Středa 11. září 1991

Úkolem prokuratury není ani ochrana práv občanů. Ochrana práv státu je funkcí zákonodárství a soudnictví a to co se týče ochrany vnitřních zájmů státu jako nahromaděných práv všech obyvatel státu. Ochrana práv občanů je jediným a výlučným úkolem soudnictví, které často má chránit občana před mocí a zneužíváním moci prokuraturou. Jediným úkolem prokuratury by mělo být přispívat k pocitové a spravedlivé justici trestní. Zdůrazňuji trestní, protože prokuratura rozhodně nemá působit v civilních případech a vůbec by neměla mít pravomoc rozhodovat o spravedlnosti soudního rozsudku. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Vacek.

Poslanec Eduard Vacek: Pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové. Zabývá-li se dnes plénum České národní rady problematikou prokuratury, nebude jistě od věci, zmíním-li se o problému, který e dotýká ministerstva spravedlnosti ČR, zvláště pak Sboru nápravné výchovy.

Před několika měsíci jsem vás z tohoto místa seznámil s průběhem a výsledky prověrek příslušníků Sboru nápravné výchovy, se systémem a technologií těchto prověrek. Přes veškerou snahu a péči těch, kteří se na prověrkách podíleli, nemohl nevzniknout problém, vyplývající z nespokojenosti prověřovaných, zvláště pak těch, kteří nebyli shledáni způsobilými další služby v SNV. Když se nedomohli svých domnělých práv, obrátili se k vojenské prokuratuře s trestním oznámením podle § 206 trestního zákona na členy prověrkové komise s tím, že v průběhu prověrek se členové těchto komisí dopustili trestného činu pomluvy předkládáním nepravdivých tvrzení, jež prověřovaní považovali za útok na svoji osobu.

Již 19. března 1991 se proto ředitel SNV dr. Karabec obrátil svým dopisem na plk. dr. Miroslava Kříženeckého, hlavního vojenského prokurátora se žádostí o jednotný postup vojenské prokuratury k těmto podáním. Ve svém dopise dále žádá hlavního vojenského prokurátora, aby orgány vojenské prokuratury podání uvedeného druhu nepřijímaly nebo je postupovaly k vyřízení ředitelství SNV ČR.

Jako předseda koordinační komise ministerstva spravedlnosti ČR mohu doložit, že koordinační komise se zabývala velmi intenzivně při pochybnostech s správnosti závěrů jednotlivých prověrkových komisí všemi jednotlivými podáními a v případě jakékoli nejistoty postoupila toto podání k prošetření dvěma ústředním prověrkovým komisím. Ředitel SNV dr. Karabec proto ve svém dopise správně poukázal na skutečnost, že v rámci prověrkového řízení existují opravné prostředky, nemluvě o dalších možnostech ve smyslu zákona č. 100/70 Sb.

Je prokazatelnou skutečností, že nejméně v 18 případech orgány vojenské prokuratury trvají na svém právu přezkoumat postup propuštění neprověřených příslušníků SNV a dožadují se vydání řady osobních spisů, včetně průběhu prověrek.

Dovoluji si v této souvislosti připomenout nepopiratelnou věc, že vojenská prokuratura sehrála v minulém totalitním systému velmi neblahou roli vedle StB, kontrarozvědky a vnitřní ochrany. Zatímco byly některé z uvedených opor tohoto systému podrobeny přísné kritice veřejnosti, vojenská prokuratura jako neprostupná tvrz odolává snahám o objektivní analýzu, která by zhodnotila míru podílu této části státní správy na porušování zákonnosti v ozbrojených útvarech.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Němečkovi a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Gjurič. Připraví se paní poslankyně Němcová.

Poslanec Andrej Gjurič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, především se omlouvám, nebude-li můj projev zcela konzistentní. Rychlost projednávání jednotlivých zákonů od včerejška nabrala skutečně neuvěřitelných obrátek a navíc jsem ráno musel být u jednoho jednání. Považuji přesto za potřebné přednést za vězeňskou komisi jednu připomínku. Budu se snažit improvizovaným způsobem ji přednést tak, abych vás příliš nezdržel. Týká se problému vazby v souvislosti s prokuraturou.

Situace ve vězeňství je notoricky známa. Věznice jsou přeplněné natolik, že často se výkon vazby odehrává v zařízeních pro výkon trestu, protože vazební věznice jsou přeplněny na neúnosnou míru. Přitom problémy s vězeňským personálem jsou také notoricky známy. Vazba tak často neplní svůj účel podle trestního řádu. K tomu bych mohl snést řadu důkazů, se kterými jsme se setkali během práce vězeňské komise. Ale ani s tím vás nebudu zdržovat a půjdu přímo k meritu věci.

Není jistě náhodou, že ke všem známým problémům, jako jsou sebepoškozování, stížnosti, agrese, ať už mezi sebou navzájem nebo vůči vězeňskému zařízení, úmrtí a dokonce i vraždy, dochází převážně ve vazebních věznicích. Důvody jsou samozřejmě i objektivní. Některé z nich jsem naznačil. Kromě nich je ještě řada dalších objektivních, i když ani s těmi bychom neměli souhlasit. Přitom stále ještě máme nezřídka pochybnosti o nezbytnosti vazby, o odůvodnění uvalení vazby, event. o rozhodnutí o prodloužení vazby, tedy o celkové oprávněnosti. Příkladem je vazba mladistvých, kterých relativně není velký počet (asi 150) vzhledem k celkovému počtu osob ve vazbě, ale o to více alarmující jsou to případy. Mohl bych uvést řadu příkladů emotivně působivých, které by vás přesvědčily o tom, že to, co říkám, je skutečně problém.

Rád bych tedy navrhl za vězeňskou komisi do společné zprávy ještě jeden závěr pod bod doporučení generálnímu prokurátorovi. Zněl by takto: "ČNR doporučuje, aby orgány prokuratury odpovědně zvažovaly rozhodnutí o nezbytnosti vazby, eventuálně možnosti slibu, kauce, případně náhradního trestu, zejména u mladistvých."

Děkuji za pozornost a za eventuální podporu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Prosím paní poslankyni Němcovou a připraví se pan poslanec Čapek.

Poslankyně Helena Němcová: Vážená sněmovno, já mám pouze připomínku k formulaci, eventuálně dotaz. V tisku, kde se doporučuje generálnímu prokurátorovi ČR, se pod písmenem c) praví: "Pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se prokazatelně podíleli na inscenaci politických procesů." Tomuto rozumím. Ale na jedné straně je řečeno: "Doporučuje generálnímu prokurátorovi ČR pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se nepřiměřeně podíleli na inscenaci politických procesů." Mám dotaz, jak se rozezná přiměřené a nepřiměřené podílení se na inscenaci politických procesů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Němcové za její vystoupení. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Čapek jako poslední z písemně přihlášených.

Poslanec Miroslav Čapek: Vážené kolegyně, kolegové, pane místopředsedo, já mám zhruba dvě poznámky k doporučení bezpečnostního výboru, tak jak je na straně dva. Je to spíše formulační otázka. Hovoří se tam o sledování hospodářské trestné činnosti. Domnívám se, že pregnantnější by byla formulace "odhalování a vyšetřování trestné činnosti". Myslím, že takový požadavek zazněl i na komisi našeho bezpečnostního výboru. To

je jedna věc.

Pokud jde o zásady zákona o prokuratuře, přiměl mně k poznámce pan poslanec Vacek, když hovořil o vojenské prokuratuře. Na komisi se projednávala otázka vojenské prokuratury a vojenského soudnictví. Vím, že se v daném případě jedná o orgány, které podléhají generální prokuratuře ČSFR. Ale myslím, že by bylo vhodné, aby v doporučení bylo, aby se do budoucna zvážila v těch zásadách otázka dalšího fungování a existence vojenských soudů a vojenské prokuratury jako takové. Mám za to, že i když příslušníci vojensky organizovaných sborů podléhají v daném případě speciálním orgánům justice i prokuratury, do budoucna se stává takováto situace neúnosnou. Každý občan by měl být předveden před soudce jako takového tj. civilního a to bez ohledu na to, zda je či není v uniformě. Mělo by tomu tak být už proto, že pokud jde o vojenské soudnictví a vojenskou prokuraturu, jsme jako stát určitou anomálií oproti ostatním státům, které zachovávají vojenské soudy pouze v podmínkách vyhlášení válečného stavu, respektive v době válečného konfliktu, kdy existují vojenské polní soudy.

Proto bych se přimlouval za to, aby i tímto způsobem byl při přípravě tohoto zákona, zásad zákona o prokuratuře brán na tuto otázku zřetel.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Čapkovi, protože se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Ptám se pana generálního prokurátora, zda si přeje vystoupit - takže mu uděluji slovo.

Generální prokurátor České republiky Ludvík Brunner: Pane místopředsedo, pánové a paní poslankyně, dovolte mi reagovat na některé příspěvky. Považuji to za nutné. Začnu odzadu od vystoupení pana poslance Čapka. Pokud jde o upřesnění usnesení, že společný tým mezirezortní, který by měl působit v oblasti hospodářské kriminality, zejména ve vazbě na připravovanou novelu trestního zákona, s tím samozřejmě souhlasím. Úkolem tohoto týmu bude nejen analyzovat situaci, ale pochopitelně, pokud budou mít tato jednání charakter trestní, tak samozřejmě realizovat trestní odpovědnost. Takže souhlasím, pokud by to bylo možno formulačně upravit, že tým ke sledování a

odhalování hospodářské trestné činnosti, tak je to jasné.

Pokud jde o kompetence vojenské prokuratury, já jsem na výborech říkal, že prokuratura má to zvláštní postavení, že je federálně organizovaný státně mocenský orgán. Federální vojenská součást prokuratury je součástí federální Generální prokuratury. Nemá to s českou prokuraturou co společného.

Pokud jde o zásady nového zákona o prokuratuře, jsou v současné době zpracovávány v interním rezortním připomínkovém řízení s tím, že počítáme počátkem října, popř. v polovině listopadu, že dáme tyto zásady k externímu připomínkovému řízení. Zákon o prokuratuře je federální zákon a předpokládáme, že bude schvalován podle kompetenčního zákona Federálním shromážděním. Jsme si vědomi toho, že neujasněná koncepce činnosti prokuratury v nových podmínkách je jistým problémem. Tím bych chtěl reagovat na vystoupení pana poslance Hofhanzla. Já s ním samozřejmě nechci polemizovat. Řekl jsem i jasně ve výborech, že máme svoji představu o funkci prokuratury v demokratickém státě, ale jsme si vědomi toho, že asi o tom my nebudeme rozhodovat jako prokuratura, že o tom bude rozhodovat nejvyšší zákonodárný sbor, nicméně ale chceme si k tomu své stanovisko říci. Jaké máme představy o fungování prokuratury, to je předmětem té mojí zprávy číslo 354, která byla takto projednána.

Pokud jde o vyjádření paní poslankyně Němcové, pokud jde o to, prokazatelně chci říci, že jsem si vědom toho, že proces té tzv. očisty prokuratury není ukončen. Ale pokud jde o osoby, které se v minulosti podílely na nezákonnostech, tak mohu říci, že tyto osoby už na prokuratuře nepůsobí. Na české prokuratuře. Tam jsem využil ustanovení § 41 novelizačního zákona o prokuratuře a po komplexní prověrce prvohlavových trestních činů, resp. postihu prvohlavové trestné činnosti, to byla činnost namířená proti státu, tak já tuto záležitost považuji za ukončenou.

Doporučovali jsme opustit řady prokurátorům, těm, o kterých se nejednalo o ojedinělé pochybení, ale kde šlo o určitou systematickou činnost, kdy skutečně se svým iniciativním přístupem podílel na represích proti osobám, které byli stíhány pro politicky motivovanou trestnou činnost. Takového osoby, až na jednu jedinou výjimku, pokud mohu upřímně, na jednu jedinou výjimku člověka, který slouží ještě na prokuratuře v Jihomoravském kraji, tam s mým vědomím zůstává, protože je vážně nemocen a ze skutečně sociálních důvodů jsem váhal, renesignaci jsem neudělal. Je to jeden jediný případ.

