Úterý 10. září 1991

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, vážení poslanci a poslankyně. Chtěl bych přičinit několik připomínek k tomuto návrhu a sice k § 3 odstavci 6 navržené novely. Hovoří se, že mateřská škola a speciální mateřská škola s celodenní péčí se zřizují. Domnívám se, že existuje ještě jeden připravovaný model, a sice mateřské školy s polodenní péčí, které jsou podstatně méně nákladné pro zřizování, a jestliže tento odstavec 6 § 3 hovoří takto taxativně, domnívám se, že by bylo vhodné, aby bylo umožněno zřizovat i mateřské školy s polodenní péčí.

Jedna připomínka, kterou - obávám se - se nám nepodaří vyřešit, neboť je dána nekoncepčností ve školství, spočívá v tom, že u mateřských škol se hovoří vysloveně důsledně o "speciálních", nepoužívá se termín "zvláštní". Zatímco u základních škol se hovoří o "zvláštních" eventuálně "pomocných", což je termín v zákonu o školách 171. Termín "zvláštní" je poněkud zatížen a děti, které chodí do zvláštních škol jsou vlastně tak trochu diskriminovány vůči ostatním dětem. Jestliže tedy přecházíme na tento termín "speciální", domnívám se, že by bývalo na místě přejít k tomuto termínu důsledně na všech místech, případně připravit novelu školského zákona tak, aby terminologie byla jednotná. V této věci nic nenavrhuji, protože věc není připravena, není možné nyní provádět další novely. Upozorňuji na to, že se jedná o terminologickou nejasnost, že systém pojmenování škol bude velmi komplikovaný a asi bude potřeba vydat malý slovník, kde se provede překlad co vlastně co znamená. Další bod, u kterého bych se chtěl zastavit je § 45, kde se hovoří o poskytování dotací soukromým předškolním a soukromým školským zařízením. Vzhledem k tomu, že u nás má nebo mělo dávnou tradici školství církevní také a vzhledem k tomu, že již existují církevní např. předškolní zařízení, navrhuji, aby byl odstavec 1 § 45 přeformulován takto: "Vláda České republiky stanoví nařízením podmínky a výši poskytování dotací soukromým a církevním předškolním a školským zařízením." Samozřejmě by bylo možné vycházet z toho, že církevní zařízení jsou také soukromá, ale vzhledem k tomu, že církev má z hlediska právní teorie zvláštní postavení, neboť nejsou ani veřejně právní korporací ani soukromoprávní, to je zřejmě důvod proč naši předchůdci v zákonodárství pamatovali na církevní školy jmenovitě. Hlásil bych se k této tradici a navrhuji doplnit do § 45 tak, jak jsem citoval.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo další do rozpravy? Pan poslanec Kozel. Ale opakuji a nabádám kolegyně a kolegy, aby se hlásili písemně,

Poslanec František Kozel: Pane předsedající, kolegyně a kolegové. Chtěl bych přednést návrh, který by pozměnil návrh kolegyně Ryšlinkové v tom smyslu, že by se nevypouštěl § 35. Důvod je ten, že když ponecháme § 34 - výchovný poradce, tak vlastně výchovného poradce odřízneme od následujícího článku, protože výchovný poradce je vlastně učitel, který má zjistit, že některé dítě má určité problémy a že s ním není něco v pořádku. Nápravu nemůže poskytnout tomuto dítěti výchovný poradce, pomoc tomuto dítěti musí poskytovat odborník. Odborník musí stanovit to, co s dítětem není v pořádku a musí stanovit způsob pomoci.

Jestliže necháme na úřednících, ať už ministerských nebo úřednících školských úřadů, aby rozhodli, jestli ten, kdo má pomáhat dítěti, bude na dosah v rámci okresu a nebo jestli bude někde dál, může se stát, že skutečně tyto děti, které vyžadují velice často ambulantní péči, častou péči, každotýdenní, někdy i častější, že za touto péčí budou muset dojíždět i velmi daleko. Myslím si, že v tomto případě, jestliže skutečně chceme přijmout zákon, který má zlepšit péči o děti, tak v tomto případě bychom neměli péči vzdalovat. Jestliže pracují v těchto zařízeních lidé zkompromitovaní, je třeba tyto lidi odstranit, a ne tato zařízení vzdalovat dětem.

Proto bych chtěl vznést návrh, který by pozměňoval a doplňoval návrh paní kolegyně Ryšlinkové, aby § 35 zůstal v novele.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy?

Poslanec Vladimír Šuman: Omlouvám se, vážení přátelé, že jsem se nepřihlásil, ale je to nicotnost, je to formální záležitost. Chci poděkovat těm, kteří předložili pracovní pomůcku, ale formální náležitost právě vyplývá z ní. Podívejte se laskavě na § 1 odst. 2. Není možné, aby změna, která je navržena, byla tak, jak tam je. Po těch slovech "zabezpečují předškolní zařízení" musí být tečka, Dále to musí začínat novou větou, jinak by odstavec ztratil smysl.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji za tento návrh. Nehlásí-li se nikdo další do rozpravy, rozpravu uzavírám a ptám se pana ministra, zda si přeje k předneseným návrhům na změny se vyjádřit. Případně nechť se dohodne s panem zpravodajem, zda bude pan zpravodaj potřebovat určitou dobu, aby seřadil návrhy změn.

(Dohadují se.)

Čili nechcete se vyjádřit teď, ale až po přestávce. A váš požadavek na dobu trvání přestávky? 3/4 hodiny. Nabízí se, že by bylo možné pokračovat dalším návrhem zákona, ale to by asi nebylo v tomto případě možné. V tom případě nezbývá, než udělat přestávku 30 minut a prosím o dochvilnost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, není jiné cesty, než abychom začali i s rizikem, že při prvním hlasování o návrhu změny narazíme na to, že nejsme usnášení schopní. Uzavřeme tedy rozpravu, panu ministrovi, stejně jako společnému zpravodaji byla dána možnost, aby se o věci poradili. Ptám se pana ministra Vopěnky, zda si přeje k návrhům, které odezněly z pléna promluvit. Je tomu tak? Prosím.

Ministr školství, mládež a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Pane předsedající dámy a pánové, děkuji za připomínky, které jste zde během rozpravy vznesli. Především jde tedy o připomínku pana poslance Dohnala a pana poslance Šumana, kterou je možno akceptovat naprosto bez problému. Co se týče pana poslance Balcárka a pana poslance Payena, připravili nám několik horkých chvil, protože jsme museli vskutku zkoumat, zda jejich návrhy nejsou v rozporu s jinými legislativními opatřeními. Ukazuje se, že asi leccos tady nehraje, to bych ponechal na panu zpravodaji, který by se k tomu vyjádřil podrobněji. Nejzávažnější je samozřejmě návrh paní poslankyně Ryšlinkové, a nemohu si odpustit říci, že by mě vskutku těšilo, kdyby takovýto návrh byl sněmovnou přijat, ovšem za předpokladu, že bude korigován návrhem, který podal pan dr. Kozel. Myslím, že je to neobyčejně potřebné, aby takto korigován byl. Děkuji oběma dvěma za připomínku, kterou zde vznesli.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu ministrovi. Prosím pana poslance Vondráčka, společného zpravodaje, aby se vyjádřil k návrhům změn.

Poslanec Josef Vondráček: Navrhované znění změn projednal garanční výbor za účasti poslanců, kteří měli pozměňovací návrhy, i za účasti poslanců z ústavně právního výboru. K jednotlivým připomínkám: Pan poslanec Dohnal doporučoval, tak jak je v § 15, že Těsnopisný ústav může poskytovat své výkony za úplatu, aby zároveň v § 14 Státní jazyková škola také - je to odstavec 2 na straně 3 - mohla také poskytovat své služby za úplatu. Ještě jednou odstavec 15, § 14 a znění je "... Státní jazyková škola plní své úkoly za úplatu,..." aby tam bylo dáno "...Státní jazyková škola může plnit své úkoly za úplatu."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, chcete se vyjádřit, pane zpravodaji nějak globálně k souboru návrhů změn, nebo chcete rovnou přistoupit k hlasování?

Poslanec Josef Vondráček: Myslím, že bychom mohli hned hlasovat o jednotlivých připomínkách.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ptám se proto, protože je to nový způsob hlasování, který kodifikuje § 25A našeho jednacího řádu, tak bych prosil, abychom předešli nedorozuměním, abychom vyslechli váš návrh na způsob hlasování. Je tomu tak, že budeme nejprve hlasovat chronologicky o návrzích, které vzešly z pléna. Ano?

Poslanec Josef Vondráček: Ano, doporučuji, abychom nejdříve projednali připomínky, které vzešly od jednotlivých poslanců a potom, aby byla schválena společná zpráva, tedy celkové znění zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Tedy návrh zákona ve znění společné zprávy. Dobrá. Je tedy zřejmo, o čem bychom hlasovali teď, o prvním návrhu změn, který pan společný zpravodaj přednesl. Je srozumitelný, všichni jej registrovali, nebo si někdo přeje, aby byl znovu tento návrh přednesen. Doporučuji, aby byl znovu tento návrh zopakován.

Poslanec Josef Vondráček: Ano, tak jako Státní těsnopisný ústav může plnit své úkoly za úplatu, aby totéž znění bylo u Státní jazykové školy, čili, že může své úkoly plnit za úplatu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobrá, pokud nechce nikdo další upřesnění, tak se táži, kdo je pro tento návrh změny nechť zvedne ruku.

82. Děkuji. Kdo je proti?

1. Kdo se zdržel hlasování?

5. Děkuji.

Konstatuji to, co každý z nás ví, že nejsme usnášení schopni, proto vítám kolegy, kteří přicházejí.

(Potlesk.)

Vítám je, a konstatuji, že stále ještě nejsme usnášení schopni. Prosím, ještě jednou důrazně všechny kolegy v kuloárech, aby se dostavili mezi své kolegy na místa, kam patří. Stále ještě podle mých výpočtů chybí čtyři poslanci. Prosím pana zpravodaje, aby vydržel na svém místě. Dovolte, abychom zkusili štěstí znovu. Přeje si pan zpravodaj ještě jednou zopakovat první návrh pro ty, kteří z nějakých důvodů jej neslyšeli?

Poslanec Josef Vondráček: Ano, ale je to spíše pro ty, kteří tady nebyli. Prosím vás, hlasujeme o návrhu pana poslance Dohnala, u Státního těsnopisného ústavu je uvedeno, že ústav může plnit své úkoly za úplatu, u Státní jazykové školy tomu nebylo, tedy doporučuje pan poslanec, aby i zde u jazykové školy bylo uvedeno, že může jazyková škola plnit své úkoly za úplatu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.

102. Kdo je proti?

1. Kdo se zdržel hlasování?

7. Děkuji.

Návrh změny byl přijat. Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Josef Vondráček: Poměrně hodně připomínek měla paní poslankyně Ryšlinková. Výbor je projednal a doporučuje je k přijetí. Protože to ale souvisí i s technickými úpravami - přečíslování některých paragrafů, doporučoval bych, jestli by bylo možné, aby paní poslankyně mohla k technické stránce vystoupit a upřesnit svůj návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, s tím ovšem, že se neotevírá rozprava. Jde o upřesnění již předneseného návrhu. Pokud si paní poslankyně přeje, nechť upřesní to, co již přednesla.

Poslankyně Jana Ryšlinková: Nejde o žádné věcné upřesnění, jen o legislativní zkrášlení. Dohodli jsme se, že paragraf, který zaručuje flexibilitu a který tedy dává ministerstvu školství možnosti zřizovat organizace, jež slouží k podpoře a rozvoji výchovně vzdělávacího procesu, nebo zařazen jako § 33, ale bude zařazen až za § 35, protože si současně dovolím přijmout návrh pana poslance Kozla za součást svého návrhu, neboť tím jeho návrhem můj návrh je změněn. Čili nenavrhuji vypustit §35, ale naopak jej tam nechat a za tento, nyní § 35, zařadit § 36 nebo jak to bude přečíslováno, který zní: "MŠMT může zřizovat organizace ...". Takže jde jen o přehození odstavců, aby to bylo

v legislativně správném sledu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana zpravodaje, aby přednesl ještě jednou znění toho, co má být textem § 36.

Poslanec Josef Vondráček: § 36 zní: "Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky může zřizovat organizace, které slouží podpoře a rozvoji výchovně vzdělávacího procesu.". Jen bych upřesnil, že potom paragrafy další - 35 a), 37 aj. se vynechávají tak, jak navrhovala paní poslankyně. Čili místo vyjmenování pedagogických ústavů, poraden atd., je dána pravomoc ministerstvu tyto organizace zřizovat. Ještě tedy jednou - § 36 by zněl: "Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky může zřizovat organizace, které slouží podpoře a rozvoji výchovně vzdělávacího procesu.".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.

99. Kdo je proti?

3. Kdo se zdržel hlasování?

16. Děkuji.

Tento návrh byl přijat. Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.

Poslanec Josef Vondráček: Paní poslankyně Ryšlinková má ještě další návrh, a to vypuštění § 35 a) - speciální pedagogické centrum, § 37 - pedagogický ústav, § 43 - středisko služeb škole a § 44 - středisko informačních technologií. Paní poslankyně, prosím vás, je to všechno?

Poslankyně Jana Ryšlinková: Ještě § 44 a) a 44 b).

Poslanec Josef Vondráček: Ještě tedy jednou - § 35 a), §37, § 43, § 44, § 44 a), § 44 b). Je to nahrazeno § 36, kde je ministerstvo zmocněno tyto organizace resp. útvary zřídit.

Poslankyně Jana Ryšlinková: V tom případě je zapotřebí říci, že se vypouští § 33.

Poslanec Josef Vondráček: Takže ještě § 33.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Logika celé věci je jasná - nahražení několika konkrét jedním obecným ustanovením. Ale přesto se ptám, navrhuje někdo hlasovat o vypuštění jednotlivých ustanovení zvlášť?

Poslanec František Kozel: Prosím přečíst § 33, jak bude znít.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobře, ale zatím se ještě ptám, zda někdo navrhuje hlasovat o vypuštění jednotlivých ustanovení zvlášť. /Ne./ Pak akceptujeme návrh pana zpravodaje, pokud jsem mu rozuměl, hlasovat en bloc.

Poslanec Josef Vondráček: Ještě bych reagoval na návrh pana poslance Kozla. Paní poslankyně Ryšlinková, § 33 říká: "Úkoly výchovného poradenství plní ve školách výchovní poradci, pedagogicko-psychologické poradny a speciální pedagogická centra." My jsme u § 34 a 35 toto zachovali. Čili chcete, aby byl § 33 celý vyškrtnut, když další paragrafy na něj navazují?

Poslankyně Jana Ryšlinková: Myslím, že § 33 je zbytečný Zůstává tam jen faktická věc - § 34 a 35.

Poslanec Josef Vondráček: Čili návrh je vypustit § 33, 35 a), 37, 43, 44, 44 a) a 44 b).

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlasujeme tedy en bloc o vypuštění všech právě zmíněných ustanovení. Jiný návrh dosud nepadl. Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne ruku.

91. Kdo je proti?

2. Kdo se zdržel hlasování?

19. Děkuji.

Tento návrh byl přijat. Prosím, abychom pokračovali.

Poslanec Josef Vondráček: Další návrh přednesl pan poslanec Balcárek. Když jsme s ním jeho návrhy projednávali, upozornili jsme, že tyto jeho návrhy jsou obsaženy v některých

jiných předpisech, zejména vyhláškách a pan poslanec vzal své

návrhy zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji za tuto zprávu. Jsou ještě další návrhy změn?

Poslanec Josef Vondráček: Ano, pan poslanec Payne doporučoval, aby v § 3 odst. 6 bylo doplněno, že mateřské školy mohou být i s polodenní péčí. Tento problém je řešen ve vyhlášce o mateřských školách, která umožňuje i nepravidelnou účast. Čili myslíme si, že tato připomínka je nadbytečná, že to řeší jiný, právní předpis.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pan poslanec Payne vyvodil nějaké důsledky z tohoto vašeho přesvědčení? Došlo k nějaké dohodě?

Poslanec Jiří Payne: (z pléna): Já jsem měl za to, že vyhláška nemůže upravovat to, co stanoví zákon.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Budeme hlasovat. Ještě jednou prosím pro přesnost návrhy změn.

Poslanec Josef Vondráček: Ano, § 3 odst. 6 říká: Mateřská škola, speciální mateřská škola, se zřídí především jako mateřská škola a speciální mateřská škola s celodenní péčí, mohou být zřizovány i jako školy internátní. Čili je tam doporučeno s celodenní péčí i s polodenní péčí. S celodenní a polodenní péčí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP