Poslanec Petr Kraus: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, na pořad dnešní schůze se dostává návrh dalšího zákona z balíku právních norem o nicméně potřebných než právní předpisy, zabývající se transformací naší ekonomiky, z balíku zákonů, které mají napomoci nápravě našeho zdevastovaného životního prostředí. Tento návrh navazuje na federální zákon č. 309/1991 o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami z 9. července letošního roku, který nabývá účinnosti dnem 1. října 1991.
Návrh zákona o státní správě ochrany ovzduší - tisk 272 byl připravován ještě před projednáváním ještě zmíněného federálního zákona o ovzduší, a proto v souladu se změnami, které byly ve federální normě zakotveny, bylo nezbytné dosti značně pozměnit i návrh dnes projednávaného zákona. Vzhledem k tomu, že federálním zákonem o ovzduší jsou ke dni účinnosti rušeny dosavadní právní předpisy o opatřeních proti znečišťování ovzduší a s blížícím se podzimem nastanou teplotní inverze, které působí velmi negativně na kvalitu ovzduší, bylo nutno postup projednávání maximálně urychlit.
Pozměňovací návrhy vzešlé z výborů, zejména pak z výboru ústavně právního, uvedly do souladu návrh zákona České národní rady se zákonem federálním a byly zapracovány do společné zprávy. Vzhledem k počtu pozměňovacích návrhů by však projednávání tisku 272 bylo velice problematické a nepřehledné. Proto považuji za správné projednávat návrh zákona ČNR o státní správě v ochraně ovzduší ve znění společné zprávy.
Nyní věcně k návrhu zákona. Návrh určuje jednotlivé orgány státní správy - ministerstvo životního prostředí České republiky, Českou inspekci životního prostředí, okresní úřady a obce, a stanovuje pravomoci těchto orgánů ve státní správě ochrany ovzduší, resp. jak federální zákon č. 309 o ovzduší, tak zákona č. 282 o České inspekci životního prostředí a upravuje koncepci a působnost orgánů státní správy obdobně jako v zák. č. 311 o státní správě v odpadovém hospodářství.
Těžiště státní správy je na obcích a inspekci životního prostředí. Okres zasahuje do kompetence obce jen v případě, že obec zůstává nečinná. Ministerstvo zejména rozhoduje v první instanci o vydávání předpisů a spouští na základě údajů Českého hydrometeorologického ústavu a jeho prostřednictvím velký varovný smogový regulační systém.
Návrh zákona dále na základě zmocnění ve federálním zákoně stanovuje poplatky za znečišťování ovzduší podle zásady "kdo znečišťuje, ten platí", poplatky se stanovují pro malé a střední zdroje podle množství znečišťujících látek, pro velké a střední zdroje podle množství znečišťujících látek, pro malé zdroje paušálně, úměrně velikosti a škodlivosti produkovaného znečištění. Podotýkám, že malým zdrojem nejsou samozřejmě podle federálního zákona lokální topeniště v bytech.
Znečišťovatelé nebudou v prvních pěti letech platiti plnou výši poplatků, ale je zavedeno postupné zvyšování poplatků jako nástroje pro dosažení přípustné úrovně znečišťování tak, aby bylo vyhověno federálnímu předpisu. Na producenty znečištění je při překračování emisního limitu vyvíjen další ekonomický tlak na uvedení technologického zařízení do souladu s požadavky ochrany ovzduší 50 procentním zvýšením poplatků. Poplatky vypočtené v roce 1992 a 1993 zpětně za rok 1991 a 1992 budou při stejné úrovni znečištění zhruba na úrovni letošního roku.
Motivace provozovatelů zdrojů znečištění je dále zajišťována odkladem splácení poplatků ve výši 40 % při prokazatelném zahájení prací na snížení emisí a prominutím povinnosti tento poplatek doplatit při jejich dokončení v souladu se stanovenými podmínkami.
Další obzvlášť důležitou pasáží zákona je část třetí, ve které je zakotveno právo občanů na průběžné informování o stavu ovzduší, ve kterém žijí.
Nedílnou součástí návrhu zákona je příloha, ve které je v části A uveden seznam znečišťujících látek vnášených do ovzduší, které podléhají zpoplatnění. Tento seznam byl na základě připomínek garančního výboru doplněn a přehledněji uspořádán. V části B přílohy jsou stanoveny sazby poplatků za znečišťující látky produkované velkými a středními zdroji, v části 3 pak způsob výpočtu poplatku. Dále bych uvedl v souladu s jednacím řádem pozměňovací návrhy, které nebyly zařazeny do společné zprávy.
Z výboru pro územní správu a národnosti byla připomínka k § 4 odst. 2. Byl vznesen návrh vypustit odstavec, který stanoví, že v hl. m. Praze vykonává působnost okresního úřadu Magistrátní úřad hl. m. Prahy s odkazem na zákon ČNR o hl. m. Praze.
Z výboru ústavně právního byla připomínka připojit k § 6 a 7 stanovící povinnost provozovatele zaplatit penále ve výši jedno procento denně za včasné nezaplacení poplatků a v dalším odstavci za nesplnění povinnosti. Tyto připomínky nebyly zařazeny do společné zprávy.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona ve znění společné zprávy považuji za dobrý, domnívám se, že nezanedbatelnou měrou přispěje k ozdravění ovzduší jako jedné z významných složek životního prostředí a doporučuji jej proto v tomto znění schválit.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu. Jako první se přihlásil do diskuse
pan poslanec Marek Benda, další přihlášku
tu nemám.
Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, dámy a pánové, jenom krátce k § 8, který tady už citoval pan společný zpravodaj, kde byly vypuštěny navrhované odstavce 6 a 7 ústavně právního výboru. Na společné poradě zpravodajů jsem akceptoval toto stanovisko, protože se domnívám, že je to v pořádku, usnesení garančního výboru, ale zároveň jsme se dohodli, že by bylo dobré doplnit do § 8 odst. 6, který by zněl:
"Za nesplnění oznamovací povinnosti podle odst. 1 uloží provozovali příslušný orgán ochranu ovzduší pokutu až do výše 10.000 Kčs."
Jedná se o to, že v odst. 1 je jakási oznamovací povinnost vypočítat poplatek za zpoplatněný rok znečišťování a oznámit to příslušnému orgánu ochrany ovzduší. Pokud by toto provozovatel nesplnil, tak by nemohl být sankcionován. Proto navrhujeme tuto pořádkovou pokutu. Vychází to i z jednání společné porady zpravodajů.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Bendovi. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? Prosím pana poslance.
Poslanec Ladislav Krčma: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, vážená vládo, při
prostudování návrhu zákona se mi zdá
§ 7 celkem pochybný vzhledem k tomu, že snad
možná ve větších městech
lze zajistit monitorování, ovšem v malých
obcích to bude těžké provést
a mohlo by dojít ke sporům. Čili navrhoval
bych buď § 7 vyjmout spolu s odst. 2 § 9, že
pokuty, které uložil orgán obce, jsou v přímém
rozpočtu obce, nebo bych navrhoval u § 7 odst. e),
že "... ve spolupráci s okresním úřadem
ukládají pokuty provozovatelům zdrojů
znečištění".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Hlásí se ještě někdo do diskuse?
Prosím.
Poslanec Tomáš Ratiborský: Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, chtěl bych podat změnu k § 8 odst. 5 v tomto znění: Pokud provozovatel prokazatelně zahájí u zdroje znečišťování práce na snížení emisí zpoplatněných škodlivin, odkládá se mu placení poplatku ve výši 100 % po dobu realizace opatření. Dokončí-li provozovatel tyto práce v souladu se stanovenými podmínkami ve smyslu odstavce 2, rozhodne orgán ochrany ovzduší o prominutí tohoto poplatku. Při nedodržení podmínek odkladu rozhodne orgán ochrany ovzduší o povinnosti poplatek uhradit v plné výši a stanoví k tomu příslušnou lhůtu. Zdůvodňuji: Myslím si, že v dané ekonomické situaci by bylo
vhodné tyto peníze investovat spíše
do těchto prací, než do pokut.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím, abyste se, pokud chcete vystoupit
v diskusi, hlásili laskavě písemně.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Pokud nikoliv, táži se pana zpravodaje, zda vzhledem
k tomu, že diskuse byla tak kratičká a stručná,
si žádá pro zpracování zprávy
nějakou lhůtu.
Poslanec Petr Kraus: Vážená paní
předsedkyně, já bych to zvládl, ale
bohužel mi není jasný pozměňovací
návrh pana poslance Krčmy.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím pana poslance Krčmu.
Poslanec Ladislav Krčma: Vážená
sněmovno, vážená paní předsedkyně,
měl jsem původní tisk 303. Nyní jsem
dostal společnou zprávu a ve společné
zprávě to není obsaženo. Svůj
návrh beru zpět.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Pan poslanec Krčma bere svůj návrh
zpět. Jsou tedy tady pouze dva pozměňovací
návrhy. Prosím pana ministra, pokud se chce k věci
vyjádřit. Pokud nikoliv, v tom případě
prosím pana poslance Krause.
Ministr pro životní prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové. Chtěl bych hovořit k návrhu na změnu v § 8 odst. 5. Tady se nejedná o pokuty. Pokuta je, když bude vypouštět znečišťovatel víc než je limit, na kterém jsme se společně dohodli. Toto je úplata za vypouštění škodlivin do ovzduší. Ta se bude platit i v případě toho, že sníží vypouštění dejme tomu kysličníku siřičitého o 97 % a všechno bude v pořádku, tak za ta 3 %, která bude vypouštět, bude platit tuto úplatu. Je to úplata za vypouštění znečišťující látky do ovzduší, nikoliv pokuta
za to, že znečišťuje nad limity. To je trochu
jiná konstrukce. Chtěl bych upozornit dále
na tu věc, že v § 7 odst. 3 naznačujeme,
že tu stoprocentně vypočtenou částku
budeme po něm chtít skutečně až
v době, kdy podle zákona o ovzduší už
musí být vybaven zařízením,
které bude eliminovat vypouštění látek
do ovzduší, tzn. po roce 1997. Do té doby budeme
jenom postupně zvyšovat tu částku, v
roce 1992 a 1993 se začíná s 30 procenty
vypočtené částky, kolik by měli
znečišťovatelé platit za vypouštění
znečišťujících látek do
ovzduší. Domnívám se, že těch
40 procent je dostatečně velká úleva.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Ještě dám slovo
společnému zpravodajovi výborů. Chci
vás upozornit, že při hlasování
o návrzích zákonů se už budeme
řídit novým § 25a našeho jednacího
řádu v tom smyslu, že budou-li zprávy
výborů obsahovat změny návrhů,
budeme projednávat návrhy ve znění
těchto zpráv, pokud se, jak umožňuje
zmíněný paragraf, neusneseme o každém
jednotlivém případu jinak. Máme nepatrně
pozměňovacích návrhů. Jsou
v tomto směru nějaké připomínky?
Nikoliv. Prosím tedy pana společného zpravodaje,
poslance Krause.
Poslanec Petr Kraus: Vrátím se k připomínce
pana poslance Bendy, která byla vznesena jako první.
Týkala se zařazení nového odstavce
do § 8, a to oznamovací povinnosti a sankcí
za nedodržení oznamovací povinnosti. Vzhledem
k tomu, že orgán státní správy
nemá jinou možnost urychlit splnění
povinností uložených znečišťovateli,
doporučuji tento návrh schválit. Prosil bych
paní předsedkyni, aby dala o tomto návrhu
hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku.
108. Kdo je proti?
1. Kdo se zdržel hlasování?
4. Děkuji. Prosím pana poslance Krause, aby pokračoval.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Petr Kraus: Druhý návrh vzal pan
poslanec Krčma zpět. Třetí návrh
přednesl pan poslanec Ratiborský k § 8 odst.
5 a navrhl prominutí, pozastavení placení
poplatků - zvýšit to na 100 %. Tato připomínka,
jak zdůvodnil pan ministr neodpovídá celkové
koncepci zákona. Prosím paní předsedkyni,
aby o tomto návrhu dala hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím, aby ten, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Ratiborského, zvedl ruku.
2. Kdo je proti?
39. Děkuji. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Kraus: Tím byly připomínky vyčerpány. Prosím vás, paní předsedkyně, abyste dala hlasovat o návrhu zákona o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečištění ve znění společné zprávy.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o státní správě ochrany ovzduší podle sněmovního tisku 272, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 367 a pozměňovacího návrhu pana poslance Bendy, ať zvedne ruku.
111. Děkuji.
Je někdo proti?
0. Zdržel se někdo hlasování?
4. Děkuji. Zákon byl přijat.
(Potlesk.)
Poslanec Petr Kraus: Děkuji tímto Sněmovně
za přístup, kterým schválila tento
zákon.
Ministr pro životní prostředí ČR
Ivan Dejmal: Já také děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
My také děkujeme.
Dalším bodem je
Z pověření vlády České
republiky návrh opět odůvodní ministr
životního prostředí Ivan Dejmal, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr pro životní prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážené paní předsedkyně, dámy a pánové, předkládám vám k projednání návrh zákona České národní rady o Státním fondu životního prostředí České republiky. Jedná se o zákon, který není velký rozsahem, ale závažný svým obsahem.
Podle článku 11 odst. 7 ústavního zákona o československé federaci vyhlášeného v úplném znění pod č. 103/1991 Sb., mohou republiky zákonem vytvářet vlastní účelové fondy. Podrobněji je otázka řešena v ustanovení § 15 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice. Podle § 15 odst. 1 těchto rozpočtových pravidel ČR pro finanční zabezpečení zvlášť stanovených úkolů a správu prostředků pro ně určených mohou být zřízeny státní fondy republiky. Statut Fondu stanoví pak podrobněji rozsah činnosti Fondu. Statut schvaluje vláda České republiky.
Zřízení Státního fondu životního prostředí ČR je proto v souladu s platnými právními předpisy, neboť jeho existence umožní používat jednotná kritéria pro posuzování požadavků na podporu opatření vedoucí ke zlepšení životního prostředí.
V současné době ministerstvo životního prostředí České republiky spravuje dva fondy, a to Státní fond vodního hospodářství a Fond ochrany ovzduší. Pokud se jedná o číselné vyjádření, pak u Státního fondu vodního hospodářství jde cca o částku 1.2 mld. Kčs, u Fondu ochrany ovzduší cca 60 mil. Kčs ročně.
Přijetím federálního zákona o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami, byl zrušen rovněž zákon č. 34/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování ovzduší. Z toho důvodu a v návaznosti na zákon ČNR o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování je třeba, aby záležitost byla zásadně řešena zákonem o Státním fondu životního prostředí ČR, pokud se jedná o Fond ochrany ovzduší, příjmy Fondu jsou uvedeny v § 2 předloženého návrhu zákona. Jmenoval bych zejména úplaty za znečišťování vod, znečišťování ovzduší a úplaty za ukládání odpadů.
Výdaje Fondu jsou uvedeny v § 3 u projednávaného zákona. Hlavní zásadou je přísná účelová vázanost prostředků Fondu pouze a výhradně na životní prostředí.
Správcem Fondu bude ministerstvo životního prostředí ČR. Správce Fondu bude předkládat ve smyslu § 15 odst. 2 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., ministerstvu financí ČR pro každý rozpočtový rok návrh rozpočtu příjmů a výdajů, přehled pohledávek a závazků a závěrečný účet Státního fondu životního prostředí ČR.
Tak jako vyspělé průmyslové země, které vynakládají výrazně vyšší podíl svých výdajů na řešení ekologických
otázek, je cílem tohoto Fondu přiblížit se obdobným podmínkám. Lze předpokládat, že prostředky Fondu v dosavadní výši 1.2 mld. Kčs dosáhnou výše 6 mld. Kčs během let.
V této souvislosti si dovoluji upozornit, že Státní fond životního prostředí pomůže řešit po finanční a ekonomické stránce ekologické akce, na které by jinak prostředky nezbývaly. Za podstatné považuji rovněž to, že část získaných prostředků zůstane přímo těm obcím, kde k porušení ekologických předpisů došlo, nebo kde je zdroj znečištění. V případě udělených pokut zůstane obcím 50% takto udělené částky. Rovněž bude vysloveno pravidlo, že ten, kdo poškozuje životní prostředí a přistoupí k okamžitým opatřením k nápravě, si ponechá 40 % na řešení těchto opatření ze stanovených úplat. Zásadně by mělo dojít v praxi k naplnění toho, že co je ekonomické, je i ekologické.
V návaznosti na projednávaný zákon bude vydán statut a směrnice, kde se stanoví bližší podmínky, zejména s nakládáním s prostředky Fondu.
Se všemi doporučeními tak, jak vyplývají ze společné zpravodajské zprávy, souhlasím.
Ve všech volebních programech jednotlivých
stran je kladen důraz na zlepšování
životního prostředí. Projednávaný
zákon by měl být příspěvkem
poslanců k naplňování těchto
volebních programů, a proto vás žádám
o jeho schválení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím společného
zpravodaje výboru pana poslance Zubka, aby odůvodnil
společnou zprávu výborů.
Poslanec Leopold Zubek: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
vážená Česká národní
rado, budeme projednávat další z tzv. ekologických
zákonů, kterým se uzavírá systém
ekonomických nástrojů v oblasti ochrany a
tvorby životního prostředí. Předložený
návrh zákona o Státním fondu ochrany
životního prostředí vychází
ze zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČR, která
umožňují pro finanční zabezpečení
zvlášť stanovených úkolů
vytvořit státní fond republiky. Ekologické
zákony, které jsme dosud schválili, obsahují
již ustanovení, kterými se vytvářejí
finanční zdroje pro řešení ekologických
problémů. Poslední z nich jsme schválili
před chvílí.