Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
je navrženo doplnit odst. 1 o písm. h) tohoto znění:
"když je třeba zneškodnit zvíře,
ohrožující život a zdraví osob".
Slyšeli jste k tomu výklad pana ministra, myslím,
že je možno hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (64) Kdo
je proti? (17) Kdo se zdržel hlasování? (38)
Děkuji. Tento návrh byl přijat. Prosím
další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
v § 47 odst. 1 se doporučuje na konec připojit
větu: "Ustanovení § 12 odst. 3, 4 a 5
platí přiměřeně.". Jde
o doplnění k povinné pomoci toho ustanovení,
kdy člověk může tu pomoc odmítnout,
pokud by to poškodilo zájmy jeho nebo blízkých
osob atd. Prosím o hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (112)
Kdo je proti? (Nikdo.) Tento návrh byl přijat. Prosím
o další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek: Nyní
bych, dámy a pánové, poprosil, jestli bychom
mohli hlasovat o několika vysloveně technických
návrzích dohromady. Navrhoval bych: to, co je uvedeno
v hlavě VI k nadpisu, dále to, co je uvedeno k §
50, § 52, § 55, včetně prvního
odstavce na str. 12, který se týká nadpisu
"Zrušovací ustanovení".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji. Má někdo jiný návrh na způsob hlasovaní o této pasáži? Jestliže tomu tak není, dávám hlasovat o těchto bodech najednou.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. (120) Děkuji. Kdo je proti?
(Nikdo.) Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Prosím další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
se dostáváme k návrhu pana poslance Šimečka
k § 56 odst. 2 ve znění tak, jak máte
v předloženém materiálu. Prosím,
aby bylo hlasováno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (14) Kdo
je proti? (59) Tento návrh nebyl přijat. Prosím
o další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
se dostáváme k § 56 odst. 3, ve kterém
se navrhuje znění... pardon, je to tedy zvláštní
odstavec - doplnit nový odst. 3 v § 56 ve znění:
"Policisté podléhají pravomoci vojenských
soudů a ustanovením o trestných činech
vojenských.". Na důležitost tohoto ustanovení
upozornil předseda ústavně právního
výboru poslanec Novák i pan ministr. Prosím,
aby bylo hlasováno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (107)
Kdo je proti? (l) Tento návrh byl přijat. Prosím
další návrh.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
je navrženo k § 59 změnit nadpis na "Ustanovení
zrušovací". Prosím o hlasovaní.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (I15)
Kdo je proti? (Nikdo.) Tento návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
se dostáváme k poslednímu paragrafu i když
si myslím, že hlasování o něm
nebude poslední. § 60 navrhuje, aby účinnost
nastala dnem vyhlášení. Prosím o hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (122)
Kdo je proti? (Nikdo.) Tento návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Nyní bych, vážený pane předsedající, chtěl poprosit o umožnění nápravy jedné jazykové nepříjemnosti, které jsme se dopustili v § 32, kde jsme v odstavci druhém doplnili větu: "v případě úmrtí je policie povinna oznámit tuto skutečnost též osobám uvedeným v § 12 odst. 3 zemřelého, pokud jsou známy.
Konzultovali jsem to s legislativci i se členy ústavně
právního výboru, je to nepěkné.
Možná by to nepřineslo zásadní
problém, ale neměli bychom dobrou vizitku. Navrhuji
tedy revokací změnit znění tak, aby
věta zněla:...
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pardon, revokací znění změnit nemůžeme. Musíme revokovat to usnesení a potom navrhnout nové znění, respektive odsouhlasit otevření rozpravy a navrhnout nové znění, za což se vřele přimlouvám, a pak uzavřít hlasováním. Dáváme tedy hlasovat, kdo je pro to, abychom revokovali své usnesení, které se týká neadekvátní formulace § 32, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 116. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tím jsme tedy revokovali své usnesení. Nyní dám hlasovat o tom, kdo je pro, abychom otevřeli k tomuto bodu rozpravu, tak aby bylo možno navrhnout správnou formulaci, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 106. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Předávám slovo panu poslanci Kužílkovi.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dovolil bych
si vážené sněmovně navrhnou tuto
úpravu: Za slovo "Osobám" vložit
slova: "Blízkým zemřelému,",
a slovo "Zemřelého" škrtnout.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pro jasnost bych požádal o přečtení
celé věty.
Poslanec Oldřich Kužílek: V případě
úmrtí je policie povinna oznámit tuto skutečnost
též osobám blízkým zemřelému,
uvedených v § 12 odstavec 3, pokud jsou známi.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh? 118.
Kdo je proti? 2.
Tento návrh byl přijat.
Omlouvám se sněmovně za to, že jsem
neuvedl větu, kterou jsem považoval za samozřejmou,
tzn. před hlasováním, konstatovat, že
rozprava je uzavřena. Činím tak tedy dodatečně.
Můžeme pokračovat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy a pánové, prošli jsme všechny připomínky i společnou zprávu a mě nezbývá než na základě hlasování poprosit pana předsedajícího, aby nechal hlasovat.
Hlas z pléna - mám faktickou poznámku - máme
ještě hlasovat o § 1.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
O polední přestávce se měl k tomuto
§ vyjádřit ústavně právní
výbor a garanční výbor. Žádáme
tedy pana společného zpravodaje, aby se k §
1 vrátil.
Poslanec Oldřich Kužílek: Jestli se
nepletu a jestli je to ve stenografickém záznamu,
Česká národní rada pověřila
výbor garanční, tj. bezpečnostní
a výbor ústavně právní, aby
se společně sešly a věc projednaly a
vydaly nějaké rozhodnutí. Výbory se
společně nesešly, sešel se každý
zvlášť a při svém jednání
každý zvlášť došel k těmto
závěrům: Pokud jsem informován od
předsedy ústavně právního výboru,
ústavněprávní výbor navrhuje
odst. 2 v § 1 nezařadit do zákona. V našem
výboru bezpečnosti bylo hlasování
téměř nerozhodné - 5 hlasů
podporovalo zařazení tohoto odstavce do zákona
a 6 bylo proti.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Nyní bych požádal poslance a poslankyně, aby se vrátili na stranu jedna v souhrnu připomínek v tisku 313 a já dám hlasovat o prvním odstavci k § 1.
Kdo je pro aby tento návrh byl přijat, ještě je zde faktická poznámka.
Hlas z pléna: nejde o odstavec 1, ale o odstavec 2.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Zřejmě jsem se nevyjádřil přesně. Myslel jsem na umístění. V tomto textu, ne o číslování odstavce v návrhu zákona. Dávám tedy hlasovat, kdo je pro to, aby byl odsouhlasen návrh, který je v textu se kterým pracujeme, ať zvedne ruku. 42.
Kdo je proti? 45. Tento návrh nebyl přijat. Domnívám
se, že to byl poslední návrh, který
se týkal tohoto návrhu zákona. Tím
je hlasování o jednotlivých doplňovacích
návrzích ukončeno. Prosím pana poslance
Kužílka, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy
a pánové, děkuji Vám za trpělivost
při tomto maratonu, kterou jste se mnou měli a prosím
pana předsedajícího, aby dal hlasovat o závěrečném
společném návrhu, který zní:
Česká národní rada schvaluje vládní
návrh České národní rady -
sněmovní tisk 253 - s úpravami podle společné
zprávy výborů ČNR - sněmovní
tisk 313 s připomínkami schválenými
Českou národní radou hlasováním
na schůzi České národní rady.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji.
Dávám hlasovat, kdo je pro usnesení ve znění, jak ho přednesl pan společný zpravodaj, ať zvedne ruku? 124.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 7.
Pro upřesnění bych chtěl jenom říci, že výzva k hlasování měla správně znít: Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o policejním sboru atd.
Konstatuji, že jsme tím schválili tento vládní
návrh zákona (potlesk), chtěl bych v tomto
okamžiku poděkovat všem, kteří
se na této náročné práci, zejména
v posledních týdnech a dnech podíleli a panu
společnému zpravodaji zvlášť za
práci, kterou odvedl v posledních hodinách
(potlesk). Nyní se o slovo přihlásil pan
ministr Sokol.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Dámy a pánové, dovolte mi, abych i já za předkladatele poděkoval za to, jakým způsobem jste se připravili na projednání tohoto zákona, neboť způsob rozpravy, který byl podle mého názoru velice racionální svědčil, že jste přípravě tohoto zákona věnovali i potřebnou péči.
Chtěl bych poděkovati výborům, které
zákon skutečně detailně a velmi pečlivě
probíraly a pochopitelně bych chtěl poděkovat
i panu poslanci Kužílkovi, který měl
to martirium z větší části dnes
na svých bedrech. Ještě jednou vám všem
děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Tím jsme ukončili projednání bodu 9 našeho programu. Dalším bodem programu je bod 10, což je vládní návrh zákona České národní rady o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech podle sněmovních tisků 215 a 285.
Bude zřejmě nezbytně nutné, abychom se pokusili získat pro další minuty práce ve sněmovně pana ministra Kubáta, kterého jsem viděl ještě před několika okamžiky ve sněmovně.
Ke krátké nutné schůzce se v tomto okamžiku sejde ústavně právní výbor a to v místnosti č. 56.
Chtěl bych požádat pracovníky kanceláře,
aby se pokusili zjistit, kde je pan ministr Kubát, abychom
mohli rozhodnout o dalším postupu. Vyhlašuji
v tomto okamžiku 10 minutovou přestávku. Další
jednaní zahájíme v 16.20 hodin.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, zahajuji naše přerušené jednání. Projednali jsme bod č. 9 našeho programu, zbývá ještě projednat sedm bodů na této chůzi. Rád bych vás v tomto okamžiku seznámil s jednou informací, která je mimo program. Paní předsedkyně nabízí sněmovně, že by bylo možné v tomto okamžiku - pokud bychom schválili změnu programu - poskytnou určité doplňující informace z jednání v Kroměříži. Chtěl bych upozornit přítomné poslankyně a poslance, a zrekapitulovat, že náš program je velice náročný a chybí nám projednat ještě sedm bodů. Na jednání v Kroměříži byli zástupci všech politických stran a hnutí, takže věříme, že jste informováni po klubech. A navíc je zde nabídka paní předsedkyně a pana místopředsedy Kalvody, že pokud by nějaký klub požádal o doplňující informace, tak aby je poskytli na příštím zasedání klubu, tuto nabídku je možné realizovat i tímto způsobem. Situace je poměrně složitá. Paní předsedkyně by podávala určité základní informace o tom, jak v klíčových bodech reagovaly některé strany a hnutí na konkrétní otázky, které byly položeny v dotazníku, který byl zveřejněn a věřím, že ho všichni známe. Toto je tedy stručná nabídka. Zrekapituluji - buďto stručná informace tady a teď, pokud schválíme rozšíření programu, nebo informace po klubech.
Ptám se tedy - budu to formulovat jako návrh na rozšíření programu sněmovny, kdo je pro rozšíření programu této schůze o tento bod a zařazení mezí bod 9 a 10, ať zvedne ruku! 17. Kdo je proti? 0
Tento návrh nebyl přijat. Poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Mam dotaz, zda je sněmovna
v této chvíli schopna usnášení?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Beru to jako návrh, abychom zjistili usnášeníschopnost. Prosím pracovnice Kanceláře, aby přepočítaly přítomné poslance.
69 poslanců je přítomno, to je o 32 méně
než je nezbytně nutné v tomto okamžiku.
Vzhledem k tomu, že zasedají, podle informací
které mám, nejméně dva výbory
a to výbor ústavně právní v
místnosti č. 55 a výbor pro obchod a cestovní
ruch, nezbývá mi, než ohlásit přestávku
a požádat přítomné ve sněmovně,
aby se nevzdalovali z předsálí. Pokusíme
se během 10 minut zjistit aktuální stav a
zda je nezbytně nutné, aby výbory zasedaly
právě teď.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené paní poslankyně a páni poslanci, zahájil bych několika organizačními předpoklady. Domnívám se, že je reálná šance skončit zítra v dopoledních hodinách, pokud se rozhodneme, že budeme dnes jednat tak, tedy, že uděláme všechno proto, abychom dnes projednali ještě další dva body, to je návrh o pozemkových úpravách a zrušení obecně závazné vyhlášky města Plzně, měli bychom tedy být rozumní a snažit jednat intenzivně alespoň v těchto dvou bodech.
V tomto okamžiku se přihlásila o slovo paní
předsedkyně s vysvětlující
informací k návrhu, který jsem zde přednesl
před přestávkou, já bych jí
předal slovo.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený jediný pane ministře, který jste nám zde zbyl (potlesk).
Chtěla jsem vám učinit takovýto návrh. Původně jsem chtěla před vás předstoupit s návrhem, že bych vás stručně informovala o průběhu schůzky v Kroměříži. Vzhledem na časový stres, ve kterém jsme a vypadá to tak, že budeme rádi, když budeme zítra hotovy do večera, nesdílím optimismus pana místopředsedy Vlacha, tak bych vám navrhla, že bych dotazníky, které pan prezident v Kroměříži rozdal, vyplněné tak, jak jednotlivé strany hlasovaly, nechala nafaksovat a že bych vám je přes kluby rozdala. Domnívám se, že by to byla ta nejpřesnější informace, protože byste měli absolutně jasný obraz o tom, jak kdo hlasoval. (Potlesk).
Bylo by to také poctivé a ta informace by byla naprosto nezkreslena. Jenom k doplnění této informace bych vám chtěla říci, že ze začátku byla slovenská strana a to i KDH velice rozpačitá, pokud jde o první otázku "Jste pro federaci", protože se k této otázce vyslovovala s jakousi výhradou, že je pro federaci, ale s určitými konfederativními prvky. Poté, když se tedy rozvinula diskuze a účastníci vyjevovali své názory, ujasňovalo se co to je federace, že pouze federace je stát, kdežto konfederace je svazek států, přičemž pouze ty státy. mají subjektivitu ve smyslu mezinárodního práva, konfederací byla obvykle upírána, tak potom se KDH vyslovilo jednoznačně, že je pro federativní stát.
Naopak také ODS, která ze začátku byla proti smlouvě, v zájmu sbližovaní stanovisek a vzhledem k tomu, že se začala rýsovat možnost jakési dohody, souhlasila a hlasovala v tom dotazníku také pro tu smlouvu.
Čili v závěru jednání vypadala situace velmi smířlivě, stanoviska, která ze začátku byla velmi rozporuplná se začala pozvolna přibližovat.
Dnešní jednání ve Slovenské národní radě, pokud jsem informována, teď jsme tam telefonovali, probíhá poměrně příznivě, ráno, jak víte, tady běžela informace, že snad KDH prodělává také určitou krizi, že někteří jeho členové se staví kriticky vůči jednání premiéra Čarnogurského v Kroměříži, tak teď tajemník Petrik tuto zprávu dementoval, s tím, že k žádné krizí nedošlo. Naopak Slovenská národní rada přijala zprávu předsednictva, která se týká mimo jiné také jednání v Kroměříži, takže souhlasila s tím, jak její ústavní činitelé, nikoliv tedy všichni zástupci stran, jak tedy ústavní činitelé se za SNR a Slovenskou vládu v Kroměříži projevovali.
To je myslím všechno, co jsem vám chtěla říci, domnívám se, že ten způsob jak jsem vám ho navrhla, je pro vás pro všechny asi ten nejinstruktivnější a já sama ho doporučuji, pokud se mnou souhlasíte, děkuji vám.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní předsedkyni za tuto informaci,
vzhledem k tomu že nepadl návrh na rozšíření
programu, budeme se věnovat v souladu se schváleným
programem bodu 11, je to
Odůvodněním tohoto vládního
návrhu zákona pověřila vláda
České republiky ministra zemědělství
Bohumila Kubáta, kterého prosím, aby se nyní
ujal slova.
Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolil bych si velice stručně uvést zákon o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, který je zcela nepochybně velmi závažný, nechci říci přímo historický pro naše zemědělství.
Jedním z předpokladů vytvoření podmínek pro přechod naší ekonomiky k tržnímu hospodářství je realizace vlastnických práv obecně a zvláště realizace vlastnických práv k půdě a jinému zemědělskému majetku. Hmotně právní základ pro změnu vlastnických vztahů k pozemkům je dán tedy federálním zákonem o úpravách k půdě. V návaznosti na tento zákon bylo třeba připravit a zákonem ČNR řešit i konkrétní procesní postup pro realizaci navrhovaných změn.
Účelem předkládané právní úpravy o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech je vytvořit podmínky pro urychlené uplatnění reprivatizace a privatizace zemědělství, obnovení hospodaření na půdě jejími vlastníky, vytvoření podmínek pro výkon vlastnického práva k pozemkům, optimální uspořádání vlastnictví pozemků v území při respektování ochrany a tvorby životního prostředí, efektivního využívání půdního fondu a zlepšení kvality jeho funkcí.
Pozemkové úpravy by měly výrazně
rozšířit prostor pro rychlejší
přechod našeho zemědělství k
tržnímu hospodářství. Obnovení
vlastnických práv a uspořádaní
vlastnických vztahů k půdě tak, aby
byly zároveň vytvořeny podmínky pro
vznik ucelených hospodářských jednotek
a jejich optimální obhospodařování
si vyžaduje novou organizaci půdního fondu.