Úterý 10. září 1991

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku, prosím.

78. Děkuji.

Kdo je proti? 4. Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?

32. Děkuji.

Tento návrh byl přijat.

Poslanec Josef Vondráček: Dalším návrhem pana poslance Payna bylo doplnit § 46 odst. 1, aby dotace soukromým předškolním a školním zařízením byla rozšířena o církevní školy - předškolní a školní zařízení. S panem poslancem jsme hovořili o tom, že tato zařízení jsou dotována jako státní školy s vyšším příspěvkem, takže vlastně kdybychom toto zařadili, tak bychom je finančně poškodili. Pan poslanec říká, že tento návrh stahuje zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: O tom hlasovat nebudeme.

Poslanec Jiří Payne: (z pléna). Toto řešení je velmi komplikované, ale uspokojuje mne, takže stahuji svůj návrh.

Poslanec Josef Vondráček: Mohu dál, pane předsedající? (ano.) Pan poslanec Kozel a bylo to vlastně i ve vystoupení paní poslankyně Ryšlinkové, chtěl, aby se zachoval § 33, to jsme při hlasování udělali, čili není o čem hlasovat, Pan poslanec Šuman v § 1 odst. 2 doporučil technickou, spíš jazykovou úpravu, aby první věta po vložených slovech skončila a začínala vlastně nová věta. Čili jde o technickou připomínku, kterou pochopitelně je nutno akceptovat, možná i bez hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já bych navrhoval o ní přece jen hlasovat. Jsou to návrhy na to, aby byla nějak osvětlena tato připomínka? Pokud ne, tak se ptám, kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.

107. Děkuji Kdo je proti?

1. Zdržel se hlasování?

3. Děkuji, návrh byl přijat.

Poslanec Josef Vondráček: Tím byly vyčerpány všechny připomínky, které byly z řad poslanců vzneseny a doporučuji, abychom hlasovali o znění zákona ve společné zprávě tak, jak vám bylo předloženo.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano, tak i já rozumím novele našeho jednacího řádu, se kterou nesouhlasím. Ptám se, kdo je pro - dovolte ještě okamžik. Ptám, se kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o předškolních zařízeních a školních zařízeních podle sněmovního tisku č. 319, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku č. 366 a schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku.

114. Děkuji. Kdo je proti?

Nikdo. Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?

10. Děkuji. Konstatuji, že návrh byl přijat.

(Potlesk.)

Poslanec Josef Vondráček: Paní kolegyně a kolegové, chtěl bych vám poděkovat za přijetí tohoto zákona.

Děkuji.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Dámy a pánové, také já vám pochopitelně děkuji za to, jak jste nám pomohli tento zákon dát dohromady a v neposlední řadě i za důvěru, kterou jste projevili ministerstvu školství přijetím návrhu paní poslankyně Ryšlinkové. Chtěl bych ovšem využít této příležitosti, když už mám slovo, a sdělit vám pouze pro zajímavost, že při zasedání vlády jsme přijali jednoznačné rozhodnutí, že kdykoliv počet ministrů v místnosti klesne pod 10, přerušuje se zasedání vlády a pokračuje se až příští den. Od tohoto okamžiku jsme nikdy nemuseli toto zařízení použít. Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu ministrovi Vopěnkovi za nepochybně inspirující poznámku.

Dalším bodem našeho schváleného pořadu je

VI.

Návrh poslanců České národní rady Rudolfa Němečka a dalších na vydání zákona České Národní rady o Komoře veterinárních lékařů České republiky podle sněmovních tisků 339 a 377.

Předložený návrh by měl zdůvodnit poslanec Rudolf Němeček, jehož prosím, aby tak učinil. Šli pro něj, v zastoupení pana poslance Němečka prosím o chvíli strpení. Dámy a pánové, protože situace nabývá na absurditě,

vyhlašuji přestávku 10 minut a prosím o dochvilnost. Prosím o to naléhavě.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, dovolte, abych vás pozval na místa a pokusíme se pokračovat v zahájeném dalším bodu našeho jednání. Takže znovu vítám mezi námi navrhovatele pana poslance Němečka, kterého prosím, aby se, chce-li, ujal slova ke zdůvodnění svého návrhu.

Poslanec Rudolf Němeček: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi obrátit vaši pozornost k relativně méně aktuálnímu tématu - k veterinární medicíně. Zdánlivě se s prací veterinární medicíny bezprostředně nesetkáváte, ale opak je pravdou. Hygienický dozor nad potravinami a surovinami živočišného původu, kontinuální sledování zdravotní nezávadnosti těchto produktů, ochrana území před zavlečením a šířením nákaz, systém monitorování cizorodých látek v potravním řetězci, laboratorní činnost, asanace, neškodná likvidace odpadů biologického charakteru a vlastní léčebně-preventivní činnost je denní samozřejmostí práce veterinární služby. Každý z nás se tedy setkáváme s veterinární činností nebo jejími výsledky, aniž si to uvědomujeme. Předstupuji před vás jménem iniciativní skupiny poslanců ČNR - pánů Karla Pecháčka, Miroslava Wolfa, Jaroslava Kelnara, Jaroslava Cabala, Jiřího Duška i svým s návrhem zákona ČNR o Komoře veterinárních lékařů. Proč zákon o Komoře veterinárních lékařů? Podněty ke změnám v organizaci státní veterinární správy ČR, ale i ve společenském charakteru veterinární služby vznikly bezprostředně po 17. listopadu 1989. Snahu o privatizaci veterinární služby i vznik Komory veterinárních lékařů podporuje i polistopadové vedení státní veterinární správy ČR. Podle novely zákona č. 239/91 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/87 Sb. o veterinární péči, je od 1. července 1991 poskytována veterinární péče soukromými právnickými a fyzickými osobami. Dochází tak k přesunu od výlučně monopolního poskytování veterinárních služeb státními organizacemi,

které spojovaly funkce správní, kontrolní i výkonné, ke vzniku mnohočetného systému poskytování veterinární péče soukromými fyzickými a právnickými osobami. Předložený návrh zákona v souladu s historickými zkušenostmi - zákon č. 133 ze dne 20. února 1920, jímž zřizují se zvěrolékařské komory - a při vy užití některých způsobů řešení stejného problému u jiných komor je koncipován takto:

"Komora dbá, aby veterinární lékaři, vykonávající veterinárně-léčebnou a preventivní činnost, své povolání prováděli odborně, v souladu s etikou, stanovenými právními předpisy a řády Komory. Při tom zaručuje odbornost svých členů, kterou garantuje, prosazuje a hájí jejich práva profesní i sociální, podílí se na systému vzdělávání a postgraduální výchovy. Tímto systémem práv, povinností a záruk jsou při dodržování profesních a etických norem chráněny hlavně objekty zájmů veterinární péče - zdraví zvířat - člověk - životní prostředí." Obdobný způsob garancí zakotvují i zákony v USA a v zemích EHS. Členy Komory veterinárních lékařů mohou být veterinární lékaři, zaměstnaní ve Státní veterinární službě, v pedagogickém i výzkumném procesu , ti, kteří vykonávají veterinární léčebnu a preventivní činnost musí požádat o zapsání do seznamu členů. Práva a povinnosti členů Komory veterinárních lékařů jsou specifikována v obecních právech volit a být volen, v právu podílet se na činnosti Komory včetně vy užívání služeb a fondů Komory. Členství v Komoře umožňuje v souladu se zákonem č. 105/90 Sb. možnost zaměstnávat odborně způsobilé osoby, za jejichž veterinární činnost zaměstnavatel - člen Komory - v právním smyslu odpovídá. Tak je snaha řešit i problém praxí začínajících veterinárních lékařů. Předkládaný návrh zákona je zásadní legislativní normou, která má umožnit plný výkon soukromé veterinární praxe a vytvořit tak soubor dalších zákonných podmínek pro plnoprávnou existenci a návaznost veterinární péče, realizované fyzickými a právnickými osobami a státní veterinární službou.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda Jan Kalvoda: Děkuji i já a prosím společného zpravodaje výborů pana poslance Výborného, aby

odůvodnil společnou zprávu. Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, tisk 339 to je návrh skupiny poslanců na vydání zákona ČNR o Komoře veterinárních lékařů ČR, který byl přikázán k projednání výboru ústavně-právnímu a národohospodářskému. Výbory pomocí svých zpravodajů zpracovaly společnou zprávu, kterou máte před sebou jako tisk ČNR č. 377. Při zpracování společné zprávy jsme vycházeli z toho, že pro řadu změn, které doporučil v poslaneckém návrhu provést zejména ústavně-právní výbor, jediná schůdná cesta ke kvalitnímu projednání zákona v plénu je vytvořit společnou zpráv u, jako úplné paragrafované znění návrhu. To nám, jak se domnívám, usnadní práci. Jsem ovšem povinen nejen zdůvodnit změny, které byly provedeny, ale také upozornit podle § 73 Jednacího řádu na to, že do společné zprávy nebyly zařazeny některé připomínky výboru národohospodářského. Národohospodářský výbor v podstatě doporučil z textu navrhovaného zákona vypustit ustanovení o obligatornosti členství veterinárních lékařů, kteří vykonávají léčebnou a preventivní péči v oboru a v důsledku toho doporučil také, aby zákon neobsahoval všechna ustanovení o organizačních strukturách Komory. Tyto návrhy nebyly akceptovány, zejména z toho důvodu, že zákon by pak postrádal smysl, neměl by ten význam, který mít má, neboť pak by ke zřízení takové Komory veterinárních lékařů vůbec nebylo třeba přijímat zákon a postačilo by, aby ke sdružení těchto lékařů ve veterinární péči došlo podle zákona o sdružování občanů. Ústavně-právní výbor a posléze i společná zpráva se snažily při konečné redakci zákona co nejvíce přiblížit tento zákon v jeho struktuře už přijatému zákonu ČNR o lékařských, stomatologických a lékárnických komorách, z důvodu praktického používání a jednoty právního řádu v oblastech, které jsou si podobné, a to tam, kde to jen trochu bylo možné. Z toho vychází i společná zpráva, kterou máte před sebou jako tisk č. 377.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu zpravodaji. Písemně se nikdo nepřihlásil. Prosím, pánové - nevím, kdo z vás má přednost, pouze u písemně došlých návrhů jsem schopen to rozlišit, takže se dohodněte.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, práce na přípravě návrhu zákona o komoře veterinárních lékařů České republiky bohužel neskončily zpracováním společné zprávy. Dále se tyto problémy mezi odborníky našeho sněmu projednávaly, a proto mi dovolte přednést několik pozměňovacích návrhů. V § 1 odst. 2 doporučujeme vypustit poslední slovo prvního řádku "všech". V § 2 odst. 1 pod písmenem a/ místo slova "zákony" použít formulaci "obecně závaznými právními předpisy", poněvadž nejde jen o zákony. Pod písmenem b/ vypustit druhou řádku a místo ní zařadit text "odborných veterinárních činností". V odstavci 2 vložit pod písmeno a/ nový text, který by zněl: "Vyjadřovat se k podmínkám požadovaným pro výkon odborných veterinárních činností". Další písmena by se přeznačila. Tím se rozšiřuje rozsah práv komory. V původním písmenu a/, které bude označeno jako b/, by text zůstal, ale v písmenu původně b/ (nově bude označeno jako c/) by došlo k vypuštění slov "veterinární léčebné a preventivní činnosti" a místo nich by byla použita slova "odborných veterinárních činností", kde by byl za slovem "činností" odkaz číslo 1, ve kterém by pod čarou bylo uvedeno "zákon ČNR číslo 108 z r. 1987 Sb. o působnosti orgánů veterinární péče České republiky". Další písmena by byla přeznačena. Za původní písmeno h/ byla pod označením původně písmeno j/ vložena další věta: "Vytvářet podmínky pro další vzdělávání veterinárních lékařů." V písmenu původně ch/ by se za poslední slovo "zkoušek" doplnil odkaz č. 2 a pod čarou by v odkazu č. 2 bylo uvedeno: "Např. § 13 odst. 1 vyhlášky ministerstva zemědělství č. 87/1989 Sb., kterou se upravují organizace a způsob specializační přípravy veterinárních lékařů". Další písmena by se dále posunula a přeznačila. V odstavci 4 by se změnil odkaz z č. 1 na 3 a zůstal by tam původní odkaz, jak je ve společné zprávě. Za § 2 by se jako § 3 přemístil §18, který se zabývá hospodařením s majetkem komory. Text § 18 by zůstal beze změny. § 3 by se přečísloval na 4. V odstavci 1 doporučujeme vypustit slova "který vykonává na území České republiky veterinární léčebnou a preventivní činnost" a místo slova "musí" navrhujeme slovo "může". V odstavci 2 první slovo "předsednictvo" je třeba nahradit slovem "představenstvo", protože představenstvo je orgánem komory, jak uvidíme z § původně 7, nového 8. Rovněž v odstavci 3 je první slovo "předsednictvo" nutno nahradit slovem "představenstvo". V odstavci 4 opět slovo "předsednictvem" nahradit slovem "představenstvem". V původním paragrafu 4, nově 5 je potřeba škrtnout jedničku, protože tam je jenom jeden odstavec. První slovo "předsednictvo" nahradit slovem "představenstvo". V písmenu b/ doporučujeme za slovo "způsobilosti" vložit slova "k právním úkonům" a za slovo "byla" vložit slova "tato způsobilost". Poslední čtyři slova vypustit, tzn. "způsobilost k právním výkonům". V písmenu c/ vložit na druhé řádce za slovem "výkonem" slovo "odborných" a pozměnit pády dalších dvou slov "veterinárních činností". V § původně 5, po změně 6 v odstavci 1 písmenu a/ vypustit slova "veterinární léčebné a preventivní činnosti" a nahradit je slovy "pro výkon odborných veterinárních činností". Pod písmeno b/ vložit nový text: "Účastnit se sněmu nebo pověřit jiného člena komory, aby ho zastupoval." Další dvě písmena přeznačit a původní písmeno d/ vypustit. V odstavci 2 písm. a) opět nahradit slovo "zákony" slovy "obecně závaznými právními předpisy". V písm. a) za předložku "o" doplnit slovo "výkonu", v dalším slově změnit číslo "svých" místo "své", doplnit slovo "odborných" a opět změnit číslo "veterinárních činností". Doplnit písmeno f) s tímto textem: oznámit komoře každou změnu podmínek, za nichž bylo vydáno osvědčení podle § 2, odst. 2, písm. c).

V původním § 6, po přečíslování 7, v druhé řádce nahradit slovo "předsednictvo!" slovem "představenstvo" a na třetím řádku na konci nahradit slova "tří měsíců" slovy "třiceti dnů". V § 7, po přečíslování 8, provést přečíslování jednotlivých odstavců tak, že jako odstavec 1 by byl odstavec, který má text: komora má tyto orgány - a tam se vkládá nový orgán pod písmeno "c)" s textem prezidenta. Další písmena se předznačí. Jako druhý odstavec zařadit větu: nejvyšším orgánem komory je sněm.

Původní odst. 1 přečíslovat na odst. 3 a v jeho textu poslední slovo prvního řádku nahradit - tedy slovo "krajích" - slovem "v okresích". Na druhé řádce v závorce slovo "krajské" nahradit slovem "okresní". Začátek další věty opět "okresní" atd. všude, kde je použito slovo kraj, krajské, nahradit slovy okres, okresní, to znamená původní odst. 2 přečíslovat na 4 a začíná místo "krajské" slovem "Okresní sdružení má tyto orgány", kde jsou uvedeny pod a/ okresní shromáždění, b/ okresní výbor, c/ revizní komise okresního sdružení.

Za odstavec 4 zařadit nový odstavec 5 - volbu, složení a činnost orgánů komory a jejich práva a povinnosti vymezí statut. Tím se celá část zákona, která se týká organizace činnosti komory přesouvá do statutu. Původní odstavec 4 přečíslovat na 6 a opět vyměnit slovo "krajských" za "okresních" a vypustit druhou větu.

Tím, že bude vypuštěna část týkající se organizace činnosti komory, je možné § 16 přečíslovat na 9 a všechny předchozí paragrafy mezi paragrafy původně 7 až po původní § 16 vypustit. Původní § 16 přečíslovat na 9 a doplnit v odstavci 1 na prvním řádku za slovo "povinností" vedlejší větu: nejde-li o čin přísněji trestný.

Další paragrafy přečíslovat - ze 17 udělat 10, § 18 přečíslovat na 3 a posunout ji dopředu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Omlouvám se, pane poslanče, ale z pléna je požadavek na faktickou poznámku pana poslance Popoviče.

Poslanec Pavel Popovič: Omlouvám se za vyrušení. Moje duševní kapacita je těmi poznámkami vyčerpána a nejsem již schopen vysledovat systém změn. Domnívám se proto, že další změny by měly být dány písemně. Mám také obavu, že další případné hlasování o změnách by bylo maximálně nekvalifikované. Prosím proto tyto změny dát písemně a tento bod jednání případně přeložit na zítra, kdy by bylo možné tyto změny probrat. Proto žádám o tento postup.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Nicméně nelze panu poslanci Šabatovi upřít právo, aby přednesl své návrhy změn. Já se přiznám, že jsem měl v úmyslu navrhnout, abychom po odeznění rozpravy, která zdaleka nekončí, dali zpravodaji a navrhovateli čas do zítřka, pokud jde o přednesení návrhů změn. Prosím, pane poslanče, pokračujte.

Poslanec Miloslav Šabata: Na závěr již jenom přečíslování dvou posledních paragrafů. Tím je všechno vyčerpáno.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Šabatovi za vyčerpávající komentář. Pan poslanec Vacek, který byl přihlášen, se vzdává svého vystoupení. Přihlášen je pan poslanec Klimeš, kterému dávám slovo.

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, v Listině základních práv a svobod jsou v hlavě IV. deklarována práva hospodářská, sociální a kulturní. Dovolte mi, abych citoval článek 26 odst. 1, který zní: "každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i pravo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost."

Odstavec 2: zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností.

Dále je článek 27, odstavec 1, který zní: "každý má právo svobodně se sdružovat s jinými na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů". Odstavec 3 zní: "činnost odborových organizací, a vznik a činnost jiných sdružení na ochranu hospodářských a sociálních zájmů mohou být omezeny zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytné pro ochranu státu, veřejného pořádku, nebo práv a svobod druhých". Mám za to, že z dikce uvedeného ústavního zákona vyplývá, že právo svobodně se sdružovat nemůžeme jiným zákonem měnit na povinnost se sdružovat. Zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání, ale je, dle mého názoru absurdní, aby zákon přikazoval občanům určitých profesí povinně se sdružovat na ochranu svých profesních, hospodářských a sociálních zájmů. Budujeme-li právní stát, jehož základem v oblasti legislativy je ústavní zákon o základních právech a svobodách, neměli bychom přijímat zákony, které jsou s tímto zákonem v rozporu. Prosadíme-li dobrovolné členství v komorách a tím výše uvedené právo svobodně se sdružovat, dáváme prostor pro tolik potřebnou soutěž o získání si důvěry společnosti k jednotlivým komorám, namísto formální autority založené na povinném členství ze zákona. Proto navrhuji vypustit v zákoně o komorách veterinárních lékařů v § 1 odst. 2 slovo "všechny", a tuto změnu promítnout do celého zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP