Tato interpelace má opravdu dvě části: jednu obecnou a jednu konkrétní. Ta obecná se vztahuje k základní zásadě, kterou pan poslanec správně navazuje na evropská vězeňská pravidla, z nichž vyplývá, že lékařská péče musí být organizována v úzké souvislosti s všeobecnou zdravotní správou na úrovni obce nebo státu s tím, že pokud vězeň onemocní a má zapotřebí specializovaných lékařských služeb, je třeba zajistit jeho převoz do specializovaného zařízení nebo do civilní nemocnice. Veškerá naše jednání, která jsme vedli s resortem ministerstva zdravotnictví, vedla k prosazení této zásady. Pan poslanec Vacek se však mýlí, protože tato dohoda nebyla zatím podepsána. V této navrhované dohodě ministerstvo zdravotnictví spolupracuje a tato zásada nebyla ze strany resortu zdravotnictví nikterak zpochybněna.
Pokud jde o konkrétní část, to je o pavilón 17 v Praze Bohnicích, potvrzuji jménem resortu spravedlnosti to, co zde řekl pan ministr zdravotnictví, že v této záležitosti v dohodě mezi oběma resorty se bude usilovat o urychlené řešení tohoto pavilónu do doby, než ministerstvo spravedlnosti, resp. správa nápravné výchovy vybuduje pavilón nový, který by odpovídal všeobecným moderním poznatkům lékařské péče o zdravotně postižené z oboru nemocí duševních.
Je ovšem třeba si promítnout tento závěr i do podoby konkrétní, tj. do podoby určité lhůty, která pro vybudování takového pavilónu je nezbytně nutná, samozřejmě také s tím, že to bude klást vyšší nároky na státní rozpočet.
Ale argumenty vznesené ze strany zdravotníků proti špatnému technickému a zdravotnímu vybavení pavilónu 17 jsou natolik přesvědčivé, že jsme z toho vyvodili závěr, že z hlediska dlouhodobého nelze nadále s využitím tohoto objektu počítat. Proto tento závěr, který jsme učinili společně s resortem zdravotnictví.
Chtěl bych při této příležitosti vyslovit své poděkování nejen panu poslanci Vackovi, ale celé vězeňské komisi, poněvadž se domnívám, že právě její postoj v této záležitosti usnadnil resortu spravedlnosti prosazení těch závěrů, které my pokládáme za správné.
Na závěr jenom malou poznámku k tomu, co zde říkal pan ministr Bojar. Je pravda, že v minulosti /je tomu už více měsíců/ jsme zaznamenali případy, kdy ze strany odsouzených, případně obviněných v nápravně výchovných ústavech byli někteří pracovníci zdravotního personálu vystaveni jistým rizikům při zákrocích, k nimž v nápravně výchovných ústavech docházelo. Po přijatých opatřeních v této sféře jsme nezaznamenali žádné další případy, které by se opakovaly. Mohu tedy učinit závěr, že v tomto byla přijata účinná opatření k tomu, aby ochrana zdravotního personálu při zákrocích, které provádí v NVÚ, byla dostatečná.
Zbývá ovšem jeden veliký problém, který ovšem je myslím i problémem v civilním sektoru. Je to zneužívání lékařské péče. Nejen ve věznicích a NVÚ dochází často ke zneužívání lékařské služby a zejména pohotovostní služby. Zde je těžké klást jakoukoliv vinu ředitelům, nebo jakýmkoliv jiným řídícím pracovníkům v těchto ústavech, neboť jestliže se obviněný nebo odsouzený domáhá zdravotního zákroku, potom si asi nikdo nevezme na svědomí, aby laicky posoudil, zda zákrok nezbytný je nebo není. Proto lékařská pohotovostní služba v takových případech je vždycky požadována.
To jsou ovšem situace, které jsou do jisté míry poplatné současné době. Předpokládám, že tak jak se snad bude situace uklidňovat, bude pozbývat na naléhavosti.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Richterovi. Obracím se
na pana poslance Vacka. Ale ještě se hlásí
s technickou poznámkou poslanci Chromý a Lom.
Poslanec Heřman Chromý: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, vážení páni ministři,
dovolte mi, zejména pane ministře zdravotnictví
a pane ministře spravedlnosti, abych omluvil pana Vacka,
který je ještě s dalšími členy
v nouzové situaci ve věci ve vězení.
Omlouvám se. Jenom bych se chtěl ještě
v rámci vaší odpovědi zeptat - /šum
v sále/ - ...toto zařízení bohužel
neovládám - zda-li bude pokryta plná lůžková
kapacita a kdo zajistí finanční krytí
této akce. To byl vlastně důvod, který
vedl k tomu, že situace tam nebyla řešena tak,
jak jsme byli informováni na té schůzi přímo
v Bohnicích za účasti těch zúčastněných
stran.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Pan poslanec Lom. Připraví se
pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Petr Lom: Není to technická poznámka. /Paní předsedkyně Burešová: Dobře, byl jste stejně v pořadí./ Děkuji.
Vážená paní předsedkyně,
vážená česká vládo, vážení
přítomní, rád bych dodal jen několik
poznámek k jinak zcela vyčerpávajícímu
rozkladu ministra zdravotnictví o funkci pavilónu
č. 17. Tento pavilón, který je znám
familiérním názvem jako "zločiňá"
slouží ještě k jednomu účelu
než k deteční a základní léčbě
psychiatrické u odsouzených osob. Tento pavilón
slouží také k vyšetřovacím
účelům, a to tehdy, jestliže vyšetřovatel
pojme myšlenku nebo podezření, že vyšetřovaný
je psychicky nemocný. Má plné právo
vyšetřovaného umístit v tomto pavilónu
a podrobit ho zkoumání psychiatrického stavu.
Toto zkoumání přirozeně může
trvat týdny nebo i měsíce. Rozhodnutí
vyšetřovatele není schvalováno žádným
dodatečným lékařským podepřením
jeho názoru. Domnívám se, i když je
to federální norma, že Česká
národni rada se touto úpravou právního
řádu bude zabývat. Bohužel, omlouvám
se, že necituji přesně paragrafy, nevěděl
jsem, že k tomuto vystoupím, mám je nahoře,
připravené. Ale tento účel pavilónu
č.17, to znamená vyšetřovací,
kam je vyšetřovaný dodán na přezkoumání
duševního stavu, je nutno v zákoně upravit.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Lomovi, prosím pana poslance
Stodůlku.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, dodneška jsem vystupoval pouze s připomínkami
technického rázu. Dneska bych se s vámi chtěl
podělit o jeden dojem, který jsem získal
v průběhu tohoto projednávání,
a to o dojem, že největší relikt je v
myslích těch pánů ministrů,
kteří nám tady přednášejí.
Opakuji, že největší relikt je v myslích
těch pánů ministrů, kteří
nám tady přednášeli, myslím tím
pana Richtera a pana ministra Bojara. A tento relikt vidím
v jedné věci. Jedním dechem mluví
o obviněném i o odsouzeném, člověku
ve vazbě, o němž dosud nerozhodl soud - o jeho
vině a nevině a o člověku, který
byl pravomocně odsouzen. A právě v této
souvislosti - protože i pro vazbu a výkon trestu jsou
dva odlišné režimy - se chci zeptat pánů
ministrů, jakým způsobem je v pavilónu
17 upraven rozdíl mezi výkonem vazby a výkonem
trestu. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Přeje
si někdo z pánů ministrů reagovat?
Pan ministr Richter.
Ministr spravedlnosti ČR Leon Richter: Vážené
dámy a vážení pánové,
těžko se mi na tuto otázku bude odpovídat,
protože nevím dost dobře, co bylo nazváno
reliktem v našich myslích, poněvadž my
jsme přesně oddělovali a oddělujeme
pojem odsouzený a obviněný. V pavilónu
č. 17 samozřejmě tyto dvě skupiny
přesně rozlišujeme a režimy, které
tam sdílí obě skupiny, jsou podřízeny
jednak těm předpisům, které vyplývají
ze zákona o výkonu trestu odnětí svobody,
a těm předpisům, které odpovídají
řádu pro výkon vazby. Tady máme jisté
deficity v tom, že zákonná úprava pro
výkon vazby dosud neexistuje. Ta, jak jste možná
seznali z legislativních záměrů české
vlády, by měla být připravena v průběhu
II. pololetí letošního roku, ale režim
v tomto pavilónu, který je bohužel jediným
svého druhu na území České
republiky, musí být pod jednou střechou,
ale je přísně oddělen. Smyslem právě
onoho opatření, o němž hovořil
pan ministr Bojar, je to, aby v České republice
byl vybudován ústav takový, který
by byl hodný svého jména nejen z hlediska
progresivně lékařské péče,
ale i z hlediska výkonu buď vazby nebo trestu. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan ministr Bojar si ještě přeje reagovat.
Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar: Paní předsedkyně, dámy a pánové, jen pár poznámek, nejprve bych poděkoval doktoru Lomovi, že upozornil na velmi závažný problém, který ovšem přesahuje resort zdravotnictví a přesahuje i možnosti resortu spravedlnosti, jak je nepochybně zřejmo. Chtěl bych říci panu poslanci Stodůlkovi, že jsem přemýšlel o tom, co má na mysli slovem relikt. Relikt čeho a jaký. Potom jsem pochopil, co máte na mysli, pane poslanče. Prosím, abyste vzal na vědomí, že důsledně rozlišuji mezi obviněným a odsouzeným právě proto, že mám za to, že relikt, který mi podsouváte, je mi cizí. Jako člověk, který musel pracovat nějakou dobu v psychiatrické léčebně na detenčním oddělení a musel jsem se starat zároveň o pacienty, kteří k nám byli dáni z důvodů vyšetření a nebylo u nich ještě skončeno vyšetřování, jsem vždy věděl, že je rozdíl mezi těmito dvěma nebo třemi kategoriemi. Tou třetí kategorií je ještě skupina, o které zde mluvil doktor Lom. To znamená, neztotožnil jsem, vážení, obviněného s odsouzeným a z toho, co jsem říkal, nevyplývá, že bych měl za to, že je vhodné tyto dvě kategorie promiscue umisťovat do jednoho detenčního zařízení. Osobní zkušenost s psychiatrickou léčebnou i s jinými zařízeními, která měla napravovat vězně a chovance těchto zařízení, mě naopak nutí, pane poslanče, k tomu a to byl důvod, proč jsem se připojil k mezinárodním organizacím, které ostře vystupují a bojují proti mučení a proti chybné praxi jak ve vězeňském lékařství, tak proti chybné pneumální praxi v lékařské službě armád a policejních sborů. Osobní zkušenost mě nutí k tomu, že právě proto trvám, a moji spolupracovníci též, na tom, že objekt č. 17 je dlouhodobě nevhodný. Pokud nebude investováno do výstavby nového pavilónu, který dovolí zajistit podmínky pro dvě nebo tři kategorie chovanců těchto ústavů, věřte, že i když pan ministr Richter nebo ministr zdravotnictví se budou snažit udělat vše pro to, aby tyto režimy byly odlišné, oběma kategoriím bude společné jedno. Pobyt naprosto nedůstojný, z mého pohledu zdraví ohrožující a duševní rovnováhu nepochybně narušující podmínky. V mnoha ohledech mě setkání se "sedmáctkou" připomnělo káznice ze 17. a 18. století. Vážení, to není cesta, kterou bychom mohli v detenční psychiatrii v oblasti soudnictví u lidí, kteří se dostanou na pomezí trestní činnosti a činností, která je podmíněna duševní poruchou, dále jít. Tolik k panu poslanci Cibulkovi. Poslední poznámka. Nezbývá ještě, než užít jeden argument: Uvědomme si, že ať chceme nebo nechceme, během dvou let bude aspoň Česká republika vystavena velkému problému séropozitivity virem HIV u skupiny lidí, kteří představují rizikovou skupinu, jsou to toxikomani, lidé, kteří podléhají různým kombinovaným závislostem a je prokazatelné, že u těchto skupin populace je desetkrát až patnáctkrát větší riziko trestné činnosti. To znamená, ústav, který budeme budovat, bude muset být vybudován i proto, že zkušenosti Velké Británie a Francie svědčí o tom, že je vhodné pro tuto skupinu ať už obviněných nebo odsouzených zajistit ještě další speciální prostředí, které zamezí tomu, že by neinfikovaní, séronegativní obvinění nebo odsouzení mohli během pobytu v takovémto zařízení HIV bez svého přičinění akvirovat.
Uvědomme si, prosím, jak vysoké je procento
homosexuálních jevů, jak vysoké je
procento promiskuity u těchto homosexuálů
ve věznicích a psychiatrických zařízeních,
domysleme, prosím vás, do důsledků,
jaké riziko by mohlo představovat, kdybychom setrvávali
z nejrůznějších důvodů
finančních nebo určité zatvrzelosti
na tvrzení, že pavilón č. 17 je tím
nejlepším, co naše společnost chce nabídnout
budoucím odsouzeným nebo obviněným.
To, co říkám, vyplývá z přesvědčení,
že bohužel v nejbližších pěti
nebo deseti letech nebude postačovat, dámy a pánové,
kapacita 60 lůžek, které pavilón č.
17 i po optimálně provedené rekonstrukci
bude mít. Mějte tedy na paměti tu třetí
nebo čtvrtou kategorii odsouzených a obviněných,
kteří mohou ohrožovat spoluvězně
prostě tím, že budou přenašeči
viru, který způsobuje AIDS. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Bojarovi a táži se
pana poslance Chromého, který je zřejmě
zmocněn panem poslancem Vackem, zda bude patrně
nutno rozdělit odpověď obou pánů
ministrů na dvě části: První
část se týká té obecné
části. Vysvětlení týkající
se pavilónu č. 17 a perspektivy do budoucnosti a
druhá část se týká tří
případů, které jsou konkrétně
v interpelaci vylíčeny. Pokud jde o tři konkrétní
případy, pan ministr (pokračuje Burešová)
Bojar si vyžádal lhůtu 14 dnů. Doporučovala
bych tedy, abyste se vyjádřil k těm dvěma
částem odpovědi.
Poslanec Heřman Chromý: S první částí
odpovědi souhlasím. Jde skutečně o
zajištění lůžkové kapacity
a u té druhé části, to snad ponecháme
v tom znění jak zde paní předsedkyně
přednesla. K té se potom asi dodatečně
vyjádří pan poslanec Vacek.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Chromému. Dávám tedy hlasovat pouze o prvé části: "Česká národní rada souhlasí s odpovědí ministra Bojara a ministra Rychtra, týkající se poměrů v pavilónu č. 17".
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne ruku. 110.
Děkuji.
Odpověď na první část byla přijata.
Pokud jde o druhou část, prosím pana ministra Bojara, aby ve lhůtě 14 dnů, jak nám přislíbil, reagoval panu poslanci Vackovi.
Přikročíme tedy k dalším interpelacím.
Nyní se ještě v mezidobí přihlásil
pan poslanec Dudešek, jehož pouze jedna interpelace
byla zodpovězena, nikoli druhá.
Poslanec Petr Dudešek: Paní předsedkyně,
vážený sněme. Já jsem ve své
interpelaci, kterou jsem přednášel 22. května,
koncipoval začátek této interpelace jako
dvojinterpelaci: "Vážený pane předsedající...
interpelace jsou dvě a jsou určeny panu předsedovi
vlády a příslušným ministrům
České republiky." Pak následovala ta
první interpelace, na kterou jsem dostal odpověď
a druhá interpelace zní: - nechci jí tady
celou citovat, protože bych vás zdržoval, ale
jedná se o činnost Letecké záchranné
služby a přeletů našich vrtulníků
do zahraničí v příhraničních
oblastech pro nemocné. Na to jsem odpověď nedostal
a proto se domnívám... pan ministr Bojar tady z
řečniště odpovídal, ale já
jsem na to reagoval tím, že bych byl rád, aby
se tím zabývala pochopitelně vláda
a pravděpodobně další ministři,
a tentokráte už ne naší České
republiky, ale pravděpodobně federální,
protože se jedná o styk mezistátní.
A protože se domnívám, že je to strašně
důležité a v minulém roce se už
takové případy staly u nás na Severní
Moravě, ale vím, že se to týká
i příhraničních oblastí v jiných
částech naší vlasti, prosím,
abyste, pokud se stala nějaká mýlka, tuto
druhou moji interpelaci vzali opravdu vážně
a aby mně na ní bylo odpovězeno, tak jak
jsem žádal, písemně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Dudeškovi. Odpověď na tuto interpelaci budeme muset přesunout do příští schůze. Prosím vládu, aby vzala laskavě tento fakt na vědomí.
Nyní pokud jde o ústní interpelace: Jde o souhrny interpelací z jednotlivých schůzí České národní rady, které jsou uvedeny vždy v jednom sněmovním tisku. Připomenu jenom stručně, jsou to sněmovní tisky 92 z 5. schůze, 126 z 9. schůze, 185 ze 14. schůze, 233 z 15. schůze, 260 ze 17. schůze, 283 z 18. schůze, 288 z 19. schůze a 333 z 20. schůze ČNR.
První je interpelace z 9. schůze. Jde o interpelaci paní poslankyně Janů, které odpovídal předseda vlády pan Petr Pithart, ve věci postavení žen a rodiny v naší společnosti. Protože tu paní poslankyně Janů není, táži se zda je někdo zmocněn k tomu, aby se za ní vyjádřil. (Není.) V tom případě odsuneme tuto interpelaci na příští schůzi.
Nyní pokud jde o odpověď na ústní
interpelaci, přednesenou na 15. schůzi ČNR
tisk 233. Již na 18. schůzi jsme projednávali
odpověď ministra životního prostředí
ČR Ivana Dejmala poslanci Berezovi na jeho interpelaci
ve věci podpory ozdravných opatření
v závodě Moravia, Mariánské údolí.
Ve sněmovním tisku 230 je označena 15 103.
Odpověď byla vydána ve sněmovním
tisku 233 A. Patrně si pamatujete, že při projednávání
se vyskytly určité nejasnosti, protože jsme
se na 19. schůzi nemohli dopracovat ani souhlasného,
ani nesouhlasného stanoviska, doporučili jsme poslanci
Berezovi, aby s ministrem Dejmalem ještě věc
projednal. Na 20. schůzi se nedostala tato otázka
na pořad, doufejme, že ji uzavřeme dnes. Prosím
pana poslance Berezu.
Poslanec Rudolf Bereza: Vážená paní
předsedkyně, na předminulé schůzi
jsem prohlásil, že už si tuto záležitost
vyřídím v "Hodince s vládou",
takže se k tomu nemusíme vracet.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Tím pokládám tento bod
za vyřízený, nemusíme tedy přijímat
žádné usnesení. (Připomínky
z pléna.) Ne, když to bylo vyřízeno
v "Hodinkách s vládou", pak už není
zapotřebí, abychom se usnášeli, podle
mého názoru. Souhlasí s tím pan poslanec
Bereza takto? Souhlasí s odpovědí, která
byla původně poskytnuta po doplnění.
Ale sněmovna zas nezná to doplnění,
takže o tom těžko může hlasovat.
To bychom museli poprosit pana ministra.
Ministr životního prostředí Ivan
Dejmal: Šlo v podstatě o to, že jsme odmítli
dát peníze závodu Moravia na čističku
odpadních vod z výroby, kde používal
kyanidů, protože závod Moravia má vývozní
program v devizách, může si opatřit
peníze na novou technologii, která kyanidy neužívá.
Spor nebyl o tuto věc, ale o to, že se tam citovaly
nesprávně dopisy. Věc jsme si vysvětlili.
Dopisy námi uváděné byly správné,
on se odvolával na jiné než my. Zjistili, že
závod Moravia dostal všechny dopisy.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Takže v podstatě šlo o nedorozumění. Prosím sněmovnu, aby hlasovala tom, že souhlasí s odpovědí pana ministra Dejmala na otázku pana poslance Berezy.
Kdo souhlasí s tímto usnesením, nechť zvedne ruku. 98.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 7. Děkuji.
Odpověď je přijata.
Upozorňuji znovu, že jsme zase na hranici usnášeníschopnosti.
Ministr vnitra Tomáš Sokol odpověděl poslanci Josefu Pavelovi na jeho ústní interpelaci ve věci kriminality na Ostravsku. V tisku 233 je uvedena pod označením 15106, odpověď se předkládá jako tisk 233 C. Prosím pana poslance Pavelu, aby řekl, zda pokládá odpověď za uspokojivou? (Hlasy: Není tady.) Zmocnil někoho, aby přijal odpověď? Nikoli. Odložíme to tedy na příště.
Je tu pan poslanec Koháček? (Ano.) Předseda
vlády České republiky Petr Pithart odpověděl
klubu ODS na interpelaci před nesenou poslancem Petrem
Koháčkem ve věci rozhlasového a televizního
vysílání v tisku 288 uvedeném pod
označením 19106. Odpověď se předkládá
jako tisk 288 F. Ptám se pana poslance Koháčka,
zda je s odpovědí pana premiéra spokojen?
Poslanec Petr Koháček: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
navrhuji, abychom jednání o této odpovědi
na interpelaci odložili na příští
schůzi, protože tato odpověď na interpelaci
předpokládá ještě druhou část,
kterou zodpoví ministr Uhde. (pokračuje Koháček)
Odpověď na interpelaci, kterou mám v ruce,
nehodlám komentovat. Prosil bych Vás odložit
to na příští jednání.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Koháčkovi. Mám za to, že sněmovna s tímto návrhem souhlasí, ani jinak postupovat nemůžeme, vzhledem k absenci pana poslance Uhdeho.
Další bod - ministr financí ČR Karel
Špaček odpověděl na interpelaci pana
poslance Dudeška ve věci úprav ve financování
zdravotní péče v tisku 288 pod označením
19107. Odpověď pana ministra je předložena
jako tisk 288 G. Na tuto interpelaci pana poslance Dudeška
už reagoval na 19. schůzi pan ministr Bojar. Podle
informace pana poslance Dudeška, kterou poté pronesl
zde ve sněmovně, se s panem ministrem přesto
dohodli, že mu pan ministr Bojar odpoví písemně.
Připomínám to zde proto, abychom případně
tuto záležitost uzavřeli. Pokud jde o odpověď
pana ministra Špačka, je pan poslanec Dudešek
s touto odpovědí souhlasný?