Pokud jde o vyjádření pana poslance Gjuriče nebo doporučení, já souhlasím nehledě na to, že to je úkol, který by prokuratura měla plnit, zvažovat vazební řízení. Ovšem chci na toto upozornit, že toto usnesení nebo tento úkol bude platit pro prokuraturu tuším ještě 2 měsíce, protože od 1. ledna příštího roku bude vazební rozhodování přeneseno na soudy, to jste tady schválili v prosinci při schvalování ústavní listiny svobod a budete se tím v dohledné době zabývat při projednávání novely trestního řádu, která je připravována v tomto směru ve vazbě na novou ústavní listinu práv a svobod. Takže ani na tyto 2 měsíce, jsem si toho vědom. Problematika vazebního rozhodování je velice vážná, opět se aktivizují některé iniciativy vězňů, poslední včera na Pankráci, také jsem pana ministra spravedlnosti upozornil na tuto situaci a doporučil jsem, aby na nejbližší vězeňské komisi, aby i ve vládě České republiky byla podána situační zpráva o stavu vězeňství. Je to velice nutné, než opět budeme mít co do činění s vlnou akcí vyvolávaných odsouzenými popř. obviněnými ve vazebních věznicích. Osobně se domnívám, že to není problematika prokuratury. Je to otázka naprosto nevyhovujících zařízení. V současné době máme ve vazbách a výkonu trestu už necelých 12 tis. osob a pokud jsou problémy já jsem si nechal udělat rozbor - tak jsou ty útoky nebo nespokojenost, to se týká soudních vazeb. Za tyto už prokuratura neodpovídá, protože se neúměrně protahuje soudní řízení a to je příčinou nespokojenosti některých vězňů. I když v samotném vazebním řízení dochází k zhoršování ukazatelů, ale z několika desítkách procent, i za současného stavu vyřizujeme vazební trestné věci v zákonné lhůtě 2 měsíců v rozsahu 67. necelých 68 %. Přesto, že před rokem a půl tento ukazatel nebo tato situace byla příznivější.

Pokud jde o mladistvé tak bych správně řekl, ano, máme v současné době ve vazbách asi 149 mladistvých. Jsem si vědom toho, že to je velice závažný problém, ale to zase nevyřeší prokuratura. To chce skutečně, aby se to v součinnosti jak s komisí vězeňskou, nebo popřípadě jinými výbory České národní rady tato věc by se měla urychleně řešit. Přesto, že jsme si vědomy toho, že zákon říká, že je to výjimečné opatření. Ale já zas pochopitelně z hlediska prokurátora při seznámení s konkrétní věcí já bych nepochyboval o tom, že bylo toto rozhodnutí prokurátora o uvalení vazby na mladistvé nesprávné. Pokud jde o vyjádření pana poslance Vacka já samozřejmě

tento problém znám, ale říkám, aniž bych se chtěl zbavovat odpovědnosti, je to vyloženě záležitost vojenské prokuratury, za vojenskou prokuraturu já neodpovídám, byt jsem součástí prokuratury. Problematika je mi známa a domnívám se, že pokud to přináší určité problémy zejména při řízení Správy nápravných zařízení nebo Sboru nápravné výchovy, o tom jsem byl právě včera informován předsedou Nejvyššího soudu Dr. Motejlem, který se zúčastnil včera ráno jednání na Pankráci, nejen s některými vězni, se zástupci, ale i s představiteli vedení pankrácké věznice i Správy, tak se domnívám, že je nutné se obrátit - nemyslím jaksi cestou, ale jako z iniciativy vězeňské komise přímo buď na federálního Generálního prokurátora, nebo na hlavního vojenského prokurátora. Protože mi Dr. Motejl informoval včera večer, dneska jsem od rána ve vládě, tak pochopitelně předpokládám, že do konce týden o tom, co jste tady říkal, budu chopen informovat oba dva tyto funkcionáře federální Generální prokurátory. Tolik asi k těm připomínkám. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu generálnímu prokurátorovi za jeho vystoupení a nyní dávám slovo společnému zpravodaji výborů panu poslanci Kryčerovi, aby se vyjádřil k rozpravě.

Poslanec JUDr. Jan Kryčer: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pro ty z Vás, kteří se již vidí na obědě mám potěšující zvěst, že zazněl pouze jeden pozměňující a jeden doplňující návrh. Nejprve tedy k tomu návrhu doplňujícímu.

Pan poslanec Gjurič navrhuje, aby v usnesení v bodu c/ doporučení generálnímu prokurátorovi - byl doplněn text tohoto znění: "Aby orgány prokuratury odpovědně zvažovaly rozhodnutí o nezbytnosti vazby, event. možnosti slibů, kauce, případně náhradních trestů, zejména u mladistvých.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pan prokurátor upozorňuje - bez náhradních trestů, upozorňuje, že o tom prokuratura nerozhoduje. Takže dávám hlasovat o návrhu pana poslance Gjuriče, bez zmíněných náhradních trestů.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. 88 poslanců vyslovilo souhlas.

Kdo je proti? 3.

Kdo se zdržel hlasování? 20.

Návrh pana poslance Gjuriče byl přijat.

Poslanec Jan Kryčer: Dále zde máme pozměňující návrh paní poslankyně Němcové, který se dotýká opět bodu c/ usnesení, a to 1. odstavce, kde navrhuje paní poslankyně Němcová vypustit ve 2. větě slovo "prokazatelně". V tomto případě by věta zněla takto: "Pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se podíleli na inscenaci politických procesů."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám o tomto návrhu hlasovat. Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 82 poslanců souhlasí.

Kdo je proti? 3.

Kdo se zdržel hlasování. 24.

Návrh byl přijat.

Poslanec Jan Kryčer: Tímto konstatuji, že jsme vyčerpali veškeré pozměňující a doplňující návrhy a můžeme přistoupit k hlasování o usnesení jako takovém.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Čapek.

Poslanec Miroslav Čapek: Já jsem neformuloval žádný návrh, pokud se týká vojenské prokuratury a vojenského soudnictví, ale formuloval jsem návrh, aby se změnilo slovo "sledování" a místo něho byla uvedena slova "k odhalování a vyšetřování".

Poslanec Jan Kryčer: Je zde tedy ještě jeden pozměňující návrh pana poslance Čapka, týkající se bodu b/ našeho usnesení a po tomto návrhu bude tato věta znít takto: "Vytvořit tým složený z odborníků federálního ministerstva vnitra, ministerstva vnitra České republiky, ministerstva financí České republiky, Generální prokuratury České republiky a ministerstva spravedlnosti České republiky, případně z dalších státních orgánů a institucí k odhalování a vyšetřování trestné činnosti." Souhlasí, pane poslanče Čapku? Ano.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan generální prokurátor.

Generální prokurátor České republiky Ludvík Brunner: To ministerstvo spravedlnosti do tohoto týmu nejde dát, to je otázka soudní moci, to by tam tedy nemělo být. Neměli by tam tedy být zařazeni pracovníci ministerstva spravedlnosti, to je skutečně otázka vyhledávání a analyzování případného trestního stíhání. Ministerstvo spravedlnosti by tedy v tomto týmu nemělo být. Otázka soudní moci je něco jiného, tím bychom předjímali rozhodování tohoto týmu atd., a to nejde.

Poslanec Jan Kryčer: Za těchto okolností bych se zeptal pana poslance Čapka, zdali mohu toto doplnění považovat za jeho návrh, abychom vyhověli legislativnímu procesu. Ano, mohu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže mohu dát o návrhu pana poslance Čapka nyní hlasovat.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. 79 poslanců vyslovilo souhlas.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování?

Celý hlasovací proces zopakujeme, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Čapka, ať zvedne ruku. Prosím ruce nahoru, aby se mohly skrutátorky řádně zhostit své úlohy. Děkuji. 85 je pro.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 20.

Takže návrh pana poslance Čapka byl přijat.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP