Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, vážení poslanci a poslankyně. Chtěl bych přičinit několik připomínek k tomuto návrhu a sice k § 3 odstavci 6 navržené novely. Hovoří se, že mateřská škola a speciální mateřská škola s celodenní péčí se zřizují. Domnívám se, že existuje ještě jeden připravovaný model, a sice mateřské školy s polodenní péčí, které jsou podstatně méně nákladné pro zřizování, a jestliže tento odstavec 6 § 3 hovoří takto taxativně, domnívám se, že by bylo vhodné, aby bylo umožněno zřizovat i mateřské školy s polodenní péčí.
Jedna připomínka, kterou - obávám se - se nám nepodaří vyřešit, neboť je dána nekoncepčností ve školství, spočívá v tom, že u mateřských škol se hovoří vysloveně důsledně o "speciálních", nepoužívá se termín "zvláštní". Zatímco u základních škol se hovoří o "zvláštních" eventuálně "pomocných", což je termín v zákonu o školách 171. Termín "zvláštní" je poněkud zatížen a děti, které chodí do zvláštních škol jsou vlastně tak trochu diskriminovány vůči ostatním dětem. Jestliže tedy přecházíme na tento termín "speciální", domnívám se, že by bývalo na místě přejít k tomuto termínu důsledně na všech místech, případně připravit novelu školského zákona tak, aby terminologie byla jednotná. V této věci nic nenavrhuji, protože věc není připravena, není možné nyní provádět další novely. Upozorňuji na to, že se jedná o terminologickou nejasnost, že systém pojmenování škol bude velmi komplikovaný a asi bude potřeba vydat malý slovník, kde se provede překlad co vlastně co znamená. Další bod, u kterého bych se chtěl zastavit je § 45, kde se hovoří o poskytování dotací soukromým předškolním a soukromým školským zařízením. Vzhledem k tomu, že u nás má nebo mělo dávnou tradici školství církevní také a vzhledem k tomu, že již existují církevní např. předškolní zařízení, navrhuji, aby byl odstavec 1 § 45 přeformulován takto: "Vláda České republiky stanoví nařízením podmínky a výši poskytování dotací soukromým a církevním předškolním a školským zařízením." Samozřejmě by bylo možné vycházet z toho, že církevní zařízení jsou také soukromá, ale vzhledem k tomu, že církev má z hlediska právní teorie zvláštní postavení, neboť nejsou ani veřejně právní korporací ani soukromoprávní, to je zřejmě důvod proč naši předchůdci v zákonodárství pamatovali na církevní školy jmenovitě. Hlásil bych se k této tradici a navrhuji doplnit do § 45 tak, jak jsem citoval.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo další
do rozpravy? Pan poslanec Kozel. Ale opakuji a nabádám
kolegyně a kolegy, aby se hlásili písemně,
Poslanec František Kozel: Pane předsedající, kolegyně a kolegové. Chtěl bych přednést návrh, který by pozměnil návrh kolegyně Ryšlinkové v tom smyslu, že by se nevypouštěl § 35. Důvod je ten, že když ponecháme § 34 - výchovný poradce, tak vlastně výchovného poradce odřízneme od následujícího článku, protože výchovný poradce je vlastně učitel, který má zjistit, že některé dítě má určité problémy a že s ním není něco v pořádku. Nápravu nemůže poskytnout tomuto dítěti výchovný poradce, pomoc tomuto dítěti musí poskytovat odborník. Odborník musí stanovit to, co s dítětem není v pořádku a musí stanovit způsob pomoci.
Jestliže necháme na úřednících, ať už ministerských nebo úřednících školských úřadů, aby rozhodli, jestli ten, kdo má pomáhat dítěti, bude na dosah v rámci okresu a nebo jestli bude někde dál, může se stát, že skutečně tyto děti, které vyžadují velice často ambulantní péči, častou péči, každotýdenní, někdy i častější, že za touto péčí budou muset dojíždět i velmi daleko. Myslím si, že v tomto případě, jestliže skutečně chceme přijmout zákon, který má zlepšit péči o děti, tak v tomto případě bychom neměli péči vzdalovat. Jestliže pracují v těchto zařízeních lidé zkompromitovaní, je třeba tyto lidi odstranit, a ne tato zařízení vzdalovat dětem.
Proto bych chtěl vznést návrh, který by pozměňoval a doplňoval návrh paní kolegyně Ryšlinkové, aby § 35 zůstal v novele.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Poslanec Vladimír Šuman: Omlouvám se, vážení přátelé, že jsem se nepřihlásil, ale je to nicotnost, je to formální záležitost. Chci poděkovat těm, kteří předložili pracovní pomůcku, ale formální náležitost právě vyplývá z ní. Podívejte se laskavě na § 1 odst. 2. Není možné, aby změna, která je navržena, byla tak, jak tam je. Po těch slovech "zabezpečují předškolní zařízení" musí být tečka, Dále to musí začínat novou větou, jinak by odstavec ztratil smysl.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji za tento návrh. Nehlásí-li se nikdo další do rozpravy, rozpravu uzavírám a ptám se pana ministra, zda si přeje k předneseným návrhům na změny se vyjádřit. Případně nechť se dohodne s panem zpravodajem, zda bude pan zpravodaj potřebovat určitou dobu, aby seřadil návrhy změn.
(Dohadují se.)
Čili nechcete se vyjádřit teď, ale až
po přestávce. A váš požadavek na
dobu trvání přestávky? 3/4 hodiny.
Nabízí se, že by bylo možné pokračovat
dalším návrhem zákona, ale to by asi
nebylo v tomto případě možné.
V tom případě nezbývá, než
udělat přestávku 30 minut a prosím
o dochvilnost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy
a pánové, není jiné cesty, než
abychom začali i s rizikem, že při prvním
hlasování o návrhu změny narazíme
na to, že nejsme usnášení schopní.
Uzavřeme tedy rozpravu, panu ministrovi, stejně
jako společnému zpravodaji byla dána možnost,
aby se o věci poradili. Ptám se pana ministra Vopěnky,
zda si přeje k návrhům, které odezněly
z pléna promluvit. Je tomu tak? Prosím.
Ministr školství, mládež a tělovýchovy
ČR Petr Vopěnka: Pane předsedající
dámy a pánové, děkuji za připomínky,
které jste zde během rozpravy vznesli. Především
jde tedy o připomínku pana poslance Dohnala a pana
poslance Šumana, kterou je možno akceptovat naprosto
bez problému. Co se týče pana poslance Balcárka
a pana poslance Payena, připravili nám několik
horkých chvil, protože jsme museli vskutku zkoumat,
zda jejich návrhy nejsou v rozporu s jinými legislativními
opatřeními. Ukazuje se, že asi leccos tady
nehraje, to bych ponechal na panu zpravodaji, který by
se k tomu vyjádřil podrobněji. Nejzávažnější
je samozřejmě návrh paní poslankyně
Ryšlinkové, a nemohu si odpustit říci,
že by mě vskutku těšilo, kdyby takovýto
návrh byl sněmovnou přijat, ovšem za
předpokladu, že bude korigován návrhem,
který podal pan dr. Kozel. Myslím, že je to
neobyčejně potřebné, aby takto korigován
byl. Děkuji oběma dvěma za připomínku,
kterou zde vznesli.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu ministrovi. Prosím pana poslance Vondráčka,
společného zpravodaje, aby se vyjádřil
k návrhům změn.
Poslanec Josef Vondráček: Navrhované
znění změn projednal garanční
výbor za účasti poslanců, kteří
měli pozměňovací návrhy, i
za účasti poslanců z ústavně
právního výboru. K jednotlivým připomínkám:
Pan poslanec Dohnal doporučoval, tak jak je v § 15,
že Těsnopisný ústav může
poskytovat své výkony za úplatu, aby zároveň
v § 14 Státní jazyková škola také
- je to odstavec 2 na straně 3 - mohla také poskytovat
své služby za úplatu. Ještě jednou
odstavec 15, § 14 a znění je "... Státní
jazyková škola plní své úkoly
za úplatu,..." aby tam bylo dáno "...Státní
jazyková škola může plnit své úkoly
za úplatu."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
chcete se vyjádřit, pane zpravodaji nějak
globálně k souboru návrhů změn,
nebo chcete rovnou přistoupit k hlasování?
Poslanec Josef Vondráček: Myslím,
že bychom mohli hned hlasovat o jednotlivých připomínkách.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ptám
se proto, protože je to nový způsob hlasování,
který kodifikuje § 25A našeho jednacího
řádu, tak bych prosil, abychom předešli
nedorozuměním, abychom vyslechli váš
návrh na způsob hlasování. Je tomu
tak, že budeme nejprve hlasovat chronologicky o návrzích,
které vzešly z pléna. Ano?
Poslanec Josef Vondráček: Ano, doporučuji,
abychom nejdříve projednali připomínky,
které vzešly od jednotlivých poslanců
a potom, aby byla schválena společná zpráva,
tedy celkové znění zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Tedy
návrh zákona ve znění společné
zprávy. Dobrá. Je tedy zřejmo, o čem
bychom hlasovali teď, o prvním návrhu změn,
který pan společný zpravodaj přednesl.
Je srozumitelný, všichni jej registrovali, nebo si
někdo přeje, aby byl znovu tento návrh přednesen.
Doporučuji, aby byl znovu tento návrh zopakován.
Poslanec Josef Vondráček: Ano, tak jako Státní
těsnopisný ústav může plnit své
úkoly za úplatu, aby totéž znění
bylo u Státní jazykové školy, čili,
že může své úkoly plnit za úplatu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobrá, pokud nechce nikdo další upřesnění, tak se táži, kdo je pro tento návrh změny nechť zvedne ruku.
82. Děkuji. Kdo je proti?
1. Kdo se zdržel hlasování?
5. Děkuji.
Konstatuji to, co každý z nás ví, že nejsme usnášení schopni, proto vítám kolegy, kteří přicházejí.
(Potlesk.)
Vítám je, a konstatuji, že stále ještě
nejsme usnášení schopni. Prosím, ještě
jednou důrazně všechny kolegy v kuloárech,
aby se dostavili mezi své kolegy na místa, kam patří.
Stále ještě podle mých výpočtů
chybí čtyři poslanci. Prosím pana
zpravodaje, aby vydržel na svém místě.
Dovolte, abychom zkusili štěstí znovu. Přeje
si pan zpravodaj ještě jednou zopakovat první
návrh pro ty, kteří z nějakých
důvodů jej neslyšeli?
Poslanec Josef Vondráček: Ano, ale je to
spíše pro ty, kteří tady nebyli. Prosím
vás, hlasujeme o návrhu pana poslance Dohnala, u
Státního těsnopisného ústavu
je uvedeno, že ústav může plnit své
úkoly za úplatu, u Státní jazykové
školy tomu nebylo, tedy doporučuje pan poslanec, aby
i zde u jazykové školy bylo uvedeno, že může
jazyková škola plnit své úkoly za úplatu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.
102. Kdo je proti?
1. Kdo se zdržel hlasování?
7. Děkuji.
Návrh změny byl přijat. Prosím pana
zpravodaje.
Poslanec Josef Vondráček: Poměrně
hodně připomínek měla paní
poslankyně Ryšlinková. Výbor je projednal
a doporučuje je k přijetí. Protože to
ale souvisí i s technickými úpravami - přečíslování
některých paragrafů, doporučoval bych,
jestli by bylo možné, aby paní poslankyně
mohla k technické stránce vystoupit a upřesnit
svůj návrh.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
s tím ovšem, že se neotevírá rozprava.
Jde o upřesnění již předneseného
návrhu. Pokud si paní poslankyně přeje,
nechť upřesní to, co již přednesla.
Poslankyně Jana Ryšlinková: Nejde o žádné věcné upřesnění, jen o legislativní zkrášlení. Dohodli jsme se, že paragraf, který zaručuje flexibilitu a který tedy dává ministerstvu školství možnosti zřizovat organizace, jež slouží k podpoře a rozvoji výchovně vzdělávacího procesu, nebo zařazen jako § 33, ale bude zařazen až za § 35, protože si současně dovolím přijmout návrh pana poslance Kozla za součást svého návrhu, neboť tím jeho návrhem můj návrh je změněn. Čili nenavrhuji vypustit §35, ale naopak jej tam nechat a za tento, nyní § 35, zařadit § 36 nebo jak to bude přečíslováno, který zní: "MŠMT může zřizovat organizace ...". Takže jde jen o přehození odstavců, aby to bylo
v legislativně správném sledu. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana zpravodaje, aby přednesl ještě
jednou znění toho, co má být textem
§ 36.
Poslanec Josef Vondráček: § 36 zní:
"Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy České republiky může
zřizovat organizace, které slouží podpoře
a rozvoji výchovně vzdělávacího
procesu.". Jen bych upřesnil, že potom paragrafy
další - 35 a), 37 aj. se vynechávají
tak, jak navrhovala paní poslankyně. Čili
místo vyjmenování pedagogických ústavů,
poraden atd., je dána pravomoc ministerstvu tyto organizace
zřizovat. Ještě tedy jednou - § 36 by
zněl: "Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky může
zřizovat organizace, které slouží podpoře
a rozvoji výchovně vzdělávacího
procesu.".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.
99. Kdo je proti?
3. Kdo se zdržel hlasování?
16. Děkuji.
Tento návrh byl přijat. Prosím pana zpravodaje,
aby pokračoval.
Poslanec Josef Vondráček: Paní poslankyně
Ryšlinková má ještě další
návrh, a to vypuštění § 35 a) -
speciální pedagogické centrum, § 37
- pedagogický ústav, § 43 - středisko
služeb škole a § 44 - středisko informačních
technologií. Paní poslankyně, prosím
vás, je to všechno?
Poslankyně Jana Ryšlinková: Ještě
§ 44 a) a 44 b).
Poslanec Josef Vondráček: Ještě
tedy jednou - § 35 a), §37, § 43, § 44, §
44 a), § 44 b). Je to nahrazeno § 36, kde je ministerstvo
zmocněno tyto organizace resp. útvary zřídit.
Poslankyně Jana Ryšlinková: V tom případě
je zapotřebí říci, že se vypouští
§ 33.
Poslanec Josef Vondráček: Takže ještě
§ 33.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Logika
celé věci je jasná - nahražení
několika konkrét jedním obecným ustanovením.
Ale přesto se ptám, navrhuje někdo hlasovat
o vypuštění jednotlivých ustanovení
zvlášť?
Poslanec František Kozel: Prosím přečíst
§ 33, jak bude znít.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobře,
ale zatím se ještě ptám, zda někdo
navrhuje hlasovat o vypuštění jednotlivých
ustanovení zvlášť. /Ne./ Pak akceptujeme
návrh pana zpravodaje, pokud jsem mu rozuměl, hlasovat
en bloc.
Poslanec Josef Vondráček: Ještě
bych reagoval na návrh pana poslance Kozla. Paní
poslankyně Ryšlinková, § 33 říká:
"Úkoly výchovného poradenství
plní ve školách výchovní poradci,
pedagogicko-psychologické poradny a speciální
pedagogická centra." My jsme u § 34 a 35 toto
zachovali. Čili chcete, aby byl § 33 celý vyškrtnut,
když další paragrafy na něj navazují?
Poslankyně Jana Ryšlinková: Myslím,
že § 33 je zbytečný Zůstává
tam jen faktická věc - § 34 a 35.
Poslanec Josef Vondráček: Čili návrh
je vypustit § 33, 35 a), 37, 43, 44, 44 a) a 44 b).
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlasujeme tedy en bloc o vypuštění všech právě zmíněných ustanovení. Jiný návrh dosud nepadl. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.
91. Kdo je proti?
2. Kdo se zdržel hlasování?
19. Děkuji.
Tento návrh byl přijat. Prosím, abychom pokračovali.
Poslanec Josef Vondráček: Další návrh přednesl pan poslanec Balcárek. Když jsme s ním jeho návrhy projednávali, upozornili jsme, že tyto jeho návrhy jsou obsaženy v některých
jiných předpisech, zejména vyhláškách a pan poslanec vzal své
návrhy zpět.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
za tuto zprávu. Jsou ještě další
návrhy změn?
Poslanec Josef Vondráček: Ano, pan poslanec
Payne doporučoval, aby v § 3 odst. 6 bylo doplněno,
že mateřské školy mohou být i s
polodenní péčí. Tento problém
je řešen ve vyhlášce o mateřských
školách, která umožňuje i nepravidelnou
účast. Čili myslíme si, že tato
připomínka je nadbytečná, že
to řeší jiný, právní předpis.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pan
poslanec Payne vyvodil nějaké důsledky z
tohoto vašeho přesvědčení? Došlo
k nějaké dohodě?
Poslanec Jiří Payne: (z pléna): Já
jsem měl za to, že vyhláška nemůže
upravovat to, co stanoví zákon.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Budeme hlasovat. Ještě jednou prosím pro přesnost
návrhy změn.
Poslanec Josef Vondráček: Ano, § 3 odst.
6 říká: Mateřská škola,
speciální mateřská škola, se
zřídí především jako mateřská
škola a speciální mateřská škola
s celodenní péčí, mohou být
zřizovány i jako školy internátní.
Čili je tam doporučeno s celodenní péčí
i s polodenní péčí. S celodenní
a polodenní péčí.