Chci upozornit na poměr potřeby prostředků potřebných na to, aby se stav životního prostředí v České republice vrátil na stav v roce 1980, který činí celkem 25 mld. Kčs ročně. Očekávaný finanční obrat Fondu, který v horizontu cca 5 - 6 let dosáhne objemu 6-ti mld. Kčs, tento poměr názorně demonstruje.
Cílem Fondu je dosažení optimální orientace finančních prostředků do nejpotřebnějších složek životního prostředí a nejpotřebnějších oblastí na zásadě odborného posouzení a jednotné metodiky, která zabezpečí účelné a spravedlivé použití prostředků Fondu.
Nyní ke společné zprávě: Návrh zákona projednaly všechny výbory s výjimkou rozpočtového výboru. Výbor pro obchod a cestovní ruch tento zákon odmítl. Při zpracování společné. zprávy byly přijaty všechny připomínky z jednotlivých výborů s výjimkou návrhu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, který navrhoval doplnění § 2 o zdroj příjmů Fondu a o příjmy z peněžního postihu za nedodržení bezbariérové výstavby a to s odkazem na vyhlášku SKVTIR o obecných technických požadavcích, zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu. Tento požadavek nebyl přijat z toho důvodu, že podmínky stanovené citovanou vyhláškou, jež je prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu, musí být stanoveny ve stavebním řízení a v tomto řízení také kontrolováno jejich dodržování. Dojde-li k porušení povinnosti, je možné uložit pokutu podle stavebního zákona. Proto ji nelze zařadit do tohoto návrhu.
Všechny ostatní připomínky byly zakotveny do společné zprávy, která vám byla předložena tiskem č. 368.
Za garanční výbor doporučuji České
národní radě, aby tento zákon přijala.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Zubkovi. Nemám zatím
žádnou další písemnou přihlášku
do rozpravy. Prosím, aby se přihlášky
zásadně činily písemně. Do
diskuse se ještě hlásí pan poslanec
Stibic.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno, dovoluji si přednést pozměňovací návrh v tomto znění: vypustit bod d/, odst. 1) v § 2, kde je psáno, že "za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě", s tímto odůvodněním: spravováním zemědělské půdy bude zákonem ČNR o pozemkovém fondu v závaznosti federálního zákona o půdě pověřen pozemkový fond, který v nejbližší době nebude mít dostatečné příjmy z důvodů, o kterých i se nechci zde rozvádět. Podle mého názoru odvody za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy pozemkovému fondu patří. Pozemkový fond je nutně potřebuje.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Stibicovi. Přihlásil
se pan poslanec Jančáry.
Poslanec Julius Jančáry: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
moje připomínka se týká § 3,
odst. 2) na str. 4, kde je definována podpora pro účely
tohoto zákona. Tím se rozumí dotace, subvence,
půjčky, převzetí závazku a
další pomoc. Pokud definujeme pojem podpora, navrhoval
bych, abychom vynechali pojem další pomoc, protože
ta je nespecifikována. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Jančárovi, přihlásil
se pan poslanec Komárek.
Poslanec Vladimír Komárek: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
mám k zákonu jednu připomínku týkající
se § 2, odst. 3) ve kterém se hovoří,
že "z pokut uvedených v odst. 1) atd. připadá
50 % do rozpočtu obce" a je odvoláním
na písm. g/ tohoto paragrafu. Chtěl bych ovšem
upozornit, že zákonné normy, které jsme
přijali o České inspekci životního
prostředí i o Státní správě
odpadového hospodářství mají
výslovná ustanovení o tom, že např.
u České inspekce životního prostředí
a její působnosti v ochraně lesa jsou pokuty
ve výši 100 % příjmem státního
rozpočtu a u zákona o státní správě
v odpadovém hospodářství je 50 % příjmem
rozpočtu obce a 50 % příjmem státního
rozpočtu. Zde dochází k určitému
nesouladu, a proto bych doporučoval, aby v zákoně
ČNR 311 byl zrušen odst. 3) § 12 a v zákoně
ČNR č. 282 byl zrušen odstavec 3) § 6
ve zrušovacích ustanoveních tohoto zákona.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Komárkovi. Do diskuse už
není přihlášen nikdo? Hlásí
se pan poslanec Moskal.
Poslanec Václav Moskal: Paní předsedkyně, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh. Vypustit v § 2 bod f/ "z úhrady odváděné do státního rozpočtu za vydobyté nerosty".
Domnívám se, že to patří do Fondu národního jmění, že to nepatří do tohoto fondu.
Děkuji.
Poslanec Martin Bursík: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
problematika pokut je nesmírně komplikovaná.
Dovolil bych si navrhnout, abychom přerušili jednání
k tomu, aby se sešel garanční výbor
společně se zpravodajem a navrhovatelem a snažili
jsme se koncepčně vyřešit problém
příjmů, pokut a poplatků v oblasti
životního prostředí.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Vzhledem k tomu,
že jde o návrh procedurální povahy,
musím o něm dát hlasovat teď hned. Mohli
bychom to udělat také tak, že bychom spojili
přerušení jednání s přestávkou
na oběd a oběd bychom posunuli o chvíli později.
S věcnou poznámkou se hlásí pan poslanec
Klimeš.
Poslanec Stanislav Klimeš: Chtěl bych doporučit,
až se přeruší schůze, aby o návrzích
poslance Stibice a Moskala nejednal jen výbor pro životní
prostředí, ale i národohospodářský
výbor. protože otázka pozemkového fondu
se týká i národohospodářského
výboru. Poslání pozemkového fondu
je trochu jiné než tady uvádí kolega
Stibic. Navrhuji, aby to bylo společné zasedání
výboru pro životní prostředí
a národohospodářského výboru.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci, myslím, že k tomu směřoval návrh pana poslance Bursíka také.
Kdo je pro návrh pana poslance Bursíka, abychom teď přerušili schůzi s odůvodněním, které zde přednesl, ať zvedne ruku.
98. Kdo je proti přerušení schůze?
1. Zdržel se hlasování?
8. Děkuji.
Dříve než přeruším zasedání, dovolte, abych vás poprosila o účast ve 14.00 hodin na malé vernisáži, kterou uspořádal pan poslanec Preclík. Jde o vernisáž za účasti autora obrazů, které tady máme rozvěšeny, pana Vladimíra Svobody. Mohli bychom se tedy sejít ve 14.00 hodin. Ti, kteří nebudou hotovi, ti tedy o tu vernisáž přijdou a podívají se na obrazy sami, nebo pan poslanec Preclík jim podá zasvěcený výklad. A ještě bych jménem nás všech poslanci Preclíkovi chtěla poděkovat za ten krásný zvonec, který jsme obdrželi náhradou za ztracený zvonec v loňském roce.
(Potlesk.)
Jinak po vernisáži bude pokračovat schůze.
Ještě prosím malou chviličku, pan poslanec
Řezáč prosí všechny dámy
poslankyně, aby se shromáždily ve Státních
aktech, teď hned, jde o plánovaný zájezd
do Jablonce 17. září.
(Schůze přerušena.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážení páni poslanci, vážené
paní poslankyně, před polednem jsme přerušili
schůzi s tím, že se sejdou výbory, aby
připravily zprávu, kterou, předpokládám,
přednese potom společný zpravodaj pan poslanec
Zubek. Ptám se pana poslance Zubka, zda bych ještě
předtím neměla dát prostor příspěvku
pana poslance Květa a pana poslance Petra, kteří
se během poledne přihlásili do diskuse. Bylo
by to patrně v zájmu věci a urychlení
projednávání. Prosím tedy pana poslance
Květa, připraví se pan poslanec Petr.
Poslanec Jan Květ: Vážená paní
předsedkyně, vzhledem k tomu, že to, co jsem
chtěl, aby se uplatnilo, jsem řekl na zasedání
výboru a uplatněno to bylo, vzdávám
se slova.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Květovi, prosím pana
poslance Petra.
Poslanec Jan Petr: Paní předsedkyně,
paní kolegyně a kolegové, dovolím
si ještě jeden pozměňovací návrh,
a to k § 1, odst. 2 - k větě, ve které
se hovoří: "fond je jinou státní
organizací, rozsah činnosti fondu stanoví
statut, který schvaluje vláda České
republiky" - to by byl ten pozměňovací
návrh.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Petrovi, nyní už prosím
pana ministra Dejmala, zda se chce ujmout slova, či zda
mám rovnou předat slova společnému
zpravodaji.
Ministr životního prostředí Ivan
Dejmal: Vážená paní předsedkyně,
vážené dámy a pánové,
pokud se týká pozměňovacího
návrhu pana poslance Jančáryho, abychom z
§ 3, odst. 2 vypustili slova "a další pomoc",
myslím, že s ním můžeme souhlasit.
Nikterak nemění podstatu zákona. Pokud se
týká návrhu pana poslance Moskala, abychom
vypustili z § 2, písm. f) "úhrady odváděné
do státního rozpočtu za vydobyté nerosty",
že by tato úhrada měla být součástí
nikoliv fondu životního prostředí, ale
fondu národního jmění, pak musím
poukázat, že fond národního jmění
je konstruován jinak. Je to privatizační
fond, účelově zřízený
k něčemu jinému. Tato konstrukce předpokládá,
že je to vlastně poplatek za znehodnocování
životního prostředí. Pokud se týká
pozměňovacího návrhu, a to vypuštění
bodu d) z § 2, při rozpravě, kterou jsme měli
ve výboru životního prostředí,
v rozpočtovém i v národohospodářském
výboru, pan poslanec od pozměňovacího
návrhu upustil. Návrh směřoval k tomu,
aby se tyto peníze staly součástí
pozemkového fondu. Nicméně pan poslanec Moskal
převzal tento pozměňovací návrh
aniž by blíže specifikoval, kam by peníze
měly jít. Ale rozhodně nechce, aby tvořily
součást fondu životního prostředí.
Tady bych věc vysvětlil. Tyto odvody za trvalé
a dočasné odnětí zemědělské
půdy byly součástí ještě
stávajícího fondu pro zúrodnění
půdy, kde tvořily jednu část příjmů
tohoto fondu. Malou část, protože větší
část tvořily dotace ze státního
fondu. Koncepce fondu pro zúrodnění půdy
byla rozdělena. Část věcí byla
dána pro formu přímých dotací
ministerstva zemědělství (to byla ta částka,
která plynula z rozpočtu republiky). Částka,
která do fondu pro zúrodnění. půdy
plynula jako odvod za trvalé a dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě byla, po dohodě mezi ministerstvem
zemědělství a ministerstvem životního
prostředí převedena do tohoto fondu s tím,
že právě z fondu životního prostředí
budou zemědělci moci čerpat finanční
prostředky na opatření prováděná
v zájmu zachování ekologické stability
krajiny. Proto se domnívám, že by tomuto požadavku
nemělo být vyhověno.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Dejmalovi. Prosím společného
zpravodaje pana poslanec Zubka.
Poslanec Leopold Zubek: Paní předsedkyně, česká vládo, Česká národní rado, zbývá mi ještě reagovat na pozměňovací návrh pana poslance Komárka, který chtěl doplnění zrušujících ustanovení v § 7 v návaznosti na zákony ČNR č. 282 o České inspekci životního prostředí a o její působnosti v ochraně lesa a § 12, odst. 3 zákona 311 ČNR o státní správě v odpadovém hospodářství. Podle výkladu legislativců se jedná o nadbytečnost, protože následující zákony uprav ují znění předchozích. Navíc se jedná o speciální zákon, která upravuje zákon obecný.
Budu reagovat ještě na pozměňovací
návrh poslance Petra, který v § 1, odst. 2
požaduje doplnění "statut, který
schvaluje vláda". Tento požadavek je zabezpečený
v § 15 zákona 576 o rozpočtových pravidlech,
čili rovněž se tato připomínka
jeví jako nadbytečná.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pane poslanče, dáme tedy hlasovat nejdříve
o prvním návrhu pana poslanec Stibice. Prosím,
pan poslanec Stibic..
Poslanec Jaromír Stibic: Návrh stahuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám tedy hlasovat o návrhu pana poslance Petra.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku.
18. Kdo je proti?
6. Kdo se zdržel hlasování?
71. Děkuji.
Návrh pana poslance Petra nebyl přijat. Prosím
pana zpravodaje, aby pokračoval.
Poslanec Leopold Zubek: Je tu návrh poslance Jančáryho
k § 3 odst. 2 zrušit slova: A další pomoc.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu pana poslance Jančáryho.
Kdo je pro tento návrh?
48. Děkuji.
Kdo je proti tomuto návrhu?
Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
62. Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Leopold Zubek: Dalším pozměňovacím
návrhem je návrh pana poslance Komárka, který
ve vazbě na § 3 požaduje rozšíření
zrušovacích ustanovení o § 6 zákona
České národní rady č. 282 o
České inspekci životního prostředí
a její působnosti k ochraně lesa a §
12 odst. 3 zákona ČNR č. 311 o Státní
správě v odpadovém hospodářství.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu. Kdo je pro
tento pozměňovací návrh, ať zvedne
ruku. 22. Kdo je proti tomuto návrhu? 3. Zdržel se
hlasování? 79. Děkuji. Ani tento návrh
nebyl přijat.
Poslanec Leopold Zubek: Dalším je pozměňovací
návrh pana poslanec Moskala k § 2 navrhuje vypustit
písmeno d a f. Navrhuji hlasovat jednotlivě.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím, aby bylo jasno poslancům,
kdybyste pane poslanče vysvětlil, čeho se
to týká.
Poslanec Leopold Zubek: Písmeno d se týká
odvodů za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy v zemědělské
výrobě. Vysvětloval pan ministr a písmeno
f se váže na úhrady odváděné
do státního rozpočtu za vydobyté nerosty.
Pan poslanec Moskal navrhoval, aby to bylo odváděno
do fondu národního majetku, nikoliv do fondu životního
prostředí. Rovněž vysvětlil stanovisko
pan ministr.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dobře, dáváme hlasovat odděleně o první části návrhu, tedy o písmenu d. Kdo je pro pozměňovací návrh pana poslance Moskala, nechť zvedne ruku.
15. Kdo je proti tomuto návrhu?
43. Kdo se zdržel hlasování?
54. Děkuji. Ani tento pozměňovací
návrh nebyl přijat.
Poslanec Leopold Zubek: Paní předsedkyně, tím byly vyčerpány všechny pozměňovací návrhy, ještě písmeno f.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám nyní hlasovat o druhé části návrhu pana poslance Moskala, který se týká písmena f. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku.
24. Kdo je proti?
30. Zdržel se hlasování?
49. Děkuji.
Ani tento pozměňovací návrh nebyl přijat. Myslím, že tím jsou vyčerpány veškeré pozměňovací návrhy a můžeme přistoupit k hlasování o celém návrhu zákona. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí v České republice podle sněmovního tisku 303, ve znění společné zprávy výboru ČNR podle sněmovního tisku 368 a schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku.
95. Kdo je proti?
5. Zdržel se hlasování?
l3. Děkuji. Tento zákon byl přijat.
Potlesk.
Děkuji a odevzdávám řízení
schůze panu dr. Kalvodovi.
Poslanec Leopold Zubek: Děkuji sněmovně
za pochopení pro ekologii.
Ministr pro životní prostředí ČR Ivan Dejmal: Ještě jednou děkuji všem poslancům, protože ten zákon jako všechny zákony, týkající se peněz, byl zkoumán z mnoha hledisek, promýšlen a prodiskutován a děkuji všem, kteří věnovali čas na jeho vylepšení a dovedení do této konečné podoby. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, dalším
bodem dnešního pořadu je vládní
návrh zákona ČNR o předškolních
zařízeních a školských zařízeních
dle sněmovních tisků č., 319 a 366.
Ještě než dořeknu úvod, již
pan ministr Vopěnka míří k řečnickému
pultu a prosím, aby se ujal slova, neboť byl pověřen
vládou ČR uvedením tohoto materiálu