Místopředseda ČNR Jan Kasal: Faktická
poznámka od pana poslance Květa.
Poslanec Jan Květ: Mám pocit, že tam
vypadla dvě slova, i ve společné zprávě
a že by tam mělo být "... po splnění
podmínek pro výkon veterinární, léčebné
a preventivní činnosti", že ta slova "pro
výkon" tam v každém případě
chybí.
Poslanec Miloslav Výborný: Není tomu
tak, že by ta slova vypadla. I v původním návrhu
tisku 339 tato slova nebyla uvedena, nejsou tedy ani ve společné
zprávě. Sám se domnívám, že
je i z toho textu, který máme před sebou,
jasné o jaké osvědčení se jedná
: osvědčení o splnění podmínek
veterinární, léčební a preventivní
činnosti. Pravdou je, že pokud by došlo k vložení
slov "pro výkon", bylo by to mnohem jasnější.
Poslanec Vladimír Šuman: Doporučuji
to udělat, že budeme hlasovat o připomínce
pana poslance Šabaty ve dvou částech. To "pro
výkon" odhlasujeme, protože to navrhoval a to
druhé, jak Sněmovna uzná.
Poslanec Miloslav Výborný: Děkuji
pan kolega má velmi konstruktivní návrh,
který neodporuje jednacímu řádu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
dostaneme se ze svízelné situace. Pane zpravodaji,
přečtěte nyní tu pasáž,
o které dám hlasovat jako první.
Poslanec Miloslav Výborný: V první
části navrhuje kolega Šabata vložit slova
"pro výkon".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže dávám hlasovat o vložení těchto dvou slov :
Kdo souhlasí, nechť zvedne ruku. 119.
Kdo je proti ? nikdo
Kdo se zdržel hlasování. 1.
Poslanec Miloslav Výborný : V druhé
části poslanec Šabata navrhuje slova "veterinární,
léčebné a preventivní činnosti"
nahradit slovy "odborných veterinárních
činností".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat o tomto návrhu :
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 1. Takže návrh,
druhá část přijata nebyla.
Poslanec Miloslav Výborný: Další
návrh poslance Šabaty směřuje rovněž
k ustanovení §5, odst. 1 s návrhem, aby pod
písm. d) byl vložen nový text : "Účastnit
se sněmu, nebo pověří jiného
člena Komory, aby ho zastupoval", a tím další
písmena přeznačit. Upozorňuji, že
tento návrh vyplývá z dalších
pozměňovacích návrhů, až
později přednesených, totiž z toho,
že poslanec Šabata vyjádřil domněnku,
že část IV. zákona "Orgány
Komory" by měla být vypuštěna,
paragrafy 8-15, což ústavně-právní
výbor nedoporučuje z důvodů mnohých.
Takže v důsledku toho, že nedoporučujeme
přijetí dalšího pozměňovacího
návrhu, nedoporučujeme ani přijetí
tohoto návrhu, neboť právo člena Komory
účastnit se sněmu, je už zakotvena v
§11, odst. 2.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dávám hlasovat o návrhu pana poslance Šabaty :
Kdo souhlasí ať zvedne ruku. 1. Návrh schválen
nebyl, pokročíme dále.
Poslanec Miloslav Výborný: V § 5, odst.
1, písm. d) dosavadní text :"...zaměstnávat
další veterinární lékaře,
kteří jsou členy Komory" navrhuje poslanec
Šabata vypustit toto písmeno. Ústavně-právní
výbor nedoporučuje přijmout, byť je
samozřejmé, že budou muset být členy
Komory, ale je to zbytečné.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ústavně-právní výbor tedy nedoporučuje přijmout, takže dávám hlasovat o návrhu pana poslance Šabaty:
Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 3. Takže
tento návrh rovněž nezískal potřebnou
podporu a můžeme pokročit dále.
Poslanec Miloslav Výborný: V § 5, odst. 2, písm. a) navrhuje poslanec Šabata slovo "zákony" nahradit slovy "obecně závaznými právními předpisy", což je změna, která navazuje na změnu, kterou jsme odsouhlasili a domnívám se, že ani hlasovat bychom neměli, že je to přijato.
V písm. b) navrhuje poslanec Šabata vložit určitá
slova ,přečtu celé písmeno nově
jak by znělo: "Vést průkaznou evidenci
o výkonu své odborné veterinární
činnosti". Ústavněprávní
výbor doporučuje tento návrh pro přijetí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám tedy o tomto návrhu hlasovat :
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 112.
Kdo je proti ? nikdo.
Kdo se zdržel hlasování. 5. Návrh byl
přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: Dvacátý
pozměňovací návrh žádá
doplnit ustanovení § 5, odst. 2 o písmeno f)
tohoto znění: "Oznámit Komoře
každou změnu podmínek, za nichž bylo vydáno
osvědčení podle § 2, odst. 2, písm.
c)", což ústavně-právní
výbor doporučuje přijmout.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Šabaty, ať zvedne ruku. 121. 121 poslanců vyjádřilo svůj souhlas.
Kdo je proti ? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování. 1.
Poslanec Miloslav Výborný: V §6 slova
"do tří měsíců" je
navrhováno pozměnit na "do 30ti dnů".
Je to lhůta kratší. Z věcných
důvodů je prý dodržitelná. Ústavně-právní
výbor doporučuje její přijetí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 116.
Kdo je proti. 6.
Kdo se zdržel hlasování. 4. 4 poslanci se zdrželi
hlasování, přesto byl návrh přijat
Poslanec Miloslav Výborný: Ve třetím
odst. v § 7 navrhl kolega Šabata vložit nové
písmeno c), ostatní písmena předznačit
a písm. c) by mělo text "prezidenta".
Jde o to, že také prezident komory je orgánem
komory a ústavně právní výbor
to doporučuje přijmout.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 109 Kdo je proti? Nikdo
Kdo se zdržel hlasování? 8 Návrh byl
přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: Dále navrhl
poslanec Šabata jako další odstavec v §
7 vložit text: "Nejvyšším orgánem
komory je sněm." To byl návrh, který
vyplýval z dalšího návrhu, že by
bylo vhodné vypustit celou organizační strukturu
komory. Protože toto nedoporučujeme, nedoporučujeme
ani přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem pana poslance Šabaty, ať zvedne ruku.
4 To je málo.
Poslanec Miloslav Výborný: Další
komplexní návrh poslance Šabaty směřoval
k tomu, aby všude tam, kde v zákoně se mluví
o krajských sdruženích, krajských shromážděních
a krajských výborech a revizních komisí
krajského sdružení, byly přívlastky
"krajský" nahrazeny přívlastky
"okresní". Znamenalo by to, že by základním
článkem komory byla okresní sdružení.
Po projednání s navrhovatelem a po kontrole, zda
veterinárních lékařů je v každém
okrese nebo obvodu dostatečný počet a s přihlédnutím
k tomu, že zákon dává možnost,
aby se okresní sdružení spojovala, doporučuje
ústavně právní výbor přijetí
této navrhované úpravy, která se dotýká
několika ustanovení zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dávám o tomto návrhu hlasovat. Kdo souhlasí,
ať zvedne ruku. 109 Kdo je proti? 2 Kdo se zdržel hlasování?
13 Návrh byl přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: V § 7, odst.
4, poslední věta ve znění: "volení
funkcionáři musí vykonávat veterinární
léčebnou a preventivní činnost"
- je navržena poslancem Šabatou k vypuštění,
což ústavně právní výbor
svým usnesením podporuje.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s vypuštěním poslední
věty odst. 4, § 7, nechť zvedne ruku? 115 Kdo
je proti? 2 Kdo se zdržel hlasování? 8 Návrh
byl přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: 25., 26., a 27. návrh poslance Šabaty jsou návrhy, které navzájem souvisejí a musím je tedy přečíst najednou. Zřejmě také najednou o nich musí být hlasováno. Bylo navrhováno vložit do § 7 nový odstavec 5 s textem: "Volbu, složení a činnost orgánů komory a jejich práva a povinnosti vymezí statut" a v návaznosti na tento návrh vypustit z paragrafů 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 a 15 - a z toho by vyplynulo přečíslování § 16 a dalších.
Ústavně právní výbor s přihlédnutím
k tomu, že na komoru se přenáší
určitá část státní správy,
zastává stanovisko vyjádřené
jednoznačným usnesením ve zprávě
k zákonu, musí být organizační
struktura koncipována a není možné toto
svěřit pouhému statutu. Čili nedoporučujeme
přijetí těchto návrhů poslance
Šabaty.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Než dám hlasovat, zda je všeobecný souhlas
s tím, abych o třech pozměňovacích
návrzích hlasovali současně. (projevy
souhlasu). Dávám tedy hlasovat o tom, Kdo souhlasí
s návrhy pana poslance Šabaty, ať zvedne ruku?
5 Návrh nebyl přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: Konečně
navrhl poslanec Šabata k § 16 dosavadního textu,
při jeho přečíslování,
k čemuž však nedošlo, vložit za slova
"porušení povinností" text: "Nejde-li
o čin přísněji trestný".
Protože ústavně právní výbor
považuje toto za zcela samozřejmé, nemusí
to být v zákoně řečeno a nedoporučuje
tuto připomínku přijmout. Pokud by šlo
o čin přísněji trestný, je
to záležitost orgánů činných
v trestním řízení , i když to
v tomto zákoně nebude uvedeno.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dávám o návrhu pana poslance Šabaty
hlasovat. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku? Nikdo. Návrh
nebyl přijat.
Poslanec Miloslav Výborný: Pozměňovací
návrh pana poslance Klimeše byl již předmětem
rozhodování této sněmovny a hlasovat
o něm není možné. Protože jiné
pozměňovací návrhy při rozpravě
předneseny nebyly, prosím vás, pane předsedající,
abyste nechal hlasovat o usnesení, kterým Česká
národní rada přijímá zákony
České národní rady o Komoře
veterinárních lékařů, jak je
uvedeno ve společné zprávě, tisk 367,
s přijatými změnami podle dnešního
hlasování.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Návrh na usnesení jste slyšeli. Dávám hlasovat. Kdo s tímto návrhem na přijetí zákona souhlasí? 110 Kdo je proti? 2 Kdo se zdržel hlasování? 8 Mohu konstatovat, že tento zákon byl přijat.
Chtěl bych poděkovat skupině navrhovatelů i panu společnému zpravodaji i ústavně právnímu výboru za jejich zodpovědný přístup při projednávání tohoto zákona.
(potlesk).
Poslanec Rudolf Němeček: Dovolte mi jménem
navrhovatele i svým poděkovat za aktivní
přístup.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dalším
bodem - posledním před přestávkou
je
Předložený návrh odůvodní
generální prokurátor České
republiky Ludvík Brunner, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Generální prokurátor ČR Ludvík Brunner: Pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, zpráva o stav u prokuratury v České republice, která je v této chvíli předmětem jednání pléna, byla za mé účasti projednána ve většině výborů ČNR.
Těchto jednání jsem se zúčastnil, byla mi poskytnuta dostatečně dlouhá doba na objasnění některých sporných bodů v našem materiálu, a proto mi dovolte, abych v úvodním slově byl stručný.
Řadě z vás se po přečtení této zprávy možná vybavila zpráva o stavu české justice, kterou vám předložil ministr spravedlnosti dr. Richter a kterou jste projednali před parlamentními prázdninami. Podobnost obsahu a zejména závěrů obou zpráv není náhodná. Jestliže jedním ze základních atributů skutečně právního a demokratického státu je stabilizované a dobře fungující soudnictví, pak totéž platí o stabilizované a dobře fungující prokuratuře.
Vybudování takového soudnictví a prokuratury nelze ani rychle ani snadno. Je však nutno si uvědomit, že jednou ze základních povinností právního státu je mj. zajistit občanům ochranu jejich práv a svobod a nelze tuto ochranu výlučně ponechat na jejich iniciativě. Tato úloha prokuratury jako orgánu státu velmi výrazně vystupuje do popředí v období velkých společenských, politických, ekonomických a legislativních změn provázených u nás prudkým nárůstem kriminality a jiných forem porušování nebo nerespektování platného práva. Tuto úlohu prokuratura v současné době nemůže beze zbytku a na odpovídající úrovni plnit z důvodů, které jsou rozvedeny v předložené zprávě ke které mi dovolte jen několik stručných poznámek.
Práce prokurátorů je sama o sobě odborně, morálně, časově i psychicky velice náročná. O to náročnější za situace, kdy resort pracuje s výrazně sníženým počtem pracovníků, hromadné od chody kvalifikovaných prokurátorů, kteří nacházejí uplatnění v relativně klidnějších, perspektivnějších a popř. i stabilizovanějších oblastech soudnictví - mám na mysli advokacii, soudnictví, komerční sféru - se zatím nepodařilo zastavit. Důvody odchodu z resortu, zejména u žen představuje stále častější agresívnější verbální fyzické napadání ze strany obviněných. Je samozřejmé, že takové výhrůžky a útoky ze strany násilníků a jiných osob vedou k důvodným obavám, které ve spojení s množstvím práce vedou pochopitelně k rezignaci. Mohu dokumentovat, mám u sebe zprávu krajské prokuratury, kde dokumentují několik podobných případů za poslední měsíce. Ve Východočeském kraji zaznamenali za toto poslední období dva fyzické útoky na prokurátory ze strany obviněných. Ze všech těchto důvodů uvedených ve zprávě považuji za potřebné, aby zákonodárný sbor republiky, kterému jsem jako představitel odpovědný nejenom ze své funkce, ale i samozřejmě ze zajištění chodu prokuratury naší společnosti, chtěl bych vás požádat o podporu, důvěru a snahu přispět k vybudování skutečně právního státu a právní autority prokuratury a jejího postavení jako státního orgánu.
Na samotný závěr mi dovolte ve vazbě na usnesení, které je součástí společné zprávy výborů - předpokládal jsem dnes ráno, když jsem požádal vládu o změnu programu, že zásady o platové úpravě prokurátorů budou projednány, že budu moci zde již informovat o výsledku tohoto jednání vlády. Ale bohužel v časové shodě se to nepodařilo, takže předpokládám, že se vrátím do vlády, kde tato záležitost bude projednána.
Jinak samozřejmě souhlasím s doporučeními,
která jsou navržena usnesením. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu generálnímu prokurátorovi České
republiky za jeho vystoupení a nyní prosím,
aby se slova ujal společný zpravodaj výborů
poslanec Kryčer, aby odůvodnil společnou
zprávu.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si vás úvodem požádat, abyste nahlédli do tisku 371, který e týká společné zprávy výborů ČNR ke zprávě o stavu prokuratury k tisku 354.
Tak, jak řekl již pan generální prokurátor, situaci jako takovou je možno hodnotit jako kritickou a alarmující. Z toho důvodu všechny výbory se touto zprávou zabývaly s náležitou pozorností a na základě jejich doporučení vznikla společná zpráva, jejímž výsledkem je návrh usnesení. Tento návrh usnesení v podstatě akceptoval připomínky, které vzešly ze všech výborů, které se touto zprávou zaobíraly a v podstatě adekvátním způsobem reaguje na poznatky a připomínky, které se objevily v celé zprávě o stavu prokuratury.
Mám za to, že všechny připomínky
vycházejí ze současného stavu a ze
situace, ve které se nacházíme, a současně
reagují tímto způsobem, aby bylo možno
v nejbližší budoucnosti tuto situaci řešit.
Domnívám se, že usnesení ČNR,
které je navrhováno v takovémto znění,
je akceptovatelné pro celou sněmovnu. Doporučuji
proto, aby tento návrh tak, jak je v tisku 371 dán
vám k dispozici, aby byl akceptován a aby ho sněmovna
odhlasovala.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kryčerovi za odůvodnění
společné zprávy a k návrhu usnesení
a otevírám rozpravu, do které se prozatím
nikdo nepřihlásil. Hlásí se pan poslanec
Hofhanzl jako první.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený český sněme, jsem si vědom současné kritické situace společenského stavu v naší republice i stavu soudnictví a prokuratury. Jsem však nucen upozornit na to, že prokurátorský systém tak, jak je nám prezentován v předložené zprávě, zatím vychází a setrvává na idei státu jako organizovaném násilí, jak stát definoval Vladimír Iljič neblahé paměti. V každém demokratickém zřízení je příznačné, že prokuratura jako správce určité moci převáděné lidem na stát a právnická působnost prokuratury je silně omezená. Toto omezení vyplývá a souvisí s nejzásadnějším demokratickým principem republikánské formy státního zřízení. Tento princip zní: Stát a vládní aparát nabývá a smí spravovat pouze tu moc, kterou občané převádí svými zástupci na tento stát a jeho orgány.
Podstatou celé této chyby při vytváření
právní formy prokuratury v Československu
je, že její charakter, úkoly a činnosti
odvisí od funkcí státu, a nikoli od demokratických
principů demokratického státního zřízení
vybudovaného demokratickým ústavním
zákonem. Úkolem prokuratury v právním
státě rozhodně není prosadit a chránit
zájmy státu.