Úterý 10. září 1991

Mluvilo se zde o tom, že se uskutečňuje plán rozhoupané země. Je tedy zřejmé, že jugoslávskou krizi nepůjde vyřešit vnitřními silami Jugoslávie. Je zdrojem válečného konfliktu, který ohrožuje bezpečnost sousedních zemí, stabilitu střední i celé Evropy. Zdůrazňujeme, že v Jugoslávii je ohrožena i česká a slovenská menšina v počtu 5000, která potřebuje pomoc obou našich republik. Chtěl bych zrekapitulovat první výsledky naší delegace.

Ještě před naším odjezdem domů jsme dostali prostřednictvím naší ambasády příznivou zprávu, že česká vláda iniciativně uvolnila prozatím finanční částku ve výši 3 mil. Kčs. V pátek odpoledne jsme se již zúčastnili první pracovní schůzky ustaveného štábu na pomoc Chorvatsku. V pátek dopoledne v budově ČNR proběhla tisková konference se členy delegace za slušné účasti novinářů, rozhlasu a televize. V sobotu téměř ve všech denících se objevily obšírné informace o situaci v Chorvatsku a o ohrožení našich krajanů. V pondělí jsme slyšeli, že přijal vedoucí naší delegace dr. Hradskou v Lánech prezident Václav Havel. Docházejí už také první nabídky humanitární pomoci z mnoha míst naší republiky. V nejbližších dnech bude vy pravena kolona se zdravotním a jiným sanitárním materiálem do Chorvatska. Doufám, že i přes všechny překážky, které mají naši přátele z Chorvatska, během našeho plenárního zasedání přijedou.

Závěrem mi dovolte tuto aktivitu zahraničního výboru ČNR uvést v širším kontextu. Iniciativa na pomoc krajanům v Chorvatsku se rozvíjí v souladu s nedávno přijatým projektem v zahraničním výboru, "Oslovení krajanů v rámci celého světa", jejichž počet spolu Čechů a Slováků dosahuje 3,5 mil. Projekt byl schválen předsednictvem ČNR bez připomínek a v současné době je v rukou předsedy vlády Petra Pitharta. Projekt by měli dostat k dispozici všichni poslanci.

Tato iniciativa je prvním pokusem o tvorbu samostatné české zahraniční politiky ČNR. Je prvním zřejmým vykročením v tomto směru. Zahraniční výbor si uvědomuje a znatelně pociťuje v době prudkých změn ve střední a východní Evropě absenci vládního orgánu - Ústředního úřadu pro mezinárodní vztahy, s patřičnou kompetencí, která by umožňovala české vládě vést v souladu s federální zahraniční politikou českou zahraniční politiku. V této souvislosti zahraniční výbor předložil předsednictvu ČNR k projednání ve výborech a plénu ČNR návrh na přijetí ústavního zákona, kterým by byl zřízen ústřední orgán státní správy v rozsahu působnosti svěřené České republice. Zahraniční výbor předpokládá, že návrh bude projednán na plenárním zasedání v měsíci říjnu a žádá poslance o

jeho podporu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Šplíchalovi a prosím pana poslance Gjuriče.

Poslanec Andrej Gjurič: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, po roce, co zde spolu sedíme, všichni víte, že jsem z poloviny Jihoslovan a z poloviny Čech - můj otec asi před padesáti lety padl za Československo. Právě z tohoto důvodu jsem v posledních týdnech hovořil o tom, o čem zde jednáme, s řadou lidí, protože mě to eminentně zajímá. Domnívám se, že jde o dvě věci - berte je jako mé připomínky eventuálně jako návrhy.

Domnívám se, že by nemělo jít jenom o humanitární pomoc, o transfer českých starců, dětí a žen z míst bojů, ale o humanitární pomoc všem těmto ohroženým skupinám obyvatelstva bez rozdílu národností. Důvodů je celá řada, politické i lidské.

Druhá věc - domnívám se, že po počáteční snaze o pomoc a po příslušných nabídkách, o kterých mluvil kolega Šplíchal, bude třeba tuto pomoc integrovat. Zde upozorňuji na místo Československého červeného kříže, jako jediné organizace, která vlastně požívá mezinárodní legitimity a mezinárodní právní ochrany.

Já bych teď přece jenom řekl něco konkrétního za Českou národní radu. Napadá mě, že v některé z položek ministerstva zdravotnictví je dost značná finanční částka na pomoc krajanům ze zahraničí - Volyňským Čechům, která - jak jsem se informoval - do konce roku nebude moci být vyčerpána. Dávám tedy v úvahu, zda by se nemohla použít za nás na tento účel. Musel by na to samozřejmě odpovědět ministr zdravotnictví, který zde není. Děkuji vám za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Prosím pana poslance Čermáka - ten se vzdává slova. Hlásí se ještě někdo do rozpravy k tomuto tématu? Pan ministr Vopěnka.

Ministr školství, tělovýchovy a mládeže ČR Petr Vopěnka: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, myslím, že ještě jedno zde nebylo řečeno, a proto mi dovolte, abych vzdal hold této statečné ženě, která se skutečně mimořádným citem pro zodpovědnost navštívila místa, kam by se řada mužů neodvážila vstoupit.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Vopěnkovi, že za nás za všechny vyjádřil úctu a dík paní Viktorii Hradské.

Paní Viktorie Hradská Děkuji vám. Krátkou odpověď. Věřte tomu, že tady se vám zdá ta věc daleko odvážnější než tam. Nepřipadala jsem si odvážná a myslím si, že moji kolegové, kteří tam se mnou byli, si také tak nepřipadali, protože věci, které vás obklopují, jsou daleko důležitější než ty, které prožíváte, a, vlastně si je uvědomíte až zpětně.

V každém případě vám děkuji, ale věc, která si zaslouží absolutní úctu, je odvaha, která je každodenní a která probíhá tam na místě. Chtěla bych využít tohoto ještě k drobnému upozornění k jisté zahraničně-politické rozvaze, kterou jsme spolu s vaším zahraničním výborem udělali a k iniciativě, kterou chystáme. Existuje totiž reálné nebezpečí, že v Srbsku žijící slovenská menšina, která je mnohem větší v Srbsku, bude ohrožena nebo bude použita jako systém rukojmí vůči naší zemi. Proto jsme učinili následné kroky, včera jsem o tom telefonicky mluvila také s panem ministrem Demešem. Chceme navštívit srbskou vládu a dotázat se jí, proč a jak je možné, že je terorizována česká menšina na území Chorvatska. Předpokládáme, že srbská vláda nás ujistí o tom, že o těchto útocích nic neví a že se jedná pouze o teroristické útoky místní. I toto ujištění je pro nás pozitivem, je pro nás zárukou, že na území Srbska k něčemu podobnému nemůže dojít. Nemůže k tomu dojít, tím pádem tam, kam sahá pravomoc vlády srbské. Tím bychom chtěli chránit i své slovenské spoluobčany tím způsobem, abychom nebyli nuceni k mlčení k vydírání druhými. Pan ministr Demeš s tímto souhlasil a zřejmě by se podobné mise zúčastnil, takže bychom jely vlastně obě republiky za tímto účelem. To je věc, která by vás mohla zajímat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji ještě jednou paní místopředsedkyni vládního výboru za všechno, co v těsné součinnosti s naším zahraničním výborem podniká. S technickou poznámkou paní poslankyně Němcová.

Poslankyně Helena Němcová: Jen k návrhu kolegy Gjuriče. Mám takový pocit, pokud jde o děti z Černobylu, že bychom tady rozhodovali něco na způsob toho, že dneska těm, kterým chybí levá noha, pomoc nedáme a dáme ji těm, kterým chybí pravá noha. Na tento fond bych nesahala, ale pokud existuje 200 poslanců České národní rady, snad bychom se měli zamyslet nad tím, čím můžeme my z našich vlastních prostředků pomoci tomuto fondu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Němcové. Nyní bych přistoupila k jednotlivým návrhům. Pan poslanec Lom navrhl přerušit zasedání a začít pracovat na usnesení ke zprávě paní dr. Hradské. K tomu, když dovolíte, bych přiřadila přímo návrh další pozměňovací pana poslance Payna, který navrhl, abychom na této zprávě nebo stanovisku průběžně pracovali, připravovali je, ale přijali stanovisko teprve po vystoupení chorvatských poslanců. Pokud se oba páni poslanci dohodnou, mohla bych dát hlasovat o obou návrzích najednou. Pokud nikoliv, dám napřed hlasovat o návrhu pana poslance Loma, protože to je procedurální návrh.

Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně, dámy a pánové, chápu kolegu Payna, že takové usnesení by bylo komplexnější a mohlo by zahrnovat jiné skutečnosti. Za svoji osobu prosím, je to můj osobní názor, domnívám se, že v tomto případě je rozhodující určitá rychlost, se kterou budeme reagovat, a určitý apel na naše zástupce v zahraničí. Technicky si to představuji tak, že by kluby krátce pojednaly tuto situaci, připravily si návrh svého

stanoviska a poté by jejich zástupci už během pracovní schůze mohli připravit společný návrh usnesení České národní rady.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Lomovi, slovo má pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Rád bych upozornil, že zahraniční výbor v průběhu dnešního zasedání se sejde, aby připravil návrh na usnesení, počítá s tím a hodlá takový návrh předložit. Myslím, že by bylo vhodné počkat na návrh zahraničního výboru, který má patrně ještě o něco více informací než vy, a teprve potom jednat o tomto návrhu zahraničního výboru.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Paynovi. Dávám tedy hlasovat nejdříve o návrhu pana poslance Loma, abychom přerušili teď zasedání, rozešli se po klubech a začali připravovat stanovisko ke zprávě paní Viktorie Hradské.

Kdo je pro tento návrh pana poslance Loma, ať zvedne ruku. 7. Děkuji.

Návrh pana poslance Loma nebyl přijat.

Dávám teď hlasovat o návrhu pana poslance Payna, který je vlastně určitým dotažením tohoto návrhu, že zahraniční výbor zpracuje návrh stanoviska, po zpracování tohoto stanoviska s ním budou seznámeny kluby. Teď se rozpadá návrh pana poslance Payna na dvě možné alternativy. Buď, že bychom přijali toto stanovisko ještě během dneška, případně v průběhu schůze, případně přerušili zasedání a v klubech se vyjádřili k tomuto stanovisku. Nebo jako druhá alternativa jak původně odezněl návrh pana poslance Payna, bychom přikročili k vydání stanoviska teprve poté, kdy vyslechneme své chorvatské kolegy.

Poslanec Jiří Payne: Domnívám se, že jsme sloučili vlastně jako první bod dnešní schůze dva návrhy. Jeden návrh byl, aby vystoupila místopředsedkyně vládního výboru paní Hradská a tuto část jednoho bodu jsme probrali. Zbývá další část, tj. vystoupení našich poslanců, kteří se zúčastnili této zahraniční mise. Jeden z nich tady krátce referoval a druhý nikoliv. Záměrně jsme vyslali poslance ze dvou výborů - jednoho ze zahraničního a jednoho z církevního a humanitárního, protože právě kolega Pospíšil se zabývá humanitární pomocí a otázkami menšin. Domnívám se, že by měl zaznít ještě jeho pohled.

Doporučoval bych, abychom přerušili projednávání tohoto bodu, abychom se k tomuto bodu vrátili v průběhu zítřejšího nebo pozítřejšího pokračování této schůze. V rámci pokračování tohoto bodu byste vyslechli další zprávy a jednak byste vyslechli naše kolegy z chorvatského parlamentu a v návaznosti na to bychom přijali usnesení.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, pan poslanec Payne specifikoval svůj návrh přesně. Dávám tedy o něm hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, abychom přerušili nyní pro

jednávání tohoto bodu a ještě se k tomu vrátili, ať zvedne ruku.

123. Kdo je proti?

Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 7.

Děkuji. Návrh pana poslance Payna je přijat a nebudu se tedy dále zabývat diskusními příspěvky pana poslance Šplíchala, Gjuriče, paní poslankyně Němcové. Stejně šlo o jednotlivé náměty, které by měly být zavtěleny do stanoviska, které budeme posléze přijímat.

Děkuji paní místopředsedkyni Vládního výboru Viktorii Hradské a loučím se s ní a na shledanou.

(Potlesk.)

Dalším bodem programu, který původně měl být prvním, nyní teď je druhým je

II.

Návrh předsednictva České národní rady na zkrácení zákonné lhůty šedesáti dnů k projednání návrhů zákonů České národní rady podle sněmovních tisků 363, 364, 372, 373, 374 a 375

O tomto návrhu, jak všichni víme, hlasuje Česká národní rada bez rozpravy. Doporučuji hlasovat o každém předloženém návrhu samostatně. Upozorňuji vás, že tisky máte na stole, nechtěla bych se dopustit nespravedlnosti, kterou už jsem jednou udělala, když jsem zjistila, že všichni nemají tisky u sebe a nejsou schopni sledovat hlasování, a začala jsem proto podrobně tisky probírat. Nyní tedy prosím, abyste se všichni s tisky současně seznamovali, abyste při hlasování věděli, o který tisk právě jde. Jako první, o kterém budeme hlasovat, je sněmovní

tisk 363, máte jej před sebou, předpokládám.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva ČNR, uvedeném ve sněmovním tisku 363, ať zvedne ruku!

108. Návrh byl přijat.

Nyní budeme hlasovat o sněmovním tisku 364. Kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva ČNR, uvedeným ve sněmovním tisku 364, ať zvedne ruku.

78. Kdo je proti?

5. Zdržel se hlasování?

28. Usnesení bylo přijato 72 hlasy proti 33.

Zjišťuji, že je nás podstatně méně, než na začátku schůze, prosila bych Kancelář, aby laskavě zjednala nápravu, po tomto bodu učiním přestávku.

Nyní dávám hlasovat o sněmovním tisku číslo 372. Kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva ČNR, uvedeným ve sněmovním tisku 372, ať zvedne ruku.

91. Děkuji. Kdo je proti?

5. Zdržel se hlasování?

18. Děkuji. I toto usnesení bylo 91 hlasy proti 23 přijato. Budeme nyní hlasovat o sněmovním tisku 373. Kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva ČNR, uvedeným ve sněmovním tisku 373, ať zvedne ruku.

96. Kdo je proti?

5. Zdržel se hlasování?

12. Děkuji. I tento návrh byl 96 hlasy proti 17 hlasům přijat. Nyní budeme hlasovat o sněmovním tisku 374. Kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva ČNR, uvedeným ve sněmovním tisku 374, ať zvedne ruku.

93. Kdo je proti?

13. Zdržel se hlasování?

8. Děkuji. Toto usnesení bylo přijato 93 hlasy proti 21. Teď hlasujeme o sněmovním tisku 375. Kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva ČNR, uvedeným ve sněmovním tisku 375, ať zvedne ruku.

82. Kdo je proti?

6. Zdržel se hlasování?

26. Děkuji.

Tento návrh byl přijat 82 hlasy proti 32. Děkuji, tím jsme skončili projednávání tohoto bodu a jak jsem slíbila, vyhlašuji přestávku 10 minut. Sejdeme se tedy v 11.05.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji přerušenou schůzi, budeme pokračovat. Dalším bodem je projednání vládního návrhu zákona České národní rady o státní správě, ochraně ovzduší, podle sněmovních tisků 272 a 367. Z pověření vlády České republiky předložený návrh odůvodní ministr životního prostředí pan Ivan Dejmal, kterého prosím, aby se ujal slova.

III.

Vládní návrh zákona České národní rady o státní správě ochrany

ovzduší podle sněmovních tisků 272 a 367

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, předkládáme návrh zákona. České národní rady o státní správě, ochraně ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování. Tento zákon se vydává jako prováděcí zákon odvozený od hmotně právní úpravy, která je stanovena v zákoně č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami, který má nabýt účinnosti již 1. října letošního roku. Návrh je rozčleněn do tří částí. První část upravuje působnost orgánů státní správy v ochraně ovzduší, kterými jsou ministerstvo životního prostředí České republiky, Česká inspekce životního prostředí, okresní úřady a orgány obce. Upravuje tedy působnost České inspekce životního prostředí na úseku ochrany ovzduší, kde přebírá funkce dosavadní inspekce čistoty, čistoty a technické inspekce ovzduší, která ovšem v pojetí, v jakém v právní úpravě existovala, dosud neměla možnost ukládat opatření k nápravě zjištěných nedostatků a neměla právo ukládat pokuty.

Druhá část návrhu upravuje poplatky za znečišťování ovzduší, které platí právnické a fyzické osoby provozující velké, střední a malé zdroje znečištění. O výši poplatků provozovatelů velkých zdrojů rozhoduje a poplatek vybírá inspekce. Je to dáno technickou složitostí velkých zdrojů. O výši poplatků provozovatelů středních zdrojů znečištění rozhoduje a poplatek vybírá okresní úřad. O výši poplatku malých zdrojů znečišťování rozhodují a poplatek vybírají orgány obce. Početně se jedná přibližně o 1 700 velkých zdrojů znečištění, o přibližně dva tisíce středních zdrojů znečištění ovzduší a řádově stovky tisíc malých zdrojů znečištění. Vyměření poplatků je koncipováno tak, aby umožnilo postupný náběh a přípravu zdrojů znečišťování na nová opatření a aby stimulovalo instalaci zařízení odstraňujících znečištění ovzduší. Proto má být v roce 1992 a 1993 vybráno 30 % vypočtené výše poplatků s tím, že

v dalších letech se bude toto procento zvyšovat tak, aby se dosáhlo 100 % poplatků v roce 1997, kdy by podle našeho programu mělo dojít k úplné elimitaci současných zdrojů znečišťování ovzduší tak, aby byly všechny tyto zdroje v souladu se stanovenými limity vypouštěných látek do ovzduší. Provozovateli, který prokazatelně zahájil zdroje znečišťování, práce na snížení emisí z poplatněných škodlivin je možno k jeho žádosti placení poplatků po dobu realizace opatření odložit, a to až do výše 40 % poplatků a při dokončení prací v souladu se stanovenými podmínkami rozhodně pak orgán ochrany ovzduší o prominutí povinnosti poplatek doplatit.

Část třetí upravuje informování veřejnosti o znečišťování ovzduší, kterým pověřuje obecní a místní úřady. Zákon byl připraven spolu s předlohou federálního zákona. V předloze zákona o ochraně ovzduší došlo při jeho schvalování Federálním shromážděním k řadě úprav a změn, které se pak musely promítnout i do předloženého návrhu tak, jak byl naším ministerstvem zpracován a proto bych na závěr chtěl velmi poděkovat všem výborům České národní rady, všem poslancům za odpovědný přístup při projednávání a pozměňování návrhů zákona ve smyslu jejich některých podnětných připomínek a hlavně ve smyslu toho, aby odpovídal federální předloze. Tento zákon je naprosto potřebný a je to první ze zákonů, kterým budeme moci účinně regulovat zdroje znečišťování ovzduší, které nám dělají v životním prostředí České republiky největší potíže, a proto prosím, abyste ho schválili.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Dejmalovi a teď prosím společného zpravodaje výborů pana poslance Petra Krause, aby nám odůvodnil společnou zprávu výborů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP