní úřad v Nymburce i místní obecní úřady jsou, podle mého názoru, iniciativní a snaží se dílčí věci řešit. Dosud proběhlá jednání na úrovni centrálních úřadů jsou málo efektivní. Je mi známo, že na českém ministerstvu vnitra je jmenován koordinátor pro převod vojenského prostoru do civilní správy. Pro jednání s federálními orgány se mi to zdá málo. Proto Vás, pane premiére, žádám o jmenování operativní skupiny, která by v úzkém kontaktu s federálními orgány pohnula věci rychle kupředu. Samozřejmě nabízím i svoji součinnost. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Rozlivkovi. Prosím pana poslance Smělíka, připraví se pan poslanec Dudešek.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo, ve svém vystoupení se chci obrátit na pana ministra kultury Uhdeho. Lidové umění je tím nervovým vláknem, které spojuje naší současnost s minulými pokoleními. Úroveň zachovávání tradic v soudobé kultuře ukazuje na náš vztah k těm nejlepším hodnotám, které si generace předávaly jako štafetu. Tyto tradice pomáhají i současnému člověku v této pohnuté době hledat své kořeny a nacházet sama sebe. Díky síle a bohatosti různých projevů našeho lidového umění a jeho trvalého úsilí o pravdivost odolalo i některým pokusům minulého režimu o tendenčním zneužití této kultury. Tam, kde tradice zůstávají živé, uchovávané dědictví patří mezi ty oblasti kultury, které jsou i dnes naší chloubou a také velmi dobře oceňovány v zahraničí. Uvádět v této souvislosti jižní a jihovýchodní Moravu, Chodsko a některé další lokality by bylo nošení dříví do lesa. Ale jsou další velké oblasti, kde tradice zkomírají nebo už patří minulosti.

Tuto situaci si uvědomilo i UNESCO a snaží se ji zlepšit. V listopadu 1989 vydalo dokument nazvaný Doporučení o ochraně tradiční kultury a folklóru, který je výzvou vládám k ochraně kulturních tradic. Dokument vybízí vlády k podpoře výzkumů a zveřejňování poznatků o lidových tradicích, vytváření ochranných sbírkových souborů, k podpoře živých forem folklórních projevů, doporučuje včlenění poznatků do školních osnov a vybízí k podpoře festivalů a podobně.

Zajímalo by mně, jak na výzvu reagovala vláda České republiky, zda bylo použito nějakých opatření a pokud ano, jakých, kdo byl pověřen jejich realizací a jak se tato opatření realizují v praxi. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Prosím pana poslance Dudeška, připraví se paní poslankyně Hofrová.

Poslanec Petr Dudešek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. V posledních dnech se znovu stal Mošnov středem pozornosti. Je zde konečně slavnostně uznaná a free zona, o jejíž přednosti pro náš těžce zkoušený kraj bylo řečeno takřka vše. Upřímně tleskám.

Na jednom velkém setkání s občany jsem o tom hovořil v souvislosti s vojenskou letkou, která proti vůli většiny občanů nakonec tiše jednoho dne dosedla i k překvapení pracovníků letiště či jeho ochrany na mošnovskou letištní plochu. Netleskám.

Před několika dny zde opět tiše přistál letoun s federální letkou ministerstva vnitra. Byli vysláni pro ochranu občanů proti ohrožení občanů. Mají to v popisu práce. Pokud by toto jednotka splnila, i když by třeba nic nenašla, či nezneškodnila, tleskal bych.

A určitě nejen já. Netleskám ale proto, že upřímně nemohu. Nemohu souhlasit se způsobem, jakým byla akce provedena. Akce podobná zásahu na letišti v Mošnově nelze napříště provádět bez vrcholové koordinace federálního ministerstva vnitra s federálním ministerstvem dopravy a složkami civilního letectví. Vyplývá to ze závěru odborníků jednání meziresortní komise pro bezpečnost civilního letectví, které se konalo v Praze. Všichni přítomní se shodli na tom, že koordinace je možná, aniž by bylo třeba civilním složkám sdělovat utajované okolnosti. Tato akce podle mého soudu a po důkladných rozhovorech s mnoha odborníky nechránila občany, ale bohužel je ohrozila. Cirka 40 minut nebyla zajištěna navigace, řídící věž byla vyřazena z provozu. Koridor uznané free zony nebyl jištěn, dokonce i vojenské letadlo, které zde mělo přistát, muselo odletět jinam. Ptám se, proč nebyl připraven při odstavení pracovníka na řídící věži je ho zástupce z řad zásahové jednotky, aby byl zajištěn bezpečný chod letiště? Jde o porušení mezinárodních konvencí, to není už jen věc lokální, ale daleko širšího dopadu. Ke vší smůle utekli z Německa vyhoštění vietnamci, tudíž ne ledajací a neškodní. Jistě svou přítomností zaměstnají severomoravské policisty a přidají závaží k jejich tak velkému přetížení. Byli ohroženy děti, cizinci, občané, dokonce se střílí a je zraněn službu konající pracovník zajišťující bezpečnost a chod mozku letiště, řídící věže. Pracovníci letiště jsou více než potřebným a vhodným způsobem odstraněni a zneškodněni. Vyřazena z činnosti je i záchranná požární služba a v neposlední řadě nedovedu pochopit, že akce směřovala proti samým příslušníkům útvaru ministerstva vnitra, pracujícím na letišti, stejně jako proti vojákům.

Je to podle mne vyslovení nedůvěry a také ohrožení důvěry v bezpečnost free zóny na severní Moravě. Nebo dokonce jsme slyšeli z úst nejpovolanějších, její likvidaci. Připomínám, že v hornické Karviné je nezaměstnanost 6,28 %, v severomoravském kraji nejvyšší v České republice 4,91 %. Ztratíme tím jednu z možností nezaměstnanost na ostravsku snížit. Ale dál. Proč podle zákona nevěděl o této akci ministr vnitra České republiky Sokol a následně severomoravská policie. Proč nebylo podle zákona oznámeno ani dodatečně použití speciální zbraně? Proč nebyla použita při této akci podobná zásahová jednotka z Ostravy? Byla by zde určitě rychleji atd. Tleskám rád dobře a profesionálně odvedenému výkonu. Z dalších důvodů i neuvedených podrobností na četná přání občanů vznáším interpelaci ve výše uvedené věci na předsedu vlády České republiky a dále příslušné ministry České republiky a následně ČSFR. Tleskám rád dobře provedenému profesionálnímu výkonu. Tentokrát, bohužel, nemohu. Ale veřejnost musí být objektivně informována a potom třeba zatleskáme všichni. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Dudeškovi a prosím, aby se ujala slova paní poslankyně Hofrová. Připraví se pan poslanec Ratiborský.

Poslankyně Jarmila Hofrová: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, i když přede mnou pan poslanec Dudešek interpeloval pana ministra a pana premiéra ohledně případu Mošnov, dovolte, abych i já jménem svým a pana poslance Miroslava Rašky se připojila k interpelaci.

Stejně jako naše veřejnost, tak i já jsem byla znepokojena událostí, která se stala dne 29. srpna letošního roku. Sama na severní Moravě bydlím a z letiště Mošnov cestuji na jednání České národní rady. Proto bych chtěla ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola a federálního ministra vnitra Jána Langoše prostřednictvím české vlády interpelovat. Mám jenom čtyři otázky:

Jak bude do budoucnosti zabezpečena koordinace mezi federálním ministerstvem vnitra a ministerstvem vnitra republikovým, aby v případě zásahu federálního útvaru na teritoriu republiky bylo minimalizováno nebezpečí ozbrojeného střetu obou bezpečnostních složek.

Druhá otázka: Jaká budou přijata opatření, aby ozbrojená ostraha letišť splnila svůj úkol v případě teroristického útoku?

Třetí otázka: Jaká budou přijata opatření, aby v případě podobných akcí nebyl na sebekratší dobu přerušen letový provoz.

Čtvrtá otázka: Do jaké doby bude tato akce vyšetřena generální prokuraturou a s výsledky seznámena veřejnost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji paní poslankyni Hofrové a prosím pana poslance Ratiborského, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Petr Kraus.

Poslanec Tomáš Ratiborský: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, touto interpelací podpořím kolegu Effenbergera, i když jsem nevěděl, že on bude v této věci také vystupovat. Je to interpelace na pana premiéra.

Vážený pane premiére, využívám svého ústavního práva a interpeluji ve věci vytváření akciových společností Transpetrol a Transgas. V prosinci loňského roku byla přijata pod č. 556 novela ústavního zákona o čs. federaci, kde se v článku 4 odst. 4 říká, že zákon FS stanoví vlastnictví k ropovodům, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím k přenosu elektrické energie.

Přes toto ustanovení ústavního zákona dochází k dohodám mezi vládami obou republik o dělení majetku, který je ve vlastnictví federace. Tyto dohody jsou, podle mého názoru, od počátku neplatné. Dále tyto dispozice s majetkem federace předpokládají výjimku ze zákona č. 92/1991 Sb., o převodu státního majetku.

Vážený pane premiére, předmět interpelace by se dal shrnout do dvou otázek: .

1) Byla vládou České republiky udělena výjimka ze zákona č. 92/1991 Sb.?

2) Pokud byla, kdo ji a jakým právem udělil?

Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Ratiborskému a prosím pana poslance Petra Krause.

Připraví se pan poslanec Balcárek.

Poslanec Petr Kraus: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl interpelaci poslanců Čestmíra Hofhanzla, Petra Krause, Miroslava Wolfa, Jana Zahradníčka a Vladimíra Zemana na předsedu vlády České republiky.

Jsme si plně vědomi toho, že česká vláda jako nejvyšší výkonný orgán státní moci má plné právo rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat současně probíhající reforma našeho hospodářství. Ubírá-li se však vývoj směrem, který by mohl mít naprosto katastrofální následky, je povinností poslanců vládu korigovat. Jak jistě víte, jsou lesy základní složkou životního prostředí a plní ekologické a společenské funkce, které jsou pro společnost nenahraditelné, zejména vodohospodářské, půdoochranné, zdravotní, rekreační a další funkce lesů mnohonásobně převyšují význam dřevoprodukční. V příštích letech budou ještě významnější při plnění těchto funkcí, jako ekologická kostra krajiny a celého území. Kde lesy neplní své ekologické a společenské funkce, je výrazně ohrožen zdravotní stav populace.

Stav našich lesů lze v některých oblastech označit za katastrofální včetně toho, že přes 50 % rozlohy lesů je silně poškozeno a v některých oblastech úplně zničeno emisemi. Projekt navržen odborem lesního hospodářství ministerstva zemědělství nejen že neodstraňuje příčiny špatného hospodaření v lesích, ale nese sebou i rizika, která se projeví v dalším zhoršování beztak již špatného stav u lesa.

Navrhované řešení je maximální monopolizací privatizovatelného majetku státních lesů. Do lesních akciových společností by byly transformovány celé závody nebo několik závodů. Tato monopolizace se nepříznivě v tlaku na vlastníky lesa, ať je tím stát, obec nebo soukromá osoba.

Lesní akciové společnosti se budou vyznačovat dvojí ekonomikou, a to ekonomikou hospodaření v lese a ekonomikou ostatních podnikatelských aktivit mimo les. Vzhledem k velmi nízké míře podnikatelského zisku z obhospodařování lesa, bude se od samého začátku přesouvat zájem akcionářů od hlavního předmětu činnosti, kterým je pěstování lesa, do ostatních podnikatelských aktivit.

Omezující faktory, specifické pro lesní hospodářství, povedou k tomu, že akcionáři budou vyvíjet silný politicko-ekonomický tlak na jejich zmírnění, včetně zmírnění kontrolního systému se snahou, aby byli minimálním způsobem omezováni v podnikání.

Projekt počítá se zaměstnanci lesních akciových společností jako akcionáři, což povede ještě ke zvýšení komerčního způsobu hospodaření v lese, vedeného snahou dosáhnout maximální, byť krátkodobé dividendy. Lesní zaměstnanec akciové společnosti bude motivován na dosažení maximální dividendy dvojnásobnou měrou - jako placený zaměstnanec a zároveň jako spoluvlastník akcií.

Koncepce předkládaná ministerstvem zemědělství ve snaze řešit dva naprosto protichůdné zájmy - co největší ekonomický efekt a co nejlepší hospodaření v lese - pomocí hospodářské smlouvy by docházelo k vytváření neúměrně složitého administrativního, organizačního a kontrolního systému. Navíc vztahy mezi státem a lesními akciovými společnostmi nejsou dosud zcela vyřešeny ani po teoretické stránce, zejména v ekonomice obhospodařování lesa.

Přitom však projekt počítá s tím, že stát bude přerozdělovat těmto podnikatelským subjektům značnou část zisku. Toto skryté přerozdělování zisku ve formě diferenciální renty nemá příliš daleko od plánovitého hospodářství komunistického typu.

Dále nejsou dosud dořešena ekonomická pravidla pronájmu, způsob předávky dřeva státem, výše diferenciální renty atd., atd., a při tom již nyní mají některé lesní závody zpracované privatizační projekty - na základě čeho? Není bez zajímavosti, že mezi takto pilnými závody je převážná většina závodů se starým nebo jen velmi mírně obměněným vedením po listopadu 1989. Je pravděpodobné, že si takto bývalé nomenklaturní kádry zajišťují místa v obavách před lustračním zákonem.

Míra rizikovosti při zavedení tohoto systému hospodaření v lesích je o to větší, že celý projekt je zpracován zatím pouze v ideové podobě a neustále doznává značných a podstatných změn. Obdobný způsob hospodaření není zaveden v žádném státě Evropy, není jej tedy možno nikde ověřit.

Prohlašujeme na základě výše uvedených skutečností, že provedení transformace lesního hospodářství podle projektu ministerstva zemědělství, ve kterém se rozhoduje o významné části území České republiky, bez důkladného zvážení dalších možností by bylo nezodpovědným hazardem. Žádáme Vás, pane premiére, aby vláda předložila takovou koncepci reformy lesního hospodářství, která prospěje především našim lesům, životnímu prostředí a tím i všem občanům naší republiky.

Pro urychlené vypracování takové koncepce samozřejmě nabízíme svou spolupráci a zde ve stručnosti nastiňujeme způsob řešení:

- privatizaci provést tak, aby byla i demonopolizací. Nepreferovat žádný ze způsobů privatizace. Umožnit přímý prodej, veřejnou dražbu, stejně jako další formy transformace, které umožňuje federální zákon;

- provedení prací pro státní lesy zadávat podnikatelským subjektům na dílčí práce lesnické činnosti a ne na dlouhodobě komplexní obhospodařování lesa;

- ve vazbě na úbytek státní lesní půdy vlivem restitucí a snížení pracovního vytížení vlivem privatizace činností snižovat počty technickohospodářských pracovníků lesnických profesí;

- na přechodnou dobu, do stabilizace údržby lesní půdy, nového zákona o lesích a nového územněsprávního uspořádání a zejména za podmínky snížení počtu THP, zachovat dosavadní organizační uspořádání. Definitivní organizační strukturu vázat, po stabilizaci vlastnických vztahů k půdě, na územněsprávní uspořádání;

- pravomoci a odpovědnosti s maximální mírou přenášet na jednotky, které rozhodují o stavu lesa a hospodárnosti nákladů. Důsledně vycházet z principu, že nadřízená instance plní pouze ty úkoly, které nemůže plnit instance podřízená;

- zainteresovat pracovníky v lesním hospodářství na kvalitě lesa a důsledně oddělit jejich odměňování od výnosů za dřevo. Tak odpadnou nadbytečné vnější kontrolní orgány sledující stav lesa a nezávislý kontrolní orgán parlamentu se zaměří pouze na to, zda státní prostředky byly vynaloženy účelně.

Navržený způsob cílové organizace státních lesů, vycházející z organizace státních lesů v Bavorsku, by vedl ke snížení počtu technickohospodářských pracovníků na polovinu oproti současnému stavu. Přitom u poloviny THP, kteří by nebyli zaměstnáni u státní h lesů, lze předpokládat nejméně u 20 - 30 % získání pracovního místa u podnikatelských subjektů vzniklých odštěpením privatizovatelného majetku státních lesů. Oproti projektu ministerstva zemědělství by tu nebyla potřeba nově vytvářet instituci České státní lesy.

Děkuji za pozornost. (Následuje potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Krausovi. Prosím pana poslance Balcárka, připraví se pan poslanec Stibic.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy kolegyně, vážení kolegové! Podávám interpelaci jménem své kolegyně poslankyně Gerty Mazalové na vládu České republiky ve věci Všeobecné československé výstavy v Praze.

Jsme pobouřeni stále narůstající finanční ztrátou z konání již od počátku deficitní Všeobecné jubilejní čs. výstavy v Praze. Tento deficit přesáhne podle přípisu Úřadu vlády ČR RNDr. Františka Vlasáka primátorovi Hl. města Prahy Jaroslavu Kořánovi ze dne 6. 8. 1991 ohromující částku 1 547 mil. Kčs.

V situaci, kdy naše vláda nemá patřičné finanční prostředky ani na tak prioritní potřeby našeho školství a zdravotnictví, tak jak se zavázala k prioritnímu zajišťování potřeb těchto resortů ve svém programovém prohlášení z června minulého roku, žádáme vládu, aby nám vysvětlila, z jakých zdrojů bude tento deficit uhrazen.

Žádáme též, aby vláda podnikla patřičné kroky k okamžitému uzavření této výstavy. Připomínáme rovněž mystifikační oslavný náboj výstavy se scénářem schváleným ještě totalitní vládou Ladislava Adamce.

Výstava nijak nedokumentuje tu skutečnost, že polovina z let 1891 - 1991, tedy z let, která uplynula od proslulé výstavy před 100 lety, byla i léty nesvobody, útlaku, devastace zdraví, životů lidí, devastace krajiny, ekonomiky a kulturních památek.

Požadujeme nekompromisně, aby se již konečně přestalo šetřit tam, kde se tak činilo již za dřívější vlády a přestalo se plýtvat prostředky na velkolepé, nákladné a neefektivní akce.

Děkuji.

(Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP