Ministr životního prostředí Ivan Dejmal: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, chtěl bych se vyslovit k některým závažným otázkám, které tady padly, to je otázka mnohosti inspekcí či jejich potřebnost.
Jak jsem řekl ve svém úvodním slově, naše ministerstvo chtělo od samého počátku budovat jednotnou inspekci, ale právě proto, že musí vymezit její působnost v zákonech o státní správě v jednotlivých složkách životního prostředí, které musí navázat až na federální zákony, které budou po hmotně právní stránce upravovat působení v této oblasti, pak jsme říkali - musíme je budovat po složkách a potom s konečným cílem jednotnou inspekci. Vítáme, velice vítáme opravdu, cestu, která se nalezla při projednávání tohoto zákona. Chtěl bych říci k její potřebnosti: V současné době činnosti existujících dvou inspekcí na poli životního prostředí - inspekce čistoty ovzduší a inspekce vodního hospodářství - přináší velice kladné výsledky pro životní prostředí. V průměru je kolem 15 zjištění za den u vodohospodářské inspekce - porušení vodního zákona a znečištění nádrží spodních vod nebo toků.
Zhruba při třetině z nich se jedná tím, že inspekce existuje avšak zasahuje se jedná skutečně o eliminaci dalších ekologických škod. Že jsou těmi, kteří to zjistí, upozorní a zabrání dalšímu šíření škody, další kontaminaci vod. Bez jejich činnosti bychom už tak naše životní prostředí velmi poškozené, už asi dávno neměli. Samozřejmě počítáme s jejich sloučením, s kumulací funkcí jednotlivých inspektorů. Pochopitelně, že budou mít vzdělání základní v jednom oboru, ve kterém působí a v příbuzných oborech si mohou, nebo budou muset sami doplnit, aby byli kvalifikovanými pracovníky pro obor, ve kterém budou pracovat. Samozřejmě, že jsou i takové speciální dozory, které vzniknou jako ekologický dohled nad těžbou apod., kde se počítá s daleko řidší sítí těchto inspektorů. Nebudou na každém okresním řadu, nebo při každému okrese, budou třeba pro deset okresů. V žádném případě se nebude jednat o nějakou byrokratickou strukturu. Ta námitka, že jedna inspekce bude (že jedna složka statní správy bude) pokutovat druhou - v podstatě to nepřichází v úvahu v tomto smyslu, protože to je změtí složek. Především je třeba si uvědomit, že tady je státní správa vykonávána správním řízením, to je jedna část státní správy a druhá část státní správy, která je vykonávána dozorem. Tedy říká k tomu vysvětlení, že státní správu v oblasti lesního hospodářství má ministerstvo zemědělství a my máme dozorovou činnost. Jsou to oddělené složky v tomto případě. My třeba v oblasti ochrany vod budeme mít obojí, budeme mít státní správu ve smyslu správního řízení a máme i dozorovou činnost. To jsou dvě různé složky státní správy a samozřejmě každá pracuje jiným způsobem.
Co se týče pokutování jedna druhé - a je to vyvozováno z § 8 - tam se neříká kým, že když se postupuje podle zákona o státní správě v lesním hospodářství, to neznamená, že by tam inspektor kontroloval v tomto případě státní správu, ale naopak zákon o státní správě v lesním hospodářství využívá v té části, která říká, co jsou přestupky v lesním hospodaření a podle zákona o přestupcích potom může v blokovém řízení (nikoli ve správním řízení, ale v blokovém řízení) uložit blokovou pokutu. Jedná se o to, že kdyby přišel (a kdyby toto ustanovení § 8 tam nebylo), pak inspektor do lesa a zjistil, že majitel nebo uživatel lesa vykácel několik dřevin, třeba ze semenného porostu, čímž by porušil lesní hospodářský plán, tak by mu při té příležitosti uložil pokutu ve výši dejme tomu třeba 10 000,- Kčs, ale toho, kdo by na tom místě třeba zakládal oheň by neměl právo ani pokutovat. Vlastně nikoho, koho by přistihl v lese, že tam dělá zakázanou činnost ve smyslu lesního zákona, by nemohl ani pokutovat. Mohl by v tom omezení, které navrhoval pan poslanec Dušek, skutečně vedle nich jen nečinně procházet.
Co se týče § 4 odst. b) ve znění upraveném ČNR, kde se říká, že inspekce uloží pokutu - při zpracování lesního hospodářského plánu - tomu, kdo při zpracovaní lesního hospodářského plánu a jeho realizaci ohrozí životní prostředí, případně způsobí jeho poškození. To ztažení jenom na realizaci není opodstatněné, protože lesní taxátorská činnost, tedy ta činnost, která bude směřovat k získání podkladů a vypracování lesního hospodářského plánu, může už tady být v podstatě protože to bude soukromá činnost, může být zaplacena majitelem lesa, aby mu tam vlastně porosty zašetřil, aby mu tam nenalezl v podstatě to, co tam má chránit. V tom případě by nebylo takového pracovníka možno postihnout. Lesní inspekce nemůže chodit a nemůže být tou kontrolní složkou, ani ministerstvo jako účastník správního řízení, který půjde a celou tu práci taxátora zkontroluje. Tady jde o to, že při zjištění, že tomu tak bylo, že tady to varovné, že za to je možno uložit pokutu. Zákon tak, jak je navrhován jako zákon o vytvoření inspekce životního prostředí a její působnosti v oblasti lesního hospodářství - bude (pokud bude přijat) významným nástrojem ochrany životního prostředí na úseku lesního hospodářství a zároveň tím svým rozšířením nám velice rychle umožní zkonstruovat jednotnou koncepci životního prostředí, jejíž účinnost se tím, že bude dána zákonem, a tedy bude moci ukládat pokuty přímo, nikoli ve správním řízení, které by bylo od ní odděleno, účinnost kontroly a tedy ochrany životního prostředí velice zefektivní.
Proto vás žádám, abyste pro předložený
návrh hlasovali a ještě takovou poznámku
na závěr. Samozřejmě se shoduji s
poslancem Duškem, že je potřeba dělat
výchovu a důraz na to, aby lidé z principu,
z vnitřního přesvědčení,
špatné věci nedělali. Na druhé
straně se stát nemůže nikdy zříci
nějaké kontroly tohoto, zda takové obecné
pravdy se dodržují. My bychom také mohli říkat,
že nemusíme mít trestní zákon,
občanský soudní zákon apod. Co se
týče vyspělých zemí, které
nelze rozhodně obvinit z nějaké socialistické
byrokracie, jak zde bylo řečeno - i Spojených
států - tak tam je veškerá tvorba a
ochrana životního prostředí založena
na tvorbě zákonů a velice silné inspekci
životního prostředí. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Dejmalovi. Pro vaši informaci:
dostal jsem zprávu, že o zákonu o policii budeme
moci pokračovat v jednání až zítra
ráno, protože pozměňovacích návrhů
bylo tolik, že materiál bude vytištěn
až dnes asi v 19.00 hodin nebo po 19. hodině. Protože
pracujeme již déle než 2 hodiny a máme
uzavřenu tuto část, myslím, že
budete se mnou souhlasit, uděláme-li přestávku.
Po přestávce se také doufám zaplní
naše lavice, protože budeme potřebovat dostatek
poslanců k hlasování. Čili ptám
se pana zpravodaje - budete ještě potřebovat
čas?
Poslanec Miroslav Wolf: Nechci vás zdržovat před přestávkou, protože vidím, že lavice jsou bohapustě prázdné, přesto musím zareagovat na některé připomínky, na které nezareagoval pan ministr.
Jednak se to týká návrhu pana poslance Moskala, který patrně propásl to, co jsem říkal ve společné zprávě, neboť společná zpráva právě jsouc si vědoma problematičnosti § 2, zúžila jeho znění pouze na tuto dikci: "Inspekce dozírá nad dodržováním ustavení právních předpisů a rozhodnutí právnickými a fyzickými osobami, týkajících se funkcí lesa, jako složky životního prostředí." Všechno ostatní z § 2 se vypouští, nebo mělo by se vypustit podle společné zprávy. Takový je návrh.
Druhá věc. To už pan ministr říkal o zpracování lesohospodářských plánů, já bych to ještě potvrdil v tom, co už jsem tady říkal, že uvažujeme o tom, že zpracování lesohospodářských plánů budou dělat soukromé taxační kanceláře. Čili je nutno mít - lidově řečeno - metr i na tyto zpracovatele, poněvadž není zaručeno, že lesohospodářský plán bude vždycky odpovídat stavu lesa tak, jak je. Čili měli bychom postihnout i tuto práci.
Co se týká pokutování státní správy, doplnil bych ještě pana ministra také v tom, co říká pan poslanec Dušek, že lesnická inspekce bude pokutovat okresní úřad, není dost dobře možné, ani to inspekce nesmí uložit, poněvadž tento případ je řešen úplně podle jiného zákona, podle zákona č. 58/1969 Sb., tento zákon má název: "O odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným úředním postupem". Čili toto je zákon, který řeší tuto problematiku, vůbec se to nevztahuje k lesnické inspekcí.
Ostatní věci, myslím, už pan ministr
dostatečně zdůvodnil, jinak bych chtěl
ocenit vytrvalost pana poslance Duška. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu společnému zpravodaji, poslanci Wolfovi.
Nyní si uděláme pauzu do 17. hodin. Prosím,
abyste zde laskavě v 17.00 hodin všichni byli, ať
můžeme tento zákon uzavřít hlasováním.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
(Jednání po přestávce zahájeno
sčítáním přítomných
poslanců.) Vážené kolegyně, vážení
kolegové, protože údajně je nás
již přes sto, budeme pokračovat, abychom uzavřeli
návrh zákona o české lesnické
inspekci, resp. o české inspekci životního
prostředí. Prosím pana zpravodaje Wolfa,
aby se ujal slova. Neodcházejte prosím, ať
počet neklesne pod sto.
Poslanec Miroslav Wolf: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, kolegové a kolegyně, dovolte mi, abych vám navrhl způsob projednávání všech pozměňovacích návrhů, které byly dány k tomuto návrhu zákona. Navrhuji, abychom nejdříve projednali jednotlivé body ve společné zprávě a potom přikročili k pozměňovacím návrhům, které byly předneseny jednotlivými poslanci. Nevím, jestli se o tom musí dát hlasovat nebo ne. (Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Není nutno.)
Můžeme přistoupit k prvnímu bodu společné
zprávy, a to je změna názvu zákona.
Původní název vládního návrhu
zněl - Zákon o české lesnické
inspekci. Dle společné zprávy, podle odůvodnění,
které jsem vám řekl, by název zákona
zněl - Zákon o české inspekci životního
prostředí a její působnosti v ochraně
lesa. Vychází to z koncepce, která zde byla
přednesena a předjímá to koncepci
celou jako takovou. Žádám vás, pane
předsedající, abyste zahájil hlasování.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu znění názvu zákona.
Kdo je pro tuto změnu, ať zvedne ruku. (111) Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (4) Děkuji.
Pozměňovací návrh byl přijat.
Prosím pokračujme.
Poslanec Miroslav Wolf: K § 1 nad označení
§ 1 vložit slovo Část I. Myslím
si, že o tomto rozdělení na část
první a druhou není třeba hlasovat. Přistoupili
bychom k paragrafovému znění, tzn. §
1 odst. 1. První odst. by zněl: "Zřizuje
se česká inspekce životního prostředí
(dále jen inspekce) jako orgán státní
správy, který je pod řízen ministerstvu
životního prostředí České
republiky (dále jen ministerstvu).". Odst. 2 by zůstával,
odst. 3 rovněž a o doplnění odst. 4
budeme hlasovat zvlášť. Žádám
pana předsedajícího, aby dal hlasovat o odstavci
č. 1.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
ať zvedne ruku. (108) Děkují. Kdo je proti?
(1) Kdo se zdržel hlasování? (4) Děkuji.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Pokračujeme.
Poslanec Miroslav Wolf: V závislosti na tom musíme
připojit nový odst. k témuž paragrafu,
jehož znění je následovné: "Působnost
inspekce v jednotlivých složkách životního
prostředí stanoví tento zákon a další
zákony."
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o rozšíření o tento odstaveček ve znění, jak bylo předneseno.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh?
(110) Děkuji. Kdo je proti? (1) Kdo se zdržel hlasování?
(3) Děkuji. Doplňující odstaveček
byl přijat. Pokračujeme.
Poslanec Miroslav Wolf: Tím jsme skončili část I., obecnou a dostáváme se k § 2, nad nímž by mělo být označení Část II. a pod tím název "Působnost inspekce v ochraně lesa". Myslím si, že o tom není třeba hlasovat. (Souhlas.)
Dostáváme se k § 2. V tisku 235 má §
čtyři písmena. Společná zpráva
znění tohoto paragrafu upravuje takto: "Inspekce
dozírá na dodržování ustanovení
právních předpisů a rozhodnutí
právnickými a fyzickými osobami, týkajících
se funkcí lesů jako složky životního
prostředí.". Odkaz pod čarou 1) se vypouští,
následující odkazy se přečíslují.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. (118) Děkuji. Kdo je
proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (3).
Děkuji. Pozměňovací návrh byl
přijat. Pokračujeme.
Poslanec Miroslav Wolf: K § 3 - odst. 1 je změněn
dle společné zprávy by byla dikce následující:
"Inspekce zjišťuje nedostatky a škody na funkcích
lesa jako složce životního prostředí,
jejich příčiny a osoby zodpovědné
za vznik nebo trvání.". Jedná se pouze
o zlepšení dikce. Prosím o hlasování.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat o tomto znění.
Kdo je pro? (120) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (4)
Děkuji. Znění tohoto odstavce bylo přijato.
Poslanec Miroslav Wolf: K § 3 odst. 3: Oproti tisku
je provedena změna dle společné zprávy.
Je navrhováno toto znění: "Inspekce
provádí kontrolu uložených opatření.
Zjistí-li, že opatření nejsou splněna,
je oprávněna stanovit k jejich splnění
náhradní lhůtu."
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Kdo souhlasí s tímto pozměňujícím
změním, nechť zvedne ruku. (123) Kdo je proti?
(Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (2) Děkuji.
I tento odstavec v předneseném znění
byl schválen. Prosím pokračujeme.
Poslanec Miroslav Wolf: Dále k § 3 se připojuje
nový odstavec 4: "Inspekce je oprávněna
v případě hrozící škody
nařídit omezení, popř. zastavení
výroby nebo jiné činnosti až do doby
odstranění nedostatků a jejich příčin
"
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Kdo souhlasí s připojením nového odstavce,
ať zvedne ruku. (127) Kdo je proti? (1) Kdo se zdržel
hlasování? (5) Děkuji. I tento nový
odstavec byl přijat.
Poslanec Miroslav Wolf: K § 4: oproti původnímu znění tisku 235, § 4 ve společné zprávě má toto znění: "Inspekce uloží pokutu až do výše jednoho miliónu korun právnickým nebo fyzickým osobám, které svojí činností ohrozí nebo poškodí životní prostředí v lesích tím, že
a) neoprávněně používají lesní půdu k jiným účelům než pro plnění funkcí lesů,
b) při zpracování lesního hospodářského plánu a jeho realizaci ohrozí životní prostředí, popř. způsobí jeho poškození,
c) vlastním zaviněním vytvoří podmínky pro působení škodlivých biotických a abiotických činitelů,
d) neplní opatření uložená orgány životního prostředí podle zvláštních zákonů a tohoto zákona."
Odkaz č. 3 pod čarou se vypouští a následující
odkazy se přečíslují.
Poslanec Ladislav Jakl: Písmeno b) bylo předmětem
pozměňovacího návrhu a tudíž
by se o něm mělo hlasovat zvlášť.
Poslanec Miroslav Wolf: Písmeno b) bylo předmětem
pozměňovacího návrhu poslanců
Duška a Moskala, proto vám navrhuji, abychom hlasovali
pouze o písmenech a), c), d) a písmeno b) přenechali
do pozměňovacích návrhů.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám tedy hlasovat o znění § 4 s vypuštěním ad b).
Kdo je pro znění, ať zvedne ruku. (132) Kdo
je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování?
(2) Děkuji znění ad a), c), d) bylo akceptováno.
Pokračujeme.
Poslanec Miroslav Wolf: V § 5, odst. 3.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: (Hovořil
z místa nesrozumitelné.) Pane předsedající
jsem přesvědčen, že nyní je třeba
hlasovat o písm. b), § 4 ve znění společné
zprávy.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Souhlasím, ano je to v pořádku, prosím
pana zpravodaje, abychom měli ucelený tento bod.
Poslanec Miroslav Wolf: Původní návrh
- já ho přečtu ještě jednou:
b) "poškodí životní prostředí
lesů tím, že při zpracování
lesnicko-hospodářského plánu a jeho
realizaci ohrozí životní prostředí,
popř. způsobí jeho poškození".
Dovolte, abych vás upozornil na jednu věc, jestli
odhlasujete toto, co bylo - prosím.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Pan poslanec Dušek.
Poslanec Jiří Dušek: (Hovořil
z místa - nesrozumitelné.) Domnívám
se, že jednací řád to neumožňuje,
že je třeba nejdříve hlasovat o protinávrhu.
Poslanec Miroslav Wolf: Já se domnívám,
že jsem zpravodaj pro tento zákon a pokud chceme vyrobit
zmetek - pardon, pane poslanče - tak můžeme
pokračovat dále. Nezlobte se, že vám
to říkám tak tvrdě. Pokud vypustíme
ta první slova "při zpracování
lesohospodářského plánu...",
tak nemáme dále na zpracovatele vůbec nic,
uvědomte si, že je zbavujeme veškeré odpovědnosti.
Prosím, aby jste dal hlasovat.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Formulujte pane zpravodaji ještě jednou, o jakém
znění teď budeme hlasovat.
Poslanec Miroslav Wolf: Je to § 4 odst. b), který
by zněl podle společné zprávy: "při
zpracování lesohospodářského
plánu a jeho realizaci ohrozí životní
prostředí, popř. způsob jeho poškození".
A protinávrh pana Duška zní: "poškodí
životní prostředí lesů tím,
že při realizaci LHP ohrozí životní
prostředí, popř. způsobí jeho
poškození". Čili jedná se tam pouze
o vypuštění toho "zpracování".
Já jsem vás na to upozorňoval. Takže
bych navrhoval jedu věc, abychom hlasovali o společné
zprávě, pokud nebude přijata, tak potom budeme
hlasovat o pozměňovacím návrhu pana
Duška.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Prosím, pan poslanec Moskal.
Poslanec Václav Moskal: (Hovořil z místa,
nebylo rozumět.)
Poslanec Miroslav Wolf: Doktor Moskal má stejné
znění s panem poslancem Duškem. Čili
navrhuji hlasovat nejdříve o znění
uvedeném ve společné zprávě,
pokud nebude schváleno,...
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Prosím, pan poslanec Dušek.
Poslanec Jiří Dušek: (Hovořil
z místa, zcela nesrozumitelné.) Je třeba
nejdříve hlasovat o protinávrhu.