Úterý 9. července 1991

Vláda si je vědoma nutnosti zabezpečit stabilitu v rozpočtech okresních úřadů a obcí a vytvoření prostoru pro plynulý chod hospodaření přímo řízených organizací. Je to nezbytné i v zájmu posílení politického postavení přednostů okresních úřadů. Řada nejistot existuje na úseku výdajů rozpočtů okresních úřadů zejména v důsledku vlivu liberalizace cen. Proto je nezbytné zabezpečit jistotu, alespoň pokud jde o příjmy.

Víme, že toto řešení má i řadu negativních rysů. Státní rozpočet bere na sebe plně riziko v případě nenaplnění uvažovaného objemu státních příjmů. Rovněž zvýšená závislost rozpočtů okresů na dotaci ze státního rozpočtu není v souladu se záměrem zvyšovat soběstačnost územních rozpočtů a činit jejich výdaje závislými na dosažených vlastních příjmech, což by mělo posilovat jejich zainteresovanost a zvýšit prostor pro jejich samostatné ekonomické rozhodování. Soudíme však, že navrhované řešení je v letošním přechodném roce nezbytné realizovat vzhledem k tomu, že je nemožné provádět u většiny okresů průběžné bilancování změn vlastních příjmů a dotací ze státního rozpočtu. Mělo by i destabilizační vliv na celkové rozpočtové hospodaření.

Neustálé změny v organizaci podniků vyvolávají nejistotu v tvorbě zdrojů u všech okresů. Proto navrženou změnu zákona na pracovních poradách podpořily i ty okresní úřady, u nichž k výpadkům přímo nedošlo.

Dosavadní systém podílu na státních příjmech pro územní rozpočty je zapracován do § 3 zákona č. 594 o státním rozpočtu ČR na rok 1991. Vláda proto navrhuje změnit toto ustanovení zákona. S datem účinnosti novely zákona by se ukončilo čerpání podílu na vybraných státních příjmech v okresech. Okresním úřadům by se stanovil nový souhrnný vztah ke státnímu rozpočtu na rok 1991. Pro zbytek roku budou pro okresy k dispozici prostředky ve výši rozdílu mezi nově stanoveným souhrnným dotačním vztahem a dosud přijatými podíly na vybraných daních a odvodech a čerpanou dotací. Tím se vyrovnají odchylky na podílech, k nimž v prvním pololetí došlo.

Doporučuji proto, aby Česká národní rada návrh novelizace zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1991 v předloženém znění schválila.

Ve druhé části svého výkladu vás chci seznámit s dalšími otázkami hospodaření České republiky a opatřeními, která k jejich řešení přijala vláda ČR 14. června t. r. Tato opatření schválila vláda ve své pravomoci v souladu s rozpočtovým zákonem . Chci vás o nich však podrobněji informovat, protože jde o řádové změny, které mají i velký politický dopad.

Státní rozpočet na rok 1991 byl připravován s určitými předpoklady a odhady ekonomického vývoje. Již při svém výkladu ke státnímu rozpočtu v prosinci jsem upozorňoval na rizika, která plynou z určité nejistoty skutečného vývoje národohospodářských ukazatelů a vztahu po prvních zásadních krocích ekonomické reformy. Zároveň jsem upozornil na to, že možná bude nutno se ke státnímu rozpočtu během roku znovu vrátit.

Po uplynutí prvních pěti měsíců letošního roku se opravdu ukazuje, že je nutná úprava, jak v příjmové, tak ve výdajové části rozpočtu. Důsledné uplatňování záměrů rozpočtové politiky vytvořilo podmínky pro posílení výdajů na základě vyšší tvorby zdrojů, a to při zachování přebytkového charakteru rozpočtu. Transformace ekonomiky a postupný přechod na tržní hospodářství se projevují ve větších dimenzích dopadu na rozpočtové hospodaření, než se v etapě sestavování státního rozpočtu uvažovalo. Rozpočet byl zpracován před poslední prosincovou devalvací československé koruny. Liberalizace vyvolala pohyb v příjmech i výdajích rozpočtu.

V zájmu zabezpečení rovnovážných proporcí a zajištění stability rozpočtového hospodaření jsme přikročili ke zpřesnění rozpočtových čísel. Přitom bylo nutno postupovat tak, aby byly zachovány základní rysy státního rozpočtu, zejména jeho protiinflační charakter, aby byly udrženy jeho priority v sociální sféře, ochraně životního prostředí a dalších oblastech.

Výsledky prvních měsíců a zpřesnění prognózy vývoje v dalším období prokazují, že v roce 1991 bude možno počítat se zvýšením objemu rozpočtových příjmů cca o 18 až 19 mld. Kčs. Rozhodující položkou v tomto směru jsou odvody a daně ze zisku, kde se především výrazně projevila liberalizace cen. Naopak došlo proti předpokladům k poklesu výnosu z daně z obratu. Zde se cenový skok projevil opačně než u odvodu ze zisku, vysoká hladina cen některých výrobků způsobila snížení poptávky a maloobchodního obratu.

I když nelze vliv jednotlivých faktorů přeceňovat, usuzujeme, že se zvýšenou dynamikou odvodu ze zisku bude možno počítat i v dalším období roku, i když její intenzita bude určitě postupně klesat. Zdroje vytvořené navíc proti původním záměrům umožní finančně řešit nejvážnější rozpočtové potřeby, především utlumení negativních projevů inflace ve výrobní sféře. Část prostředků vláda využila také k podpoře rozvoje místních impulsů v ekonomice. Zároveň si vláda však uvědomuje možná rizika, která mohou v průběhu roku negativně ovlivnit rozpočtové hospodaření. Proto postupuje s maximální obezřetností a rozhodla se řešit úpravy státního rozpočtu ve dvou krocích.

V první etapě vláda schválila zvýšení výdajů rozpočtu o 14 mld. Kčs při zachování rozpočtového přebytku schváleného zákonem ve výši 1,1 mld. Kčs. V souladu s posláním státního rozpočtu v oblasti sociální a záchranné sítě a s ohledem na dopad růstu cen do hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací jsou prostředky na prvním místě směrovány do odvětví zajišťujících společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo.

V návaznosti na rozbor projednaný vládou 29. května se pro odvětví zdravotnictví vyčleňuje na krytí nákladů na věcné výdaje, především na léky, speciální zdravotnický materiál, palivo a služby nevýrobní povahy částka 3,6 mld. Kčs. Pro odvětví školství umožní rozpočtové zdroje pokrýt cenový nárůst věcných výdajů zejména zvýšení cen tepla, paliv a energie a dalších položek v rozsahu 2,5 mld.

Vláda současně přitom zdůrazňuje, že je třeba hledat všechny cesty ke zvýšení hospodárnosti společenské spotřeby a ověřovat možnosti posílení vlastních příjmů těchto odvětví. Současně bude provedena analýza možnosti snižování vlastních výdajů v této sféře.

Na oblast sociálního zabezpečení vynakládáme navíc zhruba 1 miliardu. Tyto prostředky budou použity především na krytí zvýšeného čerpání rodičovského příspěvku , dávek nemocenského a důchodového zabezpečení a krytí dopadů cen na věcné výdaje v oblasti sociálního zabezpečení.

Z dalších prostředků na krytí nárůstu výdajů posilujeme zejména výdaje na bezpečnost a vězeňství o 720 mil. Kčs a veřejně prospěšné služby kryté z rozpočtů měst a obcí o 1 miliardu Kčs.

V zájmu omezení disproporcí ve vývoj i mezd mezi podnikatelskou a rozpočtovou sférou bylo vyčleněno zhruba 3 miliardy korun na valorizaci v rozpočtových a příspěvkových organizacích , což odpovídá v celoročním vyjádření 9 procentnímu směrnému růstu mezd. Tato částka pokrývá i příplatek 200 Kčs ke mzdám organizací, které nevykonávají podnikatelskou činnost v souladu s vyhláškou ministerstva práce a sociálních věcí a doplnění prostředků do stanovené minimální mzdy.

Na valorizaci mezd ve zdravotnictví se vynakládá 830 miliónů, ve školství 1 mld 140 mil. Kčs.

Rozpočtovými opatřeními byly dále posíleny, případně vytvořeny některé rozpočtové rezervy zejména na financování středních odborných učilišť, na zajištění věrnostních příplatků pro pracovníky ve vybraných okresech, na zdravotnická opatření pro horníky v souvislosti s dřívějším odchodem do důchodu a útlumový program v OKD.

Součástí rozpočtových opatření je zvýšení výdajů na investiční výstavbu o 1 miliardu, která by měla přispět k částečnému oživení investiční aktivity. Prostředky budou čerpány formou individuálních a systémových dotací na investiční akce, které budou mít multiplikační účinky, přispějí k nárůstu počtu pracovních příležitostí zvláště v oblastech s rizikovým vývojem zaměstnanosti. Jde zejména o ekologické akce, bytovou výstavbu a dopravní infrastrukturu.

Ekologická miliarda pro Severočeský kraj byla posílena o 150 mil. Kčs, na níž by se mělo podílet i Sokolovsko. Nutno zajistit, aby uvolněné prostředky byly využity co nejdříve, aby takříkajíc buldozery vyjely hned zítra. Rozhodnutí vlády, které je zcela konkrétní podle jednotlivých akcí, k tomu dává plné předpoklady. Podrobnější čísla jejich rozdělení jsou uvedena v podkladovém materiálu, který jste všichni obdrželi.

Všechny tyto úpravy na straně výdajů rozpočtu byly provedeny v pravomoci české vlády v souladu s rozpočtovým zákonem. Mimo to byla přijata řada opatření na straně příjmů státního rozpočtu. Tato opatření byla dohodnuta na jednání finanční rady 24. června a následně projednána ve vládě ČR. Tato opatření musela být dohodnuta mezi federálním ministerstvem financí, ministerstvem financí ČR a ministerstvem financí SR, protože se týká společných rozpočtových příjmů dělených mezi rozpočet federace, rozpočet ČR a rozpočet SR v tom známém poměru 35:40:25. Nemohla být proto provedena jednostranným rozhodnutím pouze některé vlády.

Opatření na straně příjmů jsou zaměřena na další posílení investičních aktivit, podporu malých a středních podniků a zaměstnávání nových absolventů škol na podzim. Celkový dopad na snížení příjmů v ČR oceňujeme částkou 2-2,5 mld. Kčs. Přitom samozřejmě některé z těchto výdajů se z části vrátí v podobě zvýšených příjmů.

Vzhledem k tomu, že tato opatření nejsou uvedena v materiálu, který máte v ruce, pokusím se stručně charakterizovat jejich předpokládané působení.

Za prvé bylo dohodnuto provést snížení daně z obratu u některých položek s cílem oživit poptávku po některých druzích zboží. Konkrétně byly provedeny úpravy u rýže, a to snížení sazby z 11% na 0. U nealkoholických nápojů z 20 na 0, u jižních plodů z 11% na 0, u léků z 20% na 11%. U některých strojírenských výrobků pro domácnost, jako např. elektrických spotřebičů a chladniček z 29 na 20%.

Celkový dopad sice ne znamená výraznější snížení průměrného daňového zatížení, u jednotlivých druhů zboží však bude určitě znamenat oživení poptávky. U léků navíc jde fakticky o další valorizaci výdajů na zdravotnictví. Doplněný daňový sazebník byl již vydán s platností od 1. července 1991 .

Za druhé bylo provedeno zvýšení odpisových sazeb u strojních základních prostředků tuzemské výroby nově uváděných do provozu. Toto opatření ve svých důsledcích znamená daňovou slevu pro podnikatele, kteří nakoupí nové stroje. Fakticky nepřímo kompenzuje úrokové náklady. Úprava vyhlášky byla s platností od 1. července provedena. Pro názornost uvádím, že např. u nákladních automobilů tuzemské výroby se odpisová sazba tímto opatřením zvyšuje pro letošní rok z 13% na 40%.

Za třetí byl dohodnut rámec pro poskytování individuálních slev ze zisku pro selektivní podporu podnikatelských aktivit na základě individuálních žádostí. V ČR rámec pro tyto slevy činí 600 mil. Kčs. Vláda ČR rozhodla, že přednostně bude tato . pomoc směrována pro podnikatele v Severočeském a Severomoravském kraji právě k podpoře řešení složitých sociálních problémů v těchto regionech.

Za čtvrtě bylo dohodnuto, že pro podporu zaměstnání absolventů škol na podzim t. r. budou poskytovány podnikům účelové slevy na odvodech. V ČR tento rámec činí 300 mil. Kčs úlev již pro rok 1991 . Pro realizaci tohoto opatření se připravuje společný výnos 3 ministerstev financí a ministerstev práce. V rámci ČR budou i tyto slevy podle rozhodnutí vlády směrovány přednostně pro Severočeský a Severomoravský kraj.

Toto opatření je součástí řady dalších, která česká vláda připravuje k podpoře zaměstnání absolventů škol na podzim tohoto roku. Cílem je, aby mladí lidé co nejrychleji našli své pracovní uplatnění.

Vývoj finančního a rozpočtového hospodaření v letošním roce budeme samozřejmě pečlivě sledovat a provádět příslušné analýzy. Podle našich předpokladů bude vláda ČR znovu Českou národní radu informovat o průběhu rozpočtového hospodaření a provedených opatřeních. Vláda přitom považuje za nezbytné, aby v této etapě byla zhodnocena i soběstačnost jednotlivých rozpočtů a za účasti všech 3 ministerstev navržena potřebná opatření. Součástí rozpočtových analýz by mělo být i posouzení, do jaké míry a jakou formou by se měl federální rozpočet podílet na krytí potřeb rozpočtu ČR.

Samozřejmě, že i v této etapě bude nutno zachovat charakter letošního rozpočtu, to je maximální úspornost a potřebná míra restriktivnosti.

Česká vláda bude i nadále podporovat proces transformace naší ekonomiky směrem k tržnímu hospodářství a provádět tomu odpovídající rozpočtovou politiku. Děkuji Vám.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu ministrovi. Dávám slovo společnému zpravodaji výborů poslanci Svobodovi, aby odůvodnil společnou zprávu, tisk 318.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, moje zpráva bude velmi stručná, protože veškeré numerické údaje byly již uvedeny v materiálech, které byly projednány ve výborech, a aktuální údaje uvedl pan ministr ve svém expozé. U změny rozpočtu se jedná v podstatě o dvě úpravy. Navrhovatel doporučuje vzhledem k nestabilitě příjmů okresů zrušit jejich daňový podíl na dani ze mzdy, odvodu z objemů mezd a zemědělské daně z objemů mezd a odměn. Tento podíl bude vyrovnán ke dni účinnosti navrhované změny zákona 594 a po zbývající část rozpočtového roku nahrazen pevnou dotací z rozpočtu republiky. Postup je v souladu se zákonem 576 z roku 1990, to jsou rozpočtová pravidla, podle paragrafu 28 odst. 4.

Dále navrhovatel doporučuje s ohledem na nárůst celkových příjmů státního rozpočtu, zejména v odvodech a daních ze zisku, posílit v odpovídající míře výdajovou sféru. Výdajová sféra se posiluje zvláště ve výdajích na zdravotnictví, školství a policii. Rovněž i tato změna je v souladu s rozpočtovými pravidly, ale tentokrát s § 13. Přitom je plně zachována restriktivní koncepce návrhu státního rozpočtu.

Vládní návrh, změny zákona 594, tisk 317, byl projednán ve výborech ČNR, které jej doporučily ke schválení ve znění společné zprávy, tisk 318. Úprava navržená ve společné zprávě je charakteru technického, upřesňující a může být hotově převzata. Jako zpravodaj tedy doporučuji, aby sněmovna schválila předložený návrh podle tisku 317 ve znění společné zprávy, tisk 318.

Závěrem bych chtěl ještě uvést jednu informaci, ke které mne iniciovalo usnesení výboru pro ochranu životního prostředí a urbanismus, které doporučuje změnu zákona o rozpočtových pravidlech pro oblast rozpočtů okresů a obcí ve výdajové části. Rozpočtový a kontrolní výbor se touto problematikou již nějakou dobu zabývá a po parlamentních prázdninách ve spolupráci s ministerstvem financí uspořádá k této tématice odborný seminář. A na tento seminář bych při této příležitosti již nyní chtěl všechny zájemce pozvat, zejména ty poslance, kteří v předchozích bodech programu navrhovali přijetí usnesení o změně rozpočtových pravidel. Tím bych tedy zprávu ukončil a snad jenom k průběhu projednávání a hlasování se souhlasem předkladatele bych byl rád, kdybychom projednávali návrh zákona ve znění společné zprávy.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu. Při hlasování bychom měli respektovat jednací řád, ale to je moje poznámka navíc. Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec Lom, kterému dávám slovo.

Poslanec Petr Lom: Pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, dovolím si upozornit na určitou oblast společné aktivity České národní rady a vlády České republiky, která by si měla nalézt své místo na slunci při projednávání novely tohoto rozpočtu.

V podzimním období jsem interpeloval vládu České republiky v otázce využití uprázdněných objektů po odcházející sovětské armádě pro sociální potřeby. Upozornil jsem na fakt, že podmínky, ve kterých stát pečuje o své občany seniory nebo o své zdravotně postižené občany při neexistenci investiční politiky v této oblasti, jsou více než alarmující. Na základě této interpelace byla ustanovena velmi dělná komise za účasti zejména ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dále ministerstva zdravotnictví, ministerstva vnitra, ministerstva financí ČR a federálního ministerstva obrany. Byl jsem vyzván rovněž k účasti na práci této komise.

Za uplynulého půl roku komise pracovala velmi sevřeně a skončila první rekognoskační a vyhodnocovací etapu. Komise osobně shlédla desítky uprázdněných a vytipovaných objektů, pořídila záznamovou orientační i detailní videodokumentaci a shromáždila podkladový materiál. Vytipované objekty prošly určitým sítem. Hovořím o tom na tomto místě při novele rozpočtu přirozeně proto, protože podmiňujícím faktorem úspěšné realizace záměrů této komise jsou peníze. 21. prosince na schůzi ČNR při projednávání rozpočtu jsem žádal, aby do usnesení byly zavzaty nároky na budoucí finanční pokrytí adaptací u objektů, které budou vytipovány. Ačkoliv se tak stalo, obecná připomínka nebyla zohledněna. Nyní se jedná o konkrétní částku. Kdybychom chtěli realizovat reprofilizaci u všech sedmi vybraných objektů, budeme potřebovat přibližně 133 miliónů, přičemž míra finanční potřebnosti u jednotlivých objektů kolísá v různé výši.

Hodlám tedy požádat vládu České republiky, aby v novele státního rozpočtu zajistila krytí této částky. Dovolte, vážené poslankyně a vážení poslanci, abych vám podal rámcový přehled o všech sedmi lokalitách, pro které budu žádat o 133 miliónů Kčs. Uvádím je v předpokládaném pořadí realizace.

Mimo pořadí je objekt Kostelec n. Černými lesy jde o nejzachovalejší objekt, který je v majetku ministerstva zdravotnictví, je financován cestou rozpočtové organizace ministerstva zdravotnictví, tzv. "centrum integrované péče". Toto centrum integrované péče bude zajišťovat léčení dětí s vrozenými vadami a deformitami a léčení dětí chronicky nemocných. Uvádím to mimo pořadí, protože finančně je toto centrum zabezpečeno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP